Tämä mokoma kysymykseni liittyy sinkkuuten yhtäläisesti, kuin nyrkki silmään avioliitossa. Mutta laiskuudessani en jaksanut mennä marttojen sivustoilta (lempisivustoni) tutkimaan.
Voiko tuoretta perunaa pakastaa, mikäli sen viipaloi/suikaloi? Tarvitseeko suolaa kyytipojaksi? Joidenkin mielestä voi olla tyhmä kysymys, mutta kokemuksesta tiedän, että ainakaan keitettyjä perunoita ei kannata pakastaa.
Tosiaan kuitenkin pakastealtaastahan ne tikku-/lohko- ja suikaleperunat otetaan. Onko siinä siis joku niksi?
Tarvitsen apua!!
29
339
Vastaukset
Miksi niitä pitäis pakastaa?
Nakkaat perunakellariin..Et sitten kuullut minulta mitään ja tämä pysyy meidän välisenä. Katsos kun minulla on vielä siellä kellarissa ne kaappaamani naiset ja kidutuskammio, mikäli orjani ryhtyvät isottelemaan.
Ei sinne nyt mahdu. Pihakellariin muuten mahtuisi, mutta säilytän siellä vuosikertakiljuja. Niitä on kertynyt tähän mennessä 28 M3, vaikka olen puolet juonut.
Pahus, pitäisi varmaankin säilöä enemmän, kuin kahdessa viikossa kerkeää juomaan.Simiti kirjoitti:
Et sitten kuullut minulta mitään ja tämä pysyy meidän välisenä. Katsos kun minulla on vielä siellä kellarissa ne kaappaamani naiset ja kidutuskammio, mikäli orjani ryhtyvät isottelemaan.
Ei sinne nyt mahdu. Pihakellariin muuten mahtuisi, mutta säilytän siellä vuosikertakiljuja. Niitä on kertynyt tähän mennessä 28 M3, vaikka olen puolet juonut.
Pahus, pitäisi varmaankin säilöä enemmän, kuin kahdessa viikossa kerkeää juomaan.No voi himpsutti.. Kyllähän mä sen tiesin.. Tai ainakin kovasti on huhuja liikkunu..Päästä nyt ainakin Donna pois..
Aika huonostihan noita pottuja pystyy pakastamaan, mutta voithan tietty kokeilla samaa niksiä mitä neuvotaan uusien perunoiden kanssa, eli esikeität 3-5 min ennen kuin pakastat. En ole itse koskaan testannut, mutta rohkeat väittää että toimii, joku oli siikliäkin samalla tavalla pakastanut.
Kiitos Lillis. Tosiaan vielä jatkoa, mikäli jaksat kertoa. Katsos kun kuvittelisin, että esim. tikkuperunoita tehtäessä on oma hommansa, mutta mikäli ne tekisi pakastimeen valmiiksi, niin pysyykö maku samana?
Ääh, muotoilin huonosti, pyrin kirjoittamaan hitaasti jotta pysyn itse perässä. Eli jos viipaloi ja maustaa mieleisekseen, niin tuleeko jotain suurta eroa makuun pakastimessa. Se vain olisi niin helppoa ottaa aina omalla tyylillä maustettuja "uunivalmiita ja tuoreita"
Ei tarvitsisi aina erikseen kuoria, viipaloida/suikaloida ja maustaa. Tietysti toinen vaihtoehtohan olisi tehdä kerralla iso satsi valmiiksi ja sitten pakastaa. Kumpaa sinä suosittelisit?Simiti kirjoitti:
Kiitos Lillis. Tosiaan vielä jatkoa, mikäli jaksat kertoa. Katsos kun kuvittelisin, että esim. tikkuperunoita tehtäessä on oma hommansa, mutta mikäli ne tekisi pakastimeen valmiiksi, niin pysyykö maku samana?
Ääh, muotoilin huonosti, pyrin kirjoittamaan hitaasti jotta pysyn itse perässä. Eli jos viipaloi ja maustaa mieleisekseen, niin tuleeko jotain suurta eroa makuun pakastimessa. Se vain olisi niin helppoa ottaa aina omalla tyylillä maustettuja "uunivalmiita ja tuoreita"
Ei tarvitsisi aina erikseen kuoria, viipaloida/suikaloida ja maustaa. Tietysti toinen vaihtoehtohan olisi tehdä kerralla iso satsi valmiiksi ja sitten pakastaa. Kumpaa sinä suosittelisit?Jaa-a, mun kokemukseni perunoista on kyllä että muuttuvat aina makeiksi ja vetisiksi pakastaessa, joten en ole niitä juuri siitä syystä pakastanut vaan tyytynyt ostamaan pakastealtaasta. Mutta jos mun pitäisi kokeilla tikku- tai vaikkapa lohkoperunoiden pakastamista itse, niin varmaan (kuorisin) leikkaisin, esikeittäisin, pyörittäisin mausteseoksessa ja pakastaisin. Mausta en osaa sanoa, muuttuuko. Ehkä hivenen makeammaksi? En osaa sanoa.
Kuten itse totesit, keitetyt perunat menevät vetisiksi, niin uskon että samaa kävisi jos tekisit ne uunissa valmiiksi asti ennen pakastamista. Eli uskon että ainoa edes teoriassa mahdollinen keino olisi tuo esikeittäminen. Mutta jos kokeilet, niin tee vaan pieni erä alkuun, ja katso miten toimii. Kerro mulle sitten miten kävi :)
Arvaus:
Veikkaan että möhnöksi menee viimeistään sulatusvaiheessa, mutta lähtisikö siitä luonnollinen käymisreaktio alkuunsa samalla tavalla kuin sen tuoremehun kanssa?
Ne kaupan peruna-sipuli -seokset taidetaan pakastaa melko erilaisilla kamppeilla kuin nuo kotipakastimet.Kuten arvata saattaa palstan naisoletetut ei tiedä yhtään mitään näistä taloushommista kun ei ole käyneet emäntäkoulua. Onneksi on gookle joka kertoo että esikeität ne suolavedessä, n. 3-5 minuuttia ja sitten pakkaseen:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/haluatko-syoda-uusia-perunoita-talvellakin-nain-se-onnistuu/3294894#gs.4kpjquEikös semminen emäntäkoulu olis ätmeille sopivin, niin ei tarvis olla niin riippuvainen naisoletetuista..
Mikä siinä on, että halveksit naisia noin paljon?
- Ja hei, tuo koskee sitten uusia perunoita, smartass.Lillis2020 kirjoitti:
- Ja hei, tuo koskee sitten uusia perunoita, smartass.Sorry, huomasin vasta nyt että olit jo ehdottanut tuota samaa kikkaa. Enkä minä halveksi mutta yleensä törmään täällä aina naisten muka osaamamattomuuteen ja vastahankaisuuteen niin olen olen ehkä ennakkoluuloinen. Sinä olet uusi niin sulta tulee vielä noita rakentavia ohjeita, nuo entiset vakkarinaisoletetut vaan veetuilee kun tällaisia täällä kyselee.
Mutta similälle vielä sanoisin että ehkä kannattaa tehdä myös perunamuusiksi isommissa erissä josta sitten laittaa rasioihin tai pusseihin, pari kuukautta ainakin säilyy ja jos ei ihan yhtä hyvää kuin tuore niin ainakin ihan syötävää muussia se on.Lillis2020 kirjoitti:
- Ja hei, tuo koskee sitten uusia perunoita, smartass.Niin ja käy se varmaan vanhoillekin perunoille, miksei muka kävisi?
Harmaaritari kirjoitti:
Niin ja käy se varmaan vanhoillekin perunoille, miksei muka kävisi?
Mmm, ok edelliseen. Ja joo, muussi varmaan voisi onnistua ihan semisti. Joskaan, en ole sitäkään pakastanut koskaan.
Miten minusta tuntuu, että uusien perunoiden pakastaminen käy helpommin kuin talviperunoiden. Olisikohan sillä tärkkelyksellä jotain asian kanssa tekemistä? Uusissa perunoissahan ei ole tärkkelystä.Lillis2020 kirjoitti:
Mmm, ok edelliseen. Ja joo, muussi varmaan voisi onnistua ihan semisti. Joskaan, en ole sitäkään pakastanut koskaan.
Miten minusta tuntuu, että uusien perunoiden pakastaminen käy helpommin kuin talviperunoiden. Olisikohan sillä tärkkelyksellä jotain asian kanssa tekemistä? Uusissa perunoissahan ei ole tärkkelystä.Mitäs niissä sitten on, jos ei tärkkelystä?
Lillis2020 kirjoitti:
Miten minusta tuntuu, että uusien perunoiden pakastaminen käy helpommin kuin talviperunoiden. Olisikohan sillä tärkkelyksellä jotain asian kanssa tekemistä? Uusissa perunoissahan ei ole tärkkelystä.Varmaan joo vaikuttaa, tuolla Hansin ohjeella voi saada tärkkelystä ainakin vähemmäksi, ainakin pinnasta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hans-valimaki-hehkuttaa-huikea-perunamuusiresepti-yllattavalla-ainesosalla-taydellista/3292542#gs.4ktmr6
Tuoltakin voisi löytyä vinkkiä jos oikein syventyisi:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/48734/Matikainen_Laila.pdf?sequence=1
Itse olen muusia pakastanut niin että laittanut valmiita annoksia, muusi kastike lihaa annosrasioissa pakkaseen, ihan syötävää on ollut sitten kun mikrossa lämmittää vaikkei tietenkään ihan tuoreen veroista.Thymallus kirjoitti:
Mitäs niissä sitten on, jos ei tärkkelystä?
Mmm, en tiedä? Ehkä oikeampi olisi sanoa että sisältävät huomattavasti vähemmän tärkkelystä? Ja taitaa niissä olla suhteessa enemmän vettä?
Joka tapauksessa uusissa perunoissa on vähemmän tärkkelystä ja mm. siksi ei muussin tekeminenkään onnistu.Lillis2020 kirjoitti:
Mmm, en tiedä? Ehkä oikeampi olisi sanoa että sisältävät huomattavasti vähemmän tärkkelystä? Ja taitaa niissä olla suhteessa enemmän vettä?
Joka tapauksessa uusissa perunoissa on vähemmän tärkkelystä ja mm. siksi ei muussin tekeminenkään onnistu.Tuolla sanotaan että siikli on parasta perunaa pakastettavaksi:
https://www.kirjastot.fi/kysy/voiko-raa-an-kuoritun-perunan?language_content_entity=fi
Tuon mukaan taas se on kiinteä peruna, eli varmaan ne kiinteät yleenäsäkin parempia pakastettavia:
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/rakas-peruna
Tuota kuivaamistakin voisi similä kokeilla:
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/781413/Kuivatut perunat/Lillis2020 kirjoitti:
Joka tapauksessa uusissa perunoissa on vähemmän tärkkelystä ja mm. siksi ei muussin tekeminenkään onnistu.Näköjään noin on niin kuin kirjoitat.
Tärkkelystä on, mutta sen määrä ei ole ehtinyt vielä täyteen mittaansa, koska varhaisperuna on niin sanotusti keskenkasvuista perunaa.- Anonyymi
Thymallus kirjoitti:
Mitäs niissä sitten on, jos ei tärkkelystä?
Tärkkelys on ns varastopolysakkaridi (joka koostuu lukuisista glukoosimolekyyleistä). Uusien perunoiden juurimukula syödään niin varhaisessa vaiheessa kasvukautta, että tärkkelyksen määrä on hyvin vähäinen. Talvipottuihin tärkkelys varastoituu kasvukauden mittaan.
-flowersreally- Anonyymi kirjoitti:
Tärkkelys on ns varastopolysakkaridi (joka koostuu lukuisista glukoosimolekyyleistä). Uusien perunoiden juurimukula syödään niin varhaisessa vaiheessa kasvukautta, että tärkkelyksen määrä on hyvin vähäinen. Talvipottuihin tärkkelys varastoituu kasvukauden mittaan.
-flowersreally-Juu,
Samantyyppisiä tekstejä juuri äsken googlettelin ja lueskelin.
Ja ilmeisesti mitä jauhoisempi perunalajike, niin sen tärkkelyspitoisempi.
Miettinytkin tässä, että pitäisikö laittaa perunat itämään ja alkaa pottumaan kääntöön. Vai saako niitä kaupasta vielä kohtuuhintaan?
Mutta ei kai siinä perunanviljelyssä juurikaan käsityövoimaa nykyään käytetä?Anonyymi kirjoitti:
-flowersreally-Miksi muuten idättämätön siemenperuna puutarhaosastolla maksaa 12 euroa 5 kilon säkki,
kun kaupan ruokatarvikeosastolla sama peruna on hieman toista euroa kilo?- Anonyymi
Thymallus kirjoitti:
Miksi muuten idättämätön siemenperuna puutarhaosastolla maksaa 12 euroa 5 kilon säkki,
kun kaupan ruokatarvikeosastolla sama peruna on hieman toista euroa kilo?Joo, omaa viestiäni näpytellessä olitkin vastannut itse.
Jälkimmäisiin kysymyksiin en osaa vastata.
-flowersreally- Anonyymi kirjoitti:
Joo, omaa viestiäni näpytellessä olitkin vastannut itse.
Jälkimmäisiin kysymyksiin en osaa vastata.
-flowersreally-No tuo siemenperunajuttu on kyllä ihan huijaus, kun ne joutuu itse vielä idättämäänkin. Sitten hinnanerolle olis jotain pohjaa, jos ne olis olleet valmiiksi idätettyjä.
Jotain valikointia niissä on voitu tehdä, mutta saman tekee itsekin kun ostaa ne ruokakaupan irtolaarista jos tarve on tuollaista 5 - 10 kg luokkaa.Itse voisin käydä emäntä koulun myös Lotta koulun sekä selviytymisen koulun.
Myös muitakin tarvitsen vain jämäkän opettaja siinä😁Harmaaritari kirjoitti:
Varmaan joo vaikuttaa, tuolla Hansin ohjeella voi saada tärkkelystä ainakin vähemmäksi, ainakin pinnasta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hans-valimaki-hehkuttaa-huikea-perunamuusiresepti-yllattavalla-ainesosalla-taydellista/3292542#gs.4ktmr6
Tuoltakin voisi löytyä vinkkiä jos oikein syventyisi:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/48734/Matikainen_Laila.pdf?sequence=1
Itse olen muusia pakastanut niin että laittanut valmiita annoksia, muusi kastike lihaa annosrasioissa pakkaseen, ihan syötävää on ollut sitten kun mikrossa lämmittää vaikkei tietenkään ihan tuoreen veroista.Aikamoinen perunan keittäjä tulisi😁
- Anonyymi
Ei aukea mulle miksi pitäisi pakastaa perunoita vai oliko tämä vain ketjun avaus tyhjästä..
- Anonyymi
Tyhjästä on kiva käteistä rahaa nyhjäistä.
Ruotsalaisilla on kyllä aivan hyviä autoja Amazonkin aika kauniskin peli ja toimii talvellakin ;D
- Anonyymi
Teollisuus pakastimet perustuvat nopeuteen, koti pakastin ei siihen pysty.
Käsittääkseni teollisuudella on syväjää pakastimet. Syvänpä on - 45 c.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Terveisin Tampereen mies 45v. Ei sovi pakastaminen perunoille. Joskus yritin pakastaa lihaperunalaatikkoa ja maku oli karmea. Perunoista tulee myös vetisiä pakastaessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3041234- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642