Hyvä ja kestävä pyörä vaimolle?

Anonyymi

Vaimolle pitäis hankkia polkupyörä. Rouva toivoo pyörää jossa pysty ajoasento, jalkajarru ja vaihteita 3-7.
Mitä merkkiä kannattaisi katsella? Liikkeessä kaupittelivat Madison Budapestiä, joka ei laadulla vakuuttanut ja vaimo valitti pyörän olevan kiikkerän oloinen ajaa. Ei ostettu.
Mites noi Crescentit tai Helkamat, onko laatu ihan kuraa nykyään? Entä Tunturi? Tähtipyörä?
Budjetti noin 800e ja en haluaisi ostaa uutta pyörää jo parin vuoden päästä eli toiveissa kestävä pyörä.

60

4194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Trek FX 3 Disc Equipped Stagger polkupyörä!

    • Anonyymi

      Jaa Trek ilman jalkajarrua. Pitää katsella halvempaa pyörää mistä löytys jalkajarru, paremmat ne ois käsijarrut ja niihin tottuu kyllä ens päivänä.

    • Anonyymi

      Onko vaimosi pyöräillyt paljon? Kun kerroit, että oli "kiikkerän oloinen ajaa", niin johtuiko pyörästä vai pyöräilijästä? :)
      Onko hän koeajanut muitakin polkupyöriä?

      • Anonyymi

        Ei ole muutamaan vuoteen pahemmin ajanut, joten saattoihan se vika olla satulan päälläkin :-) anopin ikivanha Helkama Aino on meillä lainassa ja sillä on nyt ajellut ilman valitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole muutamaan vuoteen pahemmin ajanut, joten saattoihan se vika olla satulan päälläkin :-) anopin ikivanha Helkama Aino on meillä lainassa ja sillä on nyt ajellut ilman valitusta.

        Kertomasi perusteella käyttö on hyvin kevyttä. Käytännössä kaikki pyörät kestää hyvin.

        Kannattaa valita sellainen mistä rouva ja lompakko tykkää :)

        Vaihteista kannattaa katsella 3-vaihteista mieluummin kuin 7 tai 8 vaihteista. 3-vaihteinen toimii huomattavasti paremmalla hyötysuhteella. Käytännössä se on siis kevyempi polkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertomasi perusteella käyttö on hyvin kevyttä. Käytännössä kaikki pyörät kestää hyvin.

        Kannattaa valita sellainen mistä rouva ja lompakko tykkää :)

        Vaihteista kannattaa katsella 3-vaihteista mieluummin kuin 7 tai 8 vaihteista. 3-vaihteinen toimii huomattavasti paremmalla hyötysuhteella. Käytännössä se on siis kevyempi polkea.

        kerro 3 vaihteisen hyötysuhteesta lisää, mielenkiintoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kerro 3 vaihteisen hyötysuhteesta lisää, mielenkiintoista.

        7- vaihteinen on toiminnaltaan periaatteessa 2 kappaletta 3-vaihteisia vaihteistoja sarjassa eli peräjälkeen. Tuplahäviöt siis vaihteistossa.

        3-vaihteisissa kakkos vaihde on suora 1:1 välitys. Se toimii parhaalla hyötysuhteella. Käytännössä ykkönenkin toimii myös ihan asiallisella hyötysuhteella poljintuntuman perusteella.

        7-vaihteisissa on lisätty hyötysuhteen kustannuksella lisää välityksiä. Osa vaihteista tuntuu sille kuin suossa polkisi. Raskasta, eikä oikeen meinaa kulkea. Toki 7 vaihteisissakin on paremmalla hyötysuhteella toimivia välityksiä. En vaan muista nyt niitä enää..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        7- vaihteinen on toiminnaltaan periaatteessa 2 kappaletta 3-vaihteisia vaihteistoja sarjassa eli peräjälkeen. Tuplahäviöt siis vaihteistossa.

        3-vaihteisissa kakkos vaihde on suora 1:1 välitys. Se toimii parhaalla hyötysuhteella. Käytännössä ykkönenkin toimii myös ihan asiallisella hyötysuhteella poljintuntuman perusteella.

        7-vaihteisissa on lisätty hyötysuhteen kustannuksella lisää välityksiä. Osa vaihteista tuntuu sille kuin suossa polkisi. Raskasta, eikä oikeen meinaa kulkea. Toki 7 vaihteisissakin on paremmalla hyötysuhteella toimivia välityksiä. En vaan muista nyt niitä enää..

        Ja kun tuohon lisää vaihteiston likaantumisen ja kulumisen, ollaankin 7- ja 8-vaihteisten kanssa suossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun tuohon lisää vaihteiston likaantumisen ja kulumisen, ollaankin 7- ja 8-vaihteisten kanssa suossa.

        Kaikki pyörät vaativat säännölistä huoltoa ja tietenkin myös pesua. Pätee samalla lailla satasen pyörään kuin kymppitonnin pyörään.


    • Anonyymi

      Perus Nopsa naistenpyörä. 3-vaihdetta, jalka- ja käsijarru.

    • Anonyymi

      Onko Monarkin pyörä hyvä ostos, vai meneekö rahat hukkaan?

      • Anonyymi

        Kaikki pyörät on hyviä ostoksia :)


      • Anonyymi

        Cressun halvemmat markettipyörät teipataan Monark teipeillä. Valmistus joku vinkuintia, kuten kaikilla tuollaisilla. Ihan ok, mutta vain vaihteeton tai korkeintaan kolmivaihteinen.


    • Anonyymi

      Kaikista huonoin asia näissä napavaihteissa kun polkee ylämäkeen tai vastatuuleen niin kuinka se painaa mieltä onko tässä pyörässä jotain vikaa, kuinka paljon kevyempi ois avovaihteisto? Varsinkin kun tietää että napavaihteisto tarvii säännöllisen huollon.

      • Anonyymi

        Pysty ajoasento tekee vastatuulesta ikävän.


    • Anonyymi

      Käyttötarkoitus kannattaa huomioida. Jos aikoo vähänkään pitempiä matkoja pyöräillä, niin kannattaa miettiä 8 vaihteita ja levyjarruja. Jos ajaa vain muutaman kilometrin matkoja, niin pärjää melkein minkälaisella pyörällä tahansa, kunhan se vain on sopivan kokoinen.

      • Anonyymi

        Joo, noin se menee. Yleensä pitkän matkan polkijat käyttää ratasvaihteisia käsijarrullisia pyöriä. Kulkee hyvin ja hyvät jarrut.

        Jos haluaa ajella pitkää matkaa yhdellä vaihteella, niin kannattaa katsella vaikka Helkaman Oivaa, Ainoa tai vastaavalla geometrialla olevaa pyörää.
        Satulaputki on näissä enempi kallellaan taakse, jolloin polkijan voimatuotto menee pois etureideltä ja siten jaksaa polkea pitkään. Tärkeätä tässä hommassa on satula_takana_ajoasento. Armeijapyörät vanhalla geometrialla on myös tälläisiä.


    • Anonyymi

      Ehdottomasti sähköavusteinen pyörä! Ei niitä halpoja versioita, vaan 1700-2000 €. Varmasti innostuu ajamaan enempi ja tuuletkaan ei haittaa mitään. Itsekkin olen aloittanut taas pyöräilykauden ja neljänä päivänä on tullut yhteensä 190 km. En ikimaailmassa pyöräilisi näin paljon ja pitkiä matkoja kerralla tavallisella hinkkurilla vaikka olis kuinka kevyeksi mainittu normipyörä! Kunto nousee kohisten, koska pyöräily on kivaa sähköavusteisella.

      • Anonyymi

        Sähköavusteinen sopii hyvin vähemmän pyöräilevien ryhmälle. Mukava tapa saada vähän liikuntaa. Toki sähköavusteinen tuo mukanaan uusia huoltamiseen liittyviä aiheita (akku/moottori) josta ei vielä ole paljon tietoa tai kokemuksia.

        Nykyään löytyy jo maantiepyöriä ja fitnesspyöriä joissa on avustus.
        https://fazua.com/en/ebikes/?page=1#bike-finder


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen sopii hyvin vähemmän pyöräilevien ryhmälle. Mukava tapa saada vähän liikuntaa. Toki sähköavusteinen tuo mukanaan uusia huoltamiseen liittyviä aiheita (akku/moottori) josta ei vielä ole paljon tietoa tai kokemuksia.

        Nykyään löytyy jo maantiepyöriä ja fitnesspyöriä joissa on avustus.
        https://fazua.com/en/ebikes/?page=1#bike-finder

        Tuo linkki ei toimi. Pitää mennä pääsivun kautta.

        https://fazua.com/


    • Anonyymi

      Minä kommentoin, et sähköavusteinen pyörä ehdottomasti ja mikä kilometrimäärä sitten on paljon? Viime kesänä ostin semmosen vasta juhannuksen jälkeen ja kilometrejä tuli 3200 huviajeluja työpäivien päätteeksi ja vapaapäivinä! Luulin et se on jo hyvä määrä, mut väärässä olin:(. Tottakai siinä on huoltamista enempi, mut nautinnosta pitää vähän maksaakkin? Veljelläni, hänen vaimollaan ja siskolla on myös ollut 10 vuotta sähköavusteinen, joskin etumoottorilla oleva ja kilometrejä on myös tullut tuhansia eikä suurempia vikoja ole ollut. Ainut on siskon pyörään ostettu uusi akku, koska viime kesänä autoilija huolimattomuuttaan törmäsi hänen pyörään josta seurasi tietysti kaatuminen ja sen verran tuli vikaa akkuun ettei akku latautunut enää kunnolla. Jotkut laittaa autoihin kymmeniä tuhansia nautinnon vuoksi, mut minulle riittää 20 000 euron auto millä kuljen työmatkat ym:t.
      Loppujen lopuksi, suosittelen sähköavusteista pyörää miellyttävien kilometrien vuoksi.

    • Anonyymi

      ostaisin näinä aikoina kotimaisen helkaman tai soliferin.

    • Anonyymi

      Mielestäni etuhaarukan muoto kannattaa ottaa huomioon. Jos on ihan suora, kuten monissa hiilikuitupyörissä ja jousitetuissa maastopyörissä, niin ohjaaminen voi olla ainakin tottumattomalle liiankin herkkää ja voi tuntua epävakaalta.

      Tuosta oli jotain juttua ainakin sivulla (ehkä joku löytää paremmankin tai suomenkielisen artikkelin)
      https://physics.stackexchange.com/questions/270348/why-do-modern-bicycles-have-curved-front-wheel-forks

      Esim. minulla on yli 20 vuotta vanha retkipyörä ja kokeilin pyöräliikkeessä olevaa uutta, mutta koin sen epävakaaksi. Nykyinen pyöräni (koska en vaihtanut) tuntuu ohjautuvan suoraan helposti ja suoraanhan sitä yleensä ajetaan, joten se on mukavampi ja helpompi ajaa.

    • Anonyymi

      Itse ostin kesällä 7-vaihteisen miesten Monark merkkisen pyörän ja täytyy sanoa,että huono ostos.
      1:n ja harvoin 2:s vaihde millä jaksaa ajaa.
      Osaako kukaan sanoa pystyykö tuolle vaihteistolle tekemään mitään huoltoa itse,pyörässä siis kappavaihteisto,ei avo.

      • Anonyymi

        Ostitko uuden vai käytetyn?

        Käytetyissä voi vaihteisto olla jo niin jumissa että helpointa ja ehkä halvempaakin ostaa kokonaan uusi takakiekko uudella napavaihteistolla. Uusi takakiekko 7 v. Shimano Nexus vaihteistolla maksaa noin 200 euron molemmin puolin.


      • Vaihda/vaihdata taakse isompi ratas.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Vaihda/vaihdata taakse isompi ratas.

        Tuossa vaan se että yhden tai kahden hampaan lisäyksellä ei ole käytännön merkitystä eli jos haluaa että ykkösellä ylämäkeen polkeminen ei olisi "raskasta" eli että pyörä etenisi esim. sataa kammen kiertoa kohden vaikkapa puolet lyhyemmän matkan kuin ennen rattaan vaihtoa, niin tällöin takarattaan halkaisija pitäisi olla huomattavasti suurempi eli hampaita huomattavasti enemmän, niin tuollaista ei ole olemassa, siis näihin napavaihteisiin.
        Suurin taitaa olla 23 hampainen ja jos nyt vaikkapa 21 hampainen niin käytännössä ylämäkien nousu yhtä raskasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa vaan se että yhden tai kahden hampaan lisäyksellä ei ole käytännön merkitystä eli jos haluaa että ykkösellä ylämäkeen polkeminen ei olisi "raskasta" eli että pyörä etenisi esim. sataa kammen kiertoa kohden vaikkapa puolet lyhyemmän matkan kuin ennen rattaan vaihtoa, niin tällöin takarattaan halkaisija pitäisi olla huomattavasti suurempi eli hampaita huomattavasti enemmän, niin tuollaista ei ole olemassa, siis näihin napavaihteisiin.
        Suurin taitaa olla 23 hampainen ja jos nyt vaikkapa 21 hampainen niin käytännössä ylämäkien nousu yhtä raskasta.

        Nopeasti katsottuna noissa 7v. Monarkeissa mitä tuosta nopeasti löytyi ovat 44T eturattaalla ja 20T takarattaalla.
        Vaihto isoimpaan virallisesti Nexus napaan saavalla rattaalla eli 23T niin kyllä tuo parantaa tilannetta jonkin verran. Sitten jos tuokaan ei riitä niin pitää vain todeta että on ostanut vääränlaisen pyörän ja suunnata maastopyörä osastoa kohden...

        Tietysti pyörästä pitää vielä käydä läpi rengaspaineet (monasti liian alhaiset), ja pyöriikö navat vapaasti. Jos kyse vanhemmasta pyörästä niin vaihteiston huolto (= öljykylpy ja uudelleen voitelu) voisi myös tulla kyseeseen.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nopeasti katsottuna noissa 7v. Monarkeissa mitä tuosta nopeasti löytyi ovat 44T eturattaalla ja 20T takarattaalla.
        Vaihto isoimpaan virallisesti Nexus napaan saavalla rattaalla eli 23T niin kyllä tuo parantaa tilannetta jonkin verran. Sitten jos tuokaan ei riitä niin pitää vain todeta että on ostanut vääränlaisen pyörän ja suunnata maastopyörä osastoa kohden...

        Tietysti pyörästä pitää vielä käydä läpi rengaspaineet (monasti liian alhaiset), ja pyöriikö navat vapaasti. Jos kyse vanhemmasta pyörästä niin vaihteiston huolto (= öljykylpy ja uudelleen voitelu) voisi myös tulla kyseeseen.

        Taatusti ykkönen on "raskas" jos Nexus 7-napavaihde ja edessä 44 hammasta ja takana 20
        Eteen kampisarja jossa esim. 38 hammasta ja taakse 23 hampainen niin johan "kevenee"
        Monarkissa taitaa olla Spectra-merkkinen kampisarja, taakse käy Shimano-ratas joka tarkoitettu 3-7-napavaihteisiin. Ja uusissa pyörissä saattaa navat olla ylikiristetty, etupyörä irti ja sormin akselin päistä kiinni ja pyörimään niin asia selviää. Tiedä sitten vaikkeuttaako mahdollinen levyjarru operaatiota. Takapyörän tutkiminen hankalampaa sen napavaihteen vuoksi ja vaihteiston vuoksi se pyörii muutenkin huonommin kuin etupyörä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taatusti ykkönen on "raskas" jos Nexus 7-napavaihde ja edessä 44 hammasta ja takana 20
        Eteen kampisarja jossa esim. 38 hammasta ja taakse 23 hampainen niin johan "kevenee"
        Monarkissa taitaa olla Spectra-merkkinen kampisarja, taakse käy Shimano-ratas joka tarkoitettu 3-7-napavaihteisiin. Ja uusissa pyörissä saattaa navat olla ylikiristetty, etupyörä irti ja sormin akselin päistä kiinni ja pyörimään niin asia selviää. Tiedä sitten vaikkeuttaako mahdollinen levyjarru operaatiota. Takapyörän tutkiminen hankalampaa sen napavaihteen vuoksi ja vaihteiston vuoksi se pyörii muutenkin huonommin kuin etupyörä.

        Ei kai tuollaisen pyörän ole tarkoituskaan olla millään maastopyörävälityksillä.
        Etu 38T ja taka 23TSshimanon nexus 7:ssa tarkoittaa ykkösvaihteella 1 : 1.04 kokonaisvälitystä...


      • Anonyymi

        Mulla on kappavaihteinen Shimano Helkama ja harvoin ajan ykkösellä tai kakkosella.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ei kai tuollaisen pyörän ole tarkoituskaan olla millään maastopyörävälityksillä.
        Etu 38T ja taka 23TSshimanon nexus 7:ssa tarkoittaa ykkösvaihteella 1 : 1.04 kokonaisvälitystä...

        No eipä tarvitse taluttaa ylämäkiä ja tasaiselle kutonen tai seiska varmaan passeli noilla hammastuksilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on kappavaihteinen Shimano Helkama ja harvoin ajan ykkösellä tai kakkosella.

        Ja hammastukset ja napavaihde oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on kappavaihteinen Shimano Helkama ja harvoin ajan ykkösellä tai kakkosella.

        Mulla Shimano Nexus 4 eli nelivaihteinen napavaihde ja ylämäet talutettava kun ykkönen liian...jotain...en keksi oikeaa termiä, ja nelosta en käytä koskaan kun liian...jotain...en keksi vieläkään oikeaa termiä. Ylivoimaisesti eniten tulee ajettua kakkosella.


    • Anonyymi

      Oleellisempaa kuin pyörän merkki tahi malli on säännöllinen pyörän huolto, jossa käydään läpi pyörän kaikki osat, tutkitaan niiden kunto ja lisätään tarvittaessa aimo annos vaseliinia.

      • Anonyymi

        Ohut CRC ketjuihin. Tietysti pyörien laakeripesissä on oltava vaseliinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohut CRC ketjuihin. Tietysti pyörien laakeripesissä on oltava vaseliinia.

        "Liisterimäinen" vaseliini/rasva ei hyvä jos haluaa että pyörä rullaa hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Liisterimäinen" vaseliini/rasva ei hyvä jos haluaa että pyörä rullaa hyvin.

        Jep. Lithium -rasva rungon eri laakereiden voiteluun on hyvä vaihtoehto.


      • Anonyymi

        TF2 Litiumrasva: "Kestävä valkoinen litiumrasva, joka on suunniteltu erityisesti pyörän liikkuville osille. Antaa hyvän voitelun, ja vettähylkivän ominaisuuden ansiosta pysäyttää korroosion. Sopii erinomaisesti mm. ohjainlaakereihin, keskiöihin, napoihin ja polkimiin."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TF2 Litiumrasva: "Kestävä valkoinen litiumrasva, joka on suunniteltu erityisesti pyörän liikkuville osille. Antaa hyvän voitelun, ja vettähylkivän ominaisuuden ansiosta pysäyttää korroosion. Sopii erinomaisesti mm. ohjainlaakereihin, keskiöihin, napoihin ja polkimiin."

        Ei kuitenkaan kannata käyttää litium pohjaista rasvaa alumiinin ja teräksen liitoskohdassa. Käyttö saattaa aiheuttaa kiinnileikkautumista (kemiallinen reaktio), jolloin osat jumittuvat keskenään.


      • Anonyymi

        Ja paskat. Renkaisiin ilmaa ja ei kun menoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuitenkaan kannata käyttää litium pohjaista rasvaa alumiinin ja teräksen liitoskohdassa. Käyttö saattaa aiheuttaa kiinnileikkautumista (kemiallinen reaktio), jolloin osat jumittuvat keskenään.

        Aimo annos vaseliinia on tuohon liitokseen sopiva valinta!


    • Anonyymi

      "Anopin ikivanha Helkama Aino on meillä lainassa ja sillä on nyt ajellut ilman valitusta."

      Pidän tätä avausta todella kummallisena. Jos on käyttänyt pyörää, josta ei löydy valittamista, miksi ihmeessä ei sitten ostaisi itselleen samanlaista?

      Paraneeko se vaihtamalla, vai mistä on kyse?

      • Anonyymi

        Eräässä toisessa keskusteluketjussa lähes 20 vuoden takaa ja nyt uudelleen haudastaan nostettuna on Helkaman aikoinaan hankkineen toteamus että Helkama oli ruostunut ohjaustangon sekä tarakan alueelta kun (ilmeisesti saman ikäinen) Tunturi oli moitteettomassa kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräässä toisessa keskusteluketjussa lähes 20 vuoden takaa ja nyt uudelleen haudastaan nostettuna on Helkaman aikoinaan hankkineen toteamus että Helkama oli ruostunut ohjaustangon sekä tarakan alueelta kun (ilmeisesti saman ikäinen) Tunturi oli moitteettomassa kunnossa.

        Solifer pn paras.


    • Anonyymi

      Helkama on hyvä ja kestävä polkupyörä.

      • Anonyymi

        Ja suomalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja suomalainen.

        Millä tavalla suomalainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla suomalainen?

        Sydämeltään suomalainen - ja varsin kestävä pyörä, kunhan muistaa tehdä aika ajoin perusteellisen huollon ja lisätä vaseliinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sydämeltään suomalainen - ja varsin kestävä pyörä, kunhan muistaa tehdä aika ajoin perusteellisen huollon ja lisätä vaseliinia.

        Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Vanhoja ei kannata muistella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla suomalainen?

        No mitä itse luulisit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitä itse luulisit?

        Koottu suomessa ulkomailla tehdyistä osista. Runkojakaan tuskin itse hitsailevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koottu suomessa ulkomailla tehdyistä osista. Runkojakaan tuskin itse hitsailevat.

        OK, kiitos arvauksesta. Ensi kerralla paremmalla tuurilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, kiitos arvauksesta. Ensi kerralla paremmalla tuurilla.

        Helkaman rungot valmistetaan Taiwanissa Jopoa lukuunottamatta. Totuus ei lähde vaseliinillakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helkaman rungot valmistetaan Taiwanissa Jopoa lukuunottamatta. Totuus ei lähde vaseliinillakaan.

        Vaseliinimies havaittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaseliinimies havaittu.

        Alumiinitahnamies puuttuu vielä.


      • Anonyymi

        Nopsa on toinen merkki, joka tuli mieleen.


    • Anonyymi

      Kannattaa opetella käsijarrujen käytön.

    • Anonyymi

      Avovaihteistoinen pyörä on paljon kätevämpi kuin jalkajarrullinen, eritytyisesti kaupunkiajossa, jossa pyörämatkan aikana tulee monia pysähdyksiä. Ulkovaihteisen pyörän polkimet voi pyöräyttää varpaillaan liikkellelähtöön sopivaan asentoon. Samoin ulkovaihteisen pyörässä jarruttaminen on tehokkaampaaa kuin kappavaihteisen pyörän.

      • Anonyymi

        Kyllä, ja vaseliinin lisääminen vaihteistoon on helpompaa kuin napavaihteistossa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4128
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2019
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1961
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      58
      1588
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1452
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      134
      1417
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      100
      1328
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1226
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1141
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1070
    Aihe