Äly hoi, älä hyötyä jätä.

Mitä on älykkyys, siitä kiistellään, mutta epäilemättä kyvykkyydellä ja ongelmanratkaisulla on jotain tekemistä sen asian kanssa. Mensa mittaa älykkyyttä yhdellä tavalla, eikä minulla ole taikka muillakaan pitäisi olla mitään epäilemistä heidän käyttämiensä mittauskriteerien suhteen.

Itse en ole älykäs, sen todistavat ennenkaikkea ratkaisut joita olen elämässäni tehnyt oikeastaan kaikkien asioiden suhteen. Olen tiedostanut ratkaisujeni vähäjärkisyyden, mutta olen jostain syystä halunnut kuitenkin toimia valitsemallani tavalla. Järkevä, viisas, kenties älykäskin ihminen olisi luultavasti toiminut toisin, vaikka olisikin tavoitellut samaa kuin minä.

Ja mitä minä sitten tavoittelin: Riippumattomuutta, itsenäisyyttä ja vapautta.

Huomasin jo pienestä pitäen olevani riippuvainen muista ihmisistä ja kaikesta mitä he tekivät. Ei ollut mitään sellaista elämänaluetta, jolle kukaan muu ei tunkeutuisi joko nykyisyyden, historian taikka odotettavissa olevan tulevaisuuden kautta.

Oli silti olemassa mahdollisuus jonkinasteiseen itsenäisyyteen, mutta riippuvuuteni muista ihmisistä teki jo käsityksen itsenäisyydestä mahdottomaksi.

Jäljelle jäi vapaus ja sen tavoittelu, ja lähdin tekemään sitä kapinoinnin keinoin. Minusta vapaus olisi saavutettavissa, kunhan vain sanoisin riittävän usein ei. Aluksi sain arestia, nurkassa seisomista, jälki-istuntoa, putkaa, ja leivättömän pöydän ääressä istumista. Vankilaan asti en kapinoimalla sentään päässyt, sillä pelkästään sanomalla "ei" pääsevät sinne ainoastaan totaalikieltäytyjät, enkä ollut sellainen. Minä halusin olla vapaa, en minkään kieltäytymisaatteen vanki.

Olin jonkun aikaa jossain määrin vapaa. Minulla oli liikkumatilaa, ei sitoutumuksia, mutta vähitellen ratkaisut mukavuuskysymyksiin ajoivat minut sitoutumaan taloudellisesti. Kun sille pirulle antaa pikkusormen, vie se koko käden, ellei sitten ole todella älykäs, mitä minä en todellakaan ollut.

Onko älykkyys onnellisuutta, ja mitä on onnellisuus? Onko tärkeämpää ja hyödyllisempää olla onnellinen kuin älykäs? Toisaalta luulisi älykkään löytävän onnen itselleen. Minä tyhmänä en sellaista ole vieläkään saavuttanut, sen sijaan olen taistellut tuulimyllyjä vastaan ja jahdannut valkoista valasta.

Älykkyys ja viisaus ovat merkkinä toisistaan. Hullu voi olla laiska siinä missä typerä ja älykäskin, hyöty on kullakin sama.

0

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
        Maailman menoa
        150
        3785
      2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
        Maailman menoa
        99
        3639
      3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
        Maailman menoa
        42
        3173
      4. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
        Maailman menoa
        18
        2521
      5. Miksi eristäydyt?

Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
        Ikävä
        182
        2204
      6. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?

Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu
        Tv-sarjat
        27
        1397
      7. Kuvaile kaivattuasi kolmella emojilla.

:) 😛😆😱
        Ikävä
        96
        1239
      8. Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!

Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja
        Suomalaiset julkkikset
        24
        1081
      9. Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa

Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt
        Kotimaiset julkkisjuorut
        127
        1044
      10. Jos elämäsi ihminen

on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt
        Ikävä
        69
        1038
      Aihe