Äly hoi, älä hyötyä jätä.

Mitä on älykkyys, siitä kiistellään, mutta epäilemättä kyvykkyydellä ja ongelmanratkaisulla on jotain tekemistä sen asian kanssa. Mensa mittaa älykkyyttä yhdellä tavalla, eikä minulla ole taikka muillakaan pitäisi olla mitään epäilemistä heidän käyttämiensä mittauskriteerien suhteen.

Itse en ole älykäs, sen todistavat ennenkaikkea ratkaisut joita olen elämässäni tehnyt oikeastaan kaikkien asioiden suhteen. Olen tiedostanut ratkaisujeni vähäjärkisyyden, mutta olen jostain syystä halunnut kuitenkin toimia valitsemallani tavalla. Järkevä, viisas, kenties älykäskin ihminen olisi luultavasti toiminut toisin, vaikka olisikin tavoitellut samaa kuin minä.

Ja mitä minä sitten tavoittelin: Riippumattomuutta, itsenäisyyttä ja vapautta.

Huomasin jo pienestä pitäen olevani riippuvainen muista ihmisistä ja kaikesta mitä he tekivät. Ei ollut mitään sellaista elämänaluetta, jolle kukaan muu ei tunkeutuisi joko nykyisyyden, historian taikka odotettavissa olevan tulevaisuuden kautta.

Oli silti olemassa mahdollisuus jonkinasteiseen itsenäisyyteen, mutta riippuvuuteni muista ihmisistä teki jo käsityksen itsenäisyydestä mahdottomaksi.

Jäljelle jäi vapaus ja sen tavoittelu, ja lähdin tekemään sitä kapinoinnin keinoin. Minusta vapaus olisi saavutettavissa, kunhan vain sanoisin riittävän usein ei. Aluksi sain arestia, nurkassa seisomista, jälki-istuntoa, putkaa, ja leivättömän pöydän ääressä istumista. Vankilaan asti en kapinoimalla sentään päässyt, sillä pelkästään sanomalla "ei" pääsevät sinne ainoastaan totaalikieltäytyjät, enkä ollut sellainen. Minä halusin olla vapaa, en minkään kieltäytymisaatteen vanki.

Olin jonkun aikaa jossain määrin vapaa. Minulla oli liikkumatilaa, ei sitoutumuksia, mutta vähitellen ratkaisut mukavuuskysymyksiin ajoivat minut sitoutumaan taloudellisesti. Kun sille pirulle antaa pikkusormen, vie se koko käden, ellei sitten ole todella älykäs, mitä minä en todellakaan ollut.

Onko älykkyys onnellisuutta, ja mitä on onnellisuus? Onko tärkeämpää ja hyödyllisempää olla onnellinen kuin älykäs? Toisaalta luulisi älykkään löytävän onnen itselleen. Minä tyhmänä en sellaista ole vieläkään saavuttanut, sen sijaan olen taistellut tuulimyllyjä vastaan ja jahdannut valkoista valasta.

Älykkyys ja viisaus ovat merkkinä toisistaan. Hullu voi olla laiska siinä missä typerä ja älykäskin, hyöty on kullakin sama.

0

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. KP-Sesongilla ongelmia?

Tarvitsen luotettavaa katonpuhdistajaa ja kuulin, että KP-Sesonki Oy tekee hommat edullisesti ja asiakkaan tarpeet huomi
        Ylöjärvi
        24
        1496
      2. Oot upea nainen, älä vähättele ittees

Ja tietojeni mukaan 2 muuta on susta kiinnostuneit mun lisäks. 👀
        Ikävä
        68
        1357
      3. Mikä kaivatussasi ärsyttää

Juuri nyt, tällä hetkellä?
        Ikävä
        96
        1161
      4. Jämsän Paras Ravintola

Särkijärven kioskiin on avattu uusi upea Maucas ravintola joka on jämsän paras. Loistava palvelu ja herkullinen ruoka. R
        Jämsä
        73
        1082
      5. Salaisuudet paljastuu

Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku
        Ikävä
        84
        779
      6. Poliisi pamputti Variskankaalla

Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella
        Kajaani
        29
        738
      7. Ihmettelet nainen, miten vielä sinua rakastan

No jos en enää sinua ajattelisi, niin ei se mitään rakkautta olisi alunperinkään. En tarvi sinusta nähdä merkkiäkään, ni
        Ikävä
        48
        727
      8. Kiellettyjä ajatuksia

Istutaan sylikkäin, katson sun silmiin, vastaat kstseeseen ja kiedon kädet sun ympärille. Huulet koskettaa sun huulia,
        Ikävä
        43
        646
      9. vapaa

sana :) 🚮
        Ikävä
        63
        646
      10. Onko ihan pakko

olla niin hiton pitkävihainen? Sinulle nainen...
        Ikävä
        38
        629
      Aihe