Miksi kuumetta vastaan taistellaan? Sehän on meidän paras apulainen!

Anonyymi

Olen työskennellyt sairaanhoitajana yli kolmekymmentä vuotta. Toiset tekevät kaikkensa jotta saisivat kuumeen vanhuksilla laskemaan, minä taas tuen sitä!

Jos potilaalla on vaikka 40 astetta, silloin yleensä ovat jalat jääkylmät, ja otsa kuuma. Kun antaa lisää peitteitä, eniten jaloille, niin muutaman tunnin päästä jalat tulevat lämpimiksi ja otsa viilenee.Pulssi tulee normaaliksi, eikä kuume nouse, vaan alkaa laskea ! Potilas voi paremmin, kun on lämmin!

Toiset antavat kuumeenalennuslääkkeitä ja jäähdyttävät.
Jos kuume laskee ja potilas hikoilee, pian on kuume korkeampi kuin aikaisemmin.

Korkein kuume on niillä joita eniten jäähdytetään, koska kehon lämpöreseptorit iholla antavat tietoja lämmönsäätelylle että on kylmä, lisää palamista.

Niillä osastoilla joilla olen ollut johdossa, kuumekuolleisuus on ollut hyvin vähäistä, mikä on näkynyt vuositilastoissa. Minun osastollani on kuollut vähiten!

Kuitenkin kun koko maailma tuntuu opettavan toista, on vaikea saada toisia ymmärtämään että ihminen ei ole vaihtolämpöinen kuin sisilisko, vaan ulkopuolinen kylmyys johtaa sisäpuoliseen lämmönlisäykseen!

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täyttä totta joka sana. Sama ilmiö havaitaan jos ulkopuolelta poistetaan imupaine niin ihminen räjähtää sisälle syntyvän ylipaineen voimasta. Tai jos ulkopuolella tapahtuva G5-radioliikenne estetään niin aivot kiehuvat niissä syntyvän sähkömagnetian vaikutuksesta.

      • Anonyymi

        Vastauksestasi ymmärrän miksi jotkut eivät tajua, vaikka kuinka selittää!


    • Anonyymi

      https://yle.fi/uutiset/3-7810404
      Artikkelista voi lukea rivien välistä, että on viisaampaa olla varovainen kuumelääkkeiden kanssa, ne jopa tekevät rokotuksen tehottomaksi!

    • Anonyymi

      En tiedä mitä sinulle on opetettu kuumeesta sairaanhoitokoulutuksessa aikoinaan, mutta minun tietojen mukaan kuume on hälytysjärjestelmä kehon puolustajille tappajasoluille vaikkapa vaarallisen virus/bakteeri infektion kautta syntyneeseen tulehdustilaan.
      Matalia kuumetiloja ei yleensä lääkitä, ymmärtäisin. Korkeita kuumetiloja pyritään laskemaan sillä ne ovat elimistölle haitallisia.
      Ei kait tämä sen kummempaa. Itselläni en edes muista milloin on ollut kuumetta mitattavasti asti. Olen niitä tyyppejä joilla elimistö toimii tulehdustilassa lähinnä vasta-aineiden kautta . Allergiaherkkyys on tämän puolustusmekanismin heikkous.

      • Anonyymi

        Minulle taas on kerrottu että virusten ja bakteerien tuottamat toksiinit saavat lämmönsäätelyjärjestelmän sekaisin ja lämpö nousee tämän johdosta.


    • Anonyymi

      Kuumetta vastaan taistellaan siksi, että sairauteen liittyvä kuume tekee työnteosta ja kotitöistä tai asioinneista hyvin vaikeita suorittaa. Kun sairastavalla ei monasti ole käytännössä muuta vaihtoehtoa kuin askareensa tehdä käytetään kuumetta alentavaa lääkitystä.

      Jos sairastaa voisi rauhassa ja muiden hoitamana niin kuumetta alentavaa lääkitystä tarvittaisiin vähemmän. Nykyisellään se on selviytymiskeino samalla lailla kuin kahvin kittaaminen ja kofeiinitabletit puuttuvan yöunen korvikkeena.

    • Anonyymi

      Olen nähnyt kuinka kuumepotilaan hoito voi pahentaa tilannetta!

      Vanhainkodissa jäähdytettiin niin kovasti, että potilaan hampaat kalisivat ja vapisi kylmästä, jalat sinertävät ja iho kananlihalla.
      Jalat jääkylmät. sisällä lämpö 41,6, pulssi 120, kunnes potilas kuoli parin unettoman yön jälkeen.

    • Anonyymi

      Toivottavasti en joudu sinun osastollesi hoitoon, jos ominpäin alat tuollaisia päätöksiä tekemään ja kuumetta nostamaan.

      • Anonyymi

        Kuume nousee jos ihoa kylmennetään. Sehän on päivänselvää!
        Jos jalat ja iho kylmenevät, silloin sisälämpötila kehossa nousee vastaavasti!
        Sama kuin jos jäähdyttäisi lämpöpatteria panemalla jäätä termostaatille!


      • Anonyymi

        Ole hyvä vain ja palele ja vapise!
        Minun osastollani potilaat saivat pitää peitteensä rauhassa ja selvisivät kuumeestaan hengissä ja vähällä vaivalla, kun naapuriosastolla jäähdytettiin kunnes sydän ei enää jaksanut, ja potilas kuoli kuumehorkassaa vapisten!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuume nousee jos ihoa kylmennetään. Sehän on päivänselvää!
        Jos jalat ja iho kylmenevät, silloin sisälämpötila kehossa nousee vastaavasti!
        Sama kuin jos jäähdyttäisi lämpöpatteria panemalla jäätä termostaatille!

        Kyllä se lääketieteen mukaan menee niin, että kun keho paleltuu, ruumiinlämpö laskee. Kuumetta et todellakaan saa, jos tuuperrut lumihankeen. Et edes hetkellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se lääketieteen mukaan menee niin, että kun keho paleltuu, ruumiinlämpö laskee. Kuumetta et todellakaan saa, jos tuuperrut lumihankeen. Et edes hetkellisesti.

        Joskus luulen etten keskustele edes normaalin älykkyyden omaavan kanssa!
        Et ole kai nähnyt ainutta kuumepotilasta.

        Kivikauden terapia perustuu siihen että kuume laskee jos ihoa jäähdytetään, koska luullaan ihmisen olevan vaihtolämpöisen kuin dinosauruksen.
        Käytännössä on päinvastoin: ihminen pyrkii nostamaan lämpöä lisäämällä palamista, jos on kylmä. Lisäksi verenkierto ihoon ja raajoihin vähenee ja nämä kylmenevät. Sydän lyö nopeammin, saattaa tulla vilunväreitä.
        Asiantuntijat tietävät että kuumeessa on lämmönsäätely viritetty korkeammaksi, jolloin normaalilämpö saattaa olla 39,2, ja silloin 38,0 on yhden asteen verran alilämpöä ja tuo palelemisen oireet. Kun lämpö nousee 39,2:een potilas tuntee olonsa paremmaksi, sydän lyö normaalisti, potilas ei palele eikä hikoile, vaan on lämmin.

        Hämmästyttää että kuumeesta tiedetään niin vähän, vieläpä lääketieteen keskustelussa! Lumihangessa käy kuin teho-osastolla, kylmennetään niin kauan kunnes lämmönsäätely romahtaa ja veri virtaa iholle ja tulee lämmin ole vähän ennen kuin paleltuu lumihankeen tai joutuu hengityskoneeseen kuin koronapotilaat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus luulen etten keskustele edes normaalin älykkyyden omaavan kanssa!
        Et ole kai nähnyt ainutta kuumepotilasta.

        Kivikauden terapia perustuu siihen että kuume laskee jos ihoa jäähdytetään, koska luullaan ihmisen olevan vaihtolämpöisen kuin dinosauruksen.
        Käytännössä on päinvastoin: ihminen pyrkii nostamaan lämpöä lisäämällä palamista, jos on kylmä. Lisäksi verenkierto ihoon ja raajoihin vähenee ja nämä kylmenevät. Sydän lyö nopeammin, saattaa tulla vilunväreitä.
        Asiantuntijat tietävät että kuumeessa on lämmönsäätely viritetty korkeammaksi, jolloin normaalilämpö saattaa olla 39,2, ja silloin 38,0 on yhden asteen verran alilämpöä ja tuo palelemisen oireet. Kun lämpö nousee 39,2:een potilas tuntee olonsa paremmaksi, sydän lyö normaalisti, potilas ei palele eikä hikoile, vaan on lämmin.

        Hämmästyttää että kuumeesta tiedetään niin vähän, vieläpä lääketieteen keskustelussa! Lumihangessa käy kuin teho-osastolla, kylmennetään niin kauan kunnes lämmönsäätely romahtaa ja veri virtaa iholle ja tulee lämmin ole vähän ennen kuin paleltuu lumihankeen tai joutuu hengityskoneeseen kuin koronapotilaat!

        Minulla kuumeessa palelemisen ja liian kuuman olo vuorottelee. Joskus jopa tuntuu että se tapahtuu yhtäaikaa kumpikin. Hikoilukin on kylmää tai kuuman hiostavaa. Elimistö ikäänkuin hakee tasapainoa, sitähän kuumepotilas luontaisesti yrittää saavuttaakin. Välillä haetaan kahtakin peittoa lämmittämään ja vähän ajan päästä kumpikin peitto on liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla kuumeessa palelemisen ja liian kuuman olo vuorottelee. Joskus jopa tuntuu että se tapahtuu yhtäaikaa kumpikin. Hikoilukin on kylmää tai kuuman hiostavaa. Elimistö ikäänkuin hakee tasapainoa, sitähän kuumepotilas luontaisesti yrittää saavuttaakin. Välillä haetaan kahtakin peittoa lämmittämään ja vähän ajan päästä kumpikin peitto on liikaa.

        Ei kai ole niin että säätelet lämmönsäätelyäsi ylös ja alas lääkkeiden avulla!
        Kun otat vaikka parasetamolia, termostaatti luulee että vaara on ohi, ja laskee lämmönsäätelyn tasoa, jolloin 38,5 tuntuu kuumalta, vaikka se aikaisemmin on tuntunut kylmältä, kun säätely on ollut 39,2 astetta

        Kylmä hiki tulee myös jos keho on hälytystilassa, esimerkiksi pitkäaikaisen jäähdytyksen seurauksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ole niin että säätelet lämmönsäätelyäsi ylös ja alas lääkkeiden avulla!
        Kun otat vaikka parasetamolia, termostaatti luulee että vaara on ohi, ja laskee lämmönsäätelyn tasoa, jolloin 38,5 tuntuu kuumalta, vaikka se aikaisemmin on tuntunut kylmältä, kun säätely on ollut 39,2 astetta

        Kylmä hiki tulee myös jos keho on hälytystilassa, esimerkiksi pitkäaikaisen jäähdytyksen seurauksena.

        Voivoisentään. Yrität väkisin väittää että ihmiset tekevät jotain mistä et tiedä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ole niin että säätelet lämmönsäätelyäsi ylös ja alas lääkkeiden avulla!
        Kun otat vaikka parasetamolia, termostaatti luulee että vaara on ohi, ja laskee lämmönsäätelyn tasoa, jolloin 38,5 tuntuu kuumalta, vaikka se aikaisemmin on tuntunut kylmältä, kun säätely on ollut 39,2 astetta

        Kylmä hiki tulee myös jos keho on hälytystilassa, esimerkiksi pitkäaikaisen jäähdytyksen seurauksena.

        Toisinaan käytän Finnrexiä (asetyylisalisyylipohjainen) kuuma juoma. mutta enimmäkseen olen kokonaan ilman lääkitystä kuumeisena . Kummassakin tapauksessa kuumeilu on samantapaista.
        Lääkitysen etuna pidän sitä, että pystyn paremmin nukkumaan ko. tilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voivoisentään. Yrität väkisin väittää että ihmiset tekevät jotain mistä et tiedä mitään.

        Siksi kysyinkin! Voi voi sentään kuinka monet tekee niin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisinaan käytän Finnrexiä (asetyylisalisyylipohjainen) kuuma juoma. mutta enimmäkseen olen kokonaan ilman lääkitystä kuumeisena . Kummassakin tapauksessa kuumeilu on samantapaista.
        Lääkitysen etuna pidän sitä, että pystyn paremmin nukkumaan ko. tilassa.

        Kiitos rehellisestä vastauksesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi kysyinkin! Voi voi sentään kuinka monet tekee niin!

        En huomannut kysymystä. Väitteen sensijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En huomannut kysymystä. Väitteen sensijaan.

        Et huomannut myöskään että "kysyinkin" jälkeen on huutomerkki, eikä kaksoispistettä!
        Se oli siis vastaus!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5993
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3645
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1935
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1929
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      75
      1601
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1418
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1416
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe