Maalliset ilot

Elämme täällä vain kerran. Miksi meidän siis tulisi luopua maallisista iloista kuten naimisesta ja ryyppäämisestä, jotka tuottavat mielihyvää ja onnellisuutta kunhan eivät ole pakkomielteisyyden puolelle menevää sairautta.

Mikä esimerkiksi tekee avovaimon kanssa sekstailusta jotenkin syntisempää kuin aviovaimon?

57

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ilon saa paastosta?

    • Anonyymi

      Ilot menee ihmisen mukaan. En ole itse koskaan ymmärtänyt ryyppäämisen päälle. Enkä puutu muiden naimisiinkaan.

    • Ei kirkko enää opeta, että seksi avopuolison kanssa, tai muukaan vapaaehtoinen seksi, olisi syntiä, mutta ennen opetti.

      Sen sijaan alkoholismi on kinkkisempi juttu. Itse olen erittäin vaikea alkoholisti ja olen ollut nyt kuivilla yli 40 vuotta. Kirkon työntekijöiden, niin kuin muunkaan väen, asiantuntemus ei riitä käsittämään, että kyseessä on geeniperäinen sairaus. Siksi kirkossa erehdytään usein kuvittelemaan, että asia olisi jotenkin tahdonalainen.

      • Ei kait kukaan pidä alkoholismia minään ilona ?

        Muutaman viskipaukun ottaminen on kuitenkin eriasia kuin alkoholismi. Vaikka alkoholismiin usein liittyy myös perinnöllisiä tekijöitä , niin ei se silti muuta sitä tosiasiaa, että kyseessä on etupäässä addiktio ja ihminen pystyy nimenomaan tahdonvoimalla käytökseensä vaikuttamaan. Se ei siis ole täysin itsestä riippumaton hallitsematon sairaus . Kyllähän siinä on vastuu etupäässä henkilöllä itsellään .

        Olethan sinäkin ottanut henkilökohtaisen vastuun asiasta valitsemalla , ettet juo ja noin osoittanut, että sitä voi hallita.


      • TolkunIhminen kirjoitti:

        Ei kait kukaan pidä alkoholismia minään ilona ?

        Muutaman viskipaukun ottaminen on kuitenkin eriasia kuin alkoholismi. Vaikka alkoholismiin usein liittyy myös perinnöllisiä tekijöitä , niin ei se silti muuta sitä tosiasiaa, että kyseessä on etupäässä addiktio ja ihminen pystyy nimenomaan tahdonvoimalla käytökseensä vaikuttamaan. Se ei siis ole täysin itsestä riippumaton hallitsematon sairaus . Kyllähän siinä on vastuu etupäässä henkilöllä itsellään .

        Olethan sinäkin ottanut henkilökohtaisen vastuun asiasta valitsemalla , ettet juo ja noin osoittanut, että sitä voi hallita.

        Juuri näin sekä kirkossa että suuren yleisön keskuudessa kuvitellaan. Todellisuudessa adoptiolasten taipuvuus alkoholismiin noudattaa 100 %:sesti BIOLOGISTEN vanhempien alkoholismia. Ottovanhempien suhteen korrelaatio on pyöreä nolla.

        Meistä alkoholisteista pitkäaikaisesti kuiville pääsee vain 1 - 2 %, vaikka KAIKKI ovat moneen kertaan yrittäneet katkaista juomisen. Mekään, jotka olemme "onnistuneet", emme ole lainkaan terveitä, vaan meitä vaivaa hillitön ahdistuneisuus.

        Aikoinaan Alkon laboratoriossa viljeltiin rotilla puhtaat kannat tarjoamalla 5 %:sta alkoholia. Valittiin lisääntymään kaikkein alkoholistisimmat keskenään ja kaikkein raittiimmat keskenään. 8 sukupolvessa syntyi kaksi TÄYSIN puhdasta kantaa, joiden jälkeläisissä ei ollut toisessa yhtään alkoholistia, toisessa alkoholisteja olivat kaikki.

        Alkoholismi periytyy MONIGEENISESTI, osa geeneistä voi tulla isältä, osa äidiltä. Alkoholismia synnyttävät eri geenikombinaatiot. Jos saa jonkun näistä geenikombinaatioista tulee AINA ilmiasuiseksi alkoholistiksi, jos ei saa, EI VOI TULLA, vaikka kuinka joisi.

        Suurin osa tarvittavista geeneistä tunnetaan, ja niiden laadun perusteella voidaan laskea todennäköisyys. Osaa geeneistä ei tunneta. Minun geeneistäni on Japanissa tutkittu kaksi. Jo näin harvoilla geeneillä voidaan alkoholismini todennäköisyys laskea nelinkertaiseksi verrattuna normaaliväestöön.

        Edes lääkäreillä ei ole riittävää tietoa, elleivat he oli geenitutkijoita. Pyörittelevät asioita vain epämääräisten myyttien mukaan. Vähätietoisimpia ovat psykiatrit, joiden tieto muutenkin on inkkaritasolla. Vakiolääkärini ihmettelikin, että kaikki ne lääkäriksi pääsevätkin, kun selittävät, että ihminen VOI VALITA, juoko vai ei. Sehän olisi samaa, kuin ihminen voisi valita, onko mielisairas vai ei.


      • Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Juuri näin sekä kirkossa että suuren yleisön keskuudessa kuvitellaan. Todellisuudessa adoptiolasten taipuvuus alkoholismiin noudattaa 100 %:sesti BIOLOGISTEN vanhempien alkoholismia. Ottovanhempien suhteen korrelaatio on pyöreä nolla.

        Meistä alkoholisteista pitkäaikaisesti kuiville pääsee vain 1 - 2 %, vaikka KAIKKI ovat moneen kertaan yrittäneet katkaista juomisen. Mekään, jotka olemme "onnistuneet", emme ole lainkaan terveitä, vaan meitä vaivaa hillitön ahdistuneisuus.

        Aikoinaan Alkon laboratoriossa viljeltiin rotilla puhtaat kannat tarjoamalla 5 %:sta alkoholia. Valittiin lisääntymään kaikkein alkoholistisimmat keskenään ja kaikkein raittiimmat keskenään. 8 sukupolvessa syntyi kaksi TÄYSIN puhdasta kantaa, joiden jälkeläisissä ei ollut toisessa yhtään alkoholistia, toisessa alkoholisteja olivat kaikki.

        Alkoholismi periytyy MONIGEENISESTI, osa geeneistä voi tulla isältä, osa äidiltä. Alkoholismia synnyttävät eri geenikombinaatiot. Jos saa jonkun näistä geenikombinaatioista tulee AINA ilmiasuiseksi alkoholistiksi, jos ei saa, EI VOI TULLA, vaikka kuinka joisi.

        Suurin osa tarvittavista geeneistä tunnetaan, ja niiden laadun perusteella voidaan laskea todennäköisyys. Osaa geeneistä ei tunneta. Minun geeneistäni on Japanissa tutkittu kaksi. Jo näin harvoilla geeneillä voidaan alkoholismini todennäköisyys laskea nelinkertaiseksi verrattuna normaaliväestöön.

        Edes lääkäreillä ei ole riittävää tietoa, elleivat he oli geenitutkijoita. Pyörittelevät asioita vain epämääräisten myyttien mukaan. Vähätietoisimpia ovat psykiatrit, joiden tieto muutenkin on inkkaritasolla. Vakiolääkärini ihmettelikin, että kaikki ne lääkäriksi pääsevätkin, kun selittävät, että ihminen VOI VALITA, juoko vai ei. Sehän olisi samaa, kuin ihminen voisi valita, onko mielisairas vai ei.

        Vaikka sille on löytynyt perinnöllisiä tekijöitä kyseessä on kuitenkin asia johon voi vaikuttaa.
        Joka päivähän voit valita oletko juomatta vai et.

        Äläkä ymmärrä väärin. On hienoa jos olet onnistunut olemaan ilman alkoholia .
        Tunnen myös ihan henkilökohtaisesti ihmisiä , jotka ovat lopettaneet juomisen , syystä, ettei se ole pysynyt kohtuudessa .


      • TolkunIhminen kirjoitti:

        Vaikka sille on löytynyt perinnöllisiä tekijöitä kyseessä on kuitenkin asia johon voi vaikuttaa.
        Joka päivähän voit valita oletko juomatta vai et.

        Äläkä ymmärrä väärin. On hienoa jos olet onnistunut olemaan ilman alkoholia .
        Tunnen myös ihan henkilökohtaisesti ihmisiä , jotka ovat lopettaneet juomisen , syystä, ettei se ole pysynyt kohtuudessa .

        <<Joka päivähän voit valita oletko juomatta vai et.<<

        Niinkö, miksi sitten tarvitaan katkaisuhoitoja, jos se on vain valinta?

        Onneksi ei tarvitse ottaa ohjeita Tolkunihmisiltä, jotka puhuvat sujuvasti asioista, joista eivät tiedä. Maalla osataan taitavasti neuvoa, kun merellä on HÄTÄ.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        <<Joka päivähän voit valita oletko juomatta vai et.<<

        Niinkö, miksi sitten tarvitaan katkaisuhoitoja, jos se on vain valinta?

        Onneksi ei tarvitse ottaa ohjeita Tolkunihmisiltä, jotka puhuvat sujuvasti asioista, joista eivät tiedä. Maalla osataan taitavasti neuvoa, kun merellä on HÄTÄ.

        Kylläpä se näin taitaa olla, minun isäni oli alkoholisti ja stereotypisesti ajateltuna minustakin olisi pitänyt tulla.
        Vaan eipä maistu, joskus otan mutta pystyn olemaan tuon asian herra täydellisesti, ei tule ongelmaa vaikka en vuoteen maistaisikaan.
        Ilmeisesti ne geenit tulevat kauempaa esi isiltä mitkä näin päin vaikuttavat.


      • Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        <<Joka päivähän voit valita oletko juomatta vai et.<<

        Niinkö, miksi sitten tarvitaan katkaisuhoitoja, jos se on vain valinta?

        Onneksi ei tarvitse ottaa ohjeita Tolkunihmisiltä, jotka puhuvat sujuvasti asioista, joista eivät tiedä. Maalla osataan taitavasti neuvoa, kun merellä on HÄTÄ.

        Viina on viisasten juoma, ei taikauskoisten vajailla käyvien ollenkaan.

        Miten muuten pärjäsit 'töissä' ollessasi jeesuksen verta nauttiessasi?


      • Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        <<Joka päivähän voit valita oletko juomatta vai et.<<

        Niinkö, miksi sitten tarvitaan katkaisuhoitoja, jos se on vain valinta?

        Onneksi ei tarvitse ottaa ohjeita Tolkunihmisiltä, jotka puhuvat sujuvasti asioista, joista eivät tiedä. Maalla osataan taitavasti neuvoa, kun merellä on HÄTÄ.

        Kyllä minä alkoholismista aika paljon tiedän, valitettavasti. Molemmat vanhemmat alkoholisteja ja näin ollen juttusi mukaan minusta kait olisi pitänyt tulla alkoholisti . Vaan eipä ainakaan vielä ole tullut . Ei myöskään lapsistani vaikka heillä on tavallaan kahdelta puolelta noita geenejä.

        Koska olen alkoholistien kersa tiedän senkin kuinka tyypillistä alkoholisteille on se vastuun sälyttäminen omasta toiminnastaan muualle . Vaikka omaisi kuinka hyvät geenit hommaan kukaan ei taatusti päädy alkoholistiksi "vahingossa" tai sillä, että juo ensimmäisen ryypyn. Tuo ei tapahdu hetkessä , eikä ihmisen itsensä huomaamatta.

        Ja todellakin joka päivä voi päättää juoko vai ei.


      • TolkunIhminen kirjoitti:

        Kyllä minä alkoholismista aika paljon tiedän, valitettavasti. Molemmat vanhemmat alkoholisteja ja näin ollen juttusi mukaan minusta kait olisi pitänyt tulla alkoholisti . Vaan eipä ainakaan vielä ole tullut . Ei myöskään lapsistani vaikka heillä on tavallaan kahdelta puolelta noita geenejä.

        Koska olen alkoholistien kersa tiedän senkin kuinka tyypillistä alkoholisteille on se vastuun sälyttäminen omasta toiminnastaan muualle . Vaikka omaisi kuinka hyvät geenit hommaan kukaan ei taatusti päädy alkoholistiksi "vahingossa" tai sillä, että juo ensimmäisen ryypyn. Tuo ei tapahdu hetkessä , eikä ihmisen itsensä huomaamatta.

        Ja todellakin joka päivä voi päättää juoko vai ei.

        Et näköjään tunne perinnöllisyyttä.

        Ei kahden alkoholistin lapsesta välttämättä tule alkoholistia. Vanhemmilla on kaksinkertaisesti geenejä verrattuna lapseen. On mahdollista, että vaikka kummallakin vanhemmalla on alkoholismiin sopiva geenistö, lapsi on perinyt juuri sellaisen kombinaation, joka ei aiheuta alkoholismia.

        Mikäli molemmat vanhemmat ovat alkoholisteja, lapsen mahdollisuus saada alkoholismin aiheuttava geenikoktail on 90 %. Keskimäärin siis yksi lapsi kymmenestä ei ole alkoholisti.


      • Anonyymi
        TolkunIhminen kirjoitti:

        Kyllä minä alkoholismista aika paljon tiedän, valitettavasti. Molemmat vanhemmat alkoholisteja ja näin ollen juttusi mukaan minusta kait olisi pitänyt tulla alkoholisti . Vaan eipä ainakaan vielä ole tullut . Ei myöskään lapsistani vaikka heillä on tavallaan kahdelta puolelta noita geenejä.

        Koska olen alkoholistien kersa tiedän senkin kuinka tyypillistä alkoholisteille on se vastuun sälyttäminen omasta toiminnastaan muualle . Vaikka omaisi kuinka hyvät geenit hommaan kukaan ei taatusti päädy alkoholistiksi "vahingossa" tai sillä, että juo ensimmäisen ryypyn. Tuo ei tapahdu hetkessä , eikä ihmisen itsensä huomaamatta.

        Ja todellakin joka päivä voi päättää juoko vai ei.

        Minulla on juuri päinvastainen kokemus. Isäni näin pari kertaa humalassa ja äitini kehui häissäni tervetuliaismaljaa juodessaan, etten ole ikännäin enne viinaa juont.

        Isoveljeni alkoholisoitui jo nuorena pahasti. Isosiskoni lipitteli valkoviiniä epäsäännällisesti ja pikkusiskoni on ollut absolutisti.

        Itse tein parikymmentä vuotta komennushommia asuen hotelleissa. Alkoholia tuli käytetyksi enemmän kuin kohtuullista olisi ollut. Kun olin toista kertaa naimisissa, vaimoni alkoholisoitui. Silloin oma juomisenikin lisääntyi, kunnes rouva nosti kytkintä saadakseen ryypätä rauhassa. Sitten se taas asettui.
        Nyt eläkeläisenä juon kaksi lasia punaviiniä illassa. Väkeviä en juo lainkaan ja oluen juonninkin olen rajoittanut yhteen saunaolueeseen viikossa.

        Minun tastallani olisi alkoholismi voinut puhjeta jo aikoja sitten, kuten kävi veljelleni. Juominen on kuitenkin pysynyt hanskassa, enkä usko että se kymmenen eläkevuoden jälkeen enää mihinkään ryöhöhtää.

        Minulla on ensimmäisestä avioliitosta kolme lasta. Nuorin (tytär) käytti vielä muutama vuosi sitten alkoholia huolestuttavan paljon. Hän on nyt ollut nelisen vuotta käytännössä kokonaan juomatta.
        Keskimäinen lapsistani oli lähes absolutisti melkein kolmeenkymmeneen ikävuoteen. Nyt hän juo silloin tällöin lasin pari viiniä.
        Poikaa näen sen verran harvemmin, etten tiedä hänen alkoholinkäytöstään muuta, kuin että käyttää.

        Geenit vaikuttavat, mutta emme ole täysin geenien vankeja. Tosin jotkut meistä alkoholisoituvat kuulemma ensimmäisestä kännistä. Tällöin geneettinen altistus täytyy olla vahva. Suurimmalla osalla alkoholisoitumiseen vaikuttavat geenit, oma perusluonne ja ympäristö.

        Minulla on näkemykselleni omien kokemusksieni lisäksi jonkin verran tutkimuspohjaa. Konsulttikin on ihan perhepiirissä. Keskimmäinen lapseni on geenitutkija.


      • Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Et näköjään tunne perinnöllisyyttä.

        Ei kahden alkoholistin lapsesta välttämättä tule alkoholistia. Vanhemmilla on kaksinkertaisesti geenejä verrattuna lapseen. On mahdollista, että vaikka kummallakin vanhemmalla on alkoholismiin sopiva geenistö, lapsi on perinyt juuri sellaisen kombinaation, joka ei aiheuta alkoholismia.

        Mikäli molemmat vanhemmat ovat alkoholisteja, lapsen mahdollisuus saada alkoholismin aiheuttava geenikoktail on 90 %. Keskimäärin siis yksi lapsi kymmenestä ei ole alkoholisti.

        Jos selittämäsi pitäisi ihan aukkomasti paikkansa , että kyseessä olisi täysin hallitsematon , ihmisen vallinnoista riippumaton sairaus , niin ei olisi montaakaan kylää tässäkään maakunnassa , joista ei suurinosa ihmisistä olisi alkoholisteja.

        Alkoholistit tarvitsevat tietenkin apua mutta ennen kaikkea se on addiktio .
        Onhan tavallaan lihavuus geenikin löydetty mutta ei kait nyt kukaan ajattele, että "no niin, ei tässä mitään voi, syönpä itseni hengiltä"


      • Anonyymi

        Taipumus riippuvuuteen on tosiaan periytyvä. Alkoholistin lapsesta ei välttämättä tule alkoholistia tai huumeriippuvaista. Sen sijaan esim. työ- tai läheisriippuvuus voi hiipiä huomaamatta. Riippuvuuden mekanismi on sama oireili se miten tahansa. Outoa, jos kirkonkaan koulutetuilla työntekijöillä ei ole riippuvuuksiin asiantuntemusta. Eikö tutkintoon liity sielunhoidon koulutusta? Ja mitä se oikeastaan tarkoittaa? Luin oman taustani vuoksi nuorena psykologiaa, vaikka toiselle alalle päädyinkin. Minua on aina vaivannut se, että ihmisen rikkinäisyyteen tyrkytetään suorituskeskeisiä hengellisiä ratkaisuja.


      • Anonyymi
        TolkunIhminen kirjoitti:

        Jos selittämäsi pitäisi ihan aukkomasti paikkansa , että kyseessä olisi täysin hallitsematon , ihmisen vallinnoista riippumaton sairaus , niin ei olisi montaakaan kylää tässäkään maakunnassa , joista ei suurinosa ihmisistä olisi alkoholisteja.

        Alkoholistit tarvitsevat tietenkin apua mutta ennen kaikkea se on addiktio .
        Onhan tavallaan lihavuus geenikin löydetty mutta ei kait nyt kukaan ajattele, että "no niin, ei tässä mitään voi, syönpä itseni hengiltä"

        "Jos selittämäsi pitäisi ihan aukkomasti paikkansa , että kyseessä olisi täysin hallitsematon , ihmisen vallinnoista riippumaton sairaus , niin ei olisi montaakaan kylää tässäkään maakunnassa , joista ei suurinosa ihmisistä olisi alkoholisteja."

        Sinä et tiedä niistä ihmisistä kaikkea. On totta, että alkoholistin lapsi voi tehdä pyhän päätöksen ja ryhtyä vaikka absolutistiksi. Mutta hän on silti voinut periä riippuvainen persoonallisuuden, joka ilmenee ihmissuhteissa läheisriippuvuutena, töissä työriippuvuutena tai vaikka seksi- ja pornoriippuvuutena. Näitä on joka kylässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taipumus riippuvuuteen on tosiaan periytyvä. Alkoholistin lapsesta ei välttämättä tule alkoholistia tai huumeriippuvaista. Sen sijaan esim. työ- tai läheisriippuvuus voi hiipiä huomaamatta. Riippuvuuden mekanismi on sama oireili se miten tahansa. Outoa, jos kirkonkaan koulutetuilla työntekijöillä ei ole riippuvuuksiin asiantuntemusta. Eikö tutkintoon liity sielunhoidon koulutusta? Ja mitä se oikeastaan tarkoittaa? Luin oman taustani vuoksi nuorena psykologiaa, vaikka toiselle alalle päädyinkin. Minua on aina vaivannut se, että ihmisen rikkinäisyyteen tyrkytetään suorituskeskeisiä hengellisiä ratkaisuja.

        Kirkon sielunhoitokoulutukseen ei kuulu asiantuntevaa tietoa alkoholismista, koska aikoinaan kirkko liittoutui väärän tahon kanssa, ei Järvenpään sosiaalisairaalan ja A-klinikkasäätiön. Niiden oppi oli, että ALKOHOLISTI VOI MUKA TULLA KOHTUUKÄYTTÄJÄKSI. Ei ole koskaan tapahtunut. Monien erehdysten takia luopuivat kyllä opistaan ja pitävät nykyisin täysraittiutta ainoana mahdollisuutena, mutta suuri vahinko pääsi jo tapahtumaan.

        Kuten muutenkin huomaamme tarvitaan täydellinen sukupolvenvaihto, ennen kuin tutkimukseen perustuva lyö läpi. Kirkolla on vielä pitkä taival edessään.

        60-luvusta lähtien kirkko on perustanut sielunhoitokoulutuksensa psykologisille teorioille. Luonnontieteitä ei pelkästään hylätä, vaan niitä ei edes tunneta. Onpa onni, että jätit psykologian kesken.


      • Anonyymi

        Tuo on valhe. Seksi kuuluu vain yhden miehen ja yhden naisen väliseksi asiaksi. Seksi useamman partnerin kanssa on huoruutta. Kirkko on kadottanut kristillisen opin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on valhe. Seksi kuuluu vain yhden miehen ja yhden naisen väliseksi asiaksi. Seksi useamman partnerin kanssa on huoruutta. Kirkko on kadottanut kristillisen opin.

        VT:n aikana monivaimoisuus oli normaalia. Sen lisäksi perheen pää sai käyttää orjattaria ja näiden lapsia seksikumppaninaan ikään katsomatta. Olivat hänen suvereenia omaisuuttaan.

        Mooseksen laissa oli myös säädetty leviraattiavioliitto. Jos mies kuoli, veljen oli yhdyttävä leskeen, kunnes tämä sai lapsen, joka katsottiin kuolleen perilliseksi.


      • Anonyymi
        Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        VT:n aikana monivaimoisuus oli normaalia. Sen lisäksi perheen pää sai käyttää orjattaria ja näiden lapsia seksikumppaninaan ikään katsomatta. Olivat hänen suvereenia omaisuuttaan.

        Mooseksen laissa oli myös säädetty leviraattiavioliitto. Jos mies kuoli, veljen oli yhdyttävä leskeen, kunnes tämä sai lapsen, joka katsottiin kuolleen perilliseksi.

        Näin juuri. Se oli sitä aikaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on juuri päinvastainen kokemus. Isäni näin pari kertaa humalassa ja äitini kehui häissäni tervetuliaismaljaa juodessaan, etten ole ikännäin enne viinaa juont.

        Isoveljeni alkoholisoitui jo nuorena pahasti. Isosiskoni lipitteli valkoviiniä epäsäännällisesti ja pikkusiskoni on ollut absolutisti.

        Itse tein parikymmentä vuotta komennushommia asuen hotelleissa. Alkoholia tuli käytetyksi enemmän kuin kohtuullista olisi ollut. Kun olin toista kertaa naimisissa, vaimoni alkoholisoitui. Silloin oma juomisenikin lisääntyi, kunnes rouva nosti kytkintä saadakseen ryypätä rauhassa. Sitten se taas asettui.
        Nyt eläkeläisenä juon kaksi lasia punaviiniä illassa. Väkeviä en juo lainkaan ja oluen juonninkin olen rajoittanut yhteen saunaolueeseen viikossa.

        Minun tastallani olisi alkoholismi voinut puhjeta jo aikoja sitten, kuten kävi veljelleni. Juominen on kuitenkin pysynyt hanskassa, enkä usko että se kymmenen eläkevuoden jälkeen enää mihinkään ryöhöhtää.

        Minulla on ensimmäisestä avioliitosta kolme lasta. Nuorin (tytär) käytti vielä muutama vuosi sitten alkoholia huolestuttavan paljon. Hän on nyt ollut nelisen vuotta käytännössä kokonaan juomatta.
        Keskimäinen lapsistani oli lähes absolutisti melkein kolmeenkymmeneen ikävuoteen. Nyt hän juo silloin tällöin lasin pari viiniä.
        Poikaa näen sen verran harvemmin, etten tiedä hänen alkoholinkäytöstään muuta, kuin että käyttää.

        Geenit vaikuttavat, mutta emme ole täysin geenien vankeja. Tosin jotkut meistä alkoholisoituvat kuulemma ensimmäisestä kännistä. Tällöin geneettinen altistus täytyy olla vahva. Suurimmalla osalla alkoholisoitumiseen vaikuttavat geenit, oma perusluonne ja ympäristö.

        Minulla on näkemykselleni omien kokemusksieni lisäksi jonkin verran tutkimuspohjaa. Konsulttikin on ihan perhepiirissä. Keskimmäinen lapseni on geenitutkija.

        ”Minun tastallani olisi alkoholismi voinut puhjeta jo aikoja sitten, kuten kävi veljelleni.”

        Alkoholismi on siinä mielessä geneettinen sairaus, että alttius addiktoitua on suuri. Se siis voi hypätä sukupolven yli, eikä todellakaan johdu elämäntilanteista. Eikä kaikki sisarukset sitä saa.
        Moni raitistunut alkoholisti kehittää jonkun uuden addiktion, eli riippuvaisuus vain siirtyy kohteesta toiseen.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Minun tastallani olisi alkoholismi voinut puhjeta jo aikoja sitten, kuten kävi veljelleni.”

        Alkoholismi on siinä mielessä geneettinen sairaus, että alttius addiktoitua on suuri. Se siis voi hypätä sukupolven yli, eikä todellakaan johdu elämäntilanteista. Eikä kaikki sisarukset sitä saa.
        Moni raitistunut alkoholisti kehittää jonkun uuden addiktion, eli riippuvaisuus vain siirtyy kohteesta toiseen.

        Alkoholismi on MONIGEENISESTI periytyvä sairaus. Jos sopivaa geenikombinaatiota ei ole, ei voi tulla ilmiasuiseksi alkoholistiksi, vaikka kuinka joisi. Jos on, tulee AINA. Alkoholismi noudattaa adoptiotapauksissa 100 %:sesti vain biologisten vanhempien mukaan laskettua odotusarvoa.

        Alkoholismin "hyppääminen sukupolven yli" johtuu siitä, että välisukupolvella ei ole sopivaa geenikombinaatiota, mutta seuraavalla on, koska on perinyt toiselta vanhemmaltaan geenit, jotka yhdessä toisen vanhemman (välisukupolvi) geenien kanssa muodostavat alkoholismin aiheuttavan geenistön.

        Periytyminen on satunnainen siten, että edellisen sukupolven geenistö on kaksinkertainen, eli siitä periytyy satunnaisesti vain puolet. Siten esimerkiksi sisaruksista toinen sattuu saamaan alkoholismin aiheuttavan geenistön, toinen ei. Perinnöllisyyslait ovat selvät ja yksiselitteiset.

        Muilla riippuvuuksilla on positiivista korrelaatiota alkoholismiin, mutta ei suinkaan välttämättä ykstyistapauksissa. Esimerkiksi itse olen erittäin syvä alkoholisti, mutta inhoan pelejä ja penkkiurheilua. Puheet seksiriippuvuudesta ovat psykologien kehittämää roskaa. Eri ihmisillä on vain luonnostaan erivoimakas libido.


      • Dogmatikos.rereg kirjoitti:

        Alkoholismi on MONIGEENISESTI periytyvä sairaus. Jos sopivaa geenikombinaatiota ei ole, ei voi tulla ilmiasuiseksi alkoholistiksi, vaikka kuinka joisi. Jos on, tulee AINA. Alkoholismi noudattaa adoptiotapauksissa 100 %:sesti vain biologisten vanhempien mukaan laskettua odotusarvoa.

        Alkoholismin "hyppääminen sukupolven yli" johtuu siitä, että välisukupolvella ei ole sopivaa geenikombinaatiota, mutta seuraavalla on, koska on perinyt toiselta vanhemmaltaan geenit, jotka yhdessä toisen vanhemman (välisukupolvi) geenien kanssa muodostavat alkoholismin aiheuttavan geenistön.

        Periytyminen on satunnainen siten, että edellisen sukupolven geenistö on kaksinkertainen, eli siitä periytyy satunnaisesti vain puolet. Siten esimerkiksi sisaruksista toinen sattuu saamaan alkoholismin aiheuttavan geenistön, toinen ei. Perinnöllisyyslait ovat selvät ja yksiselitteiset.

        Muilla riippuvuuksilla on positiivista korrelaatiota alkoholismiin, mutta ei suinkaan välttämättä ykstyistapauksissa. Esimerkiksi itse olen erittäin syvä alkoholisti, mutta inhoan pelejä ja penkkiurheilua. Puheet seksiriippuvuudesta ovat psykologien kehittämää roskaa. Eri ihmisillä on vain luonnostaan erivoimakas libido.

        Hyviä täsmennyksiä, tosin tästä en ole samaa mieltä:
        ”Esimerkiksi itse olen erittäin syvä alkoholisti, mutta inhoan pelejä ja penkkiurheilua. Puheet seksiriippuvuudesta ovat psykologien kehittämää roskaa. Eri ihmisillä on vain luonnostaan erivoimakas libido.”

        Riippuvuus on määritelty näin ”Riippuvuus eli addiktio (lat. addictio ’jättäminen jonkun valtaan’) on pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetila.”

        Yleensä se koskee mielihyvää, eli sitä haetaan toistuvasti jostain. Niitä voivat olla pelaaminen tai liikunta, mutta myös monet muut tavat. Sanotaankin että alkoholisteista voi tulla AA-riippuvaisia.

        Riippuvuus voi olla fyysistä tai psyykkistä. Ongelma siitä tulee, kun se kohde tai toimintamalli tuo vahingollisia seurauksia ja sitä siitä huolimatta jatketaan. Sen vuoksi seksiriippuvuutta on olemassa, eli pakonomaisesti harjoitetaan seksiä, joka on joko itselle tai toiselle vahingollista.


    • Anonyymi

      Ei kai niistä tarvitsekaan luopua.
      Moraalisäännöstöt on aikoinaan kehitetty suitsimaan ihmisten käyttäytymistä, ettei elämä mene liiallisen rietastelun puolelle.
      Ei uskonto kiellä viininkään nauttimista, ne on myöhemmin tulleita ihmisen keksintöjä, hurskastelu keinoja.
      Jeesuksestakin on kirjoitettu:
      "mikä syömäri ja juomari"

      Elämästä pitää nauttia oli sitten uskovainen tai ateisti, muutoin se on sama kuin sylkisi saamansa lahjan päälle.

    • Niin kyllähän nuo asiat on nyt nautiskeltava jos meinaa. Tätä kun ei ikuisuuksia kestä kuitenkaan , ajatteli asian miten hyvänsä.

      Kyllähän muutama napsu on ihan paikallaan toisinaan . Tuon seksin kohdalla voisin tietty heittäytyä "vähän paremmaksi" mutta pakko sanoa, etten ainakaan itse huomannut asiassa varsinaista muutosta seremonioiden jälkeen.

    • Anonyymi

      Mikä esimerkiksi tekee avovaimon kanssa sekstailusta jotenkin syntisempää kuin aviovaimon?

      Sen tekee se oma asenne

      • Anonyymi

        Seksi on tarkoitettu aviopuolisoiden välille. Mikset vie avokkiasi vihille ja tee hänestä kunniallista naista.


      • Anonyymi

        Jos kyseessä on toisen aviovaimo.

        Mutta se ei ole miehen kannalta Raamatussa sellaista himoihin syttymistä, jota Jumala kauhistuisi vaikkapa jonkun kaupungin tuhoamisen verran, koska siinä kuitenkin maataan kuten naisen kanssa maataan ja kaikki on sillai niinku ok.

        Ei sellaisesta saa edes Päiviä kommentoimaan ;D

        👍


    • Anonyymi

      En yhtään tunne itseäni syntiseksi jos otan muutaman grogin kännini. Ei ole kenellekään haitaksi eikä harmiksi. Avosuhteessa olen asunut kohta 20 vuotta, en näe syntiä siinäkään. Aniharvoin kirota räiskäytän, en usko Jumalan olevan kovin pikkumainen. Muita virheitä en tiedä itselläni olevan, eikä se johdu uskostani. On vain niin helppo elää oikein, ei tarvi selitellä, vatvoa eikä valehdella.

      • Anonyymi

        Siinä se on kun sinä et ole se joka määrittelee mikä on syntiä, vaan Jumala.


      • Anonyymi

        Minä olen ollut nuorempana tiukan linjan uskis ja nyt olen käytännössä ateisti. Elämä opettaa kriittisyyttä ja jopa kyynisyyttä.

        Synti on nykyään minulle uskonnollinen termi, jolle itselläni ei ole merkityssisältöä. Moraalini ei ole ateismini takia muuttunut tärkeissä asioissa miksikään paitsi, että nyt se on itse elettyä ja sisäistettyä; ei ulkopuolelta saarnattua, kuten tiukoissa uskonsuunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen ollut nuorempana tiukan linjan uskis ja nyt olen käytännössä ateisti. Elämä opettaa kriittisyyttä ja jopa kyynisyyttä.

        Synti on nykyään minulle uskonnollinen termi, jolle itselläni ei ole merkityssisältöä. Moraalini ei ole ateismini takia muuttunut tärkeissä asioissa miksikään paitsi, että nyt se on itse elettyä ja sisäistettyä; ei ulkopuolelta saarnattua, kuten tiukoissa uskonsuunnissa.

        Silti sinä et määritä sitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä se on kun sinä et ole se joka määrittelee mikä on syntiä, vaan Jumala.

        Kumpi on voimakkaampi painostaja avioliittoon? Jumala vaiko sen yhteisön ihmiset jonka keskuudessa elät.


      • Anonyymi
        epikuros kirjoitti:

        Kumpi on voimakkaampi painostaja avioliittoon? Jumala vaiko sen yhteisön ihmiset jonka keskuudessa elät.

        Kysy homoilta ja lesboilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä se on kun sinä et ole se joka määrittelee mikä on syntiä, vaan Jumala.

        Älä nyt hassuja puhu. Kyllähän aikuisen ihmisen pitää tietää mikä on oikein ja mikä väärin. Minä tiedän. Enkä usko Jumalan pitävän minua syntisenä siksi että olen löytänyt tasapainoisen elämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt hassuja puhu. Kyllähän aikuisen ihmisen pitää tietää mikä on oikein ja mikä väärin. Minä tiedän. Enkä usko Jumalan pitävän minua syntisenä siksi että olen löytänyt tasapainoisen elämän.

        Kuka sanoo, että syntiä on oikein tai väärin?

        Mutta kai sinä edes sen tiedät, että toisen paha on toisen hyvä ja päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysy homoilta ja lesboilta.

        Harvassapa on ne yhteisöt, joissa vanhemmat painostavat lapsiaan samansukupuoliseen avioliittoon.

        Ei siihen painosta edes itse samansukupuoliset vanhemmat, eikä SETA.

        Palstan hihhulihomottajatt tietysti itse kärsivät tästä yhtä lailla. Monelle kun näyttäisi samansukupuolinen kelpaavan, koska puhutaan ainoastaan homoista, jos ketjussa siihen pientäkin vinkkiä antaa, mutta omasta yhteisöstä puuttuu esikuvat sellaisesta, joten päädytään vihaamaan varmuuden vuoksi ja siten ristiriitaan oman tunne-elämän kaappiuden kanssa.

        Koska ottaahan se kupoliin kovasti, jos toisilla näyttää olevan "maallisia iloja", jos niitä itsellä ei ole.

        👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysy homoilta ja lesboilta.

        Eikös Jeesus ollut homo? Sikisi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sanoo, että syntiä on oikein tai väärin?

        Mutta kai sinä edes sen tiedät, että toisen paha on toisen hyvä ja päinvastoin.

        Nyt puhut vielä hassumpia. Tietenkin väärin teko on syntiä. En tiedä että toisen paha on toisen hyvä, en edes ymmärrä mitä tarkoitat. Vielä oudompaa että toisen hyvä olisi toisen paha. On väärin aiheuttaa toiselle ihmiselle pahaa. En tiedä yhtään esimerkkiä että minun hyvä olisi toiselle paha tai minun paha olisi toiselle hyvä. Heitteletkö ihan vain lauseita vai haluatko konkretisoida. Olisin kiinnostunut jos laitat jonkun esimerkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhut vielä hassumpia. Tietenkin väärin teko on syntiä. En tiedä että toisen paha on toisen hyvä, en edes ymmärrä mitä tarkoitat. Vielä oudompaa että toisen hyvä olisi toisen paha. On väärin aiheuttaa toiselle ihmiselle pahaa. En tiedä yhtään esimerkkiä että minun hyvä olisi toiselle paha tai minun paha olisi toiselle hyvä. Heitteletkö ihan vain lauseita vai haluatko konkretisoida. Olisin kiinnostunut jos laitat jonkun esimerkin.

        Sinäkö määrität mikä on hyvää ja mikä pahaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö määrität mikä on hyvää ja mikä pahaa?

        Nyt minä jo tiedän mikä on hyvää ja mikä pahaa, se on oppimisen ja opettelemisen tulos. Lapsi ei vielä tiedä. Osan määrittelee yhteiskunta ja osan ihmisen omatunto, osa kerrotaan lapsena kotona, osa koulussa. Niistä sitten koostuu että ymmärtää mikä on oikein ja mikä väärin. Ei se mitään tiedettä ole eikä epäselvästi ilmaistuja raamatunlauseita, se on konkreettisia tekoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhut vielä hassumpia. Tietenkin väärin teko on syntiä. En tiedä että toisen paha on toisen hyvä, en edes ymmärrä mitä tarkoitat. Vielä oudompaa että toisen hyvä olisi toisen paha. On väärin aiheuttaa toiselle ihmiselle pahaa. En tiedä yhtään esimerkkiä että minun hyvä olisi toiselle paha tai minun paha olisi toiselle hyvä. Heitteletkö ihan vain lauseita vai haluatko konkretisoida. Olisin kiinnostunut jos laitat jonkun esimerkin.

        ”En tiedä yhtään esimerkkiä että minun hyvä olisi toiselle paha tai minun paha olisi toiselle hyvä.”

        Siinä tapauksessa näet kovin kapeasti. Sen minkä sinä ehkä koet hyvänä, ei välttämättä ole toiselle hyvää. Samoin joku voi aiheuttaa sinulle pahaa, vaikka omasta mielestään tekee vain hyvää.

        Tässä voidaan ottaa esimerkiksi monta seikkaa, kuten vaikka uskonnolliset käsitykset. Auttaessaan ihan vilpittömin mielin jotakuta, saattaakin tehdä karhunpalveluksen toiselle. Etenkin lastenkasvatuksessa tulee tällaisia tilanteita eteen, joissa on tarkoin mietittävä juuri tuota.

        Laajemmin ajateltuna moni teko, kuten vaikka halpatuotteiden ostaminen, voi olla sellaisen pahan tukemista, jota ei tule ajatelleeksi. Eli pitää yllä sortorakennelmaa, jossa noille tekijöille aiheutuu paljon erilaista pahaa.


    • Anonyymi

      Kun tulet uskoon, haluat kunnioittaa Jeesusta tuottamalla hyvää hedelmää, josta Jeesus puhui.Huomaat,että olet lopettanut kiroilun , tupakan polton ,viinan juonnin ja vieraissa käynnit. Etkä ole menettänyt mitään,päin vastoin, terveytesi paranee samoin suhteesi lähimmäisiisi. Hiljalleen Jeesus johdattaa sinua kykyjesi mukaan yksilöllisesti yhä parempaan elämään ja tuntemaan Jumalan valtava siunaava rakkaus sinuun ja omaisiisi. Jeesuksen tie on riemullinen kulkea.

      • Anonyymi

        Onnittelut sinulle jos olet vapaa kaikista paheista ja tiesi on riemullinen. Olen iloinen puolestasi. Minulle yksi hyvän hedelmän tuottaminen, johon Jumala on voimat ja tahdon antanut, on hyväntekeväisyystyö. Minunkin elämäni on hyvää ja tunnen Jumalan rakkauden. Myöskään minun elämääni eivät kuulu tupakanpoltto, jota en pidä syntinä, eikä vieraissa käynti, jota pidän. Koht alkoholin käyttö ja joskus kirosanan pääsy, jotka molemmat eivät ole hyviä, kyllä kuuluvat. Alkoholin käytön lisäksi synnin listalla ovat mielestäni ylensyönti ja liika lääkkeiden syönti, jotkut joutuvat korvaamaan alkoholin lääkkeillä. En usko että ihan paheista puhdasta ihmistä löytyy, siksi luotan Jumalan armoon siitä että hän hyväkyy muutaman ja että voi kokea itsensä hyväksytyksi uskovaiseksi. Minä voin ja kirjoituksestasi päätellen sinäkin. Siunausta sinulle.


      • Kun katsot ympärillesi huomaat, että valtaosa ihmisistä osaa elää ihan siivosti ilman Jeesusta. Ehkä sitten on joitakin, jotka eivät osaisi, oma kyky muodostaa käsitystä oikeasta ja väärästä on siinä määrin kehittymätön, että nämä asiat on annettava ulkoa ja johonkin auktoriteettiin vetomamalla?


      • Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

        Kun katsot ympärillesi huomaat, että valtaosa ihmisistä osaa elää ihan siivosti ilman Jeesusta. Ehkä sitten on joitakin, jotka eivät osaisi, oma kyky muodostaa käsitystä oikeasta ja väärästä on siinä määrin kehittymätön, että nämä asiat on annettava ulkoa ja johonkin auktoriteettiin vetomamalla?

        Olet vähän harhautunut asiasta. Kyllä ilman uskoa Jumalaan voi elää oikein. Elää ken tahtoo ja olkoon onnellinen. Nimimerkkisi perusteella sinä et uskontoa halua ja det är best som sker.
        Minä yritin kertoa ettei ihminen syyllistäisi itseään liikaa. Raamatussa on pitkiä, vaikeasti tarjuttavia lauseita jotka puhuvat synnistä. Minä en kaikista lauseista ymmärrä mitä tarkoittavat. En myöskään usko että ihminen tekisi syntejä tietämättä ja niitä pitäisi tämän tästä pyydellä anteeksi. Oikean ja väärän erottaen ja oikeasti eläen pystyy elämään synnittömästi. Oikein eläminen on konkretiaa, ei mitään epämäärisiä vaikeastitajuttavia raamatunlauseita.
        Jos sitten olen kehittymätön muodostomaan itse kuvaa oikein elämisestä niin olkoon niin, joka tapauksessa olen sen tien löytänyt, eikö se ole tärkeintä. Siinä olemme samaa mieltä, on paljon ihmisiä jotka elävät oikein ja synnittömästi, ovatpa uskossa tai ei.


      • a-teisti kirjoitti:

        Kun katsot ympärillesi huomaat, että valtaosa ihmisistä osaa elää ihan siivosti ilman Jeesusta. Ehkä sitten on joitakin, jotka eivät osaisi, oma kyky muodostaa käsitystä oikeasta ja väärästä on siinä määrin kehittymätön, että nämä asiat on annettava ulkoa ja johonkin auktoriteettiin vetomamalla?

        ”Ehkä sitten on joitakin, jotka eivät osaisi, oma kyky muodostaa käsitystä oikeasta ja väärästä on siinä määrin kehittymätön, että nämä asiat on annettava ulkoa ja johonkin auktoriteettiin vetomamalla?”

        Tavallaan näin on. Osalle kehittyy se sisäinen kontrolli, minkä kautta osaa erottaa oikean ja väärän. Osa jää tavallaan lapsuuteen, missä ulkopuolinen määritteli sen. Eikä sitten tämä kehitys enää jatkunut tästä.


    • Anonyymi

      > naimisesta ja ryyppäämisestä

      No, jos sinulla on pakkomielle, en kiellä, sanon vaan, ei kaikki ole hyödyllistä ja järkevää.

    • Anonyymi

      Alkoholin käyttö kohtuudella on minusta selvästi ok raamatun mukaan, mutta älkää päihtykö sillä siitä seuraa irstas meno. Simppeliä.
      Vaikeampi juttu onkin, kun tykkään silloin tällöin polttaa kannabista. Siitäkin päihtyy, mutta ei tule irstasta menoa. Lisäksi se on vielä Suomessa laitonta. Asia vaivaa toisinaan, mutta uskoisin laillistamisen aikanaan selkeyttävän tilanteen.

      • Anonyymi

        Alkoholia ei voi ottaa päihtymättä. Jo ensimmäinen annos vaikuttaa reseptoneihin kellä mitenkin. Irstauttautta siitä ei seuraa, ihan tavallinen hiprakka hetkeksi, päivän tapahtumien mietintää ja ehkä muutakin pohtimista ja sitten nukkumaan. Kannabiksesta en tiedä.


      • No, olenpa minäkin poltellut. Aniharvoin, olisiko lähemmäs vuosi viime kerrasta. Berliinissä, jossa se on käytännössä laillista.

        Ylipäätään päihteitä koskeva lainsäädännön tarkoitushan on tavallaan suojella niitä helposti addiktoituvia vaikka valtaosa paheita harrastaa eikä niistä mitään saa riesaa itselleen. Uskonlahkot jotka vaikkapa alkoholiin suhtautuvat jyrkän kielteisestä, vähäiseenkin käyttöön kai sitten katsovat sen olevan jotenkin Jumalalta pois.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholia ei voi ottaa päihtymättä. Jo ensimmäinen annos vaikuttaa reseptoneihin kellä mitenkin. Irstauttautta siitä ei seuraa, ihan tavallinen hiprakka hetkeksi, päivän tapahtumien mietintää ja ehkä muutakin pohtimista ja sitten nukkumaan. Kannabiksesta en tiedä.

        "Alkoholia ei voi ottaa päihtymättä."

        Kuka mitäkin tarkoittaa päihtymyksellä. Pikku hiprakka ei mielestäni ole humala.


    • Anonyymi

      Kun aloittaja ei taas tyhmyydessään ymmärrä asioita niin se on tollasta hörinää.
      Kun maallisia iloja onkin, mutta ei tuollaisia ihmisiä ja itseä tuhoavia. Ilo pitäisi ymmärtää, että mitä se on.
      Aloittaja on jotenkin kaavoihin kangistunut ja isoiltapojilta kuunnellut korva höröllään, että mitä ne sanoo iloiksi ja sitten toistelee sitä itse luullen että siinä olisi jotain iloa.
      Luonnollinen elämä ja luonnolliset ihmiset ovat iloa parhaimmillaan.
      Ei luonnottomat ja murhetta aiheuttavat sekopäät, kuten aloittajan näkemykset.
      Aloittajalle sanon, että ajattelu on sallittua ja jopa suotavaa.

    • ”Miksi meidän siis tulisi luopua maallisista iloista kuten naimisesta ja ryyppäämisestä, jotka tuottavat mielihyvää ja onnellisuutta…”

      Niin no, maalisia iloja on paljon muitakin. Hyvä ruoka, mielihyvää tuottava liikkuminen tai hieronta. Mukavat vaatteet, elämää helpottavat laitteet ja koneet. Ja vaikka mitä.

      Minusta hyvä ohje on alkoholin suhteen, että sitä otetaan vain sen verran, ettei tule varsinaiseen humalaan. Mikäs siinä seksistä nauttimisessakaan on pahaa, jos se perustuu toinen toisensa kunnioittamiseen ja välittämiseen.

    • Anonyymi

      "Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi."
      (Saarnaajan kirja)

      "Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua. Minä tulin tietämään, ettei heillä ole muuta onnea kuin iloita ja tehdä hyvää eläessänsä. Mutta jokaiselle ihmiselle on sekin, että hän syö ja juo ja nauttii hyvää kaiken vaivannäkönsä ohessa, Jumalan lahja."
      (Saarnaajan kirja)

      • Kerrankin on löytynyt hyviä Raamatun kohtia. Ei todellakaan meitä ole kielletty nauttimasta ja iloistemasta tässä elämässä.


    • Anonyymi

      Saarnaajan kirja on ottanut kantaa myös talouspolitiikkaan ja sijoittamiseen:

      "Talleta omaisuutesi seitsemälle, kahdeksallekin taholle –ethän tiedä, mitä onnettomuuksia maassa vielä sattuu."

      Eli koko omaisuutta ei kannata laittaa yhden yhtiön tuoton varaan. Jos tämä ajautuu konkurssiin, kaikki menee.

      • Tuolloin tosin ei vielä ollut osakeyhtiöitä ja finassilaitoksia. Tarkoittanee siis maata, ehkä rakennuksia, karjaa jne.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1625
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      71
      1303
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1228
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      179
      1045
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      149
      1004
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      994
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      882
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      844
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      784
    Aihe