Jalankulkijalle esteetön kulku suojatiellä lauseen muoto on muuttunut

Anonyymi

Esteetön kulku velvoite on uudessa laissa nykyään tämän näköinen.

"Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."

Nyt jos näyttää siltä, että jalankulkija valmistautuu menemään suojatielle, niin on valmistauduttava antamaan hänelle esteetön kulku. Pieni tiukennus asian suhteen on siis tullut. Nyt riittää pelkästään se, että jalankulkija "valmistautuu" ylitykseen.

128

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autot menee ensin ja se on ihan sama mitä joku homo siihen piipittää!

      • Anonyymi

        Kehitysvamma ei tartu mutta asennevamma periytyy.


      • Anonyymi

        Ensimmäinen vastaus keskusteluun ja jo saimme homokortin pöytään. Hienoa. Mahtaa tästäkin tulla todella älykäs ketju.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen vastaus keskusteluun ja jo saimme homokortin pöytään. Hienoa. Mahtaa tästäkin tulla todella älykäs ketju.

        Entä sitten? Teillä homoilla on sama oikeus mielipiteeseen kuin muilla. Sen kun sanotte sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysvamma ei tartu mutta asennevamma periytyy.

        Myös homous on ilmeisesti periytyvää, ainakin sinun kirjoitustesi perusteella.


      • Anonyymi

        Kuka mahtaa nyt itkeä ja piipittää kun isot pojat ovat menneet muuttamaan lakia. Nyt oikeasti autoilija joutuu aina jokaisen suojatien kohdalla antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle jos vain vähänkään näyttää siltä että tämä edes valmistautuu ylityksen lähtöön. Kitise vaan ihan rauhassa, ei kukaan välitä. Noudata vaan uutta lakia jatkossa kuten kuuluu.


    • Autoa ajaessa vaikeaa nähdä jalankulkijaa, joka on menossa ylittämään suojatietä.

      • Anonyymi

        Jos ei kykene noudattamaa sääntöjä syystä tai toisesta, niin kannattaa jättää se ajaminen muiden hommaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei kykene noudattamaa sääntöjä syystä tai toisesta, niin kannattaa jättää se ajaminen muiden hommaksi.

        Sama kevyen liikenteen käyttäjille. Noudattakaa liikennessäntöjä älkääkä poukkoilko miten sattuu. Teidän pitää myös ymmärtää se fakta, että autossa on kuolleita kulmia joiden taakse näkeminen on mahdotonta ja te kevyen liikenteen käyttäjät onnistutte monesti poukkoilemaan juuri niiden kuolleiden kulmien taakse. Rauhallisuutta siihen liikkumiseeen.

        Toisekseen pukeutukaa niin, että teidät näkee paremmin. Esimerkiksi pimeällä sateisella kelillä raivostuttaa nähdä viime tipassa joku tummaan pukeutunut kävelijä tien varressa. Tummiin pukeutunutta kevyenliikenteen käyttäjää on joskus hankala havaita hyvälläkin kelillä.

        Kävelijä/pyöräilijä jää AINA toiseksi auton kanssa joten noudattakaa tekin niitä liikennesääntöjä ja pukeutukaa näkyvästi. Turha teidän on autoilijaa syyttää kun te(kään) ette noudata sääntöjä ja pukeudutte niin, että teitä on joskus lähes mahdotonta havaita. Tiedätte varmasti mitä siinä voi käydä jos auto törmää teihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama kevyen liikenteen käyttäjille. Noudattakaa liikennessäntöjä älkääkä poukkoilko miten sattuu. Teidän pitää myös ymmärtää se fakta, että autossa on kuolleita kulmia joiden taakse näkeminen on mahdotonta ja te kevyen liikenteen käyttäjät onnistutte monesti poukkoilemaan juuri niiden kuolleiden kulmien taakse. Rauhallisuutta siihen liikkumiseeen.

        Toisekseen pukeutukaa niin, että teidät näkee paremmin. Esimerkiksi pimeällä sateisella kelillä raivostuttaa nähdä viime tipassa joku tummaan pukeutunut kävelijä tien varressa. Tummiin pukeutunutta kevyenliikenteen käyttäjää on joskus hankala havaita hyvälläkin kelillä.

        Kävelijä/pyöräilijä jää AINA toiseksi auton kanssa joten noudattakaa tekin niitä liikennesääntöjä ja pukeutukaa näkyvästi. Turha teidän on autoilijaa syyttää kun te(kään) ette noudata sääntöjä ja pukeudutte niin, että teitä on joskus lähes mahdotonta havaita. Tiedätte varmasti mitä siinä voi käydä jos auto törmää teihin.

        Onko sinulla vaikeuksia noudattaa väistämisvelvollisuuttasi kevyttä liikennettä kohtaan, kun ajat autolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla vaikeuksia noudattaa väistämisvelvollisuuttasi kevyttä liikennettä kohtaan, kun ajat autolla?

        Jollakin vanhanaikaisella henkilöautolla jossa matkustamo on lasilaatikko ja istutaan perse maata viistäen, pystytään näkemään ympäristöön ja huomioimaan kevyt liikenne. Mutta esimerkiksi kun pyöräilijä tunkee kääntymään aikovan kuorma-auton rinnalle, se on täysin selvä itsemurhayritys ja usein onnistuukin. Ja autoilijaa syytetään, vaikka hänellä ei ollut mitään mahdollisuuksia nähdä sitä pyöräilijää.

        Kyllä niin pyöräilijällä kuin jalankulkijallakin on oltava jo itsesuojeluvaistoa. Moni jalankulkija kävelee suojatielle puhelintaan tuijottaen vaikka auto on niin lähellä ettei pysty mitenkään pysähtymään ajoissa. Pieni vilkaisukin ajoradalle ja yhden askeleen pysähdys niin tilanne on turvallisesti ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollakin vanhanaikaisella henkilöautolla jossa matkustamo on lasilaatikko ja istutaan perse maata viistäen, pystytään näkemään ympäristöön ja huomioimaan kevyt liikenne. Mutta esimerkiksi kun pyöräilijä tunkee kääntymään aikovan kuorma-auton rinnalle, se on täysin selvä itsemurhayritys ja usein onnistuukin. Ja autoilijaa syytetään, vaikka hänellä ei ollut mitään mahdollisuuksia nähdä sitä pyöräilijää.

        Kyllä niin pyöräilijällä kuin jalankulkijallakin on oltava jo itsesuojeluvaistoa. Moni jalankulkija kävelee suojatielle puhelintaan tuijottaen vaikka auto on niin lähellä ettei pysty mitenkään pysähtymään ajoissa. Pieni vilkaisukin ajoradalle ja yhden askeleen pysähdys niin tilanne on turvallisesti ohi.

        Mutta onko sinulla vaikeuksia noudattaa väistämisvelvollisuuttasi kevyttä liikennettä kohtaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla vaikeuksia noudattaa väistämisvelvollisuuttasi kevyttä liikennettä kohtaan, kun ajat autolla?

        Juuri tätä tarkoitin. Olet tyypillinen vähäjärkinen kävelijä/pyöräilijä, vai oletko kenties humalassa? Miksi haluat koko ajan pysyä mahdollisimman näkymättömänä kun esimerkiksi ylität tietä? Tiedän, että pimeälläkin sinä pukeudut mustaan ja liikut ilman minkäänlaista heijastinta. Kuvittelet, että kun sinä näet auton, niin auton kuljettaja takuulla huomaa myös sinut vaikka piileksitkin mustassa asussasi puskan takana ja lähdet viime tipassa ylittämään suojatietä.

        On olemassa sellainen sanonta kuin "äly hoi, älä jätä". Sinut äly on kuitenkin jättänyt jo ajat sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitin. Olet tyypillinen vähäjärkinen kävelijä/pyöräilijä, vai oletko kenties humalassa? Miksi haluat koko ajan pysyä mahdollisimman näkymättömänä kun esimerkiksi ylität tietä? Tiedän, että pimeälläkin sinä pukeudut mustaan ja liikut ilman minkäänlaista heijastinta. Kuvittelet, että kun sinä näet auton, niin auton kuljettaja takuulla huomaa myös sinut vaikka piileksitkin mustassa asussasi puskan takana ja lähdet viime tipassa ylittämään suojatietä.

        On olemassa sellainen sanonta kuin "äly hoi, älä jätä". Sinut äly on kuitenkin jättänyt jo ajat sitten.

        Niin niin mutta mitä sitten? Muistatahan noudettaa väistämisvelvollisuuttasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onko sinulla vaikeuksia noudattaa väistämisvelvollisuuttasi kevyttä liikennettä kohtaan?

        Tässä sitä ollaan taas yhden ääliön kanssa.

        "MINÄ, MINÄ, MINÄ!!! Auto tulee, MINÄ en ehkä ehdi turvallisesti yli mutta kun lain mukaan MINÄ saan mennä tästä ensiksi niin MINÄHÄN menen, ja varmuuden vuoksi räplään samalla MINUN puhelintani. Sitten kun autoilija tekee äkkijarrutuksen ja painaa tööttiä niin MINÄ näytän hänellä MINUN keskisormeani nostamatta kertaakaan katsetta MINUN puhelimestani".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä sitä ollaan taas yhden ääliön kanssa.

        "MINÄ, MINÄ, MINÄ!!! Auto tulee, MINÄ en ehkä ehdi turvallisesti yli mutta kun lain mukaan MINÄ saan mennä tästä ensiksi niin MINÄHÄN menen, ja varmuuden vuoksi räplään samalla MINUN puhelintani. Sitten kun autoilija tekee äkkijarrutuksen ja painaa tööttiä niin MINÄ näytän hänellä MINUN keskisormeani nostamatta kertaakaan katsetta MINUN puhelimestani".

        Rattiraivo vaivaa yhä useampaa autoilijaa näinä päivinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama kevyen liikenteen käyttäjille. Noudattakaa liikennessäntöjä älkääkä poukkoilko miten sattuu. Teidän pitää myös ymmärtää se fakta, että autossa on kuolleita kulmia joiden taakse näkeminen on mahdotonta ja te kevyen liikenteen käyttäjät onnistutte monesti poukkoilemaan juuri niiden kuolleiden kulmien taakse. Rauhallisuutta siihen liikkumiseeen.

        Toisekseen pukeutukaa niin, että teidät näkee paremmin. Esimerkiksi pimeällä sateisella kelillä raivostuttaa nähdä viime tipassa joku tummaan pukeutunut kävelijä tien varressa. Tummiin pukeutunutta kevyenliikenteen käyttäjää on joskus hankala havaita hyvälläkin kelillä.

        Kävelijä/pyöräilijä jää AINA toiseksi auton kanssa joten noudattakaa tekin niitä liikennesääntöjä ja pukeutukaa näkyvästi. Turha teidän on autoilijaa syyttää kun te(kään) ette noudata sääntöjä ja pukeudutte niin, että teitä on joskus lähes mahdotonta havaita. Tiedätte varmasti mitä siinä voi käydä jos auto törmää teihin.

        Autoilijan on kuitenkin jokaisen suojatien kohdalla ajettava siten että voi tarvittaessa hidastaa ja jopa pysähtyä. Näin monet eivät aja, vaan paahtavat menemään aika lujaa. Jalankulkijoilla on tietenkin omat velvollisuutensa mutta suojateiden kohdalla jalankulkijat ovat kuninkaita joita autoilijat varovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijan on kuitenkin jokaisen suojatien kohdalla ajettava siten että voi tarvittaessa hidastaa ja jopa pysähtyä. Näin monet eivät aja, vaan paahtavat menemään aika lujaa. Jalankulkijoilla on tietenkin omat velvollisuutensa mutta suojateiden kohdalla jalankulkijat ovat kuninkaita joita autoilijat varovat.

        Kukaan ei saisi koskaan ajatella liikenteessä, että hän olisi jollain tavalla "kuningas" jota muiden kuuluisi varoa, vaan jokaisen tulee noudattaa liikennessääntöjä ja silloin tällöin myös luopua omasta oikeudestaan (juurikin näiden "kuninkaiden" takia).

        Kävelijöiden tulee huomioida myös muu liikenne eritoten tietä ylittäessään. Ei pidä olettaa, että kaikki huomaisivat automaattisesti hänet. Tien yli ei myöskään pidä kävellä katse kännykässä ja kuulokkeet korvilla vaan ympäristöään pitää tarkkailla idioottien, esim. "sokeiden" BMW-kuskien, varalta.

        Pyöräilijät (joskus jopa juoksijat) aiheuttavat kävelijöitä useammin "mitä helevettiä"-tilanteita, koska he liikkuvat jo selvästi "tavallista" kävelijää nopeammin ja iso osa pyöräilijöistä ei selkeästikään osaa liikennesääntöjä tai eivät muuten vain kykene liikkumaan liikenteessä asiallisesti.

        En väitä, että olisin maailman paras autoilija mutta sen tiedän, että ainakin osaan huomioida muuta liikennettä keskivertoautoilijaa paremmin ja siihen ei valitettavasti ainakaan nykyään paljoa vaadita. Monelta autoilijalta on jopa peruasiat hukassa, esimerkiksi yksinkertainen suuntamerkin näyttäminen aiheuttaa hyvin monella ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Nopeusrajoitusten noudattaminenkin on erittäin monelle silkka mahdottomuus (enkä nyt tarkoita mitään "alinopeutta", jota ei laissa edes mainita). Tätäkin voisin jatkaa pitkään mutta nyt en jaksa.

        Ei muuten pidä unohtaa mopoilijoita ja moottoripyöräilijöitä. Tästä porukasta löytyy sellaisia ääliöitä, että oksat pois, mutta enempää en ala nyt erittelemään. Ideaalinen tilannehan olisi se, että kaikki kunnioittaisivat liikennesääntöjä mutta valitettavasti "minä minä"-asenne on vienyt voiton hyvin monesta ihmisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei saisi koskaan ajatella liikenteessä, että hän olisi jollain tavalla "kuningas" jota muiden kuuluisi varoa, vaan jokaisen tulee noudattaa liikennessääntöjä ja silloin tällöin myös luopua omasta oikeudestaan (juurikin näiden "kuninkaiden" takia).

        Kävelijöiden tulee huomioida myös muu liikenne eritoten tietä ylittäessään. Ei pidä olettaa, että kaikki huomaisivat automaattisesti hänet. Tien yli ei myöskään pidä kävellä katse kännykässä ja kuulokkeet korvilla vaan ympäristöään pitää tarkkailla idioottien, esim. "sokeiden" BMW-kuskien, varalta.

        Pyöräilijät (joskus jopa juoksijat) aiheuttavat kävelijöitä useammin "mitä helevettiä"-tilanteita, koska he liikkuvat jo selvästi "tavallista" kävelijää nopeammin ja iso osa pyöräilijöistä ei selkeästikään osaa liikennesääntöjä tai eivät muuten vain kykene liikkumaan liikenteessä asiallisesti.

        En väitä, että olisin maailman paras autoilija mutta sen tiedän, että ainakin osaan huomioida muuta liikennettä keskivertoautoilijaa paremmin ja siihen ei valitettavasti ainakaan nykyään paljoa vaadita. Monelta autoilijalta on jopa peruasiat hukassa, esimerkiksi yksinkertainen suuntamerkin näyttäminen aiheuttaa hyvin monella ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Nopeusrajoitusten noudattaminenkin on erittäin monelle silkka mahdottomuus (enkä nyt tarkoita mitään "alinopeutta", jota ei laissa edes mainita). Tätäkin voisin jatkaa pitkään mutta nyt en jaksa.

        Ei muuten pidä unohtaa mopoilijoita ja moottoripyöräilijöitä. Tästä porukasta löytyy sellaisia ääliöitä, että oksat pois, mutta enempää en ala nyt erittelemään. Ideaalinen tilannehan olisi se, että kaikki kunnioittaisivat liikennesääntöjä mutta valitettavasti "minä minä"-asenne on vienyt voiton hyvin monesta ihmisestä.

        Ongelma onkin siis se, että "ääliöille" on annettu ajo-oikeus. Nämä "ääliö" eivät siis itse kykene noudattamaan sääntöjä. Fiksut jalankulkijat ymmärtävät, että näitä ääliöitä on ja varovat, mutta tien ylittäjä voi olla vaikka lapsi, joka ei tajua, että tällaisia ”ääliöitä” on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitin. Olet tyypillinen vähäjärkinen kävelijä/pyöräilijä, vai oletko kenties humalassa? Miksi haluat koko ajan pysyä mahdollisimman näkymättömänä kun esimerkiksi ylität tietä? Tiedän, että pimeälläkin sinä pukeudut mustaan ja liikut ilman minkäänlaista heijastinta. Kuvittelet, että kun sinä näet auton, niin auton kuljettaja takuulla huomaa myös sinut vaikka piileksitkin mustassa asussasi puskan takana ja lähdet viime tipassa ylittämään suojatietä.

        On olemassa sellainen sanonta kuin "äly hoi, älä jätä". Sinut äly on kuitenkin jättänyt jo ajat sitten.

        Kyllähän tuosta raivoamisesta voi vastauksen tulkita, vaikka et osaa vastata fiksusti. Oletko ajatellut, että osaamattomuutesi on vain sinusta itsestäsi kiinni, ja että pienellä vaivannäöllä saisit taitojasi kehitettyä paremmiksi etkä olisi enää niin paljon vaaraksi muille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei saisi koskaan ajatella liikenteessä, että hän olisi jollain tavalla "kuningas" jota muiden kuuluisi varoa, vaan jokaisen tulee noudattaa liikennessääntöjä ja silloin tällöin myös luopua omasta oikeudestaan (juurikin näiden "kuninkaiden" takia).

        Kävelijöiden tulee huomioida myös muu liikenne eritoten tietä ylittäessään. Ei pidä olettaa, että kaikki huomaisivat automaattisesti hänet. Tien yli ei myöskään pidä kävellä katse kännykässä ja kuulokkeet korvilla vaan ympäristöään pitää tarkkailla idioottien, esim. "sokeiden" BMW-kuskien, varalta.

        Pyöräilijät (joskus jopa juoksijat) aiheuttavat kävelijöitä useammin "mitä helevettiä"-tilanteita, koska he liikkuvat jo selvästi "tavallista" kävelijää nopeammin ja iso osa pyöräilijöistä ei selkeästikään osaa liikennesääntöjä tai eivät muuten vain kykene liikkumaan liikenteessä asiallisesti.

        En väitä, että olisin maailman paras autoilija mutta sen tiedän, että ainakin osaan huomioida muuta liikennettä keskivertoautoilijaa paremmin ja siihen ei valitettavasti ainakaan nykyään paljoa vaadita. Monelta autoilijalta on jopa peruasiat hukassa, esimerkiksi yksinkertainen suuntamerkin näyttäminen aiheuttaa hyvin monella ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Nopeusrajoitusten noudattaminenkin on erittäin monelle silkka mahdottomuus (enkä nyt tarkoita mitään "alinopeutta", jota ei laissa edes mainita). Tätäkin voisin jatkaa pitkään mutta nyt en jaksa.

        Ei muuten pidä unohtaa mopoilijoita ja moottoripyöräilijöitä. Tästä porukasta löytyy sellaisia ääliöitä, että oksat pois, mutta enempää en ala nyt erittelemään. Ideaalinen tilannehan olisi se, että kaikki kunnioittaisivat liikennesääntöjä mutta valitettavasti "minä minä"-asenne on vienyt voiton hyvin monesta ihmisestä.

        "mutta valitettavasti "minä minä"-asenne on vienyt voiton hyvin monesta ihmisestä."
        Kuten sinusta. Jonka todistat kirjoituksessasi julistautumalla keskivertoa paremmaksi autoilijaksi ilman luotettavaa selvitystä siitä että näin olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rattiraivo vaivaa yhä useampaa autoilijaa näinä päivinä.

        Ilman kunnon rattiraivoa liikenne olisi vieläkin nihkeämpää. Rattiraivoa tarvitaan. Hissukat on liikenteen liima ja rattiraivolla se liima muuttuu edes vähän juoksevammaksi.
        Rattiraivo kunniaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijan on kuitenkin jokaisen suojatien kohdalla ajettava siten että voi tarvittaessa hidastaa ja jopa pysähtyä. Näin monet eivät aja, vaan paahtavat menemään aika lujaa. Jalankulkijoilla on tietenkin omat velvollisuutensa mutta suojateiden kohdalla jalankulkijat ovat kuninkaita joita autoilijat varovat.

        Autoilijoista pahimpia on ne, jotka eivät osaa ennakoida edes sitä, ehtiikö se jalankulkija edes alle jos itse jatkaa tasaista vauhtia vai jäisikö niin paljon väliä ettei onnettomuutta tapahdu. Nämä autoilijoista tyhmimmät joko eivät hahmota tilannetta eli ajokyky ei ole kunnossa tai sitten luulevat että vaikka olisi kävelijä kuinka kaukana tahansa, niin jos on suojatiellä niin pysähtyä pitää.


      • Anonyymi

        aika usein on huomattu, että autoilijoiden on muutenkin hankala nähä tuulilasin läpi, eikä kitkoja voi ostaa, kun se tarkoittaa ennakoivaa ajoa, johon kuuluu se, että kuski ajaaa enempi, kuin auto. Ja reagoi näkemiinsä asioihin.

        Vai mitä meinaa, piä turvaväli ja silti kyttää metrin päästä, painaako jarruvaloa vai eikö.

        On se autolla ajo tosi hankalaa, kun ei osaa reagoida mitenkään siihen mitä näkee, ja eikä näe jos ei ole minkään näköstä turvaväliä, jee.

        Jostain kumman syystä itelläin ei ole ongelmia noiden suojatien ylittäjien kanssa.
        Mutta niillä on.
        Jokka kattoo vaan painaa kaasua ja auto ajaa enempi itte ku kuski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aika usein on huomattu, että autoilijoiden on muutenkin hankala nähä tuulilasin läpi, eikä kitkoja voi ostaa, kun se tarkoittaa ennakoivaa ajoa, johon kuuluu se, että kuski ajaaa enempi, kuin auto. Ja reagoi näkemiinsä asioihin.

        Vai mitä meinaa, piä turvaväli ja silti kyttää metrin päästä, painaako jarruvaloa vai eikö.

        On se autolla ajo tosi hankalaa, kun ei osaa reagoida mitenkään siihen mitä näkee, ja eikä näe jos ei ole minkään näköstä turvaväliä, jee.

        Jostain kumman syystä itelläin ei ole ongelmia noiden suojatien ylittäjien kanssa.
        Mutta niillä on.
        Jokka kattoo vaan painaa kaasua ja auto ajaa enempi itte ku kuski.

        Tarkoitatko siis sitä että osaat ennakoida tilanteen kehittymisen senverran hyvin, että hidastat tai pysähdyt suojatiellä kävelevän takia vain silloin kun se on tarpeellista, mutta silloin ymmärrät jatkaa tasaista menoasi kun törmäyksen välttäminen ei sitä vaadi.

        Jos näin on niin hyvä. Eksyit vähän otsikon aiheesta, siksi kysyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onko sinulla vaikeuksia noudattaa väistämisvelvollisuuttasi kevyttä liikennettä kohtaan?

        Joku kehitysvammainen homppeli toistaa kokoajan samaa lausetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku kehitysvammainen homppeli toistaa kokoajan samaa lausetta.

        Mutta onko sinulla homppelilla vaikeuksia noudattaa väistämisvelvollisuuttasi kevyttä liikennettä kohtaan?


    • Anonyymi

      Hyvä että tähän tuli muutos. Enää ei ole mitään epäselvää siitä että milloin on se hetki kun jalankulkija "on astumassa" suojatielle. Nyt pitää antaa esteetön kulku heti kun jalankulkija valmistautuu menemään suojatielle.

      • Anonyymi

        Vielä kun joku kertoisi tämän suojatien edessä huitovalle mummolle.


      • Anonyymi

        Ei tuollainen muutos vaikuta mihinkään. Samalla tavalla te kävelijät siellä tien varressa tulette edelleen loikkimaan. Ei teidän aikeista ikinä ota selvää. Tuijotetaan puhelinta ja näytetään siltä, että ollaan ylittämässä suojatie mutta eipä ylitetäkään. Autoilija kuitenkin pysähtyy ja odottaa hetken mutta kävelijä se vain räplää puhelintaan ja pysyy paikallaan. Autoilija kyllästyy ja lähtee liikkeelle mutta samalla myös kävelijä lähtee ylittämään tietä. Autoilija pysähtyy ja kävelijä näyttää kansainvälisiä käsimerkkejä ja huutaa kirosanoja joita edellisenä päivänä opiskeli. Tämä on hyvin tyypillinen tilanne nykypäivän liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollainen muutos vaikuta mihinkään. Samalla tavalla te kävelijät siellä tien varressa tulette edelleen loikkimaan. Ei teidän aikeista ikinä ota selvää. Tuijotetaan puhelinta ja näytetään siltä, että ollaan ylittämässä suojatie mutta eipä ylitetäkään. Autoilija kuitenkin pysähtyy ja odottaa hetken mutta kävelijä se vain räplää puhelintaan ja pysyy paikallaan. Autoilija kyllästyy ja lähtee liikkeelle mutta samalla myös kävelijä lähtee ylittämään tietä. Autoilija pysähtyy ja kävelijä näyttää kansainvälisiä käsimerkkejä ja huutaa kirosanoja joita edellisenä päivänä opiskeli. Tämä on hyvin tyypillinen tilanne nykypäivän liikenteessä.

        Ei voi olla kovin yleistä sillä ei ole koskaan sattunut omalle kohdalleni itse ajaessani enkä ole nähnyt sitä myöskään koskaan muutoinkaan liikkeellä ollessani. Aina on jalankulkija ylittänyt ajoradan, jos on alun perin näyttänytkin siltä, että lähtee yli.


      • Anonyymi

        Mutta paikallaan seisomista ei voi tulkita miksikään. Jos aikomus piilee vain jalankulkijan aivoissa, siihen ei autoilijakaan pysty varautumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta paikallaan seisomista ei voi tulkita miksikään. Jos aikomus piilee vain jalankulkijan aivoissa, siihen ei autoilijakaan pysty varautumaan.

        Kyllä fiksu näkee miltä "valmistautuminen ylitykseen" näyttää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä fiksu näkee miltä "valmistautuminen ylitykseen" näyttää.

        No kerropa miltä se näyttää, kun joku suunnittelee astuvansa suojatielle sinun mentyäsi ohi? Koska tuossa tilanteessa sinä olet velvoitettu tulevaisuudessa antamaan esteettömän kulun, vaikka suunnitelma olikin mennä myöhemmin...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        No kerropa miltä se näyttää, kun joku suunnittelee astuvansa suojatielle sinun mentyäsi ohi? Koska tuossa tilanteessa sinä olet velvoitettu tulevaisuudessa antamaan esteettömän kulun, vaikka suunnitelma olikin mennä myöhemmin...

        Minusta suunnitteleminen on nähtävissä, kun jalankulkija kävelee pysähtymättä kohti suojatietä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minusta suunnitteleminen on nähtävissä, kun jalankulkija kävelee pysähtymättä kohti suojatietä.

        Joo, kiitos. Tuo on se selkeä tapaus. Väistää pitäisi sekä uuden että vanhan lain mukaan.

        Otetaanpa uudestaan. Jalkakäytävällä, suojatien kohdalla, seisoo ihminen ja katselee sinun suuntaasi tulevia autoja. Suunnitteleeko hän ylittävänsä kadun vai odotteleeko kenties autoa, jonka kyytiin aikoo nousta? Jos ylittämistä suunnitellaan, niin missä vaiheessa? Ja onko jälkimmäisellä edes merkitystä (lain mukaan ei)?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Joo, kiitos. Tuo on se selkeä tapaus. Väistää pitäisi sekä uuden että vanhan lain mukaan.

        Otetaanpa uudestaan. Jalkakäytävällä, suojatien kohdalla, seisoo ihminen ja katselee sinun suuntaasi tulevia autoja. Suunnitteleeko hän ylittävänsä kadun vai odotteleeko kenties autoa, jonka kyytiin aikoo nousta? Jos ylittämistä suunnitellaan, niin missä vaiheessa? Ja onko jälkimmäisellä edes merkitystä (lain mukaan ei)?

        Kokeilin eilen tuota seisomisjuttua.
        Olin n. 2 m päässä suojatiestä ja seisoin selin lähestyvään liikenteeseen katsellen taloja. Olin ainoa lähimain. Siihen sitten pysähtyi auto suojatien eteen perässään 4 autoa.
        Jumankauta, että on tämä vaikeata joillekin.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Joo, kiitos. Tuo on se selkeä tapaus. Väistää pitäisi sekä uuden että vanhan lain mukaan.

        Otetaanpa uudestaan. Jalkakäytävällä, suojatien kohdalla, seisoo ihminen ja katselee sinun suuntaasi tulevia autoja. Suunnitteleeko hän ylittävänsä kadun vai odotteleeko kenties autoa, jonka kyytiin aikoo nousta? Jos ylittämistä suunnitellaan, niin missä vaiheessa? Ja onko jälkimmäisellä edes merkitystä (lain mukaan ei)?

        Täytyy sanoa että en ole 35 vuotisen liikenteessä mukana oloni aikana kovinkaan montaa kertaa nähnyt ihmistä seisovan suojatien edessä haluamatta yli. Mitä siitä vaikka näin kävisikin kerran 10 vuodessa. Ei paljon tahtia haittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy sanoa että en ole 35 vuotisen liikenteessä mukana oloni aikana kovinkaan montaa kertaa nähnyt ihmistä seisovan suojatien edessä haluamatta yli. Mitä siitä vaikka näin kävisikin kerran 10 vuodessa. Ei paljon tahtia haittaa.

        Minä näin tuollaisia tapauksia luokkaa kerran viikossa. Ehkä tilanne on eri täällä etelässä tai sitten meillä on huomiokyvyssä jotain eroa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy sanoa että en ole 35 vuotisen liikenteessä mukana oloni aikana kovinkaan montaa kertaa nähnyt ihmistä seisovan suojatien edessä haluamatta yli. Mitä siitä vaikka näin kävisikin kerran 10 vuodessa. Ei paljon tahtia haittaa.

        Teilläpäin taitaa olla aika vähän ihmisiä ja suojateitä?
        Täällä Tampereella tuollaisia näkee lähes päivittäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kun joku kertoisi tämän suojatien edessä huitovalle mummolle.

        Jos näyttää siltä, ett suojatien päässä seisova ja huitova mummo haluaa yli, niin autoilija on tehtävä omat peliliikkeet sen tiedon perusteella, eli väistämisen osoittaminen (TLL 25 §), suojatietä lähestyttäessä erityisen varovaisuuden noudattamien (TLL 27 §), sekä esteettömän kulun antaminen (TLL 27 §).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos näyttää siltä, ett suojatien päässä seisova ja huitova mummo haluaa yli, niin autoilija on tehtävä omat peliliikkeet sen tiedon perusteella, eli väistämisen osoittaminen (TLL 25 §), suojatietä lähestyttäessä erityisen varovaisuuden noudattamien (TLL 27 §), sekä esteettömän kulun antaminen (TLL 27 §).

        Voisin kertoa esimerkin inssiajosta, jossa inssiajon vastaanottajalle tuli yllätyksenä, kun annoin suojatiellä esteettömän kulun mummolle rollaatorin kanssa.

        Näin jo 50 metrin päästä, että mummo jalkakäytävällä taapertaa eteenpäin seuraavan risteyksen lähellä. Nostin jalan kaasulta, koska en halunnut ehtiä suojatien kohdalle ennen mummoa, sillä silloin jäisi hyvä tilaisuus näyttää inssinajossa, kuinka suhtaudun jalankulkijoihin suojatiellä.

        Matelin kakkosvaihteella risteystä kohti ja löin jarrut kiinni suojatien edessä. Mummo oli ehtinyt auton oikealla puolella olevalla jalkakäytävällä melkein suojatien kohdalle. Inssin vastaanottaja katsoi risteyksessä vasempaan, koska risteyksessä oli raitiotiekiskot ja hän seurasi, osaanko ottaa huomioon mahdollisesti vasemmalta tulevan raitiovaunun. Pysähdyttyäni hän ihmeissään katseli ensin minuun päin ja sitten huomasi katseeni oikealle jalkakäytävälle. Mummo alkoi tässä vaiheessa varovasti laskemaan rollaattoriaan suojatielle.

        Hymyilin mummolle, ja hän vastasi iloisella ilmeellä takaisin. Sitten menikin pitkään ennen kuin mummo pienin askelin hivuttautui suojatietä pitkin eteenpäin. Näin silmäkulmastani, että insiin vastaanottaja kirjoitti plusmerkin papereihinsa.

        Inssiajoni meni läpi ensiyrittämällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisin kertoa esimerkin inssiajosta, jossa inssiajon vastaanottajalle tuli yllätyksenä, kun annoin suojatiellä esteettömän kulun mummolle rollaatorin kanssa.

        Näin jo 50 metrin päästä, että mummo jalkakäytävällä taapertaa eteenpäin seuraavan risteyksen lähellä. Nostin jalan kaasulta, koska en halunnut ehtiä suojatien kohdalle ennen mummoa, sillä silloin jäisi hyvä tilaisuus näyttää inssinajossa, kuinka suhtaudun jalankulkijoihin suojatiellä.

        Matelin kakkosvaihteella risteystä kohti ja löin jarrut kiinni suojatien edessä. Mummo oli ehtinyt auton oikealla puolella olevalla jalkakäytävällä melkein suojatien kohdalle. Inssin vastaanottaja katsoi risteyksessä vasempaan, koska risteyksessä oli raitiotiekiskot ja hän seurasi, osaanko ottaa huomioon mahdollisesti vasemmalta tulevan raitiovaunun. Pysähdyttyäni hän ihmeissään katseli ensin minuun päin ja sitten huomasi katseeni oikealle jalkakäytävälle. Mummo alkoi tässä vaiheessa varovasti laskemaan rollaattoriaan suojatielle.

        Hymyilin mummolle, ja hän vastasi iloisella ilmeellä takaisin. Sitten menikin pitkään ennen kuin mummo pienin askelin hivuttautui suojatietä pitkin eteenpäin. Näin silmäkulmastani, että insiin vastaanottaja kirjoitti plusmerkin papereihinsa.

        Inssiajoni meni läpi ensiyrittämällä.

        Ajosuorituksesi meni siis läpi vaikka väistit sellaista mitä ei edes ollut olemassa ja minkä väistämiselle ei ollut mitään tarvetta. Hieno turha pysähtyminen kaiken kaikkiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajosuorituksesi meni siis läpi vaikka väistit sellaista mitä ei edes ollut olemassa ja minkä väistämiselle ei ollut mitään tarvetta. Hieno turha pysähtyminen kaiken kaikkiaan.

        Luetun ymmärtämisen kanssa haasteita? Kerrottiin, että annettiin suojatien kohdalla esteetön kulku rollaattorin kanssa kulkeneelle mummolle. Täysin oikein toimittiin tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajosuorituksesi meni siis läpi vaikka väistit sellaista mitä ei edes ollut olemassa ja minkä väistämiselle ei ollut mitään tarvetta. Hieno turha pysähtyminen kaiken kaikkiaan.

        Niin, siinä tapauksessa, jos olisin ajanut normaalilla nopeudella risteykseen, mitään syytä pysähtyä suojatien eteen ei olisi ollut. Mutta nyt järjestin itselleni tilanteen, jossa oli velvollisuus antaa tietä jalankulkijalle.

        Siitä oli hyötyä, sillä inssiajossa tapahtuu aina joitakin virheitä. Ajoin heti aluksi pysäköntipaikalta lähdettäessä väärällä puolella ajorataa. Periaatteessa siitä olisi voinut hylätä, mutta inssiajon vastaanottaja sanoi, että kokonaisuutena suoritukseni oli hyväksytty. Plussani olivat enemmän kuin miinukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtämisen kanssa haasteita? Kerrottiin, että annettiin suojatien kohdalla esteetön kulku rollaattorin kanssa kulkeneelle mummolle. Täysin oikein toimittiin tilanteessa.

        Ei luetun ymmärtämisessä ollut mitään vikaa, koska väistettiin, pysähdyttiin, takana tulevia turhaan häiriten ja hidastaen vaikka mitään väistettävää ei vielä olut edes olemassa. Joten väärinhän se toiminta tuossa tilanteessa meni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, siinä tapauksessa, jos olisin ajanut normaalilla nopeudella risteykseen, mitään syytä pysähtyä suojatien eteen ei olisi ollut. Mutta nyt järjestin itselleni tilanteen, jossa oli velvollisuus antaa tietä jalankulkijalle.

        Siitä oli hyötyä, sillä inssiajossa tapahtuu aina joitakin virheitä. Ajoin heti aluksi pysäköntipaikalta lähdettäessä väärällä puolella ajorataa. Periaatteessa siitä olisi voinut hylätä, mutta inssiajon vastaanottaja sanoi, että kokonaisuutena suoritukseni oli hyväksytty. Plussani olivat enemmän kuin miinukset.

        Hienoa kun ymmärsit(tai oikeastaan tieisit?) tuo väistämisoperaatiosi tarpeettomuuden ja onnittelut kaukonäköisyydestäsi tuosta tutvon "huijaamisen" oivaltamisesta.
        Kaiken kaikkiaan sinusta on jo tuon tutkinta ajon suorituksesi perusteella havaittavissa oivaltavan ja tilanteissa mukana olevan kuskin ainesta. Tällaisia uusia kuskeja liikenne juuri tarvitsee, Tervetuloa liikenteeseen!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtämisen kanssa haasteita? Kerrottiin, että annettiin suojatien kohdalla esteetön kulku rollaattorin kanssa kulkeneelle mummolle. Täysin oikein toimittiin tilanteessa.

        Pelaamistahan tuossa inssijutussa oli.
        En nyt muista onko inssin pituus 20min. mutta kun pelataan aikaa tuollalailla ensin hitaasti ajaen ja hyvissä ajoin pysähdytään odottamaan että ehtii suojatielle niin saadaan puolet inssiajosta tuhlattua lähes luukumatta.

        Poikani ajoi inssin omalla autolla.
        No auto oli seissyt uolkona jo hyvän tovin kun lähtivät inssin kanssa liikkeelle.
        Lasit olivat huurussa ja inssi sanoi että lähde liikkeelle kun tuntuu siltä.
        No poikani lämmitti autoa sellaiset 5 min. jotta tuulilasi oli kuivunut ja sitten liikkeelle, eli pelasi aikaa pois itse arvoinnilta.

        Mutta takaisin tuohon suojatie asiaan.
        Suojatien eteenhän ei tarvitse pysähtyä muutoin kuin silloin kun annetaan esteetön kulku suojatiellä liikkuvalle.
        Eli jos kävelijä on vielä useiden metrien päässä tai tulee toisen ajoradan yli niin ei laki velvoita pysähtymään.
        Pysähtyä tarvitsee vain silloin kun annetaan esteetön kulku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy sanoa että en ole 35 vuotisen liikenteessä mukana oloni aikana kovinkaan montaa kertaa nähnyt ihmistä seisovan suojatien edessä haluamatta yli. Mitä siitä vaikka näin kävisikin kerran 10 vuodessa. Ei paljon tahtia haittaa.

        Kyllä niitä on. Ovat juuttuneet tuijottamaan puhelintaan.


    • Anonyymi

      Vihervasemmistolainen lainepätarkennus ei loppupeleissä ole kenenkään etu.

      • Miten ihmeessä saat tuosta vihervasemmistolaisen? Ihan vaan mielenkiinnosta, kun hirveän harvoin oppositiosta noita lakeja säädellään...


    • Ei millään lainsäädäntötemppuilulla voida muuttaa sitä tosiasiaa, että pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden näkeminen on joskus liian vaikeaa. Minulla on varmasti riittävän voimakkaat silmälasit, linssien miinusvoimakkuus niin suuri, että en edes kehtaa sanoa.

      • Anonyymi

        Ymmärrän sinua. Harmi vaan, kun vauhtihirmu-pyöräilijät eivät ymmärrä...
        T. Järkihenkilö


      • Anonyymi

        Jos jokin vamma tai ominaisuus estää ajoneuvon turvallisen käsittelyn ja liikenteessä liikkumisen, niin sitten pois sieltä ratin takaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos jokin vamma tai ominaisuus estää ajoneuvon turvallisen käsittelyn ja liikenteessä liikkumisen, niin sitten pois sieltä ratin takaa.

        Me erittäin likinäköiset silmälasipäiset emme pidä siitä, että meitä pilkataan.


      • Anonyymi
        Jälkkäri-istuja kirjoitti:

        Me erittäin likinäköiset silmälasipäiset emme pidä siitä, että meitä pilkataan.

        Elämän realiteettien kertominen ei ole pilkkaamista. Ajoneuvon kuljettajan pitää pystyä hallitsemaan ajoneuvonsa ja ajamaan turvallisesti kaikissa olosuhteissa, eli turvallisesti kaikkien muidenkin liikenteessä liikkujien kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jokin vamma tai ominaisuus estää ajoneuvon turvallisen käsittelyn ja liikenteessä liikkumisen, niin sitten pois sieltä ratin takaa.

        Jos tuota noudatettaisiin, autoilijoita olisi ainakin 20% vähemmän. Yli 70 vuptiaita ei juuri lainkaan. Mutta kun kukaan ei välitä ja ajokortin voimassaolon luullaan olevan riittävä todiste omasta ajokyvystä.


    • Anonyymi

      "On astumassa" väittely asian tiimoilta on kohta historiaa.

      • Tästä tulee jännää. En koskaan ymmärtänyt, miten tuosta sai väittelyn aikaiseksi, kun on noin yksiselitteisesti kirjoitettu, mutta tämä uusi "valmistautuu menemään " on jo huomattavasti tulkinnanvaraisempi.

        Onko suojatien vieressä seisova jalankulkija valmistautumassa? Paha sanoa. Voi olla, tai voi olla olematta. Ihan yleinen paikka odotella kyytiä näemmä...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tästä tulee jännää. En koskaan ymmärtänyt, miten tuosta sai väittelyn aikaiseksi, kun on noin yksiselitteisesti kirjoitettu, mutta tämä uusi "valmistautuu menemään " on jo huomattavasti tulkinnanvaraisempi.

        Onko suojatien vieressä seisova jalankulkija valmistautumassa? Paha sanoa. Voi olla, tai voi olla olematta. Ihan yleinen paikka odotella kyytiä näemmä...

        Kyllä siitä on palstalla väännetty, vaikka kuinka ja paljon että milloin oikein jalankulkija "on astumassa" suojatielle. Onko se silloin kun hän on kahden metrin päässä, metrin päässä, puolen metrin päässä vai kenties kun jalka on laskeutumassa suojatielle mutta on vielä 15 cm matkaa siihen vai koska se oikein on.

        Paljon selkeämpi on tämä uusi määritelmä. Siinä ei enää oteta kantaa "matkaan" vaan riittää että näyttää siltä, että valmistautuu menemään suojatielle. Riittää jatkossa, että jalankulkija on siellä suojatien päässä seisomassa. Jos se näyttää siltä, että hän valmistautuu menemään suojatielle, niin homma oli siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siitä on palstalla väännetty, vaikka kuinka ja paljon että milloin oikein jalankulkija "on astumassa" suojatielle. Onko se silloin kun hän on kahden metrin päässä, metrin päässä, puolen metrin päässä vai kenties kun jalka on laskeutumassa suojatielle mutta on vielä 15 cm matkaa siihen vai koska se oikein on.

        Paljon selkeämpi on tämä uusi määritelmä. Siinä ei enää oteta kantaa "matkaan" vaan riittää että näyttää siltä, että valmistautuu menemään suojatielle. Riittää jatkossa, että jalankulkija on siellä suojatien päässä seisomassa. Jos se näyttää siltä, että hän valmistautuu menemään suojatielle, niin homma oli siinä.

        Minä olen aamulla valmistautumassa menemään suojatielle, kun laitan kengät jalkaan ja lähden hissiin, jolla menen alakertaan ja siitä ovelta astun jalkakäytävälle ja suojatielle. Olkaa autoilijat valmiita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siitä on palstalla väännetty, vaikka kuinka ja paljon että milloin oikein jalankulkija "on astumassa" suojatielle. Onko se silloin kun hän on kahden metrin päässä, metrin päässä, puolen metrin päässä vai kenties kun jalka on laskeutumassa suojatielle mutta on vielä 15 cm matkaa siihen vai koska se oikein on.

        Paljon selkeämpi on tämä uusi määritelmä. Siinä ei enää oteta kantaa "matkaan" vaan riittää että näyttää siltä, että valmistautuu menemään suojatielle. Riittää jatkossa, että jalankulkija on siellä suojatien päässä seisomassa. Jos se näyttää siltä, että hän valmistautuu menemään suojatielle, niin homma oli siinä.

        Jeps. Itsestäänselvästi ja täysin yksiselitteisestä asiasta on jo onnistuttu vääntämään. Tämä kun on paljon monitulkintaisempi (kuten tuosta edeltävästä huumorivastauksesta käy ilmi), tulee tästä luultavasti paljon sekavampikin.

        Aiemmassa laissa oli se hyvä puoli, ettei tarvinnut lukea ihmisten ajatuksia, vaan käytöksen seuraaminen riitti. Nyt pitää sitten olla meedio...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siitä on palstalla väännetty, vaikka kuinka ja paljon että milloin oikein jalankulkija "on astumassa" suojatielle. Onko se silloin kun hän on kahden metrin päässä, metrin päässä, puolen metrin päässä vai kenties kun jalka on laskeutumassa suojatielle mutta on vielä 15 cm matkaa siihen vai koska se oikein on.

        Paljon selkeämpi on tämä uusi määritelmä. Siinä ei enää oteta kantaa "matkaan" vaan riittää että näyttää siltä, että valmistautuu menemään suojatielle. Riittää jatkossa, että jalankulkija on siellä suojatien päässä seisomassa. Jos se näyttää siltä, että hän valmistautuu menemään suojatielle, niin homma oli siinä.

        On se ollut selkeä tähänkin asti mutta hyvä, että muutetaan entistä selkeämmäksi. Osaa autoilijoista ärsyttää se, että kävelijöiden pitää antaa mennä ensin suojatiellä, koska onhan autoilija kävelijää tärkeämpi sen takia että hän ajaa autolla, ja siksi lakia on pitänyt yrittää moittia epäselväksi. Moittiminen on jatkossa hankalampaa, mutta jatkuu se silti.

        Osaaville autoilijoille laki on ollut selkeä tähänkin asti, niin kirjoitettuna kuin käytännössäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se ollut selkeä tähänkin asti mutta hyvä, että muutetaan entistä selkeämmäksi. Osaa autoilijoista ärsyttää se, että kävelijöiden pitää antaa mennä ensin suojatiellä, koska onhan autoilija kävelijää tärkeämpi sen takia että hän ajaa autolla, ja siksi lakia on pitänyt yrittää moittia epäselväksi. Moittiminen on jatkossa hankalampaa, mutta jatkuu se silti.

        Osaaville autoilijoille laki on ollut selkeä tähänkin asti, niin kirjoitettuna kuin käytännössäkin.

        Se on juuri näin. Ajoneuvojen on suojatiellä "suojattava" jalankulkijoiden ylitystä. Entistä selkeämmäksi muuttuu se että jalankulkijoiden ylitystä pitää suojata ja antaa esteetön kulku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen aamulla valmistautumassa menemään suojatielle, kun laitan kengät jalkaan ja lähden hissiin, jolla menen alakertaan ja siitä ovelta astun jalkakäytävälle ja suojatielle. Olkaa autoilijat valmiita.

        Autoilija ei tosin näe sinun valmistautumisia kotona. Jos näkisi, niin sitten pitäisi olla valmis antamaan esteettömän kulun yli. Suojatietä kun jalankulkija lähestyy, niin sen näkee. Silloin pitää valmistautua mahdollistamaan jalankulkijalle esteetön kulku yli. Sillä ei ole väliä vaikka jalankulkija tekisi viime sekunnilla uparit ja lähtisi takaisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija ei tosin näe sinun valmistautumisia kotona. Jos näkisi, niin sitten pitäisi olla valmis antamaan esteettömän kulun yli. Suojatietä kun jalankulkija lähestyy, niin sen näkee. Silloin pitää valmistautua mahdollistamaan jalankulkijalle esteetön kulku yli. Sillä ei ole väliä vaikka jalankulkija tekisi viime sekunnilla uparit ja lähtisi takaisin.

        > Silloin pitää valmistautua mahdollistamaan

        Äläpäs keksi omia lakejasi. Uuden lain mukaan, jos jalankulkija valmistautuu (mitä et voi oikein tietää) ylittämään suojatien, sinun tulee antaa se esteetön kulku. Ei mitään valmistautumisia, vaan annettava on.

        Jos siis jalankulkija seisoon suojatien reunassa, voit ajaa huoletta ohi kunnes hän alkaa valmistautumaan. Silloin pitää heti pysähtyä. Vaikka jalankuljkija valmistautuisi menemään sinun jälkeesi, sinun on pysähdyttävä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Silloin pitää valmistautua mahdollistamaan

        Äläpäs keksi omia lakejasi. Uuden lain mukaan, jos jalankulkija valmistautuu (mitä et voi oikein tietää) ylittämään suojatien, sinun tulee antaa se esteetön kulku. Ei mitään valmistautumisia, vaan annettava on.

        Jos siis jalankulkija seisoon suojatien reunassa, voit ajaa huoletta ohi kunnes hän alkaa valmistautumaan. Silloin pitää heti pysähtyä. Vaikka jalankuljkija valmistautuisi menemään sinun jälkeesi, sinun on pysähdyttävä.

        Hyvä huomio. Velvoite tikukentuu entisestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siitä on palstalla väännetty, vaikka kuinka ja paljon että milloin oikein jalankulkija "on astumassa" suojatielle. Onko se silloin kun hän on kahden metrin päässä, metrin päässä, puolen metrin päässä vai kenties kun jalka on laskeutumassa suojatielle mutta on vielä 15 cm matkaa siihen vai koska se oikein on.

        Paljon selkeämpi on tämä uusi määritelmä. Siinä ei enää oteta kantaa "matkaan" vaan riittää että näyttää siltä, että valmistautuu menemään suojatielle. Riittää jatkossa, että jalankulkija on siellä suojatien päässä seisomassa. Jos se näyttää siltä, että hän valmistautuu menemään suojatielle, niin homma oli siinä.

        "Riittää jatkossa, että jalankulkija on siellä suojatien päässä seisomassa."

        Ei riitä seisoskelu. Jalankulkija voi seissoa esim. selin suojatietä kohden, joten ei ole varmastikaan ylittämässä tietä.

        Sen sijaan jos jalankulkija seisoo rintamasuunta suojatielle päin ja kuikuilee tielle nähdäkseen tulee ajoneuvoja, hän selvästi on valmistautunut tien ylitykseen. Jos jalankulkija ei kuikuile, auto voi mennä ensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Riittää jatkossa, että jalankulkija on siellä suojatien päässä seisomassa."

        Ei riitä seisoskelu. Jalankulkija voi seissoa esim. selin suojatietä kohden, joten ei ole varmastikaan ylittämässä tietä.

        Sen sijaan jos jalankulkija seisoo rintamasuunta suojatielle päin ja kuikuilee tielle nähdäkseen tulee ajoneuvoja, hän selvästi on valmistautunut tien ylitykseen. Jos jalankulkija ei kuikuile, auto voi mennä ensin.

        Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Jalankulkijoita pitää siis väistää. Jos näyttää siltä, että jalankulkija aikoo yli, niin autoilija pitää toimia sen tiedon perusteella, vaikka tilanne sitten osoittautuisikin lopulta toisenlaiseksi, eikä jalankulkija lähdekään yli.

        P.S. Minun valmistautuminen alkaa jo, kun nousen sängystä ja tiedän, että tulen kävelemään ajoratojen yli suojateiden kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Jalankulkijoita pitää siis väistää. Jos näyttää siltä, että jalankulkija aikoo yli, niin autoilija pitää toimia sen tiedon perusteella, vaikka tilanne sitten osoittautuisikin lopulta toisenlaiseksi, eikä jalankulkija lähdekään yli.

        P.S. Minun valmistautuminen alkaa jo, kun nousen sängystä ja tiedän, että tulen kävelemään ajoratojen yli suojateiden kohdalla.

        No, akooko jalankulkija kulkea tien ylitse, jos seisoo selin ajoradalle päin? Eipä tietenkään.

        Valmistautuminen tarkoittaa tieliikennelaissa samaa kuin "astuminen" suojatielle niin kuin aikaisemmin voimassa olleessa laissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, akooko jalankulkija kulkea tien ylitse, jos seisoo selin ajoradalle päin? Eipä tietenkään.

        Valmistautuminen tarkoittaa tieliikennelaissa samaa kuin "astuminen" suojatielle niin kuin aikaisemmin voimassa olleessa laissa.

        Jos kävelee kohti suojatietä, niin voi olettaa jalankulkijan olevan menossa yli ja autoilijan pitää olettaa asian olevan niin. Jos jalankulkija sitten kääntyykin muuhun suuntaan, niin autoilija on kuitenkin pitänyt noudattaa velvollisuuttaan.


    • Anonyymi

      Entä voiko suojatien läheisyydessä odottavan näköinen kuljeskelija edelleen ohjata liikennettä? Vai pitäisikö laissa olla maininta, ettei jalankulkija yms. saa jäädä hengaileen suojatien välittömään läheisyyteen ilman tarkoitusta käyttää suojatietä, eikä liikenteenohjaus ole sallittua em. kulkijalle.

      • Anonyymi

        Ei ole kovinkaan montaa suojatien edessä "hengailijaa" tullut vastaan näinä vuosina. Jos sellainen sattuisi tulemaan siihen niin sitten autoilija on velvollinen noudattamaan tieliikennelakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kovinkaan montaa suojatien edessä "hengailijaa" tullut vastaan näinä vuosina. Jos sellainen sattuisi tulemaan siihen niin sitten autoilija on velvollinen noudattamaan tieliikennelakia.

        Autoilija on ilman sitä jalankulkijaakin velvollinen noudattamaan tieliikennelakia, aivan kuten se jalankulkijakin.

        Mutta kerropas nyt, että mitä se lain noudattaminen vastaamastasi tilanteessa pitää sisällään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija on ilman sitä jalankulkijaakin velvollinen noudattamaan tieliikennelakia, aivan kuten se jalankulkijakin.

        Mutta kerropas nyt, että mitä se lain noudattaminen vastaamastasi tilanteessa pitää sisällään.

        -- Autoilijoiden (ajoradan ajoneuvojen näkökulmasta) --

        Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.

        -- Jalankulkijoiden näkökulmasta --

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.


      • Anonyymi kirjoitti:

        -- Autoilijoiden (ajoradan ajoneuvojen näkökulmasta) --

        Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.

        -- Jalankulkijoiden näkökulmasta --

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.

        Kerrotko vielä, mitä tuossa kuvatussa tilanteessa pitää tehdä. Sinä kopioit lakitekstiä, kun piti antaa vastaus yksinkertaiseen tilanteeseen. Tai siis vanhan lain mukaan yksinkertaiseen tilanteeseen. Nyt on sitten vähän sekavampi.


      • Anonyymi

        Autoilija joutuu tekemään omat peliliikkeet havaintojensa perusteella. Jos näyttää siltä, että jalankulkija haluaa yli, niin sitten niin on, vaikka ei lopulta olisikaan.


    • Jälkkäri-istuja

      Jalankulkijalla ei ole oikeutta hämätä autoilijaa. Varsinkin, kun muutenkaan en meinaa nähdä jalankulkijaa, joka yllättäen tupsahtaa eteen.

      • Anonyymi

        Suojatie on sellainen paikka, jossa ei koskaan voi tulla yllätyksenä autoilijalle se, että jalankulkija kävelee suojatielle. Suojatie kun on nimittäin juuri se kohta, joka on suunniteltu tarkoitusta varten, että jalankulkijat ylittävät ajoradan siinä kohtaa.

        Toki jalankulkija pitää ottaa huomioon ajoneuvojen etäisyys ja vauhti mutta silti ajoneuvoilla on tilanteessa suurempi vastuu suojaamatonta ihmistä, eli jalankulkijaa kohtaan.


      • Anonyymi

        Ajoradan liikenne, eli autoilija joutuu tekemään omat toimet havaintojensa perusteella. Jos jalankulkija sitten muuttaa mielensä, eikä lähdekään suojatien yli, niin se on toisarvoinen asia.


    • Anonyymi

      Jalankulkijat on helppoja havaita suojatiellä ja sen vierellä mutta pyöräilijät onkin eri asia. Suojatiellä kun ei uudenkaan lain mukaan saa ajaa , ei edes alla 12 vuotias.

      Itselle vielä vähän epäselvää tuo pyörätienjatkeen muutos uudessa tielaissa.
      Jos on se uusi pyöräsuojatiemerkki niin asia on täysin selvä. Sehän sama asia kuin autolla olisi kolmio.
      Mutta jos on edelleen perinteinen suojatiemerkki suoralla kadulla (ei siis kääntymis tilanne) niin käsittääkseni edelleen pyörätienjatkeella pyöräilijä on väistämisvelvollinen kuten tähänkin asti.

      Kojelauta kamera on aika pakollinen juttu.
      Sitä vaan käsitä että miksi monet autoilijat antavat väärn kuva pyöräilijöille suoralla kadulla olevasta suojatiestä/pyörätienjatkeesta jopa pysähtymällä pyöräilijjää varten. Jossain vaiheessa kuitenkin joku autoilija ajaa sääntöjen mukaan 20km/h paahtava fillari on nokkapellillä.

      Kojelautakamera on myös fillarien valojen suhteen pakkollinen hankitna. Ei tule vääntöä siitä oliko pyörällä valot.

      ite ajan autolla ja fillarilla enkä ole kokenut fillarilla ajessa ongelmia autojen kanssa mutta noudatankin näitä sääntöjä orjallisesti ja kun itellä myös ollut muutama motoripyörä on tottunut ajatukseen että jokainen auto yrittää ottaa minut hengiltä.

      • Anonyymi

        Väitteesi on väärä. Uusi tieliikennelaki sallii ylittää ajorata suojatietä käyttämällä.

        Pyörätien jatkeen tiemerkintä merkitään jatkossa katuun vain, jos ajoradan liikenteellä on tilanteessa väistämisvelvollisuus jatkeen yli pyöräileviä kohtaan. Muuten tiemerkintänä on suojatien tiemerkintä Väistämissäännöt ovat asia erikseen ja ne on osattava.

        Kannattaa lukea uudesta tieliikennelaista kohta: L4 Pyörätien jatke


      • Anonyymi

        Pyörätien jatkeen muutos on näköjään hakusessa. Kuten jo mainittiin, niin jatke maalataan vain, jos ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jatkeeseen nähden. Muuten tiemerkintänä on suojatieraidoitus, jonka saa ylittää pyöräilemällä yli, mutta pyöräilijä tosiaan on väistämisvelvollinen tässä tilanteessa (mainitsemasi suora katu esimerkki).

        Uudella "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkkiä voidaan osoittaa vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Tuo liikennemerkki ei tule joka jatkeen kohdalle, vaan ainoastaan jos pyörätien jatke on korotettu ajoradasta. Tuo uusi liikennemerkki on väistämismerkki ja velvoittaa autoilijaa väistämään tällaisen korotetun pyörätien jatkeen ylittäjiä.

        Jatkossa siis ”tavallisen”, ei korotetun pyörätien jatkeen tiemerkinnän näkeminen tarkoittaa sitä, että ajoradan ajoneuvoilla on jatkeen yli pyöräileviin nähden väistämisvelvollisuus liikennemerkkien ja liikennesääntöjen perusteella. Maalauksien muuttamiselle on tosin kahden vuoden siirtymäaika, joten pyöräilijöiden eikä moottoriajoneuvojen kuljettajien pidä jatkossakaan luottaa liiaksi tiemerkintöihin, vaan jokaisen pitää muodostaa käsitys väistämisvelvollisuudestaan liikennevalojen, liikennemerkkien ja liikennesääntöjen perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi on väärä. Uusi tieliikennelaki sallii ylittää ajorata suojatietä käyttämällä.

        Pyörätien jatkeen tiemerkintä merkitään jatkossa katuun vain, jos ajoradan liikenteellä on tilanteessa väistämisvelvollisuus jatkeen yli pyöräileviä kohtaan. Muuten tiemerkintänä on suojatien tiemerkintä Väistämissäännöt ovat asia erikseen ja ne on osattava.

        Kannattaa lukea uudesta tieliikennelaista kohta: L4 Pyörätien jatke

        Ja väistövelvollisuus osoitetaan autoilijalle kärkikolmiolla tai stop- merkillä. Muuroin ei suoraan ajava auto ole väistövelvollinen pyöräilijään nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja väistövelvollisuus osoitetaan autoilijalle kärkikolmiolla tai stop- merkillä. Muuroin ei suoraan ajava auto ole väistövelvollinen pyöräilijään nähden.

        Näin se on. Lisäksi 24 § on asiaa väistämisestä. Siellä lukee mm. näin:


        Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:

        1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

        2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;

        3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;

        4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

        Ajoneuvolla on aina väistettävä: ....


      • Anonyymi

        Tieliikennelain 18 § lukee mm. seuraavaa:

        ”Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.”


        Mahdollistetaan esim. väylien huolto, auraus, hiekotus yms. Polkupyörä on myös ajoneuvo ja pyörällä saa siis ylittää ajorata jokaisen maasta löytyvän suojatien kohdalta. Väistämissäännöt ovat sitten eri asia, koska suojatie on edelleen suojatie vain jalankulkijoille.


    • Anonyymi

      Esteettömän kulun antaminen tarkoittaa lopulta väistämisvelvollisuutta.

      Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta. Sitä käytetään ilmaisuna säännöksissä, joissa väistämisen velvollisuutta halutaan korostaa.

    • Anonyymi

      Jalankulkijalla on toki omat velvollisuudet ja tieliikennelain 16 § liittyy esim. tilanteeseen. Kyseinen pykälä koskee kuitenkin koko ajorataa, eli kaikkia kohtia ajoradasta. Ei liity suoraan suojatiehen.

      Suojateiden kohdalla sen sijaan on osoitettu ajoradan liikenteelle selvä väistämisvelvollisuus suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille, joka määrätään tieliikennelain 27 §. Esteettömän kulun antaminen tarkoittaa todellakin väistämisvelvollisuutta.

    • Anonyymi

      Lain asiasisältö ei ole muuttunut sanamuodon muutoksesta huolimatta, mikä todetaan tieliikennelakia koskevassa hallituksen esityksessä. Säännös vastaa aiemman lain vastaavaa säännöstä.

      • Anonyymi

        Lähinnä kysymys on pienestä muotoiluvirheestä vanhassa laissa. Siinä puhuttiin suojatielle astumisesta, vaikka jalankulkijoita on sellaisiakin, jotka eivät liiku askelin, esim hiihtäjät, rullaluistelijat, potkulautailijat, potkukelkkailijat.


      • Anonyymi

        Oletko nyt hallituksen esitykseen hirttäytynyt ja siihen omiasi keksivä höpertelijä nyt aivan varma tuosta vastaavuudesta aiemman vastaavan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nyt hallituksen esitykseen hirttäytynyt ja siihen omiasi keksivä höpertelijä nyt aivan varma tuosta vastaavuudesta aiemman vastaavan kanssa.

        Siellä lukee ihan suomeksi. Käypä lukemassa! www.eduskunta.fi


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nyt hallituksen esitykseen hirttäytynyt ja siihen omiasi keksivä höpertelijä nyt aivan varma tuosta vastaavuudesta aiemman vastaavan kanssa.

        Moni on tietoinen hallituksen esityksestä ja ottaa asian esiin. Hyvä niin, että tietoisuus leviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä lukee ihan suomeksi. Käypä lukemassa! www.eduskunta.fi

        Ei tuossa osoitteessa ole mitään mainintaa, että hallituksen esityksiin hirttäytynyt ja niihin omiaan keksivän höpertelyt olisi vastaavia aiemman lain kanssa.


    • Anonyymi

      On myös näitä ruuhka-alueella ilman liikennevaloja olevia suojateitä Esim Vantaan Tikkurilassa rautatieaseman edusta, jalankulkijoita tulee 2 metrin välein katkematon jono, odotat siinä sitten 5 minuuttia, että ees joku antaisi tietä.

      • Anonyymi

        Oletko autoilija joka ihmettelee, että joutuu odottamaan 5 minuuttia, että ees joku jalankulkija antaisi sinulle tietä?

        Jos olet niin siinä sitten odotat tai etsit vaihtoehtoisen reitin! Vaihtoehtoinen reitti kulkee Kielotien kautta.

        Harvoin siinä mitään 5 minuuttia joutuu odottamaan, mutta odottajan aika tuntuu aina pitkältä!

        Menee vielä jokunen vuosi, että jos suunnitelmat toteutuu, niin Dixistä tulee asemahallin tasolta siihen R-kioskin tietämille, Ratatien yli silta, jota pitkin jalankulkijat pääsevät Ratatien yli. Suomeksi; eli jalankulkijoiden määrät vähenisivät todella paljon siinä liikenneympyrän suojateillä.

        Silta oli aikanaan Dixin alkuajan suunnitelmissa, mutta miksi sitä ei toteutettu?


      • Anonyymi

        Sitten odotetaan 5 min. Elämä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten odotetaan 5 min. Elämä on.

        Ja miksi ei saisi toivoa parempaa, turhan odotuksen poistavaa ratkaisua, vaikka se elämä onkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miksi ei saisi toivoa parempaa, turhan odotuksen poistavaa ratkaisua, vaikka se elämä onkin?

        Toivoa voi toki ja toivoa voi vaikka mitä. Liikennesääntöjen mukaan tulee joka tapauksessa toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivoa voi toki ja toivoa voi vaikka mitä. Liikennesääntöjen mukaan tulee joka tapauksessa toimia.

        Eihän muuta ole kukaan väittänyt. Eikä se paremman infran toivominen mitenkään liikennesääntöjen mukaan toimimista estä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suomessa ei tarvita mitään erillistä kuviota, joka päälle tulee astua. Se jää talvella lumen ja jään alle muutenkin. Suomessa riittää videon alkuvaihe, että henkilö seisoo suojatien edessä ja näyttää siltä, että halua yli. Silloin hänelle on annettava esteetön kulku yli, eli väistettävä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei tarvita mitään erillistä kuviota, joka päälle tulee astua. Se jää talvella lumen ja jään alle muutenkin. Suomessa riittää videon alkuvaihe, että henkilö seisoo suojatien edessä ja näyttää siltä, että halua yli. Silloin hänelle on annettava esteetön kulku yli, eli väistettävä on.

        Älähän nyt hyvää, meitä viisaamman maailman ideaa, tyhmyyttäsi osoittaen heti alkuunsa tyrmää. jos ja kun tuo maailmalla toimii, niin miksi ei meilläkin, ainakin sulanmaan aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älähän nyt hyvää, meitä viisaamman maailman ideaa, tyhmyyttäsi osoittaen heti alkuunsa tyrmää. jos ja kun tuo maailmalla toimii, niin miksi ei meilläkin, ainakin sulanmaan aikaan.

        Liikennesäännöt pitää toimia kaikilla säillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennesäännöt pitää toimia kaikilla säillä.

        No, kun säitä ei voi muuttaa, niin sitten pitää mennä järki edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, kun säitä ei voi muuttaa, niin sitten pitää mennä järki edellä.

        Nimenomaan. Ei saa olla sellaisia sääntöjä, tiemaalauksia tai liikennemerkkejä, jotka eivät toimi joka säällä ja joka kelissä. Esim. suojatien tiemaalausta ei pitäisi olla ilman suojatien liikennemerkkiä, koska talvella tiemaalausta ei välttämättä näe. Pelkkä suojatien tiemaalaus on kuitenkin täysin sallittu ja tarkoittaa suojatietä yhtä paljon, kuin pelkkä suojatien liikennemerkki. Molemmat kohdassa on paras ratkaisu ja toimii joka säällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan. Ei saa olla sellaisia sääntöjä, tiemaalauksia tai liikennemerkkejä, jotka eivät toimi joka säällä ja joka kelissä. Esim. suojatien tiemaalausta ei pitäisi olla ilman suojatien liikennemerkkiä, koska talvella tiemaalausta ei välttämättä näe. Pelkkä suojatien tiemaalaus on kuitenkin täysin sallittu ja tarkoittaa suojatietä yhtä paljon, kuin pelkkä suojatien liikennemerkki. Molemmat kohdassa on paras ratkaisu ja toimii joka säällä.

        Noita suojatien merkitsemissääntöjä on mulkattu sille mallille, että se pelkkä maalauskin riittää kesät talvet. Joten sen perusteellä tuollainen ulkomailla oleva ja toimiva maalaus, jota meillä siis ei ole, olisi ihan hyvä ja kannatettava uudistus ja selkeyttäjä sille keskustelulle, että onko se jalankulkija menossa yli vai muutenko vaan aikaansa viettää suojatien läheisyydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita suojatien merkitsemissääntöjä on mulkattu sille mallille, että se pelkkä maalauskin riittää kesät talvet. Joten sen perusteellä tuollainen ulkomailla oleva ja toimiva maalaus, jota meillä siis ei ole, olisi ihan hyvä ja kannatettava uudistus ja selkeyttäjä sille keskustelulle, että onko se jalankulkija menossa yli vai muutenko vaan aikaansa viettää suojatien läheisyydessä.

        Tarkoitus oli tietääkseni uudessa laissa muuttaa tilannetta, että pelkkä suojatien tiemerkintä ei enää riittäisi. Siinä ajateltiin nimenomaan talvisia kelejä. Ei vain vielä muuttunut. Ehkä muuttuu/korjataan jossakin kohtaa myöhemmin? Kaikki säännöt pitää toimia kelistä huolimatta. Ei kannata ottaa mitään sellaista käyttöön, joka ei toimi joka säällä ja kelillä.


      • Anonyymi

        Suomessa on jo vähän vastaava käytäntö. Se on suojatien molemmat päät. Sinne kun jalankulkija ilmestyy, niin autoilija on velvollinen huomioimaan asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitus oli tietääkseni uudessa laissa muuttaa tilannetta, että pelkkä suojatien tiemerkintä ei enää riittäisi. Siinä ajateltiin nimenomaan talvisia kelejä. Ei vain vielä muuttunut. Ehkä muuttuu/korjataan jossakin kohtaa myöhemmin? Kaikki säännöt pitää toimia kelistä huolimatta. Ei kannata ottaa mitään sellaista käyttöön, joka ei toimi joka säällä ja kelillä.

        Vaikka muuta olit tietävinäsi, niin tilanne on nyt se, että pelkkä maalaus riittää ilmoittamaan paikan jossa on suojatie. Korjaus toki olisi tarpeen ja tuon "pitää toimia kelistä huolimatta" ajatuksesi esittämin päättäville tahoille saattaisi tuottaa paremman tuloksen kuin mitä anonyyminä nettipalstalla esittämisellä on aikaan saatavissa.


    • Anonyymi

      Aloittaja on väärässä, jos jalankulkija on valmistautuu menemään suojatielle ei tarvitse valmistautua antamaan hänelle esteetöntä kulkua, vaan on annettava esteetön kulku.

      Mistähän voi tietää milloin jalankulkija valmistautuu menemään suojatielle.

      • Anonyymi

        Kyllä esteettömän kulun antamiseen voi valmistautua, kuten ihan kaikkeen muuhunkin väistämiseen voi valmistautua ja näin pitääkin usein toimia. Riippuu täysin tilanteesta. Itse toteutus tapahtuu "räpäys" myöhemmin. Se on sitten eri seikka, että suojatien yli tahtovaa jalankulkijaa PITÄÄ väistää, antamalla hänelle esteetön kulku.


      • Anonyymi

        Valmistautumisprosessi mainitaan tieliikennelaissa.

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä esteettömän kulun antamiseen voi valmistautua, kuten ihan kaikkeen muuhunkin väistämiseen voi valmistautua ja näin pitääkin usein toimia. Riippuu täysin tilanteesta. Itse toteutus tapahtuu "räpäys" myöhemmin. Se on sitten eri seikka, että suojatien yli tahtovaa jalankulkijaa PITÄÄ väistää, antamalla hänelle esteetön kulku.

        Luepas nyt sieltä aloituksesta aivan hitaasti. Just noin. Ymmärsitkö ? Siis: voi ja pitää on eriasioita ja laki on niin kuin se luetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistautumisprosessi mainitaan tieliikennelaissa.

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Mietitäämpä vähän.
        Kun ajetaan kaupungeissa ja taajama-alueilla joissa paljon ihmisiä.
        Osa suunnistaa suojatietä kohti, osa muuten vain seisoo suojatien läheisyydessä ja osa näyttäisi menevän ohi mutta yllättäen muuttaakin suuntaa suojatielle.
        Mitä tämä tarkoittaa auton ajonopeudelle.
        Varoalue 2m joten autoilla voi ajaa maksimissaan alle 8km/h, eli sellaista kävelyvauhtia.
        Kun otetaan vielä huomioon reaktioaika joka on valmistautuneella ehkä 1 sekunnin luokkaa, eli ajonopeus valmistautuneena n. 4km/h.
        Jos et ole kunnolla valmistautunut niin turvallinen nopeus 2km/h.

        Jokainen tajuaa ettei kapunkiliikenne voi toimia tuollaisilla nopeuksilla.

        Kun peliin otetaan se että jalankulkijakin pitää suhtautua liikenteeseen erityistä huolellisuutta noudattaen niin nopeus voitaisiin nostaa sinne 10km/h tuntumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietitäämpä vähän.
        Kun ajetaan kaupungeissa ja taajama-alueilla joissa paljon ihmisiä.
        Osa suunnistaa suojatietä kohti, osa muuten vain seisoo suojatien läheisyydessä ja osa näyttäisi menevän ohi mutta yllättäen muuttaakin suuntaa suojatielle.
        Mitä tämä tarkoittaa auton ajonopeudelle.
        Varoalue 2m joten autoilla voi ajaa maksimissaan alle 8km/h, eli sellaista kävelyvauhtia.
        Kun otetaan vielä huomioon reaktioaika joka on valmistautuneella ehkä 1 sekunnin luokkaa, eli ajonopeus valmistautuneena n. 4km/h.
        Jos et ole kunnolla valmistautunut niin turvallinen nopeus 2km/h.

        Jokainen tajuaa ettei kapunkiliikenne voi toimia tuollaisilla nopeuksilla.

        Kun peliin otetaan se että jalankulkijakin pitää suhtautua liikenteeseen erityistä huolellisuutta noudattaen niin nopeus voitaisiin nostaa sinne 10km/h tuntumaan.

        Ei ole mielipidekysymys, vaan tieliikennelakia pitää noudattaa. Tarkoittaa sitä, että pitää lähteä aikaisemmin liikkeelle, että voi ottaa liikenteessä lungnisti, jos kokee jalankulkijoiden olevan hidastava tekijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepas nyt sieltä aloituksesta aivan hitaasti. Just noin. Ymmärsitkö ? Siis: voi ja pitää on eriasioita ja laki on niin kuin se luetaan.

        Tämä on keskustelupalsta ja laista voi keskustella ilman, että on kirjoitettu täydellisesti samaa, kuin mitä laissa lukee ja silti saa viestitettyä tarkoittamaansa. Aloituksessa sitaateissa lukeekin täydellisesti se, miten asia laissa on määrätty, eli on annettava esteetön kulku, kun kerta aloitukseen viittasit. Johonkin asiaan voi kuitenkin aina valmistautua, ennen kuin siihen ryhtyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mielipidekysymys, vaan tieliikennelakia pitää noudattaa. Tarkoittaa sitä, että pitää lähteä aikaisemmin liikkeelle, että voi ottaa liikenteessä lungnisti, jos kokee jalankulkijoiden olevan hidastava tekijä.

        Nyt ei ollut kyse siitä että jalankulkija hidastaa liikennettä vaan kyse on siitä ettei autoilija saa tehdä mitään virhettä ei edes ennalta arvaamattomassa tilanteessa.
        Jos tosiaan autoilijan tulee varautua myös niihin ennalta odottamattomiin tapahtumiin niin silloinhan voi auton jättää kotia ja turha mennä bussillakaan kun senkin tulisi ajaa hitaampaa kuin kävellen.

        Tiedän, tiedän, haluat jankata vielä että pitää vain ajaa hiljaa eikä saa tehdä virhettä, no virheettömästi ei onnistu ajamaan edes robotti.
        Ja jos nyt totta puhutaan niin vaikka kaikki ajaisivat taajamissa 2km/h niin tilastollisesti 10v sisällä tapahtuu kuitenkin kuolonkolari suojatiellä, kun nyt on mahdollista että joku jää katsomaan vaikka vähäpukeista lenkkeilijää liian pitkäksi aikaa ja jalankulkija luottaa sokeasti että kyllähän autoiija pysähtyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei ollut kyse siitä että jalankulkija hidastaa liikennettä vaan kyse on siitä ettei autoilija saa tehdä mitään virhettä ei edes ennalta arvaamattomassa tilanteessa.
        Jos tosiaan autoilijan tulee varautua myös niihin ennalta odottamattomiin tapahtumiin niin silloinhan voi auton jättää kotia ja turha mennä bussillakaan kun senkin tulisi ajaa hitaampaa kuin kävellen.

        Tiedän, tiedän, haluat jankata vielä että pitää vain ajaa hiljaa eikä saa tehdä virhettä, no virheettömästi ei onnistu ajamaan edes robotti.
        Ja jos nyt totta puhutaan niin vaikka kaikki ajaisivat taajamissa 2km/h niin tilastollisesti 10v sisällä tapahtuu kuitenkin kuolonkolari suojatiellä, kun nyt on mahdollista että joku jää katsomaan vaikka vähäpukeista lenkkeilijää liian pitkäksi aikaa ja jalankulkija luottaa sokeasti että kyllähän autoiija pysähtyy.

        Virheetöntä tai ei, niin useat onnistuvat kuitenkin siinä, etteivät osu kansaliikkujiin liikenteessä elämänsä aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virheetöntä tai ei, niin useat onnistuvat kuitenkin siinä, etteivät osu kansaliikkujiin liikenteessä elämänsä aikana.

        ja aatteles sitä kun elämänsä aikana ei osu siihen kanssaliikkujaan, vaikka ajaa jopa kaupungissa ja suojatien yli sillä sallitulla 40km/h nopeudella, eikö olekin hurjaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei ollut kyse siitä että jalankulkija hidastaa liikennettä vaan kyse on siitä ettei autoilija saa tehdä mitään virhettä ei edes ennalta arvaamattomassa tilanteessa.
        Jos tosiaan autoilijan tulee varautua myös niihin ennalta odottamattomiin tapahtumiin niin silloinhan voi auton jättää kotia ja turha mennä bussillakaan kun senkin tulisi ajaa hitaampaa kuin kävellen.

        Tiedän, tiedän, haluat jankata vielä että pitää vain ajaa hiljaa eikä saa tehdä virhettä, no virheettömästi ei onnistu ajamaan edes robotti.
        Ja jos nyt totta puhutaan niin vaikka kaikki ajaisivat taajamissa 2km/h niin tilastollisesti 10v sisällä tapahtuu kuitenkin kuolonkolari suojatiellä, kun nyt on mahdollista että joku jää katsomaan vaikka vähäpukeista lenkkeilijää liian pitkäksi aikaa ja jalankulkija luottaa sokeasti että kyllähän autoiija pysähtyy.

        2 km/h tulee vahinkoja kun ihmiset nukahtelee tylsyyteen.
        Moni ehtii kuolla nälkään tai vanhuuteen työmatkallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 km/h tulee vahinkoja kun ihmiset nukahtelee tylsyyteen.
        Moni ehtii kuolla nälkään tai vanhuuteen työmatkallaan.

        Jos ei kykene ajamaan sääntöjen ja rajoitusten mukaisesti, ilman nukahtamista, niin sellainen kuski ei ole sopiva ajoneuvon kuljettajaksi ja kannattaa jättää ajaminen muiden hommaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virheetöntä tai ei, niin useat onnistuvat kuitenkin siinä, etteivät osu kansaliikkujiin liikenteessä elämänsä aikana.

        Juu ja lotossakin aina joku silloin tällöin voittaa pääpalkinnon ja joitakin ei onnistu eliniän aikana, tai useimpia ei onnista.
        Mutta aina silloin tällöin sattuu kohdille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja aatteles sitä kun elämänsä aikana ei osu siihen kanssaliikkujaan, vaikka ajaa jopa kaupungissa ja suojatien yli sillä sallitulla 40km/h nopeudella, eikö olekin hurjaa?

        Itse olen ajanut sellaiset 1,5 miljoonaa kilonmetriä.
        Olen ajanut 5 eri maassa mutta enimmäkseen suomessa ja ruotsissa.
        Välillä menty aika reipastakin vauhtia ja välillä hijempää.
        Kertaakaan ei ole sattunut suojatietapaturmaa, ei edes lähellä.
        Pari kertaa on tehnyt mieli ajaa pyöräilijän päälle.
        Kerran oli jäädä lapsi alle mutta ei ollut suojatiellä, juoksi yllättäen tielle.

        Monta kertaa jalankulkija on näyttänyt merkkiä että mene vain ja muutamia kertoja henkilö on seisonut suojatien edessä mutta ei lähtenyt liikkeelle vaikka pysähdyin.

        Siltikki olen sitä mieltä että kaikkeen ei voi varautua varsinkin jos jalankulkija ei noudata minkäänlaista huolellisuutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ajanut sellaiset 1,5 miljoonaa kilonmetriä.
        Olen ajanut 5 eri maassa mutta enimmäkseen suomessa ja ruotsissa.
        Välillä menty aika reipastakin vauhtia ja välillä hijempää.
        Kertaakaan ei ole sattunut suojatietapaturmaa, ei edes lähellä.
        Pari kertaa on tehnyt mieli ajaa pyöräilijän päälle.
        Kerran oli jäädä lapsi alle mutta ei ollut suojatiellä, juoksi yllättäen tielle.

        Monta kertaa jalankulkija on näyttänyt merkkiä että mene vain ja muutamia kertoja henkilö on seisonut suojatien edessä mutta ei lähtenyt liikkeelle vaikka pysähdyin.

        Siltikki olen sitä mieltä että kaikkeen ei voi varautua varsinkin jos jalankulkija ei noudata minkäänlaista huolellisuutta

        Hieno tarina, totuuden mukaisuudesta ei kukaan tiedä , eikä sillä ole väliäkään.
        Tuon joka paikassa varautumisen mahdottomuuden toki allekirjoitan.


    • Anonyymi

      Jalankulkijalla on kuitenkin ennakointivelvoite.

      Autoa saattaa ajaa vammainen, pyöräilijä tai vanhus.
      Heidän kohdallaan muiden täytyy osoittaa erityistä varovaisuutta, koska heidän kohdallaan normaalit väistämissäännöt eivät ole voimassa.

      • Anonyymi

        Huono provoiluyritys.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe