Ostin eläkeläisäidilleni 7 napavaihteisen pyörän, mutta äiti valittaa että pyörä on vaikeasti poljetettava, eikä vaihteet auta. Jopa 1 vaihteinen Jopo hänen mielestään on helpompi polkea.
Laskin rattaat ja tällaiset tulokset sain:
28" 7-vaihteinen pyörä: Edessä 38 ja takana 22 hammasta, rengas 47-622
24" 1-vihteinen Jopo: Edessä 38 ja takana 16 hammasta, rengas 407-507
Voiko hän olla oikeassa?
Itselläni on myös 7-vaihteinen pyörä, missä edessä on jopa 46 hammasta ja takana myös 22, mutta siinä on toisin 26" pyörät ja 54-584 renkaat. Ja se on ihan ok poljettava.
Miten noi välityssuhteet lasketaan?
Äiti valittaa, että pyörä on vaikeasti poljetettava.
12
736
Vastaukset
- Anonyymi
Noh. Jopossa on ohutkylkiset melko sutjakkaasti kulkevat renkaat ja Shimanon takanapa. Jopot on melko hyvin luovutushuollettuja suoraan tehtaalta. Renkaat pyörii kevyesti ja keskiö on ihan jees. Käyttäjälle jää ohjaustangon asettaminen suoraan. Hyvä paketti lähes suoraan ajoon.
7-vaihteisissa voi olla raskaat renkaat, kumit luttanat ja pyörän navat kireällä. Voi siis rullata huonosti. Lisäksi 7 vaihteisissa on jolloin vaihteilla huono hyötysuhde. Myös ajoasento voi olla hankala.
Kokeile pumpata renkaat, kokeile pyöriikö renkaat hyvin ja etsi vaihteet millä on paras hyötysuhde.
Jos ei riitä niin: vaihda renkaat, huolla pyörän navat, vaihda rattaat siten että voi ajaa vaihteiston 1:1 välityksellä, jolloin häviöt ovat pienimmät. Säädä ajoasento kuntoon. - Anonyymi
https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence
Tuossa laskuri välitysten laskentaan. - Anonyymi
Ehkä hän vain ajaa liian isolla vaihteella.
Jos ei olisi isoja välityksiä, niin pyörä vois tuntua ihan hyvälle.
Monet eivät ymmärrä sitä, että kun kierroksia on vähemmän, vääntöä tarvitaan enemmän.
Vääntäminen jalat tyhjää, ei pyörittäminen. - Anonyymi
Ymmärrettävin tapa laskea välityksiä on jakaa eturattaan hammasluku takarattaan hammasluvulla ja kertoa se takarenkaan ulkokehän mitalla. Tulokseksi tulee yhdellä poljinkierroksella pyörän kulkema matka.
Eli äitisi 7-vaihteisen suora välitys: 38/22 x n. 225 cm (mitta sivulta Schwalbe.com)=389 cm
Jopo: 38/16 x 190 cm (47-507, oletan, viestissäsi näppäilyvirhe?)=451 cm
7-vaihteisessa navassa todelliset välitykset ovat sitten joitain prosentteja ylös tai alas tuosta. Tiedot löytynevät netistä.
Voisiko kyse olla isosta ja raskaasta pyörästä, eikä polkemisen raskaudesta? - Anonyymi
Teippaa mummelin suu tukkoon jesarilla ja sitten annat sille kunnon alkuvauhdit alamäkeen. Siitä mummo poliisin tutkaan ja 65 km/h neljänkympin alueella.
- Anonyymi
Napavaihteiset on parin vuoden kuluttua todella raskaita polkea, jos ympärivuotisessa käytössä. Napaan kondensoituu vesi ja pakkasella vaihteet ei vaihdu, jos säilyttää lämpimässä.
Pyörä myyntiin, ja ratasvaihteinen tilalle. Ratasvaihteiden säädöt ammattilaiselle, tai opiskella itse.- Anonyymi
"Eläkeläisäiti" viittaa, että ikää on jo kertynyt. Silloin voi tottumus jalkajarruun olla sellainen, että pelkkiin käsijarruihin siirtyminen ei vain onnistu. Eli ketjuvaihde ei ole vaihtoehto.
Ihminen ei tyhmene vanhetessaan, mutta jotkut asiat vaikeutuvat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eläkeläisäiti" viittaa, että ikää on jo kertynyt. Silloin voi tottumus jalkajarruun olla sellainen, että pelkkiin käsijarruihin siirtyminen ei vain onnistu. Eli ketjuvaihde ei ole vaihtoehto.
Ihminen ei tyhmene vanhetessaan, mutta jotkut asiat vaikeutuvat.No sitten pitää purkaa napavaihde ja huoltaa se. Löytyy tubesta videoita.
Helpoimmillaan uittaa vuorokausi napaa voiteluaineessa.
Toinen vaihtoehto on ostaa uusi napa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sitten pitää purkaa napavaihde ja huoltaa se. Löytyy tubesta videoita.
Helpoimmillaan uittaa vuorokausi napaa voiteluaineessa.
Toinen vaihtoehto on ostaa uusi napa.Ehkä aivan maallikon ei kannata ryhtyä purkamaan pihalla napaa. Vaatii oikeasti korjaustelineen ja sopivat työkalut. Kun ne ja ammattitaito on hankittu, onkin sitten jo paja (joista on puutetta) pystyssä.
- Anonyymi
Voiko olla viallinen yksilö?
Meillä ainakin 3-vaihteisen pyörän takanapa (samalla vanteet ja pinnat) meni takuuseen uusiksi, kun kuului silloin tällöin kitinää ja vinkumista poljettaessa (ärsyttävää ääntä viuviuviuviu). Polkemisen voimakkuudella ei ollut merkitystä. Pyöräliikkeen huollossa kertoivat, että se takanapa oli voideltu huonosti ja antoivat kokonaan uuden tilalle. Takuuseen saatu takanapa oli selvästi kevyempi polkea eikä kitissyt. - Anonyymi
Jos fillarissa on liian raskaat vaihteet, niin vaihda taakse isompi ratas. Maksaa joitakin euroja....
- Anonyymi
Maastopyörissä on tiheämpi välitys, kun on laskettu, että pitää jaksaa polkea jyrkkäkin mäli ylös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän371555Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61331- 81267
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11265Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,41243Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411238Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01224Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11200Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21160Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11146