Tarkkana saa kyllä olla, kymmenestä takaatulevasta autoilijasta kaksi tai kolme sellaisia jotka eivät väistä pätkääkään ja jopa jokunen rekkakin mukaan mahtuu, onneksi suurin osa väistää ja pyöräilijä kuulee jo etäältä kun auton vasemmat renkaat ylittää keskiviivan.
Tällaiset väistämätöntä autoilijat tulisi laittaa fillarilla tuonne tien laitaan polkemaan niin tietäisivät miltä se tuntuu kun rekka pyyhkäisee käsivarren mitan päästä ohi.
Maantiepyöräily!
29
958
Vastaukset
- Anonyymi
Näinhän se juuri on, aikoinaan kun minä aloitin pyöräilyn niin olin todella yllättynyt kuinka likeltä osa autoilijoista pyhkäsee. Vaikka ohittava auto on pitkän suoran ainut auto niin jotku ei vaan käännä senttiäkään keskiviivalle päin, ei voi muuta kuin ihmetellä moista tapaa.
- Anonyymi
Suomessa junttiautoilu oikein korostuu. Eräät ovat täysin piittamattomia pyöräilijöiden turvallisuuden suhteen. Oma lajinsa on nämä jotka änkeävät kapealla tiellä väkisin ohi, vaikka vastaantuleva pakottaa aivan pyöräilijän hihaan kiinni. Ei voi parin sekunnin verran hidastaa, niin että vastaantulija kerkee suhahtamaan ohi jotta myös pyöräilijän ohittaminen olisi turvallista.
- Anonyymi
Joidenkin autoilijoiden mukaan keskiviivan ylittäminen pyöräilijän vuoksi on vaarallista.
Näin myös suoralla.
Toisen auton tai traktorin ohituksessa sulkuviivakin on lähinnä ohjeellinen.- Anonyymi
Sitten pitää hiljentää ja ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta. Tiedän etteivät autoilijat tällaiseen suostu vaikka laki siihen velvoittaakin.
- Anonyymi
Mitenköhän se keskiviivan ylitäminen ei olekaan yhtään vaarallista, kun ohitetaan toinen auto tai jopa rekka, jolloin ajetaan jopa satoja metrejä vastaantulevan kaistalla.
Pyöräilijän ohittamiseen menee huomattavasti vähemmän aikaa, eikä välttämättä tarvitse ajaa kokonaan vastaantulijan kaistalla.
Autot painelee ohi sulkuviivan kohdallakin, kun autolla ajelen.
Ei silloin keskiviivaa pidäkään ylittää ja lähteä ajamaan pyöräilijän ohi, kun vastaan tulee auto, vaan hiljentää nopeutta ja ohittaa pyöräilijä, kun on turvallista ohittaa.
Jos vastaan tulee pitkä autojono ja pitäisi päästä pyörän ohi, niin silloin auton nopeutta on syytä laskea, jos meinaa ohittaa pyöräilijän samaan aikaan ja tietenkin pitää ajaa silloin mahdollisimman lähellä keskiviivaa.
Autoilijan on sovitettava nopeus, kun näkee edessä olevan pyöräilijän, että pääsee ohi, kun ei ole autoja samaan aikaan tulossa vastaan.
- Anonyymi
Uudessa tieliikennelaissa on nykyään tällainen pykälä joka velvoittaa antamaan turvallisen tilan.
"29 §
Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.
Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta." - Anonyymi
Maantiepyöräily on vaarallinen laji, jossa ollaan koko ajan muiden armoilla.
Jos henki on itse kullekin arvokas, suosittelen miettimään kaksi kertaa ennen lähtöä.
Turvallisen paikan valinta asiassa on aivan oleellista. Mieluummin pyörätie.- Anonyymi
Sanoo autoilija junttilasta.. Pitäisi mennä kovakalloisemmankin maanteiden kuninkaan kalloon, että pelottelemalla ei maantiepyöräily lopu. Kevyenliikenteen väylääkin on kovin lyhyesti, ja sekin lyhyt on usein kelvottomassa kunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoo autoilija junttilasta.. Pitäisi mennä kovakalloisemmankin maanteiden kuninkaan kalloon, että pelottelemalla ei maantiepyöräily lopu. Kevyenliikenteen väylääkin on kovin lyhyesti, ja sekin lyhyt on usein kelvottomassa kunnossa.
Minä ravaan jatkuvasti lenkillä. Maantiellä on hyvä polkea.
- Anonyymi
Pyörätie ei ole mikään velodromi. Jos on yhdistetty väylä jossa liikkuu myös jalankulkijoita, niin ei pyörällä voi siellä ajaa "kisavauhtia", vaan pitää ajaa sopivalla tilannenopeudella ja huomioida muut liikkujat. Siksi maantien reuna on paras paikka ”kisavauhdille”.
- Anonyymi
Laittaa sivulle käännettävän oranssin heijastinviirin osoittamaan autotien puolelle niin saa tilaa. Saa nippusiteillä kiinni myös maantiepyöriin 🤗
- Anonyymi
Kiitos muistutuksesta. Täytyypä hankkia tuo viiri kun kesälomilla lähden retkeilemään mutkaisille ja kapeille maalaisväylille. olihan tuo 80-luvulla melkein joka pyörässä, harvempi sitä tosin käytti vaikka pyörätieverkosto oli lähes olematon silloin.
- Anonyymi
Jaa entä jos sitä rekkaakin tuli vastaan rekka juuri sinun kohdalla. Minne luulet rekan pystyvän väistämään? Nokkakolariko pitäisi ajaa? Miksi sinne maantielle pitää yleensä mennä sotkemaan autojen sekaan?
- Anonyymi
Minua ei juuri rekat häiritse kun niihin on ensin tottunut. Edes silloin kun menevät, toisinaan pakotettuna, aivan vierestä ohi. Ammattikuskeina he yleensä hahmottavat hyvin ajoneuvonsa ulottuvuudet, päinvastoin kun monet setä- ja täti-ihmiset jotka rystyset valkoisina putkinäköisinä jurruuttavat kuin kiskoilla. Oma lajinsa on sitten kiusantekijät, joilla tuntuu olevan oma elämä jotenkin hukassa.
- Anonyymi
Ajoneuvojen on hiljennettävä ja jopa pysähdyttävä jos eivät pysty ohittamaan antamatta turvallista tilaa.
- Anonyymi
Autoilijoiden tulee hiljentää ja tarpeen mukaan odottaa sopivaa ohituspaikkaa.
- Anonyymi
Itsellä ei ole juuri pahaa sanottavaa autoilijoista. Voi olla etten ole kovin herkkänahkainen. Pyrin ajelemaan myös rauhallisia teitä.
Seuraan takaa tulevaa liikennettä, sen yleensä kuuleekin. Vilkaisen taakse, autoilijan ollessa sopivan matkan päässä ja sitten siirryn linjaltani hiukan piennarta kohti.
Jos autoilijalla on pelisilmää, hän ymmärätää että pyöräilijä huomioi hänet ja autoilja vastavuoroisesti huomioi minut ja jättää etäisyyttä ohittaesaan. Tämä on ollut toimiva menetelmä.
Joskus temmon mäen ylös jos näen auton tulevan takaa, mäen päältä autoilija näkee pitemmälle ja voi sitten jättää tarpeeksi tilaa, tämä hyödyttää meitä molempia mutta kunto ei aina riitä tempomiseen.
En aja ryhmäajoja. Nämä tuntuvat olevan niitä jotka ärsyttävät ja provosoivat autoilijoita eniten. - Anonyymi
Uusi Tieliikennelaki vaatii ennakointia eli autoilija saattaa joutua jopa hiljentämään, jos ei ole mahdollista ohittaa tarpeeksi suurella turvavälilä.
- Anonyymi
> Maantiepyöräily on vaarallinen laji, jossa ollaan koko ajan muiden armoilla.
Niin on. Herkkänahkaisimmat pahastuvat ja vetävät herneen nenäänsä kun asian mainitsee, ja alkavat haukkua asiasta kirjoittavia autoilijoiksi. Suuri osa kansaa on sekä autoilijoita että pyöräilijöitä.
> Jos henki on itse kullekin arvokas, suosittelen miettimään kaksi kertaa ennen lähtöä.
Näin kannattaa tehdä. Olisi kiitollista, jos valitulla ajoväylällä olisi kunnon tila myös pyöräilijöille.
> Turvallisen paikan valinta asiassa on aivan oleellista. Mieluummin pyörätie.
Turvallisen paikan valinta lisää ilmeisesti maantiepyöräilijän vaivaa, sillä liikkelle pitäisi ilmeisesti päästä kotiovelta.
Ryhmäajajat ja rinnakkain ajavat ovat niitä, jotka ärsyttävät ja provosoivat autoilijoita eniten. Pyöräilijä tai pyöräilijät, jotka ajavat siististi tien laidassa omalla ja pyöräilijälle kuuluvalla paikallaan, ärsyttävät vain äärimmäisen harvoja. Tämä edellyttää todellakin sitä, että väyläksi valitaan sopiva maantie. Kaikki maantiet eivät ole sopivia turvalliseen pyöräilyyn.- Anonyymi
Autoilijat luikkivat häntä koipien välissä karkuun pyöräilijöitä, kun tekevät virheliikkeitä liikenteessä.
- Anonyymi
Jokaisessa lajissa on riskinsä. Jos päätät harrastaa maantiepyöräilyä, niin sinun tulee hyväksyä tämä riski. Saman päätöksen tekee kaikki moottoripyöräilijätkin. Onneksi yliajoja kuitenkin tapahtuu harvoin. Kannattaa valita reittinsä siten ettei olisi tarvetta ajella niillä vilkkaimmilla väylillä. Suurin osa autoilijoista ohittaa ihan asiallisesti ja jättää väliä riittävästi. Ja kannattaa käyttää pyörätietä siellä missä sellainen on. Turha ajoradalla polkeminen vain ärsyttää monia.
Olen monta kertaa meinannut lopettaa maantiepyöräilyn sen jälkeen kun joku on ajanut 80-100 lasissa muutaman sentin päästä ohitse. Näissä on ollut niin henkilöautoja, matkailuautoja, rekkoja kuin bussejakin. Jopa muutama prätkä on ajanut hämmentävän läheltä kovaa ohitse. Kaistapäitä riittää joka kulkupeliin.- Anonyymi
"Turha ajoradalla polkeminen vain ärsyttää monia..... Kaistapäitä riittää joka kulkupeliin."
Totta. - Anonyymi
>> "Turha ajoradalla polkeminen vain ärsyttää monia."
Mikä on sitten kenenkin mielestä turha ja mikä ei. Laki sallii pyöräillä ajoradalla tietyissä tilanteissa. 1.6.2020 voimaan tulleessa laissa lukee mm. näin: "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."
- Anonyymi
Ajelen ihan vaan työmatkaa eikä ole edes kippurasarvista. Silti olen kiinnittänyt huomiota miten jotkut autot (samat joka päivä) pyyhkäisevät ohi ihan vierestä vaikka tie olisi suora eikä muuta liikennettä ole (maaseudun maantie). Samalla kohdalla muut autot ajavat reilusti kauempaa. Tulee vaan mieleen, että siinä menee joku joka olisi halukas pyöräilemään mutta ei vaan tule lähdettyä, siis oma harmitus päällä kun kilot vaan kertyy...
- Anonyymi
Kaikilla ei ole pelisilmää liikenteessä. Jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla ottaa ;)
- Anonyymi
Eilen viimeksi vaaratilanne, kun rekka ajoi todella läheltä (suora tie, hyvä näkyväisyys) ja aiheutti ilmavirran, minkä takia pyörä alkoi heittelehtiä. Ihan rekan perässä tuli pakettiauto, mikä ei niinikään väistänyt, kun ei varmaan minua nähnyt rekan takaa. Päädyin ojaan, mutta onneksi nimenomaan ojaan enkä ajotielle.
- Anonyymi
"Ja kannattaa käyttää pyörätietä siellä missä sellainen on"
Kannattaa toki. Joskus ne on vain 100 -200metriä pitkiä ja täytyy vaihtaa puolta ajoradan yli eikä niitä pitkin pääse minnekään yms. Jos matka 50-100km tai enemmänkin niin ymmärrän niitä jotka ei jaksa jokaista pätkää keräillä.
Itse tykkään kyllä niitä ajella, vähän kuin oma tie mitä mennä. ei ole autot häiritsemässä eikä juuri muitakaan liikkujia. - Anonyymi
Pyörätiet Suomessa huonossa kunnossa. Sepeli ja hiekka ropisee renkaiden alla vielä näin keskikesälläkin. Kuoppaisia, rikkinäisiä ja kapeita väyliä.
- Anonyymi
Tämäkin on täysin totta. Maantiepyöräillä huonokuntoiset kelvit ovat todella rasittavia ajaa. Tärinää ja haljennutta poikkisaumaa jatkuvalla syötöllä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559