Ajattelin kysellä muilta onko veneenne dieseltankki ja kansiyhde maadoitettu moottorin kylkeen?
Minä en löydä mitään maadoitusta uudesta(vanhasta) veneestäni.
AD31
Tankin maadoitus
24
371
Vastaukset
- Anonyymi
kaikki on maadoitettu - napaan
- Anonyymi
Miksi se pitäisi maadoittaa? Oletko kuullut ikinä, että dieseliä käyttävä vene olisi syttynyt tuleen staattisen sähkön aiheuttaman kipinän takia?
- Anonyymi
En ole kuullut, polttoaineesta riippumatta, koska staattisen kipinän todistaminen tulipalon jälkeen on mahdottomuus. Voi vain spekuloida.
Sen sijaan on fakta, että höyrystynyt diesel on yhtä syttyvää kuin bensiini. Kuinka herkästi höyrystyy on toinen juttu, mutta palaa niitä löpöveneitäkin aika ajoin.
- Anonyymi
Pudotan aina ankkurin pohjaan tankkauksen ajaksi. Näin varmistan, että vene on hyvin maadoitettu. Lisäksi käytän maksaessani hengitysmaskia ja tankatessani kertakäyttöhanskoja. Sammuttimen leimautan kaksi kertaa vuodessa. - Varmuuden vuoksi.
Vaimon, kansimiehen, komennan sisätiloihin tankkauksen ajaksi, ettei hän turhaan altistuisi polttoaine höyryille. Kapteenin vastuu on jakamaton. Ainakin uuden vesiliikennelain myötä. - Anonyymi
Eikös maadoitus pitäisi tehdä maihin, eli tankin helasta johto laiturille tai maahan ja vasta sitten tankkaus ? Periaatteessa jos hifistellään.
- Anonyymi
Näinhän se tehdäänkin. Tankkauspistoolit asemilla ovat maadoitettuja. Eli kun pistooli koskettaa metallista täyttöhelaa, jonka siis oikeaoppisesti kuuluu olla maadoitettu kaapelilla veneen muihin osiin ja moottoriin, koko vene on maadoitettu tankkauksen ajaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se tehdäänkin. Tankkauspistoolit asemilla ovat maadoitettuja. Eli kun pistooli koskettaa metallista täyttöhelaa, jonka siis oikeaoppisesti kuuluu olla maadoitettu kaapelilla veneen muihin osiin ja moottoriin, koko vene on maadoitettu tankkauksen ajaksi.
Niin, ja lisäisin vielä aloittajalle: joissakin täyttöletkuissa on "sisäänrakennettu" maadoitus, eli siinä letkussa on johdin kumiseoksen sisällä, jolloin täyttöhela ja tankki automaattisesti ovat yhteydessä toisiinsa. Aivan kuten asemien pistoolien letkuissa.
Tämän lisäksi tankista täytyy kulkea johdin moottorin runkoon/akun miinusnapaan. Näin yleensä on vähintään sen sähköisen tankkianturin kautta.
- Anonyymi
Selvästikin liian vaativa aloitus.
- Anonyymi
Hieman tuli hajontaa mielipiteisiin, mutta tulkitsen asian siten, että dieseltankki täytyy olla maadoitettu.
Bensiinitankki ja kaikki siihen liittyvät osat on oltava maadoitettuja, se on kyllä minulle ennestään selvä asia
Ennen vanhaan ei dieseliä pidetty vaarallisena, jonka takia monet vanhemmat veneet eivät sisällä maadoituksia. Niiden oppien mukaan minäkin olen oppinut veneilemään.
Nyt on kuitenkin kehitys kehittynyt ja olen itsekin yrittänyt opetella näitä nykyajan turvallisuusasioita.
AD31- Anonyymi
Siitä ei ole ainakaan merkittävää haittaa.
- Anonyymi
Ennenvanhaan ei tosiaan ollut missään bensa/petrooli keskimoottoriveneissä maadoitusta tankista mihinkään, mutta ihmekyllä mitään ei myöskään sattunut.
- Anonyymi
Ei ole meillä bensatankit maadoitettuja, enkä keksi miten tai miksi sen tekisi. Muovitankit, lujitemuoviveneet, eikä ne siitä paremmaksi muutu että välille vetää kuparijohtoa.
- Anonyymi
Kuinkas paljon noita veneitä on kärähtänyt tankkauksen aikana? Ei nyt yhtäkkiä tule mieleen tapauksia.
- Anonyymi
Mulle ei tule myöskään mieleen yhtään tapausta, jossa turvavyö olisi pelastanut hengen. Ehkä oma muisti ei ole paras mittari...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulle ei tule myöskään mieleen yhtään tapausta, jossa turvavyö olisi pelastanut hengen. Ehkä oma muisti ei ole paras mittari...
Olipas heikko vertaus. Turvavyöt pelastavat ihmishenkiä joka päivä. Tankkauksen yhteydessä tapahtuneita venepaloista en muista lukeneeni. Ehkä muistini on sitten huono. Valaise muutamalla casella. Kiitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipas heikko vertaus. Turvavyöt pelastavat ihmishenkiä joka päivä. Tankkauksen yhteydessä tapahtuneita venepaloista en muista lukeneeni. Ehkä muistini on sitten huono. Valaise muutamalla casella. Kiitos.
Ei tule mieleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulle ei tule myöskään mieleen yhtään tapausta, jossa turvavyö olisi pelastanut hengen. Ehkä oma muisti ei ole paras mittari...
Ei ehkä ole oikea aihe provoilla näinkin elitärkeän turvajärjestelmän tiimoilta.
Yhdellä haulla löysin netistä NHTSA : n (USA: n tieturvallisuusvirasto) tilaston.
Vuosien 1975 ja 2017 välillä turvavyö on pelastanut yli 374 000 ihmisen hengen.
Suomalaisetkin ovat varmasti tehneet omat tilastot, jotka ovat väkilukuun suhteutettuna varmasti samaa luokkaa.
Buckle up your seat belt - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipas heikko vertaus. Turvavyöt pelastavat ihmishenkiä joka päivä. Tankkauksen yhteydessä tapahtuneita venepaloista en muista lukeneeni. Ehkä muistini on sitten huono. Valaise muutamalla casella. Kiitos.
"Tankkauksen yhteydessä tapahtuneita venepaloista en muista lukeneeni."
Ööö... joo, voisko johtua just siitä, että valtaosa veneistä on tehdastekoisia, ja niissä on maadoitukset kunnossa?
Kai moni itserakentajakin on tehnyt nuo asiat oikein.
Ja kyllä olen vuosien varrella lukenut venepaloista, jotka ovat sattuneet tankkauksen yhteydessä, tai heti sen jälkeen. Eli kyllä niitä sattuu. Venepalo ei kuitenkaan aina ylitä uutiskynnystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ehkä ole oikea aihe provoilla näinkin elitärkeän turvajärjestelmän tiimoilta.
Yhdellä haulla löysin netistä NHTSA : n (USA: n tieturvallisuusvirasto) tilaston.
Vuosien 1975 ja 2017 välillä turvavyö on pelastanut yli 374 000 ihmisen hengen.
Suomalaisetkin ovat varmasti tehneet omat tilastot, jotka ovat väkilukuun suhteutettuna varmasti samaa luokkaa.
Buckle up your seat beltHöpöhöpö.
Olet ainoa, joka on niin pikkusieluinen, että suhtautuu asiaan tuolla tavalla.
Turvavyö tappaa pieneläimiä ja aiheuttaa kavihuoneilmiön :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö.
Olet ainoa, joka on niin pikkusieluinen, että suhtautuu asiaan tuolla tavalla.
Turvavyö tappaa pieneläimiä ja aiheuttaa kavihuoneilmiön :DEikö teille höpöttäjille olisi mahdollisesti joku oma sivusto, jossa voisitte keskenänne mitellä provotaitojenne paremmuudesta.
On jotenkin kornia, että tulette näihin asiallisiin keskusteluihin säheltämään noiden ”vitsienne” kanssa.
T. Uusi veneilijä ja aiheesta kiinnostunut - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö teille höpöttäjille olisi mahdollisesti joku oma sivusto, jossa voisitte keskenänne mitellä provotaitojenne paremmuudesta.
On jotenkin kornia, että tulette näihin asiallisiin keskusteluihin säheltämään noiden ”vitsienne” kanssa.
T. Uusi veneilijä ja aiheesta kiinnostunutTule mukaan, sovit höpöttäjien joukkoon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tankkauksen yhteydessä tapahtuneita venepaloista en muista lukeneeni."
Ööö... joo, voisko johtua just siitä, että valtaosa veneistä on tehdastekoisia, ja niissä on maadoitukset kunnossa?
Kai moni itserakentajakin on tehnyt nuo asiat oikein.
Ja kyllä olen vuosien varrella lukenut venepaloista, jotka ovat sattuneet tankkauksen yhteydessä, tai heti sen jälkeen. Eli kyllä niitä sattuu. Venepalo ei kuitenkaan aina ylitä uutiskynnystä.No, niinpä niin. Ilmankos vanhoja veneitä on niin vähän säästynyt. Kalastajaukot teryleenihousuissaan tankkaili Bernhardia peltisestä jerrykannusta ja veneitä paloi riesaksi saakka.
Edelleen väitän, että staattinen sähkö on minimaalista pienempi riski nykyveneen tankkaamisessa. Oli sitten maadoitukset kunnossa tai ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, niinpä niin. Ilmankos vanhoja veneitä on niin vähän säästynyt. Kalastajaukot teryleenihousuissaan tankkaili Bernhardia peltisestä jerrykannusta ja veneitä paloi riesaksi saakka.
Edelleen väitän, että staattinen sähkö on minimaalista pienempi riski nykyveneen tankkaamisessa. Oli sitten maadoitukset kunnossa tai ei.Mitä enemmän tankataan ja mitä nopeammin tankataan, niin sitä suurempi riski potentiaalieroista johtuviin purkauksiin. Jos ennen vanhaan tankattiin 30 litraa fiskariin, niin varmaan aika teroreettinen riski. Mutta tankkaappa 1300 litraa isoon flaikkariin samassa ajassa...
ps. lentokoneiden tankkauksessa kiinnitetään aina erilliset maadoituskaapelit runkoon. Vauhti on satoja litroja minuutissa ja maadoitus on syytä ottaa tosissaan, vaikka ei petroli kovin räjähdysherkkää olekaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, niinpä niin. Ilmankos vanhoja veneitä on niin vähän säästynyt. Kalastajaukot teryleenihousuissaan tankkaili Bernhardia peltisestä jerrykannusta ja veneitä paloi riesaksi saakka.
Edelleen väitän, että staattinen sähkö on minimaalista pienempi riski nykyveneen tankkaamisessa. Oli sitten maadoitukset kunnossa tai ei.Hyvä kommentti. Tosin tuo kuvauksesi peltikanisterista ja teryleenihousuista ei ole pahin yhdistelmä. Peltikannu on ehdottomasti paras bensan kuljettamiseen - ei synny staattista sähköä.
Pahin yhdistelmä on keinokuituhousut ja muovikanisteri. Kun molemmissa käsissä on muovijerry ja kantajalla keinokuituhousut, joihin nuo kannut hankaavat, on palopommi viritetty.
Tuon uhriksi joutui vuosia sitten eräs suksilentokoneen omistaja. Kun hän sitten alkoi kaatamaan bensaa koneen siipitankkiin, niin staattisen sähkön kipinä sytytti bensakaasut tuleen.
Tuosta pilotti säikähti sen verran pahasti, että pudotti sen kannun siihen siivelle, josta tuli sitten lähti ja poltti koneen.
Jälkeen päin sitä spekuloitiin ja tultiin siihen tulokseen, että ilman kannun pudotusta tilanteesta olisi voinut selvitä pelkällä säikäyksellä.
Amerikassa on jopa tehty opetusvideoita kuinka toimia bensa asemalla jos tankista hyppää
kaasupalo ylös.
Pelästyneellä ihmisellä on taipumus vetää se pistooli ulos kun se paukahdus tulee.
Siellä päin niissä tankkauspistooleissa oleva lukitus on sallittu, joten monet autoilijat jättävät sen pistoolin yksin työntämään bensaa tankkiin ja menevät siksi aikaa auton sisään istumaan.
Kun kuski sitten tulee katsomaan kuinka homma etenee ja koskee siihen tankkauspistooliin, niin staattinen kipinä saattaa sytyttää kaasupalon.
Jos pistoolin jättää tankin aukkoon, niin mitään paloa ei tule, vaan se jää pelkkään kaasuräjähdykseen.
Se pösähdys on kyllä oikeasti pelottava kokemus - olen itsekin pari kertaa sellaisen kokenut- onneksi palavaa tavaraa ei ollut enempää tarjolla ja kulmakarvojen kärventymisellä siitä selvisin D.
Bensiini on siitä pirullista ainetta, että se ei pamahda, jos seos on liian rikas tai se on liian laiha. Ilman hiilivetymittaria ei sitä syttymiseen tarvittavaa seosta pysty arvioimaan.
Aina täytyy olla tarkkana sen kanssa, oli talvi tai kesä. Kymmeniä tuhansia litroja sen kanssa läträttyäni olen iloinen, ettei mitään pahempaa sattunut.
Kentillä oli tietysti aina maadoitukset käytössä ja maastossa peltiset astiat ja tankkaussuppilot.
Drag
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi942410Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap212300Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191898Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771532- 1061497
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1611258Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571062- 70981
- 78929
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903