Caesarin salakirjoituksessa salattavan tekstin jokainen kirjain korvataan aakkosissa aina
saman sovitun kirjainmäärän (salausavain k) jälkeen tulevalla kirjaimella. Käytettävän
aakkoston (tai sovitun merkistön) päättyessä jatketaan aakkosten alusta siten, että aakkosten
viimeistä kirjainta seuraavaksi siirrytään aakkosten ensimmäiseen. Käytetään tässä tehtävässä
alla esitettyä aakkosmerkistöä, joka sisältää 21 kirjainta ja viimeisenä merkkinä välilyönnin.
Alkuperäisessä Julius Caesarin käyttämässä salakirjoituksessa siirrytään kolmen merkin
verran eteenpäin eli salausavain k = 3. Esim. sana ”KÄSI” muuttuu tällöin salattuna muotoon
K→N, Ä→A, S→V, I→L eli ”NAVL”.
a) Salaa Caesarin salakirjoituksella sana ”VALINTA” käyttäen salausavainta k = 8.
b) Kaverisi on lähettänyt sinulle salatun viestin ”VMLYDPATDY”, mutta paljastaa
salausavaimesta vain, että purettu viesti loppuu vokaaliin, joka ei ole Ä tai Ö. Selvitä
mitä selväkielisessä viestissä lukee!
A D E G H I J K L M N O P R S T U V Y Ä Ö
Perustele myös miten päädyit samaasi salausavaimeen b)-kohdassa.
Caesarin salakirjoitus logiikka. Juhannuksen aivopähkinä
Anonyymi
2
113
Vastaukset
- Anonyymi
Välilyönti aakkoston lopussa täytyy muistaa!
- Anonyymi
var alph = "A D E G H I J K L M N O P R S T U V Y Ä Ö".split("").filter(c=>c!==' ').join("") " ";
var caesar = (w, k=13) => w.split("").map(c=>alph[(alph.indexOf(c) k)%alph.length]).join("");
for (let k=0; k<alph.length; k ) console.log(k, caesar("VMLYDPATDY", k));
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849