Vääntömomentti 35 Nm - mikä se on?

Anonyymi

Yritän koota huonon englanninkielisen ohjeen mukaan yksipyörästä. Ohjeessa käsketään kiristää poljinta "tightening torque 35 Nm". Suomeksi vääntömomentti? Mistä tiedän, milloin saavutan tuon kireyden?

12

7286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ylivoimaisesti helpoin tapa on hankkia momenttiavain, jossa kiristysmomentti säädettävissä tietylle välille (esim. 28–210 Nm). Momenttiavainta käytettäessä kuuluu (ja tuntuu) pieni niksahdus kun asetettu kiristysmomentti saavutetaan.

      Pyörien osalta tarvitaan usein myös pienempiä momentteja, joten löytyy myös pienempiä momenttiavaimia, jossa kiristysmomentti on esim. asetettavissa 5–25 Nm välille.

      • Anonyymi

        Esim. Motonet myy tällaista: MTX Basic momenttiavain 5-25 Nm 1/4 ja Puuilo myy tällaista: Tomber momenttiavain 1/2" vääntömomentti 28-210 Nm.


    • Ja jotta saa hieman muistikuvaa vääntömomentin laskemisesta, niin tuo 35Nm. vääntömomentti tarkoittaa sitä, että metrin pituisen, vaakatasossa olevan vääntövarren (vääntövarsi laskettuna yksikertaistuksen vuoksi painottomana) päässä olisi 35Newtonin, eli maanpinnan tasolla 3,57kg:n paino. (1 Newton vastaa noin 0,102kg:a).

    • Anonyymi

      Aika tiukkaan polkimet ohjeen mukaan pitää laittaa, toivottavasti ei mene kierteet. Tavallisessa pyörässä en ole polkimia paljoa sormitiukkaa kireämälle laittantut, vain hiukan avaimen kanssa tiukannut. Ne kun kiristyvät ajaessa.

      • Anonyymi

        Täällä on yksi "yleispätevä" lista eri osien vääntömomenteista.

        Bicycle Torque Specifications
        https://www.bikeride.com/torque-specifications/

        Oman pyörän polkimien kohdalla luki 40 Nm. En siis kiinnitäisi sitä ainoastaan 20 Nm momentilla, vaan ainakin yli 30 Nm momentilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on yksi "yleispätevä" lista eri osien vääntömomenteista.

        Bicycle Torque Specifications
        https://www.bikeride.com/torque-specifications/

        Oman pyörän polkimien kohdalla luki 40 Nm. En siis kiinnitäisi sitä ainoastaan 20 Nm momentilla, vaan ainakin yli 30 Nm momentilla.

        Polkimille riittää hyvin jo joku 5 Nm momentti. Hyvin pysyvät sillä ja lähinnä tiukkaantuvat ajossa.

        Elikkäs kierrät kiinni ja tiuķkaat pikkusen.

        Tuo 35 Nm on jo kolmasosa siitä millä auton vanteen pultit kiristetään. Sekin toimii.

        Pienellä, noin 15 mm lenkkiavaimella saat lähes 35 Nm kun kiristät niin tiukkaan että irvistät ;) Elikkä saat vääntää ihan tosissaan kiinni jos tykkäät ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkimille riittää hyvin jo joku 5 Nm momentti. Hyvin pysyvät sillä ja lähinnä tiukkaantuvat ajossa.

        Elikkäs kierrät kiinni ja tiuķkaat pikkusen.

        Tuo 35 Nm on jo kolmasosa siitä millä auton vanteen pultit kiristetään. Sekin toimii.

        Pienellä, noin 15 mm lenkkiavaimella saat lähes 35 Nm kun kiristät niin tiukkaan että irvistät ;) Elikkä saat vääntää ihan tosissaan kiinni jos tykkäät ;)

        Vaikeaa on nykyään poljinten asentaminen. En ole ennen kuvitellutkaan, että tarvittaisiin momenttiavain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeaa on nykyään poljinten asentaminen. En ole ennen kuvitellutkaan, että tarvittaisiin momenttiavain.

        Runogon materiaali määrittelee myös momenttiavaimen tarpeen. Hommasin omat momenttiavaimet kun kuvioon tuli mukaan hiilikuitu (hiilikuituhaarukka) ja ohuet alumiiniosat. Sen jälkeen olen käyttänyt momenttiavainta aina kun osassa lukee momentti. Oikeaan momenttiin kiristetty osa pysyy eikä ylikiristämisen vaaraa ole (löysä osa saattaa lisäksi olla vaaraksi).

        How To Use A Torque Wrench – GCN's Guide To Tightening Bolts Safely
        https://youtu.be/elobo-TnGwA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runogon materiaali määrittelee myös momenttiavaimen tarpeen. Hommasin omat momenttiavaimet kun kuvioon tuli mukaan hiilikuitu (hiilikuituhaarukka) ja ohuet alumiiniosat. Sen jälkeen olen käyttänyt momenttiavainta aina kun osassa lukee momentti. Oikeaan momenttiin kiristetty osa pysyy eikä ylikiristämisen vaaraa ole (löysä osa saattaa lisäksi olla vaaraksi).

        How To Use A Torque Wrench – GCN's Guide To Tightening Bolts Safely
        https://youtu.be/elobo-TnGwA

        Vaihtoehtoja on monia.

        Itse tykkään vetää kaikki kriittiset osat sormituntumalla kiinni välittämättä ohjearvoista ;)

        Hiilikuituputkia joutuu joskus vetämään pahasti kireälle, että ne pysyy paikallaan. Varsinkin näissä tapauksissa liitospinnan pitää olla rasvaton, kitkamössöllä käsitelty sekä kiristettävät kierteet öljytty. Lisäksi puristus ei saa tulla keulaputket päähän, vaan väliin pitää saada shimmejä.

        Teräs ja alumiiniosat pysyy hyvin kiinni ohjearvoilla :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runogon materiaali määrittelee myös momenttiavaimen tarpeen. Hommasin omat momenttiavaimet kun kuvioon tuli mukaan hiilikuitu (hiilikuituhaarukka) ja ohuet alumiiniosat. Sen jälkeen olen käyttänyt momenttiavainta aina kun osassa lukee momentti. Oikeaan momenttiin kiristetty osa pysyy eikä ylikiristämisen vaaraa ole (löysä osa saattaa lisäksi olla vaaraksi).

        How To Use A Torque Wrench – GCN's Guide To Tightening Bolts Safely
        https://youtu.be/elobo-TnGwA

        Myös reilusti ylikireälle vedetty pultti voi löystyä. Se näet voi venyä. Tätä käytetään hyväksi esim. auton kannenpulteissa, ne venytetään kiristettäessä ja ne toimivat jousen tavoin eliminoiden lämpölaajenemisesta johtuvat muutokset. No, niiden teräslaatu on ihan muuta kyin 8.8-pultissa.

        Mutta jos kiristysmomentit ilmoitetaan on siihen luultavasti jokin syy. Jos ei ilmoiteta on se sitten käsituntumalta "tiukkaan" kiristettäväksi tarkoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtoehtoja on monia.

        Itse tykkään vetää kaikki kriittiset osat sormituntumalla kiinni välittämättä ohjearvoista ;)

        Hiilikuituputkia joutuu joskus vetämään pahasti kireälle, että ne pysyy paikallaan. Varsinkin näissä tapauksissa liitospinnan pitää olla rasvaton, kitkamössöllä käsitelty sekä kiristettävät kierteet öljytty. Lisäksi puristus ei saa tulla keulaputket päähän, vaan väliin pitää saada shimmejä.

        Teräs ja alumiiniosat pysyy hyvin kiinni ohjearvoilla :)

        Hiilikuituosat ovat juuri ne osat jotka kärsivät ylikiristämisestä. Hiilikuituosille tarkoitettu asennuspasta (fiber gripp) ja oikea momentti, niin homma on OK.


    • Anonyymi

      Oletkos kuullut sanontaa RANNE TUNTUMALLA! kiristäminen ? Jos et pode riisitautia tai et ole riisitaudin runtelema rannetuntuma pitäisi kyllä löytyä. Rannetuntumaan yhdistettynä TALONPOIKAIS JÄRKEÄ! . . . lopputulos ei voi olla mitään muuta, kuin MAINIO / LOISTAVA!

      Karjalan evp. kapteenin neuvo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      5939
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5433
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3074
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2287
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    7. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2108
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1701
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1687
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1686
    Aihe