Hattu-s

Jori

Miten tietokoneella saa kirjoitettua hattu-s:n? Sehän on parempi kuin sh, vai mitä?

17

3217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lentäjä-ässä

      Sen löytää merkkiluettelosta. Hyvässä tekstinkäsittelyohjelmassa voi säätää jonkin helpon näppäinyhdistelmän tuottamaan sen.

      Täällä saa erikoismerkkejä kuten HTML:ssä yleensä. Laita seuraavat merkit aivan peräkkäin (ts. poista kaikki välit):

      & s caron ;
      & S caron ;

      Tulee tälläiset:
      š
      Š

      • lentäjä-ässä

      • Se, että täällä HTML-entiteetit "toimivat", on lähinnä virhe, joka johtunee siitä, että Suomi24:n käyttämä ohjelmisto on tehty väärin. Niitähän ei ole tarkoitettu käytettäväksi normaalissa tekstissä vaan todellakin HTML:n (ja SGML:n, XML:n ym.) sisällä.


      • lentäjä-ässä
        Yucca kirjoitti:

        Se, että täällä HTML-entiteetit "toimivat", on lähinnä virhe, joka johtunee siitä, että Suomi24:n käyttämä ohjelmisto on tehty väärin. Niitähän ei ole tarkoitettu käytettäväksi normaalissa tekstissä vaan todellakin HTML:n (ja SGML:n, XML:n ym.) sisällä.

        Sama virhe löytyy monista muista foorumeista, jotka vähänkään käyttävät HTML:ää jossain vaiheessa. Se mitä lootaan kirjoittelee ei ole aina sitä, mitä esikatselussa näkyy - eivätkä nämä ole sitä, mitä lopulta foorumiin menee. Puhumattakaan siitä, miltä se näyttää jonkun muun koneella. Onneksi täällä erikoismerkit eivät satunnaisesti muutu koodinumeroikseen tai tee muuta yhtä outoa.

        Tämä entiteetti-ominaisuus on kuitenkin sen verran aikaa säästävä (ei tarvitse aukoa Wordia, Emacsia, tms. ja siirtää merkkejä sitä kautta), että toivoisin sen säilyvän "virheellisyydestään" huolimatta.


      • hhhhhhhhhhhh

        š


    • Näps näps

      (Windowsissa)
      Pidä Alt-näppäin alaspainettuna ja näppäile näppäimistön oikeassa reunassa olevan NUMEROnäppäimistön kautta

      0154 => š
      0138 => Š

      Jossain yhteyksissä on käyttöä myös hattu-z:lla
      (Kambodža, Žirinovski jne.)

      Alt 0158 => ž
      Alt 0142 => Ž

      • Wordissa toimii Alt-keinon lisäksi myös keino, jossa ei tarvitse muistaa numeroita mutta kylläkin vähän erikoinen näppäily:
        Shift-näppäin ja Alt Gr -näppäin alas, painetaan alempaa tarkenäppäintä (sitä jossa on ¨~^), päästetään nuo irti ja painetaan s tai S sen mukaan, halutaanko kirjoittaa š vai Š.

        Jos kirjoittaa Wordilla paljon tekstejä, joissa esiintyy hattukirjaimia, kannattaa määritellä Wordiin omat näppäilyt niille, vaikkapa niin, että saa Alt Gr s:llä aikaan hattu-s:n. Ks.
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/word.html#muuta

        (Ai miksi puhun Wordista? No kun se on yleisin tekstinkäsittelyohjelma, ja kun esim. sähköpostissa ei yleensä ole syytä lainkaan käyttää hattu-s:ää, koska se ei välttämättä näy oikein lukijalle kuitenkaan.)


    • Erski-Petteri

      Samanlainen kysymys kuin se, miksi radioissa pitää olla muitakin nappuloita kuin power, tuning ja volume. Raivostuttavaa! Ajatelkaa, jos lopetettaisiin vaikkapa k-näppäinten tekeminen näppäimistöihin.

      • ŠšŽž

        K-merkin asema on suomenkielisessä tekstissä aivan eri kuin erilaisten hattu-kirjainten. Eipä ole erityisesti järkeä tuollaisessa ajattelussa, sillä Š esiintyy tavallisessa elämässä niin harvoin, että sen kirjoittaminen hieman hankalammalla tavalla ei haittaa. Ne jotka kyseisiä merkkejä tarvitsevat useammin, voivat käyttää jotain muuta näppäimistökarttaa.

        Yleensäkin ihmetyttää tuo suhtautumisesi suomen ortografiaan. Kaikenkaikkiaan se on onnistuneimpia maailmassa ja ne muutamat äänteet, joilla ei ole omaa merkkiä ovat helposti opittavissa ja käytettävissä merkkiyhdistelmillä.


      • kuin
        ŠšŽž kirjoitti:

        K-merkin asema on suomenkielisessä tekstissä aivan eri kuin erilaisten hattu-kirjainten. Eipä ole erityisesti järkeä tuollaisessa ajattelussa, sillä Š esiintyy tavallisessa elämässä niin harvoin, että sen kirjoittaminen hieman hankalammalla tavalla ei haittaa. Ne jotka kyseisiä merkkejä tarvitsevat useammin, voivat käyttää jotain muuta näppäimistökarttaa.

        Yleensäkin ihmetyttää tuo suhtautumisesi suomen ortografiaan. Kaikenkaikkiaan se on onnistuneimpia maailmassa ja ne muutamat äänteet, joilla ei ole omaa merkkiä ovat helposti opittavissa ja käytettävissä merkkiyhdistelmillä.

        q ja z, joita tarvitaan AINA!!


      • qian qin zedong
        kuin kirjoitti:

        q ja z, joita tarvitaan AINA!!

        Tietämättömyys on maailman turmio. Noita mainitsemiasi merkkejä käytetään esim. kiinalaisten pinyin-järjestelmässä ja sen vuoksi nuo ovat hyvinkin tarpeellisia myös pohjoismaisessa näppäimistössä. Koska Kiina kasvavana taloutena ja poliittisena tekijänä on nousemassa, niin myös uutisointi sieltä lisääntyy.


      • tietämätön poloinen
        qian qin zedong kirjoitti:

        Tietämättömyys on maailman turmio. Noita mainitsemiasi merkkejä käytetään esim. kiinalaisten pinyin-järjestelmässä ja sen vuoksi nuo ovat hyvinkin tarpeellisia myös pohjoismaisessa näppäimistössä. Koska Kiina kasvavana taloutena ja poliittisena tekijänä on nousemassa, niin myös uutisointi sieltä lisääntyy.

        Šanghaista voi siis tulla uutisia? Pelottavaa, sanon minä! Täytyy toivoa, että Tšekinmaasta ei mitään uutisia tule, vaan maa vain velloo laman ja rappion kourissa hiljaa, niin hiljaa. Muutenhan joutuu vielä oppimaan vaikean č-merkin.

        Tietämättömyys on tietämättömän hurmio.


      • Erski-Petteri
        ŠšŽž kirjoitti:

        K-merkin asema on suomenkielisessä tekstissä aivan eri kuin erilaisten hattu-kirjainten. Eipä ole erityisesti järkeä tuollaisessa ajattelussa, sillä Š esiintyy tavallisessa elämässä niin harvoin, että sen kirjoittaminen hieman hankalammalla tavalla ei haittaa. Ne jotka kyseisiä merkkejä tarvitsevat useammin, voivat käyttää jotain muuta näppäimistökarttaa.

        Yleensäkin ihmetyttää tuo suhtautumisesi suomen ortografiaan. Kaikenkaikkiaan se on onnistuneimpia maailmassa ja ne muutamat äänteet, joilla ei ole omaa merkkiä ovat helposti opittavissa ja käytettävissä merkkiyhdistelmillä.

        Sille on oma näppäin, vaikka sitä tarvitaan monta kertaa harvemmin kuin hattu-s:ää.


      • ShillinkiSheriffi

        Tämä Tshekin kielestä lainattu kirjain ei ole virallisesti suomen aakkosissa, eikä sitä pidä käyttää esimerkiksi englantilaista alkuperää olevissa sanoissa. Yleinen virhe jota esiintyy varsinkin YLEn kääntäjien keskuudessa.


    • nenämanski
      • nenämanski

        tšekin kielen


      • Asenna suomalaisen standardin mukainen monikielinen näppäimistöasettelu:
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/uusinappis.html

        Sillä voi jokseenkin sujuvasti kirjoittaa kaikki tšekin kirjaimet (samalla periaatteella kuin hattu-s:n, siis AltGr heittomerkki ja sitten peruskirjain S, C, D tms.).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe