Hämeen viikinkiretket

Anonyymi

http://blog.kansanperinne.net/2011/11/viikinkien-sotaretki-hameeseen-vuonna.html?m=1

Mitkä ovat retken pohjoismaiset lähteet?

200 alusta ja 2000 soturia luki missä?

Vai onko vain normannisukua olevan Maulan tarina?

Riimukivi Ruotsissa kertoo mitä?

Reitit sisävesissä olivat kai hyvin tuttuja viikingeille kauppareitteinä ja matkalla idäntielle?

Miksi tämä yksi retki olisi pelkkää sotaa ja ryöstelyä jos kauppaa käytiin jo kauan ennen?

Mistä tulevat nämä linkin yksityiskohtaiset taistelu- ja matkakuvaukset?

Missä lähteitä saatavilla eri kielillä?

14

98

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oliko ristiretki Hämeeseen ja linnan perustaminen tietylle paikalle suoraa jatkumoa näiltä ajoilta ja paikat tuttuja?

      • Anonyymi

        Siis kyse ap:n esittämästä aloituksesta.


    • Anonyymi

      Tuon tarinan mukaan viikingit tunsivat reitit ja turkisvarastot ihan tarkkaan ja varmaan paikalliset ihmisetkin ml. kyvyn taistella.

      Nousikohan Hämeen linna vanhalle valtapaikoille perinteen huomioiden?

      • Anonyymi

        Häme oli vanain eli tanen/danain asuttamaa aluetta. Slaavikronikassa mainittu Vanain kaupunki oli Hämeenlinnaa edeltävä kaupunki, finnoarjalaisten viikinkien asuttama.

        Myös muualla Hämeessä on ollut muinaiskaupunkeja, ainakin yksi, tosin ei varsinaisesti vanain vaan muidenkin veljesheimojen asuttama. Kyseessä on erittäin laaja alue ja eräänlainen keskus/kulttipaikka.


    • Anonyymi

      Retoriikka ”viimeisestä viikinkiretkestä” ja ”Ruotsin vallan alle” alistamisesta tuntuu poliittiselta ja fennomaaniselta. Kirjoittajan paikallisromantiikkaa kaiketi unohtaen jopa oman sukunsa mieslinjan geenit. Inhimillistä toki.

      Idäntie ja vesireitit olivat ennen tätä tarinaa ja sen jälkeen.

      Kalevala on myös itämerellinen tarina itseasiassa. Kalevin pojat ovat myös Viron tarinoissa.

      Hämeen ristiretki oli toki jo valtapeliä mutta varmaan jatkumoa puuhille kovin tutuissa paikoissa ja kenties ihmisetkään eivät yksiselitteisesti olleet paikallisia tai meren takaa tulleita. Kiinnostavaa myös nousivatko kivilinnat vanhojen puulinnojen paikoille.

    • Jotkut historioitsijat kertovat kahdesta ristiretkestä Suomeen, toiset pitävät kivenkovaan kiinni yhdestä.

      Olisiko tämä Jaarli Freygeirin retkeä voitu jossain historiallisissa lähteissä voitu pitää ristiretkenä.. Kenties Ruotsalaiset olisivat myöhempinä vuosisatoina vääristelleet historiaa ja alkaneet väittää Freygeirin retkeä ristiretkeksi.

    • ##Miksi tämä yksi retki olisi pelkkää sotaa ja ryöstelyä jos kauppaa käytiin jo kauan ennen?##

      Maailmantaloudessa lienee vaikuttanut silloinkin erilaiset suhdanteet jotka ehkä tuossa tapauksessa tekivät ryöstelyn tavaran sisäänostoa edullisemmaksi.

      Ihmishenkihän tuohon aikaan ei ollut niin arvokas kuin nykyeuroopassa.

    • Anonyymi

      Ruotsin telkkarissa (SVT) tuli [uusintana] ohjelma viikkareista ja heidän seikkailuistaan 700-luvun lopulta alkaen. Kerrottiin, kuinka Itämeren viikkarit ryöstelivät Baltiassa, matkustivat pitkin Venäjän jokia Miklagårdiin (Konstantinopoli). Kerrottiin myös, kuinka hienoja heidän veneensä olivat, kuinka mentiin Islantiin, Grönlantiin ja Newfoundlandiin vuonna 1001. Kerrottiin, kuinka viikarit muodostivat Danelaw-alueen, saivat Normandian ja nousivat maihin Englannissa 1066. Kerrottiin myös, miten myös Palermossa oli viikkarien dynastia.

      Ei pienintäkään sanaa pikku suomalaisista. Ei mitään merkintää viholliskartalla nykyisen Suomen kohdalla.

      Muista lähteistä tiedämme, että Birkassa oli esineistöä, joka oli tehty "suomalaiseen tyyliin", suomalaiset olivat mukana Venäjän retkillä, koska he ymmärsivät siellä sen ajan paikallista kieltä -- ja nykyruotsin [kielihistoriallisesti katsoen keskeinen] sana "pojke" on peräisin suomesta.

      Suomalaisten on vihdoin syytä sopeutua von Döbelnin 1809 lausumaan viisauteen. Ruotsi [viikingeistä alkaen] on aina arvostanut lojaaleja ja uskollisia suomalaisia. Tämä on suomalaisten syytä muistaa ja kertoa myös jälkipolville. Suomalaisista ei koskaan tule Ruotsin vihollisia.

      • Anonyymi

        Tosiasia historian suuressa kuvassa on, että pikku suomalaiset eivät ole osa Baltiaa, eivät ole osa suurta Venäjää, vaan suomalaiset ovat ehkä hieman outo, mutta silti aivan aito osa itäistä viikinki-perimää. Suomalaiset ovat Itä-Ruotsi.

        Suomen kansan itkuvirret ja muut tarut sopivat tähän todellisuuskuvaan. Ja hyvä niin!!!

        Vrt Itävalta-Unkari. ... pikkasen edes samaan suuntaan, laimeana vertailukohteena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasia historian suuressa kuvassa on, että pikku suomalaiset eivät ole osa Baltiaa, eivät ole osa suurta Venäjää, vaan suomalaiset ovat ehkä hieman outo, mutta silti aivan aito osa itäistä viikinki-perimää. Suomalaiset ovat Itä-Ruotsi.

        Suomen kansan itkuvirret ja muut tarut sopivat tähän todellisuuskuvaan. Ja hyvä niin!!!

        Vrt Itävalta-Unkari. ... pikkasen edes samaan suuntaan, laimeana vertailukohteena.

        Hölynpölyä.

        Viikinkiretkien aikaan suomalaiset olivat ryhmä hyvin hajallisia heimoja, jotka yleensä tappelivat keskenään riista-alueista ja lohijoista,mikäli sattuivat äärettömillä metsäalueilla tapaamaan toisiaan.

        Viikinkiretket vaativat järjestyneen yhteiskunnan, joka pystyi asettamaan laivoja ja miehiä yhdessä muiden samanlaisten kansa jopa vuosia kestäville retkille.

        Suomen alueella oli vasta alkeellinen pitäjälaitos, joka pystyi ehkä jotenkin puolustautumaan, mutta ei sotaretkiin vieraille maille.

        Koko valtavan alueen asukasluvuksi on tuohon aikaan arvioitu 20 000 - 30 000 henkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölynpölyä.

        Viikinkiretkien aikaan suomalaiset olivat ryhmä hyvin hajallisia heimoja, jotka yleensä tappelivat keskenään riista-alueista ja lohijoista,mikäli sattuivat äärettömillä metsäalueilla tapaamaan toisiaan.

        Viikinkiretket vaativat järjestyneen yhteiskunnan, joka pystyi asettamaan laivoja ja miehiä yhdessä muiden samanlaisten kansa jopa vuosia kestäville retkille.

        Suomen alueella oli vasta alkeellinen pitäjälaitos, joka pystyi ehkä jotenkin puolustautumaan, mutta ei sotaretkiin vieraille maille.

        Koko valtavan alueen asukasluvuksi on tuohon aikaan arvioitu 20 000 - 30 000 henkeä.

        Sanoo assimiloitunut ihminen, jolle on uskoteltu ettei Suomella ole ollut historiaa.
        Tiedämme että tätä hölynpölyä levitetään vuosisatojen rutiinilla naapurimaan ja siihen samaistuneiden "suomalaisten" toimesta.

        Asukasluvun olivat tuolloin pieniä molemmin puolin Pohjanlahtea.
        Uppsalan alueen laajoja ja tuloksiltaan merkittäviä arkeologisia kaivauksia selvittää suositeltava teos: Maja Hagerman Försvunnen värld (Norstedt, 2011, 441 s.).

        Kyseiset kaivaukset, joissa maannousema (merestä) tarkensi ajoituksen, osoittavat kiistatta, että roomalaislegioonien hajaantumisen aikoihin, noin vuoden 250 vaiheilla Uppsalan alueella yli 4000 vuotta vaikuttanut rauhanomainen, kehittynyt ja hyvinvoiva kulttuurin hajosi. Sen hajotti ja väestön alisti vähälukuinen Saksan suunnalta tullut sotaisa joukko. Varmasti olivat säälittömiä Berserkejä alkuperäisasukkaita kohtaan.

        Nämä skandinaavisina "germaaneina" itseään pitäneet väkivaltaiset ja sotakokemusta Rooman legioonissa saaneet alistajat saattoivat olla Harzhornin taistelun hävittyään hajautuneita, alkuaan Skandinaviasta lähteneiden soturien jälkeläisiä.
        Harzhornin taistelusta ja kaivauksista on Wiki-kirjoitus ja kiinnostava kirja : Guenther Moosbauer Die vergessene Römersclacht (C.H. Beck, 2018, 201 s.

        Oma käsitykseni (ja Hagermanin käsitys) Uppsalan löytöjen perusteella on, että esimerkiksi Uppsalan alueella ja Lounais-Suomessa asui jokseenkin samanlaista väestöä. Väestö oli tullut sinne veneitse idästä ja etelästä maannouseman ollessa vasta sisäsaaristovaiheessa, siis noin 5000 vuotta sitten. Väestö vaurastui rauhanomaisesti ja kehittyi teknisesti noin 5000 vuoden ajan, alueen samalla muuttuessa sisämaaksi.
        Uppsalan osalta kaivaukset osoittavat tämän kiistatta. Ei ole perusteita olettaa, että Lounais-Suomessa kehitys olisi ollut suuremmin toisenlaista.

        Mutta sitten vuoden 250 vaiheilla Uppsalan suunnalla tapahtui tuho : Asumukset sekä kauppa- ja muut kohteet tuhottiin (kiistatta osoitettu).
        Lounais-Suomen alueella, lukuunottamatta rannikkoa ei tällaista tuhoa tapahtunut, vaan
        kaupankäyntiä vieraiden kanssa jatkettiin. Berserk-porukka, eli ns. viikingit touhusivat siinäkin, ja Lounais-Suomen hankkinen hallintaan alkoi luonnollisesti näitä kiihottaa.

        Eräs osoitus tästä olivat kuvattu ryöstöretki vuoden 1050 vaiheilla. Niin pitkään ryöstelyretkiä jatkettiin ja rantaruotsalaisia asutettiin rannikolle, että vähitellen tulokseen päästiin miekkaläheystyönä.
        Lukekaa ruotsalaisuuteen assimiloituneetkin Hagermanin teos, vaikka kipeätä tekisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoo assimiloitunut ihminen, jolle on uskoteltu ettei Suomella ole ollut historiaa.
        Tiedämme että tätä hölynpölyä levitetään vuosisatojen rutiinilla naapurimaan ja siihen samaistuneiden "suomalaisten" toimesta.

        Asukasluvun olivat tuolloin pieniä molemmin puolin Pohjanlahtea.
        Uppsalan alueen laajoja ja tuloksiltaan merkittäviä arkeologisia kaivauksia selvittää suositeltava teos: Maja Hagerman Försvunnen värld (Norstedt, 2011, 441 s.).

        Kyseiset kaivaukset, joissa maannousema (merestä) tarkensi ajoituksen, osoittavat kiistatta, että roomalaislegioonien hajaantumisen aikoihin, noin vuoden 250 vaiheilla Uppsalan alueella yli 4000 vuotta vaikuttanut rauhanomainen, kehittynyt ja hyvinvoiva kulttuurin hajosi. Sen hajotti ja väestön alisti vähälukuinen Saksan suunnalta tullut sotaisa joukko. Varmasti olivat säälittömiä Berserkejä alkuperäisasukkaita kohtaan.

        Nämä skandinaavisina "germaaneina" itseään pitäneet väkivaltaiset ja sotakokemusta Rooman legioonissa saaneet alistajat saattoivat olla Harzhornin taistelun hävittyään hajautuneita, alkuaan Skandinaviasta lähteneiden soturien jälkeläisiä.
        Harzhornin taistelusta ja kaivauksista on Wiki-kirjoitus ja kiinnostava kirja : Guenther Moosbauer Die vergessene Römersclacht (C.H. Beck, 2018, 201 s.

        Oma käsitykseni (ja Hagermanin käsitys) Uppsalan löytöjen perusteella on, että esimerkiksi Uppsalan alueella ja Lounais-Suomessa asui jokseenkin samanlaista väestöä. Väestö oli tullut sinne veneitse idästä ja etelästä maannouseman ollessa vasta sisäsaaristovaiheessa, siis noin 5000 vuotta sitten. Väestö vaurastui rauhanomaisesti ja kehittyi teknisesti noin 5000 vuoden ajan, alueen samalla muuttuessa sisämaaksi.
        Uppsalan osalta kaivaukset osoittavat tämän kiistatta. Ei ole perusteita olettaa, että Lounais-Suomessa kehitys olisi ollut suuremmin toisenlaista.

        Mutta sitten vuoden 250 vaiheilla Uppsalan suunnalla tapahtui tuho : Asumukset sekä kauppa- ja muut kohteet tuhottiin (kiistatta osoitettu).
        Lounais-Suomen alueella, lukuunottamatta rannikkoa ei tällaista tuhoa tapahtunut, vaan
        kaupankäyntiä vieraiden kanssa jatkettiin. Berserk-porukka, eli ns. viikingit touhusivat siinäkin, ja Lounais-Suomen hankkinen hallintaan alkoi luonnollisesti näitä kiihottaa.

        Eräs osoitus tästä olivat kuvattu ryöstöretki vuoden 1050 vaiheilla. Niin pitkään ryöstelyretkiä jatkettiin ja rantaruotsalaisia asutettiin rannikolle, että vähitellen tulokseen päästiin miekkaläheystyönä.
        Lukekaa ruotsalaisuuteen assimiloituneetkin Hagermanin teos, vaikka kipeätä tekisi.

        Ruotsiuskovaisten yhteispiirre on, että nämä eivät seuraa tuoreempaa, kriittisempää ruotsalaista historiantutkimusta, puhumattakaan saksan- ja englanninkielisestä vastaavasta He eivät myöskään lue tuoretta virolaista historiankirjoitusta, jonka etu on yhteys muun Baltian, Venäjän ja Puolan tutkimukseen.

        Näihin uskovaisiin kuuluu suuri osa (toki pienenevä osa) historiantutkijoistammekin.
        He kaikki elävät freudenthalilaisessa todellisuudessa : Tulee arvioida kaikki sinikeltaisten silmälasien läpi, koska suomialkuisuuden tapahtumissa täytyy olla vain roska näissä silmälaseissa.


      • Anonyymi

        Viikkari liikennöi nykyään Suomesta Tallinnaan ja Ruotsiin. Tosin Tallinnaan ei tavallinen turisti nyt pääse ilman korona-testiä (24 tuntia voimassa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsiuskovaisten yhteispiirre on, että nämä eivät seuraa tuoreempaa, kriittisempää ruotsalaista historiantutkimusta, puhumattakaan saksan- ja englanninkielisestä vastaavasta He eivät myöskään lue tuoretta virolaista historiankirjoitusta, jonka etu on yhteys muun Baltian, Venäjän ja Puolan tutkimukseen.

        Näihin uskovaisiin kuuluu suuri osa (toki pienenevä osa) historiantutkijoistammekin.
        He kaikki elävät freudenthalilaisessa todellisuudessa : Tulee arvioida kaikki sinikeltaisten silmälasien läpi, koska suomialkuisuuden tapahtumissa täytyy olla vain roska näissä silmälaseissa.

        Se on kyllä niin päin, että hyvin monella ihan tavallisella suomalaisella on omaa tai muuten läheisten elävää kokemusta Ruotsista. Tämä todellinen omakohtainen kokemus on jotain muuta kuin vanha fennomaanien propaganda. Koskaan aiemmin ei suomalaiset ole seuranneet Ruotsin tapahtumia niin reaaliaikaisesti kuin nyt. Koskaan aiemmin Ruotsin talouselämä ei ole näkynyt suomalaisten arjessa niin paljon kuin nyt.

        Ruotsi on ollut ja on edelleen ihan ok maa, ja vieläpä sellainen, jossa suomalainen voi löytää aivan omaa historiaansa. Suomalaisten historia ei ala talvisodasta, ei sortovuosista eikä edes Porvoon valtiopäivistä. Sitä ennenkin täällä oli ihan hyvää [ruotsalaista] elämää, josta ei todellakaan pidä etsiä asenteellisesti vain huonoja puolia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1118
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      834
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      830
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      669
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      647
    10. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      645
    Aihe