Pari kysymystä rihtauksesta

Anonyymi

1. Pitääkö 7- ja 8-vaihteisilla mennä pinnat vetopuolelle suorempaa linjaa eli näyttää siltä että vanne ei ole keskellä napaa vaan selvästi enemmän rattaan puolella?

2. Vähän aikaa sitten tehty takapyörän rihtaus ääntelee jotenkin pinnoista tiukemmin kurvattaessa. Pinnat varmaankin kiristettävä? Perussääntönä 1/4 kierrosta per pinna ja selvästi löysä pinna vähän enemmän?

Olinkohan oikeilla jäljillä? Kiitokset hyvistä tiedoista ja mukavia lisäkilometrejä!
Hienoa ajokautta on vielä jäljellä!

27

1411

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Kaikissa rataspakan sisältävissä takapyörissä pakan puoleiset pinnat tulevat selkeästi kireämmälle ja kulkevat pystympään navan laipasta vanteeseen. Pinnat ovat lyhyempiä rataspakan puolella.

Todella laadukkaissa rihtauspukeissa vanteen saa sivusuunnassa keskelle napaa, muuten käytetään ns. sateenvarjotyökalua (esim.https://www.parktool.com/product/portable-wheel-dishing-tool-wag-5?category=Wheel & Spoke).

Keskitystä voi myös mittailla erilaisilla kikkakolmosilla, esim. vetämällä langan ventiilin reiästä vanteen toiselle puolelle ja vertaamalla navan keskilinjaan.

• Anonyymi

Voi käyttää samanpituisia pinnoja, mutta rataspakan puolelle pari milliä lyhyempiä nippoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi käyttää samanpituisia pinnoja, mutta rataspakan puolelle pari milliä lyhyempiä nippoja.

Ei nippeleiden pituus vaikuta yhtään mitään vanteen keskittymiseen navan keskilinjaan nähden. Varsihan nippeleissä voi vaihdella, pinnan kiinnitys ei muutu mihinkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen fillareiden kanssa touhunnut vuosikymmeniä, mutta en ole törmännyt moiseen ideaan.
        Aina oppii. Pinnojen täytyy olla tällä kikalla vähän alimittaiset kai.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen fillareiden kanssa touhunnut vuosikymmeniä, mutta en ole törmännyt moiseen ideaan.
        Aina oppii. Pinnojen täytyy olla tällä kikalla vähän alimittaiset kai.

Kuten tuolla yllä jo todettiin, ei se nippelin pituus vaikuta yhtään mitään rihtaukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten tuolla yllä jo todettiin, ei se nippelin pituus vaikuta yhtään mitään rihtaukseen.

Rihtaus on vanteen oikomista pinnojen kireyttä säätämällä. Toi lausehan on jotenkin absurdi.
        Eri mittaisilla nipoilla voi varmaankin ikäänkuin jatkaa pinnaa ja vaikuttaa vanteen keskittymiseen. Jos ajatellaan pinnojen kierteiden menevän saman verran nippojen sisään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taatusti vaikkuttaa, sillä nippelin pituudella pystyy pidentämään tai lyhentämään pinnan kulkemaa matkaa ilman, että vaihtaa pinnaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taatusti vaikkuttaa, sillä nippelin pituudella pystyy pidentämään tai lyhentämään pinnan kulkemaa matkaa ilman, että vaihtaa pinnaa.

Vannekehää ei pysty keskittämään keskelle, jos toisen puolen pinnat ovat liian lyhyet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vannekehää ei pysty keskittämään keskelle, jos toisen puolen pinnat ovat liian lyhyet.

Voi jumankekka. Eihän se ole tarkoituskaan "rataspakka"-pyörissä. Vannehan on sivussa navan keskilinjaan nähden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi jumankekka. Eihän se ole tarkoituskaan "rataspakka"-pyörissä. Vannehan on sivussa navan keskilinjaan nähden.

Mitä meuhkaat? Siis vannekehä, eli rim, pitää keskittää keskelle haarukkaa. Luuletko, etten osaa rakentaa kiekkoa??? Opettele ensin lukemaan, en kirjoittanut yhtään mitään navasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikein rakennetussa kiekossa pinna täyttää nippelin. Liian lyhyt pinna ei ylety täyttämään nippeliä, ja siitä tulee heikko rakenne. Nippeli voi murtua.
        Eli melkoinen purkkakorjaus on liian lyhyt pinna jonka jatkeena on osittain tyhjä nippeli.

Roger Musson,Wheel building sanoo: "Longer nipples are only required when the standard 12mm nipple does not protrude through the
        rim enough to locate the spoke wrench."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos pyörän takahaarukka on symmetrinen (kuten tavallisissa pyörissä lähes aina on), kyllä se vanne pitää saada keskelle napaa navan ulommaisita osista katsoen. Sen navan laipat (ne pinnojen kiinnityskohdat) ovat sen sijaan eri puolilla eri etäisyydellä keskilinjasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos pyörän takahaarukka on symmetrinen (kuten tavallisissa pyörissä lähes aina on), kyllä se vanne pitää saada keskelle napaa navan ulommaisita osista katsoen. Sen navan laipat (ne pinnojen kiinnityskohdat) ovat sen sijaan eri puolilla eri etäisyydellä keskilinjasta.

Ei keskelle napaa, vaan keskelle navan akselia, siis niin että kehä on haarukan keskellä.

• Anonyymi

Vaihdekapoissa voidaan siis keskittää enemmän keskelle kuin ulkoisenrataspakan omaavassa takapyörässä?

• Anonyymi

Laita kiekko rihtausta varten paikoilleen haarukkaan ja katso ja mittaa tarkkaa se, että vannekehä tulee keskelle haarukkaa. Näin olen itse tehnyt.
        Napoja on montaa mallia ja sorttia; ei voi noin vain sanoa, miten pitää kiekko koota ja rihdata.
        Netistä voi katsoa 'spoke length calculator' haulla.

• Anonyymi

Kaikki kiekot keskitetään tietenkin keskelle polkupyörän keskilinjaa. Vannejarrullinen etupyörä on yleensä symmetrinen. Katsoin yhden Shimanon Alfine napavaihteen tietoja, näytti olevan symmetrinen sekin. Yksi Nexus-malli ei.
        Tämän pinnanpituuslaskurin mukaan https://leonard.io/edd/

• Anonyymi

Minulla ei Chimanon 7 vaihteinen ole ollenkaan symmetrinen, pahus kun en huomannu vanhaa tuijotella tarkemmin ennen uusien vanteiden rihtausta. Kai noiden pyöräliikkeessä pitäisi tietää miten pitää laittaa. 1 huolto aiemmin oli kyllä täysin turha fiasko...

• Anonyymi

Olen rakentanut varmaan yli kymmenen kiekkoa. Pelkkä vanteen suoristus ja pinnojen kiristys ei ole lainkaan vaikeaa. Ennen kaikkea pitää varoa kiristämästä kiekkoa kantikkaaksi.

• Anonyymi

Ap:n 2-kohtaan kommentti. Kun rihtaan jo ajossa ollutta kiekkoa, niin tapanani on vain kiristää pinnoja ja tällä tavalla oikea vannetta. Näin ajan kanssa pinnat tulee ikäänkuin automaattisesti kiristettyä kauttaaltaan.

• Anonyymi

7-vaihteinen Nexus vaihdekappa kannattaa siis yrittää keskittää keskelle? Tolleen koitan tehdä koska on nyt niin oikealla haarukkaan ja runkoon nähden. Hieman ongelmallinen v-jarrujen kanssa.

Eikö ole tukevampi ja kestävämpi melko keskellä?

• Anonyymi

Niin keskelle kuin vain taidot riittää. Kierrä haarukkaan likellä olevan (oikean) vannekehän pinnoja auki ja vastavasti kiristä saman verran vasemman puolen pinnoja. Katso, että nippelit ovat tarpeeksi syvällä kierteissä. Joku selitti aiemmin: "Oikein rakennetussa kiekossa pinna täyttää nippelin. Liian lyhyt pinna ei ylety täyttämään nippeliä, ja siitä tulee heikko rakenne. Nippeli voi murtua." Nippeleitä on saatavilla 12, 14 ja 16mm. Jos pinna tuntuu hiukan liian lyhyeltä, niin pari milliä, jos mahdollista käyttää, pitempi nippeli, jos liian pitkä niin lyhyempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin keskelle kuin vain taidot riittää. Kierrä haarukkaan likellä olevan (oikean) vannekehän pinnoja auki ja vastavasti kiristä saman verran vasemman puolen pinnoja. Katso, että nippelit ovat tarpeeksi syvällä kierteissä. Joku selitti aiemmin: "Oikein rakennetussa kiekossa pinna täyttää nippelin. Liian lyhyt pinna ei ylety täyttämään nippeliä, ja siitä tulee heikko rakenne. Nippeli voi murtua." Nippeleitä on saatavilla 12, 14 ja 16mm. Jos pinna tuntuu hiukan liian lyhyeltä, niin pari milliä, jos mahdollista käyttää, pitempi nippeli, jos liian pitkä niin lyhyempi.

Usko jo, ei liian lyhyttä pinnaa millään nippelillä pidennetä. Ei nippelin sisälle saa jäädä tyhjää.
        Tuo Roger Musson tietää aika paljon aiheesta, ja kuten hän sanoo, ainoa syy pitkään nippeliin on sellainen vanteen profiili, että lyhyttä nippeliä on vaikeaa pyöritellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko jo, ei liian lyhyttä pinnaa millään nippelillä pidennetä. Ei nippelin sisälle saa jäädä tyhjää.
        Tuo Roger Musson tietää aika paljon aiheesta, ja kuten hän sanoo, ainoa syy pitkään nippeliin on sellainen vanteen profiili, että lyhyttä nippeliä on vaikeaa pyöritellä.

Roger Musson ei ole kaikkitietävä sentään. Sinun päässäsi on sitä tyhjää tilaa ja paljon, eikä siellä paljoa muuta olekaan kuin tyhjöää vankkäämistä. Et taatustu ole rakentanut yhtä ainoaan kiekkoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Roger Musson ei ole kaikkitietävä sentään. Sinun päässäsi on sitä tyhjää tilaa ja paljon, eikä siellä paljoa muuta olekaan kuin tyhjöää vankkäämistä. Et taatustu ole rakentanut yhtä ainoaan kiekkoa.

Jos nippelin sisälle ei jää tyhjää tilaa, niin itse asiassa pinnat ovat liian pitkiä. Aina pitää huomioida, että jää sitä tyhjää eli varaa myöhemmin kiristää pinnaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos nippelin sisälle ei jää tyhjää tilaa, niin itse asiassa pinnat ovat liian pitkiä. Aina pitää huomioida, että jää sitä tyhjää eli varaa myöhemmin kiristää pinnaa.

Itse rakennan kiekot niin, että nippelit peittävät pinnan kierteet, niille haminoille. Mutta pinnat eivät kuitenkaan ulotu nippelin meisselinhahloon asti, vaan jää vielä säätövaraa.

• Anonyymi

Nyt on 7-napavaihtajakiekkoa keskitetty enemmän keskelle ja pinnoja kiristetty. On parempi eikä kuulu ääniä kun pinnat lisäksi kiristetty sopivasti.

Kiekko osuu nyt paljon paemmin runkoon ja jarruihin.

Aika pieni homma, pari kertaa taisin noita nippeleitä pyöritellä -> lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe