Evoluutio on luonnon laki. Jussi Viitala

Anonyymi

23

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Taiteilijalla on samansuuntaisia mietteitä: https://areena.yle.fi/audio/1-50554404

      Taiteilijahumanisti juttelee omaan tapaansa ja ohjelma-aikaa kuluu musiikkiin, antoisa kuuntelukokemus kaikkiaan.

    • Kolumnin lopussa on hyvä tiivistelmä:
      "Tiede perustuu epäilylle. Jo yli 160 vuotta evoluutiotutkijat ovat koettaneet osoittaa Darwinin teoriaa vääräksi onnistumatta.

      Tiedon lisääntyessä siihen on tehty korjauksia ja täsmennyksiä, mutta evoluution periaate on pitänyt pintansa ja todistusaineisto on kasvanut niin musertavaksi, ettei sitä millään saivartelulla enää voi kumota."

      • Anonyymi

        Sitten kun tiede ymmärtää mitä on mieli tai tietoisuus, niin voidaan todeta, että mieli, oli se sitten maailmankaikkeuden tai ihmisen mieli, on kaiken tämän takana. Darwinin teoriaa ei pidä siis tuijottaa mielettömyyden harhassa, koska mielen arvoitus on ratkaisematta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun tiede ymmärtää mitä on mieli tai tietoisuus, niin voidaan todeta, että mieli, oli se sitten maailmankaikkeuden tai ihmisen mieli, on kaiken tämän takana. Darwinin teoriaa ei pidä siis tuijottaa mielettömyyden harhassa, koska mielen arvoitus on ratkaisematta.

        Jos osaat määritellä mitä "tieoisuus" on, niin että voidaan testata onko sitä jollain eläinlajilla tai vaikka koneella, niin keskustellaan sitten asiasta lisää. Tuo "tietoisuus" on kreationistien pakopaikka. Kyllin epämääräistä että siitä voidaan väittää mitä tahansa.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Jos osaat määritellä mitä "tieoisuus" on, niin että voidaan testata onko sitä jollain eläinlajilla tai vaikka koneella, niin keskustellaan sitten asiasta lisää. Tuo "tietoisuus" on kreationistien pakopaikka. Kyllin epämääräistä että siitä voidaan väittää mitä tahansa.

        En ole kyseinen kommentoija, mutta tässä yksi vanha kolumni aiheesta:

        https://www.tiede.fi/blogit/rajankayntia/tietoisuuden_vaikea_ongelma_ja_muita_mielettomia_meemeja

        Kolumnista tuntusi välittyvän ajatus, että tietoisuutta on jonkun verran aiheettomasti mystifioitu.

        Ihminen saattaa kokea asioita ja ilmiöitä mystiseksi, mutta asiat itsessään eivät liene mystisiä. Mystisyys on ehkä vain ihmisen tunne, kukapa tietää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole kyseinen kommentoija, mutta tässä yksi vanha kolumni aiheesta:

        https://www.tiede.fi/blogit/rajankayntia/tietoisuuden_vaikea_ongelma_ja_muita_mielettomia_meemeja

        Kolumnista tuntusi välittyvän ajatus, että tietoisuutta on jonkun verran aiheettomasti mystifioitu.

        Ihminen saattaa kokea asioita ja ilmiöitä mystiseksi, mutta asiat itsessään eivät liene mystisiä. Mystisyys on ehkä vain ihmisen tunne, kukapa tietää.

        Kiitos linkistä. Mielenkiintoinen kirjoitus, jota en muista lukeneeni, vaikka olenkin Tiede-lehden innokas ja säännöllinen lukija.

        Tuosta tuli uusi termikin: "käsiterunous". Se kuulostaa paljon paremmalta ja positiivisemmalta kuin "tyhjänpäiväinen spekulointi".


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Jos osaat määritellä mitä "tieoisuus" on, niin että voidaan testata onko sitä jollain eläinlajilla tai vaikka koneella, niin keskustellaan sitten asiasta lisää. Tuo "tietoisuus" on kreationistien pakopaikka. Kyllin epämääräistä että siitä voidaan väittää mitä tahansa.

        Kaikki on syntynyt erillisyyden harhasta mielen kautta. Mieli synnyttää erilliset olennot. Perhonen on halunut kokea itsensä erilliseksi kukasta, mutta atomien tasolla ne on yhtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kyseinen kommentoija, mutta tässä yksi vanha kolumni aiheesta:

        https://www.tiede.fi/blogit/rajankayntia/tietoisuuden_vaikea_ongelma_ja_muita_mielettomia_meemeja

        Kolumnista tuntusi välittyvän ajatus, että tietoisuutta on jonkun verran aiheettomasti mystifioitu.

        Ihminen saattaa kokea asioita ja ilmiöitä mystiseksi, mutta asiat itsessään eivät liene mystisiä. Mystisyys on ehkä vain ihmisen tunne, kukapa tietää.

        Kiitos mainioista linkeistä. Näistä on aloittelevalle on paljon mielenkiintoista opittavaa. P A L J O N.


    • Ei evoluutio ole luonnonlaki samalla tavalla kuin esimerkiksi gravitaatio, vaan eräänlainen väistämätön lopputulema meidän tuntemamme elämän alkutekijöistä, joihin kuuluu perimän monimuotoisuus, muutokset ja muuntuminen. Eliöstömme ominaispiirteisiin kuuluu esimerkiksi sopeutumisen ja lisääntymisen välttämättömyys, mutta mikään laki se ei ole.

      Evoluution olemassaolo on nykytekniikalla helposti selvitettävissä omasta eliömaailmastamme. Aivan yhtä helposti olisi löydettävissä luominen sellaisessa todellisuudessa, jonka eliöstö olisi suunnittelemalla ja tekemällä luotu.

      Erot olisivat niin selvät, että aidosti ihmetyttää, että jotkut vielä nykyaikanakin uskovat maailmamme eliöstön olevan luodun.

      • Jussi Viitala käyttikin minusta harkiten ja tarkoituksella termiä "luonnon laki" eikä termiä "luonnonlaki". Evoluutio on väistämätön seuraus perimän muuntelusta ja eliöiden kyvystä jälkeläisten "ylituotantoon".


      • Anonyymi

        Puhutaan luovasta energiasta. Jos energiaan sisältyy tietoisuus ja luovuus on se on uutta synnyttävä voima. Miksi ateistievolutionisti ei hyväksy sitä, että tuo luova voima nimenomaan luo eikä siis synnytä sattumalta mitään? Onko se liian pelottava ajatus, jolloin ajatusenergiat jähmettyy omassa mielessä, jolloin luot itsestästi ateistievolutionistin.

        https://fi.innerself.com/content/living/leisure-and-creativity/5539-creative-energy.html


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Jussi Viitala käyttikin minusta harkiten ja tarkoituksella termiä "luonnon laki" eikä termiä "luonnonlaki". Evoluutio on väistämätön seuraus perimän muuntelusta ja eliöiden kyvystä jälkeläisten "ylituotantoon".

        Tuo on hyvä huomio.

        Myös esim. ilmaisut "valonnopeus" ja "valon nopeus" merkitsevät fysiikkaan suuntautuneille eri asiaa, tätä emme me maallikot aina huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on hyvä huomio.

        Myös esim. ilmaisut "valonnopeus" ja "valon nopeus" merkitsevät fysiikkaan suuntautuneille eri asiaa, tätä emme me maallikot aina huomaa.

        Kuitenkin hatunnosto J. Viitalalle kansanomaisesta kommenteistaan. Niistä saa selvää vain peruskoulun käynytkin. > vain duunari <


      • Anonyymi

        Eliöstön luomiskertomus,Nooan arkkeineen on kuin lapsille suunnattu viihdekokoelma. Yliopistotason opetusta saaneet repsahtavat puolustamaan alle 7000 vuoden pituista maapalloa on jotakin erityistä, uskomattoman naiivia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhutaan luovasta energiasta. Jos energiaan sisältyy tietoisuus ja luovuus on se on uutta synnyttävä voima. Miksi ateistievolutionisti ei hyväksy sitä, että tuo luova voima nimenomaan luo eikä siis synnytä sattumalta mitään? Onko se liian pelottava ajatus, jolloin ajatusenergiat jähmettyy omassa mielessä, jolloin luot itsestästi ateistievolutionistin.

        https://fi.innerself.com/content/living/leisure-and-creativity/5539-creative-energy.html

        kyllä ne ajatusenergiat jähmetyvät kreationismissakin...


    • Anonyymi

      Kirjoitus osoittaa hyvin sen että kreationistien ainoaksi keinoksi on jäänyt denialismi. Kun todellisuus ei tue kreationistien uskomuksia mitenkään pitää turvautua valehteluun.

      • Anonyymi

        Kreationistien härskiä valehtelua on esiintynyt jo vuosisatoja. Kiivaimmat heistä vannovat, että teoreettinen fyysikko Albert Einstein luopui kuolinvuoteellaan kuuluisasta kaavasta E=mc2 todistaen sen olleen mielensä harhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kreationistien härskiä valehtelua on esiintynyt jo vuosisatoja. Kiivaimmat heistä vannovat, että teoreettinen fyysikko Albert Einstein luopui kuolinvuoteellaan kuuluisasta kaavasta E=mc2 todistaen sen olleen mielensä harhaa.

        Darwinkin kiisti evoluutioteorian tultuaan kuolinvuoteellaan uskoon. Vahinko, ettei kukaan Darwinin läheisistä sattunut kuulemaan sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Darwinkin kiisti evoluutioteorian tultuaan kuolinvuoteellaan uskoon. Vahinko, ettei kukaan Darwinin läheisistä sattunut kuulemaan sitä.

        Tosiaan, harmi ettei kukaan kuullut sitä, eikä sinun lisäksesi edes kukaan ole kuullutkaan koko asiasta.


    • Anonyymi

      En jaksanut lukea pitkää ketjua. Kai siellä on oiottu aloittajan virheestä tuo "esseen" osalta. Kolumni paremminkin kyseessä.

      Biologisen elämän maapallolle synnyttänyttä ilmiötä sanotaan evoluutioksi. Siinä vaiheessa kun yksisoluiset bakteerit. Pangeamanner oli jo jakautunut erillisiksi mantereiksi. Nehän liikkuvat nykyäänkin, pysähtymättä.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Geologinen_ajanlasku#Maan_historia_24_tunnissa

      • Anonyymi

        Elämän syntyminen on abiogeneesiä, siitä eteenpäin evoluutiota. Mikä määritellään elämäksi, onkin hankalampi juttu.


    • Anonyymi

      Siitä ei päästä yli eikä ympäri, että C. Darvin 0n merkittävin evoluutioteorian kirkkain tien avaaja ihmiskunnassa.
      Hän oli vain yksin työskentelevä luonnontieteen tutkija. Lähes samanaikaisesti toinenkin tutkija päätyi samaan tulokseen.https://fi.wikipedia.org/wiki/Evoluutioteorian_historia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe