Miksi en hanki dieseliä

Anonyymi

Miksi en hanki dieseliä on syy dieseleissä oleva "käyttövoimavero" joka on aivan perusteeton. Ei ole järkeä pitää autoa kun noin isot verot juoksee käytit tai et.

Miksi täällä suomalaiset antaa tälläisiä veroja tulla voimaan ! ? sama juttu polttoaineissa olevien verojen kohdalla. 1 eur kiinteä voisi olla pysyvästi pumpuilla ja siinä jo valmistuksen ja raskaiden työntekijän sivukulujen lisäksi muutakin veroa.

Elämisen laatu nousisi kaikilla suomalaille. Kun rahaa jää enemmän elämiseen.
Menisi vähemmän sinne tuntemattomaan tuhlaukseen kuka verorahaa käyttää.

65

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minäkään en hanki jotain teslan sähköautoa, koska sen vuosivero on korkeampi, kuin minun nykyisen Bensa-autoni vuosivero eli 212€ vuosi. Eikä autoni ole edes mikään ladattava sähköhimmeli, vaan ihan rehellisellä bensalla käyvä pitkän rangen omaava nelivetoinen. Purekaa siitä....

    • Anonyymi

      Minä hankin dieselin. On pirun mukava peli vääntää hyvin ja automaatti pelaa. Täytyyhän tuolle Marinille jostain veroeurot hankkia.

      • Anonyymi

        No siinähän hankit. Olet selvästikin kommunistiainesta....


      • Anonyymi

        Kyllä diesel menee bensan edelle itselläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siinähän hankit. Olet selvästikin kommunistiainesta....

        Aatteesta en tiedä. Mikä se kommunismi on. Eikös se aate ole jo hautaa kuopattu vuosikymmeniä sitten. Vaa mukava on Mersulla ajella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aatteesta en tiedä. Mikä se kommunismi on. Eikös se aate ole jo hautaa kuopattu vuosikymmeniä sitten. Vaa mukava on Mersulla ajella.

        No käyppä kysymässä vaikka Kim Jong-unilta.


    • Anonyymi

      Tiesitteko, että sähköautoistakin maksetaan käyttövoimaveroa?

    • Anonyymi

      Niin, hyvinvointi valtion kulut on kovat ja siksi verot myös. Jokainen työtä vieruksuva pitää elättää leveästi ja nykyiset paapotut teinit joita ei kiinnosta koulutut.
      Käyttövoimavero on tehty aikanaan firmojen tarpeita varten ja siirretty kustannuksia tavalliselle autoilijalle ja vähän ajavan ei kannata dieseliä hankkia, vaikka tuolla käyttömaksulla on painettu dieselin hinta keinotekoisesti alas.
      Ulkomailla diesel on kalliimpaa kuin bensa.

    • Anonyymi

      Dieselit haisee pahalle, käyvät rumasti traktorin tavoin (traktoreihin ja hyötyajoneuvoihinhan diesel soveltuisi ainoastaan) ja vaihtohyvitys-mitä se on varsinkin vw.n konsernin vehkeissä? Lisävero kruunaa paketin. Ajettava paljon, jotta kannattaa pitää. Huono talvikäynnistävyys-lisälämmitykseen ajoissa. Varottava ajamasta tankkia tyhjäksi-bensassa ei vastaavia ongelmia.
      Kalliimpi hankintahinta bensaan nähden, vaikka saatetaan ajaa enemmän kilometrejä (ajettava koska ollut kallis hankkia). Vaihdettava tiheämmin uudempaan, jotta saisi jotain vaihdokistaan ja mielellään samaan merkkin. Kalliimmat varaosat lisäksi. Jotain hyvää vastavuoroisesti...valtiolle kertyy roimasti tuloja, autokorjaamot ja varaosateollisuus pysyvät toiminnassa.

      • Anonyymi

        Siinä kirjoittaa taas hemmo, jolla ei minkäänlaista omakohtaista kokemusta ole dieselautoista. Ei sitten minkäänlaista. No tyhjät tynnyrithän ne tunnetusti kolisevat äänekkäimmin...


    • Anonyymi

      Kiinteiden kulujen vuoksi ei yleensäkään kannata hankkia mitään autoa jos kilometrejä tulee kovin vähän. Tapauskohtaisesti on vaihtelua, mutta ei sillä dieselillä usein kovinkaan paljon tarvitse ajaa (10-15 tkm/v riittää) että käyttövoimaveron saa säästetty bensamalliin verrattuna. Mutta osittain nämä on myös valintakysymyksiä, käyttöominaisuuksien vuoksi ajan itse mieluummin bensalla vaikka pelkkien eurojen valossa diesel olisi hieman halvempi.

      • Anonyymi

        Kyllä se keskimäärin on 20-25tkm vuodessa tuo kannattavuusraja. Oletko huomannut kuinka bensan ja dieselin hinnan ero pienenee kokoajan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se keskimäärin on 20-25tkm vuodessa tuo kannattavuusraja. Oletko huomannut kuinka bensan ja dieselin hinnan ero pienenee kokoajan?

        On kyllä merkki- ja mallikohtainen tuo kannattavuusraja. Eihän enää halvempiin autoihin saakaan dieselmoottoria, joten vertailua voi tehdä vain kalliimpien ja isompien autojen osalta. Niissä taas usein on se ongelma, ettei bensamoottoria aina niihin ole saatavilla.

        En ole huomannut polttoaineissa bensan ja dieselin hintaeron koko ajan pienenevän. Sen sijaan olen huomannut vuodenaikakohtaista vaihtelua tuossa hintaerossa. Bensa on suhteessa dieseliin kalleimmillaan kesäaikaan ja ero on pienemmillään talviaikaan.

        Tähän on luonnollinen selitys, koska diesel on ensisijaisesti hyötyliikenteen polttoaine ja sitä käytetään myös lämmitykseen (silloin nimi on moottoripolttoöljy tai lämmitysöljy) sekä työkoneissa jne (silloin nimi on moottoripolttoöljy, löpö) ja kulutus suurimmillaan juuri talviaikaan taloudellisen toimeliaisuuden aikana ja bensa taasen enemmän vapaa-ajan ja huviliikenteen polttoaine, jonka kulutus on suhteellisesti suurimmillaan juuri kesäaikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se keskimäärin on 20-25tkm vuodessa tuo kannattavuusraja. Oletko huomannut kuinka bensan ja dieselin hinnan ero pienenee kokoajan?

        Jos ajaa 15 tkm/v, dieselin ja bensan hintaero on 0,15 Eur/l ja dieselin kulutus on 2l/100 km pienempi niin vuotuinen säästö polttoainekuluissa on reilu 500 euroa, tuo kattaa jo hyvin käyttövoimaveron. Lisäksi dieselin ajoneuvoveron perusosa on usein hieman pienempi kuin bensassa. Ainakaan omilla tankkauspisteillä en ole huomannu että hintaero olisi juurikaan alle tuo 15 sentin mennyt vaikka vuodenajasta riippuen vaihtelua tapahtuu.

        Polttoaineiden hintaero ja kulutusero voi tietysti vähän heilutella kannattavuusrajaa suuntaan tai toiseen, tuo 2 litran kulutusero perustuu omaan kokemukseen ja ajoprofiiliin perheautoluokan autoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajaa 15 tkm/v, dieselin ja bensan hintaero on 0,15 Eur/l ja dieselin kulutus on 2l/100 km pienempi niin vuotuinen säästö polttoainekuluissa on reilu 500 euroa, tuo kattaa jo hyvin käyttövoimaveron. Lisäksi dieselin ajoneuvoveron perusosa on usein hieman pienempi kuin bensassa. Ainakaan omilla tankkauspisteillä en ole huomannu että hintaero olisi juurikaan alle tuo 15 sentin mennyt vaikka vuodenajasta riippuen vaihtelua tapahtuu.

        Polttoaineiden hintaero ja kulutusero voi tietysti vähän heilutella kannattavuusrajaa suuntaan tai toiseen, tuo 2 litran kulutusero perustuu omaan kokemukseen ja ajoprofiiliin perheautoluokan autoilla.

        Jätit tietenkin tahallaan kertomatta yhden oleellisen seikan, eli dieselin rajun arvonaleneman. Eli kun viet sen vaihtoon, niin mitään et siitä vaihdossa saa.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätit tietenkin tahallaan kertomatta yhden oleellisen seikan, eli dieselin rajun arvonaleneman. Eli kun viet sen vaihtoon, niin mitään et siitä vaihdossa saa.....

        Dieseleiden arvonalennus ei poikkea käytännössä mitenkään vastaavan bensa-auton arvonalenemasta. Ennemminkin päinvastoin.
        Tietysti, jos vertaat johonkin halvempaan kansanautoon, jolla ajettu reippasti vähemmänkin, isompaa ja useinmiten vielä vanhempaakin dieseliä, jopa premiumiakin, niin noin voi olla. Kalliimpien autojen arvonalenema on lähes poikkeuksetta suurempi.

        Uudehkoista ja vähän ajetuista dieselautoistahan on melkoinen pula, niitä ei myyntihalleista löydä oikeastaan ollenkaan. Vanhoja useita satojatuhansia ajettuja kyllä. Sen ikäiset ja saman verran ajetut bensat taitavatkin jo olla paalissa.

        Eniten arvonalenemaa on nimenomaan sähköautoilla. Johtuu myös siitä, kun uusien sähköautojen hinnoissa on laskua ollut kovasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseleiden arvonalennus ei poikkea käytännössä mitenkään vastaavan bensa-auton arvonalenemasta. Ennemminkin päinvastoin.
        Tietysti, jos vertaat johonkin halvempaan kansanautoon, jolla ajettu reippasti vähemmänkin, isompaa ja useinmiten vielä vanhempaakin dieseliä, jopa premiumiakin, niin noin voi olla. Kalliimpien autojen arvonalenema on lähes poikkeuksetta suurempi.

        Uudehkoista ja vähän ajetuista dieselautoistahan on melkoinen pula, niitä ei myyntihalleista löydä oikeastaan ollenkaan. Vanhoja useita satojatuhansia ajettuja kyllä. Sen ikäiset ja saman verran ajetut bensat taitavatkin jo olla paalissa.

        Eniten arvonalenemaa on nimenomaan sähköautoilla. Johtuu myös siitä, kun uusien sähköautojen hinnoissa on laskua ollut kovasti.

        myyntipuheesi tehoaa vain idioottiääliöihin, ei ainakaan minuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätit tietenkin tahallaan kertomatta yhden oleellisen seikan, eli dieselin rajun arvonaleneman. Eli kun viet sen vaihtoon, niin mitään et siitä vaihdossa saa.....

        En ole huomannut mitään merkittävää eroa arvonalenemassa suuntaan taikka toiseen. Jos tiedät merkkejä/malleja missä dieselissä on raju arvonalenema (suhteessa bensaversioon) niin laita ihmeessä esimerkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseleiden arvonalennus ei poikkea käytännössä mitenkään vastaavan bensa-auton arvonalenemasta. Ennemminkin päinvastoin.
        Tietysti, jos vertaat johonkin halvempaan kansanautoon, jolla ajettu reippasti vähemmänkin, isompaa ja useinmiten vielä vanhempaakin dieseliä, jopa premiumiakin, niin noin voi olla. Kalliimpien autojen arvonalenema on lähes poikkeuksetta suurempi.

        Uudehkoista ja vähän ajetuista dieselautoistahan on melkoinen pula, niitä ei myyntihalleista löydä oikeastaan ollenkaan. Vanhoja useita satojatuhansia ajettuja kyllä. Sen ikäiset ja saman verran ajetut bensat taitavatkin jo olla paalissa.

        Eniten arvonalenemaa on nimenomaan sähköautoilla. Johtuu myös siitä, kun uusien sähköautojen hinnoissa on laskua ollut kovasti.

        Dieseleinä v.2017 tai uudempia ja max 80 tkm ajettuja henkilöautoja löytyy Nettiautosta noin 3500 autoa, en menisi sanomaan että vähän ajetuista dieseleistä on pula... Riippuu lienee merkistäkin, mutta näppituntumalta suhteessa muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen 3-4 -vuotiasta isompaa perheautoa dieselinä & reilusti alle 100 tkm ajettuna kyllä tuntuu löytyvän aika helposti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Dieseleinä v.2017 tai uudempia ja max 80 tkm ajettuja henkilöautoja löytyy Nettiautosta noin 3500 autoa, en menisi sanomaan että vähän ajetuista dieseleistä on pula... Riippuu lienee merkistäkin, mutta näppituntumalta suhteessa muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen 3-4 -vuotiasta isompaa perheautoa dieselinä & reilusti alle 100 tkm ajettuna kyllä tuntuu löytyvän aika helposti.

        No jaa, 80 000 ajettu diesel on kieltämättä vähän ajettu, mutta 80 000 ajettu bensa alkaa olla loppu. Pidetään nyt mielummin jossain 30 000 kilsan paikkeilla tuo vähän ajetun määritelmä (vaikka sekin on kyllä aika paljon).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        No jaa, 80 000 ajettu diesel on kieltämättä vähän ajettu, mutta 80 000 ajettu bensa alkaa olla loppu. Pidetään nyt mielummin jossain 30 000 kilsan paikkeilla tuo vähän ajetun määritelmä (vaikka sekin on kyllä aika paljon).

        Mikähän ihme saa sinutkin luulemaan, että 80 000 ajettu bensamoottori olisi jotenkin loppu?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän ihme saa sinutkin luulemaan, että 80 000 ajettu bensamoottori olisi jotenkin loppu?

        Helppoa. Hyvin harvalla bensavehkeellä päästään merkittävästi yli 250 tuhatta. Toisin sanoen, 80 000 on jo kolmasosaksi käytetty. Tai toisin sanoen, sillä on enää luokkaa 160 000 jäljellä (luotettavasti, poikkeuksia toki on).

        Vastaavasti dieselillä ajetaan helposti miljoona. Pääsääntöisesti jokin muu hajoaa ja korjaaminen ei ole enää taloudellisesti kannattavaa. 80 000 ajetussa dieselissä on vielä kymmenkertainen määrä kilometrejä jäljellä, jos vaan jaksaa vaihtaa kuluvaa osaa alustaan, vaihteistoon, jne.

        Toki osa tästä johtuu bensalaitteiden halvemmasta toteutuksesta. Kyllä bensastakin saisi melkein yhtä kestävän kuin dieselistä, ja on niitä muutama tehtykin. Mutta harvemmin, niillä kun kuitenkin ajetaan niin vähän, että jo se reilu 200 000 kilsaa riittää monelle koko auton iäksi.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        No jaa, 80 000 ajettu diesel on kieltämättä vähän ajettu, mutta 80 000 ajettu bensa alkaa olla loppu. Pidetään nyt mielummin jossain 30 000 kilsan paikkeilla tuo vähän ajetun määritelmä (vaikka sekin on kyllä aika paljon).

        Max. 30 tkm kilsoillakin (muuten samat hakuehdot) löytyy dieseleitä n. 1800 kappaletta, eli kyllä sitä tarjontaa on.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Helppoa. Hyvin harvalla bensavehkeellä päästään merkittävästi yli 250 tuhatta. Toisin sanoen, 80 000 on jo kolmasosaksi käytetty. Tai toisin sanoen, sillä on enää luokkaa 160 000 jäljellä (luotettavasti, poikkeuksia toki on).

        Vastaavasti dieselillä ajetaan helposti miljoona. Pääsääntöisesti jokin muu hajoaa ja korjaaminen ei ole enää taloudellisesti kannattavaa. 80 000 ajetussa dieselissä on vielä kymmenkertainen määrä kilometrejä jäljellä, jos vaan jaksaa vaihtaa kuluvaa osaa alustaan, vaihteistoon, jne.

        Toki osa tästä johtuu bensalaitteiden halvemmasta toteutuksesta. Kyllä bensastakin saisi melkein yhtä kestävän kuin dieselistä, ja on niitä muutama tehtykin. Mutta harvemmin, niillä kun kuitenkin ajetaan niin vähän, että jo se reilu 200 000 kilsaa riittää monelle koko auton iäksi.

        Selitys tuohon kilometrieroon on se, kuten totesitkin, että bensoilla lähtökohtaisesti ajetaan vähemmän (koska enemmän ajavalle diesel on polttoainekuluiltaan edullisempi). Ja kun yleisin syy auton romutukseen on korin loppuminen (ruoste), ei bensakoneiseen vaan ehdi tulla kilometrejä niin paljon kuin dieseliin.

        Eli jos auto romutetaan 20 vuotiaana, ja bensalla ajetaan 15 tkm/v, on romutushetkellä kilsoja vain 300 tkm, mutta se ei tarkoita että tekniikka olisi vielä loppu. Itse olen vienyt romutukseen useammankin kakkosautona olleen bensan, joissa on ollut reilusti yli 300 tkm mutta tekniikka on ollut vielä täysin tikissä. Dieselissä taas 40tkm/v tekee 800 tkm 20 vuoden aikana ja luo mielikuvan paremmasta kestävyydestä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Helppoa. Hyvin harvalla bensavehkeellä päästään merkittävästi yli 250 tuhatta. Toisin sanoen, 80 000 on jo kolmasosaksi käytetty. Tai toisin sanoen, sillä on enää luokkaa 160 000 jäljellä (luotettavasti, poikkeuksia toki on).

        Vastaavasti dieselillä ajetaan helposti miljoona. Pääsääntöisesti jokin muu hajoaa ja korjaaminen ei ole enää taloudellisesti kannattavaa. 80 000 ajetussa dieselissä on vielä kymmenkertainen määrä kilometrejä jäljellä, jos vaan jaksaa vaihtaa kuluvaa osaa alustaan, vaihteistoon, jne.

        Toki osa tästä johtuu bensalaitteiden halvemmasta toteutuksesta. Kyllä bensastakin saisi melkein yhtä kestävän kuin dieselistä, ja on niitä muutama tehtykin. Mutta harvemmin, niillä kun kuitenkin ajetaan niin vähän, että jo se reilu 200 000 kilsaa riittää monelle koko auton iäksi.

        Helppoa myös sanoa sinunlaisellesi idiootille. että oman autoni moottorilla, joka on bensiinikäyttöinen, on ajettu 479000km, joten teoriasi kusee pahemman kerran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        myyntipuheesi tehoaa vain idioottiääliöihin, ei ainakaan minuun.

        Eihän se mikään myyntipuhe ollut, vaan ihan se mitä automarkkinoilla tapahtuu ja on tapahtunut.
        Ei varmasti sinuun tehoa mikään tosiasioihin perustuva, koska vihamielinen asenteesi dieselautoja kohtaan estää sinua näkemästä tosiasioita. En minä yritä muuttaa asennettasi, vaan vain vähän oikoa tarkoitushakuisesti kirjoitettuja virheellisiä väittämiä. Sinun asenteesi ja mielialasi on minulle täysin yhdentekeviä, kuten varmasti muillekin, joilla vähänkään kiinnostusta riittää näihin asioihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseleinä v.2017 tai uudempia ja max 80 tkm ajettuja henkilöautoja löytyy Nettiautosta noin 3500 autoa, en menisi sanomaan että vähän ajetuista dieseleistä on pula... Riippuu lienee merkistäkin, mutta näppituntumalta suhteessa muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen 3-4 -vuotiasta isompaa perheautoa dieselinä & reilusti alle 100 tkm ajettuna kyllä tuntuu löytyvän aika helposti.

        No onko tuo paljon verrattuna siihen paljonko dieseleitä myydään? Tai ylipäänsä paljonko myytäviä autoja nettiKaupoista löytyy ilmoitusten perusteella. Eipä taida olla. Kyllä tuollaiset hyväkuntoiset menevät nopeasti kaupaksi. Tietysti merkkikohtaisia eroja on. Lisäksi dieseleitä tuodaan maahan hurjia määriä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        No jaa, 80 000 ajettu diesel on kieltämättä vähän ajettu, mutta 80 000 ajettu bensa alkaa olla loppu. Pidetään nyt mielummin jossain 30 000 kilsan paikkeilla tuo vähän ajetun määritelmä (vaikka sekin on kyllä aika paljon).

        the rat taitaa puhua omasta honda monkeystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitys tuohon kilometrieroon on se, kuten totesitkin, että bensoilla lähtökohtaisesti ajetaan vähemmän (koska enemmän ajavalle diesel on polttoainekuluiltaan edullisempi). Ja kun yleisin syy auton romutukseen on korin loppuminen (ruoste), ei bensakoneiseen vaan ehdi tulla kilometrejä niin paljon kuin dieseliin.

        Eli jos auto romutetaan 20 vuotiaana, ja bensalla ajetaan 15 tkm/v, on romutushetkellä kilsoja vain 300 tkm, mutta se ei tarkoita että tekniikka olisi vielä loppu. Itse olen vienyt romutukseen useammankin kakkosautona olleen bensan, joissa on ollut reilusti yli 300 tkm mutta tekniikka on ollut vielä täysin tikissä. Dieselissä taas 40tkm/v tekee 800 tkm 20 vuoden aikana ja luo mielikuvan paremmasta kestävyydestä.

        Kyllä dieseleitä hankkii nimenomaan ja ensisijaisesti ne, ketkä tarvitsevat autoa nimenomaan ’kovaan’ käyttöön ja joille kertyy kilometreja. Edellisempi polttoaine ei ole ainoa ratkaiseva, vaikka tietysti hyvä sekin on. Kyllä luotettavuus, kestävyys ja useinmiten vielä mukavuuskin ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä. Koko ammattiliikennehän liikkuu käytännössä dieseleillä kokonaan. Heille on varmasti oleellisempaa auton käytön kokonaiskustannukset ja luotettavuus kuin pelkkä polttoaineen halvempi hinta. Korjaamolla seisottaminen se vasta kallista on.
        Vähänkin vaativampaan ammattikäyttöön soveltuvia autoja ei juuri bensamoottorilla ole saatavillakaan. Raskaamista autoista nyt puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppoa myös sanoa sinunlaisellesi idiootille. että oman autoni moottorilla, joka on bensiinikäyttöinen, on ajettu 479000km, joten teoriasi kusee pahemman kerran.

        Yksittäiset esimerkit ovat yksittäisiä. Ei niistä kannata edes yrittää tehdä yleistyksiä. Diesleissä ei miljoonan kilometrimääriä ylittäneet autot ole edes kovin harvinaisia.

        Jostain joskus luin, että 2-litrainen bensamoottori on tehty kestämään keskimäärin noin 300 tkm ilman suuria remontteja. Dieseleillä se muistaakseni oli reippaastikin yli kaksinkertainen. Aina hyvällä pidolla ja säännöllisellä huolloilla moottori kestää kauemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se keskimäärin on 20-25tkm vuodessa tuo kannattavuusraja. Oletko huomannut kuinka bensan ja dieselin hinnan ero pienenee kokoajan?

        Auton merkistä ja mallista riippuu täysin kannattavuusraja. 10-15 tkm joissain, esim. Mersussa C ja E malleissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitys tuohon kilometrieroon on se, kuten totesitkin, että bensoilla lähtökohtaisesti ajetaan vähemmän (koska enemmän ajavalle diesel on polttoainekuluiltaan edullisempi). Ja kun yleisin syy auton romutukseen on korin loppuminen (ruoste), ei bensakoneiseen vaan ehdi tulla kilometrejä niin paljon kuin dieseliin.

        Eli jos auto romutetaan 20 vuotiaana, ja bensalla ajetaan 15 tkm/v, on romutushetkellä kilsoja vain 300 tkm, mutta se ei tarkoita että tekniikka olisi vielä loppu. Itse olen vienyt romutukseen useammankin kakkosautona olleen bensan, joissa on ollut reilusti yli 300 tkm mutta tekniikka on ollut vielä täysin tikissä. Dieselissä taas 40tkm/v tekee 800 tkm 20 vuoden aikana ja luo mielikuvan paremmasta kestävyydestä.

        Ei se dieselin kestävyys mikään mielikuva ole. Se on täyttä totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se dieselin kestävyys mikään mielikuva ole. Se on täyttä totta.

        Voi olla tai sitten ei, et kuitenkaan pysty sitä millään osoittamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksittäiset esimerkit ovat yksittäisiä. Ei niistä kannata edes yrittää tehdä yleistyksiä. Diesleissä ei miljoonan kilometrimääriä ylittäneet autot ole edes kovin harvinaisia.

        Jostain joskus luin, että 2-litrainen bensamoottori on tehty kestämään keskimäärin noin 300 tkm ilman suuria remontteja. Dieseleillä se muistaakseni oli reippaastikin yli kaksinkertainen. Aina hyvällä pidolla ja säännöllisellä huolloilla moottori kestää kauemmin.

        Kun henkilöautoista on kyse niin tämän jutun perusteella yli 900 tkm ajettuja dieseleitä on ollut 56 kpl kaiken kaikkiaan 700 000 katsastetusta autosta. Joten en menisi yleistämään että yli miljoonan ajetut dieselit "eivät ole edes kovin harvinaisia". Ja tuokaan ei kerro sitä onko noissa 56 autossa vielä alkuperäinen moottori.

        https://www.iltalehti.fi/autot/a/2016051921593165


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se keskimäärin on 20-25tkm vuodessa tuo kannattavuusraja. Oletko huomannut kuinka bensan ja dieselin hinnan ero pienenee kokoajan?

        Kyllä kannattavuusraja on pienemmillä diiseleillä 10-15 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kannattavuusraja on pienemmillä diiseleillä 10-15 tkm.

        Jos vertaa saman automallin bensa hybridiin, niin kulutus on aika samaa luokkaa. Diesel polttoaine n 10% halvempaa. Jos ajaa vain 1000 km/kk, niin polttoaineessa säästää reilun satasen vuodessa. Käyttövoimavero luokkaa 400-500€/ vuosi. Näin ajatellen HEV hybridillä ajaminen tulisi n 300€ halvemmaksi vuodessa.
        Huollot ja vakuutukset suunnilleen sama.
        Entä sitten kun dieselille tulisi lähes pelkästään lyhyttä ajoa kylätie ja taajamanopeudessa. Yleensä matka luokkaa 15 km ja ajettu aika 20-30 min. Toimiiko hiukkaspoltto vai jääkö aina kesken?
        Aikaisemmin työmatkani oli n 7 km / sivu. Automyyjä ei suositellut ollenkaan dieseliä vaan bensakoneellista.
        Mielipiteitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vertaa saman automallin bensa hybridiin, niin kulutus on aika samaa luokkaa. Diesel polttoaine n 10% halvempaa. Jos ajaa vain 1000 km/kk, niin polttoaineessa säästää reilun satasen vuodessa. Käyttövoimavero luokkaa 400-500€/ vuosi. Näin ajatellen HEV hybridillä ajaminen tulisi n 300€ halvemmaksi vuodessa.
        Huollot ja vakuutukset suunnilleen sama.
        Entä sitten kun dieselille tulisi lähes pelkästään lyhyttä ajoa kylätie ja taajamanopeudessa. Yleensä matka luokkaa 15 km ja ajettu aika 20-30 min. Toimiiko hiukkaspoltto vai jääkö aina kesken?
        Aikaisemmin työmatkani oli n 7 km / sivu. Automyyjä ei suositellut ollenkaan dieseliä vaan bensakoneellista.
        Mielipiteitä!

        Edelleen pätee se, että dieselautoa ei taloudellisella perusteella kannata hankkia, jos ajot rajoittuvat vain lyhyisiin pätkiin taajamassa ja kilometrejä tulee reippaasti alle 20tkm/vuosi.
        Tämä ei ole muuttunut miksikään.

        Tuo hiukkaspolttoarvelu koskee nykyisin myös uudempia bensa-autojakin, kun niihinkin on hiukkassuodattimet tulleet pakollisiksi. Dieseleissähän ei hiukkassuodattimet ole osoittautuneet ongelmaksi, mutta saa nähdä miten bensa-autojen kanssa, kun niillä tyypillisemmin ajetaan lyhyempiä taajama-ajoja.


    • Anonyymi

      No sehän on ihan puhdasta matematiikkaa jos asiaa ajattelee vain rahan kannalta. Vaikkka dieselissä on isompi vero niin se on vähän halvempaa ja kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin vastaavan mallin bensa. Eli jos ajaa tapreeksi paljon tulee halvemmaksi.

      • Anonyymi

        No kuka haluaa vapaehtoisesti viettää ainakin puolet elämästään jollain suomen huonoilla maanteillä? Oi kertokaa!! Minulla ainakin on parempaakin tekemistä. kuin tuollainen jatkuva istuminen auton ratissa aamusta iltaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kuka haluaa vapaehtoisesti viettää ainakin puolet elämästään jollain suomen huonoilla maanteillä? Oi kertokaa!! Minulla ainakin on parempaakin tekemistä. kuin tuollainen jatkuva istuminen auton ratissa aamusta iltaan!

        Jotkut ovat ihan töissäkin, jopa tien päällä tai teitä hyväksikäyttäen työmatkoja tai siirtymisiä työpisteestä toiseen. Onko käsite ’työ’ sinulle tuttu?

        On sellaisiakin, joiden vapaa-aikaan liittyy liikkumista. Joillakin on kesämökkejäkin, jne. Vapaa-aika ja harrastustoiminta on monilla vilkasta. Ei kaikille sohvanpohja tai vaikka hoipperehtiminen lähikapakkaan ja sieltä kotiin oikein riitä.


    • Anonyymi

      Se nyt tollainen on perseaukiisen puhetta, että ei kannata. Tottakai käyttövoimasta täytyy maksaa, polttoaine on halvempaa sitten ja se syö vähemmän.

    • Anonyymi

      Nimimerkillä TheRat, kirjoitukset täysin tietämättömiä ja valetta koskien bensa-autoja ja eivät myöskään ole tätä päivää. Millaisia kokemuksia onkaan ollut jos parisataatuhatta ajetun bensa-auton sanot olevan loppuunajettu? Ihme kollo tyyppi
      Dieselin kestävyys kilometrinielijänä ei ole itsestäänselvyys ja kaikkia laitteita on huollettava autokohtaisesti. Taidat vertailla muutenkin liikaa mitä ympärilläsi tapahtuu elämättä itse elämääsi. Ikävää kannaltasi jos olet törmännyt huonoon bensa-autoon. Käytössäni ollut useita uusia erimerkkisiä diesel autoja ja yksikään ei ole kestänyt huollosta huoltoon ilman välikorjausta tai huoltoa viimeisen 10 vuoden aikana. Bensa-autolla tietysti ajelen. Tuon 250 000 lukeman olen jo lähes tuplannut bensa-autollani ja kyseessä onkin suomalaisten suosikki Toyota. Omaani tehty normaalit huollot ja normaalista kulutuksesta johtuvat osien vaihdot. Toteaisin käyttällä olevan suurin merkitys. Kyllä kollot tyypit saavat uudenkin rikki vaikka eivät edes yrittäisi vink vink.

    • Anonyymi

      Missään muualla suomen ulkopuolella ei ole tälläistä veroa keksitty dieseliä käyttäviin autoihin vaan siellä on verot samanlaisia kuten pitää.

      Hölmöläisten hommaa on keksiä tälläisiä


      Suomalaisen yhteiskunnan suurin ongelma on juuri että tahot jotka käyttää rahaa ja siellä juuri pienelle piirille jotka on vastuussa siitä, nämä ei oma-aloitteisesti ole koskaan vähentäneet käyttöä, valtion laitokset ja muut kasvattaneet työntekijöiden määrää, eduskunta, ministeriöt, joka sektori.

      Eduskunta nostellut veroja kokoajan muutaman kymmenen vuoden aikana.

      Katsokaapa sen 25eur muutaman ruokaostoksen veromäärä.


      ARVONLISÄVERO siinä on vero ilman perusteita.

    • Anonyymi

      Dieselini on aivan ehdoton asuntovaunun vetoon. Yli 600nm ja menee kuin tyhjää.

      • Anonyymi

        Työjuhdaksi ok, kyseessä onkin perus henkilöautot, joissa ei kuljeteta suurta taakkaa, vai norsujakos siellä (katukuvaan tuijottamalla välillä siltä tuntuu) dieselien kyydissä kuljetetaan jos ei bensalla kulkevan vääntö riitä?
        Nykydiesel autot kehittyneet ympäristöystävällisempään suuntaan kuin nämä mustaa savua puskevat yli 5 vuotta vanhat.
        Ylpeilevät premium autoilla, mutta diesel laitos rouskuttaa konehuoneessa. Bensakäyttäjän ei tarvitse nuukailla joka käänteessä kun huoltaminen ja ylläpito edullisempaa. Monikohan käyttää dieseliä edullisempaa polttoöljyä, jota maatiloilla käytetään? Poliiseille muutakin tekemistä kuin vain ylinopeuksien kyttäämiset.
        Ja mopoilijat, nimittäin polttoöljyllä ajavan sanktiot ovat kovemmat kuin viritetyllä mopolla kiinnijääminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työjuhdaksi ok, kyseessä onkin perus henkilöautot, joissa ei kuljeteta suurta taakkaa, vai norsujakos siellä (katukuvaan tuijottamalla välillä siltä tuntuu) dieselien kyydissä kuljetetaan jos ei bensalla kulkevan vääntö riitä?
        Nykydiesel autot kehittyneet ympäristöystävällisempään suuntaan kuin nämä mustaa savua puskevat yli 5 vuotta vanhat.
        Ylpeilevät premium autoilla, mutta diesel laitos rouskuttaa konehuoneessa. Bensakäyttäjän ei tarvitse nuukailla joka käänteessä kun huoltaminen ja ylläpito edullisempaa. Monikohan käyttää dieseliä edullisempaa polttoöljyä, jota maatiloilla käytetään? Poliiseille muutakin tekemistä kuin vain ylinopeuksien kyttäämiset.
        Ja mopoilijat, nimittäin polttoöljyllä ajavan sanktiot ovat kovemmat kuin viritetyllä mopolla kiinnijääminen.

        Premium autossa nimenomaan kuuluu olla diesel keulalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Premium autossa nimenomaan kuuluu olla diesel keulalla.

        Teillä on nykyajasta kovin vieraantunut kuva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on nykyajasta kovin vieraantunut kuva.

        Valtaosassa premiumeista on dieselmoottori. Tietysti.
        Kun taas valtaosassa kansanautoissa on bensa, halvempiin ja pikkuautoihinhan varsinkin ei edes saa selvästi kehittyneempää dieselmoottoria juuri kustannussyistä. Halvassa kansanautossa on bensamoottori täysin riittävä, koska niillä yleensä ajetaan vähän ja pikkumatkoja, jolloin korkeammat käyttökulut ja isommat päästöt eivät ole niin merkittäviä. Mukavuudellakaan ei niin suurta merkitystä. Kestävyyskin on riittävä, kun kilometrejä tulee muutamia tuhansia/vuosi, parhaimmillaankin useinmiten reipas 10tkm/vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työjuhdaksi ok, kyseessä onkin perus henkilöautot, joissa ei kuljeteta suurta taakkaa, vai norsujakos siellä (katukuvaan tuijottamalla välillä siltä tuntuu) dieselien kyydissä kuljetetaan jos ei bensalla kulkevan vääntö riitä?
        Nykydiesel autot kehittyneet ympäristöystävällisempään suuntaan kuin nämä mustaa savua puskevat yli 5 vuotta vanhat.
        Ylpeilevät premium autoilla, mutta diesel laitos rouskuttaa konehuoneessa. Bensakäyttäjän ei tarvitse nuukailla joka käänteessä kun huoltaminen ja ylläpito edullisempaa. Monikohan käyttää dieseliä edullisempaa polttoöljyä, jota maatiloilla käytetään? Poliiseille muutakin tekemistä kuin vain ylinopeuksien kyttäämiset.
        Ja mopoilijat, nimittäin polttoöljyllä ajavan sanktiot ovat kovemmat kuin viritetyllä mopolla kiinnijääminen.

        Kyllä kai bensamoottorin vääntö riittää täyteenlastattujenkin kevytperäkärryjen vetoon, mutta kulutus nousee jo hurjiksi verrattuna dieseleihin.

        Nykydieselit ovat ohittaneet bensat sekä oikealta että vasemmalta mitä tulee ympäristöystävällisyyteen. Tuon ’mustan savunkin’, eli tarkoittanet pienhiukkaspäästöjä, osalta jo reilut 10 vuotta sitten.

        Nimenomaan dieselmoottori kuuluu premiumiin. Premiumhan tarkoittaa paitsi laatua ja luotettavuutta, niin myös mukavuutta.

        Huoltaminen ja muu ylläpito on dieseleissä edullisempaa kuin bensa-autoissa, puhumattakaan korjauksista, joita dieseleissä on selvästi vähemmän kuin bensa-autoissa, jne.

        Dieseliin voi pistää myös lämmityksessä ja työkoneissa käytettävää verotonta moottoripolttoöljyä, mutta silloin ottaa melkoisen riskin huikeista sakoista ja rangaistusveroista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kai bensamoottorin vääntö riittää täyteenlastattujenkin kevytperäkärryjen vetoon, mutta kulutus nousee jo hurjiksi verrattuna dieseleihin.

        Nykydieselit ovat ohittaneet bensat sekä oikealta että vasemmalta mitä tulee ympäristöystävällisyyteen. Tuon ’mustan savunkin’, eli tarkoittanet pienhiukkaspäästöjä, osalta jo reilut 10 vuotta sitten.

        Nimenomaan dieselmoottori kuuluu premiumiin. Premiumhan tarkoittaa paitsi laatua ja luotettavuutta, niin myös mukavuutta.

        Huoltaminen ja muu ylläpito on dieseleissä edullisempaa kuin bensa-autoissa, puhumattakaan korjauksista, joita dieseleissä on selvästi vähemmän kuin bensa-autoissa, jne.

        Dieseliin voi pistää myös lämmityksessä ja työkoneissa käytettävää verotonta moottoripolttoöljyä, mutta silloin ottaa melkoisen riskin huikeista sakoista ja rangaistusveroista.

        bensaauton huolettomuus ja voi ajella pätkäajoa eikä dpf sieni ole putkessa tukkeutumassa, hiljainen moottori.

        antaa lämmintä nopeammin koska pieni bensamäärä palaa kuumemmin

        Pienemmät verot vaikka autoa ei käyttäisikään

        2004 farmari golfilla pääsee todelliseen 5-x litraan satasella kun ajaa tasaisella ja on 15" ehkä 16" pyörät alla. Auton hankintahinnan ollessa pari tonnia on käyttö ja ajo halpaa. Samalla saa auton joka ei ilmoittele vioista tai pimputtele. Perässä tulee tonnin perävaunu mukavasti perässäkin.

        Muistakaa uusia vaihteistoöljyt joskus mielelään korkeintaan 100tkm välein. Useimmissa ei ole vaihdettu ollenkaan vaikka yksi helpoimmista huolloista riippumatta merkkiin. Vanhat öljyt alkaa syödä laakereita ja synkroja kun tummat. Ne tummenee metallista joka on öljyssä.

        castrol syntrans fe 75W , fuchs sintofluid fe 75W siinä on toimivat öljyt ympärivuotiseen käyttöön moneen manuaaliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työjuhdaksi ok, kyseessä onkin perus henkilöautot, joissa ei kuljeteta suurta taakkaa, vai norsujakos siellä (katukuvaan tuijottamalla välillä siltä tuntuu) dieselien kyydissä kuljetetaan jos ei bensalla kulkevan vääntö riitä?
        Nykydiesel autot kehittyneet ympäristöystävällisempään suuntaan kuin nämä mustaa savua puskevat yli 5 vuotta vanhat.
        Ylpeilevät premium autoilla, mutta diesel laitos rouskuttaa konehuoneessa. Bensakäyttäjän ei tarvitse nuukailla joka käänteessä kun huoltaminen ja ylläpito edullisempaa. Monikohan käyttää dieseliä edullisempaa polttoöljyä, jota maatiloilla käytetään? Poliiseille muutakin tekemistä kuin vain ylinopeuksien kyttäämiset.
        Ja mopoilijat, nimittäin polttoöljyllä ajavan sanktiot ovat kovemmat kuin viritetyllä mopolla kiinnijääminen.

        Poliisi ei valvo käytettävää polttoainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        bensaauton huolettomuus ja voi ajella pätkäajoa eikä dpf sieni ole putkessa tukkeutumassa, hiljainen moottori.

        antaa lämmintä nopeammin koska pieni bensamäärä palaa kuumemmin

        Pienemmät verot vaikka autoa ei käyttäisikään

        2004 farmari golfilla pääsee todelliseen 5-x litraan satasella kun ajaa tasaisella ja on 15" ehkä 16" pyörät alla. Auton hankintahinnan ollessa pari tonnia on käyttö ja ajo halpaa. Samalla saa auton joka ei ilmoittele vioista tai pimputtele. Perässä tulee tonnin perävaunu mukavasti perässäkin.

        Muistakaa uusia vaihteistoöljyt joskus mielelään korkeintaan 100tkm välein. Useimmissa ei ole vaihdettu ollenkaan vaikka yksi helpoimmista huolloista riippumatta merkkiin. Vanhat öljyt alkaa syödä laakereita ja synkroja kun tummat. Ne tummenee metallista joka on öljyssä.

        castrol syntrans fe 75W , fuchs sintofluid fe 75W siinä on toimivat öljyt ympärivuotiseen käyttöön moneen manuaaliin

        Uusimmissa bensa-autoissakin on jo hiukkassuodin, joten se ’huolettomuus’ on ohi bensa-autoissakn. Tosin mitään ongelmaa ei dieselien hiukkassuotimissa ole ollut. Saas nähdä onko näin bensa-autoissakin.
        Dieselien parempi huolettomuus bensaan verrattuna tulee luotettavammasta ja paremmasta ja kestävämmästä tekniikasta. Varmaa tämä on yksi keskeinen syy mm ammattiliikenteen lähes 100%:n dieselin suosiminen.

        En ole kiinnittänyt huomiota olemattomiin eroihin moottoriäänten osalta. Enkä ole huomannut mitään ongelmaa auton lämpiämisessä. Teoreettiset erot, kun eivät ole merkityksellisiä käytännön autoilussa.

        Dieselissä on pienempi perusvero, koska dieselin päästöt ovat pienempiä.
        Polttoaineveroa peritään bensa-autossa pumpulla enemmän, koska osa dieselin polttoaineverosta maksetaan kiinteänä ja näin ollen pumpulla vähemmän. Siksi dieselin pummpuhinta on alhaisempi. Tämä suosii paljon ajavia eli merkistä riippuen 17-25 tkm/vuosi ajavia,
        Totta, jos auton ostaa pihaan seisomaan, niin silloin kannattaa suosia bensa-autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisi ei valvo käytettävää polttoainetta.

        Kyllä valvoo pistokokein. Jos on käyttänyt autossa laitonta moottoripolttoöljyä, niin sen väriaine näkyy pitkään testeissä, edes täysin tyhjäksi ajettuun tankkiin jää väriainettä sen verran, että näkyy testeissä. Kuinka moni muuten edes ajaa tankin täysin tyhjäksi ennenkuin tankkaa. Tuskin kukaan, joten väriainetta on tankissa vaikka kuinka kauan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusimmissa bensa-autoissakin on jo hiukkassuodin, joten se ’huolettomuus’ on ohi bensa-autoissakn. Tosin mitään ongelmaa ei dieselien hiukkassuotimissa ole ollut. Saas nähdä onko näin bensa-autoissakin.
        Dieselien parempi huolettomuus bensaan verrattuna tulee luotettavammasta ja paremmasta ja kestävämmästä tekniikasta. Varmaa tämä on yksi keskeinen syy mm ammattiliikenteen lähes 100%:n dieselin suosiminen.

        En ole kiinnittänyt huomiota olemattomiin eroihin moottoriäänten osalta. Enkä ole huomannut mitään ongelmaa auton lämpiämisessä. Teoreettiset erot, kun eivät ole merkityksellisiä käytännön autoilussa.

        Dieselissä on pienempi perusvero, koska dieselin päästöt ovat pienempiä.
        Polttoaineveroa peritään bensa-autossa pumpulla enemmän, koska osa dieselin polttoaineverosta maksetaan kiinteänä ja näin ollen pumpulla vähemmän. Siksi dieselin pummpuhinta on alhaisempi. Tämä suosii paljon ajavia eli merkistä riippuen 17-25 tkm/vuosi ajavia,
        Totta, jos auton ostaa pihaan seisomaan, niin silloin kannattaa suosia bensa-autoja.

        Varmaan on merkki/mallikohtaisia erojakin, mutta saman automallin sekä bensa- että dieselversion omistaneena lämpiämisnopeudessa on selvä ero.

        Nollakelillä kun kylmällä autolla lähtee liikenteeseen niin siinä vaiheessa kun bensakone on mittarin mukaan lämmennyt normaalilämpöön, dieselin viisari vasta alkaa nousta "pohjasta", ja tuo ero tuntuu suoraan myös lisätilojen lämpiämisnopeudessa vaikka dieselissä on erilliset sähkövastukset lämmittämässä sisääntulevaa ilmaa.

        Myöskään kovemmilla pakkasilla (20-25) diesel ei kaupunkiajossa saavuta normaalia käyntilämpöä ainakaan missään järkevässä ajassa (puoli tuntia ei riitä). Samoin moottorin ääni on dieselissä kaupunkinopeuksilla ja erityisesti kylmällä koneella selvästi kuuluvampi (ja käynti myös tuntuu selvemmin isompana värinänä).

        Kaikkeen toki tottuu, mutta nuo erot kyllä noteeraa joka kerta kun vaihtaa autosta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan on merkki/mallikohtaisia erojakin, mutta saman automallin sekä bensa- että dieselversion omistaneena lämpiämisnopeudessa on selvä ero.

        Nollakelillä kun kylmällä autolla lähtee liikenteeseen niin siinä vaiheessa kun bensakone on mittarin mukaan lämmennyt normaalilämpöön, dieselin viisari vasta alkaa nousta "pohjasta", ja tuo ero tuntuu suoraan myös lisätilojen lämpiämisnopeudessa vaikka dieselissä on erilliset sähkövastukset lämmittämässä sisääntulevaa ilmaa.

        Myöskään kovemmilla pakkasilla (20-25) diesel ei kaupunkiajossa saavuta normaalia käyntilämpöä ainakaan missään järkevässä ajassa (puoli tuntia ei riitä). Samoin moottorin ääni on dieselissä kaupunkinopeuksilla ja erityisesti kylmällä koneella selvästi kuuluvampi (ja käynti myös tuntuu selvemmin isompana värinänä).

        Kaikkeen toki tottuu, mutta nuo erot kyllä noteeraa joka kerta kun vaihtaa autosta toiseen.

        Tuosta mie en tiijä, kun tuikkaan webaston kännyllä päälle vähän ennen kun lähden ajoon. Lämpiää ja lämmittää ihan mukavasti vaikka kauppareissulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta mie en tiijä, kun tuikkaan webaston kännyllä päälle vähän ennen kun lähden ajoon. Lämpiää ja lämmittää ihan mukavasti vaikka kauppareissulla.

        Mukavuudesta olen samaa mieltä, mutta Webasto nostaa lyhyemmässä ajossa kulutusta helposti 2-3 l/100km, eli siinä myös sitten samalla menee se dieselin kulutusetu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukavuudesta olen samaa mieltä, mutta Webasto nostaa lyhyemmässä ajossa kulutusta helposti 2-3 l/100km, eli siinä myös sitten samalla menee se dieselin kulutusetu.

        Ei nosta. Mulla nousee kulutus talvella noin 0.5 litraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nosta. Mulla nousee kulutus talvella noin 0.5 litraa.

        Sitten ajat pidempää matkaa tai muuten lämmityskertoja on vähemmän. Webasto kuluttaa noin 0,5 litraa tunnissa, eli 30 minuutin lämmitys kuluttaa 0,25 litraa. Jos ajaa 10 km:n pätkiä niin 100 km:n matkalle tulee 10 lämmityskertaa, jolloin webaston kulutuslisäys on 2,5 l/100km. Tuohon vielä päälle se että kovemmalla pakkasella webastoa joutuu käyttämään ajon aikanakin, jolloin helposti ollaan 3l/100km kulutuslisässä.


    • Anonyymi

      Dieselin hankkii se, joka viettää valtaosan elämästään maateillä sitä kuuluisaa rattiraivoa potien. Ei mulla muuta.

      Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa!

      • Anonyymi

        Ei, vaan dieselin hankkii se, joka tarvitsee oikeasti autoa. Ei pelkästään lähikauppaa maitoa hakemaan tai kampaajalla käyntiin, kun julkisilla, kävelemällä tai pyörällä ei viitsi.
        Ei mullakaan muuta.

        Just näin, elämä on ihanaa, kun se oikein oivaltaa. Kannattaa yrittää oivaltamista.


    • Anonyymi

      Aloittaja kuuluu niihin alle 10000 km vuodessa ajeleviin, joille käyttövoimavero on muka autoilun ainoa kulu.

      • Anonyymi

        Niin ja dieselin käyttövoimaverohan tulee kuitatuksi samanvertaiseen bensa-autoon nähden näppärästi useinmiten noin keskimääräisellä suomalaisen autoilijan vuosiajokilometreillä, saati jos kilometrejä tulee enemmän ja jos vielä reippaasti enemmän, niin siinähän pääse jo ’saamapuolellekin’


    • Anonyymi

      Ei ole Suomessa raskaita työntekijän sivukuluja ( alle 70 %). On vain suuria katteita yrityksillä .

    • Anonyymi

      Diesel paku on ja tarfimaksu 506@ ja käyttövoimavero 92e ja osakasko ilman bonuksia kun paku on 289€ eli alle tonnin kaikki pakolliset. Ei paha ja tämänkin saan vähennyksiin ja lomilla 4kk käytän asuntoautona.

    • Anonyymi

      Myöskin moottoritiellä erottuu bensa- ja dieselautot, kun bensa-autot junnaavat satasta säästäen 2 l satasella, menee diesel ohi 120 lasissa kulutuksen juurikaan nousematta. Nimimerkki : Dieselillä olisit jo perillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe