Olen pikkuhiljaa tykästynyt purjehtimaan hieman kovemmissa keleissä.
Veneenä on 28 jalkainen vene ja tällä hetkellä sivutuuleen menen jos puhaltaa max 12m/s ja avotuuliin jos tuuli max 14m/s, tuohon puuskat vielä päälle.
Tiukalla luovilla en ole yli 10m/s tuulin koskaan mennyt, silloinkin se on aika märkää varsinkin jos aalto lyö veneen kylkeen.
Nyt jos syksyllä kokeilisi vielä kovempiin keleihin niin mitä siinä pitäisi ottaa huomioon?
Voiko venettä varustella nimenomaan koviin keleihin?
Minkälaisia rikivaurioita voi tulla ja mitkä on ne suurimmat haasteet?
Sataman suulla on suojainen laivasatama jossa purjeet saan alas turvallisesti.
Kyse on siis yksinpurjehduksesta, joskus on ollut pientä hässäkkää jos syystä tai toisesta on pitänyt mennä kannelle niin pinnapilotilla ei kelissä oikein tee mitään ja pinnaa ei yksinkään voi jättää.
kovan tuulen purjehdus
33
3280
Vastaukset
- Anonyymi
Lähtökohtaisesti kryssiminen kovassa tuulessa on helpompaa kuin sivutuuleen purjehtiminen. Tietysti sivumyötäinen on mukavampaa.
Ei siinä muuta kuin tarpeeksi pienet ja litteät purjeet. - Anonyymi
Vaarallista touhua... Lähtökohtaisesti purjeet kannattaisi vetää kokonaan alas, jos tuulee 12m/s tai yli ja odotella rauhassa tyynempää säätä. Itse en edes poistuisi laiturista jos tuulee yli 8m/s.
- Anonyymi
pakko olla naurettava provo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
pakko olla naurettava provo.
Kun puhutaan normaalista matka-/lomapurjeveneilystä perheen kanssa, ei tuossa mitään varsinaisesti provon näköistä ole. Ehkä rajat asettaisin vähän toisin, mutta täysin järkevä perussääntö, että jos tuulilukema (m/s) on kaksinumeroinen, pysytään laiturissa odottelemassa parempaa säätä. Ainakin, jos ei olla menossa myötäiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun puhutaan normaalista matka-/lomapurjeveneilystä perheen kanssa, ei tuossa mitään varsinaisesti provon näköistä ole. Ehkä rajat asettaisin vähän toisin, mutta täysin järkevä perussääntö, että jos tuulilukema (m/s) on kaksinumeroinen, pysytään laiturissa odottelemassa parempaa säätä. Ainakin, jos ei olla menossa myötäiseen.
Saariston suojassa voi aivan hyvin purjehtia perheen kanssa 16 m/s tuulessa kaikkiin tuulensuuntiin. Ei ole mitään syytä odotella toisenlaista keliä, joten kyseessä oli selvä provo, eikä sitä selittely muuksi muuta.
Tuulihan muodostaa haittaa purjehtimiselle vasta sitten kun merenpinnasta nouseva pärske vie näkyvyyttä, ja 16 m/s keskituulessa siitä ei ole ongelmaa puuskienkaan aikana. Perhemiehistöhän ei rajoita reivaamista eikä purjeiden trimmaamista yhtään mitenkään, jolloin kallistus on helppoa pitää siedettävissä lukemissa, eli ihan samana kuin vaikkapa 8 m/s tuulessakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saariston suojassa voi aivan hyvin purjehtia perheen kanssa 16 m/s tuulessa kaikkiin tuulensuuntiin. Ei ole mitään syytä odotella toisenlaista keliä, joten kyseessä oli selvä provo, eikä sitä selittely muuksi muuta.
Tuulihan muodostaa haittaa purjehtimiselle vasta sitten kun merenpinnasta nouseva pärske vie näkyvyyttä, ja 16 m/s keskituulessa siitä ei ole ongelmaa puuskienkaan aikana. Perhemiehistöhän ei rajoita reivaamista eikä purjeiden trimmaamista yhtään mitenkään, jolloin kallistus on helppoa pitää siedettävissä lukemissa, eli ihan samana kuin vaikkapa 8 m/s tuulessakin.Samaa mieltä, tuo tuulen pelko on enepi korvien välissä olevaa ahdistusta, kuin muuta, vene kestää ja hyvässä psyykkisessä kunnossa olevalle tuo on vielä ihan normaali tuuli saaristossa.
Avomeri on sitten ihan toinen juttu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saariston suojassa voi aivan hyvin purjehtia perheen kanssa 16 m/s tuulessa kaikkiin tuulensuuntiin. Ei ole mitään syytä odotella toisenlaista keliä, joten kyseessä oli selvä provo, eikä sitä selittely muuksi muuta.
Tuulihan muodostaa haittaa purjehtimiselle vasta sitten kun merenpinnasta nouseva pärske vie näkyvyyttä, ja 16 m/s keskituulessa siitä ei ole ongelmaa puuskienkaan aikana. Perhemiehistöhän ei rajoita reivaamista eikä purjeiden trimmaamista yhtään mitenkään, jolloin kallistus on helppoa pitää siedettävissä lukemissa, eli ihan samana kuin vaikkapa 8 m/s tuulessakin.Puhu sinä masokistipervertikko vain omasta puolestasi. Se, että sinun mielestäsi on normaalia tai suorastaan kivaa tulla painetuksi pesismailalla kakkoseen ilman liukastetta, ei tee siitä järkevää.
Vain idiootit lähtevät merelle edes saaristossa yli 10 m/s tuulessa. Järkevät ja turvallisuutta vähänkään arvostavat ihmiset pysyvät laiturissa ja odottavat parempaa keliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhu sinä masokistipervertikko vain omasta puolestasi. Se, että sinun mielestäsi on normaalia tai suorastaan kivaa tulla painetuksi pesismailalla kakkoseen ilman liukastetta, ei tee siitä järkevää.
Vain idiootit lähtevät merelle edes saaristossa yli 10 m/s tuulessa. Järkevät ja turvallisuutta vähänkään arvostavat ihmiset pysyvät laiturissa ja odottavat parempaa keliä.Juuri näin, kuten jo aiemin mainitsin.
"Korvien välissä ahdistusta"
Vene kestää, mutta pojut ei, joten hienoa tiedostaa oma rajansa, mutta 10 m/s saaristossa on ihan tavallinen sää purjehtia, hyvä jotta pysyt laiturissa vapisemassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
pakko olla naurettava provo.
Niinpä, epämukavasta vaaralliseen on pitkä hyppy. 12 m/s kryssi ei ole enää mukavaa, mutta ei pahakaan saariston pienessä aallokossa. Avotuuleen meno onkin vain kahta hienompaa vaikka avomerelläkin, spinnua vain en enää perhemiehistöllä nosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, epämukavasta vaaralliseen on pitkä hyppy. 12 m/s kryssi ei ole enää mukavaa, mutta ei pahakaan saariston pienessä aallokossa. Avotuuleen meno onkin vain kahta hienompaa vaikka avomerelläkin, spinnua vain en enää perhemiehistöllä nosta.
Tietysti on lisäksi kysymys veneestä. Se mikä on mukavaa vielä toiselle, voi olla jo toiselle veneelle hastavaa tai jopa vaarallista.
Esim mikä vain pursi 40' vs joe17 tai vastaavat - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti on lisäksi kysymys veneestä. Se mikä on mukavaa vielä toiselle, voi olla jo toiselle veneelle hastavaa tai jopa vaarallista.
Esim mikä vain pursi 40' vs joe17 tai vastaavatOsittain noin, ero on lähinnä kryssillä. Vaimokin muistaa lämmöllä vauhdikkaita avotuulipurjehduksia Tema 6:lla. Ei siinä haitannut 15 m/s tuuli ja avomeri ollenkaan. Kryssi niissä oloissa olisi ollut toivottoman hidasta, epämukavuudesta puhumattakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, epämukavasta vaaralliseen on pitkä hyppy. 12 m/s kryssi ei ole enää mukavaa, mutta ei pahakaan saariston pienessä aallokossa. Avotuuleen meno onkin vain kahta hienompaa vaikka avomerelläkin, spinnua vain en enää perhemiehistöllä nosta.
Pointti onkin siinä, että veneilyn pitää olla mukavaa => epämukavaan keliin lähtevät vain kusipäät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pointti onkin siinä, että veneilyn pitää olla mukavaa => epämukavaan keliin lähtevät vain kusipäät.
Huomaa kokemattomuus paistaa korvienvälistä.
Sinun ei tarvitse purjehtia kelissä mikä sinusta tuntuu pahalta, mutta se on subjektiivinen näkemys asiasta, kuten minullakin, joka on päinvastainen.
Olen vielä hengissä vaikka veneilly n.50 vuotta, hyvin monenlaisessa kelissä reviirinä Itämeri Pohjanmeri. Tuolla ajatuksella alle 10m/s tuulella ulos jäisi pidemmät matkat tekemättä, koska usein tuulee merellä tuulee tai alkaa yllättäen tuulla, mutta kaikkeen tottuu, sekä kokemus ja luottamus veneeseen ja omiin voimiin kasvaa, jolloin keli toleranssi kasvaa.
Joko kysymys on veneestä tai kokemuksesta selviytyä kovemmistakin tuulista ja isosta aallosta joissa olo voi ahdistaa toista siinä missä toinen vielä nauttii.
Tutustu Erikin purjehduksiin ja mieti onko hän "kusipää"
https://youtu.be/VxthF9o9k0Y - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, epämukavasta vaaralliseen on pitkä hyppy. 12 m/s kryssi ei ole enää mukavaa, mutta ei pahakaan saariston pienessä aallokossa. Avotuuleen meno onkin vain kahta hienompaa vaikka avomerelläkin, spinnua vain en enää perhemiehistöllä nosta.
Pieni purjepinta-ala on kovemmalla tuulella tärkeä tekijä.2 reivi ja fokka,niin ei 12 m/s tuuli tunnu kummalliselta!Tai vähän purjeita rullalla ja se reivattu purje!
- Anonyymi
Mahdollisesti vanhat ja pussittavat purjeet uusiksi, isoon kolme reiviriviä ja genoaan etuliesman täyte, jotta se toimii reivattunakin.
Genoan jalukset niin että niitä voi köysillä siirtää istumalaatikosta.
Reiviköydet istumalaatikkoon, ainakin kolmonen / ylin, samoin nostin.
Perästaagiin kiristintalja jotta keulaharuksen saa mahdollisimman suoraksi, kireäksi kovassa tuulessa.
Puomin alasvetotalja valmiiksi kireälle, heti ison noston jälkeen.
Vantit niin kireälle kuin jaksat kiertää. Muista että jos veneesi on vanha, sillä ei ehkä ole seilattu kovissa keleissä 20-30 vuoteen koska kyseessä on aloituskoko. Vanttien uusiminen voi siksi olla hyvä juttu.
Seilaa ison jalus koko ajan kädessä valmiina laukaisuun broutsissa.
Lavuaarien sulut kiinni.
Kulkuaukon alin levy ainakin paikalleen, ehkä koko akko kiinni.
Varmista akkujen kiinnitys etteivät pääse kaatumaan.
Puhdista istumalaatikon valuma-aukot.
Varustele itsesi niin ettet joudu 3-5 tuntiin poistumaan istumalaatikosta.
Jos merellä näkyy muitakin, mene sinäkin. Jos muita ei näy, älä sinäkään mene.
Katso tuuliennusteet useammasta lähteestä.
Tiedosta se tosiasia että tuulen teho kasvaa nopeuden kuutiossa. 15 m/s on kahdeksan kertaa vaikuttavampi tuuli kuin 7,5m/s, joka 28 -jalkaiselle on jo sopivan kiva keskituuli. Moni luulee että muutos tapahtuu neliössä, totuus kuitenkin on tuo kertomani.
Rajat saa varmasti vedettyä käsìttämättömän korkealle. Eri asia sitten on että jääkö jostain omilla kelirajoilla käymisestä hyvä vai pelästynyt fiilis. Itse en muista koskaan lähteneeni 37 -jalkaisellakaan yli kympin vastaisiin tuuliin, myötäisiin ehkä jotain 14 m/s saattanut lähtötuuli olla. Silti pariin otteeseen olen joutunut 24 m/s myrskyihin, en toki Itämerellä enkä lähtöpäivänä.
Ariel 336- Anonyymi
Genua rullattuna tarpeeksi pieneksi on umpisurkea purje kovan kelin kryssille oli siinä vaikka mikä rullaustäyte. Ehdottomasti pitää olla fokka, muuten menee rämpimiseksi.
Veneestä riippuen pelkkä fokka voi olla hyvä vaihtoehto. Varsinkin uudemmat veneet toimivat usein erinomaisesti pelkällä fokalla.
Tuulesta otettavissa oleva teho kasvaa tuulen kolmannessa potenssissa, mutta purjeiden kannalta kiinnostavampaa on niihin vaikutta voima, joka kasvaa tuulen toisessa potenssissa. Huomattava on, että purjeet toimivat suhteellisessa tuulessa, joka on kryssillä paljon kovempi kuin lenssillä.
Rikin kannalta kovassa tuulessa ainoa mikä muuttuu on mahdollinen aallokko ja sen rikiin aiheuttamat dynaamiset kuormat, kuten maston pumppaaminen. Staattinen rasitus tulee veneen oikaisevasta momentista ja sen maksimi saavutetaan jo 5-6 m/s tuulessa.
Kannattaa siis katsoa heilahteleeko masto aalloissa pahasti. Rikityypistä riippuen sitten lääke tuohon on eri. Toisissa on tärkeää pitää takastaagi kireällä, toisissa barduunat ja kolmansissa laittaa babystaagi. Myös esitaivutus voi olla merkittävä.
Kyllä 12 m/s kryssi on vielä ihan mukavaa, kun vene on hyvässä trimmissä. Yleensä avoimella selällä tuo on helpompaa, koska tuuli on tasaisempaa. Muutama vuosi sitten tuli kryssittyä omalla veneellä Tammisaaren edustalta Tukholmaan 5 vrk:ssa 10-16 m/s tuulessa. Tulihan siinä kädet kipeäksi vinssin veivaamisesta. Purjeetkin kuluvat aivan eri tahtiin kuin avotuulissa tai kevyellä kryssillä. 1-2 reiviä ja fokka oli varustuksena. Kahdestaan olin tyttären kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Genua rullattuna tarpeeksi pieneksi on umpisurkea purje kovan kelin kryssille oli siinä vaikka mikä rullaustäyte. Ehdottomasti pitää olla fokka, muuten menee rämpimiseksi.
Veneestä riippuen pelkkä fokka voi olla hyvä vaihtoehto. Varsinkin uudemmat veneet toimivat usein erinomaisesti pelkällä fokalla.
Tuulesta otettavissa oleva teho kasvaa tuulen kolmannessa potenssissa, mutta purjeiden kannalta kiinnostavampaa on niihin vaikutta voima, joka kasvaa tuulen toisessa potenssissa. Huomattava on, että purjeet toimivat suhteellisessa tuulessa, joka on kryssillä paljon kovempi kuin lenssillä.
Rikin kannalta kovassa tuulessa ainoa mikä muuttuu on mahdollinen aallokko ja sen rikiin aiheuttamat dynaamiset kuormat, kuten maston pumppaaminen. Staattinen rasitus tulee veneen oikaisevasta momentista ja sen maksimi saavutetaan jo 5-6 m/s tuulessa.
Kannattaa siis katsoa heilahteleeko masto aalloissa pahasti. Rikityypistä riippuen sitten lääke tuohon on eri. Toisissa on tärkeää pitää takastaagi kireällä, toisissa barduunat ja kolmansissa laittaa babystaagi. Myös esitaivutus voi olla merkittävä.
Kyllä 12 m/s kryssi on vielä ihan mukavaa, kun vene on hyvässä trimmissä. Yleensä avoimella selällä tuo on helpompaa, koska tuuli on tasaisempaa. Muutama vuosi sitten tuli kryssittyä omalla veneellä Tammisaaren edustalta Tukholmaan 5 vrk:ssa 10-16 m/s tuulessa. Tulihan siinä kädet kipeäksi vinssin veivaamisesta. Purjeetkin kuluvat aivan eri tahtiin kuin avotuulissa tai kevyellä kryssillä. 1-2 reiviä ja fokka oli varustuksena. Kahdestaan olin tyttären kanssa.Samoilla linjoilla pääosin.
Kannattaa hommata kunnollinen fokka, joka kestää ja toimii hyvin yli 15 m/s tuulissa.
Ei 12 m/s ole vielä paha. Kun tuuli alkaa olla lähellä 20 m/s niin se alkaa jo olla kova, mutta sekin on ihan siitä kiinni, mistä suunnasta tuuli tulee. Eli käytännössä 20 m/s sivumyötäinen tai myötäinen on ihan ok. Minulla 37 jalkainen vene ja tuolla tuulella pääsen 8 - 9 solmua, niin apparentti on n. 15 m/s. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Genua rullattuna tarpeeksi pieneksi on umpisurkea purje kovan kelin kryssille oli siinä vaikka mikä rullaustäyte. Ehdottomasti pitää olla fokka, muuten menee rämpimiseksi.
Veneestä riippuen pelkkä fokka voi olla hyvä vaihtoehto. Varsinkin uudemmat veneet toimivat usein erinomaisesti pelkällä fokalla.
Tuulesta otettavissa oleva teho kasvaa tuulen kolmannessa potenssissa, mutta purjeiden kannalta kiinnostavampaa on niihin vaikutta voima, joka kasvaa tuulen toisessa potenssissa. Huomattava on, että purjeet toimivat suhteellisessa tuulessa, joka on kryssillä paljon kovempi kuin lenssillä.
Rikin kannalta kovassa tuulessa ainoa mikä muuttuu on mahdollinen aallokko ja sen rikiin aiheuttamat dynaamiset kuormat, kuten maston pumppaaminen. Staattinen rasitus tulee veneen oikaisevasta momentista ja sen maksimi saavutetaan jo 5-6 m/s tuulessa.
Kannattaa siis katsoa heilahteleeko masto aalloissa pahasti. Rikityypistä riippuen sitten lääke tuohon on eri. Toisissa on tärkeää pitää takastaagi kireällä, toisissa barduunat ja kolmansissa laittaa babystaagi. Myös esitaivutus voi olla merkittävä.
Kyllä 12 m/s kryssi on vielä ihan mukavaa, kun vene on hyvässä trimmissä. Yleensä avoimella selällä tuo on helpompaa, koska tuuli on tasaisempaa. Muutama vuosi sitten tuli kryssittyä omalla veneellä Tammisaaren edustalta Tukholmaan 5 vrk:ssa 10-16 m/s tuulessa. Tulihan siinä kädet kipeäksi vinssin veivaamisesta. Purjeetkin kuluvat aivan eri tahtiin kuin avotuulissa tai kevyellä kryssillä. 1-2 reiviä ja fokka oli varustuksena. Kahdestaan olin tyttären kanssa.Harvoin veneessä on vaihtoehtoa silloin jos rullagenoa on käytössä. Saa olla intomielinen seilori että vaihtaa keulapurjeen rullaprofiiliin yksin, töiden jälkeen ja kiireisenä merelle. Yksinpurjehduksessa kun sitä työtä on ylettömästi muutenkin.
Osin rullattu genoa tappaa nousukulmaa hyvin paljon. Ei kuitenkaan mielestäni juuri sen enempää kuin mitä reivausta vaativan tuulen aallokkokaan. Kelissä ajetaan alemmas aina, etenkin kehittyneessä aallokossa. Toki pullistumaa ja muotovirhettä on enemmän kuin optimikoon hakasfokassa. Vene kallistuu siten enemmän samalla purjepinta-alalla. Voimaahan on tarjolla kaikilla vaihtoehdoilla ylettömästi.
Rullan edut säilyttää sillä että mahdollisuuksien mukaan veneeseen rikaa välikeulaharuksen ja siihen hommaa fokan. Mulla on nyt sellainen systeemi ja pystyn rikaamaan väliharuksen hetkessä, siirtämällä sen alapään päävantin vierestä keulakannen silmukkaan. Sitten fokka kiinni ja ylös. Yöreissuille se kannattaa tehdä valmiiksi, kiinnittää fokka ja surrata kannelle. Näin koska halssia ei tapauksessani genoalla jouduta oikein koskaan vaihtamaan.
Väliharukseen kiinnitetty fokka keskittää vetoa lähemmäs mastoa ja samalla purjepinta-alalla kuin mitä osin reivatussa genoassa olisi, saadaan se kaikki lähemmäs isopurjetta ja syntyy vielä ehkä solaefektiäkin. Veneen balanssi tuntuu erinomaiselta tuolla systeemillä.
Nyt kyllä on taas hiukan nihkeää. Olen Baleaareilla ja funtsin että missäpä olisi hyvä oleilla todennäköinen seuraava koronalukitus. Varmaan Espanjan mantereelle on syytä varautua menemään lyhyellä, alle 24 h varoitusajalla. Italiaan ei nyt arvaa lähteä.
Ariel 336. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Genua rullattuna tarpeeksi pieneksi on umpisurkea purje kovan kelin kryssille oli siinä vaikka mikä rullaustäyte. Ehdottomasti pitää olla fokka, muuten menee rämpimiseksi.
Veneestä riippuen pelkkä fokka voi olla hyvä vaihtoehto. Varsinkin uudemmat veneet toimivat usein erinomaisesti pelkällä fokalla.
Tuulesta otettavissa oleva teho kasvaa tuulen kolmannessa potenssissa, mutta purjeiden kannalta kiinnostavampaa on niihin vaikutta voima, joka kasvaa tuulen toisessa potenssissa. Huomattava on, että purjeet toimivat suhteellisessa tuulessa, joka on kryssillä paljon kovempi kuin lenssillä.
Rikin kannalta kovassa tuulessa ainoa mikä muuttuu on mahdollinen aallokko ja sen rikiin aiheuttamat dynaamiset kuormat, kuten maston pumppaaminen. Staattinen rasitus tulee veneen oikaisevasta momentista ja sen maksimi saavutetaan jo 5-6 m/s tuulessa.
Kannattaa siis katsoa heilahteleeko masto aalloissa pahasti. Rikityypistä riippuen sitten lääke tuohon on eri. Toisissa on tärkeää pitää takastaagi kireällä, toisissa barduunat ja kolmansissa laittaa babystaagi. Myös esitaivutus voi olla merkittävä.
Kyllä 12 m/s kryssi on vielä ihan mukavaa, kun vene on hyvässä trimmissä. Yleensä avoimella selällä tuo on helpompaa, koska tuuli on tasaisempaa. Muutama vuosi sitten tuli kryssittyä omalla veneellä Tammisaaren edustalta Tukholmaan 5 vrk:ssa 10-16 m/s tuulessa. Tulihan siinä kädet kipeäksi vinssin veivaamisesta. Purjeetkin kuluvat aivan eri tahtiin kuin avotuulissa tai kevyellä kryssillä. 1-2 reiviä ja fokka oli varustuksena. Kahdestaan olin tyttären kanssa.Anonyymi kirjoitti: "Tuulesta otettavissa oleva teho kasvaa tuulen kolmannessa potenssissa, mutta purjeiden kannalta kiinnostavampaa on niihin vaikutta voima, joka kasvaa tuulen toisessa potenssissa."
Ei vieläkään oikein jos kyse on köliveneestä ja kovasta tuulesta.
Saman purjealan tuottama voima kasvaisi apparenttituulen neliössä, jos veneen kallistus ei muuttuisi, mutta oikaiseva momentti kasvaisi silti rajatta tarvittavaksi. Tällaiset oletukset eivät ole alkuunkaan realistisia.
Todellisuudessa oikaisevamomentti ja kallistuskulma pidetään purjeita reivaamalla ja/tai trimmaamalla vakiona. Silloin voima kasvaa tuskin edes apparentin neliöjuuressa, koska se kasvaa ainoastaan kallistavan vipuvarren pienentyessä, ja purjeiden alaliesman ja sivuvoiman keskiön etäisyys ei pienene lainkaan, ainoastaan reivatessa reivauskohdasta ylöspäin oleva etäisyyden osa pienenee. Siksi vipuvarren pieneneminen jo ennestään reivatuilla purjeilla jää todella pieneksi otettaessa vielä lisää reivejä ja muuttuu vieläkin vähemmän purjeita trimmattaessa. Sivuvoimahan on aina = kallistavamomentti / vipuvarsi.
Yleisillä köliveneillä apparentin kasvu jää myös huomattavasti pienemmäksi kuin tosituulen kasvu, koska runkonopeus pienentää venevauhdin kasvun tuulen voimistuessa lisää pieneksi.
Käytännössä kallistava voima pysyy silloin tosituulen kasvaessa lähes vakiona, ja saattaa jopa pienentyä, varsinkin luovilla jossa VMG alenee tuulen voimistuessa lisää kovalla kelillä. Kaikilla köliveneillä (kantosiipiveneitä lukuunottamatta) on VMG:llä maksimiarvo jollain tuulella, yleensä kohtalaisella tuulella, eli puheena olevia kelejä kevyemmissä olosuhteissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvoin veneessä on vaihtoehtoa silloin jos rullagenoa on käytössä. Saa olla intomielinen seilori että vaihtaa keulapurjeen rullaprofiiliin yksin, töiden jälkeen ja kiireisenä merelle. Yksinpurjehduksessa kun sitä työtä on ylettömästi muutenkin.
Osin rullattu genoa tappaa nousukulmaa hyvin paljon. Ei kuitenkaan mielestäni juuri sen enempää kuin mitä reivausta vaativan tuulen aallokkokaan. Kelissä ajetaan alemmas aina, etenkin kehittyneessä aallokossa. Toki pullistumaa ja muotovirhettä on enemmän kuin optimikoon hakasfokassa. Vene kallistuu siten enemmän samalla purjepinta-alalla. Voimaahan on tarjolla kaikilla vaihtoehdoilla ylettömästi.
Rullan edut säilyttää sillä että mahdollisuuksien mukaan veneeseen rikaa välikeulaharuksen ja siihen hommaa fokan. Mulla on nyt sellainen systeemi ja pystyn rikaamaan väliharuksen hetkessä, siirtämällä sen alapään päävantin vierestä keulakannen silmukkaan. Sitten fokka kiinni ja ylös. Yöreissuille se kannattaa tehdä valmiiksi, kiinnittää fokka ja surrata kannelle. Näin koska halssia ei tapauksessani genoalla jouduta oikein koskaan vaihtamaan.
Väliharukseen kiinnitetty fokka keskittää vetoa lähemmäs mastoa ja samalla purjepinta-alalla kuin mitä osin reivatussa genoassa olisi, saadaan se kaikki lähemmäs isopurjetta ja syntyy vielä ehkä solaefektiäkin. Veneen balanssi tuntuu erinomaiselta tuolla systeemillä.
Nyt kyllä on taas hiukan nihkeää. Olen Baleaareilla ja funtsin että missäpä olisi hyvä oleilla todennäköinen seuraava koronalukitus. Varmaan Espanjan mantereelle on syytä varautua menemään lyhyellä, alle 24 h varoitusajalla. Italiaan ei nyt arvaa lähteä.
Ariel 336.Asenna babystagi rullan eteen.Babystagin jalustat fokan tai myrskypurjeen.
- Anonyymi
Ensin sinun pitäisi hankkia vene.
- Anonyymi
Mikäs pelle siinä tulee tänne kun isot pojat keskustelee. Hus hus nyt kiireellä omiesi seuraan.
- Anonyymi
Ei kai siinä muuta, kuin että irtotavara pois kannelta, samoin sisällä tavarat kunnolla paikoilleen. Varaa tarpeeksi vedenpitävää vaatetta. Hanskat ei välttämättä kuivu ollenkaan kerran kastuttuaan, joten monta paria mukaan. Hyvät taskulamput, jos tulee ongelmia, ja joudut rantautumaan pimeässä. Lähde valmiiksi pienillä purjeilla. On helpompi lisätä purjeita oletettua kevyemmässä kelissä kuin ottaa pois oletettua kovemmassa kelissä ja pahassa kallistumassa.
- Anonyymi
Pelkkä tuuli ei ole mikään ongelma. 20 m/s tuuli on ihan ok ilman kovaa merenkäyntiä. Haaste tulee siitä, että jos on tuullut kovaa pari päivää, niin merenkäynti aiheuttaa haasteita.
Kaikkein hienoimpia purjehdus kokemuksia olen saanut tilanteissa, joissa lähes myrksy lukemiin yltävät tuulet ovat alkaneet hyvin nopeasti. Tai tuuli on tullut sopivasta suunnasta niin, että se ei ole nostanut merenkäyntiä. On tosi hienoa pistää menemään vaikka porkkalanselällä kovassa pohjoistuulessa, kun se ei nosta pahaa aallokkoa. Sama paikka puolet pienempi pari päivää jatkunut tuuli lounaasta on ihan eri juttu.- Anonyymi
Itseskuuttaava fokka löytyy ja lisäksi myrskyfokka jota ei ole koskaan käytetty.
Se unohtuikin mainita että jos tuulee mantereelta niin silloin kovempikin tuuli on ok kun aalto ei kasva liian isoksi.
Hyviä vinkkejä tuli kovasti.
- Anonyymi
On myös aika paljon veneen mallista kiinni, miten kovaan tuuleen sillä voi mennä. Omassa 27 veneessä noin 12ms on vasta se raja, jossa vaihdan fokan, mutta 2 genualla pystyy vielä aivan hyvin purjehtimaan 14ms. Rullapurjeiden ongelma on juuri tuo, ettet saa vaihdettua helposti keliin sopivaa keulapurjetta. Tämän takia jos rullan kanssa tahtoo mennä kovempiin keleihin, kannattaa hommata se valtameripurjehtijoiden käyttämä kutteririki siihen lisäksi. Osittain rullalla oleva genua ei koskaan ole suorituskyvyltään edes lähellä kunnon fokkaa.
Tärkeää on vain, että pystyt helposti ja nopeasti säätämään purjepinta-alaa tarvittaessa pienemmäksi, koska keli voi yllättäen koventua. Tästä kannattaa käydä purjeneulomon kanssa kunnon neuvottelu ja suunnitella heidän kanssa yhteistyössä eri tuuliin sopivat purjeet, sekä tuunata vanhoihin tarpeeksi reivejä.
Toinen tärkeä asia purjeiden lisäksi on suunnitella turvallisuus huolella ja miettiä valmiiksi kaikki mahdolliset riskit läpi. Mitä tehdään, jos kuka vain miehistöstä tippuu veteen ja miten se estetään? Mitä tehdään, jos tuuli yltyy liikaa? Mitä tehdään, jos elektroniikka pettää? Entä luonnolliset tarpeet, pystyykö ne hoitamaan? Kaikki pitää suunnitella ennalta. - Anonyymi
Yksi juttu on, kovaanjeliin mentäessä rugon muoto ei saa olla platuska, mielummin v koko matkalta. On rasittavaa ja ehkä vahigollistakin aalon kasvaessa alkaa kamala ryskytys, kun aalto moukaroi platuskaa, koko vene tärisee ja masto helisee..
- Anonyymi
"Minkälaisia rikivaurioita voi tulla ja mitkä on ne suurimmat haasteet? "
Niin tämä kohta kuin moni muukin riippuu vene- ja takilatyypistä.
Yhdelle tyypille annetut ohjeet ovat usein virheellisiä muihin tyyppeihin yleistettynä.
Oleellista on säätää purjealaa ja trimmausta siten että veneen peräsintasapaino säilyy. - Anonyymi
Sopivaa keliä arvioidessa kannattaa miettiä muutakin kuin keskituulenvoimakkuutta.
12 m/s keskituuli, kun se puhaltelee tasaisesti, on oikein mukava. Erityisesti, jos tuulee mantereen tai saarten yli niin, että vesi on tasainen.
12 m/s keskituuli puuskaisella säällä isossa aallokossa onkin sitten ihan eri keli. Normaaliveneellä täysin purjehdittava, mutta ihan eri luokkaa verrattuna yllä esitettyyn keliin, vaikka keskituulenvoimakkuus olisi sama. - Anonyymi
Tänä kesänä ei "tasaista" tuulta ainakaan Helsingin edustalla juuri ollut.
11-12 m/s oli hyvin tyypillistä, mikä on täysin perseestä pienellä/pienehköllä veneellä perheen kanssa purjehtivalle vähemmän kokemusta omaavalle veneilijälle.
Reivit sisään ja Kustaanmiekkaan tultaessa tuuli kuolee kokonaan, alkaakseen taas hullun lailla salmesta ulos tullessa.
Tasaista keskituulta varmaan Kasuunin paikkeilta olisi löytynyt, mutta kun pitäisi ehtiä vielä illaksi kotiinkin.
Nautiskelua tuollaisessa tuulessa purjehdus ei tavikselle ole, vaan täyttä työtä.
Kuka mistäkin tykkää, itse en erityisemmin pidä windex vedessä seilaamisesta ja siitä, että vallitsevalla tuulensuunnalla takaisin Helsinkiin pääsy vie tunteja.
Tykkäävät jotkut ajaa moottoripyörälläkin yli kolmeasataa, itse moottoripyöräharrastajana ymmärrän, mutta en itse pidä edes ajatuksesta.
Tarvitseeko äärimmäisyyden tai edes kovan menon olla aina se normaali?
Tiedä häntä.- Anonyymi
Ei pidä kaarna veneellä pojun lähteä, kuin suojaisille sisävesille.
Hanki kunnon pursi jolla kipparin ei tarvii paskoa housuihinsa, suosittele perheellesi CA luokan veneitä
- Anonyymi
Minäkin painottaisin veneen merkitystä. Itselläni on suurille vesille tehty "pocket cruiser". Kun pieneen veneeseen rakennetaan valtameriveneen ominaisuudet, on selvää, että purjehdusominaisuudet kärsivät, mutta toisaalta kovassa tuulessa voimat ovat pieniä ja hallinta helppoa.
Epämukava pieni vene kovassa kelissä kuitenkin on. Siitä ei pääse mihinkään, se on vain kestettävä. - Anonyymi
Kuulkaa pyyntöni tää. Merelle menemistä välttäkää. On pursi niin hento ja meri tuntematon hurjapää. Porkkalan selkää välttäkää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod315999- 345483
- 293094
- 342474
- 442347
- 372128
- 152108
- 121721
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191697Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391696