Pohdintoja moraalista

Anonyymi

Laittakaa tähän moraalisia pohdintoja, vaikka ihan tajunnanvirtana.

Aloitan: Kultainen sääntö ei toimi, koska suurin osa ihmisistä vääntää sen muotoon "jos minä olisin n (alkoholisti/uhkapeliriippuvainen/homo/transsukupuolinen/[insert monen/jonkun negatiiviseksi kokema ominaisuus]) niin en valittaisi, jos minua syrjittäisiin".

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      jotkut sanoo, ettei moraalilla ole merkitystä, mutta eihän siitä olisi niin paljon konflikteja, jos asia olisi niin.

    • Anonyymi

      Pahuus on kuin Hydra: katkaise yksi pää ja tilalle kasvaa kaksi uutta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että pahat ihmiset eivät ole yksilöitä sanan varsinaisessa mielessä.

      • Anonyymi

        Oletus pahuudesta ihmisen (yksilön) ominaisuutena on virheellinen. Pahuus liittyy yksilön valintoihin eikä siis hänen ominaisuuksiinsa.

        Tehdessään valintoja voi yksilö valita moraalisesti kestäviä tai sen vastaisia tekoja.


    • Anonyymi

      Jos koko maailma kääntyy sinua vastaan...se on sitten itsestään selvää.

    • Anonyymi

      Jos kvanttimekaniikan monimaailmatulkinta pitää paikkansa, jokaisesta meistä on olemassa tolkuton määrä eri versioita, joista osa on hyviksiä ja osa pahiksia. Miksi ihmistä tulisi rangaista tai palkita tässä elämässä, jos sama henkilö on toisaalla tehnyt erilaisia "valintoja"?

      • Anonyymi

        Jos kaoottisuus, homogeenisuus ja äärettömyys toteutuvat jollain mekaniikalla. Noilla kriteereillä kai tolkuttomuus voisi toteutua. Joskin se on aika paljon vaadittu, joskin kai mahdollisuuksien rajoissa. Tosin yhteyttä keskenään, oikeastaan minkäänlaista, ei pysty vaatimaan. Joten oletettu toinen minä joskus jossain toisaalla ei ole kansallisessa suhteessa ainakaan kvanttiteoria mukaan tähän paikalliseen inkarnaatiooni täällä. Se täytyy olla joku toinen hypoteesi.
        --planeetta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaoottisuus, homogeenisuus ja äärettömyys toteutuvat jollain mekaniikalla. Noilla kriteereillä kai tolkuttomuus voisi toteutua. Joskin se on aika paljon vaadittu, joskin kai mahdollisuuksien rajoissa. Tosin yhteyttä keskenään, oikeastaan minkäänlaista, ei pysty vaatimaan. Joten oletettu toinen minä joskus jossain toisaalla ei ole kansallisessa suhteessa ainakaan kvanttiteoria mukaan tähän paikalliseen inkarnaatiooni täällä. Se täytyy olla joku toinen hypoteesi.
        --planeetta

        Kansallisessa= kausaalisessa.
        --puppugeneraattori


    • Anonyymi

      Jotenkin tuntuu siltä, että luokittelut moraalin tai joidenkin muiden idealististen kriteereiden mukaan tuppaavat kestämään melko huonosti ajan hammasta. Poikkeuksiakin tosin tuntuu olevan.
      --planeetta

    • Anonyymi

      'Moraali' elää esimerkiksi sen mukaan KUKA tekee ja MITÄ. Esim. jos Perussuomalainen poliitikko tekee virkarikoksen, tai kritisoi ns. vääriksi päätetyillä sanoilla, teko on moraaliton ja se pitää tuomita asap. Kun vihervasemmistolainen tekee täsmälleen saman, moraalista tai moraalittomuudesta ei puhuta, vaan teko hyväksytään ja koetaan jopa oikeutetuksi, tai sitten se pyritään häivyttämään vaikenemalla siitä.

    • Anonyymi

      Konservatiivien ja psykiatrien mielestä on olemassa vain yksi oikea tapa olla ihminen. Heidän mielestään on myös hyväksyttävää yrittää pakottaa kaikki samaan muottiin kepittämällä ja kyykyttämällä. Esim. homojen eheytysleirit. Mustasta on väännetty valkoista.

      • Anonyymi

        Kuka psykiatri hyväksyy homojen eheyttämisleirit. Luulen, ettei kukaan. Sellainen puoskarointi on kai yksinomaan uskonlahkojen harjoittamaa.

        Mitä moraliin tulee, niin se on kyseisen ihmisyhteisön muotoilema ja se muuttuu kulttuurista toiseen. YK:n ihmisoikeuksien julistuksella pyrittiin hakemaan universaalia pohjaa, jonka kaikki voisivat hyväksyä, mutta eräiden arabivaltioiden piti siitäkin kirjoittaa oma versionsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka psykiatri hyväksyy homojen eheyttämisleirit. Luulen, ettei kukaan. Sellainen puoskarointi on kai yksinomaan uskonlahkojen harjoittamaa.

        Mitä moraliin tulee, niin se on kyseisen ihmisyhteisön muotoilema ja se muuttuu kulttuurista toiseen. YK:n ihmisoikeuksien julistuksella pyrittiin hakemaan universaalia pohjaa, jonka kaikki voisivat hyväksyä, mutta eräiden arabivaltioiden piti siitäkin kirjoittaa oma versionsa.

        Ei varmaan nimenomaisesti psykiatrit kannata nimenomaisesti homojen eheytymisleirejä, mutta jakavat usein samanlaisen ajatusmaailman (uskonnollisten) konservatiivien kanssa jossa on vain rajoitettu määrä tapoja olla "kunnollinen ihminen". Mm. transihmisten kohtelussa tuo epätieteellinen puoskarointi näkyy selvästi, ihmiseltä voidaan evätä transsukupuolisuushoidot vaikka sillä perusteella että tämä opiskelee "väärää" (koetulle sukupuolelleen epätyypillistä) alaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2515
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1595
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1548
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      105
      1368
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe