Kappavaihde vs. ulkovaihde

kipikapi

Olin jo luullut, ettei 7:vaihteella (tai muita vain yhdellä eturattaalla) varustettuja ulkovaihdepyöriä enään tehdä. Nyt näyttää Intersport myyvän ainakin Nopsaa, jossa em. vaihteisto. 7-vaihteisia Nexus napavaihteitahan on saatavilla paljon. Nyt on siis hyvä vertailukohde näiden kahden välillä saman vaihdemäärän vuoksi. Toinen tärkeä erohan näissä on jarrut, toisessa jalka, toisessa käsijarrut.
Eli kumpi on parempi perus citypyörässä, jolla ajetaan vain kadulla lyhyitä matkoja. Ilmeisesti jalkajarrullinen napavaihteistopyörä on ainakin huoltovapaampi..

18

4890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syklari

      Kyllä tuollainen 7- tai 8-vaihteinen sopii hyvin yleisajoon ja on huolettomampi käytössä. Lievä vastus tulee polkiessa lisäksi, eipä se taida nykyisin enää paljoa hyötysuhdetta viedä.
      Itsellä on ulkovaihteet ja ovat aivan hyvät, niitä täytyy huoltaa ja puhdistaa aika-ajoin.
      Silti kuitenkin pidän niitä parempina.
      Tavalliselle yleiskäyttäjälle huolettomampi on napavaihteet.

    • Niskahiki

      Itse olen aina ollut ulkovaihteiden käyttäjä, mutta työkaverini ajelee sitkeästi tuollaisella Nexuksen 7-lovisella napalootalla.

      Sitkeästi siksi että hän on joutunut pari kertaa vaihtamaan koko roskan kun se on rikkoontunut. Käyttövirhe vai mikä... itse en ainakaan ole kuullut että ulkovaihteet olisivat koskaan hajonneet oikealla käytöllä.

    • Lada 1200s

      Ei oo mikään tekniikan riemuvoitto tuo 7vaihteinen rumpuvaihde. Hyötysuhde pyörii vaihteesta riippuen 85% molemmin puolin, huolletussa avovaihteessa 95-98%. Lisäksi polkimet on aina väärässä asennossa kun pitäisi liikkeelle lähteä tai jarruttaa voimakkaasti. Siksi itse suosin avovaihdetta ja käsijarruja. Samalla lailla se avovaihteisen kettinki pitää huoltaa, samoilla tulilla tulee sitten huollettua ne vaihteen siirtäjätkin

    • kipikapi

      Onko noista Nopsa-pyöristä mihinkään mielestänne? Eli Nopsa Promenade, 7 ulkovaihdetta ja käsijarrut olisi nyt 250e(ovh 350).

      • vaeltaja

        Jos luotat kiinalaisiin tuotteisiin muutenkin, niin osta Nopsa ?!


      • RaatoKuikka69
        vaeltaja kirjoitti:

        Jos luotat kiinalaisiin tuotteisiin muutenkin, niin osta Nopsa ?!

        Suomalainenlaatu merkki
        Nopsa


    • puhtaaksi

      Tyttären painostuksesta (avovaihteessa kuulemma housut likaantui) jouduin luopumaan periaatteestani ja ostamaan 7-lovisen napapyörän. Halvalla Force CM:stä Sramin vaihteelle. En ole ollenkaan tällä hetkellä tyytyväinen hankintaan. Kauppa oli kasannut laitteen miten sattuu ja suomalainen ohjekirja oli kovin epämääräinen. Vaihteet ei naksahda päälle niin kuin avovaihteessa eikä välityssuhteet pysty kilpailemaan hyvän avovaihteen kanssa. Pitänee viedä pyörä tässä heti aluksi takuukorjaukseen että saisi ainakin aluksi toimimaan....

    • YOLOMIES

      cyka bliyat

    • ESAzz10

      IDI NAHUI

    • MitäSilläPaskallaTekee

      kun ei oo peltookaan minne levittää.
      Ajaa sitten lyhyttä tai pitkää matkaa, niin kyllä ne napavaihteet joutaa Venäjälle. Kyllä ne pitää olla ratasvaihteet, jos vaihdepyörän ostaa, niin viittii lähtee polkee pidemmällekin. Nexuksen napavaihteet nähty, että nollassa asteessa ne vetää jo jäihin eikä vaihde vaihdu ja muutenkin ihan paskanjäykkä polkea koko mankeli. Napavaihteille jyrkkä EI.

    • Tehohävikkiä

      Napavaihteissa on vain yksi "suora" vaihde, muut vaihteet tulevat välitysrattailta, tuntuma on tahmea.
      Ulkoisessa vaihteessa ei ole hävikkiä. Tästä syystä vaihdoin napavaihteisen pyöräni pois.

      • RatasvaihteetNeOllaPitää

        Ja on pikkasen helpompi huoltaa kuin napavaihteet.


    • Mauerberg

      Olen ajanut yli 30 vuotta napavaihteista pyörää. Vaihteita tosin on vain kolme. Toiminut kuin unelma. Vaijeri on pitänyt vaihtaa kerran. Muuta huoltoa ei ole kaivannut.

      • Alkup_maantiepyräi

        Aaaaaaaaaaaaaaaa, tyypillistä rahvaan jorinaa. 30 vuotta ja 10 km, hyvin on kestänyt. Kolme vaihdetta on nykyään jo yksivuotiaiden muovisissa potkupyörissäkin.

        Urheilupyörä on aina varustettu parhailla saatavilla urheilukäyttöön tarkoitetuilla kilpasarjoilla. Lisäksi urheilupyörän tulee olla tismalleen oikeaa kokoa itse urheilijalle. Urheilupyörä hankitaan aina urheilupyöriä myyvästä liikkeestä asiantuntevan myyjän opastuksella.


      • Pomppukeppi
        Alkup_maantiepyräi kirjoitti:

        Aaaaaaaaaaaaaaaa, tyypillistä rahvaan jorinaa. 30 vuotta ja 10 km, hyvin on kestänyt. Kolme vaihdetta on nykyään jo yksivuotiaiden muovisissa potkupyörissäkin.

        Urheilupyörä on aina varustettu parhailla saatavilla urheilukäyttöön tarkoitetuilla kilpasarjoilla. Lisäksi urheilupyörän tulee olla tismalleen oikeaa kokoa itse urheilijalle. Urheilupyörä hankitaan aina urheilupyöriä myyvästä liikkeestä asiantuntevan myyjän opastuksella.

        Mikä muuten on urheilupyörä? Saisiko jonkinlaisen määritelmän?


    • Anonyymi

      Kannattaa tehdä vertailuja ennen ostopäätöstä.

    • Anonyymi

      Kyllä avovaihde on monessa suhteessa parempi, kun vaan viitsii nähdä sen pienen huollon vaivan.

    • Anonyymi

      Lavalle moiset

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe