Liivatejauhe

ahdistunut

Onko muilla huonoja kokemuksia liivatejauheen käytöstä? Yritin tehdä joskus jotain juustokakkua sillä, ja vaikka käytin sitä ohjeen mukaan, kakusta tulikin kiisseliä...
Sitten viikonloppuna tein taas juustokakkua. Alunperin australialainen (kai) ohje oli käännetty suomeksi ja käskettiin laittaa 6 tl liivatejauhetta. Minähän en siihen tököttiin enää koske, ja purkin kyljessä luki että ½ tl jauhetta vastaa yhtä lehteä. Siis yhteen kakkuun 12 liivatelehteä??
Käytin sitten kakkuun 6 lehteä ja hyvää tuli. Pitkän viestini pääpointti oli se, että mikä siinä jauheessa on vikana. Käytänkö väärin? Silloin aikanaan liuotin sen normaalisti kuumaan (ehkä noin 80-90-asteiseen) appelsiinimehuun. Liivatelehtien kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa. Sitten olin huomaavinani että liivatejauhe (siis vaikka se ei riittänyt pitämään kakkua pystyssä) maistui kakussa paljon enemmän kuin lehdet yleensä. Mistä tämä voi johtua??

5

7722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pii

      Olen huomannut ihan saman homman, liivatejauhe jää helposti klönteiksi ja ei toimi niin kun pitäisi.

      Liivatelehdet on huomattavasti helpompia käyttää.

      • sindee

        Joo liivatejauhe ei toimi niinku liivatelehdet. Mun ostamassa purkissa lukee että 1tl liivatejauhetta on 1 liivatelehti . Ja myös purkin kylessä luki että käytetään samalla tavalla kuin itse lehtiä. Nyt on kylmässä vedessä ollu likoomassa n. tunnin ja luin netistä että pitäs antaa olla vielä n. 1 tunnin ainakin että kunnolla hyytyy. Oon tekemässä juustokakkua niin pitää laittaa sitte liivatteet sulattaa kuumaan maidon, kerman ja tuorejuuston sekaan. Saahas nähhä onnistuuko.


      • jeppana
        sindee kirjoitti:

        Joo liivatejauhe ei toimi niinku liivatelehdet. Mun ostamassa purkissa lukee että 1tl liivatejauhetta on 1 liivatelehti . Ja myös purkin kylessä luki että käytetään samalla tavalla kuin itse lehtiä. Nyt on kylmässä vedessä ollu likoomassa n. tunnin ja luin netistä että pitäs antaa olla vielä n. 1 tunnin ainakin että kunnolla hyytyy. Oon tekemässä juustokakkua niin pitää laittaa sitte liivatteet sulattaa kuumaan maidon, kerman ja tuorejuuston sekaan. Saahas nähhä onnistuuko.

        Älä usko tuota suhdelukua. Käytä 2 liivatelehteä/1 tl liivatejauhetta. Ja tuntia-kahta ei tarvitse lehtiä liottaa, varttikin viileässä vedessä riittää siihen, että ovat geelimäisen pehmeitä. Dr Oetkerin liivatelehtiä itse suosin ja aina on onnistunut. Tilkka vettä mikroon, kuumennus niin että kuplii, lehdet sekaan ja nopea vatkaus lusikalla -> tasainen ja toimiva seos jonka voi heti lisätä muun taikinan sekaan.


    • Nauta 1

      Hain keskustelupalstoilta vinkkejä liivatejauheen käyttöön kun piti tehdä juustokakku ja olin varannut hommaan kaupasta liivatejauhetta. Yllätyksekseni likipitäen kaikki kommentoijat kehoittivat käyttämään pelkkiä liivatelehtiä.

      En viitsinyt lähteä uudestaan kauppaan vaan tein juustokakun liivatejauhoilla, ja sehän onnistui täydellisesti. Liiivatelehtiä olen käyttänyt viimeksi lähes kolmekymmentä vuotta sitten, joten en enää edes muista kuinka niitä käytetään.

      Liivatejauhetta käytetään teelusikallinen/1dl nestettä, ja se laitetaan turpoamaan veteen suhteessa 1ruokalusikallinen kylmää vettä/1tl liivatejauhetta. Annetaan turvota n. 5 minuuttia kulhossa ja sitten turvonnut liivatejauhe sulatetaan vesihauteessa juoksevaksi ja kaadetaan kylmään nesteeseen vispilällä sekoittaen.

      Laitoin siis 3 tl liivatejauhetta ja 3 rkl kylmää vettä viideksi minuutiksi turpoamaan kuumennuksen kestävään kulhoon. Sen jälkeen laitoin vettä kattilaan ja tuon kulhon veteen kuumenemaan kunnes liivatejauhe suli. Sulan liivatejauheen kaadoin 3 desilitraan kylmää sitruunamehua koko ajan sekoittaen. Eikä mitään ongelmia, kaikki meni niinkuin pitikin.

    • herkuttelija kokkaa

      Käytän vain liivatelehtiä, niillä onnistuu aina. Jauheella tulee kökkäreitä, kertakokeilu riitti sitä sorttia.
      Äsken tein jugurtihyytelön liivatteilla, joissa oli päiväys jo mennyt ohi ajat sitten. Vielä en tiedä, hyytyykö, vai syödäänkö astiasta. ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe