Hankalan(?) trigonometrisen yhtälön ratkaiseminen tarkasti

Anonyymi

Onnistuuko helposti:

arccos((r-1)/r) arccos((r-2)/r) arccos((r-3)/r) = pi

Tarkka vastaus pitäisi olla: r = 2 2*cos(pi/9) = n. 3,879385241571817

Numeerisesti onnistuu ihan helposti.

Yhtälö toimii copy-pastella taskulaskimella ja Wolfram Alphalla, joten ei liene väärin.

42

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      sqrt(4r-4)(r-2)=sqrt(2r-1) sqrt(6r-9)

      Tuohon asti pääsee laskemalla yhteen kosinilauseita ja sijoittamalla sinilauseita.
      Tulee Woframilla oikea likiarvo, mutta ratkaisematta se jää...

      • Anonyymi

        Jos siinä laskee vielä toisellakin lailla yhteen niitä cosinilauseita ja sitten yhdistää saadut kaksi yhtälöä, päätyy tulokseen: (r-1)^3=(r-2)^2*(2r-1), jonka taas saa iteroitavaan muotoon:
        r=sqrt((r-1)^3/(2r-1)) 2, ja siitä tulee tuo likiarvo r=3.88 )hiukan toistakymmentä iterointia)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siinä laskee vielä toisellakin lailla yhteen niitä cosinilauseita ja sitten yhdistää saadut kaksi yhtälöä, päätyy tulokseen: (r-1)^3=(r-2)^2*(2r-1), jonka taas saa iteroitavaan muotoon:
        r=sqrt((r-1)^3/(2r-1)) 2, ja siitä tulee tuo likiarvo r=3.88 )hiukan toistakymmentä iterointia)

        Wolfram saa sen näinkin lyhyeen ratkaisemattomaan muotoon: 3=r*(r-3)^2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wolfram saa sen näinkin lyhyeen ratkaisemattomaan muotoon: 3=r*(r-3)^2

        Tuo kolmannen asteen yhtälö

        r^3 - 6*r^2 9*r - 3 = 0

        on ratkaistavissa. Kolme eri juurta. Yksi niistä on 2 2*cos(pi/9)

        Katso viikon kuluttua uudestaan Wolfram Alphalla! Oppii kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wolfram saa sen näinkin lyhyeen ratkaisemattomaan muotoon: 3=r*(r-3)^2

        joo, toi 3 pitää muuttaa: 3=2*cos60 2=2(4cos^3(20)-3cos(20)) 2.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo, toi 3 pitää muuttaa: 3=2*cos60 2=2(4cos^3(20)-3cos(20)) 2.

        siis aluksi, mutta on siinä muutakin…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis aluksi, mutta on siinä muutakin…

        Tässä on suttupaperi tosta kolmosen muuttamisesta:
        https://aijaa.com/BLc9qv
        Minä en tätä tietenkään osannut, mutta sijoitin tuon tiedetyn r-arvon , ja asia selkeni...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on suttupaperi tosta kolmosen muuttamisesta:
        https://aijaa.com/BLc9qv
        Minä en tätä tietenkään osannut, mutta sijoitin tuon tiedetyn r-arvon , ja asia selkeni...

        Olen tätä kolmannen asteen yhtälöä: r^3-6r^2 9r-3=0 jonkin verran pöyhinyt Matematiikkalehti Solmusta, ja siihen pitää tehdä sijoitus r=y 2, jolloin tulee: y^3-3y=1

        Nyt tuo 1 pitää muuttaa joksikin cos(alfaksi), ja toiseksi helpoin on tietysti 2*cos(60)=1

        Sillä kun koittaa , niin ratkaisu löytyy, ja tuossa paperissa sitä juuri on koitettu:
        https://aijaa.com/agYb8S

        Tuosta paperista puuttuu tämä kaava : (cos(3x)=4cos^3(x)-3cos(x))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tätä kolmannen asteen yhtälöä: r^3-6r^2 9r-3=0 jonkin verran pöyhinyt Matematiikkalehti Solmusta, ja siihen pitää tehdä sijoitus r=y 2, jolloin tulee: y^3-3y=1

        Nyt tuo 1 pitää muuttaa joksikin cos(alfaksi), ja toiseksi helpoin on tietysti 2*cos(60)=1

        Sillä kun koittaa , niin ratkaisu löytyy, ja tuossa paperissa sitä juuri on koitettu:
        https://aijaa.com/agYb8S

        Tuosta paperista puuttuu tämä kaava : (cos(3x)=4cos^3(x)-3cos(x))

        Nykyisin kaikki löytyy suoraan myös Youtubesta.

        https://youtu.be/fIWuebjhyaE?t=265


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin kaikki löytyy suoraan myös Youtubesta.

        https://youtu.be/fIWuebjhyaE?t=265

        Minulta jäi näkemättä tuo sijoitus x=2*cos(t), vai mikä se oli.....
        Poitsulla on näköjään myöskin vahva ennakkokaäsitys siitä, että cos(3x):n kaavaan on jotenkin päädyttävä.

        Tuo lohdutti, että ei tässäkään tuohon kolmannen asteen yhtälöön ihan helposti päästy.

        Minäkään en tuolla ylempänä noudattanut Solmussa olleen ohjeen ratkaisumenetelmää, mutta lisään sen tohon paperiin.
        Siellä Matematiikkalehti Solmussa on tyhjentävä kirjoitus aiheesta, löytyy hakusanalla : Kolmannen asteen yhtälö Matematiikkalehti.
        Tuossa on vähäsen: https://aijaa.com/nOV6IE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta jäi näkemättä tuo sijoitus x=2*cos(t), vai mikä se oli.....
        Poitsulla on näköjään myöskin vahva ennakkokaäsitys siitä, että cos(3x):n kaavaan on jotenkin päädyttävä.

        Tuo lohdutti, että ei tässäkään tuohon kolmannen asteen yhtälöön ihan helposti päästy.

        Minäkään en tuolla ylempänä noudattanut Solmussa olleen ohjeen ratkaisumenetelmää, mutta lisään sen tohon paperiin.
        Siellä Matematiikkalehti Solmussa on tyhjentävä kirjoitus aiheesta, löytyy hakusanalla : Kolmannen asteen yhtälö Matematiikkalehti.
        Tuossa on vähäsen: https://aijaa.com/nOV6IE

        Tuossa alarivillä on sulut väärissä kohdissa, mutta eihän ne kaksi viimeistä ratkaisua edes käy.
        Minä nimittäin en ikinä piirtänyt alkuperäistä tehtävää mihinkään ympyrään, vaan käsittelin koko ajan kolmiota, jonka kulmat tiedettiin r:n funktiona.
        Noista kahdesta viimeisestä ratkaisusta ei tule kulmien summaksi 180, mutta ekasta tulee:(42 61 77)=180


    • Anonyymi

      Jos kirjoittaisi

      arccos((r-1)/r) arccos((r-2)/r) = pii - arccos((r-3)/r)
      ja sitten käyttäisi cos-funktion yhteenlaskusääntöä cos(a b) = cos(a) cos(b) - sin(a) sin(b) saisi tuosta kai 4. asteen yhtälön r:lle ja sitäpä sitten ratkomaan.

      Enpä nyt yötä myöten ryhdy moiseen!

      • Anonyymi

        No jatketaan. Saadaan
        (r-1)/r * (r-2)/r - sqrt(1 - ((r-1)/r)^2) * sqrt(1 - ((r-2)/r)^2) = - (r-3)/r

        (r^2 - 3r 2)/r^2 (r-3)/r =sqrt((2r-1)/r^2) sqrt((4r-4)/r^2)

        (2r^2 - 6r 2)/r^2 = 2/r^2 * sqrt(2 r^2 - 3 r 4) ja koska r =/0 niin saadaan
        (2 r^2 - 6r 2)^2 = 4(2r^2 - 3r 1) josta sitten
        r^3 - 6 r^2 9 r - 3 = 0


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jatketaan. Saadaan
        (r-1)/r * (r-2)/r - sqrt(1 - ((r-1)/r)^2) * sqrt(1 - ((r-2)/r)^2) = - (r-3)/r

        (r^2 - 3r 2)/r^2 (r-3)/r =sqrt((2r-1)/r^2) sqrt((4r-4)/r^2)

        (2r^2 - 6r 2)/r^2 = 2/r^2 * sqrt(2 r^2 - 3 r 4) ja koska r =/0 niin saadaan
        (2 r^2 - 6r 2)^2 = 4(2r^2 - 3r 1) josta sitten
        r^3 - 6 r^2 9 r - 3 = 0

        Ei tarvitse enää kuin ratkaista yksinkertainen kolmannen asteen yhtälö. Siihen löytyy useita tunnettuja ja tuntemattomia tapoja. Niitä ei kait vieläkään opeteta lukioissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jatketaan. Saadaan
        (r-1)/r * (r-2)/r - sqrt(1 - ((r-1)/r)^2) * sqrt(1 - ((r-2)/r)^2) = - (r-3)/r

        (r^2 - 3r 2)/r^2 (r-3)/r =sqrt((2r-1)/r^2) sqrt((4r-4)/r^2)

        (2r^2 - 6r 2)/r^2 = 2/r^2 * sqrt(2 r^2 - 3 r 4) ja koska r =/0 niin saadaan
        (2 r^2 - 6r 2)^2 = 4(2r^2 - 3r 1) josta sitten
        r^3 - 6 r^2 9 r - 3 = 0

        Jatkoa kommentteihin 22.9./22:31 ja 23.9./13:22:
        Tuon 3. asteen yhtälön diskriminantti on positiivinen joten sillä on 3 erillistä juurta.
        Nämä ovat :
        0,46791
        1,6527
        3,8794
        Täsmälliset lausekkeet näkyvät w-a:lla. Ovat sen verran hirmuisia etten viitsi niitä kirjoittaa tähän. Katsokaa sieltä. Tuo viimeisin on kai sitten saatettavissa aloittajan antamaan muotoonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse enää kuin ratkaista yksinkertainen kolmannen asteen yhtälö. Siihen löytyy useita tunnettuja ja tuntemattomia tapoja. Niitä ei kait vieläkään opeteta lukioissa?

        Minä tämän tehtävän aamulla jo likiarvoratkaisuna laskin käyttämällä iterointia ja ainakin minule se lukiossa demonstraation omaisesti näytettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkoa kommentteihin 22.9./22:31 ja 23.9./13:22:
        Tuon 3. asteen yhtälön diskriminantti on positiivinen joten sillä on 3 erillistä juurta.
        Nämä ovat :
        0,46791
        1,6527
        3,8794
        Täsmälliset lausekkeet näkyvät w-a:lla. Ovat sen verran hirmuisia etten viitsi niitä kirjoittaa tähän. Katsokaa sieltä. Tuo viimeisin on kai sitten saatettavissa aloittajan antamaan muotoonkin.

        Jatkan. Tuo 1. juuri ei käy sillä täytyy olla l cos(x) l <= 1.
        Mutta 2. juuri näyttäisi käyvän (jos nyt oikein laskin). Samoin tuo 3. juuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkoa kommentteihin 22.9./22:31 ja 23.9./13:22:
        Tuon 3. asteen yhtälön diskriminantti on positiivinen joten sillä on 3 erillistä juurta.
        Nämä ovat :
        0,46791
        1,6527
        3,8794
        Täsmälliset lausekkeet näkyvät w-a:lla. Ovat sen verran hirmuisia etten viitsi niitä kirjoittaa tähän. Katsokaa sieltä. Tuo viimeisin on kai sitten saatettavissa aloittajan antamaan muotoonkin.

        Ne kaksi muuta juurta ovat

        2 2*cos(7*pi/9)
        2 2*cos(13*pi/9)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tämän tehtävän aamulla jo likiarvoratkaisuna laskin käyttämällä iterointia ja ainakin minule se lukiossa demonstraation omaisesti näytettiin.

        Matemaattisen tarkka laskenta vaatii paljon hoksaamista ja osaamista tai jonkun alan oppikirjan tai Wikipedian käyttöä. Ei lukiossa ole aikaa ihan kaikkeen.


    • Anonyymi

      Annettu yhtälö saattoi olla huonosti valittu.

      Muodostakaa itse joku helpommin ratkaistava yhtälö. Annetusta yhtälöstä pystyy joku varmasti piirtämään kuvan. Ympyrä ja kolme sektoria! Sektoreiden yhteenlaskettu pinta-ala on ympyrän pinta-ala. (r^2 on supistettu pois).

      Ympyrän (säde on r) sisälle on piirretty kolmio.
      Kolmion kaikki kulmat sijaitsevat ympyrän kehällä.
      Kolmion sivujen keskipisteiden etäisyydet ympyrän keskipisteestä ovat r-1, r-2 ja r-3.
      Ympyrän keskipiste on kolmion sisällä.

      Piirtämällä selkeän kuvan, pystyy hyödyntämään keskuskulma = 2*kehäkulma, sini- ja kosinilausekkeita ja paljon muuta lukiossa opittua. Ja ehkä jotain tässä ketjussa paljastunutta. Ei varmasti ole mahdoton.

      • Anonyymi

        Tuosta löytyy monta hankalaa tapaa päätyä samaan hankalaan kolmannen asteen yhtälöön

        r^3 - 6*r^2 9*r - 3 = 0.

        Pitäisi osata piirtää pari ylimääräistä viivaa jostakin jonnekin ja keksiä jokin tunnettu erikoistapaus, jotta homma sujuisi helpost. Kolmion sivujen pituudet saadaan ihan suoraan r:n lausekkeina. Ympyrän yhtälön kautta saattaa löytyä jotain yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta löytyy monta hankalaa tapaa päätyä samaan hankalaan kolmannen asteen yhtälöön

        r^3 - 6*r^2 9*r - 3 = 0.

        Pitäisi osata piirtää pari ylimääräistä viivaa jostakin jonnekin ja keksiä jokin tunnettu erikoistapaus, jotta homma sujuisi helpost. Kolmion sivujen pituudet saadaan ihan suoraan r:n lausekkeina. Ympyrän yhtälön kautta saattaa löytyä jotain yksinkertaista.

        Onhan 3. asteen yhtälön ratkaisuun menetelmä. Ei siinä mitään "hankalaa" ole. Voi olla vähän työlästä mutta niin ovat monet muutkin tehtävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan 3. asteen yhtälön ratkaisuun menetelmä. Ei siinä mitään "hankalaa" ole. Voi olla vähän työlästä mutta niin ovat monet muutkin tehtävät.

        Tuo kolmannen asteen yhtälöhän on jo ratkaistu moneen kertaan. Ja todettu erittäin hankalaksi. Suhteellista! Eikä tuon yhtälön muodostaminenkaan ihan kaikilta matematiikka opiskeleviltakaan onnistu. Opettele perusasiat ja muodosta tuo hankala yhtälö ja ratkaise se tai mikä tahansa vastaava kolmannen asteen yhtälö edes jollakin tavalla. Opit ehkä jotakin. Taitaa kuitenkin olla liian hankala sinulle ja lähes kaikille muillekin ilman apuvälineitä ja muiden apua. Hankala on hankalampi kuin työläs!

        Tässä yritetään nyt löytää jotain helpompaa tapaa ratkaista näennäisen yksinkertainen ongelma, jossa ei syntyisi tuota erittäin hankalaa yhtälöä. Sitä ei näyttäisi kuitenkaan löytyvän ihan helposti ilman jotain syvempää osaamista. Aika moni on kyllä yrittänyt eri puolilla maailmaa. Alkaa vaihtoehdot loppumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kolmannen asteen yhtälöhän on jo ratkaistu moneen kertaan. Ja todettu erittäin hankalaksi. Suhteellista! Eikä tuon yhtälön muodostaminenkaan ihan kaikilta matematiikka opiskeleviltakaan onnistu. Opettele perusasiat ja muodosta tuo hankala yhtälö ja ratkaise se tai mikä tahansa vastaava kolmannen asteen yhtälö edes jollakin tavalla. Opit ehkä jotakin. Taitaa kuitenkin olla liian hankala sinulle ja lähes kaikille muillekin ilman apuvälineitä ja muiden apua. Hankala on hankalampi kuin työläs!

        Tässä yritetään nyt löytää jotain helpompaa tapaa ratkaista näennäisen yksinkertainen ongelma, jossa ei syntyisi tuota erittäin hankalaa yhtälöä. Sitä ei näyttäisi kuitenkaan löytyvän ihan helposti ilman jotain syvempää osaamista. Aika moni on kyllä yrittänyt eri puolilla maailmaa. Alkaa vaihtoehdot loppumaan.

        Jos joku oikeasti haluaa perehtyä kolmannen asteen yhtälön ratkaisemiseen, niin kannattaa aluksi lukea Wikipedian sivu:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Cubic_equation

        Ja erityiseti myös sen Talk-sivu (linkki ylälaidassa) ja kaikki liitematerilaali. Samalla saa pienen käsityksen, mitä kaikkea ei lukiossa eikä yliopistojen peruskursseilla opeteta. Ei tietystikään mitään ongelmia palstan vanhemmille professoreille, mutta vielä lukiossa opiskeleville paljon uutta ihmeteltävää. Suuri osa on ollut tiedossa satoja vuosia, muttei ihan kaikkea ole vieläkään keksitty ja julkaistu. Erilaisia käsinkirjoitetuja julkaisemattomia lappusia löytyy varmasti arkistoista vaikka kuinka paljon.


    • Anonyymi

      Jos tai kun joku ei muista tai osaa ihan kaikkia trigonometrian kaavoja ja niiden muunnoksia yms. niin kannataa yrittää piirtää kuva vinkkien (pi, r, r jakajana kaikissa arccosineisa) perusteella. Alkuperäinen kaava voidaan muuttaa helposti ymmärrettävään muotoon ainakin kahdella tavalla:

      2*arccos((r-1)/r) 2*arccos((r-2)/r) 2*arccos((r-3)/r) = 2*pi
      r^2*arccos((r-1)/r) r^2*arccos((r-2)/r) r^2*arccos((r-3)/r) = r^2*pi

      Eli kolmen sektorin kulmien summa on 360 astetta ja kolmen sektorin pinta-alojen summa on ympyrän pinta-ala. Alkuperäisen kaavan voi jopa unohtaa ja jatkaa laskemista Pythagoraalla ja muilla muistamillaan kaavoilla.

      Keksikää joku ympyrään liittyvä tasogeometrian kaava, jota ei voisi hyödyntää tai jota ei voisi johtaa piirtämästänne kuvasta.

      • Anonyymi

        Minä en vieläkään ymmärrä, mitä hyötyä on esittää tehtäviä, jotka helpoiten ratkeavat jonkin erikoistapauksen hoksaamisella. Normaalille matematiikankäyttäjälle on tärkeintä opetella systemaattiset tavat, joilla ratkeavat kaikki, toistan kaikki, tietyntyyppiset ongelmat. Tietysti systemaattinen tapa voi viedä joskus vaikeiden lausekkeiden pyörittelyyn, mutta reaaliongelmien ratkaisussa tällä ei nykyisin ole mitään väliä.


      • Anonyymi

        Wolfram Alpha antaa aloittajan arccos-summakaavasta suoraan:

        r = 2 1/a a
        a = cbrt((1 i*sqrt(3))/2)

        Saako tuon jotenkin helposti muutettua 2 2*cos(pi/9) :ksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en vieläkään ymmärrä, mitä hyötyä on esittää tehtäviä, jotka helpoiten ratkeavat jonkin erikoistapauksen hoksaamisella. Normaalille matematiikankäyttäjälle on tärkeintä opetella systemaattiset tavat, joilla ratkeavat kaikki, toistan kaikki, tietyntyyppiset ongelmat. Tietysti systemaattinen tapa voi viedä joskus vaikeiden lausekkeiden pyörittelyyn, mutta reaaliongelmien ratkaisussa tällä ei nykyisin ole mitään väliä.

        Juuri näin. Täällä usein esitetään avunpyytäjille sellaisia "knoppologisia" vastauksia joiden menetelmä soveltuu vain ja nimenomaan tuohon yhteen tehtävään. Tuskin sellainen kysyjiä auttaa opinnoissaan. Vastaajat tietysti kieriskelevät tyytyväisinä "nerokkuudessaan".

        Jopa pelkkiä numeerisia vastauksia annetaan tai niin lakonisia että kysyjä tuskin tulee niistä "hullua hurskaammaksi".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en vieläkään ymmärrä, mitä hyötyä on esittää tehtäviä, jotka helpoiten ratkeavat jonkin erikoistapauksen hoksaamisella. Normaalille matematiikankäyttäjälle on tärkeintä opetella systemaattiset tavat, joilla ratkeavat kaikki, toistan kaikki, tietyntyyppiset ongelmat. Tietysti systemaattinen tapa voi viedä joskus vaikeiden lausekkeiden pyörittelyyn, mutta reaaliongelmien ratkaisussa tällä ei nykyisin ole mitään väliä.

        Kuka on kiinnostunut sinun ymmärryksestäsi? Mitä ihmeen hyötyä??? Normaali matematiikankäyttäjä???

        Sinulla ei ole mitään käsitystä matematiikasta tai matematiikan opiskelusta tai matematiikan opettamisesta tai ylipäätään yhtikäs mistään. Soitat vain suutasi asioista, joista et ymmärrä mitään. Yritä ensin suorittaa ammattikoulusi loppuun ja keksi joku aihe, josta ymmärrät edes jotain.

        Tämä on tavallisten ihmisten keskustelupalsta. Matemaatikoilla on ihat omat keskustelupalstansa. Niihin sinä et ikinä pääse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Täällä usein esitetään avunpyytäjille sellaisia "knoppologisia" vastauksia joiden menetelmä soveltuu vain ja nimenomaan tuohon yhteen tehtävään. Tuskin sellainen kysyjiä auttaa opinnoissaan. Vastaajat tietysti kieriskelevät tyytyväisinä "nerokkuudessaan".

        Jopa pelkkiä numeerisia vastauksia annetaan tai niin lakonisia että kysyjä tuskin tulee niistä "hullua hurskaammaksi".

        Mistä teitä idiootteja oikein sikiää? Mikä sinun ongelmasi oikeasti on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wolfram Alpha antaa aloittajan arccos-summakaavasta suoraan:

        r = 2 1/a a
        a = cbrt((1 i*sqrt(3))/2)

        Saako tuon jotenkin helposti muutettua 2 2*cos(pi/9) :ksi?

        Jos laitat tuon pelkän a:n sinne Wolfiin, niin tulee 0.93969 0.342i, ja se on cos20 i*sin20

        1/a=1/( cos20 i*sin20)=( cos20-i*sin20)/1

        1/a a=( cos20-i*sin20) ( cos20 i*sin20)/1=2cos20

        r=2 2cos20


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä teitä idiootteja oikein sikiää? Mikä sinun ongelmasi oikeasti on?

        Ei se ole oikeastaan ongelma mutta panee välillä ajattelemaan miten sinunlaisiakin "kirjoittajia" voi esiintyä matematiikkapalstalla!

        Monen ketjun loppuun tai loppupuolelle jää sinun "Eskon puumerkkisi", tuollainen räyhäys. Oletkohan koskaan kirjoittanut tänne mitään joka olisi editänyt tai selventänyt jonkin ongelman käsittelyä?

        Olet vain rakkikoirana palstalla räyhäämässä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on kiinnostunut sinun ymmärryksestäsi? Mitä ihmeen hyötyä??? Normaali matematiikankäyttäjä???

        Sinulla ei ole mitään käsitystä matematiikasta tai matematiikan opiskelusta tai matematiikan opettamisesta tai ylipäätään yhtikäs mistään. Soitat vain suutasi asioista, joista et ymmärrä mitään. Yritä ensin suorittaa ammattikoulusi loppuun ja keksi joku aihe, josta ymmärrät edes jotain.

        Tämä on tavallisten ihmisten keskustelupalsta. Matemaatikoilla on ihat omat keskustelupalstansa. Niihin sinä et ikinä pääse.

        Silloin kun matematiikkaa sovelletaan reaalimaailman ongelmien ratkaisuun, tärkeintä on, että oikea ratkaisu saadaan aikaan mahdollisimman pian. Aikaa ratkaisun loputtomaan viilailuun ei ole.

        Ja sitten tuosta matematiikan opiskelusta: valtaosa matematiikan opiskelijoista työllistyy joko opettajiksi tai jollekin matematiikkaa soveltavalle alalle. Vain muutamasta harvasta sadasta tulee matematiikan tutkijoita.

        Tällä perustalla lienee selvää, miten matematiikan oppimista ja sen ongelmia pitäisi lähestyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en vieläkään ymmärrä, mitä hyötyä on esittää tehtäviä, jotka helpoiten ratkeavat jonkin erikoistapauksen hoksaamisella. Normaalille matematiikankäyttäjälle on tärkeintä opetella systemaattiset tavat, joilla ratkeavat kaikki, toistan kaikki, tietyntyyppiset ongelmat. Tietysti systemaattinen tapa voi viedä joskus vaikeiden lausekkeiden pyörittelyyn, mutta reaaliongelmien ratkaisussa tällä ei nykyisin ole mitään väliä.

        Et ole huomannut, että täällä on aika monenlaisia tehtäviä. Aika monet ovat noita sinun kaipaamiasi peruskoulu- ja ammattikoulutehtäviä. Sinä voit keskittyä niiden ratkomiseen ja jättää vaikeammat muille.
        Nyt puheena oleva tehtäväkään ei edellytä minkään "erikoistapauksen hoksaamista" vaan yhtälön sieventämistä kosinin yhteenlaskukaavan avulla, kuten tuolla aiemmin on esitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun matematiikkaa sovelletaan reaalimaailman ongelmien ratkaisuun, tärkeintä on, että oikea ratkaisu saadaan aikaan mahdollisimman pian. Aikaa ratkaisun loputtomaan viilailuun ei ole.

        Ja sitten tuosta matematiikan opiskelusta: valtaosa matematiikan opiskelijoista työllistyy joko opettajiksi tai jollekin matematiikkaa soveltavalle alalle. Vain muutamasta harvasta sadasta tulee matematiikan tutkijoita.

        Tällä perustalla lienee selvää, miten matematiikan oppimista ja sen ongelmia pitäisi lähestyä.

        Lopeta jo. Olet jo osoittanut oleva pelkkä paskanjauhaja. Mitä sinä olet ketään neuvomaan yhtikäs mistään ilman mitään koulutusta. Harvoin missään Suomi24:n palstoilla näkee noin typerää tekstiä. Miksi?

        Kerrot faktoina omia typeriä mielipiteitäsi asioista, joista sinulla ei ole harmainta aavistustakaan tai mitään kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole oikeastaan ongelma mutta panee välillä ajattelemaan miten sinunlaisiakin "kirjoittajia" voi esiintyä matematiikkapalstalla!

        Monen ketjun loppuun tai loppupuolelle jää sinun "Eskon puumerkkisi", tuollainen räyhäys. Oletkohan koskaan kirjoittanut tänne mitään joka olisi editänyt tai selventänyt jonkin ongelman käsittelyä?

        Olet vain rakkikoirana palstalla räyhäämässä!

        Matematiikasta kiinnostuneissa on ilmeisesti melkoinen osuus aspergereita tai muita sosiopaatteja. Siksi tuollaista räyhäystä näkee turhan usein matematiikan palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matematiikasta kiinnostuneissa on ilmeisesti melkoinen osuus aspergereita tai muita sosiopaatteja. Siksi tuollaista räyhäystä näkee turhan usein matematiikan palstalla.

        Todella sairasta syyttää toisia omista ongelmista! Ja miksi juuri täällä?


    • Anonyymi

      Saako joku laskettua WolframAlphalla r:n tarkan arvo seuraavasta lausekkeesta:

      2*(arcsin((r-1)/r) arcsin((r-2)/r) arcsin((r-3)/r)) = arccos((r-1)/r) arccos((r-2)/r) arccos((r-3)/r)

      Oikea numeerinen arvo tulee kyllä hetkessä, sitten aika loppuu ja pyydetään tilaamaan Pro-versio. Kuvan perusteella arcsinien summa pitäisi olla puolet arccosinien summasta. Koska arccosinien summa ei tarvitse tuossa olla pi, niin vahtoehtoja saattaa tulla äärettömästi.

      • Anonyymi

        Tuota voisi havainnollistaa niin, että on r-säteinen ympyrä ja nuo arcsinit ja arccosinit ovat sen keskuskulmia. Silloin kun r on suuri lukuihin 1-3 nähden, arcsin-kulmat ovat lähellä 90 astetta ja arccos-kulmat puolestaan pieniä. Kun r lähtee pienenemään, arcsin-kulmat pienenevät ja arccos-kulmat kasvavat. jossain kohdassa tuo yhtälö sitten toteutuu, eli yksi ratkaisu. Pätee vain kun r>3.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota voisi havainnollistaa niin, että on r-säteinen ympyrä ja nuo arcsinit ja arccosinit ovat sen keskuskulmia. Silloin kun r on suuri lukuihin 1-3 nähden, arcsin-kulmat ovat lähellä 90 astetta ja arccos-kulmat puolestaan pieniä. Kun r lähtee pienenemään, arcsin-kulmat pienenevät ja arccos-kulmat kasvavat. jossain kohdassa tuo yhtälö sitten toteutuu, eli yksi ratkaisu. Pätee vain kun r>3.

        Juuri tuota yli kolmen tarkkaa arvoa on tarkoitus hakea eri tavoin:

        r = 2 2*cos(pi/9) = n. 3,879385241571817

        Jollakin tyhmällä tavalla lausekkeet saattavat sieventyä helposti. Ei voi etukäteen oikein tietää. Myös kolmen arctan summaa on pi.

        Youtube-videon yhteydessä on useita linkkejä eri keskustelupalstoille. Esim.

        https://casmusings.wordpress.com/2018/09/22/inscribed-triangle-challenge/
        https://math.stackexchange.com/questions/1936580/how-to-relate-the-perpendicular-line-that-touches-a-circle-and-an-inscribed-tria
        https://foro.rinconmatematico.com/index.php?PHPSESSID=0dc1be1086008ebf0fec031f3a0ced1b&topic=96792.msg388692#msg388692


      • Anonyymi

        Ehkä yksinkertaisin tapa lienee merkitä jonkun kehäkulman olevan puolet keskuskulmasta:

        arcsin((r-1)/r) arcsin((r-2)/r) - arccos((r-3)/r) = 0

        Tästäkin tulee Wolframilla tarkaksi arvoksi

        r = 2 1/a a
        a = cbrt((1 i*sqrt(3))/2)

        "Anonyymi Eilen 16:30" laski tuon olevan

        r = 2 2cos20 = 2 2cos(pi/9).

        Jos Wolfram pystyisi laskemaan tuon ilman kolmannen asteen yhtälöä, niin eiköhän se onnistuisi ihan käsinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä yksinkertaisin tapa lienee merkitä jonkun kehäkulman olevan puolet keskuskulmasta:

        arcsin((r-1)/r) arcsin((r-2)/r) - arccos((r-3)/r) = 0

        Tästäkin tulee Wolframilla tarkaksi arvoksi

        r = 2 1/a a
        a = cbrt((1 i*sqrt(3))/2)

        "Anonyymi Eilen 16:30" laski tuon olevan

        r = 2 2cos20 = 2 2cos(pi/9).

        Jos Wolfram pystyisi laskemaan tuon ilman kolmannen asteen yhtälöä, niin eiköhän se onnistuisi ihan käsinkin.

        Wolfram laskee tuon lausekkeensa kolmannen asteen yhtälön ratkaisukaavoilla, eli Cardanon kaavoilla,
        Lauseke on itse asiassa sama kuin tuossa minun paperissani.
        https://aijaa.com/cQmRPt
        Siitä eteenpäin, eli tuon lausekkeen muuttaminen ymmärrettävään cosinimuotoon jää Wolframilta tekemättä, mutta tuossa paperissa se on...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe