Polkupyörän renkaiden akselit

Anonyymi

Onko polkupyörän pyörien akselin vahvuus aina sama, onko muutama valikoitu standardi? Etsin vahvemmalla akselilla olevaa ratkaisua, enkä tiedä onko se mahdoton toive.

13

4400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tarkoitatko akselin halkaisijaa vai pikalinkku-tyyppisen akselin seinämävahvuutta? Runkohan yleensää määrää mikä on akselin halkaisija. Akseleissa käytetyn metallin ominaisuuksissa voi hyvinkin olla eroja esim. jonkun kiinalaisen halpatuotteen ja merkkituotteen välillä. Itse hommaisin jonkun tunnetun merkin akselin enkä murehtisi asiaa sen enempää. On minulla kerran mennyt maastopyörän akseli mutkalle, mutta vaaratilannetta tästä ei muodostunut. Teräs kestää pientä taivuttelua ja akseli on halpa osa vaihtaa.

      • Anonyymi

        Jaa, mutta akseli onkin alumiinia.


    • On niitä rajallinen määrä. AIemmin yleiset pikalinkut on levyjarrujen myötä vaihtuneet enenevissä määrin läpiakseleihin, jotka ovat huomattavasti tukevampia.

      • Anonyymi

        Jaa mutta pikalinkut niissä läpiakseleissakin on. Thru axle, eikös se ole niinku tosiakseli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaa mutta pikalinkut niissä läpiakseleissakin on. Thru axle, eikös se ole niinku tosiakseli.

        Eikö pikalinkkuakseli ole akseli, joka kiristetään akselin toisessa päässä olevaa epäkesko"linkkua" kääntämällä. Eli akselin avaamiseen/kiinnipistämiseen ei tarvita mitään ulkopuolisia työkaluja
        Itselläni on uudessa pyörässäni tuollainen "läpiakseli", mutta siinä ei itsessään ole mitään kiristys/avausmekanismia, vaan tarvitaan ulkopuolinen työkalu (kuusiokoloavain) millä akseli kiristettään taikka avataan, joten kyseessä ei mielestäni ole millän tavalla "pikalinkkuakseli".
        Ja sen verran vielä tuosta englanninikielestä, että "Thru axle" kääntyy juurikin suomenkielelle "läpiakseliksi". Tosiakseli olisi "True axle"


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eikö pikalinkkuakseli ole akseli, joka kiristetään akselin toisessa päässä olevaa epäkesko"linkkua" kääntämällä. Eli akselin avaamiseen/kiinnipistämiseen ei tarvita mitään ulkopuolisia työkaluja
        Itselläni on uudessa pyörässäni tuollainen "läpiakseli", mutta siinä ei itsessään ole mitään kiristys/avausmekanismia, vaan tarvitaan ulkopuolinen työkalu (kuusiokoloavain) millä akseli kiristettään taikka avataan, joten kyseessä ei mielestäni ole millän tavalla "pikalinkkuakseli".
        Ja sen verran vielä tuosta englanninikielestä, että "Thru axle" kääntyy juurikin suomenkielelle "läpiakseliksi". Tosiakseli olisi "True axle"

        Thru-axle on akseli jossa kierteet ja se kierretään kiinni (joko työkalulla tai akselissa itsessään olevalla "vivulla").

        Thru-Axle Vs Quick Release
        https://youtu.be/4w6uqN_Pips

        Videolla näkyy mistä on kyse.


      • Anonyymi

        Rajallinen määrä kenties mutta silti niitä on ihan riittävästi. On eri pituutta ja paksuutta jo pelkästään läpiakseleiden osalta, kun mietitään etu ja takapäätä erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rajallinen määrä kenties mutta silti niitä on ihan riittävästi. On eri pituutta ja paksuutta jo pelkästään läpiakseleiden osalta, kun mietitään etu ja takapäätä erikseen.

        Kyllä, ja kerrankin piti ostamani postimyyntiyrityksestä pikalinkun tilalle juuri sellainen kuusiokolokiristettävä. Etuakselin pituus pitäisi olla 100 millimetriä, pyörästä annettujen tietojen mukaan, ja sellaisen tilasin, mutta kuinkas kävikään? Kierteet päättyi siihen mistä niiden olisi pitänyt vasta alkaa. Oli näin ollen auttamatta liian lyhyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, ja kerrankin piti ostamani postimyyntiyrityksestä pikalinkun tilalle juuri sellainen kuusiokolokiristettävä. Etuakselin pituus pitäisi olla 100 millimetriä, pyörästä annettujen tietojen mukaan, ja sellaisen tilasin, mutta kuinkas kävikään? Kierteet päättyi siihen mistä niiden olisi pitänyt vasta alkaa. Oli näin ollen auttamatta liian lyhyt.

        Tuosta itseasiassa tuli mieleen, että pitäisi vanhaan pyörään tilata uudet pikalinkkuakselit (ei siis läpiakselit), mikä on tuo mitta mikä pitää mitata etu/taka haarukasta, minkä mukaan uudet tilataan?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuosta itseasiassa tuli mieleen, että pitäisi vanhaan pyörään tilata uudet pikalinkkuakselit (ei siis läpiakselit), mikä on tuo mitta mikä pitää mitata etu/taka haarukasta, minkä mukaan uudet tilataan?

        Tarkoittanet QR- akselia? Kyllä silloin mittaisin haarukan leveyden reikien kohdalta raudasta rautaan, tai alumiinista alumiiniin, tai kenties hiilikuidusta hiilikuituun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittanet QR- akselia? Kyllä silloin mittaisin haarukan leveyden reikien kohdalta raudasta rautaan, tai alumiinista alumiiniin, tai kenties hiilikuidusta hiilikuituun.

        Taikka sitten vaan yksinkertaisesti mittaat vanhojen akselien pituuden ja hankit sellaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taikka sitten vaan yksinkertaisesti mittaat vanhojen akselien pituuden ja hankit sellaiset.

        Jos ostaa netistä, pitäisi tietää, mikä on se kauppiaiden ilmoittama mitta. Se lienee kysyjän ongelma. Pikalinkuista (siis ei varsinaisesta akselista) esimerkiksi ilmoitetaan yleensä sellaisen navan leveys (O.L.D. eli over locknut dimension), mille linkku on tarkoitettu. Irrallisesta linkusta tuota ei voi kuin karkeasti arvioida.
        Tuo O.L.D. on siis sama kuin haarukan sisäleveys, jos navat ovat pyörään sopivat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4926
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      214
      2649
    3. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      34
      1715
    4. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1697
    5. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      28
      1634
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1528
    7. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      150
      1143
    9. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1134
    10. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    Aihe