Jokainen voi olla Jumalan mies tai Jumalan nainen. Mutta miksi niin monet helluntailaiset pitävät Trumpia erityisenä tekijänä Jumalan suunnitelmissa? Onko Trumpissa edes mitään hyvää? Hänen käyttäytymisensä ei ole ollenkaan kristityn miehen käyttäytyistä.
Miksi helluntailaiset pitävät Trumpia Jumalan lähettiläänä?
30
250
Vastaukset
- Anonyymi
Vahvistaa kansallisia rajoja, siirsi lähetystön Jerusalemiin, ja varmasti monta muutakin hyvää ja kaunista mitä ei täällä uutisoida.
- Anonyymi
"siirsi lähetystön Jerusalemiin"
Mitä sitten, hallinnollinen toimenpide? Eikä yksikään maa ole seurannut perässä. Oletan, ettet lukenut siirtoon liittyvää julkilausumaa. Siinä todettiin, ettei siirto ollut kannanotto Jerusalemin statukseen ja mahdolliseen jakoon kahden valtion pääkaupungiksi tulevaisuudessa. Se jää Israelin ja Palestiinalaishallinnon päätettäväksi.
Suuri osa Trumpin toiminnasta on eleitä, jotka eivät merkitse yhtään mitään. Muurin rakentaminen ei ole juuri edistynyt. Lähi-idän rauhansuunnitelma meni pieleen. P-Korean kanssa ei edetty valokuvia pidemmälle. Trumpelo luottaa juuri siihen, että kannattajat eivät osaa lukea "pientä pränttiä".
- Anonyymi
Yksinkertaista. Raamatussa varoitetaan lopun ajoista niin että silloin nousee vääriä profeettoja, jotka vievät uskovaisia kuin pässiä narussa kohti alakertaa. Nämä väärät profeetat ovat saaneet mm. levitettyä sellaista valhetta että maailma on vain 6000 vuotta vanha jne. ja että Trump on jonkinlainen jumalan mies, ja että lähetä rahaa tähän ja tähän numeroon niin tuet kristillistä televisiokanavaa jne jne jne. Kyllähän Hitleristä jo puhuttiin Jumalan miehenä joka vie saksalaiset kohti valoa. Valitettavasti kristityt, muutkin kuin Helluntailaiset, eivät halua nähdä totuutta, koska he eivät seuraa Jumalan sanaa joka on monimutkaista vaan luovat itselleen epäjumalia saarnaajista ja merkittävistä suurmiehistä tai naisista, koska silloin on helppoa kun kaikki ajatus on ulkoistettu muille. Hirveää! Helppoutta ja laiskuutta, sen sijaan että ymmärtäisivät ettei saarnaaja ole ihmistä kummempi, mutta että saarnaaja vain kertoo sen minkä Jumala kertoo. Mutta, valitettavasti tästä on turha valistaa ja muistuttaa, koska näin on määrätty. Suurin osa kristityistä, ei 10 prosenttia, ei naapuri, ei joku tuntematon kirkkokunta jostakin ulkomailta, vaan suurin osa, enemmän kuin yhdeksän kymmenestä, koko maailmassa, siis omasta seurakunnastakin, tulee seuraamaan vääriä profeettoja. Nämä väärät profeetat haluavat tuhota ihmiskunnan ja Jumala sallii heidän tehdä sen.
- Anonyymi
Eräs tuttavani yllätti minut, kun arvostelin hänelle Trumpin psykopaattista käyttäytymistä. Tuttava myönsi asian ylimalkaisesti siivuseikkana sanomalla, että Trumplla on joku erityinen rooli Israelin ja yleensä lopunaikojen tapahtumissa. Hän ei osannut kertoa siitä mitään tarkempaa, vaan että Trumpilla olisi erityisrooli. Itsekin olen uskossa ja siksi ymmärrän Raamatun kirjoitusten toteutuvan. Mutta omasta mielestäni Jumala toteuttaa Suunnitelmansa itse. Tuntuu siltä, että TV7 ja Patmos tuottavat tällaista kuohuntaa, vaikka kumpikin ovat pääasiassa oikealla asialla.
- Anonyymi
"Trumplla on joku erityinen rooli Israelin ja yleensä lopunaikojen tapahtumissa. Hän ei osannut kertoa siitä mitään tarkempaa, vaan että Trumpilla olisi erityisrooli. Itsekin olen uskossa ja siksi ymmärrän Raamatun kirjoitusten toteutuvan. Mutta omasta mielestäni Jumala toteuttaa Suunnitelmansa itse."
Tää on tätä hölmöilyä. Uskotaan, vaikka ei tiedetä miksi uskotaan. Tai uskotaan, koska joku sanoi. Raamatun ulkopuolisten spekulaatioiden hengellistäminen ei ole minusta raitista. Jumala toteuttaa tosiaankin suunnitelmansa itse ilman uskovien spekulaatioita.
Usko uskona ja politiikka politiikkana. Trumpin saavutukset ovat vaatimattomampia kuin ymmärretään. USA:n ja EU:n politiikka ovat esim. Israelin ja palestiinalaisten rauhansopimuksen ja Jerusalemin statuksen osalta pitkälti samaa. USA:n suurlähetystön siirron yhteydessä erityisesti mainittiin, ettei se ollut kannanotto Jerusalemin tulevaan statukseen. Eli jaetaanko se kahtia. - Anonyymi
Meidän uskovien on vietävä epäilyksemme rehellisesti Jeesukselle ja pyydettävä Hänen viisauttaan opastajaksi. Omin voimin saattaisimme olla mukana hurraamassa Hitlerille ja muille saatanan käskyläisille.Itse en moiti helluntailaisia ,enkä muitakaan Raamatun sanomaan uskonsa perustavaa lahkoa. Meidän kuuluu rakastaa toisiamme. Hehän monipuolistavat ja näin rikastavat näkemyksiämme uskon asioista. He eivät ole mielettömiä hihhuleita ,joiksi ateistit heitä/meitä haukkuvat. Kielillä puhuminen,kaatuminen ja Pyhänhengen vallassa olo on selkeästi Jumalasta. Myös meillä hartailla uskovilla on rikas suora suhde Jumalaamme. Hän ilmaisee itsensä niin usein,että emme voi olla uskomatta. Kiitos,ylistys,palvonta ja kunnia ikuisesti sinulle rakas Taivaan Isä, Jeesus kristus ja Pyhähenki!!!
- Anonyymi
Jumalan mieshän se on, meillekin lähettää rahaa, niin mikäs siinä.
Vielä kun Putin myös tekisi, niin ok. Mutta ei hän ole jumalanmies, kun hajottaa kirkkoja. Siis mikä ja kuka on Jumalan suunnitelmissa. - Anonyymi
Väärät profeetat ovat asialla.
Mauno Mattila jakaa videollaan amerikkalaisen saarnaajan Jeremiah Johnsonin profetiaa. Mattila väittää hänen olevan Jumalan profeetta. Profetian mukaan Trumpista tulee tulee Jumalan pasuuna Amerikkaan. Profetia sano, että Turmpista tulisi Jumalan viestin välittäjä ja kehottaa kuuntelemaan tarkasti Trumppia.
Tämä ei todellakaan pidä paikkansa. Varokaa Mauno Mattilaa, koska hän jakaa väärää profetiaa.
"Huuda kurkun täydeltä, älä arkaile, anna äänesi kaikua kuin pasuuna! Kerro kansalleni sen rikokset, Jaakobin suvulle sen synnit." (Jes. 58:1)
"Teidän keskuuteenne saattaa ilmestyä profeetta tai unennäkijä, joka lupaa tehdä ihmeen tai tunnusteon ja joka näin koettaa taivuttaa teidät palvelemaan vieraita ja teille outoja jumalia. Älkää kuunnelko sellaisen profeetan tai unennäkijän sanoja, vaikka hänen lupaamansa ihme tapahtuisikin. Herra, teidän Jumalanne, koettelee teitä näin saadakseen tietää, rakastatteko häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne." (5 Moos 13:1-3)
Tämän linkin takana on Mattilan lausunto asiasta:
https://www.youtube.com/watch?v=9CUoACwsdgg&feature=youtu.be&t=1992
Tämän linkin takana on Jeremiah Johnsonin väärä profetia:
https://www.facebook.com/AskDrBrown/posts/1651954258163503- Anonyymi
Petri Paavola kirjoittaa:
"Amerikassa ja Suomessa on monia uskovia ihmisiä, jotka kokevat Donald Trumpin olevan Jumalan valittu ase lopunaikoja varten, niin kuin aikoinaan Jumala herätti Persian kuninkaan, Kooreksen, joka salli israelilaisten palata pakkosiirtolaisuudesta Jerusalemiin temppeliä rakentamaan. Varmaankin myös muissa maissa on uskovia, jotka kokevat Jumalan nostaneen Trumpin Amerikan presidentiksi, sitä varten, että Jumala toimisi voimallisesti ja väkevästi Trumpin kautta. Minä olen sitä mieltä, että Trump edustaa antikristillisiä voimia, eikä hän ole Jumalan erikoisvalittu lopunaikoja varten. Mitä Donald Trump ajattelee kahden valtion mallista (Israel-Palestiina) Lähi-idässä? Mitä Donald Trump ajattelee paavi Franciscuksesta ja katolisesta kirkosta? Kun saamme edellä esitettyihin kysymyksiin vastauksia, niin silloin paljastuu Donald Trumpin antikristillinen agenda....
Loppusanat: Todennettujen tosiasioiden valossa Donald Trump on antikristillisen päämäärän airut, ei mies, jota Jumala käyttäisi Jumalan hyvän tahdon toteuttamisessa. Koen sydämelläni kirjoittaa, että jokainen Herran Jeesuksen opetuslapsi, joka on eksynyt luulemaan Trumpia Jumalan hyvän tahdon toteuttajaksi on erehtynyt Trumpin suhteen. Osa eksyneistä on vilpittömiä, koska he eivät ole tietäneet Trumpin antikristillisistä toimista...."
- Anonyymi
Donald Trump sanoi lehdistötilaisuudessa: "olen valittu".
Sen lisäksi Trump jakaa omalla Twitter tilillä kommenttia, jossa häntä kutsutaan Israelin kuninkaaksi.
Yle uutisoi otsikolla: Trumpin messiaaninen ulostulo – uhoaa videolla kasvot taivaisiin nostaen "Olen valittu"
https://yle.fi/uutiset/3-10933240
Matteus 24:
24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan.
25 Tämän minä olen teille nyt ennalta ilmoittanut.
26 "Jos siis teille sanotaan: 'Hän on tuolla autiomaassa', älkää lähtekö sinne, tai jos sanotaan: 'Hän on sisällä talossa', älkää uskoko sitä. - Anonyymi
Tuom.13:6 Niin vaimo meni ja sanoi miehelleen näin: Jumalan mies tuli minun luokseni; hän oli näöltään niinkuin Jumalan enkeli, hyvin peljättävä. En kysynyt häneltä, mistä hän oli, ja eikä hän ilmaissut minulle nimeänsä. Tuom.13:17-18 Niin Maanoah sanoi Herran enkelille: Mikä on sinun nimesi, kunnioittaaksemme sinua, kun sinun sanasi käy toteen? Herran enkeli vastasi hänelle: Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on ihmeellinen. Alaviite: Jes.9:5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, .......
- Anonyymi
Psykopaateilla on aina ihailijoita, niin Trumpillakin. Eihän tuon käytös ole normaalia. Ja psykopaateille tapaa tulla väkivaltainen loppu.
- Anonyymi
Trump on todellakin psykopaatti ja mielipuoli huutaja. Kuin Hitleri oli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trump on todellakin psykopaatti ja mielipuoli huutaja. Kuin Hitleri oli.
Kuten gitleriki, Joe Biden on sen sijaan sivistynyt solvaaja ja psykolaiva joka satamassa soutelee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten gitleriki, Joe Biden on sen sijaan sivistynyt solvaaja ja psykolaiva joka satamassa soutelee
Biden on normaali ja vielä sivistynytkin. Trump on psykopaatti ja vielä moukkakin.
- Anonyymi
Trump on ollut mies paikallaan, vaikka onkin öykkäri eikä tavoiltaan kovin kristillinen.
Trumpia suositaan lähinnä kai tämän vuoksi: Edellisissä vaaleissa Hillary Clintonin valinta olisi todennäköisesti ollut jonkinlainen katastrofi uskoville; sen verran kielteisesti Hillaryn tiedettiin suhtautuvan elävään kristillisyyteen. Trumpilla taasen kesti niissä vaaleissa aikaa saada evankelikaaliset kristityt puolelleen. Mutta kun hän laskeskeli jossain vaiheessa, ettei voi voittaa vaaleja ilman evankelikaalien tukea, hän liittoutui heidän kanssaan, mm. valitsemalla varapresidenttiehdokkaakseen uudestisyntyneen uskovan. Ja muutenkin suhtautumalla erittäin kunnioittavasti uskoviin. Siksi enemmistö uskovista päätti äänestää Trumpia. Ja koska Trump on pysynyt lojaalina uskoville, ovat monet uskovatkin pysyneet Trumpin takana.
Mutta mikään pyhimys Trump ei todellakaan ole. Ehkäpä monet uskovat suhtautuvat Trumpiin, kuten Raamatussa suhtaudutaan Persian kuningas Koorekseen (Kyyrokseen): ei ollut todennäköisesti erityisen jumalallinen luonteeltaan, mutta antoi juutalaisille luvan palata omaan maahansa.
S.A.- Anonyymi
"Clintonin valinta olisi todennäköisesti ollut jonkinlainen katastrofi uskoville; sen verran kielteisesti Hillaryn tiedettiin suhtautuvan elävään kristillisyyteen."
Vai tiedettiin? Asia on juuri päinvastoin. Hillary Clinton on metodistikirkon jäsen. Metodismi on elävää kristillisyyttä sekä opissa että käyttännössä. Hillary ei elämöinyt työssä uskostaan. Mutta hän on puhunut monta kertaa julkisesti henkilökohtaisesta suhteestaan Jumalaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Clintonin valinta olisi todennäköisesti ollut jonkinlainen katastrofi uskoville; sen verran kielteisesti Hillaryn tiedettiin suhtautuvan elävään kristillisyyteen."
Vai tiedettiin? Asia on juuri päinvastoin. Hillary Clinton on metodistikirkon jäsen. Metodismi on elävää kristillisyyttä sekä opissa että käyttännössä. Hillary ei elämöinyt työssä uskostaan. Mutta hän on puhunut monta kertaa julkisesti henkilökohtaisesta suhteestaan Jumalaan.Suomessa metodismi on elävää kristillisyyttä. USA:ssa metodistikirkko(kirkot) on suurimpia protestanttisia kirkkoja, jonka perusjäseninä on paljon samanlaisia perusjäseniä kuin Suomessa luterilaisessa kirkossa. Siellä metodistikirkon jäsenyys ei valitettavasti kerro ihmisen uskosta mitään.
USA:ssa presidenttiehdokkaiden on tavallaan "pakko" kertoa (kristillisestä) uskostaan, jotta eivät karkoita äänestäjiä. Niin oli Clintoninkin tehtävä.
Clintonin opiskeluaikojen aktivismi metodistikirkossa kuitenkin suuntautui lähinnä sellaisiin kirkon sisällä toimiviin porukoihin, joiden päämielenkiinto oli poliittista aktivismia sekä sellaista, joka kyseenalaisti uskon sisällön. Lisäksi Valkoisen talon ajoilta tiedetään esimerkiksi sellainen asia, että Hillary suhtautui jouluun liittyvissä asioissa agressiivisen vihamielisesti kaikkea sellaista kohtaan, mikä muistutti kristillisyydestä.
Mutta tietysti Hillaryn on pitänyt puhua kaikenlaista kristillistäkin, jotta olisi voittanut vaalit. Elävään kristillisyyteen hän on kuitenkin suhtautunut kielteisesti, mitä olen asiasta ymmärtänyt.
S.A.
- Anonyymi
Olisiko mitään tekemistä sillä, että USA:ssa on tehty miljoonia abortteja ja Biden ym. demokraatit kannattavat aborttia aivan raskauden loppuun saakka. Kun vasemmisto sai tämän päätöksen läpi, he hurrasivat ja juhlivat näyttävästi.
Tällä hetkellä demokraatit ovat paniikissa, kun Trump on nimittämässä Korkeimpaan oikeuteen konservatiivista naista, jolla on seitsemän lasta, viisi omaa ja kaksi adobtoitua. Demokraatit ovat yrittäneet maalata hänestä huonoa kuvaa. Niitä vääriä profeettoja taitaa olla enemmän vasemmistoaatteen kannattajakunnassa kuin muualla. Edellinen USA:n presidentti sai aikaan sellaisen "sofistikoituneen" tavan, että jopa toivotus "Merry Christmas" oli yleisesti julkisuudessa kielletty, kun se saattoi loukata jotakuta toisin ajattelevaa. Tämän takia piti sanoa: "Happy holidays"
Jotta emme kulkisi harhaan opissa on Raamattuun ohjeistettu: "Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen pyhää tahtoaan".- Anonyymi
"Edellinen USA:n presidentti sai aikaan sellaisen "sofistikoituneen" tavan, että jopa toivotus "Merry Christmas" oli yleisesti julkisuudessa kielletty, kun se saattoi loukata jotakuta toisin ajattelevaa. Tämän takia piti sanoa: "Happy holidays"
Toivottavasti et levitä tällaisia valheita tietoisesti. Olen asunut USA:ssa 15 vuotta - eri vuosikymmenillä. USA on monikulttuurinen valtio, jossa joulun aikoihin ajoittuu myös muiden uskontojen juhlia, mm. juutalaisten Hanukkah. Isommalle porukalle toivotetaan joulun aikoihin aina Happy Holidays, koska porukassa voi olla monen uskonnon edustajia. Näin tehtiin jo 70-luvun alussa, eikä se liity mitenkään Obamaan.
Olen itse asiassa käynyt USA:ssa metodistikirkoissa. Joka kirkossa on erilaisia jäseniä. Hellareissakin oli jo lapsuudesssani ns. mukana hengaajia. Kunnioitan metodisteja monestakin syystä. Heillä on todella tasokasta raamatunopetusta ja uskoa pyritään elämään todeksi myös arkipäivässä. Esim. pyrkimällä parantamaan heikommassa asemassa olevien elämää sillä tavoin kuin se on itselle mahdollista. Normaalia lähimmäisenrakkautta.
USA:n perustuslain mukaan uskonto ja valtio ovat erotettuja toisistaan. Presidentti, edustajainhuone tai viranomaiset eivät voi säädellä uskontoja tai suosia yhtä uskontoa toisen kustannuksella. Tässäkin valossa väite Clintonin kristinuskon vastaisuudesta on absurdi. Presidentin usko tai sen puute ei voi vaikuttaa minkään uskonnon asemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Edellinen USA:n presidentti sai aikaan sellaisen "sofistikoituneen" tavan, että jopa toivotus "Merry Christmas" oli yleisesti julkisuudessa kielletty, kun se saattoi loukata jotakuta toisin ajattelevaa. Tämän takia piti sanoa: "Happy holidays"
Toivottavasti et levitä tällaisia valheita tietoisesti. Olen asunut USA:ssa 15 vuotta - eri vuosikymmenillä. USA on monikulttuurinen valtio, jossa joulun aikoihin ajoittuu myös muiden uskontojen juhlia, mm. juutalaisten Hanukkah. Isommalle porukalle toivotetaan joulun aikoihin aina Happy Holidays, koska porukassa voi olla monen uskonnon edustajia. Näin tehtiin jo 70-luvun alussa, eikä se liity mitenkään Obamaan.
Olen itse asiassa käynyt USA:ssa metodistikirkoissa. Joka kirkossa on erilaisia jäseniä. Hellareissakin oli jo lapsuudesssani ns. mukana hengaajia. Kunnioitan metodisteja monestakin syystä. Heillä on todella tasokasta raamatunopetusta ja uskoa pyritään elämään todeksi myös arkipäivässä. Esim. pyrkimällä parantamaan heikommassa asemassa olevien elämää sillä tavoin kuin se on itselle mahdollista. Normaalia lähimmäisenrakkautta.
USA:n perustuslain mukaan uskonto ja valtio ovat erotettuja toisistaan. Presidentti, edustajainhuone tai viranomaiset eivät voi säädellä uskontoja tai suosia yhtä uskontoa toisen kustannuksella. Tässäkin valossa väite Clintonin kristinuskon vastaisuudesta on absurdi. Presidentin usko tai sen puute ei voi vaikuttaa minkään uskonnon asemaan.Juridisesti USA:n presidentillä ei kai ole paljoa mahdollisuuksia vaikuttaa maan uskonnonvapauteen, henkisesti enemmän. Silti on aina niin, että presidentillä on valtaa siihen, mihin hän sitä käyttää. Olisiko Clinton esimerkiksi ottanut kantaa kirkkojen verovapauteen, jos ne eivät olisi hyväksyneet jotain tiettyä agendaa? Yhdysvalloissahan senaatti on Trumpinkin presidenttikaudella käynyt läpi sitä, millaisia ehtoja verovapauden säilyttäminen edellyttää = helpotetaanko verovapauden säilyttämistä. Millä tavalla erilaista tämä keskustelu olisi ollut, jos Hillarysta olisi tullut presidentti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
USA:n perustuslain mukaan uskonto ja valtio ovat erotettuja toisistaan. Presidentti, edustajainhuone tai viranomaiset eivät voi säädellä uskontoja tai suosia yhtä uskontoa toisen kustannuksella. Tässäkin valossa väite Clintonin kristinuskon vastaisuudesta on absurdi. Presidentin usko tai sen puute ei voi vaikuttaa minkään uskonnon asemaan.>> USA:n perustuslain mukaan uskonto ja valtio ovat erotettuja toisistaan. <<
Voiko olla näin? Usa:sahan on myös luterilaisia, jotka tunnetusti keräävät virallista kirkollisveroa, joka näkyy veropapereissakin. Vai onko amerikanluterilaisuus jotenkin erilaista?
Eikä muslimitkaan kaiketi saa mitä tahansa uskontoonsa liittyvää harrastaa amerkoissa? Jos uskonnot olisi tyystin irti valtiosta, saatananpalvojatkin saisivat sitten vapaasti toimia.
Joten mikähän siellä nyt on erotettu valtiosta?
Uskonto kun on ylipäänsä aika vaikeasti määriteltävissä ja voi pitää sisällään monenlaista laidasta laitaan.
- Anonyymi
Donals Trump taisteli aikoinaan (Kurukshetran taistelu 3102 eKr) Kauravien joukoissa ja sai tuolloin surmansa Yudhisthiran kädestä.
Kuruksetran taistelussa oli mukana Kauravien puolella kuningas Shalya joka oli Madrin veli ja joka sai surmansa tuossa taistelussa Yudhisthiran kädestä noin 3102 eaa. ja joka syntyi myöhemmin 14.06. 1946 Queensissa, New Yorkissa, Usa:ssa nimellä Donald John Trump Sr. Noin 3102 eKr elänyt kuningas Pandun ja kuningatar Kuntin vanhin poika Yudhisthira eli myöhemmin Suomessa nimellä Pehr Evind Svinhufvud (synt. 15.12.1861 Sääksmäki-29.02.1944 Luumäki) ollen Suomen ensimmäinen valtiomies ja kolmas presidentti.- Anonyymi
Sielunvaellukseen ja jälleensyntymään emme usko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sielunvaellukseen ja jälleensyntymään emme usko.
Sitä toivoo myös Donald Trump.
- Anonyymi
https://www.soininvaara.fi/2016/11/13/michael-yopung-ennusti-trumpin-voiton-jo-vuonna-1958/
Michael Young ennusti Trumpin voiton jo vuonna 1958
Michael Young ennusti Trumpin voiton vuonna 1958 kirjassaan Meritokratian nousu 1870-2033.
Tai ainakin minulle tuon kirjan lukeneena Trumpin voitossa ei ollut mitään yllättävää. Kirjoitin kirjasta ensimmäisen kerran vuonna 2007 otsikolla Meritokraattinen painajainen .
Kirjassa Young kuvaa sitä, miten luokkarajojen kaatuminen johtaa meritokraattisen valikoitumisen kautta entistä eriarvoisempaan yhteiskuntaan, jossa hyväosaiset ovat lahjakkaita, terveitä, kauniita ja alaluokka vastaavasti aivan muuta. Youngin kirjassa kasvava yhteiskunnallinen eriarvoisuus johtaa populistiseen vallankumoukseen vuonna 2033.
Trump tuli 17 vuotta etuajassa.
Trumpin voitto oli niin vähästä kiinni, että sitä voi selittää äänestäjien ennakkoluuloilla naisehdokasta kohtaan, Hilary Clintonin sähköpostiskandaalilla ja vaikka millä. Se on selvää, että demokraatit auttoivat Trumpin voittoa huonolla ehdokasvalinnalla. Tämä ei kuitenkaan ole olennaista.
Olennaista on, että Trumpin kaltainen ehdokas pystyi tunkemaan itsensä vyörynomaisella suosiolla republikaanien ehdokkaaksi ja että melkein puolet amerikkalaisista äänesti häntä. Se olisi ollut merkittävä juttu, vaikka Clinton olisi voittanut hiuksenhienosti.
Sanotaan, että teollisuusmaissa kansa on jakautunut globalisaatiosta hyötyjiin ja niistä kärsijiin. Tämä on vähän yksinkertaistettu kuva asiasta – on itse asiassa sorruttu kuuntelemaan Trumpin propagandaa.
Kyse on hyvien duunarityöpaikkojen katoamisesta, keskiluokan kurjistumisesta. Näitä työpaikkoja on kadonnut Kiinaan ja Yhdysvalloista myös Meksikoon, mutta paljon enemmän työpaikkoja on syönyt teknologinen kehitys ja automaatio. Kiinalaisista ja meksikolaisista on vain helpompi luoda viholliskuvia kuin teknisestä edistyksestä.
Samanaikaisestyi meritokraattinen eliitti – luova luokka – parantaa asemiaan ja erkaantuu arvoiltaan ja kokemusmaailmaltaan ”tavallisesta kansasta”.
Trump voitti demokraateilta ääniä ruostevyöhykkeeltä samaan tapaan kuin perussuomalaiset Suomessa demareilta.
Kuihtuvan keskiluokan protestin voi helposti leimata epä-älylliseksi. Brexitin puolesta Britanniassa äänestivät ne alueet, jotka ovat eniten hyötyneet EU:n aluetuista ja Yhdysvalloissa työttömiksi jääneet duunarit äänestivät itseltään pois oikeuden terveyspalveluihin. Tällä ei voi kuitata sitä, että äänestystulokset kertovat syvästä epäluottamuksesta nykyisiin päättäjiin.
Perinteinen poliittinen vasemmisto voi tietysti kysyä itseltään, miksi taloudelliseen ahdinkoon joutuneet duunarit etsivät pelastusta oikeistopopulismista eikä vasemmistopuolueista.
Varmaankin se johtuu siitä, että vasemmistolla on ollut tilaisuus näyttää mihin se pystyy – on esimerkiksi juuri nyt Ranskassa, mutta se ei ole pystynyt suuntaa muuttamaan. On hyvin todennäköistä, että ranskalaiset äänestäisivät seuraavaksi valtaan Le Penin havaittuaan, ettei sosialisteista ole mihinkään. Politiikassa tarvitaan unelmia paremmasta tulevaisuudesta. Demarien unelma on murentunut pieniksi palasiksi teollisten työpaikkojen katoamisen myötä.
Unkari, Puola, Turkka ja Venäjä on jo menetetty populistisille hallituksille. Mitä pitäisi tehdä, ettei sama vyöry peitä alleen koko Eurooppaa?
Olennaista on uudistaa markkinataloutta. Kirjoitin tästä elokuussa otsikolla Markkinataloutta pitää uudistaa. Toimeen pitää tarttua nopeasti, koska demokratiassa ei ole mahdollista, että taloudellinen kehitys on kansan enemmistön etujen vastaista.
= = =
Tämä on vain yksi näkökulma asiaan. Kirjoitan niistä muista näkökulmista myöhemmin. - Anonyymi
On jännää saako trumppilaiset toisen kauden. .Mattilahan näin ennustaa ja näkee enneunia trumpin pahvilaatikoista. Kiinnostavaa. Voiko näin elävä olla Jumalan valittu. Olihan VTn miehilläkin 700 tai tuhat vaimoa. Näen itsekin unia trumpista ja harrisista mutten pidä niitä enneunina.
Trumpin suurin uhka on se mistä ilkkui nyk pressaa. Vanhuuden heikkous ja aivojen sumeus kuten me vanhat tiedämme. Kunpa T pääsisi Harrison ikään. - Anonyymi
Trump on tuomittu rikoksesta ja pitkä lista syytteitä odottaa käsittelyä.
Ei sellaista henkilöä pidä tukea, vaikka joitakin jakeita lausuu ääniä saadakseen ja Israelin tukemisella ratsastastaa uskonnollisten ihmisten kannatuksen saadakseen.
Ei tule valituksi presidentiksi.
Nainen nousee USA:n pressaksi. - Anonyymi
Trumpin aika on ohi. Kuuluu menneisyyteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun433044Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5081887Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171870Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si751561- 171474
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431358- 251300
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901289UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1021081Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1001071