Vaikka en paljon perusta kansanedustaja Kärnästä, niin nyt hän heitti ajatuksen, joka voisi olla toteuttamiskelpoinen, arvelevat varustamotkin. Kysymykseen saattaisi nimittäin näin korona-aikana tulla Viking Linen ja Siljan risteilyt Helsingistä aina Kemiin saakka! Varustamot ovat tiedon mukaan innostuneet tosissaan asiasta.
Mutta riittäisikö matkustajia tarpeeksi?
Viking Line aloittaa risteilyt Kemiin?
72
694
Vastaukset
- Anonyymi
Ei siitä ainakaan haittaa kemille olisi. Toinen asia on se paljonko varustamot vaatii tukia että voivat risteillä.
- Anonyymi
Aika hyvä avaus kyllä Kärnältä, täytyy sanoa. Oishan se historiallista, että pohjoisen ihminen pääsis laivalla käymään Helsingissä. Nyt joutuu junalla tai lentäen menemään etelään, että pääsis esim Tallinnaan. Uskoisin, että Pohjois-Suomesta tulisi paljonkin autoilijoita Kemiin, josta sitten laivaan. Toivottavasti eri osapuolet, Kemin kaupunkia myöten innostuisivat asiasta. Kemi tulisi tästä kyllä hyötymään melkoisesti!
- Anonyymi
KEMI-HELSINKI-TALLINA
- Anonyymi
No ei varmaan riitä.. Paljonkohan tuollaiseen pitäisi olla väkeä että olisi kannattavaa. Mitä ne täältä löytäisivät? Tulisivat haisteleen sellutehtaan katkuja? Ei ole mikään päiväristeily. Nuuskunhaku-risteilylle vois olla kiinnostusta mutta kun ei seurata alueellisia tartuntalukuja niin ei sekään onnistu. Tosin ei Suomi itsekään täytä vaadittua 2 viikon ilmaantuvuuslukemaa. 😉
- Anonyymi
Eihän vasta karille ajaneessa Amorellassakaan ollut kuin 'vain' noin 200 matkustajaa. Tieten risteilyväli pienempi, kulutkin pienemmät. Ja tuskin liikenne tulisi olemaan päivittäistä.
- Anonyymi
Eihän vasta karille ajaneessa Amorellassakaan ollut kuin 'vain' noin 200 matkustajaa. Tieten risteilyväli pienempi, kulutkin pienemmät. Ja tuskin liikenne tulisi olemaan päivittäistä. Houkuttelevammaksi risteilyn tekisi, että laiva poikkeaisi Ruotsin puolella sen verran, että saataisiin TaxFree- myymälöissäkin myyntiä aikaiseksi.
- Anonyymi
Kyllä varmaan tulijoita riittäisi, kun myytäis esim viikonloppupaketteja tmv Lappiin tunturiin menijöille. Autothan kulkevat mukana. Osansa tästä saisi myös linja-autoliikenne. Pelkkä Kemi kohteena, ei ole mikään matkailuvaltti.
- Anonyymi
Nuuskaa ja taxfree tuotteita myisi kun koukkaisivat aluevesirajan ulkopuolelle.
- Anonyymi
Tulisi viikonloppuristeily ilman maihinnousua.. Tulee kilometrejä aikalailla ja noi ei kulje plaanissa! 😂😂😂
- Anonyymi
Ei todellakaan eikä sitä haetakaan. Kärnä tietää, mutta kun ei ole Rovaniemellä satamaa niin on pakko tarjota Kemiä. Menevät sitten karavaanissa Roihon ja muualle. Onhan se nähty.
- Anonyymi
Lappiin pitää päästä nopeaa, laivalla Helsingistä Kemiin menee ainakin 20 tuntia.
- Anonyymi
Ei tänään ole aprillipäivä.
- Anonyymi
Kolme Suomessa 1990-luvulla valmistunutta risteilijäalusta tulee tiensä päähän Turkissa. Koronapandemia on iskenyt pahasti risteilybisnekseen.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006658058.html Kuinkahan monta risyeilyalusta on viety Intiaan purettavaksi?
Ei risteilybisnis toimi pandemian aikana. Jos joku sadoidta tai tuhansista matkustajista on sairastunut, niin kaiki on silloin altistunut koronalle ja silloin ketään ei pääse alukselta pois, muutoin kuin pakoittavista syistä.
Kuka sellaiseen koronalinkoon lähtisi, saatika sellaista tänne haluaisi.
Kärnä päästelee taas sammakoita suustaan. - Anonyymi
Kuka tuommoiselle risteilylle uskaltaa, koronassa koko porukka ko päästään maaliin jos ei sitten lukittaudu hyttiinsä koko matkaksi.
- Anonyymi
Älyttömin hanke . Menee jopa lumilinnan ohi älyttömyydessään.
- Anonyymi
korona loppuu aikanaan.Hullumpiakin esityksiä on tehty ja toteutettu vaikka jäänsärkijä Jatkuva lumilinnasta puhumattakaan
- Anonyymi
Miksei voisi jatkaa myös Kemijärvelle ?
- Anonyymi
Vaatisi varmaan jonkun terminaalin ajokseen vai tuleeko ihmiset sinne roskaläjien keskelle öljysataman laituriin. Kaippa Kemi rakentaa muutaman miljoonan terminaalin valmiiksi jos sattuu että joku hullu varustamo alkaa risteilemään Ajokseen.
- Anonyymi
Ei riittäisi, koska se olisi niin kallis reissu ja ei taxfreetä. Ja kuka niitä Kemin toljakkeita jaksaisi katsella. Toki jos rekkoja kuskaisi, siinä säästyisi rahaa ja päästöt vähenisi. Samaten jos autoja. Mutta saataisiinko hinta kilpailukykyiseksi? Aikaa laivan purkuineen ja lastauksineen menee ainakin enemmän laivalla kuin ajaen tietä pitkin.
Joku Kemi Rostock voisi olla kova sana?- Anonyymi
Ulkomaan rekkojen kuormat pukataan Kemissä laivaan ja tallinassa puretaan ja pistetään paluurekkojen vaunut laivaan. Ei tarvita autoja eikä kuskeja ne on maantieajossa
- Anonyymi
Kaikkea menestystä idealle. Muuan seikka tulee tosin etsimättä mieleen.
Laivaristeilyjen hinnat on meillä kova kilpailu painanut varsin alas. Nyt puhuttaisiin aivan toisenlaisesta hintatasosta ja mitään kansanmatkoja näistä tuskin tulisi. Mutta entäs esim. kilpailu automatkailijoista VRn kanssa? Mielikuvitus tässä vain on rajana ja matkailuväellä sitä tunnetusti on.- Anonyymi
Juuri näin. Houkuttavana voisin pitää sitä, että autoni kulkisi mukana, eikä sitä tarvitsisi ajaa Lappiin Helsingistä asti.
Toisaalta jo Finnjet-vainaakin kupsahti siihen, että matka Suomesta Saksaan on toivottoman pitkä ja polttoainekustannukset siksi korkeat. Sama kannattavuushaaste on Kemin linjalla, ja tottahan laivayhtiöt sen laskelmoivat.
Miksi ei silti tuotakin kannattaisi pari kertaa kokeilla - olisihan se historiallista ja siksi mainitsemisen arvoista.
Korona-aikana risteilylaiva voi kyllä toivoton koronalinko, siinä tämä koko alkusyy, mikä matkailun tyrehdytti. Ei siis ainoastaan rajojen sulkeminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Houkuttavana voisin pitää sitä, että autoni kulkisi mukana, eikä sitä tarvitsisi ajaa Lappiin Helsingistä asti.
Toisaalta jo Finnjet-vainaakin kupsahti siihen, että matka Suomesta Saksaan on toivottoman pitkä ja polttoainekustannukset siksi korkeat. Sama kannattavuushaaste on Kemin linjalla, ja tottahan laivayhtiöt sen laskelmoivat.
Miksi ei silti tuotakin kannattaisi pari kertaa kokeilla - olisihan se historiallista ja siksi mainitsemisen arvoista.
Korona-aikana risteilylaiva voi kyllä toivoton koronalinko, siinä tämä koko alkusyy, mikä matkailun tyrehdytti. Ei siis ainoastaan rajojen sulkeminen.Realismia kehiin. Satamajohtaja oli tietenkin tyytyväinen, kun tällainen idea esitettiin.
Hän pyysi selvittämään todellisia kaupallisia mahdollisuuksia. Asiahan riippuisi markkinoista. Kemin täytyisi tämän vuoksi tehdä kohtuu mittavia investoiteja Kemin satamaan, pitäsi rakentaa kulkusiltoja, sekä logistiikkaa. Tärkeää olisi myös se, ettei kaikkia matkustajia kuljetettaisi Rovaniemelle, vaan myös kemiläiset yritykset hyötyisivät. Kuten satamajohtaja sanoi hänen tehtävänään on tuoda keskusteluun realismia.
Näinhän se on. Aiemmin Kemissä on käynyt muutama risteilyalus ja niiden matkustajat on pääsääntöisesti viety Rovaniemelle, Ranualle jne... Kemi on saanut satamamaksut ja muutaman pällistelijän kuleksimaan keskustaan. Eli hyöty on ollut pieni. Tästäkin löytyy selostuksia, mutta ne näkyy jäävän kohkauksen varjoon.
Kiinnostusta voisi herättää ns. jouluristeilytoiminta. Konkurssin tehnyt Birkaline toi taannoin laivallisen matkustajia Kemin satamaan. Yhtiö markkinoi sivuillaan matkaa joulupukinmaahan eli Rovaniemelle. Sinnehän pitkä linja-auto karavaani suuntasi, osa jäi laivalle jossa heille järjestettiin jouluista ohjelmaa, pieni osa jäi Kemiin ja käytti jonkinverran palveluita. Nähtäväksi jää miten käy, Kärnähän esitti sitä, että firmat käyttäisivät Suomen rannikkokaupunkeja siis muitakin kuin Kemi. Eli tässä ollut yksistään Kemistä kysymys. Hyöty pitäs jäädä Kemiin, koska se joutuisi nämä sataman lisäinfrat rakentamaan eli kemiläiset veronmaksajat kustantaisivat muualle menevän hyödyn? - Anonyymi
Kemistä rekat suoraa Tallinaan ja siitä Eurooppaan olisi kova sana
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Realismia kehiin. Satamajohtaja oli tietenkin tyytyväinen, kun tällainen idea esitettiin.
Hän pyysi selvittämään todellisia kaupallisia mahdollisuuksia. Asiahan riippuisi markkinoista. Kemin täytyisi tämän vuoksi tehdä kohtuu mittavia investoiteja Kemin satamaan, pitäsi rakentaa kulkusiltoja, sekä logistiikkaa. Tärkeää olisi myös se, ettei kaikkia matkustajia kuljetettaisi Rovaniemelle, vaan myös kemiläiset yritykset hyötyisivät. Kuten satamajohtaja sanoi hänen tehtävänään on tuoda keskusteluun realismia.
Näinhän se on. Aiemmin Kemissä on käynyt muutama risteilyalus ja niiden matkustajat on pääsääntöisesti viety Rovaniemelle, Ranualle jne... Kemi on saanut satamamaksut ja muutaman pällistelijän kuleksimaan keskustaan. Eli hyöty on ollut pieni. Tästäkin löytyy selostuksia, mutta ne näkyy jäävän kohkauksen varjoon.
Kiinnostusta voisi herättää ns. jouluristeilytoiminta. Konkurssin tehnyt Birkaline toi taannoin laivallisen matkustajia Kemin satamaan. Yhtiö markkinoi sivuillaan matkaa joulupukinmaahan eli Rovaniemelle. Sinnehän pitkä linja-auto karavaani suuntasi, osa jäi laivalle jossa heille järjestettiin jouluista ohjelmaa, pieni osa jäi Kemiin ja käytti jonkinverran palveluita. Nähtäväksi jää miten käy, Kärnähän esitti sitä, että firmat käyttäisivät Suomen rannikkokaupunkeja siis muitakin kuin Kemi. Eli tässä ollut yksistään Kemistä kysymys. Hyöty pitäs jäädä Kemiin, koska se joutuisi nämä sataman lisäinfrat rakentamaan eli kemiläiset veronmaksajat kustantaisivat muualle menevän hyödyn?Miksi te puhutte Kemin hyödystä. sehän koskee koko pohjois-suomea. kemihän perii siitä satamamaksu. ku tuo satama on pakko uudistaa kuitenkin.
- Anonyymi
Ja miksi meitä tässä Pohjanlahden perukassa markkinoidaan Lappina? Lappi on Enontekiön ja Inarin kunnan alueilla.
Miksi meitä ei markkinoida omana itsenämme? Joka hiton matkailumarkkinoinnissa tämä alue liitetään poronhoitoon ja saamelaisuuteen. Lapsellista.
Matkailumarkkinointi on mielikuvien luomista jostain mitä ei ole!
Voisivatko matkailumarkkinoijat kerrankin markkinoida aluettamme sellaisen kuin se on ja unohtaa Lappi teeman. Me olemme Pohjois Pohjanmaata (Norra Botten).- Anonyymi
Juuri äsken sanottiin ratiossa että Kemissä on Lapin kaunein satama. Missähän on toiseksi kaunein?
- Anonyymi
Kemi ei yksistään ole mikään markkinointikohde vaan pohjois-suomi. Rekkakin tulisi kuskin lepoaikana tulla tuhat km
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri äsken sanottiin ratiossa että Kemissä on Lapin kaunein satama. Missähän on toiseksi kaunein?
Ajos vai Sisäsatama?
- Anonyymi
Tämä on taas näitä hössötyksiä jotka eivät johda mihinkään. Kemin palkkalistoilla on ollut vuosien mittaan senkin seitsemän sortin ns. koordinaattoria jotka ovat puuhastelleet mm. risteilyliikenteen kehittämisessä. Yhdessä vaiheessa oli niin mahtavat visiot, että jopa Hurtigrutan jää toiseksi kun Kemiin tulee niin paljon risteilyaluksia.
Miten kävi? Koordinaattorit vaihtuvat,visioita pukkaa, mutta missä ovat ne risteilyalukset? Ne seilaavat maailman merillä eivätkä tule lähellekään Kemiä. Miksi tulisivatkaan? Lumilinnan takia? Kummastelemaan euroopan viimeistä sosialismin ulkoilmamuseota? Opintoretkelle oppimaan miten sosialismin noudattaminen kuihduttaa ja köyhdyttää kaupungin ja luo samalla hyvän tulopohjan kapitalistille?- Anonyymi
Ja ainoa keino millä matkailijat saadaan pysähtyyn Kemiin on laitaa piikkimatto mootttoritielle.
- Anonyymi
Ja taitaapi se 100 000€ avustus mennä palkkoihin ja tuskin edes riittääkkään. Haetaan lisää Ossuuspankista. Siellä on piikki auki.
- Anonyymi
Tais pysähtyä kehittäminen satama maksuihin. Kemi on niissä Suomen kallein. Kysyntää Lappiin on aina ollut. Varustamo päättää minne laivat menee, täytyy olla hinnat kohdillaan. Satama ja päättäjät on halunnut vuosia keskittyä teollisuuden vientiin.
- Anonyymi
Kestävän kehityksen vuoksi laiva on ympäristön kannalta parempi kuin kaikki ajaisivat erikseen autoilla, paketti-kuorma-autoilla, raskaalla liikenteellä jokainen erikseen.
Kannattaisi kuitenki samalla ryhtyä rakentamaan Kemijokeen kanava-patoja, jotta mahdollisimman pian laivat ja vapaa ajan veneilijät voisivat siinä joessa kulkea Rovaniemelle.
Jonkun teorian mukaan kanavapadon porteille olisi mahdollista pitää auki pitkälle talveen / aikaisin keväällä nykyisin menetelmin eli maan alle porataan oliko se kaksi syvää reikää, johonka menee kylmävesi ja toisesta nouseen lämmin vesi?
Kemijoki Rovaniemeltä mereen on muutenki hyödytön kalojen suhteen koska nykyiset sähkövoimalat ei kalojen vuoksi katoa mihinkään, kanavarakentaminen olisi jo hyvä perustelu? Lisäksi ne, jos mikä, ne kanava portit mahdollistaisivat kalojen nousun Kemijokeen, koska ennen seuraavaa porttia ylösnousua "haukkaisi" portti paljon vettä ennen kuin portti sulkeutuu alajuoksun puolella? Väliin lasketaan yläjuoksusta vettä, jotta laiva nousee korkeammalle ja voi jatkaa yläjuoksuun suuntaan.- Anonyymi
Jospa liikuttas soutamalla ( myös vihreät). Se olisi mielestäni kestävää kehitystä.
- Anonyymi
Ja taas.. On Kemillä pelko, jos jotain Merilappiin kehitetään, että uudet tulijat/matkustajat, valuvat eri puolille Lappia, kuten Rovaniemelle!
No, kehittäkää jotain sinne Kemiin!!!!! Lumilinna ym ovat jo loppuun kuluneet. Keksikää jotain, millä saatte mahd uudet matkustajat 'pysäytettyä'.!! Muuten ne valuu automaattisesti Rovaniemen suuntaan! Siellä sentään on paikkoja, missä käydä!- Anonyymi
Sanon tuhon erään kauppaneuvoksen antaman ohjeen minulle, Isokauppa on sellainen että se on kuin heinäkuorma aina siitä jotain karisee
- Anonyymi
Lähtö la aamusta klo 10.00 M/S Cinderella aluksella Kemiä kohti, halukkailla auto kyydissä (tilaa yli 400 henkilöautolle ja myös ammattiliikenne kiinnostunut).
Sitten matka kestää aika tarkasti 24 tuntia. Kemissä lasti purettu klo 10.30 mennessä ja ajomatka Leville, Ylläkselle, Pallakselle on klo 14 mennessä perillä ja pääset mökkiin. Ounasvaaralle hieman aiemmin.
Tämä on jotain uutta, myyty mulle!- Anonyymi
Autolla ,siis polttomoottorilla,hurauttaa 12 tuntiin. Sähköautolla matka loppuu Kemiin koska siitä pohjoiseen ei ole latauspaikkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autolla ,siis polttomoottorilla,hurauttaa 12 tuntiin. Sähköautolla matka loppuu Kemiin koska siitä pohjoiseen ei ole latauspaikkoja.
Yöllä lähdet ajaan klo 3 aikaan ja olet sitten pirteänä perillä klo 3 Levillä. Ei muuta kuin tavarat mökkin ja rinteisiin veivaamaan. Paitsi jos sattuu väsyttään ajamisen jäljiltä.
- Anonyymi
Eikö sukellusveneristeily olisi parempi vaihtoehto. Ja Kemistä porovaljakolla Rovaniemelle. Kemihän on aina ollut erikoisuuksien kaupunki.
- Anonyymi
Ihanko oikeasti joku haluaa lähteä tuollaiselle risteilylle? Nuo rannikon kaupungit,joihin tuo laiva voisi rantautua, ovat niin lähellä autoilijalle, että niissä voi käväistä päiväseltään tai yöpyä perillä.
- Anonyymi
Pikainen aloitus siirtyi sitten aikaisintaan ensi keväälle ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikainen aloitus siirtyi sitten aikaisintaan ensi keväälle ?
Keväällä korona saattaa olla vähissä ja normaalit risteilyt käynnistyvät. Siinä ajassa, joka kuluu kun hesasta kihnutetaan kemiin, ajaa monta kertaa esim. Tallinnaan täydellä matkustaja- ja autolastilla. Myös esim. Kemin stamaan pitäisi rakentaa erillinen terminaali suurelle risteily/autolautalle.
Kuolleena syntynyt ehdotus tuo risteily,mutta onhan siinä taas kovasti aihetta turhaan kouhotukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikainen aloitus siirtyi sitten aikaisintaan ensi keväälle ?
Saattaapi mennä monta kevättä aloittamiseen onneksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keväällä korona saattaa olla vähissä ja normaalit risteilyt käynnistyvät. Siinä ajassa, joka kuluu kun hesasta kihnutetaan kemiin, ajaa monta kertaa esim. Tallinnaan täydellä matkustaja- ja autolastilla. Myös esim. Kemin stamaan pitäisi rakentaa erillinen terminaali suurelle risteily/autolautalle.
Kuolleena syntynyt ehdotus tuo risteily,mutta onhan siinä taas kovasti aihetta turhaan kouhotukseen.Väärää tietoa. Kemin satamaan ei tarvitse rakentaa enää erillistä terminaalia. Satama on jo nyt valmis vastaanottamaan meriluokan matkustajalaivoja. Niitähän on jo lähivuosina Kemissä vieraillutkin. Ja ajatus ei todellakaan ole kuolleena syntynyt. Mitä enemmän aiheesta kohistaan, sitä varmempi siitä tulee.!
Viking Line on jo asiassa tosissaan, suunnittelutyöt on jo aloitettu! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keväällä korona saattaa olla vähissä ja normaalit risteilyt käynnistyvät. Siinä ajassa, joka kuluu kun hesasta kihnutetaan kemiin, ajaa monta kertaa esim. Tallinnaan täydellä matkustaja- ja autolastilla. Myös esim. Kemin stamaan pitäisi rakentaa erillinen terminaali suurelle risteily/autolautalle.
Kuolleena syntynyt ehdotus tuo risteily,mutta onhan siinä taas kovasti aihetta turhaan kouhotukseen.Miksi täällä nähdää tämä vain huvina. Minä nään sen hyotynä Pitäähän tämä patka liikkua junalla tai autolla ja lentokoneellakin, mutta miten se 50 000 kg rekat otenaan lentokoneeseen ja vaikkapa junaakin eli ne ajetaan kun se voisi tulla kuljettajan lepoaikana
- Anonyymi
Joka päivä ihmisiä ja tavaraa menee Kemistä Helsinkiin ja Keski-Eurooppaan ja päinvastoin, Miksi ei menisi laivalla ?
- Anonyymi
Kesällä tuollaiset risteilyt voisi saada suosiota mutta syksyllä tai talvella - ei varmasti. Harmaata, pimeätä, sumua, jäätä, lunta - ei mitään muuta. Mahtaako risteilijöiden jääluokitus edes riittää tänne asti ?
- Anonyymi
Viking Linen mukaan jääluokitukset riittävät. Ompa jo suunniteltu uutisen mukaan, mitkä laivat tulisivat kysymykseen Helsinki-Kemi-Helsinki- reitille. Ja alustavat kustannuslaskelmatkin ovat jo kuulemma tehty.
- Anonyymi
Onkohan tätäkään ajateltu loppuun asti .
- Anonyymi
Ei tarvitse edes unelmoida, mistään risteilytoiminnasta Perämeren satamiin.. Älkää luulkokkaan... Kyllähän
se on niin satavarma ettei sitä tule.. Niin kuin ei mitään muutakaan niin hienoa kuin se olisikin.. varmasti löytyy joku vastustuskomppania yhdistys järjestö mikä tämän hankkeen lyö nurin.. Tai joku muu poppoo.. Valitan!!!!!!!- Anonyymi
Niin mikä poppoo ? Kannattavuus -selvitys sen ratkaisee ja sen tekee laivayhtiö.
- Anonyymi
Joskus ennenmuinoin oli vesibussi risteily Kemi-Luulaja-Kemi, muistaako kukkaan.
- Anonyymi
Kyllä uutuudenviehätyksen takia tulijoita olisi vaikka lippu maksaisi enemmänkin, mutta miten pitemmän päälle, ellei siihen yhdistettäisi jotain hyödyllistä. Ja kemistä voisi koukata Ruotsin puolella.
- Anonyymi
Tämä olis jonkun verran kiinnostava reittinä myös matkustaja liikenteessä, varmaan saattaisin jopa koittaa matkustaa tuon välin tai osan siitä mikäli sellainen tulee. Uskon että kyseinen vesitie tulee vielä kuskaamaan rahtiliikennettä paljon nykyistä enemmän kun reittiliikenteet paranee pohjoisessa kelien lämmettyä. Tarkoitan tavaraliikenne tuonti miksei vientikin esim aasia
- Anonyymi
Rahti siirtyy myös pyöriltä ja kiskoilta vesille jonkin verran, Syynä mm. tiestön turvallisuus rekkaliikenne on melkoinen vaaratekijä. Raiteet taas kankeat tai muuten ei niin suositut.
- Anonyymi
Olen arvellut tämän reitin tulevan jo useita vuosia ja myös jalostusteollisuudelle mahdollisuus, esim tuotteiden jalostus jossain välillä ja edelleen kuljetus myös etelämmäksi eurooppaan.
- Anonyymi
Myös matkustajaliikenteen ongelma on ollut myös viime vuosina "oudot" pohjakosketukset jotka saavat matkailijat kenties osin syystäkin epäilemään. Tätä asiaa kannattaa kenties myös pitää mielessä jotta laivalla liikkuminen kiinnostaa. Isojen laivojen haaksirikot vaikkakin rantautuen ovat kuitekin myös isoja uutisia tietyillä tahoilla ja vaikuttavat paljon valintaan. Näitä ei juuri saisi olla.. Keinoja vähentää tällaisia pohjakosketuksia tai laitevikoja kenties myös kehitettävä. Ison laivan haaksirikko kun kuitenkin vielä paljon eri kuin esim rekan suistuminen tiellä.
- Anonyymi
https://yle.fi/uutiset/3-11602028
Onkohan yllätys. Viking toteaa toisen varustamon perustelut oikeaksi. Ettei taas kohkattu ennenaikojaan. Mitään säännöllisiä risteilyjä ei tule, ehkä joku joulu ja pääsiäinen teema yksittäisristeilynä vois kiinnosta ja onhan niitä muitakin rannikkokaupunkeja. Varustamot kommentoi kohteliaasti kansanedustajan aloitetta, hehän päättävät myös näitten varustamoiden tukimiljoonista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11602028
Onkohan yllätys. Viking toteaa toisen varustamon perustelut oikeaksi. Ettei taas kohkattu ennenaikojaan. Mitään säännöllisiä risteilyjä ei tule, ehkä joku joulu ja pääsiäinen teema yksittäisristeilynä vois kiinnosta ja onhan niitä muitakin rannikkokaupunkeja. Varustamot kommentoi kohteliaasti kansanedustajan aloitetta, hehän päättävät myös näitten varustamoiden tukimiljoonista.Kyllähän Kärnä tiesi ettei toteudu, senkus vain leukoja loksutti. Nyt se twitterissä kehuu tilanneensa ainakin 30 korillista kaljaa ja lonkeroa, sekä muutaman vodkapullon verovapaasti 550€:lla
Taitaa olla köyhä jätkä, kun Alkoon ole varaa? Niin ja juoppo kaiken lisäksi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän Kärnä tiesi ettei toteudu, senkus vain leukoja loksutti. Nyt se twitterissä kehuu tilanneensa ainakin 30 korillista kaljaa ja lonkeroa, sekä muutaman vodkapullon verovapaasti 550€:lla
Taitaa olla köyhä jätkä, kun Alkoon ole varaa? Niin ja juoppo kaiken lisäksi!Kuka tähän populismiin edes alunperin uskoi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka tähän populismiin edes alunperin uskoi
Ainakin yli 14 000:n ihmisen Kemi faceryhmässä uskottiin ja taisipa itse Koutonenkin hehkutella asialla. 😂😂😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin yli 14 000:n ihmisen Kemi faceryhmässä uskottiin ja taisipa itse Koutonenkin hehkutella asialla. 😂😂😂
Facebookin Kemi ryhmä... hahhah
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Facebookin Kemi ryhmä... hahhah
Jaa onko siellä lintujen kuvien lisäksi asiaakin ? Siellä kohkaa näitä pilvilinnoissa eläviä tyyppejä. Puhukoot välillä Kemiä koskevia tosiasioita niin hyviä kuin huonojakin ja näitä jälkimmäisiä halutaan välttää tietoisesti. Huonoja löytyy monesta lähteestä ja aivan kaupungin omilta sivuilta, ettei kenenkään tarvi syyttää keksityksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän Kärnä tiesi ettei toteudu, senkus vain leukoja loksutti. Nyt se twitterissä kehuu tilanneensa ainakin 30 korillista kaljaa ja lonkeroa, sekä muutaman vodkapullon verovapaasti 550€:lla
Taitaa olla köyhä jätkä, kun Alkoon ole varaa? Niin ja juoppo kaiken lisäksi!Kävin kattoon äijän twitterit ja totta tosiaan siellä oikein kuvan kera rehosteli viinalastinsa kera. Varmaan jouluksi ja uudeksi vuodeksi tulee uusi lasti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa onko siellä lintujen kuvien lisäksi asiaakin ? Siellä kohkaa näitä pilvilinnoissa eläviä tyyppejä. Puhukoot välillä Kemiä koskevia tosiasioita niin hyviä kuin huonojakin ja näitä jälkimmäisiä halutaan välttää tietoisesti. Huonoja löytyy monesta lähteestä ja aivan kaupungin omilta sivuilta, ettei kenenkään tarvi syyttää keksityksi.
Hyvin syöneiden hyvätuloisten keskinäisen kehun kerho. Kun kaikki peukuttavat kaikkia niin onhan se niiiin kivaa. Ei huolta huomisesta.
- Anonyymi
EI TOTEUDU! Eilen uutisoitiin, että liian paljon sellaisia seikkoja, että mahdoton toteuttaa. Irtopisteitä Kärnä sai, kun kepulasein varustetut kehuu äijän ulostuloa vilkkaasti.
- Anonyymi
Pitikö mennä kouhottamaan etukäteen . Tutustukaa realiteetteihin . On taas leijuttu utopistisissa pilvilinnoissa . Sehän täällä kyllä osataan .
- Anonyymi
Onko kuulunut uutta ? Puhuvat että alkais jopa jouluksi ja ens keväänä. Kovasti touhottavat facessa matkailuyhtiö mukaanlukien.
- Anonyymi
Kärnän juomaveteen on joku sekoittanut jotain ihmeainetta kun se on noin sekaisin. Lentokoneisiinkaan ei riitä väkeä millään, niin miten sitten johonkin, pienekään, laivaan? Talviristeilyt tulisivat erittäin kalliiksi jäänmurtajan käytön vuoksi. Eikä talvipakkasella merellä olo ole mitään hupia. Kärnä on hupiukko ja puhuu täysin älyttömiä. Eikä ole ensi kerta.
- Anonyymi
Jospa koiravaljakolla tuotas joku jos tuo Perämeri jäätyy. Jos ei jäävy niin kanotilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2132280Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691756Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä831565- 531462
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147144790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1351185Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2261069- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56899Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat61811