Viking Line aloittaa risteilyt Kemiin?

Anonyymi

Vaikka en paljon perusta kansanedustaja Kärnästä, niin nyt hän heitti ajatuksen, joka voisi olla toteuttamiskelpoinen, arvelevat varustamotkin. Kysymykseen saattaisi nimittäin näin korona-aikana tulla Viking Linen ja Siljan risteilyt Helsingistä aina Kemiin saakka! Varustamot ovat tiedon mukaan innostuneet tosissaan asiasta.
Mutta riittäisikö matkustajia tarpeeksi?

72

772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei siitä ainakaan haittaa kemille olisi. Toinen asia on se paljonko varustamot vaatii tukia että voivat risteillä.

    • Anonyymi

      Aika hyvä avaus kyllä Kärnältä, täytyy sanoa. Oishan se historiallista, että pohjoisen ihminen pääsis laivalla käymään Helsingissä. Nyt joutuu junalla tai lentäen menemään etelään, että pääsis esim Tallinnaan. Uskoisin, että Pohjois-Suomesta tulisi paljonkin autoilijoita Kemiin, josta sitten laivaan. Toivottavasti eri osapuolet, Kemin kaupunkia myöten innostuisivat asiasta. Kemi tulisi tästä kyllä hyötymään melkoisesti!

      • Anonyymi

        KEMI-HELSINKI-TALLINA


    • Anonyymi

      No ei varmaan riitä.. Paljonkohan tuollaiseen pitäisi olla väkeä että olisi kannattavaa. Mitä ne täältä löytäisivät? Tulisivat haisteleen sellutehtaan katkuja? Ei ole mikään päiväristeily. Nuuskunhaku-risteilylle vois olla kiinnostusta mutta kun ei seurata alueellisia tartuntalukuja niin ei sekään onnistu. Tosin ei Suomi itsekään täytä vaadittua 2 viikon ilmaantuvuuslukemaa. 😉

      • Anonyymi

        Eihän vasta karille ajaneessa Amorellassakaan ollut kuin 'vain' noin 200 matkustajaa. Tieten risteilyväli pienempi, kulutkin pienemmät. Ja tuskin liikenne tulisi olemaan päivittäistä.


      • Anonyymi

        Eihän vasta karille ajaneessa Amorellassakaan ollut kuin 'vain' noin 200 matkustajaa. Tieten risteilyväli pienempi, kulutkin pienemmät. Ja tuskin liikenne tulisi olemaan päivittäistä. Houkuttelevammaksi risteilyn tekisi, että laiva poikkeaisi Ruotsin puolella sen verran, että saataisiin TaxFree- myymälöissäkin myyntiä aikaiseksi.


    • Anonyymi

      Kyllä varmaan tulijoita riittäisi, kun myytäis esim viikonloppupaketteja tmv Lappiin tunturiin menijöille. Autothan kulkevat mukana. Osansa tästä saisi myös linja-autoliikenne. Pelkkä Kemi kohteena, ei ole mikään matkailuvaltti.

      • Anonyymi

        Nuuskaa ja taxfree tuotteita myisi kun koukkaisivat aluevesirajan ulkopuolelle.


      • Anonyymi

        Tulisi viikonloppuristeily ilman maihinnousua.. Tulee kilometrejä aikalailla ja noi ei kulje plaanissa! 😂😂😂


      • Anonyymi

        Ei todellakaan eikä sitä haetakaan. Kärnä tietää, mutta kun ei ole Rovaniemellä satamaa niin on pakko tarjota Kemiä. Menevät sitten karavaanissa Roihon ja muualle. Onhan se nähty.


      • Anonyymi

        Lappiin pitää päästä nopeaa, laivalla Helsingistä Kemiin menee ainakin 20 tuntia.


    • Anonyymi

      Ei tänään ole aprillipäivä.

    • Anonyymi

      Kolme Suomessa 1990-luvulla valmistunutta risteilijäalusta tulee tiensä päähän Turkissa. Koronapandemia on iskenyt pahasti risteilybisnekseen.
      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006658058.html Kuinkahan monta risyeilyalusta on viety Intiaan purettavaksi?
      Ei risteilybisnis toimi pandemian aikana. Jos joku sadoidta tai tuhansista matkustajista on sairastunut, niin kaiki on silloin altistunut koronalle ja silloin ketään ei pääse alukselta pois, muutoin kuin pakoittavista syistä.
      Kuka sellaiseen koronalinkoon lähtisi, saatika sellaista tänne haluaisi.
      Kärnä päästelee taas sammakoita suustaan.

    • Anonyymi

      Kuka tuommoiselle risteilylle uskaltaa, koronassa koko porukka ko päästään maaliin jos ei sitten lukittaudu hyttiinsä koko matkaksi.

    • Anonyymi

      Älyttömin hanke . Menee jopa lumilinnan ohi älyttömyydessään.

      • Anonyymi

        korona loppuu aikanaan.Hullumpiakin esityksiä on tehty ja toteutettu vaikka jäänsärkijä Jatkuva lumilinnasta puhumattakaan


    • Anonyymi

      Miksei voisi jatkaa myös Kemijärvelle ?

    • Anonyymi

      Vaatisi varmaan jonkun terminaalin ajokseen vai tuleeko ihmiset sinne roskaläjien keskelle öljysataman laituriin. Kaippa Kemi rakentaa muutaman miljoonan terminaalin valmiiksi jos sattuu että joku hullu varustamo alkaa risteilemään Ajokseen.

    • Anonyymi

      Ei riittäisi, koska se olisi niin kallis reissu ja ei taxfreetä. Ja kuka niitä Kemin toljakkeita jaksaisi katsella. Toki jos rekkoja kuskaisi, siinä säästyisi rahaa ja päästöt vähenisi. Samaten jos autoja. Mutta saataisiinko hinta kilpailukykyiseksi? Aikaa laivan purkuineen ja lastauksineen menee ainakin enemmän laivalla kuin ajaen tietä pitkin.

      Joku Kemi Rostock voisi olla kova sana?

      • Anonyymi

        Ulkomaan rekkojen kuormat pukataan Kemissä laivaan ja tallinassa puretaan ja pistetään paluurekkojen vaunut laivaan. Ei tarvita autoja eikä kuskeja ne on maantieajossa


    • Anonyymi

      Kaikkea menestystä idealle. Muuan seikka tulee tosin etsimättä mieleen.

      Laivaristeilyjen hinnat on meillä kova kilpailu painanut varsin alas. Nyt puhuttaisiin aivan toisenlaisesta hintatasosta ja mitään kansanmatkoja näistä tuskin tulisi. Mutta entäs esim. kilpailu automatkailijoista VRn kanssa? Mielikuvitus tässä vain on rajana ja matkailuväellä sitä tunnetusti on.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Houkuttavana voisin pitää sitä, että autoni kulkisi mukana, eikä sitä tarvitsisi ajaa Lappiin Helsingistä asti.

        Toisaalta jo Finnjet-vainaakin kupsahti siihen, että matka Suomesta Saksaan on toivottoman pitkä ja polttoainekustannukset siksi korkeat. Sama kannattavuushaaste on Kemin linjalla, ja tottahan laivayhtiöt sen laskelmoivat.

        Miksi ei silti tuotakin kannattaisi pari kertaa kokeilla - olisihan se historiallista ja siksi mainitsemisen arvoista.

        Korona-aikana risteilylaiva voi kyllä toivoton koronalinko, siinä tämä koko alkusyy, mikä matkailun tyrehdytti. Ei siis ainoastaan rajojen sulkeminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Houkuttavana voisin pitää sitä, että autoni kulkisi mukana, eikä sitä tarvitsisi ajaa Lappiin Helsingistä asti.

        Toisaalta jo Finnjet-vainaakin kupsahti siihen, että matka Suomesta Saksaan on toivottoman pitkä ja polttoainekustannukset siksi korkeat. Sama kannattavuushaaste on Kemin linjalla, ja tottahan laivayhtiöt sen laskelmoivat.

        Miksi ei silti tuotakin kannattaisi pari kertaa kokeilla - olisihan se historiallista ja siksi mainitsemisen arvoista.

        Korona-aikana risteilylaiva voi kyllä toivoton koronalinko, siinä tämä koko alkusyy, mikä matkailun tyrehdytti. Ei siis ainoastaan rajojen sulkeminen.

        Realismia kehiin. Satamajohtaja oli tietenkin tyytyväinen, kun tällainen idea esitettiin.
        Hän pyysi selvittämään todellisia kaupallisia mahdollisuuksia. Asiahan riippuisi markkinoista. Kemin täytyisi tämän vuoksi tehdä kohtuu mittavia investoiteja Kemin satamaan, pitäsi rakentaa kulkusiltoja, sekä logistiikkaa. Tärkeää olisi myös se, ettei kaikkia matkustajia kuljetettaisi Rovaniemelle, vaan myös kemiläiset yritykset hyötyisivät. Kuten satamajohtaja sanoi hänen tehtävänään on tuoda keskusteluun realismia.

        Näinhän se on. Aiemmin Kemissä on käynyt muutama risteilyalus ja niiden matkustajat on pääsääntöisesti viety Rovaniemelle, Ranualle jne... Kemi on saanut satamamaksut ja muutaman pällistelijän kuleksimaan keskustaan. Eli hyöty on ollut pieni. Tästäkin löytyy selostuksia, mutta ne näkyy jäävän kohkauksen varjoon.

        Kiinnostusta voisi herättää ns. jouluristeilytoiminta. Konkurssin tehnyt Birkaline toi taannoin laivallisen matkustajia Kemin satamaan. Yhtiö markkinoi sivuillaan matkaa joulupukinmaahan eli Rovaniemelle. Sinnehän pitkä linja-auto karavaani suuntasi, osa jäi laivalle jossa heille järjestettiin jouluista ohjelmaa, pieni osa jäi Kemiin ja käytti jonkinverran palveluita. Nähtäväksi jää miten käy, Kärnähän esitti sitä, että firmat käyttäisivät Suomen rannikkokaupunkeja siis muitakin kuin Kemi. Eli tässä ollut yksistään Kemistä kysymys. Hyöty pitäs jäädä Kemiin, koska se joutuisi nämä sataman lisäinfrat rakentamaan eli kemiläiset veronmaksajat kustantaisivat muualle menevän hyödyn?


      • Anonyymi

        Kemistä rekat suoraa Tallinaan ja siitä Eurooppaan olisi kova sana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Realismia kehiin. Satamajohtaja oli tietenkin tyytyväinen, kun tällainen idea esitettiin.
        Hän pyysi selvittämään todellisia kaupallisia mahdollisuuksia. Asiahan riippuisi markkinoista. Kemin täytyisi tämän vuoksi tehdä kohtuu mittavia investoiteja Kemin satamaan, pitäsi rakentaa kulkusiltoja, sekä logistiikkaa. Tärkeää olisi myös se, ettei kaikkia matkustajia kuljetettaisi Rovaniemelle, vaan myös kemiläiset yritykset hyötyisivät. Kuten satamajohtaja sanoi hänen tehtävänään on tuoda keskusteluun realismia.

        Näinhän se on. Aiemmin Kemissä on käynyt muutama risteilyalus ja niiden matkustajat on pääsääntöisesti viety Rovaniemelle, Ranualle jne... Kemi on saanut satamamaksut ja muutaman pällistelijän kuleksimaan keskustaan. Eli hyöty on ollut pieni. Tästäkin löytyy selostuksia, mutta ne näkyy jäävän kohkauksen varjoon.

        Kiinnostusta voisi herättää ns. jouluristeilytoiminta. Konkurssin tehnyt Birkaline toi taannoin laivallisen matkustajia Kemin satamaan. Yhtiö markkinoi sivuillaan matkaa joulupukinmaahan eli Rovaniemelle. Sinnehän pitkä linja-auto karavaani suuntasi, osa jäi laivalle jossa heille järjestettiin jouluista ohjelmaa, pieni osa jäi Kemiin ja käytti jonkinverran palveluita. Nähtäväksi jää miten käy, Kärnähän esitti sitä, että firmat käyttäisivät Suomen rannikkokaupunkeja siis muitakin kuin Kemi. Eli tässä ollut yksistään Kemistä kysymys. Hyöty pitäs jäädä Kemiin, koska se joutuisi nämä sataman lisäinfrat rakentamaan eli kemiläiset veronmaksajat kustantaisivat muualle menevän hyödyn?

        Miksi te puhutte Kemin hyödystä. sehän koskee koko pohjois-suomea. kemihän perii siitä satamamaksu. ku tuo satama on pakko uudistaa kuitenkin.


    • Anonyymi

      Ja miksi meitä tässä Pohjanlahden perukassa markkinoidaan Lappina? Lappi on Enontekiön ja Inarin kunnan alueilla.
      Miksi meitä ei markkinoida omana itsenämme? Joka hiton matkailumarkkinoinnissa tämä alue liitetään poronhoitoon ja saamelaisuuteen. Lapsellista.
      Matkailumarkkinointi on mielikuvien luomista jostain mitä ei ole!
      Voisivatko matkailumarkkinoijat kerrankin markkinoida aluettamme sellaisen kuin se on ja unohtaa Lappi teeman. Me olemme Pohjois Pohjanmaata (Norra Botten).

      • Anonyymi

        Juuri äsken sanottiin ratiossa että Kemissä on Lapin kaunein satama. Missähän on toiseksi kaunein?


      • Anonyymi

        Kemi ei yksistään ole mikään markkinointikohde vaan pohjois-suomi. Rekkakin tulisi kuskin lepoaikana tulla tuhat km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri äsken sanottiin ratiossa että Kemissä on Lapin kaunein satama. Missähän on toiseksi kaunein?

        Ajos vai Sisäsatama?


    • Anonyymi

      Tämä on taas näitä hössötyksiä jotka eivät johda mihinkään. Kemin palkkalistoilla on ollut vuosien mittaan senkin seitsemän sortin ns. koordinaattoria jotka ovat puuhastelleet mm. risteilyliikenteen kehittämisessä. Yhdessä vaiheessa oli niin mahtavat visiot, että jopa Hurtigrutan jää toiseksi kun Kemiin tulee niin paljon risteilyaluksia.
      Miten kävi? Koordinaattorit vaihtuvat,visioita pukkaa, mutta missä ovat ne risteilyalukset? Ne seilaavat maailman merillä eivätkä tule lähellekään Kemiä. Miksi tulisivatkaan? Lumilinnan takia? Kummastelemaan euroopan viimeistä sosialismin ulkoilmamuseota? Opintoretkelle oppimaan miten sosialismin noudattaminen kuihduttaa ja köyhdyttää kaupungin ja luo samalla hyvän tulopohjan kapitalistille?

      • Anonyymi

        Ja ainoa keino millä matkailijat saadaan pysähtyyn Kemiin on laitaa piikkimatto mootttoritielle.


      • Anonyymi

        Ja taitaapi se 100 000€ avustus mennä palkkoihin ja tuskin edes riittääkkään. Haetaan lisää Ossuuspankista. Siellä on piikki auki.


      • Anonyymi

        Tais pysähtyä kehittäminen satama maksuihin. Kemi on niissä Suomen kallein. Kysyntää Lappiin on aina ollut. Varustamo päättää minne laivat menee, täytyy olla hinnat kohdillaan. Satama ja päättäjät on halunnut vuosia keskittyä teollisuuden vientiin.


    • Anonyymi

      Kestävän kehityksen vuoksi laiva on ympäristön kannalta parempi kuin kaikki ajaisivat erikseen autoilla, paketti-kuorma-autoilla, raskaalla liikenteellä jokainen erikseen.

      Kannattaisi kuitenki samalla ryhtyä rakentamaan Kemijokeen kanava-patoja, jotta mahdollisimman pian laivat ja vapaa ajan veneilijät voisivat siinä joessa kulkea Rovaniemelle.

      Jonkun teorian mukaan kanavapadon porteille olisi mahdollista pitää auki pitkälle talveen / aikaisin keväällä nykyisin menetelmin eli maan alle porataan oliko se kaksi syvää reikää, johonka menee kylmävesi ja toisesta nouseen lämmin vesi?

      Kemijoki Rovaniemeltä mereen on muutenki hyödytön kalojen suhteen koska nykyiset sähkövoimalat ei kalojen vuoksi katoa mihinkään, kanavarakentaminen olisi jo hyvä perustelu? Lisäksi ne, jos mikä, ne kanava portit mahdollistaisivat kalojen nousun Kemijokeen, koska ennen seuraavaa porttia ylösnousua "haukkaisi" portti paljon vettä ennen kuin portti sulkeutuu alajuoksun puolella? Väliin lasketaan yläjuoksusta vettä, jotta laiva nousee korkeammalle ja voi jatkaa yläjuoksuun suuntaan.

      • Anonyymi

        Jospa liikuttas soutamalla ( myös vihreät). Se olisi mielestäni kestävää kehitystä.


    • Anonyymi

      Ja taas.. On Kemillä pelko, jos jotain Merilappiin kehitetään, että uudet tulijat/matkustajat, valuvat eri puolille Lappia, kuten Rovaniemelle!
      No, kehittäkää jotain sinne Kemiin!!!!! Lumilinna ym ovat jo loppuun kuluneet. Keksikää jotain, millä saatte mahd uudet matkustajat 'pysäytettyä'.!! Muuten ne valuu automaattisesti Rovaniemen suuntaan! Siellä sentään on paikkoja, missä käydä!

      • Anonyymi

        Sanon tuhon erään kauppaneuvoksen antaman ohjeen minulle, Isokauppa on sellainen että se on kuin heinäkuorma aina siitä jotain karisee


    • Anonyymi

      Lähtö la aamusta klo 10.00 M/S Cinderella aluksella Kemiä kohti, halukkailla auto kyydissä (tilaa yli 400 henkilöautolle ja myös ammattiliikenne kiinnostunut).

      Sitten matka kestää aika tarkasti 24 tuntia. Kemissä lasti purettu klo 10.30 mennessä ja ajomatka Leville, Ylläkselle, Pallakselle on klo 14 mennessä perillä ja pääset mökkiin. Ounasvaaralle hieman aiemmin.

      Tämä on jotain uutta, myyty mulle!

      • Anonyymi

        Autolla ,siis polttomoottorilla,hurauttaa 12 tuntiin. Sähköautolla matka loppuu Kemiin koska siitä pohjoiseen ei ole latauspaikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autolla ,siis polttomoottorilla,hurauttaa 12 tuntiin. Sähköautolla matka loppuu Kemiin koska siitä pohjoiseen ei ole latauspaikkoja.

        Yöllä lähdet ajaan klo 3 aikaan ja olet sitten pirteänä perillä klo 3 Levillä. Ei muuta kuin tavarat mökkin ja rinteisiin veivaamaan. Paitsi jos sattuu väsyttään ajamisen jäljiltä.


    • Anonyymi

      Eikö sukellusveneristeily olisi parempi vaihtoehto. Ja Kemistä porovaljakolla Rovaniemelle. Kemihän on aina ollut erikoisuuksien kaupunki.

    • Anonyymi

      Ihanko oikeasti joku haluaa lähteä tuollaiselle risteilylle? Nuo rannikon kaupungit,joihin tuo laiva voisi rantautua, ovat niin lähellä autoilijalle, että niissä voi käväistä päiväseltään tai yöpyä perillä.

      • Anonyymi

        Pikainen aloitus siirtyi sitten aikaisintaan ensi keväälle ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikainen aloitus siirtyi sitten aikaisintaan ensi keväälle ?

        Keväällä korona saattaa olla vähissä ja normaalit risteilyt käynnistyvät. Siinä ajassa, joka kuluu kun hesasta kihnutetaan kemiin, ajaa monta kertaa esim. Tallinnaan täydellä matkustaja- ja autolastilla. Myös esim. Kemin stamaan pitäisi rakentaa erillinen terminaali suurelle risteily/autolautalle.
        Kuolleena syntynyt ehdotus tuo risteily,mutta onhan siinä taas kovasti aihetta turhaan kouhotukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikainen aloitus siirtyi sitten aikaisintaan ensi keväälle ?

        Saattaapi mennä monta kevättä aloittamiseen onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keväällä korona saattaa olla vähissä ja normaalit risteilyt käynnistyvät. Siinä ajassa, joka kuluu kun hesasta kihnutetaan kemiin, ajaa monta kertaa esim. Tallinnaan täydellä matkustaja- ja autolastilla. Myös esim. Kemin stamaan pitäisi rakentaa erillinen terminaali suurelle risteily/autolautalle.
        Kuolleena syntynyt ehdotus tuo risteily,mutta onhan siinä taas kovasti aihetta turhaan kouhotukseen.

        Väärää tietoa. Kemin satamaan ei tarvitse rakentaa enää erillistä terminaalia. Satama on jo nyt valmis vastaanottamaan meriluokan matkustajalaivoja. Niitähän on jo lähivuosina Kemissä vieraillutkin. Ja ajatus ei todellakaan ole kuolleena syntynyt. Mitä enemmän aiheesta kohistaan, sitä varmempi siitä tulee.!
        Viking Line on jo asiassa tosissaan, suunnittelutyöt on jo aloitettu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keväällä korona saattaa olla vähissä ja normaalit risteilyt käynnistyvät. Siinä ajassa, joka kuluu kun hesasta kihnutetaan kemiin, ajaa monta kertaa esim. Tallinnaan täydellä matkustaja- ja autolastilla. Myös esim. Kemin stamaan pitäisi rakentaa erillinen terminaali suurelle risteily/autolautalle.
        Kuolleena syntynyt ehdotus tuo risteily,mutta onhan siinä taas kovasti aihetta turhaan kouhotukseen.

        Miksi täällä nähdää tämä vain huvina. Minä nään sen hyotynä Pitäähän tämä patka liikkua junalla tai autolla ja lentokoneellakin, mutta miten se 50 000 kg rekat otenaan lentokoneeseen ja vaikkapa junaakin eli ne ajetaan kun se voisi tulla kuljettajan lepoaikana


      • Anonyymi

        Joka päivä ihmisiä ja tavaraa menee Kemistä Helsinkiin ja Keski-Eurooppaan ja päinvastoin, Miksi ei menisi laivalla ?


    • Anonyymi

      Kesällä tuollaiset risteilyt voisi saada suosiota mutta syksyllä tai talvella - ei varmasti. Harmaata, pimeätä, sumua, jäätä, lunta - ei mitään muuta. Mahtaako risteilijöiden jääluokitus edes riittää tänne asti ?

      • Anonyymi

        Viking Linen mukaan jääluokitukset riittävät. Ompa jo suunniteltu uutisen mukaan, mitkä laivat tulisivat kysymykseen Helsinki-Kemi-Helsinki- reitille. Ja alustavat kustannuslaskelmatkin ovat jo kuulemma tehty.


    • Anonyymi

      Onkohan tätäkään ajateltu loppuun asti .

    • Anonyymi

      Ei tarvitse edes unelmoida, mistään risteilytoiminnasta Perämeren satamiin.. Älkää luulkokkaan... Kyllähän
      se on niin satavarma ettei sitä tule.. Niin kuin ei mitään muutakaan niin hienoa kuin se olisikin.. varmasti löytyy joku vastustuskomppania yhdistys järjestö mikä tämän hankkeen lyö nurin.. Tai joku muu poppoo.. Valitan!!!!!!!

      • Anonyymi

        Niin mikä poppoo ? Kannattavuus -selvitys sen ratkaisee ja sen tekee laivayhtiö.


      • Anonyymi

        Joskus ennenmuinoin oli vesibussi risteily Kemi-Luulaja-Kemi, muistaako kukkaan.


    • Anonyymi

      Kyllä uutuudenviehätyksen takia tulijoita olisi vaikka lippu maksaisi enemmänkin, mutta miten pitemmän päälle, ellei siihen yhdistettäisi jotain hyödyllistä. Ja kemistä voisi koukata Ruotsin puolella.

    • Anonyymi

      Tämä olis jonkun verran kiinnostava reittinä myös matkustaja liikenteessä, varmaan saattaisin jopa koittaa matkustaa tuon välin tai osan siitä mikäli sellainen tulee. Uskon että kyseinen vesitie tulee vielä kuskaamaan rahtiliikennettä paljon nykyistä enemmän kun reittiliikenteet paranee pohjoisessa kelien lämmettyä. Tarkoitan tavaraliikenne tuonti miksei vientikin esim aasia

    • Anonyymi

      Rahti siirtyy myös pyöriltä ja kiskoilta vesille jonkin verran, Syynä mm. tiestön turvallisuus rekkaliikenne on melkoinen vaaratekijä. Raiteet taas kankeat tai muuten ei niin suositut.

    • Anonyymi

      Olen arvellut tämän reitin tulevan jo useita vuosia ja myös jalostusteollisuudelle mahdollisuus, esim tuotteiden jalostus jossain välillä ja edelleen kuljetus myös etelämmäksi eurooppaan.

    • Anonyymi

      Myös matkustajaliikenteen ongelma on ollut myös viime vuosina "oudot" pohjakosketukset jotka saavat matkailijat kenties osin syystäkin epäilemään. Tätä asiaa kannattaa kenties myös pitää mielessä jotta laivalla liikkuminen kiinnostaa. Isojen laivojen haaksirikot vaikkakin rantautuen ovat kuitekin myös isoja uutisia tietyillä tahoilla ja vaikuttavat paljon valintaan. Näitä ei juuri saisi olla.. Keinoja vähentää tällaisia pohjakosketuksia tai laitevikoja kenties myös kehitettävä. Ison laivan haaksirikko kun kuitenkin vielä paljon eri kuin esim rekan suistuminen tiellä.

      • Anonyymi

        https://yle.fi/uutiset/3-11602028

        Onkohan yllätys. Viking toteaa toisen varustamon perustelut oikeaksi. Ettei taas kohkattu ennenaikojaan. Mitään säännöllisiä risteilyjä ei tule, ehkä joku joulu ja pääsiäinen teema yksittäisristeilynä vois kiinnosta ja onhan niitä muitakin rannikkokaupunkeja. Varustamot kommentoi kohteliaasti kansanedustajan aloitetta, hehän päättävät myös näitten varustamoiden tukimiljoonista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://yle.fi/uutiset/3-11602028

        Onkohan yllätys. Viking toteaa toisen varustamon perustelut oikeaksi. Ettei taas kohkattu ennenaikojaan. Mitään säännöllisiä risteilyjä ei tule, ehkä joku joulu ja pääsiäinen teema yksittäisristeilynä vois kiinnosta ja onhan niitä muitakin rannikkokaupunkeja. Varustamot kommentoi kohteliaasti kansanedustajan aloitetta, hehän päättävät myös näitten varustamoiden tukimiljoonista.

        Kyllähän Kärnä tiesi ettei toteudu, senkus vain leukoja loksutti. Nyt se twitterissä kehuu tilanneensa ainakin 30 korillista kaljaa ja lonkeroa, sekä muutaman vodkapullon verovapaasti 550€:lla
        Taitaa olla köyhä jätkä, kun Alkoon ole varaa? Niin ja juoppo kaiken lisäksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän Kärnä tiesi ettei toteudu, senkus vain leukoja loksutti. Nyt se twitterissä kehuu tilanneensa ainakin 30 korillista kaljaa ja lonkeroa, sekä muutaman vodkapullon verovapaasti 550€:lla
        Taitaa olla köyhä jätkä, kun Alkoon ole varaa? Niin ja juoppo kaiken lisäksi!

        Kuka tähän populismiin edes alunperin uskoi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tähän populismiin edes alunperin uskoi

        Ainakin yli 14 000:n ihmisen Kemi faceryhmässä uskottiin ja taisipa itse Koutonenkin hehkutella asialla. 😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin yli 14 000:n ihmisen Kemi faceryhmässä uskottiin ja taisipa itse Koutonenkin hehkutella asialla. 😂😂😂

        Facebookin Kemi ryhmä... hahhah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Facebookin Kemi ryhmä... hahhah

        Jaa onko siellä lintujen kuvien lisäksi asiaakin ? Siellä kohkaa näitä pilvilinnoissa eläviä tyyppejä. Puhukoot välillä Kemiä koskevia tosiasioita niin hyviä kuin huonojakin ja näitä jälkimmäisiä halutaan välttää tietoisesti. Huonoja löytyy monesta lähteestä ja aivan kaupungin omilta sivuilta, ettei kenenkään tarvi syyttää keksityksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän Kärnä tiesi ettei toteudu, senkus vain leukoja loksutti. Nyt se twitterissä kehuu tilanneensa ainakin 30 korillista kaljaa ja lonkeroa, sekä muutaman vodkapullon verovapaasti 550€:lla
        Taitaa olla köyhä jätkä, kun Alkoon ole varaa? Niin ja juoppo kaiken lisäksi!

        Kävin kattoon äijän twitterit ja totta tosiaan siellä oikein kuvan kera rehosteli viinalastinsa kera. Varmaan jouluksi ja uudeksi vuodeksi tulee uusi lasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa onko siellä lintujen kuvien lisäksi asiaakin ? Siellä kohkaa näitä pilvilinnoissa eläviä tyyppejä. Puhukoot välillä Kemiä koskevia tosiasioita niin hyviä kuin huonojakin ja näitä jälkimmäisiä halutaan välttää tietoisesti. Huonoja löytyy monesta lähteestä ja aivan kaupungin omilta sivuilta, ettei kenenkään tarvi syyttää keksityksi.

        Hyvin syöneiden hyvätuloisten keskinäisen kehun kerho. Kun kaikki peukuttavat kaikkia niin onhan se niiiin kivaa. Ei huolta huomisesta.


    • Anonyymi

      EI TOTEUDU! Eilen uutisoitiin, että liian paljon sellaisia seikkoja, että mahdoton toteuttaa. Irtopisteitä Kärnä sai, kun kepulasein varustetut kehuu äijän ulostuloa vilkkaasti.

    • Anonyymi

      Pitikö mennä kouhottamaan etukäteen . Tutustukaa realiteetteihin . On taas leijuttu utopistisissa pilvilinnoissa . Sehän täällä kyllä osataan .

      • Anonyymi

        Onko kuulunut uutta ? Puhuvat että alkais jopa jouluksi ja ens keväänä. Kovasti touhottavat facessa matkailuyhtiö mukaanlukien.


    • Anonyymi

      Kärnän juomaveteen on joku sekoittanut jotain ihmeainetta kun se on noin sekaisin. Lentokoneisiinkaan ei riitä väkeä millään, niin miten sitten johonkin, pienekään, laivaan? Talviristeilyt tulisivat erittäin kalliiksi jäänmurtajan käytön vuoksi. Eikä talvipakkasella merellä olo ole mitään hupia. Kärnä on hupiukko ja puhuu täysin älyttömiä. Eikä ole ensi kerta.

      • Anonyymi

        Jospa koiravaljakolla tuotas joku jos tuo Perämeri jäätyy. Jos ei jäävy niin kanotilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5608
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4237
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      155
      2193
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      128
      1760
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe