Erilainen liikennejärjestely

Anonyymi

Mielenkiintoinen poikkeava ajattelu kaupunkiympäristössä periaatteena joukkoliikenteen sijoittaminen kadun reunoille.

Mitä ajatuksia herättää?

Tänne ei voi kuvaa laittaa, joten joudutaan turvautumaan linkkiin

http://jlf.fi/attachments/f17/848d1280655297-helsingin-raitioliikenteen-nopeuttaminen-risteysmalli.png

- huoh -

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kääntyvälle autoilijalle tulee enemmän ajateltavaa. Onnistuuko kun eivät kunnolla meinaa tälläkään hetkellä kyetä väistämään "pelkästään" kevyttä liikennettä?

      • Anonyymi

        A. Autoilijat joutuvat seuraamaan muitakin liikenteessä olevia kuin pelkästään kävelijöitä tai pyöräilijöitä.

        B. Suurin osa autoilijoista todellakin väistää kevyttä liikennettä vaikka autoilija olisikin etuajo-oikeutettu. Tämä siksi, koska suurin osa kevyestä liikenteestä (lue: pyöräilijöistä) ei hallitse riittävän hyvin tai laisinkaan liikkennesääntöjä.

        C. Tämä liittyy hiukan kohtaan B. Jos koko ajan koet, että autoilijat eivät väistä sinua niin syy on hyvin suurella todennäköisyydellä sinun omassa liikennekäyttäytymisessä. Joko sinä toimit hyvin yllättävästi, et noudata sääntöjä tai et näy riittävän hyvin (esimerkiksi pimeällä pukeudut mustaan ilman heijastinta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        A. Autoilijat joutuvat seuraamaan muitakin liikenteessä olevia kuin pelkästään kävelijöitä tai pyöräilijöitä.

        B. Suurin osa autoilijoista todellakin väistää kevyttä liikennettä vaikka autoilija olisikin etuajo-oikeutettu. Tämä siksi, koska suurin osa kevyestä liikenteestä (lue: pyöräilijöistä) ei hallitse riittävän hyvin tai laisinkaan liikkennesääntöjä.

        C. Tämä liittyy hiukan kohtaan B. Jos koko ajan koet, että autoilijat eivät väistä sinua niin syy on hyvin suurella todennäköisyydellä sinun omassa liikennekäyttäytymisessä. Joko sinä toimit hyvin yllättävästi, et noudata sääntöjä tai et näy riittävän hyvin (esimerkiksi pimeällä pukeudut mustaan ilman heijastinta).

        A. Tietenkin pitää seurata. Kuuluu seurata kaikkea mitä ympärillä tapahtuu ja sovittaa se oma tekeminen siihen.

        B. Mikä on sitten mikäkin osuus, niin en mene sanomaan. Eivät autoilijat puhtaita pulmusia todellakaan ole. https://youtu.be/l1i7w_H7i8c

        C. Liittyy tosiaankin B kohtaan. Monet autoilijat eivät todellakaan huomioi pyöräilijää tarpeeksi hyvin vaikka tämä ei tee mitään poikkeavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        A. Tietenkin pitää seurata. Kuuluu seurata kaikkea mitä ympärillä tapahtuu ja sovittaa se oma tekeminen siihen.

        B. Mikä on sitten mikäkin osuus, niin en mene sanomaan. Eivät autoilijat puhtaita pulmusia todellakaan ole. https://youtu.be/l1i7w_H7i8c

        C. Liittyy tosiaankin B kohtaan. Monet autoilijat eivät todellakaan huomioi pyöräilijää tarpeeksi hyvin vaikka tämä ei tee mitään poikkeavaa.

        Jatketaan kohtaa C:

        Vahvistitkin juuri epäilystäni siitä, että pyöräilijöiden (jotka nyt itse nostit esille) liikennekäyttäytymisessä on parannettavaa. Totuus on se, että suurin osa autoilijoista väistää pyöräilijöitä vaikka pyöräilijä olisikin väistämisevelvollinen. Tämä siksi koska suurin osa pyöräilijöistä ei osaa väistämissääntöjä vaan polkevat sokkona menemään luottaen siihen, että muut väistävät. Tosin monella autoilijallakaan ei ole tietoa milloin pyöräilijä on väistämisvelvollinen ja sen takia autoilijat yleensä väistävät aina. Autoilijaahan epäillään aina kaikesta.

        Ongelmia aiheuttaa myös se, että pyöräilijöillä on erittäin usein aivan liian kova tilannenopeus. Tämä on erittäin vaarallinen asia varsinkin silloin kun pyöräilijä tulee auton takaa risteykseen ja vaikka autoilija kuinka yrittäisi katsoa ympärilleen. Monesti liian vauhdikkaasti ajava pyöräilijä vain "ilmestyy" (en keksi nyt parempaa ilmaisua) auton viereen tai eteen. Silloin voi törmäys tapahtua.

        "Normaalissa" henkilöautossakin on kuolleita kulmia joiden taakse jää toinen henkilöautokin piiloon ja tämä on yksi erittäin tärkeä asia minkä kaikkien pitäisi ottaa huomioon. Valitettavasti tätä ei moni autoilijakaan tunnu ymmärtävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatketaan kohtaa C:

        Vahvistitkin juuri epäilystäni siitä, että pyöräilijöiden (jotka nyt itse nostit esille) liikennekäyttäytymisessä on parannettavaa. Totuus on se, että suurin osa autoilijoista väistää pyöräilijöitä vaikka pyöräilijä olisikin väistämisevelvollinen. Tämä siksi koska suurin osa pyöräilijöistä ei osaa väistämissääntöjä vaan polkevat sokkona menemään luottaen siihen, että muut väistävät. Tosin monella autoilijallakaan ei ole tietoa milloin pyöräilijä on väistämisvelvollinen ja sen takia autoilijat yleensä väistävät aina. Autoilijaahan epäillään aina kaikesta.

        Ongelmia aiheuttaa myös se, että pyöräilijöillä on erittäin usein aivan liian kova tilannenopeus. Tämä on erittäin vaarallinen asia varsinkin silloin kun pyöräilijä tulee auton takaa risteykseen ja vaikka autoilija kuinka yrittäisi katsoa ympärilleen. Monesti liian vauhdikkaasti ajava pyöräilijä vain "ilmestyy" (en keksi nyt parempaa ilmaisua) auton viereen tai eteen. Silloin voi törmäys tapahtua.

        "Normaalissa" henkilöautossakin on kuolleita kulmia joiden taakse jää toinen henkilöautokin piiloon ja tämä on yksi erittäin tärkeä asia minkä kaikkien pitäisi ottaa huomioon. Valitettavasti tätä ei moni autoilijakaan tunnu ymmärtävän.

        Jos sinusta tuntuu, että olet autoillessasi koko ajan ongelmissa pyöräilijöiden kanssa, niin syy on aika helppo selvittää. Kuka on se yhteinen tekijä noissa tilanteissa?


      • Anonyymi

        Ensimmäisenä liikenteen järjestelystä puhumaan ilmaantuu riitelyä haluava pyöräilijä.
        On tämä maa vajonnut alas.

        - huoh -


    • Aika jännä idea, että keskimmäisiltä kaistoilta käännytään oikealle. Tulee ainakin kolarikorjaamoille töitä...

      • Anonyymi

        Kuvan mukainen järjestely ei yksinkertaisest toimi. Kolareita tulee takuulla ja liikenne jumiutuu.


    • Aivan hyvä, että kaikille on paikkansa, mutta erittäin harvoin kaduilla on käytännön tilaa piirroksen mukaisen järjestelyn toteuttamiseksi.
      Lisäksi liikenne hidastuu, kun kääntyjiä vasemmalla ja oikealle joutuu odottelemaan.

    • Anonyymi

      Jännä ja positiivinen ajattelu, että ratikat kulkisivat reunoissa. Vähentää paljon jalankulkijoilta kadunylitystarvetta.

      Paha paikka, että bussipysäkin edessä on suojatie.

      Tuo pyörätiemalli vaatii 2-suuntaisuutta.

      Keskialueen vasemmalle kääntymiset tulisivat tuottamaan ongelmaa. Mutta esim. Manskulla on laskujeni mukaan Kuusitien ja Kansallismuseon välillä 9 risteystä, joista vain kahdessa saa vasemmalle kääntyä, joten sekin marginaaliongelma.
      Toisinpäin ajaessa 16:sta risteyksestä vain kolmessa saa kääntyä vasemmalle.

      Oikealle kääntyvät bussit voisivat loppuvaiheessa käyttää rv-kaistoja. Bussit purkautuisivat nopeasti RV:n tieltä mikäli ei tarvitsisi kääntyessä väistää pyörätieltä tulevaa ( ei kuvassa ).
      En ole tainnut vielä mainita ”Norjan mallia”?

      Ajorataa ylittävät pyöräilijät ongelma. Mm. oikealta pyörätietä tuleva pyöräilijä väistäessään siitä katsoen oikealta tulevaa liikennettä tukkivat alhaalta suoraan ajavat autot. Odotusalueille ei ehkä riitä tila.

      Pysäköinti vain sivukaduilla. No, niinhän se on Manskullakin.

      - huoh -

    • Anonyymi

      Kuvan täytyy olla aprillipilaa...
      Merkilliset ajolinjat tulee alhaalta ylös tai ylhäältä alas suoraan ajaville.
      Sitten vielä ajotien oikealla puolella oleva vasemmalle kääntyvä bussi?
      Joukkoliikkenteelle viritetään etuajo-oikeus tilanteessa?

    • Anonyymi

      Voi vain todeta että tietyissä paikoissa on vain liikaa ihmisiä. Vähemmän porukkaa = vähemmän ajoneuvoja = sujuvampi liikenne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      122
      2593
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      226
      2242
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1593
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      179
      1435
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      56
      1320
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1086
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      67
      1076
    8. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      36
      1011
    9. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      962
    10. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      914
    Aihe