Pitäisi saada amerikkalainen peltimankeli toimimaan täällä.
Tyyppikilvessä lukee 115 Volts 15a 1700watts ~50-60 , 36rpm.
Jos kytkee suoraan töpselin ilman vikavirtaa ja laittaa seinään, pyörii tuplaten kovempaa ja hiilet kipinöi ankkurila. Kokeiltu on.
Miten ratkaista virtaongelma helposti ja halvalla 🙂.
Kiitos
230v/115v ongelma.
46
2023
Vastaukset
- Anonyymi
Joku tuommoinen säädin väliin ja nuppiin rajoitin ettei voi kääntää liikaa voltteja.
https://www.banggood.com/220V-4000W-Universal-Motor-Speed-Controller-Variable-Voltage-Speed-Regulator-LED-Display-Motor-p-1368107.html?rmmds=detail-top-buytogether-auto&cur_warehouse=CN- Anonyymi
Hmm. Toimiiko se tuollaisella?
Pudottaako tuo myös voltteja alaspäin... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm. Toimiiko se tuollaisella?
Pudottaako tuo myös voltteja alaspäin...Mitäs luulisit sen sitten tekevän?
- Anonyymi
Varoitus:
Olet jo saattanut rikkoa amerikkalaisen peltimankelisi moottorin!
Ja jos et, niin se rikkoutuu pian, jos käytät 115V / 60 Hz moottoria 230 V / 50 Hz sähköllä !
Tuplajännite johtaa moottorin käämin ylikuumenemiseen, ja se voi sulattaa ja/tai polttaa käämilangan lakkaeristeen; tämä tapahtuessa vierekkäiset kierrokset oikosulkeutuvat toisiinsa, jolloin moottori ei ainakaan toimi; toivottavasti polttaa sulakkeen, koska jos ei, voi moottori syttyä tuleen ja sytyttää myös ympäristönsä !
Auttaako pelkkä 230V / 115V muuntaja?
Osittain kyllä.
Mutta moottori voi 115V / 50Hz syötöllä silti saada ylivirtaa, tosin ei läheskään niin voimakasta ylivirtaa kuin 230V /50Hz syötöllä tapatuisi.
Tämä johtuu siitä, että moottorissa virtaa rajoittaa induktiivinen reaktanssi, ja sen suuruus riippuu paitsi käämin induktanssista, myös taajuudesta, eli 50 HZ:lla menee saman käämin läpi enemmän virtaa kuin 60 Hz:lla, vaikka jännite olisi sama.
50 Hz taajuudella jännite pitäisi pudottaa siis jopa alle 110-115 Voltin !
Helpointa olisi selvittää, millainen moottori tuossa on, ja yrittää hankkia jostain ns. ylijäämämoottori, joka mekaanisesti ja kierroslukunsa / tehonsa puolesta kävisi tuohon, mutta joka on valmistettu 230V / 50 Hz jännitteelle.
Jos et vaihda moottoria, niin hyvä olisi kokeilla säätömuuntajalle, ja säätää se enintään 110 volttiin, todennäköisesti jopa hieman alle tuon.
Pulmana tässä vielä se, että 1700W kuormituksen kestävä säätömuuntaja ei ole halpa.- Anonyymi
Lue hölömö se kysymys huolella.
- Anonyymi
Halpa ei ole tuo laitekkaan...
Tuota on käytetty maksimissaan sekuntti kerrallaan ja 3-4 kertaa ennenkuin tuli huomattua jännite. Luultavammin toimii vielä. Ankkuri on ainakin siisti eikä mitään tummentumia ole.
Moottoreita löytyy valmistajalta, mutta ei käytettyä tai tarvikeosaa 230 jännitteelle. 115v kyllä on, vaikka kuinka paljon. Uusi moottori maksaa ~2000e
moottori on todella hankalan mallinen, ja integroitu vaihdelaatikkoon, joten helpolla tuohon ei toisenlaista saa.
Jospas koitan tilailla tuon yllämainitun laitteen, ja koitan sillä.
Tuossa tosin lukee:
Can it be used as a voltage transformer for a 2000W 110V appliance?
No,Can not be used to 110V electrical appliances. It's not voltage Stabilizer - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halpa ei ole tuo laitekkaan...
Tuota on käytetty maksimissaan sekuntti kerrallaan ja 3-4 kertaa ennenkuin tuli huomattua jännite. Luultavammin toimii vielä. Ankkuri on ainakin siisti eikä mitään tummentumia ole.
Moottoreita löytyy valmistajalta, mutta ei käytettyä tai tarvikeosaa 230 jännitteelle. 115v kyllä on, vaikka kuinka paljon. Uusi moottori maksaa ~2000e
moottori on todella hankalan mallinen, ja integroitu vaihdelaatikkoon, joten helpolla tuohon ei toisenlaista saa.
Jospas koitan tilailla tuon yllämainitun laitteen, ja koitan sillä.
Tuossa tosin lukee:
Can it be used as a voltage transformer for a 2000W 110V appliance?
No,Can not be used to 110V electrical appliances. It's not voltage StabilizerNäkisin että transformer tarkoittaa muuntajaa. Kyllä tuon pitäisi moottorikäytössä ihan hyvin toimia mikäli on normaali tyristorisäädin. Monille muille elektronisille laitteille ei varmaankaan ole kovin hyväksi tuo aaltomuodon leikkaaminen.
Tosin kiinan laatu ei monesti ole kovin pitkäikäistä. Kannattaa kerätä valmiiksi vanhat sähkökiukaan vastukset talteen, ne on ihan omiaan tuon moottorin kanssa sarjassa.
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näkisin että transformer tarkoittaa muuntajaa. Kyllä tuon pitäisi moottorikäytössä ihan hyvin toimia mikäli on normaali tyristorisäädin. Monille muille elektronisille laitteille ei varmaankaan ole kovin hyväksi tuo aaltomuodon leikkaaminen.
Tosin kiinan laatu ei monesti ole kovin pitkäikäistä. Kannattaa kerätä valmiiksi vanhat sähkökiukaan vastukset talteen, ne on ihan omiaan tuon moottorin kanssa sarjassa.
Meikä-Ei onnistu käytännössä jännitteen pudottaminen sarjavastuksilla. Jos vastuksen mitoittaa niin että se jaksaa viedä paksuinta peltiä kunnolla, niin kevyellä kuormalla virran ollessa pieni, ei vastus pudotakaan jännitettä juuri lainkaan, joten moottori ryntää.
Vastus toimisi kyllä jos moottorin ottama virta ja kuorma olisi aina sama, eikä tyhjäkäyntiä olisi missään välissä.
- Anonyymi
Moottorin hiilet kipinöi aina ja se on ihan normaalia, tosin varmaan kipinöi enemmän tuplajännitteelä.
Resistiivisellä kuormalla, kun jännite tuplataan, niin teho nelinkertaistuu eli toiseen potenssiin. Moottorin suhteen reaktiivinen osuus on tuntematon ja sitä myöten myös impedanssi, joten tarkkaan ei voi sanoa.
50/60Hz ero on sen verran pieni, että siitä en murehtisi mitään. Enemmän virtaan vaikuttaa koneen käyttäjä kuinka paksua peltiä sinne änkee. Teollisuusmoottoreissa on tyypillisesti sallittu molemmat taajuudet ja arvokilvessä on vain pieni tehoero.
Halvimmalla tuosta varmaan selviäisi, kun kytkisi moottorin kanssa sarjaan tyyliin jonkun puuilon 3kW lämmittimen ja säätelisi siitä mututuntumalla sopviat nopeudet mankellin.
Mitä volttien ja ampeerien pudottamiseen tulee, niin kyllä ne menee ihan käsikädessä. Oikealla jännitteellä on automaattisesti oikea virta. Tosin taajuus vaikuttaa teoriatasolla mutta oikeasti virtaan vaikuttaa se, kuinka moottoria kuormitetaan ja niin sen saa helposti rikki ihan aidolla jenkkisähkölläkin.
Meikä- - Anonyymi
Katso netistä jokin seuraavanlainen taajuusmuuttaja:
https://verkkokauppa.slo.fi/fi/taajuusm-2-2kw-400v-c2-ip21-vacon0100-3l-0005-5-hvac-3889802
Taajuusmuuttajilla saa säädedettyä taajuudet ja jännitteet kohdalleen ja vieläpä kierroksia ylös ja alas sen verran kuin koneesi kestää.- Anonyymi
Nyt jo ehdotetaan taajuusmuuttajaa. 🤣🤣🤣🤣
Seuraavaksi varmaan omaa 115V 60Hz ydinvoimalaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt jo ehdotetaan taajuusmuuttajaa. 🤣🤣🤣🤣
Seuraavaksi varmaan omaa 115V 60Hz ydinvoimalaa!Aloittajahan kysyi halpaa ja helppoa ratkaisua! Ole hyvä ja määrittele halpa ja helppo sekä kerro sen jälkeen mistä otit määrityksellesi kriteerit. Mielestäni vain Idioottimaiset henkilöt arvostelevat täällä vastaajia (en tietenkään tarkoita sinua) eivätkä osaa itse auttaa kysyjiä.
Elekroonikko - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt jo ehdotetaan taajuusmuuttajaa. 🤣🤣🤣🤣
Seuraavaksi varmaan omaa 115V 60Hz ydinvoimalaa!Se on tuo tutkintoon tähtäävän koulutusjärjestelmän kautta ammennettu teoriapohjainen tieto ja ohjeistus, elämän_koulua ei ole käyty päivääkään. Jollain täysin tarkoitukseen sopivalla taajuusmuuttajalla/muuntajalla tai tyristorisäätimellä se koulussa tehtäisiin.
Täydet pisteet kuitenkin siitä, että on opiskeltu edes jotain ja asiat ovat periaatteessa aivan oikein, sen sijasta, että vaan luennoidaan sähkön vaaroista, maailman lopusta ja sähkärin monopoliasemasta.
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on tuo tutkintoon tähtäävän koulutusjärjestelmän kautta ammennettu teoriapohjainen tieto ja ohjeistus, elämän_koulua ei ole käyty päivääkään. Jollain täysin tarkoitukseen sopivalla taajuusmuuttajalla/muuntajalla tai tyristorisäätimellä se koulussa tehtäisiin.
Täydet pisteet kuitenkin siitä, että on opiskeltu edes jotain ja asiat ovat periaatteessa aivan oikein, sen sijasta, että vaan luennoidaan sähkön vaaroista, maailman lopusta ja sähkärin monopoliasemasta.
Meikä-Tai korjaan, taajuusmuuttaja ei säädä kierroksia tuollaisessa todennäköisesti yleivirtamoottorissa, jos kerran on hiilet. Käytännössä taajuusalue ei varmaan mitään vaikuta...
Meikä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai korjaan, taajuusmuuttaja ei säädä kierroksia tuollaisessa todennäköisesti yleivirtamoottorissa, jos kerran on hiilet. Käytännössä taajuusalue ei varmaan mitään vaikuta...
Meikä...Eikä edes ole sellaisia taajuusmuuttajia olemassa jotka antaisivat yksivaihesähköä ulos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä edes ole sellaisia taajuusmuuttajia olemassa jotka antaisivat yksivaihesähköä ulos.
Ei varmaan joo, ainakaan sekatavarakaupoissa. Ja varmasti menee vähemmästäkin vikatilaan jos ottaa kahden vaiheen välistä. Voisihan siihen viritellä jotain muuttuvaa keinokuormaa kolmannelle vaiheelle...
Itsehän tuollaisen yksivaihemuuttajan voisi kokeilla rakentaa 230/115V muuntajasta, IGB-trankuista arduinon ohjaamana. Minulle ainakin siinä riittäisi haastetta..
Postauksellani oikeastaan tarkoitin tuota aikaisempaa luennoijaa ylempänä.
Meikä- - Anonyymi
Taajuusmuuttajia näyttäisi olevan markkinoilla aika kivasti, joten ei tuollainenkaan mahdoton olisi.
onko sillä muuta merkitystä, kuin että on yli tuon 1,7 kw? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taajuusmuuttajia näyttäisi olevan markkinoilla aika kivasti, joten ei tuollainenkaan mahdoton olisi.
onko sillä muuta merkitystä, kuin että on yli tuon 1,7 kw?Ei se taajuusmuuttaja suostu käynnistymään epäsymmetrisellä kuormalla, kuten tuossa joku sanoi ne on kolmivaiheisia! Ja eikö sulla ollut yleisvirtamoottori? Ei se välitä taajuudesta vaan jännitteestä..
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se taajuusmuuttaja suostu käynnistymään epäsymmetrisellä kuormalla, kuten tuossa joku sanoi ne on kolmivaiheisia! Ja eikö sulla ollut yleisvirtamoottori? Ei se välitä taajuudesta vaan jännitteestä..
Meikä-Juu, on yleisvirtamoottpri.
Tai on ainakin hiilet, niin eikös se silloin ole niin.
Tuossa on vielä katkaisija, jossa on suunnan vaihto.
Mihin väliin sitä kuormaa pitäisi lisätä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, on yleisvirtamoottpri.
Tai on ainakin hiilet, niin eikös se silloin ole niin.
Tuossa on vielä katkaisija, jossa on suunnan vaihto.
Mihin väliin sitä kuormaa pitäisi lisätä?Sillä ei ole mitään väliä mihin kohtaan kuorman lisäät. Vaikka virtajohto katki ja sinisen tai ruskean väliin, ei kuitenkaan keltavihreään.
Suunnan vaihto on kokonaan eri juttu, siinä pitää vaihtaa ainoastaan roottorin TAI staattorin kulkevan virran suunta, mutta opetellaan se ensikerralla vaikka uudessa ketjussa...
Aloita nyt sillä kiinan tyristorisäätimellä, mutta kun se hajoaa niin siihen mennessä olet kerännyt jo jonkun vanhan tämmöisen romulavalta tai tuttavaltasi:
https://www.expondo.fi/uniprodo-saehkoekiuas-9-kw-30-110-0c-10250223?gclid=EAIaIQobChMIgeG045-i7AIVTxV7Ch3cLwtMEAQYAiABEgJBFfD_BwE
tai:
https://www.ikh.fi/fi/sahkolammitin-9-0kw-meganex-meg09?gclid=EAIaIQobChMIn-Hyl6Ci7AIVkKkYCh1vBgqlEAQYAiABEgLbvfD_BwE
Tai:
https://www.talotuote.fi/Uppovastus-Effekt-9kW-kattila-varuste
Kolme vastusta rinnankytkentään niin on pikkuisen yli jenkkinopeuden ja kaksi vastusta rinnan on hieman vähemmän kun jenkkinopeus. Rinnankytketyt vastukset moottorin johdon väliin. Ja tuollahan voi tehdä vaikka kolme eri nopeutta kun laittaa jokaisen vastuksen väliin on/off kytkimen.
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä ei ole mitään väliä mihin kohtaan kuorman lisäät. Vaikka virtajohto katki ja sinisen tai ruskean väliin, ei kuitenkaan keltavihreään.
Suunnan vaihto on kokonaan eri juttu, siinä pitää vaihtaa ainoastaan roottorin TAI staattorin kulkevan virran suunta, mutta opetellaan se ensikerralla vaikka uudessa ketjussa...
Aloita nyt sillä kiinan tyristorisäätimellä, mutta kun se hajoaa niin siihen mennessä olet kerännyt jo jonkun vanhan tämmöisen romulavalta tai tuttavaltasi:
https://www.expondo.fi/uniprodo-saehkoekiuas-9-kw-30-110-0c-10250223?gclid=EAIaIQobChMIgeG045-i7AIVTxV7Ch3cLwtMEAQYAiABEgJBFfD_BwE
tai:
https://www.ikh.fi/fi/sahkolammitin-9-0kw-meganex-meg09?gclid=EAIaIQobChMIn-Hyl6Ci7AIVkKkYCh1vBgqlEAQYAiABEgLbvfD_BwE
Tai:
https://www.talotuote.fi/Uppovastus-Effekt-9kW-kattila-varuste
Kolme vastusta rinnankytkentään niin on pikkuisen yli jenkkinopeuden ja kaksi vastusta rinnan on hieman vähemmän kun jenkkinopeus. Rinnankytketyt vastukset moottorin johdon väliin. Ja tuollahan voi tehdä vaikka kolme eri nopeutta kun laittaa jokaisen vastuksen väliin on/off kytkimen.
Meikä-Kilowatin vastuksia löytyy kyllä ja kolmen kilowatin lämmitin myös.
Siis tuo toimintaperiaate on seuraavanlainen.
Ensin on tietenkin töpseli. Siitä johto jalkapolkimeen, joka on katkaisija. Siitä johto katkaisimeen, jossa on kaksi asentoa. Oikea ja vasen, sitten on moottori.
Jos laitan vastuksen tai ennemmin kaksi polkimen ja suunnan vaihto katkaisijan väliin, vaikka vaiheeseen niin eikös se sitten periaatteessa toimisi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilowatin vastuksia löytyy kyllä ja kolmen kilowatin lämmitin myös.
Siis tuo toimintaperiaate on seuraavanlainen.
Ensin on tietenkin töpseli. Siitä johto jalkapolkimeen, joka on katkaisija. Siitä johto katkaisimeen, jossa on kaksi asentoa. Oikea ja vasen, sitten on moottori.
Jos laitan vastuksen tai ennemmin kaksi polkimen ja suunnan vaihto katkaisijan väliin, vaikka vaiheeseen niin eikös se sitten periaatteessa toimisi?Joo siis nyt jos sulla on kilowatin vastus niin pitää vielä tietää vastuksen nimellisjännite, joka on varmaan 230V että voidaan laskea sopiva siitä tähän hommaan. Tuossa sinun tapauksessa todellinen vastuksen yli vaikuttava jännite olisi 115V jolloin vastus oikeasti lämpenee neljäsosalla ilmoitetusta nimellistehosta.
Tämä ei ole kovin tarkkaa mutta jos ajatellaan että moottori ottaa 15A virtaa 115V jännitteellä, niin keräät yhteensä 6800W edestä 230V vastuksia, jotka kytket rinnan ja vastuspaketti sarjaan ennen tai jälkeen jalkapolkimen, pääasia että vastuspaketti on sarjassa mankelin kanssa. Ihanteellinen nopeus selviää kokeilemalla, enemmän vastuksia rinnan niin pyörii kovempaa.
Vastuksen huono puoli on sähkönhukka 1700W käytön aikana mutta jos käyttö on vähäistä, ei se ole kovin kallista.
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo siis nyt jos sulla on kilowatin vastus niin pitää vielä tietää vastuksen nimellisjännite, joka on varmaan 230V että voidaan laskea sopiva siitä tähän hommaan. Tuossa sinun tapauksessa todellinen vastuksen yli vaikuttava jännite olisi 115V jolloin vastus oikeasti lämpenee neljäsosalla ilmoitetusta nimellistehosta.
Tämä ei ole kovin tarkkaa mutta jos ajatellaan että moottori ottaa 15A virtaa 115V jännitteellä, niin keräät yhteensä 6800W edestä 230V vastuksia, jotka kytket rinnan ja vastuspaketti sarjaan ennen tai jälkeen jalkapolkimen, pääasia että vastuspaketti on sarjassa mankelin kanssa. Ihanteellinen nopeus selviää kokeilemalla, enemmän vastuksia rinnan niin pyörii kovempaa.
Vastuksen huono puoli on sähkönhukka 1700W käytön aikana mutta jos käyttö on vähäistä, ei se ole kovin kallista.
Meikä-Niin, tehosta toinen puoli menee harakoille. Se ei kuitenkaan ole suurin ongelma, vaan se ettei moottorin kuormitus ole vakiosuuruinen.
Täydellä 15A kuormalla 7,7 ohmin vastus pudottaa sopivasti 115V jännitettä. Tyhjäkäynnillä moottori saattaa ottaakin vain 1A virran, sillä virralla 7,7 ohmin vastus pudottaakin jännitettä vain jotain alle 10V. Ei hyvä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tehosta toinen puoli menee harakoille. Se ei kuitenkaan ole suurin ongelma, vaan se ettei moottorin kuormitus ole vakiosuuruinen.
Täydellä 15A kuormalla 7,7 ohmin vastus pudottaa sopivasti 115V jännitettä. Tyhjäkäynnillä moottori saattaa ottaakin vain 1A virran, sillä virralla 7,7 ohmin vastus pudottaakin jännitettä vain jotain alle 10V. Ei hyvä!Niin, tuohan selviää kokeilemalla kuten kirjoitin 7.7ohm on hyvä lähtöarvo, jolla moottori ei varmasti hajoa, kun aloittaja on kokeillut sitä jo suoraankin verkosta. Siihen vastus lisää tai pois vakka kytkimellä ja yleismittarilla seuraa jännitettä moottorin yli, jos ei korva/silmä kerro.
Sanoisin että tuolla laitteella on niin paljon omaakin massaa, että 1A virtoihin ei pääse. Esim. auton vinssissä on sama moottorityyppi käytössä. Teoreettinen max. virta pysähtyneenä on 500A mutta tyhjänä vaijeria kelatessa ollaan jossain 50-100A välissä.
Moottorin pääasiassa rikkoo alijännite, jolloin roottorin pyöriminen hidastuu niin paljon, että virta kasvaa suureksi mutta teho ei riitä. Näitä näkee juurikin noissa vinssihommissa, kun akku on tyhjä tai alimitoitettu. Suuri ylijännite taas voi rikkoa eristeet tai mekaanisesti suurella momentilla riittää rikkomaan jotain muuta, kun ollaan jumissa.
Tietysti paras olisi se em. ydinvoimala tai labraan tarkoitettu säätömuuntaja, mutta käytännössä samoihin tuloksiin päästään vastuksilla tai tyristorisäätimillä, jossa jännite voi vähän heilua ja moottori kestää kunhan sitä ei ajeta alijännitteellä jumiin.
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tuohan selviää kokeilemalla kuten kirjoitin 7.7ohm on hyvä lähtöarvo, jolla moottori ei varmasti hajoa, kun aloittaja on kokeillut sitä jo suoraankin verkosta. Siihen vastus lisää tai pois vakka kytkimellä ja yleismittarilla seuraa jännitettä moottorin yli, jos ei korva/silmä kerro.
Sanoisin että tuolla laitteella on niin paljon omaakin massaa, että 1A virtoihin ei pääse. Esim. auton vinssissä on sama moottorityyppi käytössä. Teoreettinen max. virta pysähtyneenä on 500A mutta tyhjänä vaijeria kelatessa ollaan jossain 50-100A välissä.
Moottorin pääasiassa rikkoo alijännite, jolloin roottorin pyöriminen hidastuu niin paljon, että virta kasvaa suureksi mutta teho ei riitä. Näitä näkee juurikin noissa vinssihommissa, kun akku on tyhjä tai alimitoitettu. Suuri ylijännite taas voi rikkoa eristeet tai mekaanisesti suurella momentilla riittää rikkomaan jotain muuta, kun ollaan jumissa.
Tietysti paras olisi se em. ydinvoimala tai labraan tarkoitettu säätömuuntaja, mutta käytännössä samoihin tuloksiin päästään vastuksilla tai tyristorisäätimillä, jossa jännite voi vähän heilua ja moottori kestää kunhan sitä ei ajeta alijännitteellä jumiin.
Meikä-Avainasemassa on se kuinka laajalla alueella mankelin kuormitus vaihtelee normaalikäytössä. Vaihtelevalle kuormitukselle vastus on huonoin mahdollinen jännitteen alentaja. Ja se kokeilu voi tulla kalliiksi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avainasemassa on se kuinka laajalla alueella mankelin kuormitus vaihtelee normaalikäytössä. Vaihtelevalle kuormitukselle vastus on huonoin mahdollinen jännitteen alentaja. Ja se kokeilu voi tulla kalliiksi...
Olet ihan oikeassa, noinhan se menee. Käsitelllään asiat asioina ja ilmiöt ilmiöinä. Moottorin saa rikki oikealla jenkkisähköllä, kun vaan pistää akselin jumiin ja toinen saa sen kestämään ikuisesti vastuksia käyttäen 230V verkossa.
Aloittaja ei kuitenkaan antanut hinnalle mitään painoarvokerrointa, eikä henkilökohtaista riskikerrointaan miten koneita käyttää, jotka olisi voitu sijoittaa kaavaan, joten ehdotin mututuntumalta vastusta seuraavana vaihtoehtona jos yllä ehdotettu kiinalainen tyristori kypsyy.
Mahdollisesti pitäisi laittaa pari on/off kytkintä vastuksille (vaikka binäärissä) joita ehdotinkin. Silloin jerkkua/nopeutta laitetaan pellin mukaan lisää, kuten saman moottorityypin omaavassa käsiporakoneessa liipaisimesta.
Tietysti moottorin yli voisi laittaa vielä suojapiirin joka ei anna nostaa jännitettä missään tilanteessa yli 115V. Tai samantien koko moottorin käämiä 230V jännitteelle. Huonoja ja hyviä puolia löytyy vähän joka hommasta mutta kuten auto- ja muusta teollisuudesta näkee niin usein tehdään sitä mikä edullisimmin riittää valtaosakäyttäjille.
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tuohan selviää kokeilemalla kuten kirjoitin 7.7ohm on hyvä lähtöarvo, jolla moottori ei varmasti hajoa, kun aloittaja on kokeillut sitä jo suoraankin verkosta. Siihen vastus lisää tai pois vakka kytkimellä ja yleismittarilla seuraa jännitettä moottorin yli, jos ei korva/silmä kerro.
Sanoisin että tuolla laitteella on niin paljon omaakin massaa, että 1A virtoihin ei pääse. Esim. auton vinssissä on sama moottorityyppi käytössä. Teoreettinen max. virta pysähtyneenä on 500A mutta tyhjänä vaijeria kelatessa ollaan jossain 50-100A välissä.
Moottorin pääasiassa rikkoo alijännite, jolloin roottorin pyöriminen hidastuu niin paljon, että virta kasvaa suureksi mutta teho ei riitä. Näitä näkee juurikin noissa vinssihommissa, kun akku on tyhjä tai alimitoitettu. Suuri ylijännite taas voi rikkoa eristeet tai mekaanisesti suurella momentilla riittää rikkomaan jotain muuta, kun ollaan jumissa.
Tietysti paras olisi se em. ydinvoimala tai labraan tarkoitettu säätömuuntaja, mutta käytännössä samoihin tuloksiin päästään vastuksilla tai tyristorisäätimillä, jossa jännite voi vähän heilua ja moottori kestää kunhan sitä ei ajeta alijännitteellä jumiin.
Meikä-Tämä kiinan säädin on vähän arvoitus, periaatteessa tyristorisäätimet eivät ole tarkoitettu alennusmuuntajan korvaajaksi. Käytännössä saattaa toimiakin, tosin teholliseen 115 volttiin säädettynä, sen jännitekäyrästä on vain leikattu toinen puolikas pois. Tästä johtuen moottori saattaa pitää "pahaa" ääntä. Moottorin vääntökin voi olla laiskempaa, joten olisi valvottava jännitettä ja kierroksia ettei kone pääse hyytymään. Onneksi siinä kiinan värkissä on jonkinlainen jännitemittari.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se taajuusmuuttaja suostu käynnistymään epäsymmetrisellä kuormalla, kuten tuossa joku sanoi ne on kolmivaiheisia! Ja eikö sulla ollut yleisvirtamoottori? Ei se välitä taajuudesta vaan jännitteestä..
Meikä-Ei pidä paikkaansa. On olemassa joitakin sellaisia taajuusmuuttajia, jotka eivät suostu käynnistymään epäsymmetrisellä kuormalla, On olemassa sellaisia taajuusmuuttajia jotka eivät välitä pätkääkään siitä, onko kuorma symmetrinen vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. On olemassa joitakin sellaisia taajuusmuuttajia, jotka eivät suostu käynnistymään epäsymmetrisellä kuormalla, On olemassa sellaisia taajuusmuuttajia jotka eivät välitä pätkääkään siitä, onko kuorma symmetrinen vai ei.
Sellaiseen taajuusmuuttajaan joka on 1-v. antoinen olisi mukava saada linkki.
Vai onko taajuusmuuttaja 1-v. oikosulkumoottorilla mahdottomuus jo yksin sen konkan takia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaiseen taajuusmuuttajaan joka on 1-v. antoinen olisi mukava saada linkki.
Vai onko taajuusmuuttaja 1-v. oikosulkumoottorilla mahdottomuus jo yksin sen konkan takia?Kyllä ne vanhat paskat tosiaan syöttää vaikka mitä, olen nähnyt jopa 10x erillisiä riippumattomia moottoreita yhden muuttajan kautta, kun joku oikein räpeltää.
Ja se sitten on varmaan 400V jos ottaa vaan kahdesta vaiheesta kun ei niissä useasti paljoa säätöjä ollut. Itsehän tuollaisen voisi rakennella vaikka omatekoiseen invertteriin jossa on arduino ja 12/230 muuntaja, laittaisi potikasta taajuuden säädettäväksi.
Yhtä kaikki aloittaja ei sellaisella kuitenkaan tee mitään jos sillä on yleisvirtamoottori niin sitä ohjataan teholla eikä taajuudella.
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne vanhat paskat tosiaan syöttää vaikka mitä, olen nähnyt jopa 10x erillisiä riippumattomia moottoreita yhden muuttajan kautta, kun joku oikein räpeltää.
Ja se sitten on varmaan 400V jos ottaa vaan kahdesta vaiheesta kun ei niissä useasti paljoa säätöjä ollut. Itsehän tuollaisen voisi rakennella vaikka omatekoiseen invertteriin jossa on arduino ja 12/230 muuntaja, laittaisi potikasta taajuuden säädettäväksi.
Yhtä kaikki aloittaja ei sellaisella kuitenkaan tee mitään jos sillä on yleisvirtamoottori niin sitä ohjataan teholla eikä taajuudella.
Meikä-Mää oon niin pihalla jo...
Tuon kuorma kyllä vaihtelee riippuen paksuudesta ja väännöstä, joten mitä varmempitoiminen ja yksinkertaisempi (käyttäjä huomioonottaen), sitä parempi.
Olisiko tämä, sitten se varmin ja toimivin ratkaisu ?
https://www.amazon.co.uk/Sealey-TR2000-Transformer-2000VA-230V/dp/B000R9ZSE2
ps. Olikos täällä jotain häikkää kun ei eilen päässyt katselemaan ollenkaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mää oon niin pihalla jo...
Tuon kuorma kyllä vaihtelee riippuen paksuudesta ja väännöstä, joten mitä varmempitoiminen ja yksinkertaisempi (käyttäjä huomioonottaen), sitä parempi.
Olisiko tämä, sitten se varmin ja toimivin ratkaisu ?
https://www.amazon.co.uk/Sealey-TR2000-Transformer-2000VA-230V/dp/B000R9ZSE2
ps. Olikos täällä jotain häikkää kun ei eilen päässyt katselemaan ollenkaan?Muuntaja on varmaan asiallisin ja kallein ratkaisu.
Eilen täällä oli jotain häikkää, tökki sivueja aukeaminen pahasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mää oon niin pihalla jo...
Tuon kuorma kyllä vaihtelee riippuen paksuudesta ja väännöstä, joten mitä varmempitoiminen ja yksinkertaisempi (käyttäjä huomioonottaen), sitä parempi.
Olisiko tämä, sitten se varmin ja toimivin ratkaisu ?
https://www.amazon.co.uk/Sealey-TR2000-Transformer-2000VA-230V/dp/B000R9ZSE2
ps. Olikos täällä jotain häikkää kun ei eilen päässyt katselemaan ollenkaan?Tuo vastuksen käyttäminen riippuu paljon koulukunnasta. Teoriassa se ei ole oikein mutta käytännössä mielestäni hyvinkin kokeilemisen arvoinen, jos sellaisia sattuu nurkissa ilmaiseksi olemaan, ymmärtää perusteet sähköstä ja tarkoitus on saada halvalla toimiva ratkaisu.
Todellisuudessa tuo yleisvirtamoottori ei ole kovin tarkka jännitteelle, kuten olet jo todennut, voima vain muuttuu nopeudeksi, mutta teoriassa 115V ei saa ylittyä ja ainakaan sen alle jännite ei saisi koskaan mennä.
Tyristori tosiaan aiheuttaa transienttejä ja huono käämi siitä voi periaatteessa hajota. Ainakin itsellä savukaasuimuri pitää ikävää ääntä ihan oikealla Finpartian Oiva-tyristorilla.
Tuo viimeisin muuntaja on ehdottomasti paras näistä ainakin teoriatasolla, jos saldo riittää. Mutta itse ottaisin varmuudeksi pykälää suuremman muuntajan sillä tuossa on näennäisteho 2000VA.
En nyt tiedä sinun moottoristasi, mutta yleensä teollisuusmoottoreissa ilmoitetaan akselilta saatava mekaaninen teho, jolloin akseliteho pitää jakaa vielä vaihekulman kosinilla ja hyötysuhteella. En osaa sanoa yleisvirtamoottorin cosinia mutta normaalissa oikosulkumoottorissa mitoitus on luokkaa 1700/0.8/0.8 = abaut 2660VA
Teollisuusmoottorikaava menee yksivaiheisena P=U * I * cos(fii)*n. Kaavan n on arvokilven akseliteho jaettuna verkosta otetulla pätöteholla.
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo vastuksen käyttäminen riippuu paljon koulukunnasta. Teoriassa se ei ole oikein mutta käytännössä mielestäni hyvinkin kokeilemisen arvoinen, jos sellaisia sattuu nurkissa ilmaiseksi olemaan, ymmärtää perusteet sähköstä ja tarkoitus on saada halvalla toimiva ratkaisu.
Todellisuudessa tuo yleisvirtamoottori ei ole kovin tarkka jännitteelle, kuten olet jo todennut, voima vain muuttuu nopeudeksi, mutta teoriassa 115V ei saa ylittyä ja ainakaan sen alle jännite ei saisi koskaan mennä.
Tyristori tosiaan aiheuttaa transienttejä ja huono käämi siitä voi periaatteessa hajota. Ainakin itsellä savukaasuimuri pitää ikävää ääntä ihan oikealla Finpartian Oiva-tyristorilla.
Tuo viimeisin muuntaja on ehdottomasti paras näistä ainakin teoriatasolla, jos saldo riittää. Mutta itse ottaisin varmuudeksi pykälää suuremman muuntajan sillä tuossa on näennäisteho 2000VA.
En nyt tiedä sinun moottoristasi, mutta yleensä teollisuusmoottoreissa ilmoitetaan akselilta saatava mekaaninen teho, jolloin akseliteho pitää jakaa vielä vaihekulman kosinilla ja hyötysuhteella. En osaa sanoa yleisvirtamoottorin cosinia mutta normaalissa oikosulkumoottorissa mitoitus on luokkaa 1700/0.8/0.8 = abaut 2660VA
Teollisuusmoottorikaava menee yksivaiheisena P=U * I * cos(fii)*n. Kaavan n on arvokilven akseliteho jaettuna verkosta otetulla pätöteholla.
Meikä-Aloituksen arvoista muuten näkee, 115 * 15A on verkosta otettu teho ja ilmeisesti akselitehoa ei ole edes ilmoitettu. Eli muuntaja antaa virtaa 17A pitäisi riittää tuolle mankelille
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo vastuksen käyttäminen riippuu paljon koulukunnasta. Teoriassa se ei ole oikein mutta käytännössä mielestäni hyvinkin kokeilemisen arvoinen, jos sellaisia sattuu nurkissa ilmaiseksi olemaan, ymmärtää perusteet sähköstä ja tarkoitus on saada halvalla toimiva ratkaisu.
Todellisuudessa tuo yleisvirtamoottori ei ole kovin tarkka jännitteelle, kuten olet jo todennut, voima vain muuttuu nopeudeksi, mutta teoriassa 115V ei saa ylittyä ja ainakaan sen alle jännite ei saisi koskaan mennä.
Tyristori tosiaan aiheuttaa transienttejä ja huono käämi siitä voi periaatteessa hajota. Ainakin itsellä savukaasuimuri pitää ikävää ääntä ihan oikealla Finpartian Oiva-tyristorilla.
Tuo viimeisin muuntaja on ehdottomasti paras näistä ainakin teoriatasolla, jos saldo riittää. Mutta itse ottaisin varmuudeksi pykälää suuremman muuntajan sillä tuossa on näennäisteho 2000VA.
En nyt tiedä sinun moottoristasi, mutta yleensä teollisuusmoottoreissa ilmoitetaan akselilta saatava mekaaninen teho, jolloin akseliteho pitää jakaa vielä vaihekulman kosinilla ja hyötysuhteella. En osaa sanoa yleisvirtamoottorin cosinia mutta normaalissa oikosulkumoottorissa mitoitus on luokkaa 1700/0.8/0.8 = abaut 2660VA
Teollisuusmoottorikaava menee yksivaiheisena P=U * I * cos(fii)*n. Kaavan n on arvokilven akseliteho jaettuna verkosta otetulla pätöteholla.
Meikä-Kovin isotehoista muuntajaa ei pidä hankkia, muuntajan antojännite on se nimellinen täydellä kuormalla. Tyhjäkäyntijännite on huomattavasti korkeampi, Kevyesti kuomittava sähkölaite saa tällöin reipasta ylijännitettä.
Tässä tapauksessa moottorin cosinit ja tehosuhteen voi unohtaa, koska on ilmoitettu todellinen näennäisvirta 15 A, minkä moottori täydellä teholla ottaa. Linkin muuntaja 2000 VA antaa laskennallista näennäisvirtaa yli 18 A. Ei varmaan jatkuvalla 24/7 kuormalla, mutta näyttää olevan ylikuormitussuojalla varustettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovin isotehoista muuntajaa ei pidä hankkia, muuntajan antojännite on se nimellinen täydellä kuormalla. Tyhjäkäyntijännite on huomattavasti korkeampi, Kevyesti kuomittava sähkölaite saa tällöin reipasta ylijännitettä.
Tässä tapauksessa moottorin cosinit ja tehosuhteen voi unohtaa, koska on ilmoitettu todellinen näennäisvirta 15 A, minkä moottori täydellä teholla ottaa. Linkin muuntaja 2000 VA antaa laskennallista näennäisvirtaa yli 18 A. Ei varmaan jatkuvalla 24/7 kuormalla, mutta näyttää olevan ylikuormitussuojalla varustettu.Juuri näin, loisteho vaikuttaa pätötehoon mutta virta on virta ja se sisältää silloin myös loisvirran.
Ehdottomasti tärkeintä tässä kuitnekin on, että kerkisin korjaamaan asian itse ennen sinua, en hätäpäissäni muistanut että aloittaja on antanut meille sen arvon ja lähdin tehon kautta pyörittämään sitä.
Muuntajan virrakin laskin 2000/115 eikä 110 kuten olisi pitäyt, siitä tulee tuo 1A ero. Muuntaja tosiaan antaa tyjhänä vähän enemmän jännitettä mutta ei mielestäni kovin paljoa? Vai miten tuo jännite pysyy jakelumuuntajissa niin hyvin kohdallaan käytti sähköä tai ei? Amkasta voi kait tulla maaseudulla loppupäähän enemmän haittaa?
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin, loisteho vaikuttaa pätötehoon mutta virta on virta ja se sisältää silloin myös loisvirran.
Ehdottomasti tärkeintä tässä kuitnekin on, että kerkisin korjaamaan asian itse ennen sinua, en hätäpäissäni muistanut että aloittaja on antanut meille sen arvon ja lähdin tehon kautta pyörittämään sitä.
Muuntajan virrakin laskin 2000/115 eikä 110 kuten olisi pitäyt, siitä tulee tuo 1A ero. Muuntaja tosiaan antaa tyjhänä vähän enemmän jännitettä mutta ei mielestäni kovin paljoa? Vai miten tuo jännite pysyy jakelumuuntajissa niin hyvin kohdallaan käytti sähköä tai ei? Amkasta voi kait tulla maaseudulla loppupäähän enemmän haittaa?
Meikä-Tämä S24 näyttää joskus viestit aikamoisella viiveellä, korjauksesi ei tainnut näkyä vielä edes silloin kun olin oman viestini lähettänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avainasemassa on se kuinka laajalla alueella mankelin kuormitus vaihtelee normaalikäytössä. Vaihtelevalle kuormitukselle vastus on huonoin mahdollinen jännitteen alentaja. Ja se kokeilu voi tulla kalliiksi...
Entäpä tällainen vaihtoehto:
Rakenna oma "hakkuri".
Eli sellainen, joka päästää kustakin puoliaallosta alun ja lopun, mutta leikkaa keskiosan (jonka aikana hetkellinen jännite on suurin), pois.
Voisi toimia vaikka näin:
2 laitetta sarjaankytkettynä, joista toinen on se mankeli, ja toinen on tasasuuntaussilta, jonka ulostulon plus ja miinusnastat joko yhdistetään toisiinsa N-kanava MOSFET -transistorilla tai sitten ei yhdistetä, ja mikrokontrolleri ohjaamaan tuota N-kanava MOSFETia esim. MC34151 ohjaimen välityksellä.
Toinen vaihtoehto 230 V AC:n katkomiseen on triac.
DC:llä induktiivisen kuorman virran katkomisesta syntyvän jännitepiikin voisi helposti taltuttaa suojadiodilla. AC:lla homma onkin sitten vaikeampaa, koska vaihtovirralla virta muutenkin kulkee molempiin suuntiin.
MUTTA:
Oliko siinä mankelissa muutenkin yleisvirtamoottori? Ei siis oikosulkumoottoria ?
JOS siinä on yleisvirtamoottori, niin sehän nimensä mukaisesti toimii sekä AC:llä että DC:llä !
Siispä:
Entä, jos tasasuunnataankin suoraan sisääntuleva 230V AC tasasuuntaussillalla.
Sitten pätkitään tuota ns. sykkivää tasavirtaa sillä MOSFETilla.
Muuten kuten edellä.
yleisvirtamoottorin pitäisi toimia DC:lläkin, joten miksipä ei.
Varoitus: JOS mankelissa onkin oikosulkumoottori, niin se ei toimi DC:llä, ja todennäköisesti ylikuumenee DC:llä hyvin nopeasti ! Eli tarkistapa moottorin tyyppi ennen tällaisen DC -ratkaisun valintaa. yleisvirtamoottorilla luultavasti toimii ok, kunhan säädöt ovat kohdallaan, eli pulssisuhde sopiva, ja tosiaan kun kyseessä on 115 V:lle suunniteltu moottori, niin korkeimmat huiput tasasuunnatusta 230V AC:sta eli nyt sykkivästä tasajännitteestä voisi hyvin leikata pois.
DC:n valinnasta (siis vain yleisvirtamoottorille, ei sovi oikosulkumoottorille !) olisi se hyöty, että induktiivisen kuorman (jollainen moottori on) katkaisusta syntyvän piikin voi eliminoida estosuuntaan kytketyllä diodilla, joka yleensä ei johda, koska on estosuunnassa, mutta johtaa aina hetken, jolloin jännitepiikki jää pieneksi !
- Anonyymi
Varman päälle on hankkia oikeinen alennusmuuntaja.
https://www.amazon.co.uk/Sealey-TR2000-Transformer-2000VA-230V/dp/B000R9ZSE2- Anonyymi
Toinen hieman pienempi muuntaja, ihan kotimaisesta kaupasta löytyvä.
https://www.uraltone.com/uraltone-suomi-usa-muuntaja-230v-115v-1500va-maadoitettu-metallikotelossa.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen hieman pienempi muuntaja, ihan kotimaisesta kaupasta löytyvä.
https://www.uraltone.com/uraltone-suomi-usa-muuntaja-230v-115v-1500va-maadoitettu-metallikotelossa.htmlOnkos nyt niin, että mää en nää enää viestejä, vai ne ei vain ilmaannu tänne ?
uusi yritys.(kolmas kerta)
Eli ei ehkä halvin, mutta kotimaisuudesta olen valmis maksamaan.
olisiko tätä siis toimivin ratkaisu tähän peltimankeliin`?
...ja samalla turvallisin?
https://www.uraltone.com/uraltone-suomi-usa-muuntaja-230v-115v-1500va-maadoitettu-metallikotelossa.html
onko speksit sopivat?
Niin ja olen jo parikin kertaa yrittänyt kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita.
Olen todella kiitollinen avusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkos nyt niin, että mää en nää enää viestejä, vai ne ei vain ilmaannu tänne ?
uusi yritys.(kolmas kerta)
Eli ei ehkä halvin, mutta kotimaisuudesta olen valmis maksamaan.
olisiko tätä siis toimivin ratkaisu tähän peltimankeliin`?
...ja samalla turvallisin?
https://www.uraltone.com/uraltone-suomi-usa-muuntaja-230v-115v-1500va-maadoitettu-metallikotelossa.html
onko speksit sopivat?
Niin ja olen jo parikin kertaa yrittänyt kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita.
Olen todella kiitollinen avusta.Kunnon rautamuuntajaa parempaa ratkaisua sille ei varmaan ole.
Vähän on teho alhainen 1500VA kun mankeli on 1700W, mutta kevyttä käyttöä varmaan sallisi.
- Anonyymi
Toi muuntaja antaa reilu 13A ja sulla on nimellinen maksimi 15A. Kyllä tuo mielestäni on paras vaihtoehto koska itse harvemmin käytän kiinan krääsää missään.
Ääritilanteessa jännite saattaa olemattomasti notkua mutta sanoisin että käytännössä et ikinä huomaa mitään ongelmia mistään tuon kanssa. Jos 15A virtaa ottaisi sieltä 24/7 niin muuntaja voisi kuumentua vähän turhan paljon, jos siellä ei ole mitään automaattisesti palautuvaa termostaattia.
Yleensäkään tuollaista yleisvirtamoottoria ei saa rikki, jos on vähääkään järkeä päässä. Kyllä silmä huomaa ja korva kuulee, jos moottori ei jaksa pyöriä kunnolla, lämpötilan tuntee kämmenellä. Silloin on heti lopetettava ja laitettava ohuempaa peltiä tai tarkistettava jännite kuormitettuna moottorin yli.
Maastureiden vinsseissä on tuo sama moottorityyppi käytössä ja yleensä niissä ei ole mitään suojauksia, enkä ole ikinä sellaisia kaivannut. Hitaammalla käyville kuitenkin myydään momenttiluistimia, lämpö- virta- tai jännitesuojia, jos ei itse ymmärrä lopettaa napin päällä makaamista, kun rumpu ei enää pyöri.
Meikä-- Anonyymi
Hienoa.
Siis mun viestit ei tullu perille, no parempi myöhään kun ei milloinkaan.
Tilaan tuollaisen.
kerron miten pelittää, kus saan sen tänne.
Tuota laitettahan ei oikeastaan yhtäjaksoisesti käytetä kuin ehkä maksimissaan 10 sek. kerralla, sitten taasen pelti vaihdetaan tai säädetään tai vaihdetaan kappaletta.
Kokeillaan :-)
Kiitos vielä todella paljon.
palaan asiaan.
- Anonyymi
Muuntaja on keksitty.
Miksi pitäisi viritellä kaikenmaailman kiukaita tai tyristorisäätimiä tuohon?- Anonyymi
Jälkijunan Jerekin kerkesi mukaan ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264