Asunto ilman sähköauton latausmahdollisuutta on arvoton.

Anonyymi

Taloyhtioiden kannattaa laittaa sähköautojen latauspaikat kuntoon. En saanut myytyä asuntoani, mutta kun laitoin sähköautolle latauspisteen ja asian myynti-ilmoitukseen niin asunto meni heti kaupaksi.

71

1037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mahtavaa trollaus ja sähköautouskovaisuudelle uhraaminen.

      • Anonyymi

        Trollaus?

        Hyvin pian tuo on totta. Sähköauton latausmahdollisuudesta tulee muutamassa vuodessa välttämättömyys. Nopeammin kuin mitä sähköautot yleistyvät, koska harva haluaa ottaa riskin siitä ettei pääse tulevaisuudessa lataamaan sähköautoaan.


      • Anonyymi

        Trollaus????

        Minä kerroin aivan tositarinan. Parinvuoden päästä hevosmiehiä edustavat isännöitsijät ovat tosipaikan edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trollaus?

        Hyvin pian tuo on totta. Sähköauton latausmahdollisuudesta tulee muutamassa vuodessa välttämättömyys. Nopeammin kuin mitä sähköautot yleistyvät, koska harva haluaa ottaa riskin siitä ettei pääse tulevaisuudessa lataamaan sähköautoaan.

        Vaikka ei olisikikaan trollaus, niin mahdottomuus monessakin tilanteessa. Esimerkiksi oman kerrostaloasuntoni myyntiin ei autopaikkani muuttaminen latauspaikaksi vaikuttaisi yhtään mitään, sillä autopaikat ovat erillisen pysäköintiyhtiön hallinnassa eikä liity asuntoon mitenkään.
        Saman syyn takia en hanki sähköautoa, koska latausmahdollisuuden saanti pihan parkkikentälle on melkoisen vaikeaa. Enkä alkaisi pitämään autoa parkissa jossain kauempana jonne saisi latauspaikan.


      • Anonyymi

        Patteriautoilijat ovat loisia, jotka yrittävät haalia itselleen lisää etuuksia ja maksattaa kaikki kulut muilla.

        HS yleisönosastokirjoituksessa yksi patteriuskovainen kehtasi vaatia, että patteriauton "lataus" pitäsi olla sallittua myös kerros- ja rivitalojen pihoille rakennettavilla latauspaikolla.

        Siis niin, että kuka tahansa ulkopuolinen saisi pistää autonsa parkkiin jokun muun hlökohtaiselle paikalle, jos se nyt vaan sattui olemaan vapaana. Tätä perusteltiin sillä, että näin saataisiin päivällä tyhjät latauspaikat pendelöijien käyttöön.

        Lisäksi sama pelle ehdotti, että myös OK-talojen asukkaat antaisivat pihansa käyttöön ulkopuolisille.

        Ilmaista pysäköintiä tässä ollaan kinumassa. Juuri tästä syystä patteriuskovat vaativat ilmaista latausta, koska ilmainen lataus = ilmainen pysäköinti. Ja latauksen verukkelle pitäisi siis saada ilmainen lataus pysäköinti kauppakeskuksiin ja myös ihan minne vaan, vaikka naapurin pihaan.

        Tällaisia loisia patteriautoilijat ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautoilijat ovat loisia, jotka yrittävät haalia itselleen lisää etuuksia ja maksattaa kaikki kulut muilla.

        HS yleisönosastokirjoituksessa yksi patteriuskovainen kehtasi vaatia, että patteriauton "lataus" pitäsi olla sallittua myös kerros- ja rivitalojen pihoille rakennettavilla latauspaikolla.

        Siis niin, että kuka tahansa ulkopuolinen saisi pistää autonsa parkkiin jokun muun hlökohtaiselle paikalle, jos se nyt vaan sattui olemaan vapaana. Tätä perusteltiin sillä, että näin saataisiin päivällä tyhjät latauspaikat pendelöijien käyttöön.

        Lisäksi sama pelle ehdotti, että myös OK-talojen asukkaat antaisivat pihansa käyttöön ulkopuolisille.

        Ilmaista pysäköintiä tässä ollaan kinumassa. Juuri tästä syystä patteriuskovat vaativat ilmaista latausta, koska ilmainen lataus = ilmainen pysäköinti. Ja latauksen verukkelle pitäisi siis saada ilmainen lataus pysäköinti kauppakeskuksiin ja myös ihan minne vaan, vaikka naapurin pihaan.

        Tällaisia loisia patteriautoilijat ovat.

        Vain yksinkertainen tyhmä kuvittelee että tarkoitus olisi ulkopuolisen lataus ilmaiseksi.
        Tuohan olisi taloyhtiölle bisnes josta kertyisi rahaa. Onko mielestäsi järkevämpää pitää laturipaikkaa 10 tuntia tyhjillään kuin käytössä rahaa vastaan jolla voisi kuolettaa latauspisteen investointeja.
        Ota järki käteen jos sellainen on ennen kuin avaudut julkisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trollaus?

        Hyvin pian tuo on totta. Sähköauton latausmahdollisuudesta tulee muutamassa vuodessa välttämättömyys. Nopeammin kuin mitä sähköautot yleistyvät, koska harva haluaa ottaa riskin siitä ettei pääse tulevaisuudessa lataamaan sähköautoaan.

        Juu ja meille diesel ja bensasäiliöt pihaan. Voi vee..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain yksinkertainen tyhmä kuvittelee että tarkoitus olisi ulkopuolisen lataus ilmaiseksi.
        Tuohan olisi taloyhtiölle bisnes josta kertyisi rahaa. Onko mielestäsi järkevämpää pitää laturipaikkaa 10 tuntia tyhjillään kuin käytössä rahaa vastaan jolla voisi kuolettaa latauspisteen investointeja.
        Ota järki käteen jos sellainen on ennen kuin avaudut julkisesti.

        > Vain yksinkertainen tyhmä kuvittelee että tarkoitus olisi ulkopuolisen lataus ilmaiseksi.

        Opettele lukemaan. Patteriuskovaiset haluavat ilmaisen latauksen, koska ilmainen latauspaikka on myös ilmainen parkkipaikka.

        Patteriloiset haluavat kinuta itselleen vapauden pysäköidä minne huvittaa, milloin huvittaa, ilman mitään kustannuksia.

        Patteriautoilijat haluavat helpottaa omaa autoiluaan. Se varmaan auttaa vähentämään autolua... eli on karhunpalvelus ympäristölle. Eniten säästävät valmistamatta jätetyt autot ja ajamatta jätetyt kilometrit!

        Patteriautoilijat haluavat maksattaa omat kulunsa muilla. Se on heistä oikein, koska ovat mielestään parempia ihmisiä. Normi uskiksia siis...

        Mulle lisää alennuksia, ilmainen pysäköinti mukaan luettuna. Muille lisää maksuja, joilla lysti kustannetaan

        Sellaisia loisia ovat patteriautoilijat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Vain yksinkertainen tyhmä kuvittelee että tarkoitus olisi ulkopuolisen lataus ilmaiseksi.

        Opettele lukemaan. Patteriuskovaiset haluavat ilmaisen latauksen, koska ilmainen latauspaikka on myös ilmainen parkkipaikka.

        Patteriloiset haluavat kinuta itselleen vapauden pysäköidä minne huvittaa, milloin huvittaa, ilman mitään kustannuksia.

        Patteriautoilijat haluavat helpottaa omaa autoiluaan. Se varmaan auttaa vähentämään autolua... eli on karhunpalvelus ympäristölle. Eniten säästävät valmistamatta jätetyt autot ja ajamatta jätetyt kilometrit!

        Patteriautoilijat haluavat maksattaa omat kulunsa muilla. Se on heistä oikein, koska ovat mielestään parempia ihmisiä. Normi uskiksia siis...

        Mulle lisää alennuksia, ilmainen pysäköinti mukaan luettuna. Muille lisää maksuja, joilla lysti kustannetaan

        Sellaisia loisia ovat patteriautoilijat.

        Emme me sähköautoilijat halua mitään ilmaista lounasta.

        Mutta te tupruttelijat voisitte alkaa viimeinkin maksamaan todelliset kulut ympäristön pilaamisesta. Niin maailman CO2 päästöt kuin lapsieni hengitysilman. Olisi vain reilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trollaus?

        Hyvin pian tuo on totta. Sähköauton latausmahdollisuudesta tulee muutamassa vuodessa välttämättömyys. Nopeammin kuin mitä sähköautot yleistyvät, koska harva haluaa ottaa riskin siitä ettei pääse tulevaisuudessa lataamaan sähköautoaan.

        Auto ei oikeasti koskaan tule välttämättömyys/ pakko kaupungissa asuville, se on keksittyä mielikuvaa!
        Junia, busseja, raitsikoita ei keksitä huvikseen, vaan tarpeeseen sitä arkea helpottamaan.

        Mitään järkeä pelätä jotain mielikuvitustulevaisuutta 20-500v päähän ja olla huolissan siitä. Elämä on nyt!

        Laittakaa ne toive musikkinne soimaan kuulokkeisiin ja eläkää nyt ja tässä, se on se aika kun tätä aikaa elätte. Päätökset ja säädökset tulee aikanaan ja sitten eletään sen mukaan eikä hermoilemalla koko ainoa elämä tarpeettomasti!

        Huomenna on huonommin!...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emme me sähköautoilijat halua mitään ilmaista lounasta.

        Mutta te tupruttelijat voisitte alkaa viimeinkin maksamaan todelliset kulut ympäristön pilaamisesta. Niin maailman CO2 päästöt kuin lapsieni hengitysilman. Olisi vain reilua.

        "Niin maailman CO2 päästöt kuin lapsieni hengitysilman. "

        Onko sinulla oikeasti edes lapsia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emme me sähköautoilijat halua mitään ilmaista lounasta.

        Mutta te tupruttelijat voisitte alkaa viimeinkin maksamaan todelliset kulut ympäristön pilaamisesta. Niin maailman CO2 päästöt kuin lapsieni hengitysilman. Olisi vain reilua.

        "Mutta te tupruttelijat voisitte alkaa viimeinkin maksamaan todelliset kulut ympäristön pilaamisesta."

        Autoilijathan maksavan valtavilla veroilla myös muiden kuluja omiensa lisäksi, älä valita!


    • Anonyymi

      Heh. Kyllä niitä sähköautoja ostetaan ilman tuollaisia höpöhöpökirjoituksiakin. Teit itsestäsi vain narrin, mutta mitäpä se anonyyminä haittaakaan...

      • Anonyymi

        Mikä on motiivisi kirjoitella tuollaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on motiivisi kirjoitella tuollaisia?

        Ja mikä olikaan motiivisi tuohon kommenttiisi?


    • Anonyymi

      Höpötätä omiasi! Joka asunnossa voi ladata 8A virralla.

      • Anonyymi

        Mutta kun se lämmitysvirta on päällä vain 2 tuntia.


    • Anonyymi

      Ailoituksessa on totuus. Kumma, että vielä on sellaisia ihmisiä, jotka elävät jossain aivan toisessa maailmassa.

      • Anonyymi

        "Ailoituksessa on totuus. Kumma, että vielä on sellaisia ihmisiä, jotka elävät jossain aivan toisessa maailmassa."

        Laadin vasta avauksen, jossa kerroin viikolla julkaistusta laista, joka velvoittaa asunto-osakeyhtiöitä luomaan valmiuksia sähköautojen lataamiselle. Meillä asia oli suunnittelussa jo ennen ilman lain velvoiteita, ihan muihin asioihin ja kunnossapidon isompaan kuvaan liittyen.

        Mitä tulee avauksen luuloon siitä, että huoneisto olisi jotenkin "arvoton" ilman sähköauton latausmahdollisuutta, kertoo joko avauksen olleen pelkkää provoilua, tai sitten avaus kertoo kirjoittajansa tietämättömyydestä tai lapsellisuudesta. Tai molemmista.


        Elävä todiste asiasta on se, että asunto-osakeyhtiössämme asunnot ovat käyneet hyvin kaupaksi, vaikka tarjolla on ainoastaan lohkislämmityssähköä sekä ylellisyytenä mahdollisuus käyttää myös sisätilalämmitinta; kahden tunnin jaksoissa...


        #myötähäpeä-avauksesta


    • Anonyymi

      Niinkö.
      No kohta Helsingin keskustasta sitten vaan varaamaan hienoja kattohuoneistoja vanhoista arvokkaista taloista. Näin, kun asukkaat sieltä muuttavat lähiöihin. Jakomäen, Kontulan jne asuntojen hinnat taasen pomppaavat pilviin.

      Sama juttu muiden suurempien kaupunkien keskustoista, joiden asunnot muuttuvat arvottomiksi ja ympäröivien lähiöiden asunnot taasen muuttuvat huippuhintaisiksi.

    • Anonyymi

      Höpöhöpö, niitä voi aivan hyvin ladata myöskin huoltoasemilla.

    • Anonyymi

      Mulla kävi niin, että asuntoa ei meinannut millään saada myytyä, kun tiedossa oli taloyhtiön suunnitelma varautua sähkölataustolppien asennuksesta. Sen kustannukset ja vaikutukset yhtiövastikkeeseen pelottivat luultavasti.

      • Anonyymi

        Tuohan on hirveän kallis ja valtava operaatio, meilläkin tuli lämmitystolppien muuttaminen lataustolpiksi maksamaan yli 100e per asunto, sisältäen pistokekohtaisen mittaroinnin.


      • Anonyymi

        Juuri noin tuo menee. Sellaiset asuntoyhtiöt ovat heikoilla joissa valmiutta ei ole. Tuo muutostyö kannattaa tehdä mahdollisimman pian alta pois.


    • Anonyymi

      Norjalaisen tutkimuksen mukaan taloyhtiöiden asuntojen arvo nousi parkkipaikkojen latausmahdollisuuden jälkeen noiden parkipaikkojen sähköistämisen summan kerrottuna kymmenellä.

      • Anna linkkiä tuohon väitteeseen.


    • Anonyymi

      Aloitus on täysi tosi.

    • Anonyymi

      Iman asuntoa sähköauton latausmahdollisuutta on arvoton.


      Omakotitalojen kannattaa laittaa sähköautojen latauspaikat kuntoon. En saanut myytyä asuntoani, mutta kun laitoin sähköautolle latauspisteen ja asian myynti-ilmoitukseen niin omakotitalo meni heti kaupaksi. Miksi myydä koti?

      • Anonyymi

        "Iman asuntoa sähköauton latausmahdollisuutta on arvoton."


        D!

        #leikkaa-terävästi


    • Anonyymi

      Asunnon ostamisessa moni mitäjos skenaario tulee käytyä läpi. Vaikka tarve ei välitön olisikaan.

      Harva esimerkiksi haluaa muuttaa kauaksi päiväkodeista ja kouluista, jos lapsien hankkimista harkitaan.

      Sähköauto on samanlainen mitäjos. Ei ehkä nyt tarvita, mutta ehkä muutaman vuoden päästä...

      • Eikö se laturi ole paras hankkia sitten, kun tietää millaisen se käytettävä auto tarvitsee; latureita on hyvin erilaisia. Sähköauton lataus ei ole standardi.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Eikö se laturi ole paras hankkia sitten, kun tietää millaisen se käytettävä auto tarvitsee; latureita on hyvin erilaisia. Sähköauton lataus ei ole standardi.

        Type2 on standardi, type2.sta voi ladata kaikkia ladattavia autoja, samoin suko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Type2 on standardi, type2.sta voi ladata kaikkia ladattavia autoja, samoin suko.

        Type 2 voi olla 1x16A, 1x32A tai 3x16A, eli ei ole standardi.
        Esimerkiksi Tesla Model 3 LR lataa 10%-90% type 2 1x16A 16,5h, 1x32A type 2 8h 13 min. ja 3x16A type 2 5,5h.
        Nissan Leaf ei hyödy 3x16A type 2 yhtään, mutta hyötyy 1x32A type 2 ja esim Kona ei hyödy 1x32A type 2 yhtään, mutta hyötyy 3x16A.

        Jos asentaa 3x16A type 2 laturin ja sitten se ostettu auto voi hyödyntää vain 1x16A, niin turhaan sijoitettu kalliimpaan laturiin.

        Suko on pistorasia ei latauslaite.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Type 2 voi olla 1x16A, 1x32A tai 3x16A, eli ei ole standardi.
        Esimerkiksi Tesla Model 3 LR lataa 10%-90% type 2 1x16A 16,5h, 1x32A type 2 8h 13 min. ja 3x16A type 2 5,5h.
        Nissan Leaf ei hyödy 3x16A type 2 yhtään, mutta hyötyy 1x32A type 2 ja esim Kona ei hyödy 1x32A type 2 yhtään, mutta hyötyy 3x16A.

        Jos asentaa 3x16A type 2 laturin ja sitten se ostettu auto voi hyödyntää vain 1x16A, niin turhaan sijoitettu kalliimpaan laturiin.

        Suko on pistorasia ei latauslaite.

        Taas Kaha kierii lillukanvarsissa. Latauslaite kannattaa olla kolmivaiheinen. Se käy kaikkiin Type2 autoihin ja pystyy tarjoamaan enemmän virtaa jos auto osaa käyttää useampia vaiheita.
        Ei maksa merkittävästi enempää ja on future proof. Älä osta lelukikottimia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taas Kaha kierii lillukanvarsissa. Latauslaite kannattaa olla kolmivaiheinen. Se käy kaikkiin Type2 autoihin ja pystyy tarjoamaan enemmän virtaa jos auto osaa käyttää useampia vaiheita.
        Ei maksa merkittävästi enempää ja on future proof. Älä osta lelukikottimia.

        Jos on 25A pääsulakkeet, maksaa aika paljon asentaa 1x32A laturi, koska joutuu nostaa pääsulakkeiden kokoa ym. verrattuna 1x16A laturiin. 3x16 A laturikin vaatii toimenpiteitä, jotka maksaa.
        Kyse oli, että laturi auttaa asunnon myynnissä; jos ostajalla on sähköauto, joka ei osaa hyödyntää olemassa olevaa laturia täysin, niin tuskin ostaja on kovin innostunut ko laturista, päinvastoin laturi saattaa karsia ostajia, kun se ei ole sovelias ostajan autoon.
        Type 2 laturien hinnat asennuksineen ovat muutama tuhat; asunnon hinta muutama satatuhatta, niin en usko, että laturi näyttelee kovin suurta osaa myynnissä.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Eikö se laturi ole paras hankkia sitten, kun tietää millaisen se käytettävä auto tarvitsee; latureita on hyvin erilaisia. Sähköauton lataus ei ole standardi.

        "Sähköauton lataus ei ole standardi."


        Eikö? Kerro nyt sitten ne villit ei-standardoidut ratkaisut sähköautojen lataamiselle?

        Odotan kiinnostuneena!



        https://www.virta.global/fi/blogi/latausstandardit


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköauton lataus ei ole standardi."


        Eikö? Kerro nyt sitten ne villit ei-standardoidut ratkaisut sähköautojen lataamiselle?

        Odotan kiinnostuneena!



        https://www.virta.global/fi/blogi/latausstandardit

        Yksikkö vs monikko, en tarkoittanut kommentillani, että olisi villejä, vaan että ei ole olemassa vain yhtä standardia. Sinunkin linkkauksessa puhutaan standardeista, eli standardeja on monta, sinunkin linkissä oli 3 standardia.
        Suomessa ja EUssa type 2 latauspistoke on standardi, mutta ei latusteho.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Eikö se laturi ole paras hankkia sitten, kun tietää millaisen se käytettävä auto tarvitsee; latureita on hyvin erilaisia. Sähköauton lataus ei ole standardi.

        Kaikissa omakotitaloissa on hyvä valmius lataukseen.
        Eiköhän tässä nyt kuitenkin ole kysymys taloyhtiöiden lämmitystolppien saamisesta latauskäyttöön. Se onnistuu kokemukseni mukaan noin 70% lämpötolpista vain vaihtamalla tolpan päät ja laittamalla älykkään kuormanhallinnan. Esim. satmatic latausasema, ja siitä todellakin voi ladata kaikkia sähköä syöviä autoja . 70-luvun ja vanhempiin taloihin tarvitsee tehdä suurempaa remonttia.
        https://www.satmatic.fi/Latausasema-Lataus-2-16A-Schu/ekauppa/p8MMO467/

        Latauksen esteenä lämpötolppiin on vain ja ainoastaan ihmisten ennakkoluulot, uskomukset ja kateus.
        Tuo on jo totta että kerrostalo-osakkeen ostajat jo kyselevät latausmahdollisuutta ja moni kauppa ollut siitä kiinni. Näin kertoi eräs kiinteistövälittäjä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa omakotitaloissa on hyvä valmius lataukseen.
        Eiköhän tässä nyt kuitenkin ole kysymys taloyhtiöiden lämmitystolppien saamisesta latauskäyttöön. Se onnistuu kokemukseni mukaan noin 70% lämpötolpista vain vaihtamalla tolpan päät ja laittamalla älykkään kuormanhallinnan. Esim. satmatic latausasema, ja siitä todellakin voi ladata kaikkia sähköä syöviä autoja . 70-luvun ja vanhempiin taloihin tarvitsee tehdä suurempaa remonttia.
        https://www.satmatic.fi/Latausasema-Lataus-2-16A-Schu/ekauppa/p8MMO467/

        Latauksen esteenä lämpötolppiin on vain ja ainoastaan ihmisten ennakkoluulot, uskomukset ja kateus.
        Tuo on jo totta että kerrostalo-osakkeen ostajat jo kyselevät latausmahdollisuutta ja moni kauppa ollut siitä kiinni. Näin kertoi eräs kiinteistövälittäjä.

        Jarruttavana tekijänä tohon sun 70% lämpötolpista on se, että niitä mainitsemiasi 70-luvun ja vanhempia kerrostaloja on vaan suurin osa. 1974, joka oli huippuvuosi rakennettiin melkein 50 000 kerrostaloa ja nyt niitä kerrostaloja on 62 000 kpl (2019).
        Uusia kerrostaloja on häviävän pieni osa kerrostaloista. Asuin hieman yli 10 vuotta sitten kerrostalossa ja lämpötolpan sulake oli 10A ja se oli kahteen paikkaan ja se pysäköintialue oli 6 kerrostalon yhteinen, joten remontit aika vaikeita toteuttaa.


    • Anonyymi

      Aloittaja puhuu asiaa. Ollaan siirtymässä ok talosta kerrostaloon, mutta lataus mahdollisuus on avain kysymys. Jo ei latauspaikka ei diiliä, metsästys jatkuu.

      • Anonyymi

        Taitaa metsästys jatkua todella pitkään. On tähdättävä kerrostaloihin joiden rakentamista vasta suunnitellaan ja rakentaminen aloitetaan muutaman vuoden kuluttua.

        Edes parkkipaikan saaminenkaan ei ole varmaa valmiista kerrostaloista. Paikat on kaikki varattu ja joutuu jonottamaan kunnes joku sattuu vapautumaan ja on itse siirtynyt ajan myöten jonon keulaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa metsästys jatkua todella pitkään. On tähdättävä kerrostaloihin joiden rakentamista vasta suunnitellaan ja rakentaminen aloitetaan muutaman vuoden kuluttua.

        Edes parkkipaikan saaminenkaan ei ole varmaa valmiista kerrostaloista. Paikat on kaikki varattu ja joutuu jonottamaan kunnes joku sattuu vapautumaan ja on itse siirtynyt ajan myöten jonon keulaan.

        Kyllä noita on laitettu jo vanhempiinkin taloihin, sorry sun höpinöillesi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä noita on laitettu jo vanhempiinkin taloihin, sorry sun höpinöillesi

        Suuressa osassa vanhempia kerrostaloja ei ole edes pysäköintiruutua kaikille. Jos ajelet iltaisin kaupungilla huomaat, että kadunvarret on täynnä pysäköityjä autoja.


      • Aika outoa, että ainoa valintakriteeri on tuo latausmahdollisuus. Olettaen, että kerrostaloista vaikka (1/10000) oli latausmahdollisuus, niin aika vähän on mistä valita.
        Etuovi.com kerrostaloasuntoja oli n. 30 000 kpl ja vain 11 000 oli edes autopaikka (latauspaikka vahtoehtoa ei edes ollut).


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Aika outoa, että ainoa valintakriteeri on tuo latausmahdollisuus. Olettaen, että kerrostaloista vaikka (1/10000) oli latausmahdollisuus, niin aika vähän on mistä valita.
        Etuovi.com kerrostaloasuntoja oli n. 30 000 kpl ja vain 11 000 oli edes autopaikka (latauspaikka vahtoehtoa ei edes ollut).

        Voisiko syy olla, että parkkipaikalliset ovat oletusarvoisesti halutumpia ja siksi aliedustettuja?


    • Anonyymi

      Mun dieselin voi ladata huoltsikalla parissa minuutissa. Sitten sillä pääsee taas 1200 kilometriä.

      • Anonyymi

        Ja missä dieselissä tuollainen tankki ja kulutus, taidat puhua paskaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja missä dieselissä tuollainen tankki ja kulutus, taidat puhua paskaa!

        Uudet dieselit ovat aika pieniruokaisia, menevät n. 4l/100 km ja tankit ovat n. 50l. Kokemusta on Jaguarin XE mallista; 1200 km tankillisella kesänopeuksilla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Uudet dieselit ovat aika pieniruokaisia, menevät n. 4l/100 km ja tankit ovat n. 50l. Kokemusta on Jaguarin XE mallista; 1200 km tankillisella kesänopeuksilla.

        Spirit monitorin mukaan Jaguarin XE pienin pa-kulutus ollut 5.37l/100km. Keskimääräinen kulutus 5.98L/100km.
        Kaha53. Miksi sinulla on tarve jatkuvasti p...n puhumiseen. Sähköautot mielestäsi aina kuluttaa lähemmäs 30kWh/100km ja polttikset 3-4 litraa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Spirit monitorin mukaan Jaguarin XE pienin pa-kulutus ollut 5.37l/100km. Keskimääräinen kulutus 5.98L/100km.
        Kaha53. Miksi sinulla on tarve jatkuvasti p...n puhumiseen. Sähköautot mielestäsi aina kuluttaa lähemmäs 30kWh/100km ja polttikset 3-4 litraa.

        Mulla oli ajossa Jagge ja tankkauksista laskien kulutus oli n. 4l/100, tosin oli kesä ja ajoin vain reilut 2000 km. Vaikuttaisko tuohon se, että Saksassa ajellaan hieman eri nopeuksia kuin Suomessa.
        Ajelen itse ladattavalla hybridilla, joten ei ole tarvetta sähköautojen dissaukseen.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mulla oli ajossa Jagge ja tankkauksista laskien kulutus oli n. 4l/100, tosin oli kesä ja ajoin vain reilut 2000 km. Vaikuttaisko tuohon se, että Saksassa ajellaan hieman eri nopeuksia kuin Suomessa.
        Ajelen itse ladattavalla hybridilla, joten ei ole tarvetta sähköautojen dissaukseen.

        "Mulla oli ajossa Jagge ja tankkauksista laskien kulutus oli n. 4l/100"
        Niinpä tietysti, kuuttakymppiä maalaismaisemissa ja sen katsot olevan totuus. Sähköautoista puhuttaessa väität kulutukseksi 30kWh joka ilmenee vain kovalla pakkasella motarilla.

        "Ajelen itse ladattavalla hybridilla, joten ei ole tarvetta sähköautojen dissaukseen."
        Hybridi on pääasiassa bensa-auto. Kovin on sulla kuitenkin älyttömiä kommentteja sähköautoista, jokin tarve kuitenkin on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mulla oli ajossa Jagge ja tankkauksista laskien kulutus oli n. 4l/100"
        Niinpä tietysti, kuuttakymppiä maalaismaisemissa ja sen katsot olevan totuus. Sähköautoista puhuttaessa väität kulutukseksi 30kWh joka ilmenee vain kovalla pakkasella motarilla.

        "Ajelen itse ladattavalla hybridilla, joten ei ole tarvetta sähköautojen dissaukseen."
        Hybridi on pääasiassa bensa-auto. Kovin on sulla kuitenkin älyttömiä kommentteja sähköautoista, jokin tarve kuitenkin on.

        Mulla kuitenkin ajoprofiili sellainen, että täyssähköauto ei käy. Lataushybridillä yli 90% ajoistani pääsen sähköllä.
        Mainitse niitä älyttömiä kommentteja täyssähköautoista, koska olen suurimman osan täyssähköautokommenteistani poiminut sähköautoryhmistä sähköautolla ajavien kommenteista.


    • Anonyymi

      Itselle asunto on arvoton jos siinä ei ole jäähdtystyä kesää varten. Latauksen puutteen antaisin anteeksi vaikka nytkin alla töseliauto.

      • Anonyymi

        "Itselle asunto on arvoton jos siinä ei ole jäähdtystyä kesää varten. Latauksen puutteen antaisin anteeksi vaikka nytkin alla töseliauto."

        Sama täällä, näkökulma "arvottomaan" on useimmiten näkökulmakysymys


    • Anonyymi

      Kommentti aloittajalle:

      HÖPÖHÖPÖ, HUUHAA !

    • Anonyymi

      Aivan totta, itsekään en olisi taloani ostanut, ellei siinä olisi ollut kolmivaihe latausta varten saatavilla.

      • Anonyymi

        Kestoisitko mitä tämä tarkoittaa suomeksi?
        <ellei siinä olisi ollut kolmivaihe latausta varten saatavilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestoisitko mitä tämä tarkoittaa suomeksi?
        <ellei siinä olisi ollut kolmivaihe latausta varten saatavilla.

        Varmaan "ellei siinä olisi ollut kolmivaihelatausta varten kaapelointi valmiina."

        Eipä tuota ole kovin vaikeaa ymmärtää, ellei tietysti halua heittäytyä nipottajaksi.


      • Anonyymi

        "Aivan totta, itsekään en olisi taloani ostanut, ellei siinä olisi ollut kolmivaihe latausta varten saatavilla."

        -Onko ylipäätään nykyään edes mahdollista ostaa oikeaa taloa ilman kolmevaiheliityntää?

        Väittäisin että ei ole. Mummonmökkejä kun katsoo, niin 50-lukulaisia valovirtaliitäntöjä kyllä löytyy, mutta ei helpolla normaaliin asumiskäyttöön tarkoitetuista omakotitaloista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aivan totta, itsekään en olisi taloani ostanut, ellei siinä olisi ollut kolmivaihe latausta varten saatavilla."

        -Onko ylipäätään nykyään edes mahdollista ostaa oikeaa taloa ilman kolmevaiheliityntää?

        Väittäisin että ei ole. Mummonmökkejä kun katsoo, niin 50-lukulaisia valovirtaliitäntöjä kyllä löytyy, mutta ei helpolla normaaliin asumiskäyttöön tarkoitetuista omakotitaloista.

        Eri asia onko kaapelointi hoidettu autotalliin saakka. On sekin lisäkustannus.


    • Anonyymi

      "Asunto ilman sähköauton latausmahdollisuutta on arvoton."

      Ei kaikki ajattele autoilua, esimerkiksi keskustassa asuvat.

    • Anonyymi

      Keskusta-alueen ongelma on se, että löytyykö ylipäänsä mistään parkkipaikkaa autolleen. Nykyisin isompiin asutuskeskuksiin rakennetaan paljonkin kerrostaloja, joissa ei ole ainuttakaan parkkipaikkaa tai sitten muutama osakemuotoinen parkkipaikka, jonka voi ostaa muutamalla kymppitonnilla.

      • Anonyymi

        Nykyisin esim Helsingin kantakaupungissa ihmisiä kannustetaan kaikin tavoin välttämään yksityisautoilua. Oma työpaikka on ydinkeskustassa ja työnantajan linja tekee käytännössä mahdottomaksi tulla töihin omalla autolla. Parkkipaikkoja ei ole lainkaan ja maksullinen parkkeeraus on niin kallista ettei siinä olisi mitään järkeä.
        Sama alkaa näkymään myös rakentamisessa; autopaikka on kallis optio, ei standardi.

        Nim:"Junailija jo useamman vuoden"


    • Anonyymi

      Aloittajan ongelma on erittäin erittäin harvinainen suomessa.
      Todella harvinaista löytää omakotitaloa jossa ei ole sähköä vedettynä. Kyllä jokaisessa on sähkö. Sähklautoa voi ladata joka talossa. Aloittaja oli erikoisen harvinaisessa asunnossa jossa ei alunperin ollut ollenkaan sähköä. Ei ihme että oli vaikea myydä! Aloittaja osti sähköliittymän varmaankin normi 25x3 ja sai asunnon myytyä.
      Itse latailen missä sattuu 8a virralla. Koskaa ei ole tullut vastaan kiinteistöä missä ei ole sähkö. Mökillänikin on 3vaihe sähkö.

      • Anonyymi

        Suurin hyöty päästöjen kannalta patteriautoista olisi nimenomaan kaupunkien keskustoissa. Mutta keskustassa asuvilta onnettomilla, joilla on vain kadunvarsipaikka, puuttuu lataupiste.

        Tässä kohtaa astuu kuvaan myös maksuhaluttomuus. Joillain alueilla olisi tarjolla paikka pysäköintihallissa, muttei kelpaa, koska maksaa enemmän kuin kadunvarsipaikka. Mieluummin vaan itkua väännetään lehtien yleisönosastoissa ja vaaditaan parannuksia kadunvarsipysäköintiin.

        Halleihin olisi mahdollista järjestää latauspisteet, kadun varteen vähän haastavampi. Mutta mitään ei tapahdu, kun lompakko edellä mennään.

        No, taloyhtiöihinkin on nyt saatu velvoite rakentaa latauspisteitä patteriautoilijoille. Onhan se liikaa pyydetty, että omat kulunsa maksaisivat. On niin verissä suomalaisillä tämä "laskut kuuluvat naapurille".

        Kehtasihan HS yleisönosastolla yksi patteriautoilijan vaatia, että as oy pihojen latauspisteiden pitäisi olla kaikkien vapaassa käytössä. Siis että kuka vaan ohikulkija tai pendelöjä saisi patteriautonsa parkeerata, ilman kuluja, ihan minne vaan, koska se on patteriautoilijan mielestä reilua.


    • Anonyymi

      Hahhhahhahhahhh...
      Ennen myös annettiin kertoa että asuntojen hinnat nousee kun siinä kaapeli-tv kytkentä !!! hahhahhahha... (pelkkää kulujahan se oikeasti)

      Ja paluu asiaan. Möit siis asunnon jota et enään halunnut , sekä laitoit jostain syystä johdon johonkin taloyhtiön luvalla niin meni heti kaupaksi?... siis se autopaikkako vain asunto vai mikä? Omituinen avautuminen jossa mitään järkeä?

      Miksi avautuminen tehty? Onko miten vakava tilanne?....
      Kannattaa tarkistaa ne sienet mitä kerännyt ja jopa syönyt niitä syksyllä!

      • Anonyymi

        Ehkä tilapäistä asuntoa etsivät tai autoa tarvitsemattomat eivät tuosta välitä.

        Muiden on järkevää varautua sähköautojen tulee, vaikka sitä ei heti ole ostamassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä tilapäistä asuntoa etsivät tai autoa tarvitsemattomat eivät tuosta välitä.

        Muiden on järkevää varautua sähköautojen tulee, vaikka sitä ei heti ole ostamassakaan.

        Patteripetteri se siinä vain yrittää taas kusettaa jengia maksamaan latauspisteiden rakentaminen pettereille.

        Patteripetterillä on kova kiima päästä leuhkimaan patteriauton kanssa, mutta lompakko on niin laiha, että kulut pitää maksattaa muilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteripetteri se siinä vain yrittää taas kusettaa jengia maksamaan latauspisteiden rakentaminen pettereille.

        Patteripetterillä on kova kiima päästä leuhkimaan patteriauton kanssa, mutta lompakko on niin laiha, että kulut pitää maksattaa muilla.

        Omaa kuoppaa kaivat.


    • Anonyymi

      99.5% autoista on bensalla tai dieselillä kulkevia...

      • Anonyymi

        Ostajat ajattelevat tulevaisuutta ja asunnon ostamisen ratkaisee sähköauton latausmahdollisuus.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      172
      9883
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3249
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      3011
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2748
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2125
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2083
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1953
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1566
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1316
    10. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1276
    Aihe