Etujousitetun eMTB:n muokkaus pidemmille ajomatkoille soveltuvaksi

Nyt kun tuli hankittua viimekuussa tuo uusi, maastokäyttöön tarkoitettu täysjoustoinen sähköavusteinen pyörä, niin mietinnässä ollut, että tuon vanhemman sähköavusteisen pyörän (etujousitettu, Ghost Teru sähkömaastopyörä) voisi alkaa muokata enemmän asfaltilla tapahtuvaa ajamista silmälläpitäen.

Uudet katukäyttöön tarkoitetut renkaat on jo tilattu, samoin pari pykälää isompi eturatas. Pyörähän on varustettu Bosch:n Performance moottorilla, joka rakenteestaan johtuen käyttää erittäin pieniä eturattaita, vakiona on 15"piikkinen" ja nyt tilannut hieman isomman 18"piikkisen", joka poistaisi hieman sitä ongelmaa, että 40km/h. nopeudessa alkaa kadenssi olemaan jo aika "tapissaan" ( 100rpm/min). Pyörähän on varustettu speedbox:lla, eli siinä on tuo 25km/h rajoitin ohitettuna.

Mitä muuta renkaiden ja tuon isomman eturattaan lisäksi tulisi mieleen millä saisi pyörästä enemmän "katukelpoisen", ehkä ohjaustangon paikkaa/korkeutta saattaisi olla hyvä hieman säätää lievästi pystympään suuntaan (nyt ajoasento suhteellisen etukeno).

Pyöräänhän minulla on nykyään 2kpl noita 400Wh. akkuja, joten hieman pidempiäkin lenkkejä voisi sitten mukavemmin ensikesänä ajella muokkausten jälkeen.

21

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaihtamalla joustokeula jäykkään.

    • Anonyymi

      Eikö maantiepyöräilyssä tavoitella nimenomaan matalampaa ajoasentoa?

      • Ehkä tuo "maantiepyörä" ei ole ehkäpä se oikea termi siihen mitä muutoksilla olisin hakemassa. Varmastikkin ehkä "hybridipyörä" voisi olla oikeampi termi tuossa pyörien jaottelussa mitä lopputulokselta hakisin.


    • Anonyymi

      Pitempien välitysten lisäksi kannattaa harkita 70cc viripyttyä ja isompaa kaasaria ja siihen vielä tehari niin eiköhän ala kulkea.

    • Taitaa olla tuntemoton asia, että polkupyörien rattaiden välitys-suhteita muutetaan erilaisiksi eri tarpeiden mukaan. Ei varmastikkaan ole ihmeellinen asia, että maastopyöräkäytössä olevassa pyörässä on hieman erilaiset välitys-suhteet kuin mikä tarve on jos/kun ajetaan maantiellä samalla pyörällä.

    • Anonyymi

      Laittomuuksiin ei tule antaa neuvoja. Laittomat ajopelit eivät kuulu liikenteeseen.

      • Mikäli pyörässä ei olisi Speedbox:a, niin miten sitten pyörää muokkaisit? (tällöin ainakaan tuolle eturattaan vaihtamiselle ei olisi tarvetta).


    • Uusiksi renkaiksi tilasin ihan niiden ulkonäon innoittamana juuri vähän aikaa sitten esitellyt, vuoden 2021 mallisarjaa olevat Schwalben super moto renkaat, jotka tarkoitettu erityisesti nopeille sähköavusteisille pyörille joissa käytetään hieman leveämpää rengasta (kokona 27,5-2.40).
      Ovat lähes ilman kuviontia, joten maastoon niillä ei ole mitään asiaa, mutta tuo renkaan vaihto toiseen ei ole mikään kauhean iso asia ja eikä kestä kovin pitkiä aikoja.

      • Tänäin tuli nuo uudet Schwalben super moto renkaat, todella hienoilta (ja erilaisilta) näyttävät, pitää jokupäivä vääntää pyörään alle ja päästä koittamaan vielä ennen lumien tuloa miltä tuntuvat ajossa (lumella/jäällä noilla on ihan turha edes miettia ajavansa).
        Mutta sitten alkoi hieman tulla mieleen sellainen asia, että pitäisikö tehdä pyörään kokonaan kaksi eri vanne rengas sarjaa, toisille nuo uudet renkaat kaupunki/maantie-ajoon ja toinen sarja sitten noilla nyt alla olevilla Smart Sam:llä, joilla voisi sitten poiketa maastonkin puolelle tarvittaessa.

        Tuohon olisi hieman kysyttävää, kun ikinä en ole aikaisemmin hankkinut toista vanne/rengas sarjaa polkupyörään (enkä ole ikinä edes joutunut uutta vannetta pyörään ostamaan).
        Mitä kaikkea tuossa hankinnassa pitäisi ottaa huomioon?
        Käsittääkseni ainakin että etu ja takavanne ovat oikean levyiset ja kyseisiin haarukoihin tarkoitettu ja että kiinnityssysteemi on kyseisten haarukoiden mukainen.
        Sitten takanapaan sopiva (samalla vaihdemäärällä kuin nykyisessäkin) rataspakka sekä etu ja takavanteen kiinnityksiin sopivat jarrulevyt (samaa kokoa kuin nykyisetkin).
        Ja toiset pikalinkkuakselit voi myös hommata.
        Olenko nyt ostoslistasta unohtanut jotain olennaista?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tänäin tuli nuo uudet Schwalben super moto renkaat, todella hienoilta (ja erilaisilta) näyttävät, pitää jokupäivä vääntää pyörään alle ja päästä koittamaan vielä ennen lumien tuloa miltä tuntuvat ajossa (lumella/jäällä noilla on ihan turha edes miettia ajavansa).
        Mutta sitten alkoi hieman tulla mieleen sellainen asia, että pitäisikö tehdä pyörään kokonaan kaksi eri vanne rengas sarjaa, toisille nuo uudet renkaat kaupunki/maantie-ajoon ja toinen sarja sitten noilla nyt alla olevilla Smart Sam:llä, joilla voisi sitten poiketa maastonkin puolelle tarvittaessa.

        Tuohon olisi hieman kysyttävää, kun ikinä en ole aikaisemmin hankkinut toista vanne/rengas sarjaa polkupyörään (enkä ole ikinä edes joutunut uutta vannetta pyörään ostamaan).
        Mitä kaikkea tuossa hankinnassa pitäisi ottaa huomioon?
        Käsittääkseni ainakin että etu ja takavanne ovat oikean levyiset ja kyseisiin haarukoihin tarkoitettu ja että kiinnityssysteemi on kyseisten haarukoiden mukainen.
        Sitten takanapaan sopiva (samalla vaihdemäärällä kuin nykyisessäkin) rataspakka sekä etu ja takavanteen kiinnityksiin sopivat jarrulevyt (samaa kokoa kuin nykyisetkin).
        Ja toiset pikalinkkuakselit voi myös hommata.
        Olenko nyt ostoslistasta unohtanut jotain olennaista?

        Et varmaankaan saanut renkaita tänään. 43 minuuttia on lyhyt aika maailman historiassa. Muista myös tarkistaa ostettavien kiekkojen vapaaratas. Käsittääkseni ainakin Sram xd- on väärä valinta. Sinulla lienee tavallinen Sram/Shimano yhteensopiva. Voit myös pudottaa yhden isomman rattaan pois jos siltä tuntuu, ja tehdä 1x11 järjestelmän. Edellyttää todennäköisesti takavaihtajan säätöjä. Renkaat on ilmeisesti vaijerirenkaat, joten luultavasti joudut äheltämään saadaksesi ne vanteille. Jos ei muuten nouse viimeinen neljännes, koita paineella, ja saippualla.Ilmanpaineella. Jos ei näytä menevän suoraksi vanteille, taas ylipainetta niin jo meneekin. Kunhan muistat laskea paineet sen jälkeen korkeintaan neljään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et varmaankaan saanut renkaita tänään. 43 minuuttia on lyhyt aika maailman historiassa. Muista myös tarkistaa ostettavien kiekkojen vapaaratas. Käsittääkseni ainakin Sram xd- on väärä valinta. Sinulla lienee tavallinen Sram/Shimano yhteensopiva. Voit myös pudottaa yhden isomman rattaan pois jos siltä tuntuu, ja tehdä 1x11 järjestelmän. Edellyttää todennäköisesti takavaihtajan säätöjä. Renkaat on ilmeisesti vaijerirenkaat, joten luultavasti joudut äheltämään saadaksesi ne vanteille. Jos ei muuten nouse viimeinen neljännes, koita paineella, ja saippualla.Ilmanpaineella. Jos ei näytä menevän suoraksi vanteille, taas ylipainetta niin jo meneekin. Kunhan muistat laskea paineet sen jälkeen korkeintaan neljään.

        Juu, olikin vuorokausi jo vaihtunut kun olin kirjoittanut...
        Pitäisi tosiaan käsittääkseni olla tuo ”shimano” yhteensopiva napa minulla.
        Kyseinen pyörä mitä olen rakentelemassa, on tuo minun vanhempi sähkömaastopyörä (Ghost Teru), ja siinä on vielä tuollainen ”aataminaikuinen” shimanon 9v. vaihteisto. Tuossa uudessa sitten Sram Eagle 12v.
        Pariin otteeseen tuohon on tullut vaihdettua uusia renkaita muutenkin (vaijeri malleja nekin) ja hieman on töitä teettänyt, mutta ei mikään isompi ongelma kuitenkaan ole ollut, että en usko siihen niidenkaan renkaiden kohdalla etteivät paikoilleen menisi.


    • Anonyymi

      Aivan väärän tyyppinen pyörä hommattu, eli heti alkuun pieleen. Ei saa katukelpoista kunnollista millään ilveellä.

      • Noiden renkaiden kohdalla myönnän heti että tein renkaiden tilauspäätöksen pitkälti niiden ulkonäön pohjalta.
        Mutta toisaalta, kun katsoo valmistajan julkaisemaa (Schwalbe, yksi määilman johtavia polkupyöränrengas valmistajia) renkaan luokittelua ja käyttötarkoitusta, niin en kokeilematta ole heti valmis myöntämään ettei rengas ole käyttötarkoitukseeni sopiva.
        Kyseinen rengas kun on asemoitu juurikin nopeille sähköpyörille tarkoitetuksi renkaaksi, kaupunki ja retkeilykäyttöön. Ja siinä on erittäin korkeatasoinen suojaus, käytännössä maastorengastasoinen.
        Rengashan on hyvin painava (1185g.) ja ilman sähköavustusta tuskin olisin noin painavaa rengasta valitsemassa (renkaan painon isoin negatiivinen vaikutushan ilmenee kiihdytettäessä).
        Jos valinnanvaraa olisi ollut, niin olisin valinnut varmastikkin hieman kapeamman version (välillä 2.00-2.20), mutta koska tuo 2.40 oli anoa vaihtoehto tuoss 27.5" vannekoossa, niin sitä sitten testataan.
        Ja asiassa on sitten kuitenkin se hyvä puoli, että mikäli rengas ei tunnu omaan käyttöön sopivalta, niin sitten vaihdan tilalle jonkin muun vaihtoehdon. Joten saa ehdottaa vielä muutakin rengasta joka olisi mielstänsä käyttööni sopivampi. Reunaehtoina se että tuo vanne(koko) pysyy samana, eli 27,5" ja leveys 2.00" -> luokassa.


      • Luin kommenttisi uudestaan ja et tainnutkaan kommentoida tuota utta rengasvalintaani, vaan pyörääni kokonaisuudessaan.
        Tuo pyörähän on ollut minulla nyt muutaman vuoden ja sillä on tullut ajettua pääasiallisesti maastopainoitteista ajoa, mutta myös jonkinverran myös pidempiä maantielenkkejäkin. Mutta helppo todeta että eihän tuo ole maantielle sopinut ja ei ole ollut sitten myöskään kaikista kyvykkäin maastopyöräkään.
        Nyt kun tuli sitten hankittua syksyllä oikeasti kunnollinen maastopyörä, niin haluaisin tuota vanhaa pyörää tosiaan muokata hieman enemmän tuonne kaupungille ja maantielle sopivaan suuntaan. Tiedän mainiosti ettei tuosta pyörästä mitään varsinaista maantiepyörää tule, tekisi sille mitä tahansa, mutta koska sillä olen ennen muokkaamistakin pystynyt tekämään myös jonkinlaisia maantielenkkejäkin, niin tuskin pyörä siinä suhteessa huonompaan suuntaan menisi muutoksilla.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Noiden renkaiden kohdalla myönnän heti että tein renkaiden tilauspäätöksen pitkälti niiden ulkonäön pohjalta.
        Mutta toisaalta, kun katsoo valmistajan julkaisemaa (Schwalbe, yksi määilman johtavia polkupyöränrengas valmistajia) renkaan luokittelua ja käyttötarkoitusta, niin en kokeilematta ole heti valmis myöntämään ettei rengas ole käyttötarkoitukseeni sopiva.
        Kyseinen rengas kun on asemoitu juurikin nopeille sähköpyörille tarkoitetuksi renkaaksi, kaupunki ja retkeilykäyttöön. Ja siinä on erittäin korkeatasoinen suojaus, käytännössä maastorengastasoinen.
        Rengashan on hyvin painava (1185g.) ja ilman sähköavustusta tuskin olisin noin painavaa rengasta valitsemassa (renkaan painon isoin negatiivinen vaikutushan ilmenee kiihdytettäessä).
        Jos valinnanvaraa olisi ollut, niin olisin valinnut varmastikkin hieman kapeamman version (välillä 2.00-2.20), mutta koska tuo 2.40 oli anoa vaihtoehto tuoss 27.5" vannekoossa, niin sitä sitten testataan.
        Ja asiassa on sitten kuitenkin se hyvä puoli, että mikäli rengas ei tunnu omaan käyttöön sopivalta, niin sitten vaihdan tilalle jonkin muun vaihtoehdon. Joten saa ehdottaa vielä muutakin rengasta joka olisi mielstänsä käyttööni sopivampi. Reunaehtoina se että tuo vanne(koko) pysyy samana, eli 27,5" ja leveys 2.00" -> luokassa.

        Tänäin illalla sitten vielä asensin nuo uudet renkaan (kun tein ison moottorihullon/korjauksen ja oli pyörä valmiiksi telineessä kiinni ja työkalut esillä).

        Pyörän ulkonäkö sekä ajettavuus (mitä nyt pystyi noin kolmen kilomertin ajolenkillä vesisateessa edes havainnoimaan) paranivat huomattavasti, etenkin pyörän rullaavuus on nyt ihan toista kuin nappularenkailla. Samoin rengasäänet muuttuivat ihan toisentyylisiksi kuin aikaisemmin ovat olleet (ovatko paremmat vaiko huonommat kuin ennen, en oikein vielä osaa sanoa, mytta selvästi erilaiset ovat). Negatiivisena asiana oli minulle yllättävä asia, kun olen tottunut ajamaan ilman lokasuojia ja nyt tuntui siltä että tuo uusi rengas heittää ajaessa vettä ilmaan paljon enemmän kuin vanha rengas, vaikka olisin luullut asian olevan juuri toisinpäin (eli että nappularengas heittäisi enemmän vettä kuin tuollainen käytännössä sileä mikä tuo uusi rengas on).

        Mutta uskon että noilla uusilla renkaalla on ihan hauska lähteä ensikesänä sitten taas hieman pidemmällekkin maantielenkille kuin aikaisemmin on ollut.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Tänäin illalla sitten vielä asensin nuo uudet renkaan (kun tein ison moottorihullon/korjauksen ja oli pyörä valmiiksi telineessä kiinni ja työkalut esillä).

        Pyörän ulkonäkö sekä ajettavuus (mitä nyt pystyi noin kolmen kilomertin ajolenkillä vesisateessa edes havainnoimaan) paranivat huomattavasti, etenkin pyörän rullaavuus on nyt ihan toista kuin nappularenkailla. Samoin rengasäänet muuttuivat ihan toisentyylisiksi kuin aikaisemmin ovat olleet (ovatko paremmat vaiko huonommat kuin ennen, en oikein vielä osaa sanoa, mytta selvästi erilaiset ovat). Negatiivisena asiana oli minulle yllättävä asia, kun olen tottunut ajamaan ilman lokasuojia ja nyt tuntui siltä että tuo uusi rengas heittää ajaessa vettä ilmaan paljon enemmän kuin vanha rengas, vaikka olisin luullut asian olevan juuri toisinpäin (eli että nappularengas heittäisi enemmän vettä kuin tuollainen käytännössä sileä mikä tuo uusi rengas on).

        Mutta uskon että noilla uusilla renkaalla on ihan hauska lähteä ensikesänä sitten taas hieman pidemmällekkin maantielenkille kuin aikaisemmin on ollut.

        Tänäin kävin ajamassa hieman pidemmän (noin 25km.) lenkin Salpausselän ulkoilumaastoissa, lähinnä sora/hiekka-pintaisia hiintolatujen pohjia pitkin ajellen.
        Nyt tuntuu että ollaan pyörän kanssa lähellä sitä mitä olen hakemassakin, nuo lähes kuviottomat renkaat toimivat asfaltin lisäksi erittäin hyvin myös tuollaisella kovahkolla sorapinnalla ajaessa, rullaavat aivan loistavasti, ihan toisella tavalla kuin maastokuvioiset renkaat.
        Mutta varsinaiseen "maastoon" noilla ei ole mitään asiaa, kun pinta muuttuu haastavammaksi ja liukkaaksi, niin pito loppuu kuin seinän (siis sivuttaispito etenkin), asia pitää ottaa kunnolla huomioon.
        Ja tuo moottoriremontti (viallisen laakerin laakerin vaihto uuteen) tuntui elvyttäneen myös tuota moottoria, samoin ilman moottorin avustusta polkeminen tuntui myös muuttuneen taasen helpommaksi, taisi laakeri olla vielä huonommassa kunnossa kuin olin luullut, mutta kun se oli huonontunut pikkuhiljaa, niin sitä ei vain ollut huomioinut.
        Ja kun ketjut sekä kaikki rattaat ovat lähes uudet, niin nyt kyllä pyörä tuntuu olevan hyvässä iskussa ja sillä on hauska ajaa.
        Myös jarrulevyjen ja palojen uusiminen palautti taas jarrutustehot ennallensa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tänäin kävin ajamassa hieman pidemmän (noin 25km.) lenkin Salpausselän ulkoilumaastoissa, lähinnä sora/hiekka-pintaisia hiintolatujen pohjia pitkin ajellen.
        Nyt tuntuu että ollaan pyörän kanssa lähellä sitä mitä olen hakemassakin, nuo lähes kuviottomat renkaat toimivat asfaltin lisäksi erittäin hyvin myös tuollaisella kovahkolla sorapinnalla ajaessa, rullaavat aivan loistavasti, ihan toisella tavalla kuin maastokuvioiset renkaat.
        Mutta varsinaiseen "maastoon" noilla ei ole mitään asiaa, kun pinta muuttuu haastavammaksi ja liukkaaksi, niin pito loppuu kuin seinän (siis sivuttaispito etenkin), asia pitää ottaa kunnolla huomioon.
        Ja tuo moottoriremontti (viallisen laakerin laakerin vaihto uuteen) tuntui elvyttäneen myös tuota moottoria, samoin ilman moottorin avustusta polkeminen tuntui myös muuttuneen taasen helpommaksi, taisi laakeri olla vielä huonommassa kunnossa kuin olin luullut, mutta kun se oli huonontunut pikkuhiljaa, niin sitä ei vain ollut huomioinut.
        Ja kun ketjut sekä kaikki rattaat ovat lähes uudet, niin nyt kyllä pyörä tuntuu olevan hyvässä iskussa ja sillä on hauska ajaa.
        Myös jarrulevyjen ja palojen uusiminen palautti taas jarrutustehot ennallensa.

        Kun kerran sotkemahan lähtöö niin kyllä sata kilomeetriä pitää sotkea, ottaen huomioon tuon sähköavustuksenkin.


    • Anonyymi

      Juuri meinasin mainita itsekin että etujousitus on huono kuten jos autossakin on elektroninen ohjaus, ei saa tuntumaa ohjauksesta tiehen...

    • Anonyymi

      Bosch lupasi tehdä lopun noiden speedboksien yms virityssarjojen käytön valmistamissaan moottoreissaan. Ehkä käytössäsi on vielä vanhempi laiteajuri johon ei tuota "tappokytkintä" ole vielä ohjelmoitu tai sitten speedbox keksinyt keinon ohittaa Boschin moottorinohjaus.

      • Näin olen myös asian käsittänyt, siksi en tuohon uuteen pyörääni (moottorina tuo uusin Bosch Performance CX gen4) ole speedbox:a ainakaan vielä asentanut, kun siitä on sika ristiriitaista tietoa toimiiko vaiko ei.
        Mutta nyt kyseessä tuo vanhempi pyöräni missä tuo Boschin edellisen mallisarjan moottori minkä kanssa ei ole mitään ongelmia Speedbox:n toiminnan suhteen ikinä ollut (3000km ajettu sillä).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Näin olen myös asian käsittänyt, siksi en tuohon uuteen pyörääni (moottorina tuo uusin Bosch Performance CX gen4) ole speedbox:a ainakaan vielä asentanut, kun siitä on sika ristiriitaista tietoa toimiiko vaiko ei.
        Mutta nyt kyseessä tuo vanhempi pyöräni missä tuo Boschin edellisen mallisarjan moottori minkä kanssa ei ole mitään ongelmia Speedbox:n toiminnan suhteen ikinä ollut (3000km ajettu sillä).

        En ottaisi riskiä uuden pyörän kanssa. Boschilla saattaa myös olla eri maissa erilainen politiikka viritysosien suhteen, muualla voi olla sallittua, EU-maissa kielletty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4336
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2489
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1627
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      25
      1260
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1187
    6. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      922
    7. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      113
      918
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      904
    9. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      885
    10. Oletko päättänyt

      Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      830
    Aihe