Asuntopula on ohi!

Noin 500 ilmoitusta vuokrattavista asunnoista Rovaniemellä. Kiva että löytyy asuntoja niitä tarvitseville. Tosin ikävä että puoli siinä, että Rovaniemellä asunnon tarvitsijoita on vähemmän koko ajan. Koskahan näkyy hinnoissa?

11

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Odottele rauhassa.

    • Anonyymi

      Pankit vaatinevat lisä-takuita tai alkavat realisoimaan saataviaan,
      aivan niin kuin 90-luvullakin.

      • Anonyymi

        Miltä sivulta löysit nuo 500 vapaata asuntoa ?

        Kuinka ihmeessä asuntosijoittajilla on varaa seisottaa
        niitä tyhjillään ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miltä sivulta löysit nuo 500 vapaata asuntoa ?

        Kuinka ihmeessä asuntosijoittajilla on varaa seisottaa
        niitä tyhjillään ?

        Kirjoitin vuokraasuntojen ilmoituksista. Se on eri asia kuin 500 vapaata asuntoa. Löysin noin 500 ilmoitusta eri lähteistä. Yksistään Vuokraovi.comissa oli yli 250 asuntoa. Kaupungilla on kohteita myös. Kaikki eivät ole Vuokraovi,comissa.

        Hiljattain oli uutinen, että Rovaniemi on yksi niistä paikkakunnista joissa asuntoja on eniten tyhjillään. Eivät asuntosijoittajat huvikseen seisota tyhjillään asuntoja. Tulijoita vain ei ole.


    • Esimerkiksi 120000€ kaksion hintakehityksen voi arvioida seuraavasti:

      Jos vaikka omistuskaksion pitoaika on 60kk ilman vuokralaisia. Koronan vuoksi asuntojen hinnat laskevat maltillisesti 2% vuodessa 60kk aikana.

      Mikä on siis 60kk jälkeen kustannus arvonalenemisesta ja tyhjillään pitämisestä?

      Asunnon arvo laskee 11529€ ja samaan aikaan yhtiövastike (280€/kk) aiheuttaa kustannuksia 13440€. Yhteensä tällä tavalla kaksion kustannus arvonalentumisineen on 24969€ sillä oletuksella ettei remontteja olisi tulossa.

      Kyllä siinä puntti tutisee etenkin jos on velkavivulla hankittuja kämppiä. Instituutionaaliset toimijat vielä asia erikseen, jotka saattavat joutua paniikissa keventämään taseeseen liittyvää riskiä.

      • Anonyymi

        Kukaan ei pidä asuntoaan viittä vuotta tyhjillään -ainakin uskon niin .
        Velkarahalla hankittu asunto on vuoden aikana
        yhden kuukauden tyhjillään .
        Tämä riittää siihen , että koko vuoden tulos menee miinukselle .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei pidä asuntoaan viittä vuotta tyhjillään -ainakin uskon niin .
        Velkarahalla hankittu asunto on vuoden aikana
        yhden kuukauden tyhjillään .
        Tämä riittää siihen , että koko vuoden tulos menee miinukselle .

        Lähtökohtaisesti asuntoja harvoin pidetään tyhjillään, sillä ne pysyvät tyhjinä kun ei ole tulijoita ainakaan siihen hintaan mikä on tuotto-odotus. Etenkin instituutionaalisilla sijoittajilla on varaa pitää tyhjillään pidempään, koska hintojen laskeminen vaikuttaisi kollektiivisesti koko asuntovarallisuuden arvoon. On siis kannattavampaa pitää tyhjillään kuin laskea asuntokannan varallisuusarvoa. Tämäkään viritys ei ole ikuinen, jossain vaiheessa sijoittajankin pinna katkeaa.

        Yksityisenä asuntosijoittajana laittaisin asunnot järjestään instituutionalisten sijoittajien edullisemmaksi, koska lompakko harvoin kestää kilpailun näitä vastaan.


    • Anonyymi

      Jukulauta ostakaa bitcoinia ja altcoineja ihan s*******ti ennen kun on myöhäistä!

      • Anonyymi

        Mikä nousee ylös se tulee myös alas .
        Tämä koskee myös Bitcoinia .

        Miten kävi Onecoinille ?
        Perustajat istuu linnassa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä nousee ylös se tulee myös alas .
        Tämä koskee myös Bitcoinia .

        Miten kävi Onecoinille ?
        Perustajat istuu linnassa .

        Eikö se pidä huipulla ostaa ja pohjalla myydä vai miten se oli??


    • Anonyymi

      Luopukaa syntiset maallisesta omaisuudestanne ja muuttakaa luostariin odottaan taivaaseen pääsyä!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      132
      1387
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe