apua tehtävään

Anonyymi

kuinka monta autoa voi kulkea tunnissa samaa ajokaistaa pitkin tarkkailupisteen ohi jos turvaväliksi valitaan 2.0 sekunissa kuljettu matka ja auton keskimääräinen pituus on 5.5 m? ajonopeus on a) 40 km/h b) 60 km/h c) 80 km/h

10

952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taas aika karu tehtävä tänne. Tuo on aika simppeli. Ehkä jos muunnat kilometrejä tunnissä metreiksi sekunnissa ja funtsit siitä.

    • Anonyymi

      Kannattaisiko yrittää ihan itse ensin.
      Sen verran voi antaa vinkkiä, että laskee, kuinka monta metriä kullakin nopeudella auto kulkee ja asettaa sen autojen väliseksi välimatkaksi. Siihen lisää auton pituus, niin saat yhden "yksikön" vaatiman matkan. Jatkon pitäisi olla helppoa.

      • Anonyymi

        Ei mene mulla oikein, oisko vähän lisää apua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene mulla oikein, oisko vähän lisää apua?

        Kertoisit kuitenkin ensin, miten olet yrittänyt tehtävää ratkaista.

        Annas kun arvaan, et viitsi tehdä mitään, vaan kalastaa täältä valmiin ratkaisun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisit kuitenkin ensin, miten olet yrittänyt tehtävää ratkaista.

        Annas kun arvaan, et viitsi tehdä mitään, vaan kalastaa täältä valmiin ratkaisun.

        a-kohdassa olen saanut matkaksi 27,72 m eli pitääkö nyt laskea kuinka paljon auto kulkee tunnissa 3600*11 m/s?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        a-kohdassa olen saanut matkaksi 27,72 m eli pitääkö nyt laskea kuinka paljon auto kulkee tunnissa 3600*11 m/s?

        kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        a-kohdassa olen saanut matkaksi 27,72 m eli pitääkö nyt laskea kuinka paljon auto kulkee tunnissa 3600*11 m/s?

        Ei, auton tunnissa kulkema matka kerrotaan jo tehtävässä, ei sitä tarvitse laskea!
        eli A-kohdassa 40 km, B-kohdassa 60km, ja C-kohdassa 80 km.
        Mutta mihin sitä matkaa ajattelit käyttää?
        Olisko aika kuitenkin hyödyllisempi suure jos aikoo vastauksenkin saada?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        a-kohdassa olen saanut matkaksi 27,72 m eli pitääkö nyt laskea kuinka paljon auto kulkee tunnissa 3600*11 m/s?

        Ei pidä, eikä pidä laskea mitään muutakaan ennenkuin on ajatellut jotain.


    • Anonyymi

      A) Jos erään auton etupuskuri on tarkkailupisteen kohdalla hetkellä t= 0, niin milloin saman 5,5 m pitkän auton takapuskuri on tarkkailupisteen kohdalla?
      Vast: hetkellä t= 5,5 m / (11,11111 m/s)= 0,495s
      Seuraavan auton etupuskuri on tarkkailupisteen kohdalla 2s myöhemmin, eli kun t= 2,495s
      Montako 2,495 sekunnin ajanjaksoa mahtuu yhteen tuntiin?
      Vast: 3600 s / 2,495s = 1443 ajanjaksoa, ja siten myös 1443 autoa ajaa tarkkailupisteen ohi tunnin aikana. Kannattaa kuitenkin huomioida lähtötietojen epätarkkuudet ja esim pyöristää antamansa vastaus järkevästi.
      Eli 1400 autoa.
      B ja C kohdat osannet ratkaista ihan itsekin käyttäen samaa logiikkaa.
      Eikä autojen välistä matkaa tarvittu taaskaan mihinkään, koska sitä ei kysytty. Saas en toki silti laskea, ja voi siitä tuloksesta edelleen päätellä jotain muutakin, jos välttämättä haluaa laskea turhaan ylimääräistä. Pyöristämällä joka välissä voi myös saada väärin pyöristetyn lopputuloksen, esim A-kohdassa 1500 kpl taikka 1300 kpl.

    • Anonyymi

      Jos vihreiltä kysytään, niin vastaus on "mahdollisimman vähän."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe