Verot ja maksut työkorvauksesta kotitalouksien välillä

Anonyymi

Löytyykö vastaavanlaisia tapauksia ja miten verotuksellinen puoli on hoitunut omalla kohdallasi?

- En ole kevytyrittäjä enkä yrittäjä, enkä ole ennakkoperintärekisterissä (eli olen yksityishenkilö)
- Tekemästäni työstä ajattelin laskuttaa 1000€ korvauksen, maksajataho on kuolinpesä (eli rinnastuu kotitalouteen) eivätkä he tämän kalenterivuoden aikana maksa em. summan lisäksi muuta palkkaa tai työkorvausta minulle tai muuallekaan
- En saa tämän kalenterivuoden aikana muuta tämänkaltaista korvausta, eli alv-raja ei ylity
- Emme ole tehneet minkäänlaista työsopimusta, emmekä edes keskustelleet korvauksesta. Kuolinpesä haluaa oma-aloitteisesti maksaa korvauksen.

Oman käsitykseni mukaan tässä tapauksessa on kyseessä työkorvaus, ei palkka, ja kuolinpesä on summan alittaessa 1500€ vapautettu tekemästä ennakonpidätystä ja maksamasta työnantajan sairausvakuutusmaksua ja muita lakisääteisiä vakuutusmaksuja. Heidän tulee kuitenkin ilmoittaa työkorvaus tulorekisteriin.

Itse sitten "hoidan" tuloveropuolen mahdollisina mätkyinä tai niin että homma kompensoituu veronpalautuksista.

Mitä en ole ottanut huomioon? Entä muita vinkkejä, neuvoja?

1

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      2 Vähennyksen saa vain luonnollinen henkilö
      Kotitalousvähennys myönnetään vain luonnolliselle henkilölle. Vähennystä ei siis myönnetä esimerkiksi osakeyhtiölle, yleishyödylliselle yhteisölle eikä muulle juridiselle henkilölle tai yhteenliittymälle. Elinkeinonharjoittajan ja maataloudenharjoittajan oikeutta kotitalousvähennykseen on käsitelty jäljempänä kohdassa 5.

      Kuolinpesä ei voi saada vähennystä kuin henkilön kuolinvuodelta toimitettavassa verotuksessa. Kuolinvuodelta kotitalousvähennys myönnetään, jos henkilö on vielä elinaikanaan tilannut ja maksanut työn. Vähennys voidaan myöntää myös, jos henkilö on ennen kuolemaansa sitovasti tilannut kotitalousvähennykseen oikeuttavan työn ja työ on aloitettu henkilön vielä ollessa elossa mutta se on valmistunut vasta hänen kuoltuaan. Tällöin vähennys voidaan myöntää myös kuolinvuotta seuraavana vuonna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe