Löytyykö vastaavanlaisia tapauksia ja miten verotuksellinen puoli on hoitunut omalla kohdallasi?
- En ole kevytyrittäjä enkä yrittäjä, enkä ole ennakkoperintärekisterissä (eli olen yksityishenkilö)
- Tekemästäni työstä ajattelin laskuttaa 1000€ korvauksen, maksajataho on kuolinpesä (eli rinnastuu kotitalouteen) eivätkä he tämän kalenterivuoden aikana maksa em. summan lisäksi muuta palkkaa tai työkorvausta minulle tai muuallekaan
- En saa tämän kalenterivuoden aikana muuta tämänkaltaista korvausta, eli alv-raja ei ylity
- Emme ole tehneet minkäänlaista työsopimusta, emmekä edes keskustelleet korvauksesta. Kuolinpesä haluaa oma-aloitteisesti maksaa korvauksen.
Oman käsitykseni mukaan tässä tapauksessa on kyseessä työkorvaus, ei palkka, ja kuolinpesä on summan alittaessa 1500€ vapautettu tekemästä ennakonpidätystä ja maksamasta työnantajan sairausvakuutusmaksua ja muita lakisääteisiä vakuutusmaksuja. Heidän tulee kuitenkin ilmoittaa työkorvaus tulorekisteriin.
Itse sitten "hoidan" tuloveropuolen mahdollisina mätkyinä tai niin että homma kompensoituu veronpalautuksista.
Mitä en ole ottanut huomioon? Entä muita vinkkejä, neuvoja?
Verot ja maksut työkorvauksesta kotitalouksien välillä
1
343
Vastaukset 1
- Anonyymi
2 Vähennyksen saa vain luonnollinen henkilö
Kotitalousvähennys myönnetään vain luonnolliselle henkilölle. Vähennystä ei siis myönnetä esimerkiksi osakeyhtiölle, yleishyödylliselle yhteisölle eikä muulle juridiselle henkilölle tai yhteenliittymälle. Elinkeinonharjoittajan ja maataloudenharjoittajan oikeutta kotitalousvähennykseen on käsitelty jäljempänä kohdassa 5.
Kuolinpesä ei voi saada vähennystä kuin henkilön kuolinvuodelta toimitettavassa verotuksessa. Kuolinvuodelta kotitalousvähennys myönnetään, jos henkilö on vielä elinaikanaan tilannut ja maksanut työn. Vähennys voidaan myöntää myös, jos henkilö on ennen kuolemaansa sitovasti tilannut kotitalousvähennykseen oikeuttavan työn ja työ on aloitettu henkilön vielä ollessa elossa mutta se on valmistunut vasta hänen kuoltuaan. Tällöin vähennys voidaan myöntää myös kuolinvuotta seuraavana vuonna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1001129
- 50942
- 119903
- 145877
- 70677
En haluaisi sanoa tätä
Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari40669Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?
Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu187627- 33594
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.103588- 70579
Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti47578- 80540
Vasemmiston aloite
Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja62534- 39509
Onko suhtautuminen kaivattusi
Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin35494Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu
Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i4483- 46480
Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks64469Näyttää siltä ettet edes sinä.
Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa31466- 42460