Voiko näistä merkeistä mielestäsi päätellä älykkyyden?

Anonyymi

Lyhyesti: en tunne itseäni rehellisesti sanottuna älykkääksi. Pikemminin tunnen itseni yleensä tyhmäksi. Keskusteluissa en ole kovin nopea, ja jään usein pyörittelemään jotain asiaa mielessä ennen kuin ehdin sanoa mitään, ja sitten muut menevätkin jo seuraavassa asiassa. Huomaan myös nopeasti, jos olen jonkun oikeasti älykkään seurassa.

Olen kuitenkin joskus miettinyt, että sulkeeko tämä sittenkään älykkyyttä pois, vai olenko vain introvertti.
Vai mitä olette mieltä, kertovatko nämä piirteet mielestänne älykkyydestä?

-Opin lukemaan nelivuotiaana ilman, että kukaan opetti. Olin vain järjettömän kiinnostunut teksteistä ja päättelin itse, miten kirjaimet toimivat ja miten niitä yhdistellään. Selailin kirjoja, katselin tekstitettyjä ohjelmia ja jäljentelin kirjaimia, kunnes kirjoitin nelivuotiaana ensimmäiset ymmärrettävät virkkeet.

-Tajusin, miten plus-, kerto- ja miinuslaskut toimivat ennen ekaa luokkaa. En ollut lukenut vielä oppikirjoja. Muistan elävästi esimerkiksi hetken, jolloin tajusin, että tajuan mitä kertolasku tarkoittaa. Siis että 3x3 on yhtä kuin 3 3 3. Ihan perusasia sinänsä.

-Koulussa olin aina kiinnostunut eri asioista kuin muut. Olin outo ja aina ulkopuolinen. Opiskelin itsekseni koko ala-asteen äidinkielen oppimäärän lauseenjäseniä ja sijamuotoja myöten tokaluokan loppuun mennessä. Tankkasin myös kaikenlaista kummallista faktaa, olin esimerkiksi pakkomielteisen kiinnostunut ruoansulatuselimistön toiminnasta, opiskelin maailman kaikki pääkaupungit ulkoa tokaluokalla, jne.

-Opiskelu on aina ollut minulle helppoa ja olen päässyt pääsykokeissa sisään ensiyrittämällä. Omaksun uutta tietoa nopeasti ja yhdistelen sitä päässäni niin, että minun on helppo havaita asiayhteydet. Tämän takia minulla ei mene kauaa aikaa esimerkiksi tankata kirjoja, vaan pystyn saamaan nopeasti yleissilmäyksen kaikesta ja pärjään tentissä hyvin.

-Sama juttu töissä. Olen aina hoksannut nopeasti, miten uudet järjestelmät toimivat ja mitä minulta vaaditaan, ja pärjännyt hyvin erityyppisissä työtehtävissä.

-Sain gradustani laudaturin ja palautteessa oli kehotus jatkaa väitöskirjaopintoihin, vaikka "kynnys suositella tohtoriopintoja on nykyään äärimmäisen korkea", siis palautteen antajan sanoin.

-Olen todella itsekriittinen ja aina hyvin tietoinen siitä, mitä en tiedä, missä voisin kehittyä ja mitä minun pitää tehdä, jotta onnistun. Minun on myös tuskallisen vaikeaa uskoa, että teen koskaan mitään riittävän hyvin.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikutat tyypilliseltä synnynnäisesti peruskyvykkäältä ihmiseltä. Tavallisesti älykäs ihminen on itseoppinut, koska on kyvykkäänä henkilönä itseohjautuva. Vaikutat siis nk. terävä-älyiseltä henkilöltä kaikinpuolin.

      Älykkyysosamäärä, joka on eri asia kuin älykkyys, korreloi voimakkaasti nopeuden kanssa. Nopeat ihmiset tyypillisesti omaavat korkean älykkyysosamäärän.

      Mutta nopea ajattelu ei aina ole paras. Esim. perusmatematiikka yliopistotasolla on järkevää lukea hitaasti ja huolella.

      Ajattelun nopeus korreloi voimakkaasti älykkyysosamäärän kanssa, mutta älykkyysosamäärä ei ole sama asia kuin tosiasiallinen älykkyys.

      • Anonyymi

        Muuten ihan hyvin avattu näkemys, mutta älykkyysosamäärä on kylläkin korkea tyypillisesti matemaattis-loogisesti älykkäillä ihmisillä, ei nopeilla. Näin siksi, että lähes kaikki älykkyystestit mittaavat nimenomaan loogista päättelykykyä, koska se korreloi voimakkaimmin muiden älykkyystyyppien kanssa.

        Nopea ajattelu kertoo tyypillisesti joko luotettavasta intuitiosta (mikä on hyvä asia) tai epäanalyyttisyydestä (mikä on ainakin osittain huono asia).

        Arkielämässä hidas ajattelu voi tuntua taakalta, kun on vaikea valita mitä söisit lounaaksi, mutta opiskellessa ja työelämässä siitä on paljon useammin hyötyä kuin haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten ihan hyvin avattu näkemys, mutta älykkyysosamäärä on kylläkin korkea tyypillisesti matemaattis-loogisesti älykkäillä ihmisillä, ei nopeilla. Näin siksi, että lähes kaikki älykkyystestit mittaavat nimenomaan loogista päättelykykyä, koska se korreloi voimakkaimmin muiden älykkyystyyppien kanssa.

        Nopea ajattelu kertoo tyypillisesti joko luotettavasta intuitiosta (mikä on hyvä asia) tai epäanalyyttisyydestä (mikä on ainakin osittain huono asia).

        Arkielämässä hidas ajattelu voi tuntua taakalta, kun on vaikea valita mitä söisit lounaaksi, mutta opiskellessa ja työelämässä siitä on paljon useammin hyötyä kuin haittaa.

        Hiukan eri mieltä.

        Ensinnäkin IQ-testit sellaisenaan kuin ne alunperin kehitettiin mittaamaan oppimishäiriötä, testaavat tietyntyyppistä (tyypillisesti kuviollista) loogista päättelykykyä. Ne eivät testaa matemaattista päättelykykyä. Matematiikka ja logiikka ovat eri asioita. Logiikka on tautologia, kun taas matematiikka ei. Loogisesti taitava ei välttämättä ole matemaattisesti taitava.

        Matematiikan opiskelussa tärkeintä yliopistotasolla on intuitio, joka on välttämätön matematiikan ymmärtämisessä, jonka avulla luetaan kaikki se mitä ei sanota eksplisiittisesti (mallien ja teorioiden olettamukset; ilmiöiden metafyysinen luonne etc.). Intuitio on paljon tärkeämpi asia yliopistomatematiikan ymmärtämisessä kuin esim. IQ.

        Kyllä yliopisto-opinnoissa on havaittu se, että tietyt yksilöt valmistuvat nopeasti JA korkein arvosanoin. On syytä olettaa, että näillä on korkea IQ. Tämä on ilmiö on ainakin havaittu USA:ssa, että IQ indikoi yliopisto-opintojen menestystä tilastollisesti merkitsevällä lineaarisella yhteydellä (jotain 0.5 luokkaa). Toisin sanoen, IQ:n ennustusvoima on 25% :n luokkaa - 75% :sti ne eivät ennusta mitään.

        En innostu liikaa IQ-käsitteestä, vaikka puhun siitä. Itse kannatan renessanssiajalta alkanutta ja Darwinin päiviin loppunutta käsitystä, että älykkyys on pohjimmiltaan ymmärrystä, jonka ainoastaan tieto mahdollistaa.

        Näen siis älykkyyden lahjakkuuden lajina, en synnynnäisenä kykynä. En toki kiistä a priori kyvyn olemassaoloa, totean vain, että tämä pitää jalostaa lahjakkuudeksi kovan työn avulla.


    • Anonyymi

      Tuli nuoruudesta mieleen eräs lahjakkaimmista tuntemistani ihmisistä. Hän oli sekä älyllisesti että fyysisesti huippulahjakas. Pyrkiessään armeijaan vapaehtoisena (en muista enää mihin yksikköön), hän reputti palikkatestin. Hän mietti liian tarkkaan, kysymyksiä ja varsinkin sellaisia ilmaisuja kuin "en koskaan" ja "aina". Aika loppui kesken ja haluttu koulutuspaikka jäi saamatta.
      Tohtorintutkinnon molekyylibiologiassa hän kyllä suoritti nopeasti.

    • Anonyymi

      1 1=3 miksi ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3141
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2549
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      379
      2439
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1877
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 168
      1280
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe