Toivottavasti tämä tulee postattua nyt oikeaan osioon mutta kyselisin siis että tarvitseeko puista leivinlautaa käsitellä mitenkään, esim. oljyllä ennen kuin sen ottaa ensimmäisen kerran käyttöön. Sain lahjaksi ison puisen leivinlaudan (koivuvaneria vissiin) ja pähkäilen nyt että riittäkö pelkkä vesipesu tai vesi/fairypesu ennen pipareiden tekoa. Netistä löytyy ohjeita vain puisten leikkuulautojen käsittelyyn ja se ei nyt ole sama asia mitenkään.
Puisen leivinlaudan käsitely?
8
964
Vastaukset
- Anonyymi
Polta alkoholilla kuten Hans Kuppilat kuntoon sarjassa, eiköhän vaneri sen kestä.
- Anonyymi
Minä olen ainakin ihan ruokaöljyllä käsitelly. Pelkkä pesu ei riitä.
- Anonyymi
Mikäli Välimäki on sellaista todellakin tehnyt, niin se kuulostaa kyllä oudolta. Hmm, ruokaöljyllä... Minulla olisi kyllä tallessa leikkuulautaa varten hankittu pellavaöljy, joten se varmaan toimisi myös tässäkin tapauksessa. :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäli Välimäki on sellaista todellakin tehnyt, niin se kuulostaa kyllä oudolta. Hmm, ruokaöljyllä... Minulla olisi kyllä tallessa leikkuulautaa varten hankittu pellavaöljy, joten se varmaan toimisi myös tässäkin tapauksessa. :)
Toimii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä outoa, ei pölkky/leivinlauta pala, mutta leimahdus tuhoaa bakteerit.
- Anonyymi
Ruoka-öljy härskiintyy. parafiini-öljy on hyvä , saa apteekista.
- Anonyymi
Yleensä puisiin leikkulautoihin, kulhoihin, aterimiin jne... käytetään pellavaöljyä.
Riippuu laudan kunnosta miten voimakasta käsittelyä käytetään eli pinta pahasti ruvella niin höylällä tasaiseksi, pinta tahriintunut niin pesu kuumalla vedellä ja kuivaus, desinfioinnin voi toki tehdä kuten Välipala teki, mutta tuskin tarpeen.
Missään tapuksessa älä pese lautaa pesuaineilla - niitä ei enää saa pois puun kuiduista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä puisiin leikkulautoihin, kulhoihin, aterimiin jne... käytetään pellavaöljyä.
Riippuu laudan kunnosta miten voimakasta käsittelyä käytetään eli pinta pahasti ruvella niin höylällä tasaiseksi, pinta tahriintunut niin pesu kuumalla vedellä ja kuivaus, desinfioinnin voi toki tehdä kuten Välipala teki, mutta tuskin tarpeen.
Missään tapuksessa älä pese lautaa pesuaineilla - niitä ei enää saa pois puun kuiduista.Pellavaöljyrätit tulee hävittää asianmukaisesti joko polttamalla ne tai upottamalla veteen tulenkestävään astiaan - itsesyttymisvaara.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1411765- 401668
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631420- 681305
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2101167Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2791113- 701093
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19968- 74955
Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106898