Puisen leivinlaudan käsitely?

Anonyymi

Toivottavasti tämä tulee postattua nyt oikeaan osioon mutta kyselisin siis että tarvitseeko puista leivinlautaa käsitellä mitenkään, esim. oljyllä ennen kuin sen ottaa ensimmäisen kerran käyttöön. Sain lahjaksi ison puisen leivinlaudan (koivuvaneria vissiin) ja pähkäilen nyt että riittäkö pelkkä vesipesu tai vesi/fairypesu ennen pipareiden tekoa. Netistä löytyy ohjeita vain puisten leikkuulautojen käsittelyyn ja se ei nyt ole sama asia mitenkään.

8

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polta alkoholilla kuten Hans Kuppilat kuntoon sarjassa, eiköhän vaneri sen kestä.

    • Anonyymi

      Minä olen ainakin ihan ruokaöljyllä käsitelly. Pelkkä pesu ei riitä.

      • Anonyymi

        Mikäli Välimäki on sellaista todellakin tehnyt, niin se kuulostaa kyllä oudolta. Hmm, ruokaöljyllä... Minulla olisi kyllä tallessa leikkuulautaa varten hankittu pellavaöljy, joten se varmaan toimisi myös tässäkin tapauksessa. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli Välimäki on sellaista todellakin tehnyt, niin se kuulostaa kyllä oudolta. Hmm, ruokaöljyllä... Minulla olisi kyllä tallessa leikkuulautaa varten hankittu pellavaöljy, joten se varmaan toimisi myös tässäkin tapauksessa. :)

        Toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli Välimäki on sellaista todellakin tehnyt, niin se kuulostaa kyllä oudolta. Hmm, ruokaöljyllä... Minulla olisi kyllä tallessa leikkuulautaa varten hankittu pellavaöljy, joten se varmaan toimisi myös tässäkin tapauksessa. :)

        Mitä outoa, ei pölkky/leivinlauta pala, mutta leimahdus tuhoaa bakteerit.


    • Anonyymi

      Ruoka-öljy härskiintyy. parafiini-öljy on hyvä , saa apteekista.

      • Anonyymi

        Yleensä puisiin leikkulautoihin, kulhoihin, aterimiin jne... käytetään pellavaöljyä.

        Riippuu laudan kunnosta miten voimakasta käsittelyä käytetään eli pinta pahasti ruvella niin höylällä tasaiseksi, pinta tahriintunut niin pesu kuumalla vedellä ja kuivaus, desinfioinnin voi toki tehdä kuten Välipala teki, mutta tuskin tarpeen.

        Missään tapuksessa älä pese lautaa pesuaineilla - niitä ei enää saa pois puun kuiduista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä puisiin leikkulautoihin, kulhoihin, aterimiin jne... käytetään pellavaöljyä.

        Riippuu laudan kunnosta miten voimakasta käsittelyä käytetään eli pinta pahasti ruvella niin höylällä tasaiseksi, pinta tahriintunut niin pesu kuumalla vedellä ja kuivaus, desinfioinnin voi toki tehdä kuten Välipala teki, mutta tuskin tarpeen.

        Missään tapuksessa älä pese lautaa pesuaineilla - niitä ei enää saa pois puun kuiduista.

        Pellavaöljyrätit tulee hävittää asianmukaisesti joko polttamalla ne tai upottamalla veteen tulenkestävään astiaan - itsesyttymisvaara.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe