Kuinka monta tuntia on YÖN YLI ?

Anonyymi

Joka hemmetin hernekeiton valmistusohjeessa herneitä liotetaan kylmässä vedessä yön yli. Mutta missään ei kerrota, kuinka monta tuntia tuo yön yli on.
Kai sitä rokkaa saa tehdä päiväsaikaankin, jolloin tarvitaan tietää, kuinka monta tuntia niitä herneitä täytyy liottaa.
Älyttömiä reseptejä niitä onkin !

12

3662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo "yön yli" ohje on minuakin huvittanut, eiköhän ne likoa ihan samalla tavalla oli sitten yö tai päivä. Olisiko ohje seuraavan päivän ruokaa varten, niin ehtivät liota ennen valmistusta. Monissa herenepusseissa on kyllä ihan tuntimääräinen ohje, muutama tunti, Yön yli on kai normaali ihmisellä 8-10 tuntia, sen ajan kun päivälläkin liottelee niin voi sopan illalla keitellä.

    • Anonyymi

      Ammattikeittiöissä laitetaan herneet pataan keittoa varten kun lähdetään töistä esim. klo 15, kun sitten seuraavana aamuna tullaan töihin klo 7, herneet huudellaan liotusvedestä ja keitetään keitto lounaalle, keitto on valmista noin klo 10.

    • Anonyymi

      Sillä lailla, sieltähän sitä faktaa tulee. Kiitos ja mukavaa päivänjatkoa :)

      • Anonyymi

        Ai niin anteeksi, että unohdin mainita ne herneet liotetaan kylmässä vedessä, tämä tieto siis vain uusavuttomille, muillehan se on päivänselvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin anteeksi, että unohdin mainita ne herneet liotetaan kylmässä vedessä, tämä tieto siis vain uusavuttomille, muillehan se on päivänselvää.

        Kylmävesi...hmmm epämääräistä, minkä lämpöinen vesi on kylmää ? Hanasta tulevako ? Suuren kerrostalon ylimmissä kerroksissa ei koskaan saa kylmää vettä, niin pitkään ei kukaan jaksa sitä valuttaa, että se joskus tulisi kylmänä. Jotta hanavesi olisi nautittavan kylmää juotavaksi, täytyy se ensin jäähdyttää jääkaapissa.
        Ja ei sekään pitkään kylmää ole, jos kipon jättää keittiön pöydälle, se on hetken kuluttua huonelämpöistä.
        Tuollainen epämääräisyys on tosi turhauttavaa. Miksei lämpötilaa voi ilmoittaa asteina, esim alle 10 astetta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kylmävesi...hmmm epämääräistä, minkä lämpöinen vesi on kylmää ? Hanasta tulevako ? Suuren kerrostalon ylimmissä kerroksissa ei koskaan saa kylmää vettä, niin pitkään ei kukaan jaksa sitä valuttaa, että se joskus tulisi kylmänä. Jotta hanavesi olisi nautittavan kylmää juotavaksi, täytyy se ensin jäähdyttää jääkaapissa.
        Ja ei sekään pitkään kylmää ole, jos kipon jättää keittiön pöydälle, se on hetken kuluttua huonelämpöistä.
        Tuollainen epämääräisyys on tosi turhauttavaa. Miksei lämpötilaa voi ilmoittaa asteina, esim alle 10 astetta.

        Kylmä vesi tarkoittaa niin kylmää kuin hanasta tulee.


      • Anonyymi
        xJx kirjoitti:

        Kylmä vesi tarkoittaa niin kylmää kuin hanasta tulee.

        Joo totta, kirjoitinko jotain uusavuttomista hmm... kumma kun veden valuttaminenkin ottaa voimille, sen kun ava hanan ja antaa valua.


    • Anonyymi

      Tästä ketjusta tulee mieleen yksi ystävätär. Hänelläkään ei tunnu olevan tippaakaan maalaisjärkeä. Onneksi itse olen pitkäpinnaista tyyppiä :)

    • Anonyymi

      Laita suoraan kiehumaan. Keittoaika on 3 tunnin luokkaa

    • Anonyymi

      Laita herneet likoamaan päiväksi. 8-10 tuntia. Keitä hernekeitto yöllä.

    • Anonyymi

      Kannattaa hankkia haudutuspata niin ei tarvitse herneitä liottaa etukäteen. Laitat vaan veden ja kuivat herneet illalla haudutuspataan ja aamulla hernekeitto on valmis.

      Enkä puhu mistään hellan levyn päällä olevasta kattilasta vaan digitaalisesta keittohaudutus kattilasta ajastimella , joita saa jo esim suuremmista Prismoista ja verkkokaupoissa tarjontahan on rajaton.

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi liottaa kylmässä vedessä ja huuhdella? Jos likaisia niin parempi huuhdella ensin vai ehtiikö siihen liotusveteen muka tulla bakteereja?

      En ole huuhdellut koskaan ja usein olen laittanut vedenkeittimellä kuuman veden niin pehmenevät nopeammin tai keittänytkin suoraan. Tarkalla liotusajalla ei merkitystä, kypsyyden näkee tehdessä.

      Ehkä tuo liotus on tarpeen mahdollisten ötököidenkin takia, en ole koskaan huomannut, tummempia herneitä on joskus ollut joukossa.

      Jos liottaisi niin kauan että alkaisi itää niin sillä voisi olla hyödyllisiä vaikutuksia ravintoaineisiin, mutta säilyykö ne enää keitettäessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      277
      674
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe