Usko antaa aiheen kiitokseen

Anonyymi

Vuo­den vaih­tu­es­sa muis­tel­laan usein edel­li­sen vuo­den ta­pah­tu­mia ja en­na­koi­daan tu­le­vaa vuot­ta. Mitä on ta­pah­tu­nut ku­lu­neen vuo­den ai­ka­na? Mil­lai­sia kii­tok­sen ai­hei­ta päät­ty­nee­seen vuo­teen on si­säl­ty­nyt? Muis­tam­me­ko kiit­tää Ju­ma­laa saa­mas­tam­me hy­väs­tä?

Psal­mi 105 roh­kai­see us­ko­maan ja iloit­se­maan us­kos­ta: “Kiit­tä­kää Her­raa, huu­ta­kaa avuk­si hä­nen ni­me­ään. Ker­to­kaa kan­soil­le hä­nen suu­ris­ta te­ois­taan!” (Ps. 105:1.) Täs­sä ja­kees­sa tii­vis­tyy us­kon pe­rim­mäi­nen ole­mus: us­kos­ta iloit­se­mi­nen, tur­vau­tu­mi­nen Ju­ma­lan joh­da­tuk­seen ja evan­ke­liu­min vie­mi­nen kaik­ki­al­le maa­il­maan.

Kii­tos kuu­luu hy­viin ta­poi­hin. Kii­tok­sen an­ta­ja huo­mi­oi kii­tet­tä­vän te­ke­mää pal­ve­lus­ta tai an­ta­maa lah­jaa.

Van­ha sa­nan­las­ku sa­noo, et­tä kiit­tä­mät­tö­myys on maa­il­man palk­ka. Muo­dis­sa ei ole toi­sen ih­mi­sen huo­mi­oi­mi­nen ku­ten kiit­tä­mi­nen. Ih­mi­sen tur­mel­tu­nut luon­to on tyy­ty­mä­tön. Tämä nä­kyy elä­mäs­sä ko­vuu­te­na ja it­sen­sä ko­ros­ta­mi­se­na mui­den kus­tan­nuk­sel­la. Kii­tos jää usein moit­tei­den ja vaa­tei­den var­joon.

Ru­kous on pu­het­ta Ju­ma­lan kans­sa. Usein ih­mi­nen kään­tyy Ju­ma­lan puo­leen tar­vi­tes­saan apua. Elä­män kul­kies­sa omien suun­ni­tel­mien mu­kai­ses­ti kiit­tä­mi­nen hel­pos­ti unoh­tuu. Täs­tä muis­tut­taa Raa­ma­tun ker­to­mus kym­me­nes­tä spi­taa­lia sai­ras­ta­vas­ta: vain yk­si Jee­suk­sen pa­ran­ta­ma pa­la­si kiit­tä­mään Jee­sus­ta.

Jos­kus kiit­tä­mi­nen voi ol­la eri­tyi­sen vai­ke­aa. Elä­mäs­sä saat­taa koh­da­ta suu­ria vai­keuk­sia. Elä­män kuor­ma ja ko­et­te­le­muk­set voi­vat tun­tua koh­tuut­to­mil­ta. Täl­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa kan­nat­taa muis­taa kai­ken me­net­tä­neen Jo­bin sa­nat: “Nyt minä ym­mär­rän, et­tä kaik­ki on si­nun val­las­sa­si ei­kä mi­kään suun­ni­tel­ma­si ole mah­do­ton si­nun to­teut­taa” (Job 42:2).

Kaik­ki­val­ti­aal­la Ju­ma­lal­la on mah­dol­li­suus aut­taa epä­toi­voi­ses­sa­kin ti­lan­tees­sa. Ju­ma­laan tur­vau­tu­mi­nen voi ava­ta yl­lät­tä­vi­ä­kin mah­dol­li­suuk­sia. Mi­hin ih­mi­sen mah­dol­li­suu­det päät­ty­vät, sii­tä Ju­ma­lan mah­dol­li­suu­det al­ka­vat. Usein vai­kei­den ti­lan­tei­den sel­vit­tyä nou­see huo­kaus: kii­tos, Her­ra, et­tä au­toit.

Seu­ra­ti­lai­suuk­sis­sa ja muis­sa ko­koon­tu­mi­sis­sa kai­ku­neet kii­to­sää­net ovat ol­leet kris­til­li­syy­des­säm­me nä­ky­vä ja laa­jem­min­kin huo­mi­o­ta he­rät­tä­nyt il­miö vuo­si­kym­men­ten ajan. Ar­mon kas­teen vuo­ta­es­sa kui­vaan sy­dä­meen kiit­tä­jien mal­ja läi­käh­ti yli ja kris­ti­tyt kiit­ti­vät ylös nos­te­tuin kä­sin Va­pah­ta­jaa.

Ny­kyi­sin kii­to­sää­niä kuu­lee har­voin. Kris­tit­ty­jen ää­neen kiit­tä­mi­nen on vaih­tu­nut lau­la­mi­seen ja hil­jai­siin kii­tok­siin. Ju­ma­la voi pu­hu­tel­la voi­mak­kaas­ti lau­la­van seu­ra­kun­nan kes­kel­lä. Täl­lai­set ko­ke­muk­set jää­vät läh­te­mät­tö­mäs­ti mie­leen.

Tär­keä on kui­ten­kin muis­taa, et­tä us­ko ei pe­rus­tu tun­tei­siin tai ko­ke­muk­siin. Edel­leen on voi­mas­sa seu­ra­pu­heis­ta tut­tu ke­ho­tus: tun­tui mil­tä tun­tui ja näyt­ti mil­tä näyt­ti, niin kan­nat­taa us­koa!

Suu­rin kii­tol­li­suu­den ai­he on lah­jak­si saa­tu oma­koh­tai­nen us­ko. Us­ko­vai­sen kii­tos ko­ho­aa sii­tä, et­tä Ju­ma­la on var­jel­lut ja hoi­ta­nut val­ta­kun­tan­sa kes­kel­lä.

Evan­ke­liu­mi loh­dut­taa ja roh­kai­see syn­tin­sä tun­te­vaa us­ko­maan. An­teek­si­an­ta­muk­sen evan­ke­liu­min kuu­le­mi­nen li­sää kii­tol­lis­ta miel­tä Ju­ma­laa koh­taan. Us­ko­vat pää­se­vät ker­ran tai­vaan ilo­juh­laan, jos­sa huo­noim­man­kin kiit­tä­jän kii­tos on täy­del­li­nen.

“Mut­ta tai­vaas­sa par­hai­ten kii­tän, kun on tur­me­lus rii­sut­tu. Ole kii­tet­ty, Her­ra­ni Jee­sus, ole kii­tet­ty, kii­tet­ty!” (SL 295:6)

Sampo Sandell

1

82

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kiitollinen siitä, että on päässyt sairaasta lahkosta irti. Suosittelen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      63
      779
    2. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      158
      764
    3. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      25
      760
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      100
      730
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      708
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      677
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      193
      636
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      592
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      572
    10. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      539
    11. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      35
      524
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      470
    13. 39
      455
    14. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      445
    15. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      437
    16. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      9
      429
    17. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      427
    18. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      70
      423
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      408
    20. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      407
    Aihe