Aihe

Toimiva talvipyörä ?

Anonyymi

Minkälaista pyörää suositatte talvioloihin, siis sellaista, joka olisi ostettavissa L-koossa, nyt, kaupan valikoimissa ?

Nykyinen cyclo ei tunnu soveltuvalta, koko ajan jäätymisongelmia vaihteiden sekä jarrujen kanssa ja renkaat aivan liian kapeat.

Lisäksi ilmeisesti vain maastopyörämäinen leveä tanko saattaa olla ainut, jonka kanssa pysyy pystyssä, koska työmatkasta osa menee huonosti hoidettujen III-kategoria tieluokkien ja auraamattomien väylien kautta.

32

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaihteisto ja jarrut menee jäihin? Hommaa semmoinen 1x11 vaihdepolkupyörä ja jarrulevyt nestejarruilla. Ei ole noita jäätymisongelmia. Alle 40 milliä leveät nastarenkaat. Polkupyörän ohjaustangon muodolla ole mitään tekemistä pystyssä pysymisen kanssa.

      • Anonyymi

        Ehkä hivnen pystympi ajoasento on parempi likkuaalla kelillä ja talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä hivnen pystympi ajoasento on parempi likkuaalla kelillä ja talvella.

        Tottumuskysymyksiä. Pitävät nastarenkaat rennolla otteella. Jos ryhtyy pelkäämään ja alamäissä hannaamaan käy kylmät helposti silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä hivnen pystympi ajoasento on parempi likkuaalla kelillä ja talvella.

        Mitä pystympi ajoasento sitä enemmän painopiste muuttu takapainotteiseksi ja pito eturenkaalta vähenee. Huono homma kääntyessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pystympi ajoasento sitä enemmän painopiste muuttu takapainotteiseksi ja pito eturenkaalta vähenee. Huono homma kääntyessä.

        Muutaman talven kokemusta molemmista ajoasennoista ja pystympi rennompi oli miellyttävämpi koska eturenkaan tärinä haittaa vähemmän eikä ole niin uraherkkä. Toki hyvällä jousituksella ja leveämmillä renkailla saa etunojaisenkin pyörän ihan kelvolliseksi. Talviajossa kääntymiset pitää tehdä rauhallisesti oli fillari mikä hyvänsä. Tiheä nastoitus edessä auttaa suuresti.

        Haittapuolina rennon ajoasennon pyörissä ettei niihin oikein mahdu kovin leveää talvikumia josta seuraa se että varsinkin keväällä kapea takarengas uppoaa herkemmin sohjoon. Iskaritkin pitää jälkiasentaa mikäli sellaisia haluaa, sekä suurin osa tuon tyyppisistä pyöristä on varustettu talvikäytössä ajan myötä vikaantuvalla raskaspolkuisella napavaihteistolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pystympi ajoasento sitä enemmän painopiste muuttu takapainotteiseksi ja pito eturenkaalta vähenee. Huono homma kääntyessä.

        Suhteellista on. Toisen etukeno on toisen pystympi asento.


    • Anonyymi

      Kapearenkainen pyörä hakee koko ajan uraa pehmeässä lumessa, jolloin cyclon kapea tanko on hutera ajaa.

      Sähköavusteinen fättäri, paitsi kovien pakkasten tullessa silläkin jää pian taipaleelle.

      On se vaan kummallista, miten ennen pyöräiltiin vaihteettomilla mummiksilla, joissa pelkkä jalkajarru takana. Nykypäivän pyöristä ei ole oikein mistään siihen, että pyörä otetaan riihen katoksen alta ajoon, kesät talvet.

      • Anonyymi

        Kyllä nykyaikanakin vakiopyöriä myydään, jos tykkää nylkyttää sellaisella.


      • Anonyymi

        Kyllä sitä "ennenvanhaankin" kirottiin talviajon hankaluuksia mutta ei ollut juurikaan vaihtoehtoja autottomilla. Potkukelkka talvella ehkä parempi kulkupeli, varsinkin maaseudulla jossa ei hiekoitettu eikä suolattu teitä. Siihen maailman aikaan yhteiskunta ei ollut vielä vainoharhaisuuden vallassa joten taipaleella saattoi koputtaa talon oveen ja pääsi sisään lämmittelemään. Julkinen liikennekin oli vielä 80-luvun alussakin paremmalla tolalla syrjäseuduilla joten kotitorpan tien varrella oli melko varmasti bussipysäkki ja autoja kulki muutama päivässä.

        Nykyään porukka marisee lähinnä ajo-ominaisuuksista ja täydellisestä ajomukavuudesta ja siinä mielessä olemme tulleet herkkähipiäisemmiksi jos vähänkin hankaluutta vaikealla kelillä ajettaessa. Valinnan varaa on tänä päivänä vaikka minkälaiseen kuumönkijään ja siedettävällä hinnallakin saa hyvän talvipyörän.


    • Anonyymi

      Helkama Jääkäri, nastat alle, sitten on vaan kuskista kiinni.

      Toki,

      pahoissa lumioloissa perinteinen Fättäri on paras,

      • Anonyymi

        Tuohon loskaan uppoaa pahasti. Renkaan leveys on nyt oltava 8 cm eli vahva ei Jääkärille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon loskaan uppoaa pahasti. Renkaan leveys on nyt oltava 8 cm eli vahva ei Jääkärille.

        Kyllä 47-622 rengas vielä hakee tämänpäivän sohjossa paikkaansa mut kun pakkaset tulee ja nuo urat jäätyy niin sitten sen paikkansa löytäminen vasta haasteellista onkin. Eli siis parasrengas lienee yli 57-622 nastalisena ja pyörä tietysti sellainen johon nuo renkaat sopii.


    • Anonyymi

      Olisin sanonut sinkula cyclocrossari noin otsikon perusteella 😎

      • Anonyymi

        No sillä nyt ei pääse minnekään, tuleppa tänne Tammereelle tuohon sohjoon sotkemaan niin huomaat mikä toimii talvella.

        AUTO, eikä mikään sähköauto, vaan kunnon perinteinen MAASTURI, vaan tulee sillekin toppi, jos ei ilmojen puolesta, niin Jumalan eli Mariinin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sillä nyt ei pääse minnekään, tuleppa tänne Tammereelle tuohon sohjoon sotkemaan niin huomaat mikä toimii talvella.

        AUTO, eikä mikään sähköauto, vaan kunnon perinteinen MAASTURI, vaan tulee sillekin toppi, jos ei ilmojen puolesta, niin Jumalan eli Mariinin.

        En yhtään tykkää autoilla autoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sillä nyt ei pääse minnekään, tuleppa tänne Tammereelle tuohon sohjoon sotkemaan niin huomaat mikä toimii talvella.

        AUTO, eikä mikään sähköauto, vaan kunnon perinteinen MAASTURI, vaan tulee sillekin toppi, jos ei ilmojen puolesta, niin Jumalan eli Mariinin.

        Tampere on punainen eikä se porukka usko Jumalaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampere on punainen eikä se porukka usko Jumalaan.

        Uskontoon sairastuneilta katoaa usein ote todellisuuteen.


    • Anonyymi

      Niin leveä etuhaarukka, että voi asentaa Scwablen Ice Spiker Pro renkaan. Pyörää tasapainotetaan pienillä vartalon liikkeillä, näin ollen suora maastopyörän ohjaustanko on parempi kuin alaote.

      • Anonyymi

        Kas kun ei Suomen piikkisika. Käppyrätangossa ei tietenkään ole otettavissa muita otteita kuin alhaalta, vartalon liikkeitä tarvita muuta kuin ylämäissä pudkelta vääntäessä. Alamäjessä tasapaino on jo menetetty jos vartalo ryhtyy vatkaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun ei Suomen piikkisika. Käppyrätangossa ei tietenkään ole otettavissa muita otteita kuin alhaalta, vartalon liikkeitä tarvita muuta kuin ylämäissä pudkelta vääntäessä. Alamäjessä tasapaino on jo menetetty jos vartalo ryhtyy vatkaamaan.

        Näköjään et ole koskaan ajanut pyörällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun ei Suomen piikkisika. Käppyrätangossa ei tietenkään ole otettavissa muita otteita kuin alhaalta, vartalon liikkeitä tarvita muuta kuin ylämäissä pudkelta vääntäessä. Alamäjessä tasapaino on jo menetetty jos vartalo ryhtyy vatkaamaan.

        Näin joku kirjoitti: "Säilyttääkseen tasapainon matka-ajon aikana, pyöräilijä vaihtaa jatkuvasti massapainopisteen paikkaa ajolinjan oikealle ja vasemmalle puolelle. Kun painopistettä siirretään oikealle, pyörä kaartaa oikealle kallistuneena loivasti oikealle. Keskihakuvoima ja hyrrävoima kallistavat pyörää vasemmalle pystyasentoon ja edelleen - painopisteen siirtyessä - vasemmalle puolelle." Pienillä vartalon liikkeillä pyörä pidetään tasapainossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin joku kirjoitti: "Säilyttääkseen tasapainon matka-ajon aikana, pyöräilijä vaihtaa jatkuvasti massapainopisteen paikkaa ajolinjan oikealle ja vasemmalle puolelle. Kun painopistettä siirretään oikealle, pyörä kaartaa oikealle kallistuneena loivasti oikealle. Keskihakuvoima ja hyrrävoima kallistavat pyörää vasemmalle pystyasentoon ja edelleen - painopisteen siirtyessä - vasemmalle puolelle." Pienillä vartalon liikkeillä pyörä pidetään tasapainossa.

        Mielenkiintoinen näkemys, eikä aivan väärä. Mites tämä suoraan ajaminen? Luulen että massapainopiste on silloin keskellä. Vartalon luonnolliset liikkeet johtuu polkemisesta ja runko myötäilee polkijan liikkeitä. Kääntyminen tapahtuu luultavasti polkupyörää kallistamalla ja/tai ohjaustankoa kääntämällä.


    • Anonyymi

      Renkaan leveys lumiajossa ei ole mitenkään yksiselitteinen juttu, joskus on hyvä, että rengas menee lumen läpi. Tietyllä lumella kapea rengas on jämäkkä koska se pohjaa kovaan pintaan ja samalla lumella fätti kantaa ja nuljuaa koko ajan. Huomenna sitten toisin päin...

      • Anonyymi

        Sähköpyörä 500 w etunapamoottorilla ja kaasukahvalla. Ei tarvise polkea ja niin voi käyttää huomionsa ja voimansa tasapainoiluun ja hengissä pysymiseen.


    • Anonyymi

      Pyörän rungon geometria pitää talvipyörässä olla sellainen, että painopiste jää alas.

    • Anonyymi

      sanoisin kokemuksen rinta äänellä.....talvi ajoa takana n. 15 vuotta ....on ollut hybridiä,,,,,cycloa....normipyörää...läskipyörää ja 29" maasturi....ja ehdoton peli näistä on 29" nastarenkain....fättis ei ollut niin hyvä talvella kun olin olettanut. ilman nastoja äärimmäisen vaarallinen liukkailla keleillä. cyclo joo vähän huteralla pohjalla talviajossa kuten muutkin ohuen renkaan kulkineet

      • Anonyymi

        Jaaha, kuinkas leveää nastarengasta on ollut alla siinä maasturissa?


      • Anonyymi

        Sangen sualitrollin tai algoritmin suoltamaa turhaa sekamelskaa viestisi. Ei mitään järkeä.


    • Anonyymi

      Pyörä kuin pyörä kulkee pohje-, reisi- ja pakaralihaksilla.

      • Anonyymi

        Ja urheileminen on kuin aikakone. En vanhene koskaan ja nyt 40-vuotiaana näytän alle 30-vuotiaalta monessa kaupassa.


    • Anonyymi

      Mitä olen täällä Mikkelissä pyöräilyä seurannut, niin moni käy tavallisella asiointipyörällään kaupassa, kesärenkaat alla. Helppo työntää hangessa ja ei pelkoa varkaista. Taitaa olla, että varsinaisen pyöräilykauden alkuun on vielä kolme kuukautta.

    • Anonyymi

      Noissa olosuhteissa ääni sähköläskipyörälle, tai miksei ilman sähköäkin, jos jerkkua riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomeen julistettu poikkeustila

      Ulkonaliikkumiskielto pikapuoliin.
      Maailman menoa
      266
      5795
    2. Helsingin Itäkeskuksessa maskipakko, valvotaanko sitä?

      Itiksessä on nyt maskipakko mutta valvotaanko sitä mitenkään? https://www.itis.fi/fi/ajankohtaista/kauppakeskuksessa-maskipakko
      Maailman menoa
      209
      3800
    3. Hallitus sekaisin kuin seinäkello, olis kuitenkin pitänyt ottaa se Nyrkki

      Yle: Toisen asteen rajoitukset saavat hallituksen rivit rakoilemaan. "Nuorisojärjestöt vaativat koronanyrkkiä: Onko tilanne kenenkään hallussa?" Ris
      Maailman menoa
      154
      3736