Minkälaista pyörää suositatte talvioloihin, siis sellaista, joka olisi ostettavissa L-koossa, nyt, kaupan valikoimissa ?
Nykyinen cyclo ei tunnu soveltuvalta, koko ajan jäätymisongelmia vaihteiden sekä jarrujen kanssa ja renkaat aivan liian kapeat.
Lisäksi ilmeisesti vain maastopyörämäinen leveä tanko saattaa olla ainut, jonka kanssa pysyy pystyssä, koska työmatkasta osa menee huonosti hoidettujen III-kategoria tieluokkien ja auraamattomien väylien kautta.
Toimiva talvipyörä ?
32
87
Vastaukset
- Anonyymi
Vaihteisto ja jarrut menee jäihin? Hommaa semmoinen 1x11 vaihdepolkupyörä ja jarrulevyt nestejarruilla. Ei ole noita jäätymisongelmia. Alle 40 milliä leveät nastarenkaat. Polkupyörän ohjaustangon muodolla ole mitään tekemistä pystyssä pysymisen kanssa.
- Anonyymi
Ehkä hivnen pystympi ajoasento on parempi likkuaalla kelillä ja talvella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä hivnen pystympi ajoasento on parempi likkuaalla kelillä ja talvella.
Tottumuskysymyksiä. Pitävät nastarenkaat rennolla otteella. Jos ryhtyy pelkäämään ja alamäissä hannaamaan käy kylmät helposti silloin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä hivnen pystympi ajoasento on parempi likkuaalla kelillä ja talvella.
Mitä pystympi ajoasento sitä enemmän painopiste muuttu takapainotteiseksi ja pito eturenkaalta vähenee. Huono homma kääntyessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä pystympi ajoasento sitä enemmän painopiste muuttu takapainotteiseksi ja pito eturenkaalta vähenee. Huono homma kääntyessä.
Muutaman talven kokemusta molemmista ajoasennoista ja pystympi rennompi oli miellyttävämpi koska eturenkaan tärinä haittaa vähemmän eikä ole niin uraherkkä. Toki hyvällä jousituksella ja leveämmillä renkailla saa etunojaisenkin pyörän ihan kelvolliseksi. Talviajossa kääntymiset pitää tehdä rauhallisesti oli fillari mikä hyvänsä. Tiheä nastoitus edessä auttaa suuresti.
Haittapuolina rennon ajoasennon pyörissä ettei niihin oikein mahdu kovin leveää talvikumia josta seuraa se että varsinkin keväällä kapea takarengas uppoaa herkemmin sohjoon. Iskaritkin pitää jälkiasentaa mikäli sellaisia haluaa, sekä suurin osa tuon tyyppisistä pyöristä on varustettu talvikäytössä ajan myötä vikaantuvalla raskaspolkuisella napavaihteistolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä pystympi ajoasento sitä enemmän painopiste muuttu takapainotteiseksi ja pito eturenkaalta vähenee. Huono homma kääntyessä.
Suhteellista on. Toisen etukeno on toisen pystympi asento.
- Anonyymi
Kapearenkainen pyörä hakee koko ajan uraa pehmeässä lumessa, jolloin cyclon kapea tanko on hutera ajaa.
Sähköavusteinen fättäri, paitsi kovien pakkasten tullessa silläkin jää pian taipaleelle.
On se vaan kummallista, miten ennen pyöräiltiin vaihteettomilla mummiksilla, joissa pelkkä jalkajarru takana. Nykypäivän pyöristä ei ole oikein mistään siihen, että pyörä otetaan riihen katoksen alta ajoon, kesät talvet.- Anonyymi
Kyllä nykyaikanakin vakiopyöriä myydään, jos tykkää nylkyttää sellaisella.
- Anonyymi
Kyllä sitä "ennenvanhaankin" kirottiin talviajon hankaluuksia mutta ei ollut juurikaan vaihtoehtoja autottomilla. Potkukelkka talvella ehkä parempi kulkupeli, varsinkin maaseudulla jossa ei hiekoitettu eikä suolattu teitä. Siihen maailman aikaan yhteiskunta ei ollut vielä vainoharhaisuuden vallassa joten taipaleella saattoi koputtaa talon oveen ja pääsi sisään lämmittelemään. Julkinen liikennekin oli vielä 80-luvun alussakin paremmalla tolalla syrjäseuduilla joten kotitorpan tien varrella oli melko varmasti bussipysäkki ja autoja kulki muutama päivässä.
Nykyään porukka marisee lähinnä ajo-ominaisuuksista ja täydellisestä ajomukavuudesta ja siinä mielessä olemme tulleet herkkähipiäisemmiksi jos vähänkin hankaluutta vaikealla kelillä ajettaessa. Valinnan varaa on tänä päivänä vaikka minkälaiseen kuumönkijään ja siedettävällä hinnallakin saa hyvän talvipyörän.
- Anonyymi
Helkama Jääkäri, nastat alle, sitten on vaan kuskista kiinni.
Toki,
pahoissa lumioloissa perinteinen Fättäri on paras,- Anonyymi
Tuohon loskaan uppoaa pahasti. Renkaan leveys on nyt oltava 8 cm eli vahva ei Jääkärille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon loskaan uppoaa pahasti. Renkaan leveys on nyt oltava 8 cm eli vahva ei Jääkärille.
Kyllä 47-622 rengas vielä hakee tämänpäivän sohjossa paikkaansa mut kun pakkaset tulee ja nuo urat jäätyy niin sitten sen paikkansa löytäminen vasta haasteellista onkin. Eli siis parasrengas lienee yli 57-622 nastalisena ja pyörä tietysti sellainen johon nuo renkaat sopii.
- Anonyymi
Olisin sanonut sinkula cyclocrossari noin otsikon perusteella 😎
- Anonyymi
No sillä nyt ei pääse minnekään, tuleppa tänne Tammereelle tuohon sohjoon sotkemaan niin huomaat mikä toimii talvella.
AUTO, eikä mikään sähköauto, vaan kunnon perinteinen MAASTURI, vaan tulee sillekin toppi, jos ei ilmojen puolesta, niin Jumalan eli Mariinin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sillä nyt ei pääse minnekään, tuleppa tänne Tammereelle tuohon sohjoon sotkemaan niin huomaat mikä toimii talvella.
AUTO, eikä mikään sähköauto, vaan kunnon perinteinen MAASTURI, vaan tulee sillekin toppi, jos ei ilmojen puolesta, niin Jumalan eli Mariinin.En yhtään tykkää autoilla autoilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sillä nyt ei pääse minnekään, tuleppa tänne Tammereelle tuohon sohjoon sotkemaan niin huomaat mikä toimii talvella.
AUTO, eikä mikään sähköauto, vaan kunnon perinteinen MAASTURI, vaan tulee sillekin toppi, jos ei ilmojen puolesta, niin Jumalan eli Mariinin.Tampere on punainen eikä se porukka usko Jumalaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tampere on punainen eikä se porukka usko Jumalaan.
Uskontoon sairastuneilta katoaa usein ote todellisuuteen.
- Anonyymi
Niin leveä etuhaarukka, että voi asentaa Scwablen Ice Spiker Pro renkaan. Pyörää tasapainotetaan pienillä vartalon liikkeillä, näin ollen suora maastopyörän ohjaustanko on parempi kuin alaote.
- Anonyymi
Kas kun ei Suomen piikkisika. Käppyrätangossa ei tietenkään ole otettavissa muita otteita kuin alhaalta, vartalon liikkeitä tarvita muuta kuin ylämäissä pudkelta vääntäessä. Alamäjessä tasapaino on jo menetetty jos vartalo ryhtyy vatkaamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas kun ei Suomen piikkisika. Käppyrätangossa ei tietenkään ole otettavissa muita otteita kuin alhaalta, vartalon liikkeitä tarvita muuta kuin ylämäissä pudkelta vääntäessä. Alamäjessä tasapaino on jo menetetty jos vartalo ryhtyy vatkaamaan.
Näköjään et ole koskaan ajanut pyörällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas kun ei Suomen piikkisika. Käppyrätangossa ei tietenkään ole otettavissa muita otteita kuin alhaalta, vartalon liikkeitä tarvita muuta kuin ylämäissä pudkelta vääntäessä. Alamäjessä tasapaino on jo menetetty jos vartalo ryhtyy vatkaamaan.
Näin joku kirjoitti: "Säilyttääkseen tasapainon matka-ajon aikana, pyöräilijä vaihtaa jatkuvasti massapainopisteen paikkaa ajolinjan oikealle ja vasemmalle puolelle. Kun painopistettä siirretään oikealle, pyörä kaartaa oikealle kallistuneena loivasti oikealle. Keskihakuvoima ja hyrrävoima kallistavat pyörää vasemmalle pystyasentoon ja edelleen - painopisteen siirtyessä - vasemmalle puolelle." Pienillä vartalon liikkeillä pyörä pidetään tasapainossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin joku kirjoitti: "Säilyttääkseen tasapainon matka-ajon aikana, pyöräilijä vaihtaa jatkuvasti massapainopisteen paikkaa ajolinjan oikealle ja vasemmalle puolelle. Kun painopistettä siirretään oikealle, pyörä kaartaa oikealle kallistuneena loivasti oikealle. Keskihakuvoima ja hyrrävoima kallistavat pyörää vasemmalle pystyasentoon ja edelleen - painopisteen siirtyessä - vasemmalle puolelle." Pienillä vartalon liikkeillä pyörä pidetään tasapainossa.
Mielenkiintoinen näkemys, eikä aivan väärä. Mites tämä suoraan ajaminen? Luulen että massapainopiste on silloin keskellä. Vartalon luonnolliset liikkeet johtuu polkemisesta ja runko myötäilee polkijan liikkeitä. Kääntyminen tapahtuu luultavasti polkupyörää kallistamalla ja/tai ohjaustankoa kääntämällä.
- Anonyymi
Renkaan leveys lumiajossa ei ole mitenkään yksiselitteinen juttu, joskus on hyvä, että rengas menee lumen läpi. Tietyllä lumella kapea rengas on jämäkkä koska se pohjaa kovaan pintaan ja samalla lumella fätti kantaa ja nuljuaa koko ajan. Huomenna sitten toisin päin...
- Anonyymi
Sähköpyörä 500 w etunapamoottorilla ja kaasukahvalla. Ei tarvise polkea ja niin voi käyttää huomionsa ja voimansa tasapainoiluun ja hengissä pysymiseen.
- Anonyymi
Pyörän rungon geometria pitää talvipyörässä olla sellainen, että painopiste jää alas.
- Anonyymi
sanoisin kokemuksen rinta äänellä.....talvi ajoa takana n. 15 vuotta ....on ollut hybridiä,,,,,cycloa....normipyörää...läskipyörää ja 29" maasturi....ja ehdoton peli näistä on 29" nastarenkain....fättis ei ollut niin hyvä talvella kun olin olettanut. ilman nastoja äärimmäisen vaarallinen liukkailla keleillä. cyclo joo vähän huteralla pohjalla talviajossa kuten muutkin ohuen renkaan kulkineet
- Anonyymi
Jaaha, kuinkas leveää nastarengasta on ollut alla siinä maasturissa?
- Anonyymi
Sangen sualitrollin tai algoritmin suoltamaa turhaa sekamelskaa viestisi. Ei mitään järkeä.
- Anonyymi
Pyörä kuin pyörä kulkee pohje-, reisi- ja pakaralihaksilla.
- Anonyymi
Ja urheileminen on kuin aikakone. En vanhene koskaan ja nyt 40-vuotiaana näytän alle 30-vuotiaalta monessa kaupassa.
- Anonyymi
Mitä olen täällä Mikkelissä pyöräilyä seurannut, niin moni käy tavallisella asiointipyörällään kaupassa, kesärenkaat alla. Helppo työntää hangessa ja ei pelkoa varkaista. Taitaa olla, että varsinaisen pyöräilykauden alkuun on vielä kolme kuukautta.
- Anonyymi
Noissa olosuhteissa ääni sähköläskipyörälle, tai miksei ilman sähköäkin, jos jerkkua riittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Cynthia Woods
😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 Nymfomaani -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�113442- 1841784
- 771124
- 1131123
Nainen, millainen tilanne oli
kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin641046Persut petti duunarit
Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,194956Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus
https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet182920Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!
Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin271886Mitä ajattelen sinusta
Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu35833- 86707