Suomen salainen ase koronapandemiassa on etukäteistottuminen etäisyyksiin.

Anonyymi

Tuttavani joka on erään yhtiön johtoportaassa kertoi heittäneensä ruotsalaisille vitsin, että suomalaista korona-aika ahdistaa, kun joutuu olemaan kahden metrin päässä toisesta ihmisestä. Sitten kun korona-aika on ohi, voimme taas olla kymmenen metrin päässä ja ahdistus helpottaa.

Oli se viesti mennyt ruotsalaisille perille. Seurauksena oli ollut naurua. En ole vielä lainkaan pitänyt maskia. Olen vain käyny harvemminb kaupassa, Kun olen eläkkeellä olen ollut käytännössä lähes eristyksissä jo melkein vuoden. En ole kokenut sitä rasitteena.

Kaupassa jossa käyn on ollut todella helppo pitää etäisyyksiä. Siihen oli jostakin syystä sopeuduttu jo ennen koronaa. Kassoilla etäisyydet piteni vaan kahdesta kolmeen metriin. ja suojapleksit tuli nopeasti. Täällä on ollut tartuntoja erittäin vähän vaikka tämä kaupunki kuluu Suomen suurimpien joukkoon.

Tuttavani oli antanut alaisilleen koronaohjeet. Ruokailussakaan ei saa istua vastakkain. Sitten kun samaan ruokalaan tulee joku muu porukka, ne toimii aivan miten sattuu. Tuttavan työpaikalla ei ole tullut ilmi yhtään koronatartuntaa, vaikka kysymys on pääkaupunkiseudusta. Jotku sen homman sielläkin osaa.

Yritetään nyt tsempata vielä tämä vuosi. Ei se etäisyys tapa. Se on Suomen ase koronaa vastaan. Maskit voi siihen lisätä vain pikkusen. Ei se joukossakaan juuri suojaa, jos suojaetäisyydet unohdetaan. Se 2 m suojaetäisyys on aivan sama kuin aikanaan vaadittiin isorokkoepidemioissa.

6

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totuus näyttää tilastojen valossa olevan, että kauppakäynnillä on koronariski lähes olematon, julkisessa liikennevälineessä ja matkoilla muutenkin erittäin suuri, samoin ravitsemusliikkeissä.

      Korona tarttuu matkoilla, baarista ja lähipiiristä.

      Tällaista infoa ainakin Lounais-Suomesta kerättiin.

      • Anonyymi

        Olet aivan oikeassa. Minä olen seurannut uutisointia, ja tilastoja päivittäin pandemian alusta asti, ja toiminut sen mukaan järkevästi hötkyilemnättä. Tosin ilmeisesti sain koronatartunnan jo maaliskuun alussa. Pientä kuumeilua oli noin 4 kk.

        Koska olen hoitoalan ihminen, aloin jo silloin noudattaa suojaetäisyyksiä. Testeissä en käynyt. Silloin vielä ei olisi lievästi oireilevia edes suostuttu testaamaan. Myöhemminkin testaaminen oli turhaa, koska tiesin miten pitää toimia muiden seurassa.

        Minulla tauti oli jo ohi, kun alettiin patistella lieväoireisiakin testeihin. Olen kuitenkin edelleen käyttäytynyt niinkuin minulla voisi olla korona. Ei siitä mitään vaivaa ole. Niin täällä muutkin käyttäytyy mm. kaupoissa. Kassajonoissa etäisyydet on 3 m. Ravintoloissa hilluminen ei ole minua kiinnostanut koskaan. (aloittaja)


      • Anonyymi

        Eli se aika, minkä tartunnanlähteen seurassa viettää, vaikuttaa merkittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli se aika, minkä tartunnanlähteen seurassa viettää, vaikuttaa merkittävästi.

        Se aik,a jonka viettää tartunnan lähtee seurassa, on esrittäin ratkaiseva. Ohjehan on että 15 min. on yläraja. Jos seimerkiksi kaupassa sivuuttaa jonkun vaikka alle 2 m metrrin päästäkin riski on täysin mitätön paitsi jos jompikumpi sattuu aivastamaan tai yskäisemään päin.

        Jos jää pidemmäksi aikaa juttelemkaan, riski kasvaa merkittävästi, koska maskinkin suojavaikutus käyttäjälleen on todettu aika pieneksi. Lähinnä maski suojaa muita, mutta silloinkin täytyy muistaa etäisyys ja kontaktin pituus.

        Viestinnässä on osittain käytetty sellaisia sanamuotoja, jotka synnyttää sellaisen mielikuvan, että virus aktiivisesti levittäisi tautia. Se ei tietenkään ole totta. Tautia levittää ihmiset omalla käyttäytymisellään. Virus on vaan passiivinen DNA pätkä.

        Todennäköisesti maailmalla on tapahtynyt sellaistakin, että joku on tahallaan levittänyt tautia ihmisjoukossa. Kaikki kun ei ole fiksuja ja järjissään. Silloin kun on kysymys törkeästä piittaamattomuudesta, on tulkinnanvarainen asia onko kysymys tahallisuudesta.

        Milestäni Suomessa on pandemian torjunnassa onnistuttu niin hyvin sen takia, että viestintä on ollut alusta lähtien sopivan terävää, mutta ei kuitenkaaan pelottelua. Kun on katsonut esim, Tengelin kannanottoja ja käyttäytyjmistä ja puhetapaan, en ihmettele, että Ruotsissa on niin pahasti epäonnistuttu.

        Yksi tekijä on varmaan sekin, että Suomessa asiantuntijat on rehellisesti sanoneet, että ei tiedetä tarpeeksi. Tuollaisessa tilanteessa on suuri virhe osoittaa tietävämpää kuin on. Sitähän Trump esitti ja kuinkas kävikään. Maailman pahin tilanne on siellä.

        Marinin tyylillä saa näköjään viestin erittäin hyvin perille. Hänen etunsa on lisäksi tässä tiklanteessa ollut nuoruus. Hän on ikänsä takia saanut viestin menemään perille myös nuorille.

        Viesti olisi mennyt huonommin perille, jos siellä olisi ollut joku vanha poliitikko sössimässä. Tässä on kyllä vielä pitkä marssi edessa. Veikkaisin, että pari vuotta vielä joudutaan ottamaan koronavirus ainakin jollakin tavalla huomioon. Toivottavasti jo vuoden päästä merkittävästi helpottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se aik,a jonka viettää tartunnan lähtee seurassa, on esrittäin ratkaiseva. Ohjehan on että 15 min. on yläraja. Jos seimerkiksi kaupassa sivuuttaa jonkun vaikka alle 2 m metrrin päästäkin riski on täysin mitätön paitsi jos jompikumpi sattuu aivastamaan tai yskäisemään päin.

        Jos jää pidemmäksi aikaa juttelemkaan, riski kasvaa merkittävästi, koska maskinkin suojavaikutus käyttäjälleen on todettu aika pieneksi. Lähinnä maski suojaa muita, mutta silloinkin täytyy muistaa etäisyys ja kontaktin pituus.

        Viestinnässä on osittain käytetty sellaisia sanamuotoja, jotka synnyttää sellaisen mielikuvan, että virus aktiivisesti levittäisi tautia. Se ei tietenkään ole totta. Tautia levittää ihmiset omalla käyttäytymisellään. Virus on vaan passiivinen DNA pätkä.

        Todennäköisesti maailmalla on tapahtynyt sellaistakin, että joku on tahallaan levittänyt tautia ihmisjoukossa. Kaikki kun ei ole fiksuja ja järjissään. Silloin kun on kysymys törkeästä piittaamattomuudesta, on tulkinnanvarainen asia onko kysymys tahallisuudesta.

        Milestäni Suomessa on pandemian torjunnassa onnistuttu niin hyvin sen takia, että viestintä on ollut alusta lähtien sopivan terävää, mutta ei kuitenkaaan pelottelua. Kun on katsonut esim, Tengelin kannanottoja ja käyttäytyjmistä ja puhetapaan, en ihmettele, että Ruotsissa on niin pahasti epäonnistuttu.

        Yksi tekijä on varmaan sekin, että Suomessa asiantuntijat on rehellisesti sanoneet, että ei tiedetä tarpeeksi. Tuollaisessa tilanteessa on suuri virhe osoittaa tietävämpää kuin on. Sitähän Trump esitti ja kuinkas kävikään. Maailman pahin tilanne on siellä.

        Marinin tyylillä saa näköjään viestin erittäin hyvin perille. Hänen etunsa on lisäksi tässä tiklanteessa ollut nuoruus. Hän on ikänsä takia saanut viestin menemään perille myös nuorille.

        Viesti olisi mennyt huonommin perille, jos siellä olisi ollut joku vanha poliitikko sössimässä. Tässä on kyllä vielä pitkä marssi edessa. Veikkaisin, että pari vuotta vielä joudutaan ottamaan koronavirus ainakin jollakin tavalla huomioon. Toivottavasti jo vuoden päästä merkittävästi helpottaa.

        >>>Virus on vaan passiivinen DNA pätkä.<<<

        Sars-Cov-2 on RNA-virus.


    • Anonyymi

      Kuulin tuon vitsin kaupassa tuttavalta viime kesänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4176
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2179
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1684
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1380
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1258
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1174
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe