Miten määritellä onko esim, tennismailalla lyönti ylä vai alakautta

Anonyymi

Jos maila osuu palloon vyötärölinjan alapuolella, voiko kyseessä olla yläkautta lyönti, esim Tennis, Padel, Sulkkis pelissä.

Miten määritellä, onko yläkautta lyönti vai alakautta lyönti.

Itse määrittäisin asian niin, että mailan ollessa olkapäälinjan alapuolella, kyseessä alakauttalyönti. Ja mailan ollessa olkapäälinjan yläpuolella, kyseessä yläkautta lyönti.

Tuli aiemmin tilanne jossa sanottiin, että yläkautta lyönti on kun maila jatkaa liikerataa osuman jälkeen alaspäin, ns alakierre lyönti/stoppari. Itse olin asiasta erimieltä.

Löytäisikö joku fysiikan ammattilainen vastauksen onko mahdollista lyödä siis yläkautta lantion alapuolella.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Määritellään mailan pyörähdyksen kiintopisteen suhteen: Yleensä kiintopiste on olkapää, jolloin alakautta lyönti tarkoittaa sitä, että maila liikkuu olkapäälinjan alapuolella eteenpäin tai yläpuolella taaksepäin. Vastaavasti yläkautta lyönnille.

      Kiintopiste voi myös olla ranne, tai kyynerpää.

      • Anonyymi

        Eli jos pidät rannetta kiintopisteenä. yläkautta lyönti on ranteen vaakasuoran linjan yläpuolella ja alakautta taad alapuolella, sama kyynärpään ja olkapäänkin suhteen. Tällöin se tarkoittaa, ettei lantion alapuolella ole mahdollista lyödä FYSIIKAN lakien mukaan yläkautta lyöntiä, ellei ranne ole ylikääntyvä ☺️


    • Anonyymi

      Olet väärällä palstalla, filosofiset määritelmät eivät kuulu fysiikan piiriin.

      • Anonyymi

        Kyllä määritelmiä tieteessäkin pohditaan. Kovin vaikea olisi tehdä tutkimusta yhtään mistään jos ei ole yleisesti hyväksyttyjä termejä käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä määritelmiä tieteessäkin pohditaan. Kovin vaikea olisi tehdä tutkimusta yhtään mistään jos ei ole yleisesti hyväksyttyjä termejä käytössä.

        Australiassa termit on tieteellisesti ihan ylösalaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä määritelmiä tieteessäkin pohditaan. Kovin vaikea olisi tehdä tutkimusta yhtään mistään jos ei ole yleisesti hyväksyttyjä termejä käytössä.

        Älä nyt hyvä lapsi, terminologian tulkinnat eivät ihan oikeasti ole koskaan olleet mitään fysikaalisia ongelmia tai mitenkään edes aiheeseen liittyviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt hyvä lapsi, terminologian tulkinnat eivät ihan oikeasti ole koskaan olleet mitään fysikaalisia ongelmia tai mitenkään edes aiheeseen liittyviä.

        Ei terminologia tietenkään fysiikkaa ole, mutta fysiikkaan liittyvä terminologia liittyy fysiikkaan. (Pahoittelut tautologiasta.)

        Aivan samoin kuin matematiikassa täytyy kaikkien keskusteluun osallistuvien olla tietoisia siitä, mitä yksi matemaatikko tarkoittaa sanoessaan ”Olkoon X topologinen Hausdorff-avaruus ja A X:n tiheä osajoukko”, niin myös fysiikassa täytyy termien olla sen verran selkeitä, että muut fyysikot tietävät, mistä puhutaan kun joku käyttää sanoja ’hiukkanen’, ’metri’ tai ’planeetta’.

        Toki kaikilta aloilta löytyy termejä, joiden määritelmästä ei ole täyttä yksimielisyyttä, kuten fysiikassa ’planeetta’ ja matematiikassa ’luonnolliset luvut’.

        Tiedän, ettei kukaan kysynyt, mutta kerron silti: minun mielestäni Pluto on kääpioplaneetta ja nolla on luonnollinen luku.


      • Anonyymi

        fysiikkaan oli kysymys ja niin ensimäinen vastauskin.. kun ymmärtää viestin loppuun asti.


    • Anonyymi

      Entäs jos tekisi voltin samalla kun lyö palloa. Onko ylöspäin silloin sama kuin alaspäin vai toisinpäin?

      • Anonyymi

        siinäpä vasta pulma. Riippunee asennosta nähden pallonosuma hetkeen.

        Siinä on sitten tulkinnan varaa, enemmän on sirkuspelle kuin ylä tai alaspäin lyöjä. Vaikka alussa ei kysytty onko ylös vai alaspäin lyöjä, vaan yläkautta vai alakautta.

        =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1940
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      136
      1343
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1019
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      972
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      935
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      112
      902
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      751
    Aihe