Aihe

PORONPURIJA

Anonyymi

Kuka tietää mitä tuo sana oikeasti tarkotti?Mie tiiän.Tiiättäkö te?

3

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Todellakin tiedän. Porojen "salvominen" on ennen tehty puremalla. Salvottu poro on ns kuohittu. Poromies heittäytyi poron jalkoväliin ja puri ne pallit ja siemenjohtimet förmitättömiksi. Saatetaan sitä tehdä vieläkin, ainakin luonnonkansat jossain .

• Anonyymi

Kato kato aivan oikein!Mulla isän isä puri kuulemma myös joskus poroja,isä on ollu paikalla ja oli kuulemma rankkaa touhua,miehet piti poroa jaloista kiini ja porolla silmät muljahteli tuskasta.Ootko poromiehiä?Tuo pureminen ,koska se lopetettiin,sitä en tiiä mutta veikkaan 60-70-lukua.

• Anonyymi

Leuathan niillä ukoilla oli homman jälkeen kippeinä päiväkausia , kun huonoilla hampailla sitkasta pallilihaa jauhoivat karvoineen päivineen. Sen ajan ukkojen purukalustot oli tupakan värjäämät ja harvat.

En ole poronpurijoiden sukua, ei sinne päinkään. Olen kaupungin kasvatti, vielä nuori, mutta olen aina ollut äärettömän kiinnostunut aivan kaikesta ja lukenut paljon, siis tämäkin tieto kirjasta/lehdistä saatua.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Stockmannista kirpputori

Laatutavaratalosta kirppariksi, niin se maailma muuttuu. Pöly ja tunkkaisuus leijailee sieraimiin kun astuu Stockalle kirppariin, ennen tuoksui parfyy
      Maailman menoa
      171
      9308
    2. Mistä ihmeestä te saatte voimaa

En jaksa enää tätä koronaa. Tuskin olen ainoa ja voisi sitä pahemminkin olla, mutta en silti enää jaksa. Aloitetaan nyt vaikka sillä, että minulla on
      Maailman menoa
      357
      6775
    3. Miksi koronan annetaan nyt levitä?

Miksi rajoitustoimet ei astu voimaan heti. Nyt annetaan lomalaisten levittää virusta ympäri maata. Lisäksi rajat on auki ja virus leviää sieltäkin. Tä
      Maailman menoa
      345
      4432