Ensimmäistä kertaa levyjarrullinen pyörä talviajossa. Ongelmana se, että 5-10 minuutin ajon jälkeen jarrukahvojen liikerata selkeästi pienenee ja jarrut alkavat laahata sekä edessä että takana. Ilmeisesti jarrupalat/männät eivät palaudu kunnolla. Vietyäni pyörän sisään ja odotettua tovin on jarrukahvojen liikerata palautunut ennalleen ja laahaaminen loppuu.
Vein pyöräliikkeeseen huollettavaksi, siellä todettiin ettei ko. Tektron jarrujen mäntiä ole suunniteltu toimivaksi näin kylmillä lämpötiloilla (-10C pk-seudulla). Voiko tämä pitää paikkaansa? Kiitos vastauksista!
Hydrauliset levyjarrut reistailevat pakkasella
19
3480
Vastaukset
- Anonyymi
Saattaa olla noinkin, mutta vaihda nesteet ensimmäisenä. Jos jäätyy yhä, jarrujärjestelmä vaihtoon. Tai mummis, jopo, Jääkäri alle. Ne toimii pakkasissakin.
- Anonyymi
Tektron levyjarrut on vaijeritoimisia. Hydrauliset toimii jarrunesteellä. Nestejarrut pelaa sina samalla tavalla säästä riippumatta.
- Anonyymi
Hdm 275 hydraulic break Tektro
Onko tuolla kaapelissa kuitenkin vaijeri ?
Joku huijaa, kuka ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hdm 275 hydraulic break Tektro
Onko tuolla kaapelissa kuitenkin vaijeri ?
Joku huijaa, kuka ?Kyllä siellä neste kulkee, joten älä mene avaamaan. Nuo nyt vain ovat halvat ja huonot. Voihan sitä yrittää parantaa esim paremmilla jarrupaloilla, joista ehkä kuitenkaan apua ole niistäkään.
- Anonyymi
Minulla samat jarrut, ovat toimineet lähes 30 asteen pakkasessakin. Kuulostaa että olisi vettä jarrunesteessä, nesteet vaihtoon.
- Anonyymi
Jarrukenkään pääsee sulamis vettä, joka jäätyy.
Toimimaton yhtälö nämä nykyjarrut pohjoisiin olosuhteisiin, vain Jopo kulkee pakkasissa.- Anonyymi
Ei voi yleistää. Ja riippuu toki miten pyöräänsä huoltaa, käyttää ja säilyttää.
- Anonyymi
Jarrukenkä...polkupyörän levyjarruissa on jarrupalat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jarrukenkä...polkupyörän levyjarruissa on jarrupalat.
etenkin talvella kannattaa pyöräillä paljasjaloin, varsinkin piikkipolkimilla, ei mene jarrua kenkään eikä jalkoväliin
- Anonyymi
Lukkosula on valttia talvipyöräilyssä
- Anonyymi
Niin on jos tallin oven lukko on jäätynyt
- Anonyymi
Jarruneste on hygroskooppista ainetta, joka imee itseensä kosteutta ja kosteushan aiheuttaa talvella ongelmia, aiheuttaa korroosiota jarrujärjestelmässä ja alentaa nesteen kiehumispistettäkin.
Jarruneste on vaihdettava autoissakin 2 vuoden välein.
Tarkista myös jarrunestesuositus, voi olla esim. DOT 3 tai DOT4.
Jarrut voivat tietysti jäädä laahaamaan myös jarrusatuloiden liukutappien voiteluaineen jäykistymisen tai korroosion vuoksi. Jarrupalojen liikuntapinnatkin voivat kanittaa.
Joissain tapauksissa jarruletku on voinut vioittua niin, että sisempi kerros on rikkoutunut, jolloin jarruletku toimii "takaiskuventtiilin" tavoin, päästää nesteen jarrusylinterille, mutta neste ei pääse virtaamaan takaisin.- Anonyymi
Ai jaa. Polkupyörissä käytetään dot 5.1 nimistä glykolipohjaista jarrunestettä, pois lukien Shimano, joka sekoittaa järjestelmään tunkevan kosteuden tehokkaasti ja sisältää korroosion estoaineen. Asioitten näit ollen korroosiosta ole mitään vaaraa kylmälläkään. Sen sijaan aine säilyttää alhaisen viskositeetin aina -40 celciusasteeseen saakka, joten se on oikein hyvä talvikäyttöön. Kesällä ainetta ei käytännössä saa kiehumaan millään ilveellä, kunhan muistaa ilmata jarrujärjestelmän parin vuoden välein. Hydraulisissa polkupyörän jarruissa ole mitään liikettä estäviä elementtejä, joten niitä ei saa jumiin muutoin kuin poistamalla jarrunesteet järjestelmästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai jaa. Polkupyörissä käytetään dot 5.1 nimistä glykolipohjaista jarrunestettä, pois lukien Shimano, joka sekoittaa järjestelmään tunkevan kosteuden tehokkaasti ja sisältää korroosion estoaineen. Asioitten näit ollen korroosiosta ole mitään vaaraa kylmälläkään. Sen sijaan aine säilyttää alhaisen viskositeetin aina -40 celciusasteeseen saakka, joten se on oikein hyvä talvikäyttöön. Kesällä ainetta ei käytännössä saa kiehumaan millään ilveellä, kunhan muistaa ilmata jarrujärjestelmän parin vuoden välein. Hydraulisissa polkupyörän jarruissa ole mitään liikettä estäviä elementtejä, joten niitä ei saa jumiin muutoin kuin poistamalla jarrunesteet järjestelmästä.
Jaa no, Tektro on ilmeisesti myös mineraaliöljyn käyttäjä kuten Shimanokin.
- Anonyymi
Älä käytä DOT-jarrunesteitä, jos pyöräilet talvella, vaan mineraaliöljypohjaista litkua.
- Anonyymi
Miten pyörän spekseistä käy ilmi se, että kumpi systeemi on käytössä, jarrunesteellinen vai öljyllä ... maalipintojankin korrosoivaan jarrunesteversioon en kovin suurella innolla tahtoisi kajota.
Mutta entä noiden kahden toiminnalisuus, onko siinä sen suurempaa eroa?- Anonyymi
Siellä se lukee jarrunesteropussa. Siinä jarrukahvojen läheisyydessä se reikä sijsitsee. Käppyräsarvisissa suojakumin alla. Toiminallisuuksissa taida mitään eroja olla suomalaisissa olosuhteissa. Sram käyttää dot 5.1- jarrunestettä ja Shimano öljyä. Jarruneste ei syövytä maalia, eikä mitään muutakaan. On meinaan kokemusta asiasta. Tuoksuu kyllä oikein hyvälle, vähän kuin saunavihdalle/vastalle kun sitä on kuumassa vedessä oikeen liotellut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellä se lukee jarrunesteropussa. Siinä jarrukahvojen läheisyydessä se reikä sijsitsee. Käppyräsarvisissa suojakumin alla. Toiminallisuuksissa taida mitään eroja olla suomalaisissa olosuhteissa. Sram käyttää dot 5.1- jarrunestettä ja Shimano öljyä. Jarruneste ei syövytä maalia, eikä mitään muutakaan. On meinaan kokemusta asiasta. Tuoksuu kyllä oikein hyvälle, vähän kuin saunavihdalle/vastalle kun sitä on kuumassa vedessä oikeen liotellut.
Ajattelin siis pyösrien esittelyspeksejä, sillä on ole huomannut nettiesitteissä erittelyä asiasta, tai millä nimikkeellä ne erottuvat toisistaan, mutta saattaa siellä jossakin tieto olla.
Nuo systeemit ovat alttiita myös ilkivallalle kun säiliöt eivät ole lukitun nokkapellin alla kuten autoissa, eli itselle herättä hieman ristiriitaisia ajatuksia, vaikka muutoin ihan toimivasta systeemistä on kyse.
Nykyisin on vain se haaste, että suht' hyvillä osilla, vaikakpa Deorella ei tahdo saada vannejaruja, jotka hyvät sellaiset toimivat ihan ok, käyttötarpeista riippuen.
SRAM-vaihteistoto ovat varmastiki ihan ok, mutta kun ovat itsell ehieman vieraista ja vaikeaa rinnastaa tuttuun Shimanoon, niin viimeksi manituilla vaihteilla olevia katselen seuraavaa fillaria hommatessa.
"DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikonipohjainen, eikä sen sekaan kondensoidu vettä samalla tavalla kuin DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä. "
- http://autowiki.fi/index.php/Jarruneste
Kyllä ihan peristeisesti autoissakin varoitetaan jarrunesteiden käsittelyn suhteen, sillä ovat pahasta maalipinnalle kuin metalli- ja aluvanteillekin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelin siis pyösrien esittelyspeksejä, sillä on ole huomannut nettiesitteissä erittelyä asiasta, tai millä nimikkeellä ne erottuvat toisistaan, mutta saattaa siellä jossakin tieto olla.
Nuo systeemit ovat alttiita myös ilkivallalle kun säiliöt eivät ole lukitun nokkapellin alla kuten autoissa, eli itselle herättä hieman ristiriitaisia ajatuksia, vaikka muutoin ihan toimivasta systeemistä on kyse.
Nykyisin on vain se haaste, että suht' hyvillä osilla, vaikakpa Deorella ei tahdo saada vannejaruja, jotka hyvät sellaiset toimivat ihan ok, käyttötarpeista riippuen.
SRAM-vaihteistoto ovat varmastiki ihan ok, mutta kun ovat itsell ehieman vieraista ja vaikeaa rinnastaa tuttuun Shimanoon, niin viimeksi manituilla vaihteilla olevia katselen seuraavaa fillaria hommatessa.
"DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikonipohjainen, eikä sen sekaan kondensoidu vettä samalla tavalla kuin DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä. "
- http://autowiki.fi/index.php/Jarruneste
Kyllä ihan peristeisesti autoissakin varoitetaan jarrunesteiden käsittelyn suhteen, sillä ovat pahasta maalipinnalle kuin metalli- ja aluvanteillekin.Kaikki ajoneuvot ovat alttiita ilkivallalle muodossa tai toisessa. Voi joku rikkoa auton tuulilasinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844282Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303211- 1702590
- 141976
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862