Mitä voisi tarkoittaa Sokrateen lause: "Tiedän vain sen, että en tiedä mitään."?
Pohdintaa!
11
61
Vastaukset
- Anonyymi
Se on viisauden alku jos pystyy toteamaan itsensä mitättömäksi. Koskaan tietävä ihminen kuten "sannamarin" ei ole viisas. Syy? Hän ei voi löytää koskaan viisautta, koska se pakenee itseriitoisia ihmisiä.
- Anonyymi
Meillä on ollut loputtomiin kaikkitietäviä pääministereitä ja muita johtajia. Käyppä kyseenalaistamassa joku Paavo Lipposen tai Urho Kekkosen juttu. Taitaa tässä eniten vaivata Marinin sukupuoli.
- Anonyymi
Se on tietoisuutta sellaisten asioiden olemassaolosta, joita ei ymmärrä. Tai on tietoinen ongelmista/haasteista, joita ei osaa ratkaista.
Tosin tuo "mitään" ei kuulu alkuperäiseen lausahdukseen. - Anonyymi
Tiedän sen, että totuus on tuolla jossain.
- Anonyymi
Voiko ihminen tietää mitään? Ääriskeptikoiden vastaus on, että ei voi. Kaikki tieto on epävarmaa, puutteellista, erehtyväistä, epätäsmällistä jne.
Itse en ole ääriskeptikko. Uskon tietäväni oman nimeni, sukupuoleni ja ikäni, inter alia. Minulla on riittävä todistusaineisto mielestäni siihen, että tiedän varmuudella oman nimeni kokonaisuudessaan.
Sokrates ei tiennyt omaa nimeään, koska ei tiennyt mitään. Mistä Sokrates sitten tiesi, että ei tiennyt mitään? Sitä Sokrates ei tietenkään tiennyt, koska ei tiennyt mitään - edes omaa nimeään.
Mielestäni ääriskeptisyydelle ei ole riittäviä perusteita, mutta skeptisyydelle on toki paljonkin käyttöä.- Anonyymi
Useinhan tuo 'minä en tiedä mitään' on vain yritys antaa itsestään syvällinen kuva.
On olemassa vaikka kuinka paljon 'ikuista tietoa' (ceteris paribus) kemiassa, fysiikassa, matematiikassa, geometriassa, logiikassa, esim.
- Anonyymi
Tietää silloin yhden asian enemmän kuin vastaväittäjä.
- Anonyymi
Tuo on tiedon alku. Aikakaudella ei oltu sovittu luotettavasta tiedosta. Kyselemällä huomasi ettei kukaan muukaan ollut ajatellut mitään enempää. Se, että huomaa ettei tiedä mitään, on vaatinut koko oman maailmankuvan kyseenalaistamista sekä loogisiin ristiriitoihin on uskaltanut tarttua tapojen vastaisesti. Sokrates ei ollut sovinnollinen mies. Ei luottanut kehenkään eikä mihinkään eikä hävennyt tuoda asiaa esiin. Oman aikansa tavat mullistaneet ajattelijat olleet ikäviä jääräpäitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on tiedon alku. Aikakaudella ei oltu sovittu luotettavasta tiedosta. Kyselemällä huomasi ettei kukaan muukaan ollut ajatellut mitään enempää. Se, että huomaa ettei tiedä mitään, on vaatinut koko oman maailmankuvan kyseenalaistamista sekä loogisiin ristiriitoihin on uskaltanut tarttua tapojen vastaisesti. Sokrates ei ollut sovinnollinen mies. Ei luottanut kehenkään eikä mihinkään eikä hävennyt tuoda asiaa esiin. Oman aikansa tavat mullistaneet ajattelijat olleet ikäviä jääräpäitä.
Puhutaan laatikon ulkopuolelta ajattelusta. Muodikas hokema. Laatikon ulkopuolelta ajattelu vaatii toisista eriytymistä. Ei ole samaa kuin oikeiden asioiden hokeminen.
- Anonyymi
Sokrates oli patsaista päätellen Efraimin heimoa kuten esim Einstein ja Feynman.
Itselläni on kaverina myös. Vahva ego ja tahdonvoima. Voi toistaa yhtä ja samaa kysymystä kaksi päivää joka tunti. Tekstiviestejä 50 kolmessa tunnissa. Yksi ja sama kysymys toistuu kunnes jokainen salainen taipumus ja tietoon liittyvä yhdistävä tekijä on tullut selväksi - mutta ei hänelle itselleen vaan minulle.
Ei siis tyydytä pinnalliseen tietoon vaan kaikkitietoon. Täydelliseen kuvaan asiasta.
Sokrates ei luottanut vaikutelmiin, mielijohteisiin, vajavaisuuksiin, vaan kokemukseen jota voisi nimittää tai kuvata SYDÄMEN PUHDISTAVA TULI JA VALTAVA HELPOTUS SEKÄ MIELENRAUHA SEKÄ SEESTEISYYS. Muista kiittää vastaajia sitten kun olet saanut apua koulutehtävääsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1411193
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061081- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.116966Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949