Joka kolmas vie töitä kotiin

mistä johtuu

Joka kolmas vie töitä kotiin

Joka kolmas palkansaaja tekee töitä myös kotona, ja noin puolella työasiat tunkeutuvat jossain määrin vapaa-ajalle, usein puhelimen kautta.

Tutkija, VLT Juhan Antilan tutkimuksessa ylemmät toimihenkilöt kokivat muita useammin ristiriitoja työn ja yksityiselämän yhteensovittamisessa.

Sukupuolten välillä ei ollut eroa, vaikka usein nimenomaan naisilla uskotaan olevan vaikeuksia yhdistää perhe ja työ.

Etenkin ideointia ja innovointia ja sisältävä työ hämärtää työn ja yksityiselämän välistä rajaa. Työpaikan johtamiskäytännöillä ja toimintatavoilla on myös suuri merkitys työn ja vapaa-ajan suhteeseen.

Palkansaajat antoivat nykyisille työajoilleen arvosanaksi 8. Eniten tyytyväisyyttä voitaisiin parantaa mahdollisuudella vaikuttaa omaan työaikaan ja vähentää työtunteja. Tyytymättömimpiä nykyiseen tilanteeseensa ovat kouluikäisten lapsien yksinhuoltajat.

Työaika joustaa joka toisella palkansaajalla päivittäin tai viikottain. Korkeassa asemassa olevilla työaika vaihtelee keskimääräistä enemmän. Vähiten joustoja on ikääntyneillä teollisuuden ja rakentamisen työntekijöillä.

Kyselyyn vastasi lähes 3 000 ihmistä.

STT, YLE24
Mistähän moinen johtuu?

Itse keksin 3 syytä
a) Liikaa töitä liian pienellä porukalla
b) Huonosti organisoitu työyhteisö
c) Työntekijöiden huono motivaatio

Muita syitä?

10

826

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mävaan

Huono motivaatio tuskin on selitys sille, että töitä viedään kotiin. Muut kaksi selitystäsi allekirjoitan kyllä.

• ........

Huono motivaatio elämään? Työ=elämä jne..

• ...,.......
        ........ kirjoitti:

Huono motivaatio elämään? Työ=elämä jne..

Ei riitä kaiken työn tekemiseen eikä ylityön mahdollisuutta ole olemassa. Mikäli jäät tekemään työt töihin, missaat perheen yms.

• kotiin

Kai sitä töitä viedään kotiin, kun firmasta on potkittu porukkaa ulos ja yhdelle lankeaa omien töiden lisäksi toisen työt niskaan. Miehelleni kävi niin, että ensin potkittiin yksi työntekijä ulos ja nämän henkilön työt lankesivat niskaan. Vähän ajan kuluttua firmasta lähti toinen työtekijä ja tämänkin työt lankesivat niskaan. Mies teki siis "normaalin" n.55h työpäivän päälle vielä joka ilta kotona viikossa n.10 ekstra tuntia töitä. Nyt hänelle sitten tuli potkut ja voi toimitusjohtaja parkaa, jolle lankesi mieheni työt. Tuolla menolla tj:n pitäisi siis tehdä omien töiden lisäksi 65h ekstraa. Siinäpähän paiskii paskiainen!

• Mielenkiintoista

Herättää paljon ajatuksia tämä aihe... Pitkän työuran omaavana löytyy nämä:

a) Vinksallaan oleva työn sankareita/sankarittaria hehkuttava kulttuuri ts. pitää olla niiiiiin tärkeä ja raahata töitä kotiin. Voi sitten huokailla kollegoille, kavereille ym. kiireestään (ja tärkeydestään). Toimii usein YT:ihin saakka jolloin virsi vaihtuu jos ja kun ura kaikista uhrauksista huolimatta kääntyy epätoivottuun laskusuuntaan.

b) Huono töiden organisointi. Vanha toteamus on kuitenkin se, että ihmisellä teetetään töitä juuri niin paljon kuin itse antaa teettää. Kannattaa nostaa kytkintä jos tälle ei pysty tekemään mitään...

c) Oman elämän puute

d) (Työ)kännykät, vaikka kapula onkin muutoin hyvä juttu. Soittajat voi yleensä koota soittajaryhmiksi ja työajan loputtua ohjata bisnespuhelut vastaajaan...

• vie töitä kotiin

Vain hölmöt vie töitä kotiin.
      Yrittävät näyttää tehokkaammilta kuin ovat.
      Tai sitten surffaavat päivät.

• maikki

Tämä johtuu siitä että asiat ovat aina olleet näin.

Kysynpä että kuka teistä ei olisi ikinä herännyt yöllä ja muistanut että jokin homma töissä jäi hoitamatta? Tai muutoin vain tehnyt töitä unissaan? Tai kesken nurmikonajon tai juoksulenkin havahtunut, tehnyt oivalluksen, että miten voisi tehdä töissä asiat tehokkaammin, paremmin jne.

Jo agraariyhteiskunnassa ihmiset painoivat hommia aamukuudesta iltayhdeksään, loppuaika tehtiin puhdetöitä. Ihmiselle on luonnollista pohtia työasioitaan vapaa-ajalla. Emme voi heittää aivoistamme sitä osaa nurkkaan mitä käytämme töitä tehdessämme.

Muutosta on tapahtunut vain siinä, että kun vapaa-ajan merkitystä jostain kumman syystä on viimeisten parin vuosikymmenen aikana alettu enemmän arvostamaan, niin jotenkin siitä on tullut kauhea häly, että kuinka nykyään (!) ihmiset vievät töitään kotiin jne. "Missään tapauksessa emme saa viedä töitä kotiin. Eihän ilmaisia töitä saa tehdä, kaiken täytyy olla tuottavaa!" Ja sitten ruinataan että kuinka ihmiset kärsii tästä tehokkuusajattelusta ja kvartaalitaloudesta jota itse viljelemme joka puolelle, myös vapaa-ajallemme! (siis aivan oma vikamme)

Kuten sanottu, ihminen ei ole kone jossa on virtakytkin siihen ja tähän asentoon, ihminen on kokonaisuus ja pystymme abstraktiin ajatteluun. Me luonnollisesti viemme ja olemme aina vieneet työmme mukanamme kaikkialle missä olemmekin, eikä siinä ole mitään pahaa.

• olosuhteet oli toiset

Niin, ennen työtä löytyi tekevälle ja tultiin jopa kotoa hakemaan töihin. Silloin ei tarvinnut siinä mielessä "päteä" työnteolla.

Siellä agraariyhteiskunnassa ei tainnut olla kelloja tavallisella rahvaalla, jonka mukaan työtä olisi tehty "kuudesta yhdeksään". Työt ajoitettiin pikemminkin auringon nousun ja laskun mukaan - kesäaikana enemmän, talvella vähemmän. Tästä syntyinen luonnollinen rytmi. Ja silloinkin ihminen teki työtä vain ja ainoastaan oman elantonsa turvaamiseksi.

En ymmärrä miksi pitäisi tehdä ilmaista työtä, jos kerran työ, työaika ja siitä maksettava palkka on työsopimuksessa määritelty, sitä on noudatettava, puolin ja toisin. Ja tällä tarkoitan nyt nimenomaan vastikkeellista työtä, ihmisten AUTTAMINEN on eri asia ja oma lukunsa...

• maikki
        olosuhteet oli toiset kirjoitti:

Niin, ennen työtä löytyi tekevälle ja tultiin jopa kotoa hakemaan töihin. Silloin ei tarvinnut siinä mielessä "päteä" työnteolla.

Siellä agraariyhteiskunnassa ei tainnut olla kelloja tavallisella rahvaalla, jonka mukaan työtä olisi tehty "kuudesta yhdeksään". Työt ajoitettiin pikemminkin auringon nousun ja laskun mukaan - kesäaikana enemmän, talvella vähemmän. Tästä syntyinen luonnollinen rytmi. Ja silloinkin ihminen teki työtä vain ja ainoastaan oman elantonsa turvaamiseksi.

En ymmärrä miksi pitäisi tehdä ilmaista työtä, jos kerran työ, työaika ja siitä maksettava palkka on työsopimuksessa määritelty, sitä on noudatettava, puolin ja toisin. Ja tällä tarkoitan nyt nimenomaan vastikkeellista työtä, ihmisten AUTTAMINEN on eri asia ja oma lukunsa...

Nimenomaan tarkoitin tuota luonnollista rytmiä, että töitä tehtiin jatkuvasti, auringonnoususta auringonlaskuun. kesällä vaikka sitten kuudesta yhdeksään. Ihminen tekee juuri luonnostaan töitä.

"En ymmärrä miksi pitäisi tehdä ilmaista työtä, jos kerran työ, työaika ja siitä maksettava palkka on työsopimuksessa määritelty, sitä on noudatettava, puolin ja toisin."

En tarkoittanut että ihmisen tulisi viedä töitä kotiin, vaan tarkoitan että ihmiselle on luonnollista pohtia työasioita vapaa-ajallaan, niitä ei yksinkertaisesti voi sulkea täysin elämästään pois silloin kun siirrytään siviiliin. Ihminen on kokonaisuus. Ja onhan se kamalaa kun työminä ei toimi työsopimuksessa määritellyn työajan mukaan pilkulleen. Minä ainakin pohdin ihan mielellänikin välillä työasioita työajan ulkopuolella, välimatka työhön antaa perspektiiviä asioihin.

Minä teen töitä koska nautin siitä, en siksi että haluan päteä. Mutta nautin toki viikonlopuistakin ja kesälomista, mutta nekään eivät tuntuisi miltään ellei arki olisi vastapainona.

• Ninni
        maikki kirjoitti:

Nimenomaan tarkoitin tuota luonnollista rytmiä, että töitä tehtiin jatkuvasti, auringonnoususta auringonlaskuun. kesällä vaikka sitten kuudesta yhdeksään. Ihminen tekee juuri luonnostaan töitä.

"En ymmärrä miksi pitäisi tehdä ilmaista työtä, jos kerran työ, työaika ja siitä maksettava palkka on työsopimuksessa määritelty, sitä on noudatettava, puolin ja toisin."

En tarkoittanut että ihmisen tulisi viedä töitä kotiin, vaan tarkoitan että ihmiselle on luonnollista pohtia työasioita vapaa-ajallaan, niitä ei yksinkertaisesti voi sulkea täysin elämästään pois silloin kun siirrytään siviiliin. Ihminen on kokonaisuus. Ja onhan se kamalaa kun työminä ei toimi työsopimuksessa määritellyn työajan mukaan pilkulleen. Minä ainakin pohdin ihan mielellänikin välillä työasioita työajan ulkopuolella, välimatka työhön antaa perspektiiviä asioihin.

Minä teen töitä koska nautin siitä, en siksi että haluan päteä. Mutta nautin toki viikonlopuistakin ja kesälomista, mutta nekään eivät tuntuisi miltään ellei arki olisi vastapainona.

Minä vei töitä kotiin, koska en yksinkertaisesti ehtinyt tehdä niitä työajalla ja olen yksinkertaisesti niin lojaali, että jos otan jonkun asian hoitaakseni, niin sen myös hoidan; kävi miten kävi-> työt kasaantuivat. Sanoin tästä myös esimiehelleni, joka kyllä kommentoi että keskity nyt näihin ja viikon päästä pyörsi puheensa sanoen että nyt teetkin sitten näitä.

Aina ei olisi ollut ihan pakko ylitöitä tehdä, mutta oma luonteeni pakotti minua tekemään, koska olin luvannut hoitaa. Siispä nostin kytkintä ja nyt suunnittelen omaa yritystä:) Eli tässäkin asiassa on vikaa syissä kuin sepissäkin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2902
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2763
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1649
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1488
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe