Haluaisitko kuulla totuuden elämästä, vaikka se tekisi sinusta onnettoman loppuelämäksesi ? Vai olisitko mieluummin onnellinen ja tietämätön. Totuus voisi olla esim. simulaatiohypoteesin totuudellisuutta . Itse valitsisin onnellisuuden , jos totuuteen ei kumminkaan pystyisi vaikuttamaan mitenkään.
--
heisielu
Totuus vai onnellisuus?
27
356
Vastaukset
- Anonyymi
Valitsisin totuuden, koska tiedonhaluni menee yli tunteiden. Mysteerin selvittäminen on tärkeämpää kuin illuusio onnesta. Päätös voi toki johtaa katumukseen, mutta selvittäminen olisi riskin arvoinen.
Elämähän on tavallaan simulaatio, koska ihmisaivot rakentaa täysin omintakeisen uniikin todellisuuskokemuksen. Se kuuluu tähän illuusioon, että ns. ulkopuolinen maailma, eli se, mitä näemme ja koemme edessämme, on se todellisuus. Kuitenkin se, mitä näemme ja koemme on 100% aivoissa tapahtuva projektio, ja uniikki. Sinänsä mielenkiintoista, että n. 13x14 cm:n tilaan "mahtuu" suunnattoman kokoinen kolmiulotteinen maailma, ja joka on ainoa paikka, missä voi tapahtua näkemistä, kuulemista, valon ja ajan kokemista....
Totuushan voi jopa järkyttää. Sitä ei voi tietää, mitä tämän rajallisen todellisuuskuvan toisella puolella on. Siitäkin huolimatta olisin valmis ottamaan riskin. Olen leikitellyt monenlaisilla ajatuksilla ihan rajattomasti, että olemme esim. laboratoriokoe, tai että olen jopa ainoa olemassa oleva tietoisuus, joka saa kaiken tiedostamani syötteenä, tai jopa että kauan sitten yksinäinen tietoisuus, jota kutsumme 'jumalaksi' kyllästyi yksinäisyyteen ja jakoi itsensä moneksi, joita kutsumme 'sieluiksi' ja näin syntyi ihmiskunta :) - Anonyymi
Minäkin valitsisin totuuden. Jos esimerkiksi saisin tietää, että meidän universumimme on vain tietokonesimulaatio, niin entäs sitten? Meille simulaation sisällä eläville se on silti ainoa todellinen universumi. Tuo totuus ei siis tekisi meistä onnettomia, vaan ainoastaan lisäisi ymmärrystämme todellisuuden luonteesta.
- Anonyymi
Tämä on sarjassa mahdottomia vastakkainasetteluja, joihin ei ole olemassa oikeaa vastausta.
Olen valinnut totuuden.
- Anonyymi
Yksi totuus voisi olla joka tekee onnettomaksi olisi, että tietoisuus sammuu kuolemassa. Toisia taas ahdistaisi tieto siitä että oma tietoisuus ei häviä koskaan..
Joku tais tällä palstalla viisaasti sanoa, että "voimassa toistaiseksi" eli tätä asiaa ei kannata nyt murehtia vaan ainakin nyt tällä hetkellä ylläpidetään elämää..
--
heisielu- Anonyymi
Tietoisuus voi sammua eläessäkin itse olen herännyt sairaalasta ja ihmetellyt missä olen ja miksi.
- Anonyymi
Voisi ahdistaa myös, jos tietäisi tulevaisuudesta varmoja synkkiä asioita tapahtuvaksi. Esim että asteroidi osuu maapalloon parin vuoden päästä. Nk. Cassandra syndrooma.
--
heisielu - Anonyymi
Totuus ja onnellisuus eivät ole oman kokemukseni mukaan toisensa poissulkevia, miksi olisi?
"Kaikkein kaunein ja kaikkein syvällisin tunne, jonka voimme kokea, on salaperäisyyden kokeminen.
Se on kaiken aidon tieteen siemen. Ihminen, jolle tämä tunne on vieras, joka ei enää pysty ihmettelemään ja vaipumaan syvän kunnioituksen valtaan, on itse asiassa jo kuollut.
Tämä tieto, tämä tunne, että kaikki, mikä meille on selittämätöntä, on todella olemassa ja ilmenee korkeimpana viisautena ja säteilevimpänä kauneutena -
vaikka meidän heikosti käsittävä sielumme pystyy tajuamaan vain näiden kaikkein alkeellisimmat muodot - on kaiken uskonnollisuuden ydin".
Albert Einstein- Anonyymi
Itsekin tulen sitä onnellisemmaksi mitä enemmän totuutta opin. Mutta entä sen jälkeen, kun koko totuus on opittu? Iskeekö sitten se epäonnellisuus?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekin tulen sitä onnellisemmaksi mitä enemmän totuutta opin. Mutta entä sen jälkeen, kun koko totuus on opittu? Iskeekö sitten se epäonnellisuus?
Mysteerin tunne ja ihmetys katoaisi, jos koko totuus valkenisi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnettomuudessakin voi olla onnellinen ettei käynyt pahemmin, vaikka vielä onnellisempi olisi kun ei joudu onnettomuuteen ja siitä voi olla onnellinen joka hetki, eli se onnellisuus on vähän suhteellinen käsitys, jonka voi luoda subjektiivisesta mielikuvasta kuvittelemalla vähän samalla tavalla kuin ihmiset ovat onnellisia , että heillä on työpaikka, kun toisaalta antavat sitten ymmärtää sen työn olevan niin vastenmielistä, koska heidän mielestään työttömät olisi vaikka väkisin pakotettava töihin. Todellisuudessa mihinkään miellyttävään tehtävään ei tarvitse ketään pakottaa.
- Anonyymi
Mistä se totuus pitäisi kuulla että sen voisi oikeasti uskoa ainoaksi oikeaksi totuudeksi? Vai luulisitko sitten kuitenkin vain nähneesi unta. Eikö tämä totuus kuitenkin olisi siis pohjmmiltaan uskon asia.
Ihan jo loogisesti ajateltuna ei voi olla olemassa yhtä oikeaa totuutta. Joten jos näistä kahdesta täytyisi valita niin tietysti valitsisin onnellisuuden. Tosin moni näyttäisi löytävän jonkinlaisen onnen uskosta, tiedä siitä. - Anonyymi
Ottaisitko täydellisen kuvauksen itsestäsi vastaan, jos sitä tarjottaisiin sinulle?
Se voisi tehdä onnettomaksi, jos on ollut väärä omakuva.
Kuvaus sisältäisi selityksen käytöksellesi, luonteenpiirteesi, alitajunnan sisällön, kaikki muistot, aivojesi toiminnan, genetiikan vaikutuksen ja tietoisuutesi mysteerin selvittämisen. Eli ylipäätään kaikki tieto, mitä sinusta voi saada.
Eli ottaisitko vastaan totuuden itsestäsi?
Ps.jotenkin olisin silti itseni ulkopuolella havaitsemassa, vaikka tuntisin/näkisin itseni täydellisesti...
--
heisielu - Anonyymi
mitäs jos sait tietää syvimmän totuuden ja se oli synkkä ,mutta muistinpyyhdintä olisi mahdollista.
eli olemme vaikka unohtaneet että simulaation ulkopuolella on asiat tosi huonosti ja niitä ei pysty korjaamaan pitkään aikaan. - Anonyymi
Eläilillä ei ole tuollaisia ongelmia.
- Anonyymi
Itseasiassa emme aina tiedä miten eläimet asioita kokevat ja käsittelevät, mutta havaintojen perusteella eläimet voivat olla onnellisia tai onnettomia siinä missä ihminenkin monesta eri syystä johtuen. Ehkä ihminen joka esineellistää eläimet ei kykene tätä selvää asiaa havaitsemaan.
- Anonyymi
-tieto lisää tuskaa, vanha sanonta
- Anonyymi
Sielu vai henki ja rahat?
- Anonyymi
Totuus. "Lisää tuskaa, mutta vapauttaa". Ei puhuta mistään "ennustajaeukoista, horoskoopintekijöistä, tai ilmastomallintajista". Vaan totuudesta. Ei luuloista, uskomuksista, tai mallinnoksista surkein ja vajavaisin parametrein.
- Anonyymi
Edelliseen täytyy lisätä, että harva on spartalaisia realisteja. Ilmeisen inhimillisempää on hedonismi. Sen puolesta puhuu koko nykytodellisuus. Suomikin "maailman onnellisin maa", vaikka täällä lähes 20% asukkaista syö mielialakemikaaleja. Että kestävät edes epätotuudellisen todellisuuden, mikä on pumpuloitu ja kaunisteltu. Myös valehdeltu.
- Anonyymi
-1 armo
0 pyhyys
1 rakkaus
2 toivo
3 usko
4 oikeus
5 laupeus
6 Totuus
7 rauha
8 lohdutus
9 tieto
10 kieltäymys
Ilman rakkautta ei ole mitään. Se on voittajien osa ja kakkonen eli toivo on jo lohdutuspalkinto.
Ne ihmiset joilla ei esim 25 oppilaan koululuokassa ole mahdollista olla 5 parhaan joukossa jämähtävät arvostamaan totuutta eli ovat kuudennella sijalla luokassa.
Se näkyy todistuksen arvosanoissa, urheilussa, taideaineissa ja kaikessa koulumenestyksessä.
Myös fyysisissä piirteissä kuten pituudessa ja lihavuudessa.
Kuudenneksi jäänyt on kyllä jo looseri. Mutta hyvä itsetunto on tärkeä asia silti. Miten heidän itsetuntoaan voisi tukea. On oma kysymykseni.- Anonyymi
Kirjasta www HR Giger com;
"Isäni vastusti taidetta. Hän kutsui sitä leivättömäksi ammatiksi. Isäni kielteinen asenne ja aivan liian täydellinen siskoni, joka menestyi erinomaisesti kaikissa kouluaineissa, haastoivat minut todistamaan, etten ollutkaan niin arvoton kuin huonoja oppilaita yleensä pidetään."
https://www.youtube.com/watch?v=haASdCofMLg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjasta www HR Giger com;
"Isäni vastusti taidetta. Hän kutsui sitä leivättömäksi ammatiksi. Isäni kielteinen asenne ja aivan liian täydellinen siskoni, joka menestyi erinomaisesti kaikissa kouluaineissa, haastoivat minut todistamaan, etten ollutkaan niin arvoton kuin huonoja oppilaita yleensä pidetään."
https://www.youtube.com/watch?v=haASdCofMLgTuo youtube-video liittyy alien- elokuvan hirviön tekijään tai keksijään.
- Anonyymi
tuli mieleen idea:
liittyen ehkä ufo-asioihin tai ehkä muihinkin asioihin että kun saa tietää jonkun suuren asian tai uuden salaisuuden niin monet kysymykset menettävät merkityksensä.
eli historiassa ja arkeologiassa on monia mielenkiintoisia kysymyksiä mutta kun saisi tietää jonkun ratkaisevan uuden asian niin vanhat kysymykset kaikkoaisi turhiksi.
Kuvitellaan, että löydettäisiin todisteita siitä, että muinaiset egyptiläiset olivat yhteydessä avaruusolentoihin tai saaneet teknologisia innovaatioita niiltä. Tällöin monet kysymykset, kuten "Miten pyramidit rakennettiin?" tai "Miksi muinaiset sivilisaatiot kehittyivät niin nopeasti?" saattaisivat menettää merkityksensä, koska uusi tieto muuttaisi koko käsityksemme ihmiskunnan historiasta ja kehityksestä.
Toinen esimerkki voisi olla se, että jos löydettäisiin todisteita siitä, että aikamatkustaminen on mahdollista, se muuttaisi täysin käsityksemme ajasta ja historiasta, ja monet kysymykset menneisyydestä voisivat tuntua vähäisiltä tai jopa turhilta.
...
H- Anonyymi
Kun saa tietää jonkun uuden ison asian niin vanhat asiat joita on pitänyt merkityksellisinä saattavat muuttua merkityksettömäksi.
Jokainen suuri löytö näyttää, että kysymykset, jotka joskus hallitsivat ajatteluamme, voivat muuttua merkityksettömiksi, kun uusi tieto antaa niille selityksen tai asettaa ne isompaan kontekstiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun saa tietää jonkun uuden ison asian niin vanhat asiat joita on pitänyt merkityksellisinä saattavat muuttua merkityksettömäksi.
Jokainen suuri löytö näyttää, että kysymykset, jotka joskus hallitsivat ajatteluamme, voivat muuttua merkityksettömiksi, kun uusi tieto antaa niille selityksen tai asettaa ne isompaan kontekstiin.Sinulla voi olla kymmenen kysymystä johon haluat luotettavasta lähteestä vastauksia.
Mutta saat jo ensimmäiseen kysymykseen niin valtavan vastauksen että kaikki yhdeksän muuta kysymystä jäävät merkityksettömäksi tai jotka eivät ole enää relevantteja.
- Anonyymi
Varsin monelle sivistyneille-koulutettulle se itsekkyydestä aiheutunut subjektiivisuus ,siis egon harha, on se tärkein asia maailmassa , ettei objektiivinen todellisuus ahdistaisi.
Sellainen on kulttuurievoluution nykytila, kun henkilökohtainen jumalasuhde 1 000 vuotta sitten rantautui, ja jumalasta luopumisen jälkeen on jäänytkin jäljelle pelkkä henkilökohtaisen priorisointi , ns. Itseensä uskovaisuus. itseensä uskovaisuus on se subjektiivisiin, siis tyhmentävin uskonto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115785Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323877- 823322
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182936Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2481980Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871953- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81676Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui381665Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu861513