Matematiikka

Anonyymi

Voisko joku auttaa tässä. Sain vastauksen A ja C mutta b vastausta en saanut.

A) vastauksesta sain 6% ja 13,5%
C) 13,5-6=7,5 prosenttiyksikköä
Mutta miten lasken sen B?

Eduskuntaan valitaan 200 kansanedustajaa. Vuoden 2011 vaaleissa Puolue sai 12 paikkaa eduskunnassa ja vuoden 2015 vaaleissa se sai 27 paikkaa.
a) Montako prosenttia kaikista kansanedustajista oli Puolueen kansanedustajia vuoden 2011 eduskunnassa? Entä vuoden 2015?
b) Montako prosenttia Puolueen kansanedustajien osuus kasvoi?
c) Montako prosenttiyksikköä Puolueen kansanedustajien osuus kasvoi?

11

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vertaa paikkamäärien erotusta alkuperäiseen paikkamäärään.

      • Anonyymi

        Eli 27-12=15? 15% vai?


    • Anonyymi

      100*(27-12)/12 = 125 %

      • Anonyymi

        Kiitos.


    • Anonyymi

      Tähän on jo vastattu ihan äsken. Kts. ketjua "Matematiikka": Anonyymi/16.02.2021 16:56.

      • Anonyymi

        Lisäys. sillä lisäyksellä että tuossa vastauksessa ei tarkoiteta "kannatus kasvoi" vaan että edustajien määrä kasvoi 7 5 prosenttiyksikköä, kuten eräs anonyymi huomautti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys. sillä lisäyksellä että tuossa vastauksessa ei tarkoiteta "kannatus kasvoi" vaan että edustajien määrä kasvoi 7 5 prosenttiyksikköä, kuten eräs anonyymi huomautti.

        Eli siis laskiks mä oikein ton C kohdan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis laskiks mä oikein ton C kohdan?

        Laskit.


    • Anonyymi

      b) 27/12 = 2,25 → kasvua 125 %

      • Anonyymi

        Väärin. Lasket muuta kuin mitä kysyttiin.

        Ensin edustajien osuus oli 12/200 = 6 % ja myöhemmin 27/299 = 13,5 % Tämä prosenttiosuus kasvoi siis 7,5 prosenttiyksikköä.

        Edustajien osuus koko eduskunnasta kasvoi siis 7,5 prosenttiyksikköä..


      • Anonyymi

        Sori. Sotkin tämän tuohon aiempaan ketjuun Matematiikka 16.02.2921 16:56. Siinähän b - kohta oli muuta. Tässä ketjussa taas b-kohdassa kysyttiin sitä, minkä oikein laskitkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      133
      3752
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3458
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2006
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      92
      1487
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      146
      918
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      908
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe