Lämmittävän tehon laskeminen

Anonyymi

Muuntajien, kuristimien jms. sähkökojeiden rautasydämet lämpenevät ns. rautahäviöiden vuoksi. Miten tämän häviötehon suuruuden watteina voisi mitata tai laskea?
Voi kyllä mitata paljonko on lämpötilan nousu rautasydämessä, mutta siitä on vähän vaikea laskea mikä on vastaava lämpöteho.

17

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tavalliseti mitataan aluksi käämien resistanssit ja induktanssit.
      Sitten kytketään muuntaja tyhjäkäyntiin nimellisjännitteellä ja oikosulkuun nimellisvirralla. Mittaamalla virrat ja jännitteet ja vaihekulmat saadaan laskemalla selville kupari- ja rautahäviöt.
      Laskentaohjeet löytyvät jostain Pyökärin Sähkökoneopista tms.

      • Anonyymi

        Ideana tuossa on että muuntajalle tehdään T:n muotoinen vastinkytkentä. T:n vasen sakara on ensiökäämin resistanssi ja hajainduktanssi, T:n oikea sakara on toisiokäämin resistanssi ja hajainduktanssi ja pystyviiva on pääinduktanssi ja raudan häviöresistanssi.
        Kun ensiöön kytketään jännite ja jätetään toisio joko avoimeksi tai oikosuljetaan se saadaan mittaamalla selville noiden komponenttien arvot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ideana tuossa on että muuntajalle tehdään T:n muotoinen vastinkytkentä. T:n vasen sakara on ensiökäämin resistanssi ja hajainduktanssi, T:n oikea sakara on toisiokäämin resistanssi ja hajainduktanssi ja pystyviiva on pääinduktanssi ja raudan häviöresistanssi.
        Kun ensiöön kytketään jännite ja jätetään toisio joko avoimeksi tai oikosuljetaan se saadaan mittaamalla selville noiden komponenttien arvot.

        Jos ei tarvita tarkkuutta, niin joidaan T:n oikea haara jättää pois ja kerätä vasempaan haaraan käämien resistanssit ja hajainduktanssit.

        Kaikessa edelläesitetyssä on tietysti redusoitava toisiokäämi ensiöön eli sen impedanssi on skaalattava muuntosuhteen neliöllä ja virta muuntosuhteen käänteisarvolla.


      • Anonyymi

        Muuntajille joo, mutta entäs kuristimet ja muut sähkökojeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuntajille joo, mutta entäs kuristimet ja muut sähkökojeet?

        Oikosulkumoottoreille pätee tasan sama kuin muuntajille.
        Kuristimessa ei ole rautahäviöitä tasavirralla. Siitä ne erottaa kuparihäviöistä.

        Muut koneet kannattaa selvittää ihan itse. Tuskin kannattaa tahtimoottoreita ruveta täällä jyystämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuntajille joo, mutta entäs kuristimet ja muut sähkökojeet?

        Jos sähköisten suureiden mittaus ei riitä niin sitten näin:

        Purat laitteen niin, että lämpenevän osan voi laittaa osaksi kalorimetriä. Mittaat kalorimetrin lämpökapasiteetin niin, että lämpenevä osa on sisällä paikallaan. Sen jälkeen riittää että mittaat kalorimetrin lämpenemistä normaalikäytössä.

        Mitään yleistä helppoa ratkaisua ei ole olemassa vaan mittaukset pitää suunnitella tapauskohtaisesti ja huolella. Muuten tulee mittausvirheiden vuoksi sellaisia tuloksia että laite näyttää tuottavan energiaa tyhjästä... Onko sinulla joku tietty nimenomainen laite tai tilanne mielessäsi?


    • Anonyymi

      Eikös se tule suoraan energian säilymislaista? Ensiökäämiin tungetaan läjä energiaa sähkövirtana, ja toisiokäämistä otetaan ulos vähän pienempi läjä energiaa sähkövirtana. Se energia, joka ei ole siirtynyt toisiokäämiin, on muuttunut lämmöksi.

      • Anonyymi

        Kysymys oli aloituksessa nimenomaan rautahäviöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys oli aloituksessa nimenomaan rautahäviöistä.

        Vähännä ne muut tunnetut häviöt. Onko jotain epäselvää vai onko kaikki epäselvää?

        Monta rinnakkaista lämmitintä. Kaikki vaikuttavat toisiinsa. Esim. resistanssi kasvaa lämmetessä, joten pitää hiukan tietää mitä tekee ja miten mittaa ja mitä mittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähännä ne muut tunnetut häviöt. Onko jotain epäselvää vai onko kaikki epäselvää?

        Monta rinnakkaista lämmitintä. Kaikki vaikuttavat toisiinsa. Esim. resistanssi kasvaa lämmetessä, joten pitää hiukan tietää mitä tekee ja miten mittaa ja mitä mittaa.

        Itselläsi tuntuu olevan kaikki epäselvää :D


    • Onko kukaan kieltänyt kiinnittämästä noita kuristimia palleihisi kiinni?

      • Anonyymi

        Nyt löytyi kokemusta asiasta.


    • Anonyymi

      Raudan lämpenemisen mittaaminen on oikea tapa havaita rautahäviöt.

      Rautasydämen lämpökapasiteetti on mahdollista mitata lämmittämällä rautaa lämmitysvastusten avulla tunnetulla teholla.

    • Anonyymi

      Ehkä yksinkertaisinta on mitata kuristimen käämin resistanssi, jolloin saadaan virran avulla kuparihäviöt erilleen. Mitatusta tai lasketusta pätötehosta vähentämällä kuparihäviöt, niin erotus on rautahäviötä.

    • Anonyymi

      Teho = jännitehäviö x virtaa.

      • Anonyymi

        Teho on myös
        P=U²/R
        ja
        P=I²*R


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teho on myös
        P=U²/R
        ja
        P=I²*R

        Taidatte puhua vain tasasähköstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      39
      2060
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      846
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      844
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      721
    5. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      691
    6. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      66
      616
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      610
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      487
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      469
    10. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      467
    Aihe