Lämmittävän tehon laskeminen

Anonyymi

Muuntajien, kuristimien jms. sähkökojeiden rautasydämet lämpenevät ns. rautahäviöiden vuoksi. Miten tämän häviötehon suuruuden watteina voisi mitata tai laskea?
Voi kyllä mitata paljonko on lämpötilan nousu rautasydämessä, mutta siitä on vähän vaikea laskea mikä on vastaava lämpöteho.

17

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tavalliseti mitataan aluksi käämien resistanssit ja induktanssit.
      Sitten kytketään muuntaja tyhjäkäyntiin nimellisjännitteellä ja oikosulkuun nimellisvirralla. Mittaamalla virrat ja jännitteet ja vaihekulmat saadaan laskemalla selville kupari- ja rautahäviöt.
      Laskentaohjeet löytyvät jostain Pyökärin Sähkökoneopista tms.

      • Anonyymi

        Ideana tuossa on että muuntajalle tehdään T:n muotoinen vastinkytkentä. T:n vasen sakara on ensiökäämin resistanssi ja hajainduktanssi, T:n oikea sakara on toisiokäämin resistanssi ja hajainduktanssi ja pystyviiva on pääinduktanssi ja raudan häviöresistanssi.
        Kun ensiöön kytketään jännite ja jätetään toisio joko avoimeksi tai oikosuljetaan se saadaan mittaamalla selville noiden komponenttien arvot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ideana tuossa on että muuntajalle tehdään T:n muotoinen vastinkytkentä. T:n vasen sakara on ensiökäämin resistanssi ja hajainduktanssi, T:n oikea sakara on toisiokäämin resistanssi ja hajainduktanssi ja pystyviiva on pääinduktanssi ja raudan häviöresistanssi.
        Kun ensiöön kytketään jännite ja jätetään toisio joko avoimeksi tai oikosuljetaan se saadaan mittaamalla selville noiden komponenttien arvot.

        Jos ei tarvita tarkkuutta, niin joidaan T:n oikea haara jättää pois ja kerätä vasempaan haaraan käämien resistanssit ja hajainduktanssit.

        Kaikessa edelläesitetyssä on tietysti redusoitava toisiokäämi ensiöön eli sen impedanssi on skaalattava muuntosuhteen neliöllä ja virta muuntosuhteen käänteisarvolla.


      • Anonyymi

        Muuntajille joo, mutta entäs kuristimet ja muut sähkökojeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuntajille joo, mutta entäs kuristimet ja muut sähkökojeet?

        Oikosulkumoottoreille pätee tasan sama kuin muuntajille.
        Kuristimessa ei ole rautahäviöitä tasavirralla. Siitä ne erottaa kuparihäviöistä.

        Muut koneet kannattaa selvittää ihan itse. Tuskin kannattaa tahtimoottoreita ruveta täällä jyystämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuntajille joo, mutta entäs kuristimet ja muut sähkökojeet?

        Jos sähköisten suureiden mittaus ei riitä niin sitten näin:

        Purat laitteen niin, että lämpenevän osan voi laittaa osaksi kalorimetriä. Mittaat kalorimetrin lämpökapasiteetin niin, että lämpenevä osa on sisällä paikallaan. Sen jälkeen riittää että mittaat kalorimetrin lämpenemistä normaalikäytössä.

        Mitään yleistä helppoa ratkaisua ei ole olemassa vaan mittaukset pitää suunnitella tapauskohtaisesti ja huolella. Muuten tulee mittausvirheiden vuoksi sellaisia tuloksia että laite näyttää tuottavan energiaa tyhjästä... Onko sinulla joku tietty nimenomainen laite tai tilanne mielessäsi?


    • Anonyymi

      Eikös se tule suoraan energian säilymislaista? Ensiökäämiin tungetaan läjä energiaa sähkövirtana, ja toisiokäämistä otetaan ulos vähän pienempi läjä energiaa sähkövirtana. Se energia, joka ei ole siirtynyt toisiokäämiin, on muuttunut lämmöksi.

      • Anonyymi

        Kysymys oli aloituksessa nimenomaan rautahäviöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys oli aloituksessa nimenomaan rautahäviöistä.

        Vähännä ne muut tunnetut häviöt. Onko jotain epäselvää vai onko kaikki epäselvää?

        Monta rinnakkaista lämmitintä. Kaikki vaikuttavat toisiinsa. Esim. resistanssi kasvaa lämmetessä, joten pitää hiukan tietää mitä tekee ja miten mittaa ja mitä mittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähännä ne muut tunnetut häviöt. Onko jotain epäselvää vai onko kaikki epäselvää?

        Monta rinnakkaista lämmitintä. Kaikki vaikuttavat toisiinsa. Esim. resistanssi kasvaa lämmetessä, joten pitää hiukan tietää mitä tekee ja miten mittaa ja mitä mittaa.

        Itselläsi tuntuu olevan kaikki epäselvää :D


    • Onko kukaan kieltänyt kiinnittämästä noita kuristimia palleihisi kiinni?

      • Anonyymi

        Nyt löytyi kokemusta asiasta.


    • Anonyymi

      Raudan lämpenemisen mittaaminen on oikea tapa havaita rautahäviöt.

      Rautasydämen lämpökapasiteetti on mahdollista mitata lämmittämällä rautaa lämmitysvastusten avulla tunnetulla teholla.

    • Anonyymi

      Ehkä yksinkertaisinta on mitata kuristimen käämin resistanssi, jolloin saadaan virran avulla kuparihäviöt erilleen. Mitatusta tai lasketusta pätötehosta vähentämällä kuparihäviöt, niin erotus on rautahäviötä.

    • Anonyymi

      Teho = jännitehäviö x virtaa.

      • Anonyymi

        Teho on myös
        P=U²/R
        ja
        P=I²*R


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teho on myös
        P=U²/R
        ja
        P=I²*R

        Taidatte puhua vain tasasähköstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe