Hermostuin tänään kaupassa koronaturvallisuutta

laiminlyöviä ulkomaalaistaustaisia kohtaan, vaikkakaan ei se kenenkään ihonväri tai kotimaa niinkään vaikuttanut asetelmaan, vaan käytös.

Kävin siis kaupassa ostoksilla, ja käytävän tukki kahden aikuisen musliminaisen ja kolmen noin päiväkoti-ikäisen lapsen muodostama porukka. Nämä naiset juttelivat keskenään jotain omalla äidinkielellään ja lapset säntäsivät ympäriinsä. Aikani odottelin josko he huomaisivat mut, mutta lopulta kun yksi lapsista tönäisi pienellä ostoskärryllä mun ostoskärryjäni, maskin takaa oli helppo ärähtää että "voi nyt herran jumala tätä touhua...". Kun he tekivät tilaa, pyysin anteeksi ja sanoin olevani huolissani turvaväleistä.

Kuulin että he puhuivat selkäni takana osittain suomea ja osittain omaa äidinkieltään, ja naureskelivat että "sillä meni hermot". Kohtasimme myöhemmin toisella käytävällä, jonka he tukkivat ihan samalla tavalla, jolloin toinen naisista pyysi lastaan väistämään ja sanoi että "sillä menee kohta hermot". Pysähdyin pahoittelemaan uudestaan ja sanoin, että olin vain huolissani turvaväleistä ja samalla valehtelin itseni perheelliseksi mieheksi ja sanoin, että koronan takia mä en käy lasten kanssa kaupassa vaan yksin. Nainen vastasi jotenkin että ei tarvii olla huolissaan, sillä heillä (aikuisilla) oli maskit kuten mullakin.

Jätin asian osaltani siihen enkä mä nyt hysteerisesti pelkää tartunnan saamista, mutta juurikin se välinpitämättömyys pisti ärsyttämään. Mielestäni myös muiden asiakkaiden ilmeet ja katseet olivat sellaisia, että mun pieni purkaus saattoi saada aikaan pienen hymynpilkahduksen joidenkin ihmisten maskien takana, mutta mene ja tiedä.

Olen huomannut sen tässä viime kuukausina, että maskin takaa on jotenkin helpompi "ajatella ääneen". Kerran esim. ripitin Puuilon myyjää (joka tuskin oli asiasta vastuussa) että minkä ihmeen takia just koronan aikana pitää koko myymälä pistää uuteen uskoon, eikä mitään löydä mistään ja kaikki muutkin haahuilee ympäriinsä. En nyt muista mitähän silloin tarvitsin, todennäköisesti jotain ihan perus työhanskoja, sytytysnestettä, ehkä jonkun työkalun tms. jotka olisin vanhasta muistista poiminut muutamassa minuutissa ja poistunut kaupasta maksettuani ostokseni.

Onko muilla vastaavia kokemuksia viimeisen vuoden ajalta, että näkee totaalisia aivopieruja ihmisiltä tai yrityksiltä, ja maski naamalla tulee helposti ja ihan huomaamattaan otettua niihin kantaa?

44

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joku kolmekymppinen blondi karen rupesi kaupassa mäkättämään mulle turvaväleistä. Kai se ärsyyntyi kun en käytä maskia tai piittaa turvaväleistä. Itsellään sillä oli maski päässä.

• No ei mikään ihmekään, jos itse pyrki toimimaan mahdollisimman oikeaoppisesti ja sitten aina löytyy niitä vatipäitä jotka eivät välitä suosituksista. Eikö sua huoleta edes oma terveytesi, kun asenteesi perusteella et ainakaan muiden turvallisuudesta piittaa?

• Anonyymi

Viime syyskuussa istuin bussissa yhden niuhon oloisen kuivakan 40 pitkätukkaisen blondin eteen, jolla oli maski ja se vaihtoi saman tien istumapaikkaa. Liekö se syynä, että mulla itselläni ei ollut maskia? Jos haisin pahalle, niin tuskin se ämmä sitä sen maskinsa läpi pystyi haistamaan.

• Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

No ei mikään ihmekään, jos itse pyrki toimimaan mahdollisimman oikeaoppisesti ja sitten aina löytyy niitä vatipäitä jotka eivät välitä suosituksista. Eikö sua huoleta edes oma terveytesi, kun asenteesi perusteella et ainakaan muiden turvallisuudesta piittaa?

Olen hyväkuntoinen nuori mies jolle korona ei ole minkäänlainen uhka. Tauti tappaa vain vanhuksia, jotka saattaisivat kuolla ihan tavalliseen flunssaankin. Ei mitään järkeä kaikissa rajoituksissa että saadaan vanhuksille muutama ikävä rollaattorivuosi lisää. Kyyninen mielipide mutta totta.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen hyväkuntoinen nuori mies jolle korona ei ole minkäänlainen uhka. Tauti tappaa vain vanhuksia, jotka saattaisivat kuolla ihan tavalliseen flunssaankin. Ei mitään järkeä kaikissa rajoituksissa että saadaan vanhuksille muutama ikävä rollaattorivuosi lisää. Kyyninen mielipide mutta totta.

No kyllähän esim. iltapäivälehdissä on ollut tarinoita siitä, kuinka perusterveelle nuorelle ihmiselle korona voi aiheuttaa vakaviakin tai pitkäaikaisia oireita. Arvaamaton tauti siinäkin mielessä, että mitä viime loppuvuodesta luin, niin Trump sairasti sen ilmeisen vähäoireisena, mutta esim. Lewis Hamilton oli kunnolla kipeänä eikä kauden päätöskisassa ajanut ihan omalla tasollaan.

Ja omastakin tuttavapiiristä kuulin että eläkeikäinen suht terve, joskin aiemmin syövän selättänyt mieshenkilö oli alkuvuodesta 2,5 viikkoa sairaalassa koronan takia ja vasta nyt suurinpiirtein tolpillaan.

Mutta jos haluat omalla käytökselläsi tehdä itsestäsi täyden ääliön, niin turha ihmetellä jos joku paheksuu. Tuskin edes ne tän päiväiset musliminaiset suhtautuivat koronaan varsinaisesti ylimielisesti, sillä käyttivät kuitenkin maskeja, mutta varmaan se lasten ottaminen mukaan, juttelu kaupassa yms. on niin syvään juurtunut kulttuurijuttu, että siltä osin tilannetaju heiltä hieman petti. Jos petti vähän multakin, mutta pyysin sentään anteeksi ja kerroin mikä hiersi.

• Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

No kyllähän esim. iltapäivälehdissä on ollut tarinoita siitä, kuinka perusterveelle nuorelle ihmiselle korona voi aiheuttaa vakaviakin tai pitkäaikaisia oireita. Arvaamaton tauti siinäkin mielessä, että mitä viime loppuvuodesta luin, niin Trump sairasti sen ilmeisen vähäoireisena, mutta esim. Lewis Hamilton oli kunnolla kipeänä eikä kauden päätöskisassa ajanut ihan omalla tasollaan.

Ja omastakin tuttavapiiristä kuulin että eläkeikäinen suht terve, joskin aiemmin syövän selättänyt mieshenkilö oli alkuvuodesta 2,5 viikkoa sairaalassa koronan takia ja vasta nyt suurinpiirtein tolpillaan.

Mutta jos haluat omalla käytökselläsi tehdä itsestäsi täyden ääliön, niin turha ihmetellä jos joku paheksuu. Tuskin edes ne tän päiväiset musliminaiset suhtautuivat koronaan varsinaisesti ylimielisesti, sillä käyttivät kuitenkin maskeja, mutta varmaan se lasten ottaminen mukaan, juttelu kaupassa yms. on niin syvään juurtunut kulttuurijuttu, että siltä osin tilannetaju heiltä hieman petti. Jos petti vähän multakin, mutta pyysin sentään anteeksi ja kerroin mikä hiersi.

Elämä nyt on ylipäätään jatkuvaa uhan alaisena olemista ja riskinottoa, niin en näe ainakaan itse syytä keskittää kaikkea huomiotani yhteen ainoaan potentiaaliseen uhkaan. Varsinkaan, kun kyseinen virus ei käsittääkseni ole valtaosalle ihmisistä mitenkään vaarallinen tai edes kovin helposti leviävä.

• Vaikka muuten suhtaudun koronaan vakavasti ja noudatan ohjeita parhaani mukaan, niin myönnetään että olen hieman skeptinen rokotteen suhteen enkä ole ensimmäisten joukossa ryntäämässä piikille jos mahdollisuus tarjoutuu. Mieluummin seuraan jonkin aikaa uutisointia eri rokotevalmisteiden mahdollisista haitoista ennen kuin otan itse. Saa nähdä saako Venäjällä kehitetty Sputnik-rokote myyntilupaa EU:ssa. Jotenkin se vaikuttaa lukemani perusteella tehokkaimmalta ja ilmeisen vähähaittaiselta, mutta voi olla ettei EU:n herrojen kantti kestä luopua jo lähtökohtaisesti ihan mielivaltaisista pakotteista ja näin olleen Sputnik-rokote voikin jäädä vain Venäjän ja muutaman ei EU:hun kuuluvan naapurimaan pelastukseksi.

• Lähinnä se, että juuri tutkii jotain tuotetta keskellä käytävää, tai juttelee tutuille. Sitähän voisi sopia ne juttelut vaikka parkkipaikalle. Sama onko koronaa vai ei, mutta muutkin tarvitsevat tavaroita.

Sitten jonottaminen. Jos jätät sen 2 m väliä, tulee kohta joku väliin, mille pitää muistuttaa, että tässä on tämä lattiassakin tarroitettu turvaväli.. ”aha, aha, anteeksi!” Ja sitten mennään heti selän taakse huohottamaan niskaan...🤦‍♂️

• Jep, ihan yhtä ärsyttäviä oli ne eläkeläisten viikottaiset kokoontumiset jossain kaupan käytävällä, mutta silloin ei tietenkään ollut pandemiaa meneillään joten en ole aiemmin pahemmin huomautellut kenellekään. Nyttemmin sellaisia en ole nähnyt, koska varmasti itsekin tiedostavat kuuluvansa riskiryhmään ja osaavat noudattaa annettuja ohjeita.

Ja tosiaan nämä ulkomaalaistaustaiset asiakkaat lapsineen juttelivat paistopisteen ja leipähyllyn välissä, joka sekin on jo vähän kyseenalaista kun on ne avoimet luukut ja ottimia paistettuja tuotteita varten.

• Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

Jep, ihan yhtä ärsyttäviä oli ne eläkeläisten viikottaiset kokoontumiset jossain kaupan käytävällä, mutta silloin ei tietenkään ollut pandemiaa meneillään joten en ole aiemmin pahemmin huomautellut kenellekään. Nyttemmin sellaisia en ole nähnyt, koska varmasti itsekin tiedostavat kuuluvansa riskiryhmään ja osaavat noudattaa annettuja ohjeita.

Ja tosiaan nämä ulkomaalaistaustaiset asiakkaat lapsineen juttelivat paistopisteen ja leipähyllyn välissä, joka sekin on jo vähän kyseenalaista kun on ne avoimet luukut ja ottimia paistettuja tuotteita varten.

Ite olen ainakin koko viimeisen vuoden ajan ostanut tuorevihanneksia ja hedelmiä siinä missä ennenkin. Jos tosissaan jotain tartuntaa pelkää, niin varmasti jättää tuon tyyppiset valmiiksipakkaamattomat elintarvikkeet ostamatta.

• peris234 kirjoitti:

Jep, ihan yhtä ärsyttäviä oli ne eläkeläisten viikottaiset kokoontumiset jossain kaupan käytävällä, mutta silloin ei tietenkään ollut pandemiaa meneillään joten en ole aiemmin pahemmin huomautellut kenellekään. Nyttemmin sellaisia en ole nähnyt, koska varmasti itsekin tiedostavat kuuluvansa riskiryhmään ja osaavat noudattaa annettuja ohjeita.

No vanhukset on tietty oma sakkinsa.

Osa ei kuule, eikä näe mitään, niin ymmärrettävää, että toikkaroivat jaloksissa. Kohta sitä itsekin äihäilee nuorempien edessä. 😂

Aloitin jo ostamalla Nissanin. Siinä mittari huijaa 15 km/h liian vähän. Kun unohdan sen, olen spacecar tiellä. 😂

• Anonyymi kirjoitti:

Ite olen ainakin koko viimeisen vuoden ajan ostanut tuorevihanneksia ja hedelmiä siinä missä ennenkin. Jos tosissaan jotain tartuntaa pelkää, niin varmasti jättää tuon tyyppiset valmiiksipakkaamattomat elintarvikkeet ostamatta.

Niin mäkin olen ostanut ja ostin myös irtokarkkeja, joskin desinfioin käteni ennen kuin levitin pussia tai koskin kauhaan. Pointtina oli se, että olisiko tämä seurue voinut kaikessa rauhassa siirtää ostoskärrynsä ja itsensä johonkin hieman sivumpaan jos oli jotain juteltavaa, eikä niin että kahdet isot kärryt vierekkäin jutellaan (huudetaan) paistopisteen edessä ja lapset tai ainakin yksi niistä sekoili lasten pienillä ostoskärryillä. Se on joskus niin pienestä kiinni, miten koronan leviämistä voi omalta osaltaan yrittää ehkäistä, ja samalla että millaisen vaikutelman itsestään antaa muille ihmisille.

• interlocutrice kirjoitti:

No vanhukset on tietty oma sakkinsa.

Osa ei kuule, eikä näe mitään, niin ymmärrettävää, että toikkaroivat jaloksissa. Kohta sitä itsekin äihäilee nuorempien edessä. 😂

Aloitin jo ostamalla Nissanin. Siinä mittari huijaa 15 km/h liian vähän. Kun unohdan sen, olen spacecar tiellä. 😂

Mä en ole tarkistanut esim. puhelimen gps:n avulla että näyttääkö Rellun mittari kuinka oikein, mutta ainakin jos vakkarin kytkee päälle niin näytössä oleva digitaalinen nopeuslukema on aika tarkkaan sama kuin analogisessa mittarissa.

Kyseiseltä kauppareissulta kotiinpäin ajellessa mulla oli moottoritiellä vakkari päällä ja nopeudeksi asetin 98km/h. Ihan leppoisaa ja mukavaa ajelua, kunnes sellainen kunnon amisauto Volvo 740 paineli tuhatta ja sataa ohi. Eikä siinä muuten mitään, mutta hetken päästä paineli ohi grafiitinharmaa VW Transporter tai Caravelle, mutta jäi roikkumaan kyseisen takaveto-Volvon taakse piittaamatta turvavälistä (liikenteessä) joten mahtoikohan olla siviilipoliisit. En ehtinyt näkemään kun painelivat menemään ja sittemmin poistuin itse motarilta. Joka tapauksessa ihan yhtä ärsyttävää liikenteessäkin tuollainen oman ja muiden turvallisuuden laiminlyönti. Ja kyllä, mullakin oli viime talvena kortti hyllyllä, mutta otin siitä kyllä ihan opikseni ja luojan kiitos en sillä reissulla telonut itseäni, muita ihmisiä enkä autoani. Jos itkee pimeässä eikä huomaa satasen rajoituksen putoavan ensin 80km/h ja sitten 60km/h niin aika vaaralliseltahan se näin jälkikäteen ajatellen kuulostaa.

• peris234 kirjoitti:

Mä en ole tarkistanut esim. puhelimen gps:n avulla että näyttääkö Rellun mittari kuinka oikein, mutta ainakin jos vakkarin kytkee päälle niin näytössä oleva digitaalinen nopeuslukema on aika tarkkaan sama kuin analogisessa mittarissa.

Kyseiseltä kauppareissulta kotiinpäin ajellessa mulla oli moottoritiellä vakkari päällä ja nopeudeksi asetin 98km/h. Ihan leppoisaa ja mukavaa ajelua, kunnes sellainen kunnon amisauto Volvo 740 paineli tuhatta ja sataa ohi. Eikä siinä muuten mitään, mutta hetken päästä paineli ohi grafiitinharmaa VW Transporter tai Caravelle, mutta jäi roikkumaan kyseisen takaveto-Volvon taakse piittaamatta turvavälistä (liikenteessä) joten mahtoikohan olla siviilipoliisit. En ehtinyt näkemään kun painelivat menemään ja sittemmin poistuin itse motarilta. Joka tapauksessa ihan yhtä ärsyttävää liikenteessäkin tuollainen oman ja muiden turvallisuuden laiminlyönti. Ja kyllä, mullakin oli viime talvena kortti hyllyllä, mutta otin siitä kyllä ihan opikseni ja luojan kiitos en sillä reissulla telonut itseäni, muita ihmisiä enkä autoani. Jos itkee pimeässä eikä huomaa satasen rajoituksen putoavan ensin 80km/h ja sitten 60km/h niin aika vaaralliseltahan se näin jälkikäteen ajatellen kuulostaa.

No mä tykkään ajella sen 85 ja 107 km/h noilla perusrajoituksilla. Entisessä sitikassa se tarkoitti 88 ja 110 km/h mittarissa ja vakkarilla naputin siihen aina matkavauhdin...mutta monesti sitä vaan perä edellä porukka tulee vastaan...

Sunnuntaina lumisella maaseututiellä jollekin vissiin oli liikaa, että lavamaasturijuntti tulee eteen. Ajoi puskuriin kiinni. No mä painelin sen 100 km/h mittarin mukaan, eli 85 km/h oikeasti, oli mutka tai ei, niin kummasti jäi citymaasturi mutkissa taakse, eikä halunnutkaan ohi. 😄

Tais esp-valo vilkkua? Nissanissa ei vilku sellaiset. 50 % ohjataan jalalla ja 50 % oikean jalan ,nilkan suoristuksella. 😜

No mä tykkään ajella sen 85 ja 107 km/h noilla perusrajoituksilla. Entisessä sitikassa se tarkoitti 88 ja 110 km/h mittarissa ja vakkarilla naputin siihen aina matkavauhdin...mutta monesti sitä vaan perä edellä porukka tulee vastaan...

Sunnuntaina lumisella maaseututiellä jollekin vissiin oli liikaa, että lavamaasturijuntti tulee eteen. Ajoi puskuriin kiinni. No mä painelin sen 100 km/h mittarin mukaan, eli 85 km/h oikeasti, oli mutka tai ei, niin kummasti jäi citymaasturi mutkissa taakse, eikä halunnutkaan ohi. 😄

Tais esp-valo vilkkua? Nissanissa ei vilku sellaiset. 50 % ohjataan jalalla ja 50 % oikean jalan ,nilkan suoristuksella. 😜

Äh... siis 50% ratilla ja 50 % kaasulla. Tuossa ei mitään viskokytkimiä taida nelivedossa olla. 😜

Äh... siis 50% ratilla ja 50 % kaasulla. Tuossa ei mitään viskokytkimiä taida nelivedossa olla. 😜

Joo ja kyllä mussakin aina sellainen pikku amispoika asuu, että jos vain katson turvalliseksi niin saatan juurikin ohjata kaasulla, tehdä käsijarrukäännöksiä, tai ns. scandinavian flick:n 😁 Tämä siis jäisillä pikkuteillä tai parkkipaikoilla, missä näkee selvästi tuleeko mutkan takaa taikka risteykseen muita autoja tai jalankulkijoita. Oppiipahan ns. selkäytimestä oikaisemaan auton, jos sellaiselle tulee tarvetta, ja kun kaikki autot käyttäytyy niin eri tavalla. Taitaa muuten olla ensimmäinen talvi sitten 2012-2013 kun on etuvetoinen auto käytössä, niin siinä on tietenkin eri niksit kuin vanhoissa Mersuissa tai Hiaseissa.

Olikohan se joskus 2017 tai 2018 talvella kun ajoin jyrkkää oikealle kaartavaa mutkaa C-sarjan Mersulla ja se lähti yliohjaamaan samalla kun vastaan tuli rekka 😱 Pysyi sentään tiellä ja sain sen oikaistua viime hetkellä, mutta jos en olisi saanut niin rekka olisi todennäköisesti osunut autoni vasempaan takakulmaan. Hieman jäin silloin jossittelemaan, että mitä jos etuvetoinen auto olisi samassa kohdassa lähtenyt puskemaan niin olisin ollut ihan tulilinjalla ja kaikki ainekset nokkakolariin.

Kun tuntuu, että kaikilla ei ole edes liikenneympyrän väistämis- tai vilkkusäännöt hallussa, niin monikohan oikeasti osaa oikaista autonsa tarpeen tullen tai tietää miten se tehdään. Luotetaan monesti liikaa citymaasturien "nelivetoon" ja kaikkiin avustimiin, jotka toki tiettyyn rajaan asti parantavat turvallisuutta, mutta voivat luoda myös jonkinlaisen illuusion tai näennäisen turvallisuudentunteen.

• peris234 kirjoitti:

Joo ja kyllä mussakin aina sellainen pikku amispoika asuu, että jos vain katson turvalliseksi niin saatan juurikin ohjata kaasulla, tehdä käsijarrukäännöksiä, tai ns. scandinavian flick:n 😁 Tämä siis jäisillä pikkuteillä tai parkkipaikoilla, missä näkee selvästi tuleeko mutkan takaa taikka risteykseen muita autoja tai jalankulkijoita. Oppiipahan ns. selkäytimestä oikaisemaan auton, jos sellaiselle tulee tarvetta, ja kun kaikki autot käyttäytyy niin eri tavalla. Taitaa muuten olla ensimmäinen talvi sitten 2012-2013 kun on etuvetoinen auto käytössä, niin siinä on tietenkin eri niksit kuin vanhoissa Mersuissa tai Hiaseissa.

Olikohan se joskus 2017 tai 2018 talvella kun ajoin jyrkkää oikealle kaartavaa mutkaa C-sarjan Mersulla ja se lähti yliohjaamaan samalla kun vastaan tuli rekka 😱 Pysyi sentään tiellä ja sain sen oikaistua viime hetkellä, mutta jos en olisi saanut niin rekka olisi todennäköisesti osunut autoni vasempaan takakulmaan. Hieman jäin silloin jossittelemaan, että mitä jos etuvetoinen auto olisi samassa kohdassa lähtenyt puskemaan niin olisin ollut ihan tulilinjalla ja kaikki ainekset nokkakolariin.

Kun tuntuu, että kaikilla ei ole edes liikenneympyrän väistämis- tai vilkkusäännöt hallussa, niin monikohan oikeasti osaa oikaista autonsa tarpeen tullen tai tietää miten se tehdään. Luotetaan monesti liikaa citymaasturien "nelivetoon" ja kaikkiin avustimiin, jotka toki tiettyyn rajaan asti parantavat turvallisuutta, mutta voivat luoda myös jonkinlaisen illuusion tai näennäisen turvallisuudentunteen.

No mä kieltämättä aloin jo tottua Citikan esp;n tuomaan turvaan. Mutta välillä se ketuttikin, kun ei voinut antaa mennä miten auton saa ja pystyy antaa mennä.

Nyt toi neliveto on uusi tuttavuus. Se puskee, jos et uskalla ”imuuttaa” mutkaan. Mutta kyllä se kaivaa sen perän viiveellä mukaan ja sit mennään. 😀
        Kyllä mä rakastuin oitis tuohon rakkineeseen. Ei haittaa penkat, eikä huono tie. Oon jo 2 autoa pelastamut viikon sisällä penkasta. Liina vaan kiinni ja vetää tulosuuntaan. 😀

No mä kieltämättä aloin jo tottua Citikan esp;n tuomaan turvaan. Mutta välillä se ketuttikin, kun ei voinut antaa mennä miten auton saa ja pystyy antaa mennä.

Nyt toi neliveto on uusi tuttavuus. Se puskee, jos et uskalla ”imuuttaa” mutkaan. Mutta kyllä se kaivaa sen perän viiveellä mukaan ja sit mennään. 😀
        Kyllä mä rakastuin oitis tuohon rakkineeseen. Ei haittaa penkat, eikä huono tie. Oon jo 2 autoa pelastamut viikon sisällä penkasta. Liina vaan kiinni ja vetää tulosuuntaan. 😀

Mä tykkään lähtökohtaisesti enemmän takavetoisisten autojen tuntumasta hyvällä kelillä, mutta talvella etuvetoinen on mielestäni kyllä parempi - joskin tylsempi. Ja vaikka mä olen elämässäni ajanut kymmenillä tai jopa yli sadalla autolla, niin nelivetoisista mulla ei juurikaan ole kokemusta 🙈 Muistaakseni olen vain siirtänyt kytkinvikaista Subarua tontilla ja ajanut kaverin Hiluksilla ehkä kilometrin.

Menee vähän ohi aiheen, mutta tälleen korona-aikana kun ei ole viitsinyt käydä uimassa, ei salilla, turhaan shoppailemassa jne. niin on tullut ihan harrastukseksi nuo autopelisimut ja kilpa-autojen tekniikka, säätäminen yms. Varsinkin rallissa olen huomattavasti parempi etuvetoisella autolla, ja takavetoisia pitää yrittää parhaansa mukaan kuohia etteivät yliohjaa liikaa. Nelivetoisten setupit onkin monimutkaisempia, mutta niissäkin pyrin saamaan sen enemmän etuvetoisen tuntuiseksi, sillä neliveto on jotenkin petollinen. Pitoa kyllä riittää tiettyyn pisteeseen asti, mutta sitten kun takapää irtoaa niin mennään ja isoa kovaa pöpelikköön.

Samaten kartingissa mun ajotyyli oli aivan erilainen kuin esim. yhdellä kaverillani kenen kanssa ajoin joukkuekisoja. Kartingissa jarrutin luonnostaan hieman aikaisin, leikkasin mutkan apex-pisteen verrattaen aikaisin ja olin mutkan ulostulossa jo aikaisin kaasulla. Kaveri puolestaan jarrutti aina myöhään ja lujaa, käänsi auton mutkaan myöhään ja jyrkästi yhdellä ratinliikkeellä, jolloin auton takapää irtosi hallitusti ja auto kääntyi. Aika kuvaavaa oli se, että mulla kului aina eturenkaat nopeammin kuin takarenkaat ja hänellä toisinpäin. Esim. rengaspaineet ja rungon kallistuksenvakaajien säädöt meillä meni erien välissä aina ihan uusiksi, mutta mitään merkittävää aikaeroa ei yleensä ollut kummankaan eduksi tai pahaksi.

• peris234 kirjoitti:

Mä tykkään lähtökohtaisesti enemmän takavetoisisten autojen tuntumasta hyvällä kelillä, mutta talvella etuvetoinen on mielestäni kyllä parempi - joskin tylsempi. Ja vaikka mä olen elämässäni ajanut kymmenillä tai jopa yli sadalla autolla, niin nelivetoisista mulla ei juurikaan ole kokemusta 🙈 Muistaakseni olen vain siirtänyt kytkinvikaista Subarua tontilla ja ajanut kaverin Hiluksilla ehkä kilometrin.

Menee vähän ohi aiheen, mutta tälleen korona-aikana kun ei ole viitsinyt käydä uimassa, ei salilla, turhaan shoppailemassa jne. niin on tullut ihan harrastukseksi nuo autopelisimut ja kilpa-autojen tekniikka, säätäminen yms. Varsinkin rallissa olen huomattavasti parempi etuvetoisella autolla, ja takavetoisia pitää yrittää parhaansa mukaan kuohia etteivät yliohjaa liikaa. Nelivetoisten setupit onkin monimutkaisempia, mutta niissäkin pyrin saamaan sen enemmän etuvetoisen tuntuiseksi, sillä neliveto on jotenkin petollinen. Pitoa kyllä riittää tiettyyn pisteeseen asti, mutta sitten kun takapää irtoaa niin mennään ja isoa kovaa pöpelikköön.

Samaten kartingissa mun ajotyyli oli aivan erilainen kuin esim. yhdellä kaverillani kenen kanssa ajoin joukkuekisoja. Kartingissa jarrutin luonnostaan hieman aikaisin, leikkasin mutkan apex-pisteen verrattaen aikaisin ja olin mutkan ulostulossa jo aikaisin kaasulla. Kaveri puolestaan jarrutti aina myöhään ja lujaa, käänsi auton mutkaan myöhään ja jyrkästi yhdellä ratinliikkeellä, jolloin auton takapää irtosi hallitusti ja auto kääntyi. Aika kuvaavaa oli se, että mulla kului aina eturenkaat nopeammin kuin takarenkaat ja hänellä toisinpäin. Esim. rengaspaineet ja rungon kallistuksenvakaajien säädöt meillä meni erien välissä aina ihan uusiksi, mutta mitään merkittävää aikaeroa ei yleensä ollut kummankaan eduksi tai pahaksi.

No mulla ei autoihin ja kisavehkeisiin ole kiinnostusta niinkään. Mä nautin arkisista jutuista. Miten ajan huonossa kelissä, huonolla tiellä tai selviän jostain mäestä lumisohjopa.kassa peräkärrin kanssa.

Moottoripyörällä nautiskelen kiihtyvyydestä ja fiilingistä.

Traktorit on kolmas mielenkiinnon kohde, mutta sama juttu kuin edellisissä. Miten käyttää ja hyödyntää vehjettä. Haluan synkkaan vehkeen kanssa. Tuntea sen joka solullani. 😁👌

No mulla ei autoihin ja kisavehkeisiin ole kiinnostusta niinkään. Mä nautin arkisista jutuista. Miten ajan huonossa kelissä, huonolla tiellä tai selviän jostain mäestä lumisohjopa.kassa peräkärrin kanssa.

Moottoripyörällä nautiskelen kiihtyvyydestä ja fiilingistä.

Traktorit on kolmas mielenkiinnon kohde, mutta sama juttu kuin edellisissä. Miten käyttää ja hyödyntää vehjettä. Haluan synkkaan vehkeen kanssa. Tuntea sen joka solullani. 😁👌

En osaa suomentaa tätä mitenkään järkevästi, mutta mun kohdalla pätee sanonta "you can take the boy out of the races, but u can't take the racing out from the boy". Eli kun kartingissa ajoin 2010-2014 yhteensä muistaakseni 12 tai 13 kisaa, mutta tiedostin että mun kaltaiselle -jos nyt ei PA:lle- mutta saidalle ja laiskalle kuskille se ei välttämättä ollut oikea harrastus. Mieluummin nekin rahat laittoi yritystoiminnan kehittämiseen, säästöön ja yleisesti ottaen arkisiin mukaviin juttuihin kuten säkin sanoit. Silloin kun ajoin kilpaa, niin todellakin jouduin pihistämään lähestulkoon kaikista muista elämän osa-alueista.

Noiden simuvehkeiden hankinta ei nyt täysin ilmaista ole sekään. Xbox One maksoi varmaan jotain 300e tietämillä, ratti, penkki ja vaihdekeppi suunnilleen toiset 300e, ja pelit yleensä muutaman kympin kipale. Pöydän olen tuunannut itse ja ensin mulla oli penkkinä kasipätkä-Volvon puolinahkapenkki, mutta se meni kaupaksi joten nyt pitää tyytyä Mazda 6:n penkkiin 😁 Eikä mua pahemmin kiinnosta rymistellä jonkun Forzan verkkomoninpelissä gamepadilla, vaan noi on aika lailla aikuisten nörttien pelejä mitä mulla on. Mutta pääseepähän toteuttamaan lapsuuden toteutumattomia haaveita, ja vieläpä huomattavasti halvemmalla ja helpommalla kuin karting-radoilla. Ja samalla saa päästellä vähän höyryjä ulos, niin tieliikenteessä voi ottaa ihan chillisti.

Peräkärryn tai trailerin kanssa ajaminen ei mullekaan ole koskaan ollut ongelma. Itse asiassa moni on ihmetellytkin, miten olen peruuttanut peräkärryllä jonnekin kapeaan paikkaan ilman ettei se mene linkkuun. Vaatii tietynlaista hahmotuskykyä ja toki kokemustakin. Traktori olisi pirun kätevä kun maalla asuu ja siitä olisi töissäkin hyötyä, mutta jos vähänkään kunnollisen aikoo hankkia, niin ottaahan se oman aikansa että ns. maksaa itsensä takaisin. Jos koskaan. Isoisällä oli "kultamaha" Massikka 35, jotain 50-luvun vuosimallia. Muistan että lapsuudessani pihalta purettiin aittarakennuksen kylkeen kyhätty ruma autokatos ja mä sain ohjata traktoria ja vetää sillä jonkun kantavan palkin tms. Mutta se rupesi keulimaan ja oli vähän jännät paikat noin 10-12 vuotiaalla maajussilla 😄 Eipä se mikään voimanpesä ollut, mutta yllättävän hyvin pappa aikoinaan tehnyt autokatoksen. Muistan että jotkut auttamassa olleet tutut ryö ukotkin vähän hämmästelivät että eikö se tosiaankaan traktorilla luhistu. Sittemmin siihen tuli jotain vikaa luultavasti syöttöpumppuun, sähköt siinä oli vtuillaan varmaan 50-luvulta alkaen, ja kaikki renkaat alkoi olla vaihtokunnossa. En mä joskus 16-vuotiaana osannut sitä laittaa kuntoon, joten myimme sen pois jollekin alan harrastelijalle joka aikoi entisöidä sen ja laittaa pihalleen tai talliinsa rivin jatkoksi.

• Anonyymi

Viime viikolla oli telakkatyöläisiä lidlissä ilman maskia ja samalla telakalla todettu 200 tartuntaa ja olivat lidilissä täällä ilman maskia. Isompi joukko ulkomaalaisia siis ja seuraavana päivänä oli samaa porukka ilman maskia lidlissä saastuttamassa. Varmaan viikon päästä näkee montako tartuntaa tuli lisää. ei ulkomaalaiset välitä paskaakaan. Halpatyöläisiä eikä niitä kiinnosta saako joku korona koska ne saa palkan jokatapauksessa.

• Anonyymi

Vaikka on määrätty karanteeniin niin ei se mitään meinaa. Ulkomaalaiset ei niitä karanteeneja noudata. Baareissakin niitä samoja telakkatyöläisiä ollut. Poliisit kävi lidlistä ne häätämässä pois

• Anonyymi

Eikä suomalaisetkaan. Just uutisoitiin joku kyselytutkimus, oli 1100 vastaajaa, joista iso osa sanoi peitelleensä flunssan oireita, rikkoneensa karanteenia eivätkä olleet menneet koronatestiin vaikka oireita. Ja ihan kanttiksia kaikki.

• Anonyymi

Osa ulkomaalais taustaisista käyttää maskia, muttei kaikki.
      Lidilissä kävin ja siellä oli syyrialainen nainen lapsen kanssa ilman maskia.
      Kassalla eivät piitanneet turvavälistä vaan perään tulivat.
      Oli siellä myös afrikasta tulleita, joilla ei ollut maskia.
      Näiden takia joutuu käyttämään FFP3 maskia, että saa suojan ilman maskia olevia vastaan.

• Anonyymi

Mä en oo koko korona-aikana käyttänyt maskia kun tasan 4 krt. 3 krt on ollut sellaisia, että on erikseen pyydetty - 2 krt lääkärin vastaanotolla ja sitten kerran parturissa. Kerran käytin maskia yliopiston tenttitilassa, koska oletin sen olevan pakollista. Seuraavalla kerralla jäikin jo käyttämättä.

Mitä turvaväleihin taas tulee, niin en edes mieti moisten noudattamista muuten, kuin että kassajonossa odotan vuoroani sen keltaisen rajaviivan takana, joka on teipattu lattiaan. Muuten en edes mieti mitään turvavälejä.

Ano Turtiaista suurinpiirtein arvostan ainoana eduskunnassa, joka pystyy näkemään nokkaansa pidemmälle ja uskaltaa sanoa totuuden ääneen tästä koko yhteiskuntamme tuhoamisesta joukkopsykoosin varjolla.

• Anonyymi

Maskit on rumille. Kehtaan näyttää komeaa naamaani julkisesti enkä ala maskilla sitä peittämään.

• Anonyymi

Ite oon ruma, mutta en käytä siltikään maskia.

• Anonyymi

Toi maskien käyttäminenkin on yhdenlaista hyvesignalointia jota moni harrastaa, koska ei uskalla erottua laumasta. Oikeastihan koko maskin käytöllä jos sillä ylipäätään on mitään vaikutusta viruksen leviämisen suhteen, ei liene kuin korkeintaan hyvin marginaalinen vaikutus.

Ette te ihmiset näistä rajoituksista ja sulkupolitiikasta tule pääsemään sillä, että tottelette, mitä auktoriteetit käskee teitä tekemään ja syyttelette niitä kansalaisia, jotka "itsekkäästi" toimivat toisin. Tästä tilanteesta ei pääse muuten kuin kyseenalaistamalla koko vallitseva narratiivi "tappavasta ja koko sivilisaatiota uhkaavasta pandemiasta", mitä valitettavasti tuskin tulee tapahtumaan lähiaikoina. Aivopesty ns. lammasväestö tuntuu oikein riemuitsevan vapauksiensa menetyksestä ja kiljukurkku suorana onanoiden oikein vaaditaan tiukempia rajoituksia, ihan kuin niissä olisi joku täsmälääke ja virus tottelisi ihmisten harjoittamaa politiikkaa eikä omaehtoisia lakejaan.

• Jos kuulut niihin, joka uskoo tai levittää propagandaa maskien haitallisuudesta, niin yhdyn mielipiteeseesi osittain. Maskin vääränlainen käyttö voi todellakin lisätä tartunta- tai leviämisriskiä, mutta kun sen tekee oikein niin kyllähän se nyt ainakin jonkin verran ehkäisee aerosolien lentelyä.

Valitettavasti jotkut eivät desinfioi käsiään ennen ja jälkeen maskin käsittelyn, tai pahimmillaan käytetään samaa maskia monta kertaa. Eli miten esim. mä toimin maskien kanssa, niin ensin kädet puhtaaksi käsidesillä, sitten lasit ja pipo pois, maski naamalle, lasit ja pipo takaisin jne. Ja kun otan maskin pois, niin ekana desinfioin käteni, sitten otan lasit ja pipon pois, sitten maskin naamalta ja laitan sen roskikseen, ja lopuksi desinfioin käteni uudestaan ja samalla pyrin hieromaan käsidesiä myös lasien sankoihin, jonka jälkeen laitan ne ja pipon päähän. En ole sentään niin liljalaaksolainen, että olisin jaksanut laskea yhden kertakäyttömaskin ja käsidesiannoksen hintaa, mutta korkeintaan muutamissa kymmenissä senteissä se on. Eikä luulisi kenelläkään olevan niin kiire, etteikö tuota pystyisi tekemään, eritoten jos ei käytä laseja eikä talvella pipoa tai muuta lakkia.

Mutta toki tervettä järkeä mäkin käytän. Äskettäin oli asiakaspalvelutyötä ulkosalla, niin en katsonut tarpeelliseksi laittaa maskia eikä asiakkaallakaan ollut, vaan pyrin pitämään turvavälin ja desinfioin käteni koskettuani käteiseen rahaan.

• Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

Jos kuulut niihin, joka uskoo tai levittää propagandaa maskien haitallisuudesta, niin yhdyn mielipiteeseesi osittain. Maskin vääränlainen käyttö voi todellakin lisätä tartunta- tai leviämisriskiä, mutta kun sen tekee oikein niin kyllähän se nyt ainakin jonkin verran ehkäisee aerosolien lentelyä.

Valitettavasti jotkut eivät desinfioi käsiään ennen ja jälkeen maskin käsittelyn, tai pahimmillaan käytetään samaa maskia monta kertaa. Eli miten esim. mä toimin maskien kanssa, niin ensin kädet puhtaaksi käsidesillä, sitten lasit ja pipo pois, maski naamalle, lasit ja pipo takaisin jne. Ja kun otan maskin pois, niin ekana desinfioin käteni, sitten otan lasit ja pipon pois, sitten maskin naamalta ja laitan sen roskikseen, ja lopuksi desinfioin käteni uudestaan ja samalla pyrin hieromaan käsidesiä myös lasien sankoihin, jonka jälkeen laitan ne ja pipon päähän. En ole sentään niin liljalaaksolainen, että olisin jaksanut laskea yhden kertakäyttömaskin ja käsidesiannoksen hintaa, mutta korkeintaan muutamissa kymmenissä senteissä se on. Eikä luulisi kenelläkään olevan niin kiire, etteikö tuota pystyisi tekemään, eritoten jos ei käytä laseja eikä talvella pipoa tai muuta lakkia.

Mutta toki tervettä järkeä mäkin käytän. Äskettäin oli asiakaspalvelutyötä ulkosalla, niin en katsonut tarpeelliseksi laittaa maskia eikä asiakkaallakaan ollut, vaan pyrin pitämään turvavälin ja desinfioin käteni koskettuani käteiseen rahaan.

En minä ole asiantuntija sen suhteen, että miten haitallisia maskit ovat. Mutta jos niiden käytöstä olisi kovin suurta hyötyä, niin kai sen pitäisi jotenkin näkyä tartuntaluvuissa jne.

• Anonyymi

Osa, ellei suurin osa ketjun vastauksista osoittaa myös suomalaisten olevan välinpitämättömiä koronaturvallisuudessa ja maskeja jaksetaan vastustaa lapsellisesti.

Itse olen todella pro koronaturvallisuuden suhteen. Jos menen jonnekin tiiviimpään paikkaan kuten ostoskeskukseen, käytän FFP2 suojainta. Aina kun on niitä maskittomia ääliöitä.

• Osa niistä maskittomista ääliöistä ei voi käyttää terveydellisistä syistä maskia, koska eivät saa tarpeeksi happea maski päässä. Lisäksi kannattaa muistaa se, että on ihmisiä jotka eivät käy missään muualla kuin siellä ruokakaupassa kerran viikossa, ja muun ajan pysyvät yksin neljän seinän sisällä, ja kaupassa ollessa tekevät ostokset mahdollisimman nopeasti, samalla kun pyrkivät säilyttämään turvavälit -mitä nyt maskipäiset tunkevat iholle kuvitellen olevansa kaikille muille turvatoimille immuneeja, kun käyttävät sitä helvetin maskia, ja pesemällä kädet saippualla kaupasta kotiin tullessa.

Toisaalta kun katsoo näitä kusipäitä maskillisia jotka käyttävät sitä maskiaan väärin, ei ole mikään ihme että kaikki muutkin ajankohdan virustaudit, kuten tavallinen flunssa, influenssa sekä erilaiset norovirukset tarttuvat entistä helpommin.

On kyllä niitä maskittomia idiootteja, jotka eivät välitä paskaakaan toisten terveydestä, mutta tässä kuten muissakaan asioissa EI PIDÄ yleistää että kaikki johonkin ryhmään kuuluvat ovat sitä tai tätä.

Oma kantani maskin suhteen on se etten sitä käytä koska en pysty hengittämään sen kanssa kunnolla, samalla kun kärvistelen helvetillisten hermokipujen kanssa. Käytän jos ehdoton pakko. Muutoin toimin vastuullisesti hoitaen hyvän käsihygienian, käyden kaupassa kerran max kaksi kertaa viikossa, silloin kun siellä on tilaa mahdollistaen pitää riittävät turvavälit, tehden mahdollisimman nopeasti ostoksen ja jäämättä juoruamaan keskelle kauppaa tuttavien kanssa, sekä pysytellen muut ajat yksin kotona tapaamatta juuri muita ihmisiä kuin omat iäkkäät vanhempani, jotka liikkuvat itseäni enemmän ihmisten joukossa riskiryhmään kuulumisesta huolimatta.

Jokainen tekee omat ratkaisunsa, miten käyttäytyy ja miten ottaa toiset huomioon menossa olevan epidemian aikana. Se että tekee kuten on annettu suositukseksi, ei oikeuta syyllistämään muita "tottelemattomuudesta" tietämättä kyseisen henkilön taustalla vaikuttavia syitä sille, miksi tämä ei toimi kuten muut.

Siis älkää yleistäkö että kaikki maskittomat ovat välinpitämättömiä muiden terveyden suhteen. Kysymys pikemminkin kuuluu, että miksi niissä maissa joissa maskin käyttö on pakollista ja joissa on iltaisin ulkonaliikkumiskielto, on näistä toimista huolimatta tartunnat vain lisääntyneet sen sijaan, että ne vähenisivät, kuten loogisesti ajateltuna luulisi.

• Anonyymi
        Lauruska kirjoitti:

Osa niistä maskittomista ääliöistä ei voi käyttää terveydellisistä syistä maskia, koska eivät saa tarpeeksi happea maski päässä. Lisäksi kannattaa muistaa se, että on ihmisiä jotka eivät käy missään muualla kuin siellä ruokakaupassa kerran viikossa, ja muun ajan pysyvät yksin neljän seinän sisällä, ja kaupassa ollessa tekevät ostokset mahdollisimman nopeasti, samalla kun pyrkivät säilyttämään turvavälit -mitä nyt maskipäiset tunkevat iholle kuvitellen olevansa kaikille muille turvatoimille immuneeja, kun käyttävät sitä helvetin maskia, ja pesemällä kädet saippualla kaupasta kotiin tullessa.

Toisaalta kun katsoo näitä kusipäitä maskillisia jotka käyttävät sitä maskiaan väärin, ei ole mikään ihme että kaikki muutkin ajankohdan virustaudit, kuten tavallinen flunssa, influenssa sekä erilaiset norovirukset tarttuvat entistä helpommin.

On kyllä niitä maskittomia idiootteja, jotka eivät välitä paskaakaan toisten terveydestä, mutta tässä kuten muissakaan asioissa EI PIDÄ yleistää että kaikki johonkin ryhmään kuuluvat ovat sitä tai tätä.

Oma kantani maskin suhteen on se etten sitä käytä koska en pysty hengittämään sen kanssa kunnolla, samalla kun kärvistelen helvetillisten hermokipujen kanssa. Käytän jos ehdoton pakko. Muutoin toimin vastuullisesti hoitaen hyvän käsihygienian, käyden kaupassa kerran max kaksi kertaa viikossa, silloin kun siellä on tilaa mahdollistaen pitää riittävät turvavälit, tehden mahdollisimman nopeasti ostoksen ja jäämättä juoruamaan keskelle kauppaa tuttavien kanssa, sekä pysytellen muut ajat yksin kotona tapaamatta juuri muita ihmisiä kuin omat iäkkäät vanhempani, jotka liikkuvat itseäni enemmän ihmisten joukossa riskiryhmään kuulumisesta huolimatta.

Jokainen tekee omat ratkaisunsa, miten käyttäytyy ja miten ottaa toiset huomioon menossa olevan epidemian aikana. Se että tekee kuten on annettu suositukseksi, ei oikeuta syyllistämään muita "tottelemattomuudesta" tietämättä kyseisen henkilön taustalla vaikuttavia syitä sille, miksi tämä ei toimi kuten muut.

Siis älkää yleistäkö että kaikki maskittomat ovat välinpitämättömiä muiden terveyden suhteen. Kysymys pikemminkin kuuluu, että miksi niissä maissa joissa maskin käyttö on pakollista ja joissa on iltaisin ulkonaliikkumiskielto, on näistä toimista huolimatta tartunnat vain lisääntyneet sen sijaan, että ne vähenisivät, kuten loogisesti ajateltuna luulisi.

FFP3 maskissa voi hengittää mm astmaatikot. Suosittelen.

Jos liikkeellä on enemmän maskittomia kuin maskillisia tai vaikka "vain" puolelta puuttuu maski, se on välintpitämättömyyttä, ääliömäisyyttä.

Itsellänikin on vaikeuksia maskin käytön kanssa. Varmasti en lähde enää ikinä lentomatkalle, ellei korona/maskipakko poistu.

"miksi niissä maissa joissa maskin käyttö on pakollista ja joissa on iltaisin ulkonaliikkumiskielto, on näistä toimista huolimatta tartunnat vain lisääntyneet sen sijaan, että ne vähenisivät, kuten loogisesti ajateltuna luulisi."

Niin - näin tapahtuu vain länsimaissa. Japanissa, Koreassa, Kiinassa ym ei.

Eli maski yleisillä paikoilla, ulkona ei auta, jos ollaan maskitta tekemisissä monen ihmisen kanssa. Kuten esim. telakalla, kimppakämpässä...

• Lauruska kirjoitti:

Osa niistä maskittomista ääliöistä ei voi käyttää terveydellisistä syistä maskia, koska eivät saa tarpeeksi happea maski päässä. Lisäksi kannattaa muistaa se, että on ihmisiä jotka eivät käy missään muualla kuin siellä ruokakaupassa kerran viikossa, ja muun ajan pysyvät yksin neljän seinän sisällä, ja kaupassa ollessa tekevät ostokset mahdollisimman nopeasti, samalla kun pyrkivät säilyttämään turvavälit -mitä nyt maskipäiset tunkevat iholle kuvitellen olevansa kaikille muille turvatoimille immuneeja, kun käyttävät sitä helvetin maskia, ja pesemällä kädet saippualla kaupasta kotiin tullessa.

Joo eihän se maski yksinomaan tuo turvallisuutta. Päinvastoin, se voi joillekin luoda jopa illuusion paremmasta turvallisuudesta, jolloin muut vähintään yhtä tärkeät keinot saattavat unohtua. Vastuullinen käyttäytyminen on niin monen tekijän summa, mutta ehkä maskeilla on juurikin eniten symbolista merkitystä.
        Eikä kenenkään todellakaan tarvitse sitä käyttää jos siitä on terveydellistä haittaa vaikkapa astmaatikoille ja muuten huolehtii esim. turvaväleistä ja käsihygieniasta.

• Juuri tän tyylinen "sisällissota" on vihoviimeinen juttu mitä Suomi tai mikä tahansa maa kaipaa tällä hetkellä. En mä luokittele ihmisiä hyviin ja pahoihin sen perusteella käyttääkö joku maskia vai ei, koska tosiaan sen käyttämättömyydelle voi olla ihan perusteitakin. Mutta yleensä ihmisen ylimielinen suhtautuminen koronaan ilmenee kyllä niin monella tapaa, kuten turvaväleistä välittämättömyytenä, mis- ja disinformaation levittämisenä netissä jne.

Että varmasti olen monien mielestä "lammas" mutta olen kyllä oppinut arvostamaan omaa terveyttäni sen verran, että omalta osaltani pyrin minimoimaan riskit tartunnalle tai altistumiselle.

• Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

Juuri tän tyylinen "sisällissota" on vihoviimeinen juttu mitä Suomi tai mikä tahansa maa kaipaa tällä hetkellä. En mä luokittele ihmisiä hyviin ja pahoihin sen perusteella käyttääkö joku maskia vai ei, koska tosiaan sen käyttämättömyydelle voi olla ihan perusteitakin. Mutta yleensä ihmisen ylimielinen suhtautuminen koronaan ilmenee kyllä niin monella tapaa, kuten turvaväleistä välittämättömyytenä, mis- ja disinformaation levittämisenä netissä jne.

Että varmasti olen monien mielestä "lammas" mutta olen kyllä oppinut arvostamaan omaa terveyttäni sen verran, että omalta osaltani pyrin minimoimaan riskit tartunnalle tai altistumiselle.

Ei tässä varmaan juuri kukaan mitään sisällissotaa halua ja ainakin mulle on henk. koht. melko yhdentekevää, käyttääkö joku toinen maskia vai ei. Siinäpähän käyttää, jos se tuo jotain turvallisuudentunnetta.

Se, mitä itse kritisoin erittäin voimakkaasti, on tämä viimeisen vuoden mittaan nähty autoritaarisuuden lisääntyminen yhteiskunnissamme. Mielestäni koronan muodostamaa uhkaa liioitellaan todella paljon, ottaen huomioon että sen tartunnan saaneiden osuus väestöstä on jotain ihan promilleluokkaa ja näistäkin valtaosa sairastaa taudin lievänä jos ollenkaan. Ja tätä idiotismia voidaan jatkaa vaikka hamaan ikuisuuteen saakka, koska aina virus mutatoituu, rokotekehitys ei pysy uusien muunnoksien perässä ja dystopiaa vaan jatketaan loputtomiin.

Koskahan ihmiskunta ymmärtää, että covid-19 (vai mikä sars cov 2 se nykyään on) on tullut jäädäkseen ja siinä on kaikenlaiset poikkeustilat täysin hyödyttömiä? Jos itse olisi saanut päättää niin oltais nostettu kädet pystyyn jo heti alussa eli noin vuosi sitten.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei tässä varmaan juuri kukaan mitään sisällissotaa halua ja ainakin mulle on henk. koht. melko yhdentekevää, käyttääkö joku toinen maskia vai ei. Siinäpähän käyttää, jos se tuo jotain turvallisuudentunnetta.

Se, mitä itse kritisoin erittäin voimakkaasti, on tämä viimeisen vuoden mittaan nähty autoritaarisuuden lisääntyminen yhteiskunnissamme. Mielestäni koronan muodostamaa uhkaa liioitellaan todella paljon, ottaen huomioon että sen tartunnan saaneiden osuus väestöstä on jotain ihan promilleluokkaa ja näistäkin valtaosa sairastaa taudin lievänä jos ollenkaan. Ja tätä idiotismia voidaan jatkaa vaikka hamaan ikuisuuteen saakka, koska aina virus mutatoituu, rokotekehitys ei pysy uusien muunnoksien perässä ja dystopiaa vaan jatketaan loputtomiin.

Koskahan ihmiskunta ymmärtää, että covid-19 (vai mikä sars cov 2 se nykyään on) on tullut jäädäkseen ja siinä on kaikenlaiset poikkeustilat täysin hyödyttömiä? Jos itse olisi saanut päättää niin oltais nostettu kädet pystyyn jo heti alussa eli noin vuosi sitten.

Auktoriteettiä tarvitaan silloin, kun tiedetään ja huomataan ettei pelkät suositukset tai ohjeet välttämättä mene perille läheskään kaikille.

Ehkä mulla on vähän myös oma lehmä ojassa, kun olen perusluonteeltani aika introvertti ja tykkään olla paljon yksin tai vain muutamien kaverien kanssa toisinaan. Enkä pahemmin ole koskaan matkustellut Suomessa tai ulkomailla, joten ehkä tässä on vähän vahingoniloakin mukana. Mua ei haittaa ohjeet eikä rajoitukset yhtään, ja suorastaan nautin kun moni muukin on joutunut (tai ainakin ohjeistettu) elämään viimeisen vuoden ajan suunnilleen samalla tavalla kuin mä lähes aina. Niin eikä yritykseni toimiala ole sellainen että korona olisi erityisemmin kurittanut, eikä työssäni ole kovinkaan isoa riskiä altistumiselle. Ymmärrän kyllä joidenkin toimialojen näkökulmasta, että ilmapiiri ja rajoitukset aiheuttavat hallaa eikä tämä todellakaan ole kiva tilanne esim. ravintola-alan yrityksille.

• Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

Auktoriteettiä tarvitaan silloin, kun tiedetään ja huomataan ettei pelkät suositukset tai ohjeet välttämättä mene perille läheskään kaikille.

Ehkä mulla on vähän myös oma lehmä ojassa, kun olen perusluonteeltani aika introvertti ja tykkään olla paljon yksin tai vain muutamien kaverien kanssa toisinaan. Enkä pahemmin ole koskaan matkustellut Suomessa tai ulkomailla, joten ehkä tässä on vähän vahingoniloakin mukana. Mua ei haittaa ohjeet eikä rajoitukset yhtään, ja suorastaan nautin kun moni muukin on joutunut (tai ainakin ohjeistettu) elämään viimeisen vuoden ajan suunnilleen samalla tavalla kuin mä lähes aina. Niin eikä yritykseni toimiala ole sellainen että korona olisi erityisemmin kurittanut, eikä työssäni ole kovinkaan isoa riskiä altistumiselle. Ymmärrän kyllä joidenkin toimialojen näkökulmasta, että ilmapiiri ja rajoitukset aiheuttavat hallaa eikä tämä todellakaan ole kiva tilanne esim. ravintola-alan yrityksille.

Mun mielestä se riittäis, että riskiryhmät suojattaisiin ja ne ketkä haluaa saa suojautua ja pysyä kodeissansa. Muu yhteiskunta sais toimia normaalisti.

• Anonyymi

Onneks olen työtön ja yksinäinen joten en tarvii mitään maskeja.

• Anonyymi

No näissä rautakaupoissa näyttävät jo antavan maskin maskittomille, liekkö pelkäävät näitä ulkomaisia rakennusmiehiä. Ihan hyvää palveluahan tuo on.

• Anonyymi

Ihmeen nätisti ja koronaturvallisesti ihmiset ovat nyt käyttäytyneet kaupassa aikojen alusta lähtien. Ei valittamista. Monella on maski, joillain ei. Turvavälit pysyy.

Ainoastaan tietyn numeroisessa bussissa matkustaessa tietyt ulkomaalaistaustaiset eivät käytä maskia ja pölöttävät puhelimeen tai toistensa kanssa kaiken matkan. Ei mitään koronaturvallisuutta. Laitan siihen bussiin mennessäni kunnolla suojaavan maskin.

- Sheena

• Anonyymi

Ei vaan kaupoissa. Esim busseissa puhelimeen kaakattavat somalinaiset on tuttu näky. Ei tule ämmillä mieleen, että puhuessa pöpöt lentävät!

• Anonyymi

Hyvä veto tuo perheeliseksi valehtelu. Muutenhan he olisivat saattaneet alkaa jotain... mitä nyt ätmeille tehdäänkään.

• Joo ehkä se vanha palstateesi "peris valehtelee" pitää toisinaan paikkansa 😁 Vaikka en siis palstalle kirjoittele mitään puppua, mutta joskus oon hyvä keksimään pieniä valkoisia valheita tilanteesta riippuen. Enkä nyt oikein jaksa uskoa että musliminaiset olisivat alkaneet haukkumaan mua miksikään hc-ätmiluuseriksi tai kritisoinut toksista maskuliinisuutta, mutta ajattelin että heidän kulttuurissa sillä voisi olla edes jonkinlaista painoarvoa mitä "perheellinen" aikuinen mies sanoo, vaikka onkin kristitty jne. Ja hyvinkin todennäköisesti olisin maskini takaa "ajatellut ääneen" ihan samalla tavalla, jos käytävän olisi tukkineet suomalaiset yhärit äpäröineen, mutta ajan henki nyt on sellainen että jotenkin koin enemmän aiheelliseksi pyytää heiltä anteeksi ja täsmentää että olin huolissani koronaturvallisuudesta ja kyse ei ollut mistään muusta.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      20
      3764
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      24
      3139
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2355
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2139
    5. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      19
      1976
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1632
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      41
      1611
    8. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1512
    9. Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta

Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava
      Luterilaisuus
      502
      1463
    10. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1414
    Aihe