Osaatko -tahdotko- lukea Raamattua oikein?

Anonyymi

Raamattua voi lukea kolmesta näkökulmasta. Niitä voi myös ajatella kolmena tasona, jotka johtavat yhä syvemmälle Raamatun sanoman ymmärtämiseen.

Ensimmäinen näkökulma on katsoa Raamattua kuin mitä hyvänsä kirjaa tai kirjakokoelmaa: tutkia sen kieltä, kirjoitusajankohtaa, kirjoittajien henkilöllisyyttä, historian vaikutusta teksteihin jne. Tämä taso on raamatunlukijalle tärkeä ja hyödyllinen. Mutta jos Raamatun lukeminen jää vain tälle tasolle, sen varsinainen sanoma jää hämäräksi.

Toinen näkökulma on pitää Raamattua ohjekirjana. Raamatusta löytyykin parhaat ohjeet hyvään ja tasapainoiseen elämään lähimmäisten ja Jumalan kanssa. Kymmenen käskyä ja Jeesuksen vuorisaarna (Matt. 5-7) ovat maailman parhaat ohjeet toisten ihmisten kunnioittamiseen ja kristillisen elämäntavan toteuttamiseen. Kristitty haluaa ottaa Raamatun antamat ohjeet todesta, vaikka samalla huomaakin, että niiden täydellinen noudattaminen ei onnistu. Onneksi Raamattu ei olekaan pelkkä ohjekirja.

Kolmas näkökulma on etsiä Raamatun lehdiltä pelastusta. Silloin Raamatun lukija astuu elävän ja armollisen Jumalan eteen ja kuuntelee hänen ääntään. Lukija huomaa, että vaikka hän osoittautuu itse syntiseksi, Jumala rakastaa häntä ja pelastus on jo valmiina häntä varten. Pyhä Henki selittää lukijalle Raamatun sanaa ja antaa iloa ja voimaa viedä sen sanomaa eteenpäin muillekin. Raamatun sana muuttuu rukoukseksi ja vaikuttaa lukijaan ja hänen ympäristöönsä.

Kaikki kolme näkökulmaa ja tasoa ovat tärkeitä ja ne kulkevat rinnakkain Raamattua lukiessa. Kuitenkin se, joka etsii Raamatun lehdiltä pelastusta, pääsee sen sanomaan syvimmin sisälle.

https://rll.fi/raamatusta/miten-lukea/

74

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ps.143:3 Biblia (1776) Sillä vihollinen vainoo minun sieluani, ja lyö minun elämäni rikki maahan asti: hän panee minut pimeyteen, niinkuin kuolleet maailmassa. Val.3:6 Hän on minut pannut pimeyteen, niinkuin aikaa kuolleet.

• Anonyymi

Aloittaja, näyttää että olet kopioinut suoran tekstin linkistä vai onko linkin teksti sinun tekemääsi. Mitä tapaa sinä noista kolmesta käytät?
      Voitko selittää "Anonyymi
      01.03.2021 04:09" ilmeisesti raamatusta löytämän tekstin. Missä tapauksessa noin huonosti voi käydä?
      Raamatussa on kohtia joita en ymmärrä. Siksi en voi sitä lukea. Menisin kyllä opetustunnille, jos sellainen läheltä löytyisi. Livenä opetus pitää tapahtua, en yksin lukemalla pääse puuta pidemmälle. Ymmärrätkö sinä kaikki raamatun tekstit? Kiitos etukäteen sinulle! Toivottavasti muut eivät sekaannut kun kysyn vain sinulta.

• Anonyymi

Raamatun voi lukea viisi kertaa lävitse ymmärtämättä siitä mitään. Mutta sitten ehkä säälistä Jumala antaa löytää uusia parempia käännöksiä ja antaa ymmärrystä sen sanoihin.
      Tuo raamatun lukeminen kuin mitä tahansa kirjaa on tasona mielestäni heikko. Raamattu on paksumpi, isompi, kallisarvoisempi, sen puolesta on kuollut kidutuksiin miljoonia ihmisiä.
      Lapsikin tajuaa saavansa pyhää henkeä ja viettävänsä aikaa jalossa seurassa sitä lukiessaan . Uusia ovat raamatun jakeet joka kerta kun lukee.

• Ja kun Raamattu on vain satojen ihmisten kirjoituksia ja ajatuksia. Ei sitä pidä tosissaan ottaa.

Jokainen voi elää omien ihanteidensa mukaan; ei siihen Raamattua tarvitse.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Ja kun Raamattu on vain satojen ihmisten kirjoituksia ja ajatuksia. Ei sitä pidä tosissaan ottaa.

Jokainen voi elää omien ihanteidensa mukaan; ei siihen Raamattua tarvitse.

Tee parannus ja usko evankeliumi!

• Anonyymi kirjoitti:

Raamattua voi myös yrittää lukea, kuten se on tarkoitettu, vaikka se tahtookin enää mahdotonta olla. Sen sijasta, että ottaa kaiken kirjaimellisena voi yrittää löytää siitä kirjoittajan sanoman, joka on kätketty taiteellisiin kuvauksiin jne.

Mainitsin jo kuinka se, että Elia ja Mooses ilmestyivät kirkastusvuorella ja Jeesuksen vaatteet hohtivat yhä kirkkaammin onkin runollinen tapa ilmaista, kuinka laki/Mooses ja profeetat/Elia kalpenivat hänen rinnallaan.

• Anonyymi

"Raamattu on paksumpi, isompi, kallisarvoisempi, sen puolesta on kuollut kidutuksiin miljoonia ihmisiä."

UT ja inkvisitio ovat kumpikin varhaisen roomalaiskatolisen kirkon aikaansaannoksia.
        Tämän takia myös Raamatusta on turha pelastusta etsiä. Roomalaiskatoliselle kirkolle kelpaa kyllä anekaupasta saadut rahat, mutta ei se mitään pelastusta pysty kenellekään tarjoamaan.

• Anonyymi

Eikä siellä kun kaikki aika menee a) siihen että fb painaa f5 b) kun joku muuttuu raportoi siitä tänne

:D

• Anonyymi kirjoitti:

Ei Raamattua voi mitenkään tosissaan ottaa.

Ehkä sitten voisi, jos uskovien merkkinä alkaisi seuraamaan, että he parantavat sairaat panemalla kädet heidän päälleen.

Muuten Jeesuksen puheet ovat pelkkää sanahelinää.

• Kannattaa ottaa. En luo edes uhkakuvia kuten eräät.

• Valetta. Monikin on ottanut minut tosissaan jo nuoruudesta asti.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Valetta. Monikin on ottanut minut tosissaan jo nuoruudesta asti.

LuuIit niin
        .
        Ei ottanut.

• Anonyymi kirjoitti:

LuuIit niin
        .
        Ei ottanut.

Minä en luule mitään.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Minä en luule mitään.

Etkä varsinkaan tiedä mistaan mitaan.

OIét täysin sivistymätôn tôIIo,

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Valetta. Monikin on ottanut minut tosissaan jo nuoruudesta asti.

Ei oIé.

SínuIIe nàureskeIIaan.

• Anonyymi

Raamattu monien virheidensä ristiriitaisuuksiensa ja yliluonnollisten mielikuvitus tapahtumien vuoksi on luettavissa vain siten miten kansantaruja tulee lukea eli tarustona .

Lukiessa voi miettiä raamatun sanomaa joka kertoo aikansa ihmisten silmin sen ajan moraalista ja raakuudesta VT on esimerkiksi yksi raaimmista epäoikeudenmukaisimmista kansantaruista josta olen lukenut se sisältää lapsenmurhia insestiä murhaamista sokeaa vihaa se kertoo aikansa ihmisten primitiivisyydestä .

UT on on taas eri aikakauden ihmisten näkökulma maailmaan tämä kertomus aavikkokansan hahmon elämästä joka päättyy kuolemaan on yliluonnollinen verrattain (harry potteri) ja menee viihteestä jos mielikuvitusta riittää lukea kyseistä aikansa tarukirjaa .

Kyseiset kirjat ovat vain kurkistuksia aikansa ihmisten (kirjan tekijöiden)pääkoppaan heidän ajatuksiin silloisesta maailmasta ja heidän vihastaan toiveistaan ja unelmistaan sekä peloistaan

• Anonyymi

Uskon vähän että liberaalit varsinkin ja myös jumalattomat eivät lue Raamattua ollenkaan - he tulkitsevat sitä ihmisjärjellä. Tämä lienee mm. syynä että Jeesus vihasi teologeja.

• Anonyymi

Vai että vihasi "teologeja"? Ihmeellistä ensin se että tämä teidän Jeesus "vihasi". Eikö hänen pitänyt rakastaa kaikkia? Toinen kysymys on se, että kerro mitkä ovat kyseisen Jeesuksen viimeiset sanat ristillä?

Kiitos ja amen.

• - Jeesus vihasi teologeja.

Missä kohtaa Jeesus on pantu heitä vihaamaan, en itse muista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai että vihasi "teologeja"? Ihmeellistä ensin se että tämä teidän Jeesus "vihasi". Eikö hänen pitänyt rakastaa kaikkia? Toinen kysymys on se, että kerro mitkä ovat kyseisen Jeesuksen viimeiset sanat ristillä?

Kiitos ja amen.

Jeesus tuo monessa kohtaa että Hän vihasi teologeja kovin sanoin. Nyt ymmärrän miksi? Jeesus rakastaa omiaan joita nykyään kutsutaan uskovaisiksi. Samoin Jumalaa on maailmaa rakastanut että antoi ainokaisen Poikansa mutta teologeja Jumala vihaa koska teologit vääntävät tulkinnoillaan Jumalan Sanaa kieroon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus tuo monessa kohtaa että Hän vihasi teologeja kovin sanoin. Nyt ymmärrän miksi? Jeesus rakastaa omiaan joita nykyään kutsutaan uskovaisiksi. Samoin Jumalaa on maailmaa rakastanut että antoi ainokaisen Poikansa mutta teologeja Jumala vihaa koska teologit vääntävät tulkinnoillaan Jumalan Sanaa kieroon.

Joh. 3:36

Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

• Anonyymi
        Ashera12 kirjoitti:

- Jeesus vihasi teologeja.

Missä kohtaa Jeesus on pantu heitä vihaamaan, en itse muista?

Sekin herättää ihmetystä, että varsinaisia "teologeja" oli vasta keskiajalla kun uskonto ja filosofia yhdistyivät. Tahtoi sanoa että filosofian avulla pyrittiin jären avulla perustelemaan jumalan olemassaolo. Jeesuksen aikana oli kyllä sanan selittäjiä, mutta eivät he mitään yliopiston käyneitä teologeja olleet. Yksinkertaisesti jo siksi että tuohon aikaan ei ollut mitään yliopistoja...

• Anonyymi

Eikös jokainen ihminen tulkitse asioita järjellään ei ole oikein muita vaihtoehtoja vai ovatko uskovaiset julistaneet itsensä jo jumaliksi harhoissaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös jokainen ihminen tulkitse asioita järjellään ei ole oikein muita vaihtoehtoja vai ovatko uskovaiset julistaneet itsensä jo jumaliksi harhoissaan

Kristinuskossa uskovat käyttää Pyhää Henkeä mikä on jumalattomien ja liberaalien teologien ulottumattomissa. Pyhä Henki selittää kullekin päivällä mikä on Jumalan tahto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kristinuskossa uskovat käyttää Pyhää Henkeä mikä on jumalattomien ja liberaalien teologien ulottumattomissa. Pyhä Henki selittää kullekin päivällä mikä on Jumalan tahto.

No siinä mielessä Jeesus ja Pyhä Henki eivät ole jumalattomien ja liberaalien teologien ulottumattomissa että hehän voivat koska tahansa tehdä ratkaisun alkaa seuraamaan nöyrästi Jeesusta ja alkaa elää tässä uudestisyntyneessä todellisuudessa iankaiken.

• Anonyymi kirjoitti:

No tuo on nähtävästi jälkikäteen lisätty. Eihän Jeesuksella ollutkaan tarkoitus pelastaa koko maailmaa uskon avulla. Kuten sanoin, hän oli laikiivailija, joka vaati, että lakia varmasti noudatetaan.
        Olet varmaan oikeassa siinä, että myöhemmät Raamatun kirjoittajat vihasivat teologeja ja ehkä myös Paavalikin, "Me hajotamme maahan järjenpäätelmät."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmasti näin pitää ollakkin koska jos asiaa ei näin uskovainen selittäisi itselleen hän joutuisi toteamaan sen minkä muut ovat todenneet ajat sitten mutta tuossa on vaaransa kun elää itse keksityssä rinnakkaistodellisuudessa ja jos tu sen julki voi ennen pitkää joutua harhoistaan lääkityksen alle tai jopa syyntakeettomana hoitoon sairaaloissamme on paljon ihmisiä jotka elävät pyhänhengen todellisuudessa jopa uudesti syntyneitä jeesuksia .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No siinä mielessä Jeesus ja Pyhä Henki eivät ole jumalattomien ja liberaalien teologien ulottumattomissa että hehän voivat koska tahansa tehdä ratkaisun alkaa seuraamaan nöyrästi Jeesusta ja alkaa elää tässä uudestisyntyneessä todellisuudessa iankaiken.

No mutta kerro nyt mitkä olivat Jeesukseksi viimeiset sanat ristillä? Voisitko vastata ihan näin yksinkertaiseen kysymykseen? Kiitos.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mutta kerro nyt mitkä olivat Jeesukseksi viimeiset sanat ristillä? Voisitko vastata ihan näin yksinkertaiseen kysymykseen? Kiitos.

" »Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.» Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran. "

• Anonyymi kirjoitti:

" »Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.» Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran. "

- Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni."

Jeesuksella oli oikeastaan 3 isää. Biologinen Joosef, ylipappi ja jumala. Jeesus voi yhtä hyvin tarkoittaa tässä essealaista ylipappia, joka voi hänet hoitaa kuntoon.

• Anonyymi
        Ashera12 kirjoitti:

- Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni."

Jeesuksella oli oikeastaan 3 isää. Biologinen Joosef, ylipappi ja jumala. Jeesus voi yhtä hyvin tarkoittaa tässä essealaista ylipappia, joka voi hänet hoitaa kuntoon.

Essealaiset kutsuivat essealaiseksi vihittyjä nimellä Jumalan poika. Jos Jeesus oli essealaiseksi vihitty, hän tarkoitti isällä Jumalaa.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun raamatussa lukee että jeesus huusi paniikissa "jumalani jumalani miksi minut hylkäsi" ja menetti henkensä .

Raamattuhan ei ole ristiriitainen joten tämä minun on varmaan piraatti kun tämä on muutenkin sekainen teos .

Voisiko joku neuvoa mistä saa raamatun jota ei ole tehty näin huolimattomasti kuin minun raamattuni tossa pari esimerkkiä vielä:

Matt. 27:11-14 -- Jeesus ei vastaa ainoaankaan syytteeseen.

Joh. 18:33-37 -- Jeesus vastaa jokaiseen syytteeseen.

Tai seuraava

Psa. 78:69 "Ja hän rakensi pyhäkkönsä korkeuksien tasalle, rakensi sen kuin maan, jonka hän on perustanut ikiajoiksi."

Psa. 102:26-27 "Muinoin sinä perustit maan, ja taivaat ovat sinun käsialasi. Ne katoavat, mutta sinä pysyt."

Voisiko joku siis neuvoa minulle mistä saan oikean raamatun tämän sekaisen ristiriitaisen piraatin tilalle .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun raamatussa lukee että jeesus huusi paniikissa "jumalani jumalani miksi minut hylkäsi" ja menetti henkensä .

Raamattuhan ei ole ristiriitainen joten tämä minun on varmaan piraatti kun tämä on muutenkin sekainen teos .

Voisiko joku neuvoa mistä saa raamatun jota ei ole tehty näin huolimattomasti kuin minun raamattuni tossa pari esimerkkiä vielä:

Tai seuraava

Psa. 78:69 "Ja hän rakensi pyhäkkönsä korkeuksien tasalle, rakensi sen kuin maan, jonka hän on perustanut ikiajoiksi."

Psa. 102:26-27 "Muinoin sinä perustit maan, ja taivaat ovat sinun käsialasi. Ne katoavat, mutta sinä pysyt."

Voisiko joku siis neuvoa minulle mistä saan oikean raamatun tämän sekaisen ristiriitaisen piraatin tilalle .

"Minun raamatussa lukee että jeesus huusi paniikissa "jumalani jumalani miksi minut hylkäsi" ja menetti henkensä ."

Jeesus ehti sanoa aika paljonkin asioita ennen kuin menetti henkensä, mutta ne eivät olleet viimeisiä sanoja. Viimeiset 5 sanaa mainitaan Luukkaan evankeliumissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai seuraava

Näissä ei ole ristiriitaa.

"Matt. 27:11-14 -- Jeesus ei vastaa ainoaankaan syytteeseen.

Joh. 18:33-37 -- Jeesus vastaa jokaiseen syytteeseen."

Pilatus yritti kysellä, mistä Jeesusta syytetään mutta ei saanut selkeää vastausta.
        Kun syytteitä on 0 kpl, tällöin Jeesus vastaa samanaikaisesti jokaiseen ja ei ainoaankaan syytteeseen.

"Psa. 78:69 "Ja hän rakensi pyhäkkönsä korkeuksien tasalle, rakensi sen kuin maan, jonka hän on perustanut ikiajoiksi."

Psa. 102:26-27 "Muinoin sinä perustit maan, ja taivaat ovat sinun käsialasi. Ne katoavat, mutta sinä pysyt." "

Miten pitkä aika on "ikiajat" monikossa? Ilmeisesti jokainen ikiaika on kuitenkin pituudeltaan äärellinen jotta seuraava ikiaika voi alkaa, ja niitä on äärellinen määrä. Jokaisen ikiajan kuluttua maa ja taivaat katoavat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Minun raamatussa lukee että jeesus huusi paniikissa "jumalani jumalani miksi minut hylkäsi" ja menetti henkensä ."

Jeesus ehti sanoa aika paljonkin asioita ennen kuin menetti henkensä, mutta ne eivät olleet viimeisiä sanoja. Viimeiset 5 sanaa mainitaan Luukkaan evankeliumissa.

Niin että ihanko monta tarinaa ehti ristillä tarinoida? Mutta kuule kun jokainen noista viimeisistä sanoista, niin kaikkien niiden kerrotaan olleen nimenomaan VIIMEISET SANAT. Näin sanotaan suoraan raamatussa, että sen jälkeen ei sanonut enää mitään. Miten tälläinen "lievä" ristiriita on selitettävissä?

PS. Juu tiedän. Ei tule yhtäkään vastausta....

• Anonyymi kirjoitti:

Vihasi niinsanotusti Raamatun tuntijoita, koska he eivät tehneet mitään, mutta panivat toisten päälle raskaita taakkoja. Eli Raamatulla päähän.

Sellaisia uskovia on myös tämä palsta täynnä.

• Anonyymi kirjoitti:

Tai seuraava

Osaisivatkohan nämä meidän uskovat tehdä täysin ristiriidattoman uuden Raamatun.

Epäilen suuresti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin että ihanko monta tarinaa ehti ristillä tarinoida? Mutta kuule kun jokainen noista viimeisistä sanoista, niin kaikkien niiden kerrotaan olleen nimenomaan VIIMEISET SANAT. Näin sanotaan suoraan raamatussa, että sen jälkeen ei sanonut enää mitään. Miten tälläinen "lievä" ristiriita on selitettävissä?

PS. Juu tiedän. Ei tule yhtäkään vastausta....

"Näin sanotaan suoraan raamatussa"

Eikä sanota.
        Miksi minut hylkäsit -sanottuaan joku ehti vielä hakea viiniäkin paikalle ja tarjota sitä Jeesukselle, jonka jälkeen Jeesus vielä sanoi jotain muutakin ennen kuolemaansa, mutta Markuksen evankeliumissa ei tarkemmin sanota, mitä.
        Luukkaan evankeliumissa sanotaan, mitä Jeesus sanoi juuri ennen viimeistä hengenvetoaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näissä ei ole ristiriitaa.

"Matt. 27:11-14 -- Jeesus ei vastaa ainoaankaan syytteeseen.

Joh. 18:33-37 -- Jeesus vastaa jokaiseen syytteeseen."

Pilatus yritti kysellä, mistä Jeesusta syytetään mutta ei saanut selkeää vastausta.
        Kun syytteitä on 0 kpl, tällöin Jeesus vastaa samanaikaisesti jokaiseen ja ei ainoaankaan syytteeseen.

"Psa. 78:69 "Ja hän rakensi pyhäkkönsä korkeuksien tasalle, rakensi sen kuin maan, jonka hän on perustanut ikiajoiksi."

Psa. 102:26-27 "Muinoin sinä perustit maan, ja taivaat ovat sinun käsialasi. Ne katoavat, mutta sinä pysyt." "

Miten pitkä aika on "ikiajat" monikossa? Ilmeisesti jokainen ikiaika on kuitenkin pituudeltaan äärellinen jotta seuraava ikiaika voi alkaa, ja niitä on äärellinen määrä. Jokaisen ikiajan kuluttua maa ja taivaat katoavat.

"Pilatus yritti kysellä, mistä Jeesusta syytetään mutta ei saanut selkeää vastausta.
        Kun syytteitä on 0 kpl, tällöin Jeesus vastaa samanaikaisesti jokaiseen ja ei ainoaankaan syytteeseen."

Tällöin Jeesus ei vastaisi yhteenkään syytökseen jos niitä ei olisi mutta kun oli jumalan pilkka ja kapinan lietsominen ja näihin hän ei vastannut toisen version mukaan ja toisen vastasi eli raamattu on ristiriitainen.Syyte ei ole sama kuin tuomio.

"Miten pitkä aika on "ikiajat" monikossa? Ilmeisesti jokainen ikiaika on kuitenkin pituudeltaan äärellinen jotta seuraava ikiaika voi alkaa, ja niitä on äärellinen määrä. Jokaisen ikiajan kuluttua maa ja taivaat katoavat."

Ikiaika =ikiaikainen
        ajaton, loputon, iänikuinen.

Näin vastaa sanakirja ja kun puhutaan monikossa puhutaan useasta asiasta jotka ovat ikiaikaisia sanakirjasta ei löydy muuta vaihtoehtoa kyseiselle sanalle ja ihmetyttää miksi jumala haluaisi näin monimutkaisesti kertoa pyhäköstään että on tällaisen tehnyt väliaikaiseksi kuin maan käyttäen sanaa ikiaikainen eikös olekin hölmöä.

Asiaan näitähän voit yrittää käännellä ja väännellä miten haluat mutta sanakirja ja yleinen käsitys " ikiaikaista "on kuitenkin loputon ajaton mikä ei pääty jne...mutta muista nyt että joka kerta kun sinä yrität kumota omassa päässäsi olevalla sinun sanakirjallasi ikiaikaisen kumoat silloin raamatussa esiintyvän jumalharhan ikiaikaisuuden joten logiikallasi jumalallasi on alku ja loppu ja se on väliaikainen

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus ehti sanoa.

Emme tiedä onko mitään edes ollut, mutta muutama kirjoitti mitä sattui miettimään? Piti kehittää juutalaisuuden jatkoksi uusi uskonto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Näin sanotaan suoraan raamatussa"

Eikä sanota.
        Miksi minut hylkäsit -sanottuaan joku ehti vielä hakea viiniäkin paikalle ja tarjota sitä Jeesukselle, jonka jälkeen Jeesus vielä sanoi jotain muutakin ennen kuolemaansa, mutta Markuksen evankeliumissa ei tarkemmin sanota, mitä.
        Luukkaan evankeliumissa sanotaan, mitä Jeesus sanoi juuri ennen viimeistä hengenvetoaan.

Niin että Markus ja Matteus siis valahtelevat kun väittävät Jeesuksen viimeisiksi sanoiksi juuri tuota? Ihmeelliseksi asian tekee vielä se, että Markuksen evankeljumi on vielä kaikkein vanhin. Kuka siis valehtelee?

"Markuksen evankeliumi on kanonisista evankeliumeista vanhin. Sekä Matteus että Luukas rakensivat omat kertomuksensa käyttäen sitä runkonaan. Luukkaan mukaan Jeesuksen viimeiset sanat ristillä olivat: "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." (Luuk. 23:46)

Nuorimman evankeliumin, Johanneksen, mukaan Jeesus sanoi: "Se on täytetty." (Joh. 19:30) Jaloja sanoja, joista huokuu suoranainen helpotus ja lohdutus - varmuus voitosta. Mutta Markuksen ja Matteuksen mukaan Jeesuksen viimeisiksi, ymmärrettäviksi sanoiksi jäivät: "Elohi, Elohi, lama sabaktani?"

Miten ihmeessä raamattuun - ja vieläpä sen keskeille kohdalle - on voinut lipsahtaa tälläinen virhe? Eikö se jumalanne nyt ole yhtään katsonut homman perään?

• Mahtavaa evankeliointia.

Tätä uuteen Raamattuun.

• Anonyymi kirjoitti:

Essealaiset kutsuivat essealaiseksi vihittyjä nimellä Jumalan poika. Jos Jeesus oli essealaiseksi vihitty, hän tarkoitti isällä Jumalaa.

- Essealaiset kutsuivat essealaiseksi vihittyjä nimellä Jumalan Poika.

Näin on. He olivat kaikki jumalan lapsia. Mutta oli heilläkin pappi. Qumraninkääröissä näitä kutsutaan isiksi. Jeesus on siis voinut yhtä hyvin tarkoittaa essealaisten ylipappia.

• Anonyymi kirjoitti:

No kuka sanoi "Jumalani jumalani, miksi minut hylkäsit?".

https://tampereenseurakunnat.fi/sivustot/etsikko/hengen_paloa/paasiaistunnelmia/paasiaisblogit?29224_a=comments&29224_m=29347&34635_a=comment&34635_m=9339&34635_o=30

Tai kuka sanoi "Se on täytetty"

https://raamattu.fi/raamattu/KR38/JHN.19/Johannes-19

Jääpäs odottamaan vastausta....

- Kuka sanoi "Jumalani jumalani, miksi minut hylkäsit?"

Näin sanoi Jeesus, koska kirjoitusten mukaan jumalan olisi kuulunut tulla tässä vaiheessa apuun, mutta hän ei tullut.

Enpä tiedä perustuuko "kullaa" = "Se on täytetty," historiaan. Vaikea sanoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Tai seuraava

Tuollainen pitkä kuulustelu Pontius Pilatuksen edessä on hyvin epätodennäköinen. Pontius Pilatus tappoi mielellään juutalaisia ja siinä oli taas yksi uusi lisää.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Mahtavaa evankeliointia.

Tätä uuteen Raamattuun.

Totuus satuttaa sieIia.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Vihasi niinsanotusti Raamatun tuntijoita, koska he eivät tehneet mitään, mutta panivat toisten päälle raskaita taakkoja. Eli Raamatulla päähän.

Sellaisia uskovia on myös tämä palsta täynnä.

"Eli Raamatulla päähän.

Sellaisia uskovia on myös tämä palsta täynnä."

Jumalan kiitos että on vielä uskovaisia jotka pidämme Jumalan Sanaa esillä kun Jeesuksen vihaamat teologit ovat Raamattua voimalla sotkeneet omilla tulkinnoillaan.

Matt. 23:27

Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!

• Anonyymi kirjoitti:

Totuus satuttaa sieIia.

Sitä vaan uuteen Raamattuun.

Aivan mahtavaa uskovilta.

• Anonyymi kirjoitti:

"Eli Raamatulla päähän.

Jumalan kiitos että on vielä uskovaisia jotka pidämme Jumalan Sanaa esillä kun Jeesuksen vihaamat teologit ovat Raamattua voimalla sotkeneet omilla tulkinnoillaan.

Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!

Jeesus vihasi juuri tuollaista.

Itse ei tehdä mitään, mutta toisille pannaan vaikka mitä.

Todellista ulkokultaisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Eli Raamatulla päähän.

Ja fariseusten oppi on Jahven ja Paavalin oppi, jossa uskovaiset Jeesuksen verellä muodostaa uuden liitton tuohon kulttiin, jonka mukaan kristityt ovat läpeensä syntisiä ja luonnostaan vihattavia. Siksi juuri Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa fariseusten - joka Paavalikin oli - opista tuolla tavalla, jota hän vastusti ja joutui jumalanpilkkasyytteellä kuolemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja fariseusten oppi on Jahven ja Paavalin oppi, jossa uskovaiset Jeesuksen verellä muodostaa uuden liitton tuohon kulttiin, jonka mukaan kristityt ovat läpeensä syntisiä ja luonnostaan vihattavia. Siksi juuri Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa fariseusten - joka Paavalikin oli - opista tuolla tavalla, jota hän vastusti ja joutui jumalanpilkkasyytteellä kuolemaan.

<<Jeesuksen vihaamat teologit<<

Jeesus vihasi tuota Jahven kulttia jopa niin paljon, että joutui kuolemaan sen takia, kun heitteli temppelissä rahanvaihtajien pöytiä nurin ja ajoi ruoskan kanssa uhrieläinkaupustelijat pihalle.

Ja te sitten te teitte Jeesuksesta itsestään uhrilahjan teurastettuna lampaana Paavalin sanoin tuohon samaan kulttiin.

Oppinormiston - ja Paavalin mukaan - joten Jeesus ei tykkää teistäkään, kun kerran tulee kiskomaan teidät haudoista ja tuomitsemaan tekojenne mukaan. Ja tekohan on tuo hänen pettäminen, joka Paavalin mukaan päätyykin tulenliekkeihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

<<Jeesuksen vihaamat teologit<<

Jeesus vihasi tuota Jahven kulttia jopa niin paljon, että joutui kuolemaan sen takia, kun heitteli temppelissä rahanvaihtajien pöytiä nurin ja ajoi ruoskan kanssa uhrieläinkaupustelijat pihalle.

Ja te sitten te teitte Jeesuksesta itsestään uhrilahjan teurastettuna lampaana Paavalin sanoin tuohon samaan kulttiin.

Oppinormiston - ja Paavalin mukaan - joten Jeesus ei tykkää teistäkään, kun kerran tulee kiskomaan teidät haudoista ja tuomitsemaan tekojenne mukaan. Ja tekohan on tuo hänen pettäminen, joka Paavalin mukaan päätyykin tulenliekkeihin.

Se on just kun profeetta Jeremian suulla Jumala sanookin, että israelilaiset veivät temppeliin iljetyksen eli uhrikultin, joka oli laitettu hänen nimiinsä, ja eikö Jeesuksella ollutkin jotain sanomista siihen, että mitä hänen Isänsä huoneesta oli tehty?

Joh.<< 2:16 Ja hän sanoi kyyhkysten myyjille: "Viekää pois nämä täältä. Älkää tehkö minun Isäni huonetta markkinahuoneeksi."<<

Tämä paljastaa yhteyden siihen profeetta Jeremian Jumalaan, joka sanoi, etteivät israelilaiset kuulleet häntä koko Egyptin matkallaan, koska uhrasivat vain Baalille, ja Tämä Isä Jumala ei ollut uhrilahjoja halunnut tai vaatinut.

• Olet siis ilman mitään aatetta, ja elämäsi on solvaamasta. Ilman kavereita.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Olet siis ilman mitään aatetta, ja elämäsi on solvaamasta. Ilman kavereita.

Projisoit jäIIeen kerran itseäsi muihin.

OÍet surkea tapaus.

• Anonyymi kirjoitti:

Projisoit jäIIeen kerran itseäsi muihin.

OÍet surkea tapaus.

Minulla sentään hyvin menee. On parempi katsoa mitä on tapahtunut kuin haihatella.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Minulla sentään hyvin menee. On parempi katsoa mitä on tapahtunut kuin haihatella.

OÍet sürkea tapaus.

Osàat sôIvauksen ja vaIéhteIun.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Küvistakin nakee ettei mene.

VéteIet viimeisiasi ja ét kauan enaa sôIvaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Küvistakin nakee ettei mene.

VéteIet viimeisiasi ja ét kauan enaa sôIvaa.

Minuahan koko ajan solvataan, kiitos vaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin että Markus ja Matteus siis valahtelevat kun väittävät Jeesuksen viimeisiksi sanoiksi juuri tuota? Ihmeelliseksi asian tekee vielä se, että Markuksen evankeljumi on vielä kaikkein vanhin. Kuka siis valehtelee?

"Markuksen evankeliumi on kanonisista evankeliumeista vanhin. Sekä Matteus että Luukas rakensivat omat kertomuksensa käyttäen sitä runkonaan. Luukkaan mukaan Jeesuksen viimeiset sanat ristillä olivat: "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." (Luuk. 23:46)

Nuorimman evankeliumin, Johanneksen, mukaan Jeesus sanoi: "Se on täytetty." (Joh. 19:30) Jaloja sanoja, joista huokuu suoranainen helpotus ja lohdutus - varmuus voitosta. Mutta Markuksen ja Matteuksen mukaan Jeesuksen viimeisiksi, ymmärrettäviksi sanoiksi jäivät: "Elohi, Elohi, lama sabaktani?"

Miten ihmeessä raamattuun - ja vieläpä sen keskeille kohdalle - on voinut lipsahtaa tälläinen virhe? Eikö se jumalanne nyt ole yhtään katsonut homman perään?

"Niin että Markus ja Matteus siis valahtelevat kun väittävät Jeesuksen viimeisiksi sanoiksi juuri tuota?"

Eivät väitä. Tuon sanottuaan Jeesukselle mm. haettiin viiniruukku ja tarjottiin viiniä. Jeesus oli vielä kauan aikaa elossa ja ehti ennen viimeistä henkäystään sanoa muitakin asioita mutta Markus ja Matteus vain eivät kirjanneet niitä ylös.

• Anonyymi

Liikaako pyysin? 01.03.2021 05:08 Se siitä sitten, aloittajaa ei kuulu.

• Anonyymi

Ai kaatuessa, maanneena ja kompastuneena?

• No hyvä, että olet nyt tehnyt selväksi mikä on se ainoa "oikeatapa" lukea.

• Anonyymi

<<Lukija huomaa, että vaikka hän osoittautuu itse syntiseksi, Jumala rakastaa häntä ja pelastus on jo valmiina häntä varten.<<

Jumalan ristille kiduttamsella ja kuolemalla? Tutkikaamme Raamattua, että mihin tällä saadaan pelastus:

Room.7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka PELASTAA minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA.

Ja tällä opilla - kuten Paavali sanoo - päätyy tulenliekkeihin, kossa sitten itse teko punnitaan Paavalin ensimmäisen korintolaiskirjeen kolmannen luvun ja kolmannentoista jakeen mukaan.

Pysytäänpä totuudessa. Kiitos.

• Anonyymi

Pyhäähenkeä voi välttää maailmantappiin.

• Anonyymi

Ja kannattaakin välttääkin, koska se tekee uskovaisista läpeensä syntisiä ja pahoja, kuten he vakuuttavat. Luther puolestaan vakuuttaa Paavalin opista, että uskovaiset ovat jo luonnostaan pahoja ja vihattavia, jotka eivät ole edes armoa ansainneet ja että Paavali haluaa 'meitä olemaan niin, että se kaikki mitä olemme tai teemme on vain vihan eikä mitään armoa ansainnut'.

• Anonyymi

Uskonvainen helvetinpelko=masennus siinä fundiskristityn kolmiosainen jumala

• Jos nyt ei masennus niin ainakin tuohon sisältyy megalomaaninen kuvitelma kuinka pikkaisen Raamattua lukasemalla on saavutettu vähintään itämaantietäjien viisaus ja ihmiset jotka ovat vuosikausia opiskelleet kyseistä kirjaa eivät tiedä heihin nähden yhtään mitään.

Ihmetellä täytyykin , ettei palstan kaikentietävät Raamatun lukijat / oikein tutlkitsijat ole suorittaneet teologian tutkintoa suitsait ja hakeutuneet alalle kertomaan "totuutta"

• Anonyymi

Tämä palstaan on Raamatun vääristelijöitä.

• Niin minustakin.

Miksi Raamattua ei voi ottaa niinkuin siinä lukee, vaan pannaan Pyhä Henki muuttamaan se toiseksi.

• torre5 kirjoitti:

Niin minustakin.

Miksi Raamattua ei voi ottaa niinkuin siinä lukee, vaan pannaan Pyhä Henki muuttamaan se toiseksi.

Kyllähän suomalainenkin pystyy pintaa raapaisemaan, mutta Uutta testamenttia täydentää suuresti hebrealainen Raamattu, joka on suurimmalle osalle melko vieras.
        Kun kuuntelee kuinka messiaaniset juutalaiset UT:ta tulkitsee, niin aika kolkolta tuntuu oma suoritus.

• Anonyymi

Miksi ne pitää ymmärtää teidän hyväksymällä tavalla ?

• Anonyymi

Mitö tapaa nyt tarkoitat?

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      43
      9743
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      33
      2311
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      28
      1874
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      136
      1683
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      195
      1204
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      10
      1183
    7. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      71
      1117
    8. 92
      962
    9. Haluatko että

Rikotaan vähän lisää jäätä tai jotain muuta
      Ikävä
      82
      904
    10. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?