Itselataava Toyota YARIS hybrid on tänä vuonna valittu vuoden autoksi Euroopassa. Tämä kertoo siitä, että itselataava taloudellinen ja kevyt pikkuauto on autotoimittajien mielestä paras ratkaisu suurkaupunkien liikenneongelmiin. Suurkaupungeissa (esim. Pariisi) on vaikea järjestää kaikille kansalaisille latausmahdollisuutta, joten näppärä itselataava hybridiauto on siellä ainoa mahdollisuus päästöjen alentamiseen. Paljon mainostettu ID.3 sähköauto jäi äänestyksessä kauas kärjestä, koska se on suurkaupunkien ruuhkissa liian painava, eikä sen lataaminen joka paikassa onnistu.
Koska lataus on suurkaupungeissa suuri ongelma, niin tästä syystä Rellun uusi Clio kaupunkiauto on itselataavaa rakennetta ihan Tojotan malliin. Eivät ranskalaiset hyväksy sitä, että Pariisin kaikki pikkuautot olisivat jatkossa hybridi-Tojotia. Kyllä he haluavat itselataavat Rellutkin mukaan Pariisin ruuhkaliikenteeseen.
https://tekniikanmaailma.fi/toyota-yaris-on-vuoden-auto-2021/
Itselataava hybridiauto paras suurkaupungeissa
56
195
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä itselataavalla hybridi-Tojotalla on maaseudullakin ajella, sillä bensaa kuluu aika vähän. On ihan polleaa olla vähäpästöisen auton kanssa mukana ilmastotalkoissa.
- Anonyymi
Samasta asiasta on väännetty kättä jo aiemminkin viime syksynä. Silloin epäiiltiin, että Rellu CLIO tyrmäisi ID.3-sähköauton, mutta ennustus ei toteutunut. Tyrmääjä oliskin Yoyota Yaris hybridiauto.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16559586/tyrmaako-hybridi-clio---id-3-sahkoauton
- Anonyymi
Kova on yritys Toyotan omapojalla saada tuo vanhentunut tekniikka jotenkin pinnalla, mutta kun muut tekevät sähköautoja, myös pikkuautoja.
Kumman päästöt on puhtaammat ja melu pienempää suurkaupungin kaduilla?- Anonyymi
Ei ole latauspaikkoja. Itselataava hybrid on järkevin valinta tällä hetkellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole latauspaikkoja. Itselataava hybrid on järkevin valinta tällä hetkellä.
Pariisi ei ole Suomessa. Täällä on latauspaikkoja. Mullakin on lähin tuossa 10 metrin päässä autokatoksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pariisi ei ole Suomessa. Täällä on latauspaikkoja. Mullakin on lähin tuossa 10 metrin päässä autokatoksessa.
No siitä nyt ei ole kyse , kun sinulla on latauspiste. Asian pointti on se kenellä ei ole latauspistettä. Suomessakin on kymmeniätuhansia kellä ei ole edes parkkipaikkaa puhumattakaan latauspaikasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siitä nyt ei ole kyse , kun sinulla on latauspiste. Asian pointti on se kenellä ei ole latauspistettä. Suomessakin on kymmeniätuhansia kellä ei ole edes parkkipaikkaa puhumattakaan latauspaikasta.
Yksinkertaista; aluksi he joilla latauspaikka on ostavat täyssähköauton!
Latauspaikkoja kyllä tulee, kiinteistöt ilman latausmahdollisuutta menettävät arvoaan. Kadun varrella ja vaikkapa vierasparkissakin voi olla latureita. Auto ja laturi neuvottelevat ja hoitavat maksun käytetystä sähköstä. Laturikaapeleissa kulkee datalinja, kyse on vain ohjelmistosta.
Katua pitää kaivaa auki ja tarvitaan muuntajia ja suurempia sähköliittymiä, mutta nämä eivät ole olleet kovin kummoisia ongelmia edellisillä vuosikymmenilläkään.
Markkinatalous korjaa ongelman suurimmalle osalle. Halpoihin kaupungin vuokra-asuntoihin ehkä viimeisenä, mutta tuskin asukkaillakaan on varaa ostaa uusia autoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole latauspaikkoja. Itselataava hybrid on järkevin valinta tällä hetkellä.
Tosi kuin vesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siitä nyt ei ole kyse , kun sinulla on latauspiste. Asian pointti on se kenellä ei ole latauspistettä. Suomessakin on kymmeniätuhansia kellä ei ole edes parkkipaikkaa puhumattakaan latauspaikasta.
"No siitä nyt ei ole kyse , kun sinulla on latauspiste. Asian pointti on se kenellä ei ole latauspistettä. Suomessakin on kymmeniätuhansia kellä ei ole edes parkkipaikkaa puhumattakaan latauspaikasta."
Se että on kymmeniätuhansia ilman latauspaikkaa ei merkkaa mitäään meille viidelle miljoonalle joilla on latauspaikka tai helppo homma järjestää sellainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"No siitä nyt ei ole kyse , kun sinulla on latauspiste. Asian pointti on se kenellä ei ole latauspistettä. Suomessakin on kymmeniätuhansia kellä ei ole edes parkkipaikkaa puhumattakaan latauspaikasta."
Se että on kymmeniätuhansia ilman latauspaikkaa ei merkkaa mitäään meille viidelle miljoonalle joilla on latauspaikka tai helppo homma järjestää sellainen.No ei latauspaikkojen puute haittaa muuta kuin sähköautojen yleistymistä , eli on yksi myynnin jarru. No helppo tai ei, mutta niitä ei ole edes nykyisille sähköautoille siis kotipihassa . Ai että oikein viisimiljoonaa latauspaikkaa . No ehkä siinä nyt on pientä liottelun makua , kas kun Suomessa 2,7 Miljoonaa kotitaloutta ja näistä noin puolella on mahdolisuus hankkia latauspiste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei latauspaikkojen puute haittaa muuta kuin sähköautojen yleistymistä , eli on yksi myynnin jarru. No helppo tai ei, mutta niitä ei ole edes nykyisille sähköautoille siis kotipihassa . Ai että oikein viisimiljoonaa latauspaikkaa . No ehkä siinä nyt on pientä liottelun makua , kas kun Suomessa 2,7 Miljoonaa kotitaloutta ja näistä noin puolella on mahdolisuus hankkia latauspiste.
Ei viittä miljoonaa latauspaikkaa vaan viisi miljoonaa suomalaista joilla on latauspaikka tai helppo järjestää sellainen.
No joo. Viisi miljoonaa on ehkä hieman yläkanttiin, mutta joka tapauksessa latausmahdollisuuden puute kotona on vähemmistön ongelma eikä ole mitenkään sähköautojen yleistymisen este. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei viittä miljoonaa latauspaikkaa vaan viisi miljoonaa suomalaista joilla on latauspaikka tai helppo järjestää sellainen.
No joo. Viisi miljoonaa on ehkä hieman yläkanttiin, mutta joka tapauksessa latausmahdollisuuden puute kotona on vähemmistön ongelma eikä ole mitenkään sähköautojen yleistymisen este.Tietenkään lataus paikkojen puute ei ole este patteriautojen myynnille silloin kun latausinfra on kunnossa . Pelkkä mahdollisuus ei riitä , pitää myöskin olla siihen mahdollistamiseen tarvittava raha ja halu .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkään lataus paikkojen puute ei ole este patteriautojen myynnille silloin kun latausinfra on kunnossa . Pelkkä mahdollisuus ei riitä , pitää myöskin olla siihen mahdollistamiseen tarvittava raha ja halu .
Sähköä tulee kotiin = latausinfra on kunnossa.
Mitään muuta ei tarvita sähköllä ajamiseen. Infrasta puhuminen on kollektiivista sontaa, yksilötason ratkaisut riittävät tässä asiassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköä tulee kotiin = latausinfra on kunnossa.
Mitään muuta ei tarvita sähköllä ajamiseen. Infrasta puhuminen on kollektiivista sontaa, yksilötason ratkaisut riittävät tässä asiassa.Olen samaa mieltä kun on latauspaikka kotipihalla ja raha ja halu riittää, niin kyllä patteriauto on mahdollinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen samaa mieltä kun on latauspaikka kotipihalla ja raha ja halu riittää, niin kyllä patteriauto on mahdollinen.
Olen samaa mieltä kun on latauspaikka kotipihalla ja raha ja halu riittää, niin kyllä patteriauto on mahdollinen.
***********
Suomessa hyvin monessa taloudessa latauspaikka voitaisiin helposti tehdä, ja myöskin haluja patteriauton ostoon voisi olla paljonkin, mutta ongelmaksi muodostuu raha. Jos suurin osa suomalaisista ajaa nyt kauppareissunsa 500 - 3000 € maksaneilla vanhoilla ropposilla, niin mistä ihmeestä se raha silloin löytyisi 40000 - 50000 € maksavaan sähköautoon? Tämä sähköautointoilijoiden puhe räjähtävistä sähköautomarkkinoista on suoranaista paskanjauhantaa. - Anonyymi
Et nyt ymmärrä todellisuuttaa ollenkaan. Jos ei oel latauspaikkoja niin mikä on sähköauton funktio?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et nyt ymmärrä todellisuuttaa ollenkaan. Jos ei oel latauspaikkoja niin mikä on sähköauton funktio?
Ihan täyssähköauton omistajana voin kertoa, että latauspaikkoja on joka puolella. Pikalatureita tarvittaisiin tosin lisää syrjäseuduille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et nyt ymmärrä todellisuuttaa ollenkaan. Jos ei oel latauspaikkoja niin mikä on sähköauton funktio?
Turha pohtia kun latauspaikkoja on siellä missä niitä tarvitaan ja ne ovat vapaina ja sähkö niissä on halpaa. Ja lisäksi kotiinkin tulee sähkö.
En näe mieltä miettiä skenariota jota ei ole olemassa kuin menneisyydessä. - Anonyymi
Miksi vanhentunut tekniikka? Sehän toimii loistavasti! Voi ajaa tauotta pienellä kulutuksella. Voittaja oli selkeä Toyota!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pariisi ei ole Suomessa. Täällä on latauspaikkoja. Mullakin on lähin tuossa 10 metrin päässä autokatoksessa.
Minulla ei ole tuolla pihan parkkiruudussa latauspaikkaa ja lämmitystolpan käyttökin on kielletty lataamiseen, vaikka eihän se onnistuisikaan kun sähköä saa 2 h/vrk. Kun katson ikkunastani ulos, niin kadun laidat on koko ajan täynnä pysäköityjä henkilöautoja koska parkkiruutuja ei ole pihassa joka asunnolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole latauspaikkoja. Itselataava hybrid on järkevin valinta tällä hetkellä.
Plugari on vielä parempi, sitä voi ladata vaikkapa kaupassa käynnin aikana vaikka kotona ei olisikaan latausmahdollisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksinkertaista; aluksi he joilla latauspaikka on ostavat täyssähköauton!
Latauspaikkoja kyllä tulee, kiinteistöt ilman latausmahdollisuutta menettävät arvoaan. Kadun varrella ja vaikkapa vierasparkissakin voi olla latureita. Auto ja laturi neuvottelevat ja hoitavat maksun käytetystä sähköstä. Laturikaapeleissa kulkee datalinja, kyse on vain ohjelmistosta.
Katua pitää kaivaa auki ja tarvitaan muuntajia ja suurempia sähköliittymiä, mutta nämä eivät ole olleet kovin kummoisia ongelmia edellisillä vuosikymmenilläkään.
Markkinatalous korjaa ongelman suurimmalle osalle. Halpoihin kaupungin vuokra-asuntoihin ehkä viimeisenä, mutta tuskin asukkaillakaan on varaa ostaa uusia autoja.En oikein usko että kaupungit alkavat repimään kadunvarsia auki ja asentamaan latauspaikkoja kavunvarsiin. Kyllä kotipihan ulkopuoliset latauspaikat ohjataan markkinaehtoisesti muualle kuten jo nyt tapahtuu.
- Anonyymi
Ranskalainenhan se Yariskin on. Ranskassa suunniteltu ja Ranskassa valmistettu. Mitä nyt moottori ja vaihteisto tulevat Puolasta. Kuitenkin eurooppalaisille markkinoille personoitu.
- Anonyymi
Sano suoraan vaan rehellisesti bensaa polttava kärytin. Sitä ne Toyotan "itseäänlataavat" hybridit ovat. Pelkkää viherpesua, ei substanssia.
- Anonyymi
Onko joku muuta väittänyt . Ajoakun lataaminen tehdään bensalla . Ei verkkovirralla .
Pidän kaupunkiajon kulutusta 4 l 100km kohtuu pienenä . Viherpesua pahimmillaan edustaa plugari
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/leasingfirma-selvitti-hybridin-todellinen-kulutus-jopa-nelja-kertaa-ilmoitettua-suurempi/53aad730-02cc-3bb7-9cc4-f2eccf41a51c - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko joku muuta väittänyt . Ajoakun lataaminen tehdään bensalla . Ei verkkovirralla .
Pidän kaupunkiajon kulutusta 4 l 100km kohtuu pienenä . Viherpesua pahimmillaan edustaa plugari
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/leasingfirma-selvitti-hybridin-todellinen-kulutus-jopa-nelja-kertaa-ilmoitettua-suurempi/53aad730-02cc-3bb7-9cc4-f2eccf41a51cEli vain täyssähköautot eivät tuota lähipäästöjä. Toivottavasti tulevaisuudessa kaupungeissa on vain näitä.
- Anonyymi
Jos itselataava hybridiauto valitaan vuoden autoksi, niin taatusti siinä jotakin substanssia on. Tojotan itselataavat hybridit ovat vieläkin valovuosia edellä ladattavia hybridiautoja, sillä ne saadaan toimimaan myös oikeissa suurkaupungeissa ilman latauspaikkoja.
- Anonyymi
Kyllä juuri näin. Latausinfra kuntoon ja sähköauton hinta kilpailukykyiseksi . Mutta taitaa tuohon mennä vielä vuosikymmeniä , syystä kun patteriautoja valmistetaan alle valmistuskustannuksien , Autotehtaiden omistajat eivät katso pitkään tätä tappiollista toimintaa, odottavat tuottoa , mikä nyt ei ole mikään ihme .
- Anonyymi
Päästösakkoja tulee 9000€ rajat ylittävää polttomoottoriautoa kohti. Tämä ihmeesti lisää motivaatiota valmistaa täyssähköautoja... tai ostaa Teslalta päästökrediittejä.
- Anonyymi
Miksi aina sähköauton vastustajat vetoavat latauspaikan puutteeseen. Pitääkö asua jossakin vuokrakasarmissa, jossa ei saa edes vanhaa rispaantunutra muovimattoa vaihtaa tai kun vanha jääkaappi hajoaa, niin pitää huutaa vuokraisäntä apuun. Eihän tuollaiset tarvitse mitään autoa.
- Anonyymi
Ihmisten haluamisilla ja tekemisillä on vain harvoin jotakin tekemistä keskenään.
- Anonyymi
Kyllä jokin Tesla 500 kg painavine akkuineen on se ekologisin vaihtoehto ja todellinen maailman pelastaja ;-)
- Anonyymi
Polttomoottoreiden hyötysuhde on niin onneton, että auto jossa on 500 kg painava akku on hyötysuhteeltaan nelinkertaisesti parempi.
- Anonyymi
Olihan hölmöläisen avaus. Tietysti sähköauto on paras suurkaupungissa. Range riittää viikon ajoihin, latauspisteitä löytyy kaikkialla ja omassa parkkihallissa oma piste. Ei saastetta, ei melua, eikä tarvitse jännittää koska se bensakone paukahtaa käyntiin vai käynnistyykö silloin kun pitäisi?
- Anonyymi
Asiallinen avaus . Pariisissa on jo nyt sähköautoja runsaasti ja määrä lisääntyy . Lataus pisteet
muodostuvat esteeksi kaikkien henkilöutojen muuttamiseksi sähköautoiksi. Siis tavalliset polttomoottorit korvattaisiin itselataavilla hybrideillä . Siis tämä nyt ei ole joko tai tilanne , paremminkin sekä että. - Anonyymi
Olihan hölmöläisen avaus. Tietysti sähköauto on paras suurkaupungissa. Range riittää viikon ajoihin, latauspisteitä löytyy kaikkialla ja omassa parkkihallissa oma piste. Ei saastetta, ei melua, eikä tarvitse jännittää koska se bensakone paukahtaa käyntiin vai käynnistyykö silloin kun pitäisi?
************
Kertoisitko nyt minulle, miten monella Helsingin keskustassa asuvalla ihmisellä on oma parkkihalli ja siellä oma latauspiste. Tämä on malliesimerkki paremman kansanosan sähköautoelvistelystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olihan hölmöläisen avaus. Tietysti sähköauto on paras suurkaupungissa. Range riittää viikon ajoihin, latauspisteitä löytyy kaikkialla ja omassa parkkihallissa oma piste. Ei saastetta, ei melua, eikä tarvitse jännittää koska se bensakone paukahtaa käyntiin vai käynnistyykö silloin kun pitäisi?
************
Kertoisitko nyt minulle, miten monella Helsingin keskustassa asuvalla ihmisellä on oma parkkihalli ja siellä oma latauspiste. Tämä on malliesimerkki paremman kansanosan sähköautoelvistelystä.Olihan ehkä surkein perustelu. Olet nolo .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olihan ehkä surkein perustelu. Olet nolo .
Taisi osua pahasti. Todellakin suurin osa isojen kaupunkien asukkaista ei voi ladata autoaan kotona. Jos on edes sattunut saamaan parkkipaikan, siinä ei voi ladata edes plugaria, tai joutuu pitämään autoaan kadun laidassa parkissa. Eikä voi luottaa siihen että saisi ladattua autoa kaupassa käydessään. Silloin itselataavakin on käyttökelpoinen vaihtoehto halvempana ostohinnaltaan, mutta plugari kannattaa hankkia siksi että jos sattumalta pääsisi joskus lataamaan niin saisi polttoainekuluja alas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi osua pahasti. Todellakin suurin osa isojen kaupunkien asukkaista ei voi ladata autoaan kotona. Jos on edes sattunut saamaan parkkipaikan, siinä ei voi ladata edes plugaria, tai joutuu pitämään autoaan kadun laidassa parkissa. Eikä voi luottaa siihen että saisi ladattua autoa kaupassa käydessään. Silloin itselataavakin on käyttökelpoinen vaihtoehto halvempana ostohinnaltaan, mutta plugari kannattaa hankkia siksi että jos sattumalta pääsisi joskus lataamaan niin saisi polttoainekuluja alas.
Suurkaupungeissa ihmisellä ei ole omaa parkkiruutua, omaa latauspisterttä eikä omaa autoa. Tässä on taas maalaiset funtsimassa miten kaupungissa eletään ja ajatuksen taso on sen mukaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurkaupungeissa ihmisellä ei ole omaa parkkiruutua, omaa latauspisterttä eikä omaa autoa. Tässä on taas maalaiset funtsimassa miten kaupungissa eletään ja ajatuksen taso on sen mukaista.
Suomessa ei ole yhtään suurkaupunkia, Pääkaupunkiseutu kokonaisuutena alkaa lähestyä pienimpiä suurkaupunkeja ja monen muunkin suurkaupungin sisällä on omalla nimellä olevia alueita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ei ole yhtään suurkaupunkia, Pääkaupunkiseutu kokonaisuutena alkaa lähestyä pienimpiä suurkaupunkeja ja monen muunkin suurkaupungin sisällä on omalla nimellä olevia alueita.
Totta mutta pääkaupunkiseutu on silti keskimäärin harvaan asuttua. Isoissa suurkaupungeissa on pääkaupunkiseudun kokoinen alue tiheämpääkuin helsingin ydinkeskusta. Ei siellä ole latausmahdollisuuksia kovin monilla.
Kehitys kuintekin kehittyy latauspaikkojakin tulee. Siinä vaiheessa kun latausnopeudet kasvaa selvästi nykyisiä kovemmiksi alkaa suurkaupungeissakin sähköautokausi.
Turha näistä on tapella ja kinata siitä kuka on oikeassa. Muutos on alkanut ja eri maissa ja erilaisissa ympäristöissä muutos tapahtuu erilailla ja eri aikataululla mutta se kuitenkin tapahtuu.
- Anonyymi
Niinhän Toyota itseään mainostaa. Rahat pitää saada ihmisiltä pois.
- Anonyymi
Suurkaupungissa tuollainen pääosin bensaa polttava auto on pahinta mahdollista pöllyyttämistä nykyaikana.
- Anonyymi
Ranskassa kukaan ei uskaltaisi edes ehdottaa bensaan 40-50 snt veronkorotusta, sillä keltaliivit pistäisivät liikenteen sekaisin, renkaat palaisivat motareilla ja poliitikot joutuisivat liikkumaan poliisisaattueissa. Vain hölmölässä nimeltä Suomi autoilijaa voi kurittaa ihan miten haluaa.
- Anonyymi
Oma suosikkini Fiat Panda Hybrid.
Nätti, hyvä ajaa myös maantiellä, sopivan korkea ja tilava.
Nelivetona paras mutta sitä ei saa hybridinä.
Panda on ollut vuosikaudet ylivoimaisesti myydyin automalli Italiassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma suosikkini Fiat Panda Hybrid.
Nätti, hyvä ajaa myös maantiellä, sopivan korkea ja tilava.
Nelivetona paras mutta sitä ei saa hybridinä.
Panda on ollut vuosikaudet ylivoimaisesti myydyin automalli Italiassa.Suomalaiselle autoilijalle ei kelpaa nuo miniautot, ellei valmistaja ole Toyota.
- Anonyymi
Itselataava hybridi-Tojota on paras auto myös syrjäkylillä. Kyllä kansa tietää!
- Anonyymi
Eiköhän ne syrjäkylien mökkien omistajat osta jo plugareita koska voivat ladata kotona halvalla sähköllä niin säästyy bensaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän ne syrjäkylien mökkien omistajat osta jo plugareita koska voivat ladata kotona halvalla sähköllä niin säästyy bensaa.
Syrjäkylillä ei myydä halpaa sähköä, sillä siirtohinnat ovat järkyttävän korkeat.
- Anonyymi
Mutta tuo yarishan ei ole edes auto, sehän on mopoauto. No körötelkööt sillä kuka haluaa. Mie en.
- Anonyymi
"Itselataavilla" ei kohta saa suurkaupungeissa edes ajaa. Ladattavat autot ovat sitten ainoita joilla saa.
- Anonyymi
Ihan täyttä utopiaa. Kaupungeissa ei vielä pitkään aikaan löydy niin paljon latauspaikkoja, että kaikki henkilöautot voisivat kulkea sähköllä. Itselataava hybridi-Tojota on siten ainoa mahdollinen ratkaisu päästöjen pienentämiseksi. Myyntitilastojen perusteella viisaat ihmiset ovatkin jo ymmärtäneet tämän tosiasian.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan täyttä utopiaa. Kaupungeissa ei vielä pitkään aikaan löydy niin paljon latauspaikkoja, että kaikki henkilöautot voisivat kulkea sähköllä. Itselataava hybridi-Tojota on siten ainoa mahdollinen ratkaisu päästöjen pienentämiseksi. Myyntitilastojen perusteella viisaat ihmiset ovatkin jo ymmärtäneet tämän tosiasian.
Kyllä "itselataavien" myynti loppuu aika pian. Ostokiinnostus siirtyy niistä kokonaan plugareihin ja oikeisiin sähköautoihin. On aivan turhaa tuhlata rahaa autoon jota ei pysty lainkaan lataamaan halvalla sähköllä vaan pelkästään tankkaamaan bensaa. Vaikka juuri nyt ei pystyisikään lataamaan plugaria oman asunnon parkkiruudussa, se voi onnitua lähivuosina ja jo sitä ennen voi käyttää latausmahdollisuutta muualla (jopa ilmaista).
- Anonyymi
Siinä sitten ovat ihmeissänsä, kun astuu polttistupruttelukielto voimaan.
Tässä lista voimassa olevista ja tulevista polttiskielloista:
https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles#Cities_and_territories
*******
Saahan näitä hienoja lueteloita kirjoitella, mutta käytännössä niitä ei kuitenkaan voida toteuttaa. Jos liikenne halutaan päästöttömäksi, niin ennen polttiskiellon toteuttamista pitäisi saattaa voimaan kaupungin laitamilla olevien saastuttavien ruskohiilivoimalaitosten tupruttelukielto. Tämä onkin jo hankalampi homma viherpiipertäjille. Täysin huu-haa-hommaa koko polttiskielto.
- Anonyymi
Suomessa ei ole yhtään oikeaa suurkaupunkia. Euroopassakin on yli 60 väkiluvultaan suurempaa kaupunkia kuin Helsinki?
- Anonyymi
Asia on aivan tosi, mutta kaikille juttu ei ole vielä selvinnyt. Kovasti monet vielä kuolaavat raskaiden ja hankalien akkuautojen perään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3061262- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35737Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33662