Kertokaapa vanhemmat ja appivanhemmat, millainen oli seksuaalikasvatus tuossa sotien aikana ja jälkeen, jolloin tämän päivän vanhusväestö oli nuorta ja tiedonhaluista.
Minä muistan, että minulle varmaan alle kouluikäisenä oli selvinnyt, että vauvat kasvavat äidin vatsassa, ja menin kysymään äidiltä, miten ne sinne tulevat. Vastaukseksi sain, että isä ja äiti rukoilevat palavasti lasta Taivaan Isältä, ja niin lapsi alkaa kasvaa äidin sisuksissa. Äiti oli niin vaivautunut keskustelusta, että en koskaan palannut aiheeseen. Lapsi ymmärsi, että tämä on tabu.
Naapurissa eli iso perhe, missä isä oli aina humalassa ja äreä, ja aloin suuresti kunnioittaa häntä, koska hän oli ilmeisesti rukoilevainen ihminen.
Myöhemmin sain sitten murrosikäisenä seuraavan kasvatuspläjäyksen, kun äiti tapasi minut lukemassa kirjaa, jonka sisältö oli äidin mielestä SAASTAA, ja hän heitti kirjan uuniin. Hän alkoi myös tarkkailla minun menojani ja tuttaviani, enkä voinut enää edes jutella poikien kanssa tai kävellä kadulla pojan vierellä. KUKA! MITÄ!
Minun oli omille tyttärille sitten aikanaan vaikea puhua näistä asioista, koska minulla ei ollut sanoja eikä tapaa kertoa ja käsitellä seksuaalisuutta. Toivoin vain, että koulun terveystiedon tunnilla edes jotain puhuttiin. Onneksi oli jo teevee ja vapaampi elämänasenne muutenkin.
Seksuaalikasvatus vuosikymmenet sitten
Anonyymi
0
576
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä191037- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071020Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk300915- 42909
- 72875